Apa yang menyebabkan najis kuning pada kanak-kanak dan adakah rawatan diperlukan

Dengan naungan kotoran, anda dapat menentukan keadaan kesihatan manusia. Petunjuk ini memberi maklumat kepada kanak-kanak kecil yang tidak dapat mengeluh tentang kesihatan yang buruk. Ibu bapa harus sentiasa memperhatikan perubahan tingkah laku, tetapi juga perubahan pada najis bayi. Kami akan mengetahui mengapa kanak-kanak itu mempunyai najis kuning, dan dalam hal ini diperlukan rawatan.

Apa yang boleh menyebabkan pelepasan najis pada anak

Pada dasarnya, warna najis pada bayi bergantung pada pemakanan. Semakin banyak produk tenusu di menu, semakin ringan. Bayi dipengaruhi oleh diet ibunya: jika seorang wanita yang menyusui memakan wortel atau brokoli, kandungan lampin akan menjadi warna yang sesuai. Tetapi dalam beberapa kes, warna najis pada kanak-kanak berubah kerana penyakit pendam..

Sebab semula jadi

Najis ringan kadang-kadang muncul semasa pengenalan makanan pelengkap, ketika bayi berusia 1 tahun. Semasa menonjolkan pergerakan usus kanak-kanak, ibu, pertama sekali, perlu ingat apa produk baru yang ditambahkan ke dalam diet.

Ia berlaku apabila ibu bapa menemui najis kekuningan dan putih pada anak ketika giginya bergigi. Ini bukan patologi, tetapi fenomena sementara. Ia tidak memerlukan terapi dan hilang sendiri.

Kotoran dengan benjolan putih pada bayi mungkin disebabkan oleh masalah gastrousus. Tetapi jika sebaliknya semuanya sesuai dengan bayi, dia tidak berubah-ubah, mempunyai selera makan yang baik dan tidak menurunkan berat badan, fenomena seperti itu seharusnya tidak menimbulkan banyak kegembiraan. Sebabnya ialah serbuk makan berlebihan, dan sebahagian makanan tidak dicerna. Selalunya, bintik keputihan dengan lendir terdapat pada anak buatan tahun pertama kehidupan ketika beralih ke campuran baru atau apabila komposisinya tidak terlalu sesuai. Sekiranya ini berterusan selama beberapa hari, lebih baik mengganti campuran tersebut..

Disbiosis kanak-kanak

Penyebab najis ringan pada bayi adalah dysbiosis. Penyakit usus ini sangat biasa pada bayi yang berumur di bawah 3 tahun. Bayi mempunyai najis yang kerap dan longgar, tinja dengan lendir hijau dan zarah makanan yang tidak dicerna.

Kanak-kanak dengan gangguan usus ini gelisah, kurang tidur, dan kehilangan selera makan dan berat badan.

Kegagalan proses pencernaan karbohidrat dan serat kompleks menyebabkan disfungsi usus kecil dan pankreas. Enzim tidak memenuhi tugasnya, sebab itulah sindrom dispepsia fermentasi terbentuk dengan pembentukan tinja kuning-hijau.

Memakan makanan yang tinggi kalsium dapat meringankan kandungan periuk tanpa mempengaruhi mikroflora usus. Ini termasuk produk susu tinggi lemak atau manis.

Keadaan patologi

Faktor yang paling serius dalam penampilan najis ringan pada kanak-kanak termasuk penyakit dan keadaan berikut:

  • Jangkitan influenza dan adenovirus. Ini disebabkan oleh alasan ini bahawa warna kotoran putih kelabu paling sering ditunjukkan pada bayi. Biasanya, produk buang air besar bertambah cerah beberapa ketika selepas penyakit pertama muncul. Kadang-kadang pergerakan usus berubah warna satu hingga dua hari selepas pemulihan. Ini adalah bagaimana tubuh bertindak balas terhadap penggunaan ubat-ubatan.
  • Hepatitis. Najis putih dianggap sebagai gejala utama penyakit berjangkit ini. Dia pasti disertai dengan kegelapan air kencing. Warnanya mengingatkan pada bir gelap. Gejala tambahan adalah loya, sensasi menyakitkan di hipokondrium yang betul, kemerosotan kesejahteraan umum bayi.
  • Penyakit Whipple. Bukan penyakit yang sangat biasa, gejala utamanya adalah najis putih dengan konsistensi cecair. Kekerapan buang air besar dengan penyakit ini mencapai sepuluh atau lebih kali sehari, kotorannya berbau busuk dan busa.

Farmaseutikal yang mengandungi kalsium, serta ubat antipiretik dan anti-radang, juga boleh mempengaruhi warna najis pada kanak-kanak. Kotoran kehilangan warna kerana reaksi hati terhadap komponen ubat - ubat dengan asid asetilsalisilat, ubat antibakteria, ubat-ubatan terhadap keradangan, kulat, epilepsi. Sekiranya reaksi sedemikian berlaku, adalah perlu untuk mendapatkan nasihat doktor yang menetapkan rawatan. Dia akan menyesuaikan perjalanan terapi untuk mengelakkan komplikasi pada hati dan saluran gastrousus.

Apa yang menjadikan najis bayi anda menjadi kuning

Produk buang air besar yang hampir hitam dengan warna kehijauan berlaku pada anak yang baru lahir. Ia dipanggil mekonium. Selain warna, ia mempunyai struktur likat dan kekentalan. Kotoran asli pada bayi yang baru lahir hilang pada hari kedua atau ketiga kehidupan..

Najis kuning adalah normal pada bayi yang diberi susu ibu secara eksklusif. Tetapi jika ia menjadi cerah, mungkin susu kurang diserap, dan patut ditunjukkan kepada bayi kepada pakar pediatrik. Najis hijau juga dianggap sebagai norma pada bayi yang disusui. Terutama jika ibu suka sayur-sayuran hijau, epal dan pir, bayam dan pasli. Pada orang tiruan, produk buang air besar sedikit lebih gelap, agak coklat muda.

Situasi ketika najis menjadi kuning muda, atau memutihkan, juga berbahaya. Jadual di bawah menunjukkan foto tinja kuning pada anak, yang merupakan norma, dan juga feses yang menandakan bahaya, seperti pada kotoran putih pada anak..

Perubahan warna dan kekerapan pengosongan pada bayi

Gelap najis berlaku dengan membesarnya bayi. Permulaan proses ini bertepatan dengan pengenalan makanan pelengkap, ketika anak berusia satu tahun mencuba produk dari diet orang dewasa. Tetapi hidangan baru juga boleh menyebabkan kotoran menjadi ringan. Warna najis coklat gelap yang stabil pada kanak-kanak diperhatikan pada usia sekitar 2 tahun. Sekiranya telah menjadi kekuningan dan bahkan kemerahan, ini mungkin menunjukkan bahawa si kecil sedang makan sayur-sayuran jeruk dalam jumlah besar, misalnya labu atau wortel..

Yang terkecil, anda perlu memperhatikan bukan sahaja warna najis, tetapi juga kekerapan pengosongan..

Jadi, pada bayi berusia sebulan, buang air besar berlaku setiap kali makan. Tetapi ketika bayi berusia 2 bulan, kekerapan najis dikurangkan sebanyak empat kali. Bayi boleh menjadi "besar" dua hari sekali. Ini disebabkan oleh krisis enzim - organ pencernaan menyesuaikan diri dengan komposisi susu ibu yang lebih kompleks.

Kotoran kuning pada kanak-kanak - sebagai gejala penyakit

Kotoran kuning pada anak kadang-kadang menandakan patologi hati, pundi hempedu dan pankreas. Disfungsi disebabkan oleh aliran hempedu yang terganggu. Mereka timbul akibat kekurangan zat makanan, proses keradangan di perut dan usus, jangkitan saluran pernafasan, demam merah dan selesema, serta helminthiasis. Sebab lain mengapa kandungan periuk menjadi kuning cerah adalah jangkitan usus..

Penyakit yang paling biasa di mana pergerakan usus bayi menjadi kuning:

Stagnasi hempedu

Warna kecoklatan khas untuk produk buang air besar diberikan oleh pigmen yang dirembeskan dengan hempedu. Sekiranya tidak meninggalkan pundi hempedu, elemen ini tetap di tempat yang sama, dan najis akan bertambah cerah. Keadaan ini disebabkan oleh penyumbatan saluran empedu atau oleh struktur kongenital pundi hempedu, misalnya, dengan menekuk atau memutar.

Pankreatitis

Penyakit ini agak jarang berlaku pada kanak-kanak kecil, tetapi kadang-kadang ia berlaku pada beberapa anak kecil. Selain kotoran berwarna kuning pucat pada bayi, ini ditunjukkan oleh tanda-tanda seperti mual, sensasi menyakitkan di peritoneum atas, memancar ke punggung bawah. Disebabkan oleh keradangan di pankreas.

Jangkitan rotavirus

Rotavirus paling kerap menyerang kanak-kanak dari 5 bulan hingga tiga tahun. Penyakit ini dicirikan oleh loya, cirit-birit kekuningan, kurang selera makan. Suhu meningkat, hidung tersumbat, sakit tekak. Lendir kuning pada tinja kanak-kanak juga boleh memberi isyarat rotavirus atau jangkitan usus lain. Disebabkan oleh virus genus Rotavirus, biasanya melalui tangan kotor dari anak yang sakit.

Dengan cirit-birit yang teruk, demam dan munculnya pembuangan darah dalam produk buang air besar, anda perlu menghubungi pertolongan kecemasan. Pendarahan dan dehidrasi dalaman boleh mengakibatkan akibat yang serius, bahkan kematian. Sekiranya bayi hanya mengubah warna najis, tetapi konsistensi dan bau tidak, tidak ada masalah, kemungkinan pemakanan adalah faktor penentu. Walaupun menjaga kesihatan, anak tidak memerlukan perhatian perubatan yang serius. Seorang doktor perlu berjumpa doktor sekiranya gangguan pencernaan dan najis yang diubah berlangsung lebih dari lima hari. Rundingan akan diperlukan apabila perubahan warna kotoran disertai dengan loya, muntah, cirit-birit.

Ingatlah bahawa hanya seorang doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat, jangan melakukan rawatan diri tanpa berunding dan membuat diagnosis oleh doktor yang berkelayakan. sihat!

Najis seperti kanak-kanak: penyebab dan kaedah rawatan

Selalunya, seorang doktor yang berpengalaman dan ibu bapa yang prihatin, dengan penampilan pergerakan usus anak-anak, dapat melihat bermulanya penyakit serius. Najis lembek pada anak dari segala usia menimbulkan banyak persoalan. Pertama sekali, anda perlu mengetahui di mana keadaan kerusi seperti itu tidak boleh menimbulkan kebimbangan kepada ibu bapa, dan dalam hal ini memerlukan lawatan segera ke pakar. Di samping itu, anda harus membezakan dengan jelas antara najis lembek dan cirit-birit, iaitu pergerakan usus cair yang tidak terkawal..

Kemunculan najis lembek pada kanak-kanak dari pelbagai usia

Kehadiran najis lembek pada anak dari usia berapa pun tidak dianggap sebagai tanda utama penyakit kecuali ada gejala lain. Pada peringkat kehidupan yang berbeza, tinja spesies yang tidak dibentuk dianggap berbeza.

Bayi baru lahir dan bayi

Dalam tiga hari pertama selepas kelahiran, bayi mengalami pengeluaran mekonium. Selama 10 hari berikutnya, najis peralihan diperhatikan dan selepas itu najis matang muncul. Semua bentuk ini mempunyai konsistensi lembek dengan pelbagai ketumpatan. Najis yang tidak dibentuk berterusan pada kanak-kanak sehingga setahun. Pemadatan tinja secara beransur-ansur bermula hanya setelah pengenalan makanan pelengkap, iaitu dari 6-7 bulan. Bayi yang disusui mempunyai najis yang lebih kurus daripada bayi yang dibuat-buat.

Menurut Dr Komarovsky, ibu bapa harus memperhatikan keadaan umum anak. Sekiranya dia bersemangat, ceria, selera makan dan tidur yang baik, menambah berat badan mengikut norma usia, tetapi pada masa yang sama najisnya tidak dihiasi, maka seseorang tidak boleh mencari masalah yang tidak perlu dan mula merawat bayi untuk mengetahui siapa yang tahu. Najis seperti gruel dengan bau asid laktik dan juga campuran hijau atau benjolan untuk kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan adalah fenomena biasa.

Perkara lain ialah jika najis seperti itu muncul secara tiba-tiba dan disertai oleh kelemahan umum atau kegelisahan, demam, selera makan yang tidak baik, mual dan muntah - anda harus berjumpa doktor secepat mungkin..

Pengenalan makanan pelengkap

Perhatian khusus diberikan pada kotoran bayi, yang mereka mula beri makan - intoleransi terhadap produk apa pun dapat menampakkan dirinya dalam perubahan najis. Najis menjadi lebih berlemak dan memperoleh konsistensi lembap yang ketara jika mereka mendapati:

  1. Penyakit seliak - intoleransi terhadap gluten, atau gluten
  2. Fibrosis kistik - menampakkan diri dalam peningkatan kelikatan cecair yang dihasilkan di dalam badan
  3. Hepatitis, batu di pundi hempedu, kekurangan saluran empedu - jarang berlaku, ditunjukkan dalam pelanggaran rembesan hempedu
  4. Creatorrhea - serat protein yang tidak dicerna muncul di dalam najis

Rawatan dalam kes ini bermula dengan penolakan makanan pelengkap, mencari tahu alasan sebenar perubahan najis, iaitu apa reaksi anak itu dengan cara ini. Pencegahan - makanan pelengkap diperkenalkan dalam jumlah minimum.

Kanak-kanak dari 3 tahun

Dipercayai bahawa najis terbentuk pada kanak-kanak yang telah mencapai usia dua atau tiga tahun. Makanan mereka hampir sama dengan makanan orang dewasa. Lebih-lebih lagi, ini berlaku untuk pelajar sekolah dan remaja. Kemunculan najis lembek pada usia ini harus menyedarkan orang tua. Selepas 3 tahun, najis yang longgar boleh menjadi gejala penyakit serius atau tanda kekurangan zat makanan..

Apa yang akan diceritakan najis bubur

Kemunculan tinja dalam bentuk gruel pada anak dapat menandakan adanya banyak penyakit dan pelanggaran rejimen. Lebih senang membahagikannya kepada kumpulan berikut:

  • Berjangkit - usus, selsema, virus, misalnya, jangkitan atau keracunan rotavirus bermusim. Penyakit disertai oleh demam, muntah, sakit perut
  • Penyakit metabolik - alahan, kekurangan vitamin
  • Penyakit organ dalaman - buah pinggang, kelenjar tiroid, saluran pencernaan
  • Penyakit saluran pencernaan - dysbacteriosis, peningkatan peristalsis
  • Tekanan
  • Makanan tidak sesuai dengan usia

Setiap penyakit ini akan disertai dengan najis yang tidak berbentuk dan sekumpulan gejala lain..

Jenis najis lembek

Najis yang tidak dibentuk berbeza. Adalah mungkin untuk menganggap adanya penyakit ini atau penyakit itu jika tinja dalam bentuk...

Warna kuning

Keradangan usus, pencernaan makanan yang lemah, jangkitan rotavirus mempunyai najis kuning sebagai gejala.

Mengandungi lendir

Ini mungkin disebabkan oleh hidung berair anak, jangkitan bakteria yang berterusan, dan terutama mengenai pemakanan. Dalam kes terakhir, najis dengan lendir muncul dengan adanya buah-buahan, bijirin likat, campuran susu fermentasi, buah beri dalam diet.

Muncul pada waktu pagi

Sekiranya kanak-kanak tidak mengalami demam, sakit perut, muntah, maka satu kali perubahan pergerakan usus pada waktu pagi tidak boleh menjadi perhatian serius. Cukup untuk menganalisis apa yang dimakan anak sebelum tidur, sama ada dia mengalami keadaan tertekan. Najis yang tidak berubah pada waktu pagi memerlukan lawatan ke doktor, mengambil ujian - ini boleh menjadi tanda penyakit serius.

Berlaku berkali-kali sehari

Najis dianggap lembek jika berlaku hingga 6 kali sehari. Keadaan ini memerlukan lawatan ke doktor, kerana ini adalah gejala masalah pada sistem pencernaan. Najis yang kerap lebih daripada 6 kali dianggap cirit-birit dan mungkin merupakan tanda jangkitan usus seperti disentri atau salmonellosis. Selepas diagnosis mereka, rawatan yang sesuai ditetapkan. Pada masa yang sama, jangan lupa bahawa bayi yang disusui mempunyai najis hingga 10 kali sehari, yang normal..

Najis yang tidak dibentuk adalah kebiasaan bagi bayi pada tahun pertama kehidupan. Hingga 3 tahun, pembentukan pankreas sedang berlangsung, yang bermaksud bahawa terdapat kekurangan enzim pencernaan. Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa ibu bapa harus memberi enzim tambahan kepada anak mereka secara tidak terkawal. Hanya doktor yang boleh menetapkannya setelah melakukan ujian yang sesuai. Adalah kuasa ibu bapa untuk menetapkan makanan yang dapat digunakan kembali untuk anak mengikut usia, tidak termasuk makanan ringan pada waktu siang, dan kadang-kadang mengurangkan jumlah makanan tumbuhan. Najis lembek bukanlah penyakit, tetapi boleh menjadi gejala penyakit yang teruk..

Seorang kanak-kanak berusia 2 tahun mempunyai najis ringan dan lembek

Najis berwarna terang pada anak boleh menjadi tanda penyakit berikut:

Baca juga:
Lilin Efferalgan untuk kanak-kanak
Berodual untuk penyedutan untuk kanak-kanak
Peningkatan limfosit pada kanak-kanak
Anak indigo
Air kencing mendung pada kanak-kanak
Hallux valgus pada kanak-kanak
Dysbacteriosis. Sekiranya terdapat penyakit ini, najis kanak-kanak itu cair, selalunya dengan lendir hijau, boleh berbuih dan pasti mengeluarkan bau busuk masam yang tidak menyenangkan. Kotoran kanak-kanak dengan dysbiosis selalu berwarna terang. Dalam kes ini, pesakit terganggu oleh tanda-tanda ciri keadaan ini: sakit tajam di perut, kembung, ruam kulit, dan sebagainya..
Hepatitis. Selalunya, adalah hepatitis yang paling ditakuti oleh ibu bapa, dan adalah hepatitis yang mereka fikirkan terlebih dahulu apabila mereka menyedari bahawa seorang anak mempunyai najis ringan. Walau bagaimanapun, doktor mesti mengesahkan atau menolak diagnosis setelah memeriksa dan memeriksa kanak-kanak itu. Anda perlu menjalani ujian, tetapi sekarang anda boleh memeriksa sekurang-kurangnya air kencing: dengan hepatitis selalu gelap. Dan najis mempunyai warna kelabu. Dan tidak semestinya kulit menjadi kuning dari hari-hari pertama - gejala ini bergabung kemudian.
Keradangan pankreas. Walaupun terdapat masalah yang serius dan "dewasa", kanak-kanak mungkin menderita penyakit seperti itu. Dan sejak lahir lagi. Dan ada juga beberapa sebab untuk ini. Salah satu gejala bahawa pankreas kanak-kanak tidak menjalankan tugasnya adalah najis berwarna terang, dan dalam jumlah besar. Masalahnya diberikan dengan mengganggu kesakitan pesakit di pusar dan perut atas, terutama di sebelah kiri. Gejala lain juga boleh berlaku: dahaga yang teruk, mual atau muntah, kembung, dan demam. By the way, pada kanak-kanak, pankreas sering pecah setelah makan coklat atau gula-gula lain dalam jumlah besar..
Keriting pundi hempedu. Sekiranya anda mengesyaki masalah ini, perlu dilakukan ultrasound pundi hempedu. Dalam kes seperti itu, najis menjadi ringan tepat kerana fakta bahawa hempedu kurang disekresikan (yang memberikan kotoran warna biasa), dengan genangan.
Jangkitan rotavirus. Selalunya bermula dengan peningkatan suhu dan tanda-tanda keracunan yang jelas - muntah atau cirit-birit (atau sekaligus). Dalam kes ini, najis sering berwarna terang. Pada hari pertama, ia berwarna cair dan kuning, dari kedua atau ketiga ia menjadi kelabu (putih-kelabu) dan kelihatan seperti tanah liat secara konsisten. Pada masa yang sama, gejala lain yang serupa dengan ARVI diperhatikan: hidung berair, sakit tekak, kemerahan tekak. Anak itu enggan makan, kelihatan letih dan kurus, mungkin mengadu sakit perut, sakit kepala.
Penyakit Whipple. Cukup penyakit yang jarang berlaku, yang mana asalnya masih belum dapat difahami sepenuhnya. Bersama dengan tanda-tanda lain (demam, poliartritis, anemia, limfadenopati - bergantung pada tahap dan keparahan penyakit, mereka mungkin berbeza), pesakit membuang air besar 5-10 kali sehari dengan kotoran cahaya atau kelabu dengan kotoran lendir atau bahkan darah. Pada masa yang sama, kerusi mempunyai bau yang tidak menyenangkan..

Najis kuning pada kanak-kanak - adakah ia berbahaya?

Penyebab penampilan najis putih

Kotoran putih pada kanak-kanak agak biasa. Secara amnya, topik warna kerusi kanak-kanak lebih relevan daripada di dunia dewasa, kerana kanak-kanak kecil tidak dapat menggambarkan sifat kesakitan dan keluhannya sendiri, di sini warna najis dapat menyelamatkan diri, kerana hampir satu-satunya kaedah bagi doktor untuk mengetahui apa yang merisaukan tubuh bayi..

Sebab utama perubahan warna najis hanya dapat dikenal pasti oleh doktor setelah diagnosis tertentu. Kemunculan perubahan seperti itu dapat disebabkan oleh pembukaan produk tertentu, atau itu boleh menjadi tanda timbulnya penyakit serius. Oleh itu, sebelum memulakan rawatan, perlu diketahui penyebab sebenar gejala ini:

  • warnanya boleh berubah kerana pengambilan ubat anti-radang tertentu (ibuprofen, diclofenac, nimesulide), serta antibiotik (tetrasiklin, augmentin, doxycycline), parasetamol dalam dosis tinggi, aspirin, antifungal, ubat-ubatan untuk epilepsi dan tuberkulosis
  • kerana penggunaan sejumlah besar krim masam, mentega dan makanan berlemak
  • salah satu sebab penampilan pada orang dewasa adalah jumlah hempedu yang tidak mencukupi yang memasuki duodenum
  • mungkin kerana gastritis
  • selepas mabuk dengan bahan kimia
  • penderaan alkohol
  • terdapat kebarangkalian hepatitis dan pankreatitis yang tinggi
  • sekiranya penyakit Crohn didiagnosis
  • mungkin menunjukkan batu atau pasir di pundi hempedu
  • dysbiosis mempengaruhi warna najis
  • penyumbatan saluran empedu
  • kemungkinan hubungan dengan pembentukan onkologi

Bagaimana bayi dengan najis putih dirawat?

Sekiranya pakar pediatrik gagal menentukan punca penyimpangan, kanak-kanak itu dihantar untuk pemeriksaan tambahan oleh pakar penyakit berjangkit atau ahli gastroenterologi. Sekiranya diagnosis hepatitis, pesakit dirawat di rumah sakit dan dirawat dengan ubat anti-radang dan antivirus (Ribavirin, Interferon-alpha). Setelah pulih, untuk pencegahan kambuh, pesakit kecil didaftarkan dan dihantar secara berkala untuk pemeriksaan..

Sekiranya pelepasan najis tanpa warna dikaitkan dengan kelainan saluran empedu, kursus terapi terdiri daripada ubat antimikrob dan analgesik, antibiotik dan vitamin.

Pankreas, yang merosakkan warna najis, disokong oleh ubat-ubatan dari kumpulan yang berbeza:

  • analgesik;
  • vitamin;
  • enzim;
  • antibiotik;
  • antispasmodik;
  • koleretik;
  • ubat penenang;
  • anti-radang.
  1. Kotoran yang diklarifikasi tidak boleh diabaikan. Sekiranya bayi yang baru lahir atau berumur satu tahun melepaskannya dengan kerap, bayi harus diperiksa untuk mengalami dysbiosis. Pada kanak-kanak di bawah usia 12 bulan, ketidakstabilan mikroflora usus adalah perkara biasa.
  2. Jejaki apa dan bagaimana anak makan di meja keluarga. Pada usia 2 tahun, kanak-kanak secara aktif meniru orang dewasa, jadi mereka mungkin makan produk yang tidak sesuai atau terlalu kenyang dengan produk tenusu kegemaran mereka.

Sekiranya anak mengosongkan najis putih selama lebih dari 5 hari, bawa dia ke doktor, walaupun tidak ada gangguan lain. Ingat bahawa dalam patologi serius, situasi mudah berkembang dengan kehilangan masa.

Pembentukan tinja putih pada kanak-kanak adalah isyarat kerosakan fungsi tubuh bayi. Selalunya, pelanggaran seperti itu disebabkan oleh penyakit berbahaya yang memerlukan rawatan segera. Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi, ibu perlu mengetahui di mana keadaan najis ringan menunjukkan adanya proses patologi yang mengancam kesihatan bayi.

Penyebab najis ringan pada kanak-kanak

Ia berlaku bahawa ibu bapa tidak mementingkan perubahan ini, percaya bahawa ia akan berlalu dengan sendirinya dan warnanya akan kembali normal. Tetapi ini adalah kesalahan besar, kerana mereka membahayakan nyawa anak itu, menutup mata pada perubahan tubuh anak itu. Berikut adalah sebab-sebab berbahaya bagi penampilan najis ringan pada bayi, yang memerlukan diagnosis dan rawatan segera:

  1. Dysbacteriosis. Penyakit ini memerlukan rawatan di hospital, ia juga disertai dengan ruam kulit, sakit perut dan perut kembung..
  2. Hepatitis. Jangan menakutkan diri anda lebih awal, diagnosis seperti itu hanya dapat dibuat oleh doktor setelah pemeriksaan menyeluruh. Selain itu, bukan sahaja najis ringan, tetapi juga air kencing yang gelap dapat menunjukkan penyakit ini..
  3. Keradangan pankreas. Selalunya disertai dengan loya dan muntah, serta rasa sakit di kawasan pusar, rasa dahaga dan demam yang berterusan, najis putih adalah penyakit biasa.
  4. Keriting pundi hempedu. Warna biasa untuk najis berwarna coklat, ini disebabkan oleh stercobilin pigmen, apabila rona berubah, ini dapat menunjukkan masalah pada pundi hempedu
  5. Jangkitan rotavirus. Semasa mendiagnosis jangkitan, tanda seperti mual, muntah, demam dan cirit-birit sering berlaku pada satu kaki dengan perubahan warna najis anak

Najis ringan adalah alasan untuk diuji untuk hepatitis

Hepatitis boleh menyebabkan perubahan najis pada anak.

  • air kencing gelap (warna bir gelap)
  • sakit di perut kanan atas dan kembung teruk
  • menguning kulit
  • menguning sklera mata
  • hilang selera makan
  • loya
  • haba.

Untuk menjelaskan diagnosis, anda perlu menghubungi pakar pediatrik atau pakar penyakit berjangkit. Kemungkinan besar mereka akan menetapkan ujian makmal untuk menjelaskan diagnosis. Hepatitis juga dapat berjalan lancar, ketika tidak ada gejala lain selain peningkatan keletihan dan rasa sakit di hipokondrium kanan.

Hepatitis yang tidak dikenal pasti berbahaya oleh peralihan ke bentuk kronik, menjadi sirosis hati, ia menimbulkan ancaman kepada orang lain, kerana ia disebarkan melalui darah dan kebanyakan cairan biologi tubuh manusia.

Kerusi bayi yang sihat

Sekiranya anda menghadapi masalah, penting untuk mengingat seperti apa najis orang yang sihat..

Biasanya, satu atau dua lawatan ke tandas dalam 1-2 hari dianggap sebagai kebiasaan untuk kerusi. Selepas proses buang air besar, dorongan akan hilang sepenuhnya. Beberapa faktor, seperti perubahan iklim, persekitaran yang tidak biasa, rehat di tempat tidur, berada dalam keadaan tertekan dan penyakit mempengaruhi kekerapan, boleh meningkatkan atau menurunkannya, tetapi selalunya semuanya tetap berada dalam lingkungan normal..

Kami mengesyorkan: Mengi di paru-paru ketika bernafas pada anak

Dari segi kuantiti, kadar purata harian bagi orang yang mahal adalah dari 150 hingga 400 gram. Di sini terdapat pergantungan pada diet, pada seseorang yang sering memakan makanan tumbuhan, indikatornya mungkin lebih tinggi. Najis mestilah menonjol dan berwarna coklat.

Warna najis pada kanak-kanak - norma dan pilihannya

Semasa menyusu, najis harus berwarna kuning atau aprikot.

Pigmen hempedu, bilirubin, yang berasal dari eritrosit, sel darah merah, noda najis pada anak-anak dan orang dewasa. Hati menyaring pigmen ini, kemudian mengeluarkannya melalui pundi kencing dan usus. Ia dianggap normal apabila najis kanak-kanak berwarna coklat dalam pelbagai warna..

Sekiranya ini adalah najis bayi yang baru lahir atau bayi yang berusia di bawah satu tahun disusui, maka warna ini biasanya berwarna kuning atau aprikot. Pada bayi yang diberi susu formula atau campuran, warna krim, coklat atau kelabu ditambahkan pada warna tradisional, bergantung pada jenis makanan atau formula pelengkap.

Pada kanak-kanak berusia lebih dari satu tahun, warna najis dapat dipengaruhi oleh makanan yang dimakan oleh bayi. Jadi, bit memberikan isi periuk warna merah, wortel - oren terang, dan ubat yang diambil untuk anemia - coklat gelap atau hitam. Keunggulan produk daging dalam diet makanan bayi juga mengotorkan najis berwarna coklat gelap.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya najis ringan dijumpai?

Perkara yang paling penting adalah jangan panik, fikirkan mengapa ini boleh berlaku. Sebelum membuat diagnosis yang teruk, anda perlu memastikan sama ada perubahan warna najis dikaitkan dengan makanan atau penggunaan tworg, krim masam dan makanan sejuk. Tunggu satu hingga dua hari, tidak termasuk produk berpigmen dan tenusu dari makanan.

Sekiranya setiap tinja berikutnya mempunyai warna putih, maka tugas utama bagi ibu bapa adalah menghantar anak mereka untuk diperiksa oleh doktor yang berpengalaman secepat mungkin..

Najis mana yang tidak normal?

Kotoran putih pada bayi atau bayi yang lebih tua tidak selalu menjadi patologi. Dan untuk memahami pada saat apa yang perlu dikhawatirkan, anda pada awalnya perlu menetapkan norma.

Pada bayi berusia satu tahun, warna najisnya bervariasi dari berpasir hingga coklat setiap hari, terutama jika mereka disusui dan ibu mengubah dietnya. Pada anak-anak yang diberi makanan buatan, warna tinja bervariasi dari kuning air hingga kuning, dan ketika makanan pelengkap diperkenalkan, tinja menjadi coklat atau coklat muda..

Dari segi konsistensi, najis biasanya cair pada mulanya, setelah itu menjadi lembek, kemudian seperti tanah liat dan semakin bertambah seiring bertambahnya usia ia berbentuk kotoran berbentuk. Apabila anak sudah diberi makan sepenuhnya dengan pemakanan orang dewasa, najis menjadi padat dan praktikalnya tidak berubah mengikut konsistensi dan warna..

Sekiranya diet didominasi oleh blueberry, terung, maka tinja akan menjadi gelap, jika sayur-sayuran, maka mungkin menjadi pucat atau kehijauan, dan tinja kuning akan didominasi oleh daging dan produk protein lain dalam diet..

Najis bayi sehingga 3 tahun sangat mudah diubah dan seorang ibu yang prihatin harus memantau diet anaknya dengan teliti untuk mengetahui apa yang boleh menyebabkan perubahan warna najis.

Salah satu penyebab utama sembelit dan cirit-birit adalah penggunaan pelbagai ubat

. Untuk meningkatkan fungsi usus selepas mengambil ubat, anda memerlukan setiap hari
minum ubat sederhana
.

Bila berjumpa doktor

Sekiranya anda melihat perubahan warna najis - tinja menjadi lebih ringan - maka anda harus memikirkan untuk berjumpa pakar. Sekiranya selepas 1-2 hari warnanya tidak kembali normal, dan keadaan umum bertambah buruk (suhu meningkat, mual, dan lain-lain), maka anda perlu segera berjumpa pakar pediatrik, ahli gastroenterologi atau pakar penyakit berjangkit untuk menjalani pemeriksaan yang ditetapkan oleh doktor.

Penting: jika najis tidak bertambah baik, dan air kencing telah memperoleh warna gelap, agak mustahak untuk mengunjungi pakar untuk mengecualikan hepatitis atau patologi serius yang lain.

Kemungkinan komplikasi

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, tidak perlu berjumpa pakar apabila warna kotoran berubah segera, tetapi setelah menunggu beberapa hari, kerana semuanya dapat kembali normal. Tetapi kadang-kadang, komplikasi seperti itu mungkin muncul, selain najis ringan, yang akan menjadi tanda keperluan mendesak untuk mengunjungi pejabat doktor. Berikut adalah beberapa daripadanya:

  • Loya muntah.
  • Kenaikan suhu yang mendadak hingga 38 darjah atau lebih
  • Air kencing berwarna coklat gelap.
  • Nafas dengan bau yang kuat dan tidak menyenangkan.
  • Sensasi yang tidak menyenangkan dan menyakitkan di dubur semasa buang air besar
  • Urat putih dalam tinja
  • Sakit perut akut, kekejangan
  • Jejak darah dalam tinja.

Perlu diingat bahawa warna najis harus menarik perhatian anda kepada keadaan tubuh secara keseluruhan. Semakin cepat anda berjumpa doktor, semakin cepat anda akan diberi rawatan, dan ini akan mempercepat peluang pemulihan yang cepat..

Nasihat Doktor Komarovsky

Di laman web rasmi pakar pediatrik terkenal, lebih daripada satu artikel berguna telah ditulis, doktor juga tidak melepaskan topik ini. Berikut adalah beberapa petua dari hos TV untuk membantu anda melupakan masalah usus anda:

  • Makan makanan berserat tinggi di gergaji anda (20-25 g, misalnya, 1 epal mengandungi kira-kira 4 g serat, 1 pir - 5 g serat), minum lebih banyak air bersih, bersenam dengan kerap atau bersenam. Diinginkan setiap hari selama 10-15 minit.
  • Sekiranya sembelit, sejumlah besar serat akan membantu..
  • Pengambilan air yang mencukupi memudahkan pergerakan najis melalui rektum.

Pencegahan

Mungkin satu-satunya cadangan doktor akan memberi perhatian kepada diet anak untuk pencegahan penyakit saluran gastrousus. Makan makanan yang baik akan membantu fungsi usus anda dan masalah usus tidak akan mengganggu anda. Menurut pakar, ini adalah makanan yang mesti dimasukkan dalam diet bayi:

  • hanya sayur-sayuran dan buah-buahan segar;
  • jangan lupa tentang produk susu yang ditapai;
  • bijirin;
  • sejumlah besar air.

Keinginan untuk diet yang sihat dan gaya hidup atletik yang dapat anda tanamkan dalam diri anak anda sejak usia dini akan menjadi teman baik dalam hidupnya. Diet yang betul akan membantu kerja semua sistem badan yang terkoordinasi dengan baik dan akan memberi kesan positif terhadap mood dan kecergasan fizikal. sihat!

Najis seperti bubur pada kanak-kanak!!

Pada dasarnya, ia selalu seperti kotoran, kadang-kadang normal (sejuk), tetapi sangat jarang. Itu sahaja kita tidak diberi resep... kali terakhir mereka menetapkan Creon dan diet, semuanya menjadi normal, tetapi setelah beberapa hari semuanya kembali (((saya memasak untuknya secara berasingan, dia menjalani diet yang betul. Mungkin ada yang menjumpai ini?

Mengapa kanak-kanak mempunyai najis lembek?

Najis seperti bubur pada anak dianggap sebagai varian biasa. Selalunya, sifat najis ini diperhatikan pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan. Setelah anak dipindahkan ke meja biasa, keadaan berubah, kerusi menjadi padat. Lebih jarang, pergerakan usus tetap lembap - tanpa demam, sakit perut dan gejala masalah lain di saluran pencernaan. Sekiranya bayi makan dan tidur nyenyak, berkembang mengikut usia - rawatan tidak diperlukan.
Gejala yang semestinya memberi amaran kepada anda
Najis yang longgar dan kerap boleh menjadi tanda patologi. Pergerakan usus seperti itu biasanya disertai dengan gejala lain:
Muntah tunggal atau berulang
sakit di kawasan epigastrik, di hipokondrium kanan atau di sekitar pusar;
kembung dan gemuruh di perut;
ketidakselesaan semasa buang air besar: sakit, dorongan palsu;
peningkatan suhu badan;
penampilan ruam pada kulit;
keengganan untuk makan atau penurunan selera makan;
kegelisahan dan tangisan tanpa sebab pada bayi;
kenaikan berat badan yang rendah;
perubahan warna pergerakan usus: najis menjadi putih atau hijau, terdapat kekotoran nanah atau darah.
Apabila gejala seperti itu muncul, anda perlu berjumpa doktor - pakar pediatrik, ahli gastroenterologi. Anda harus menjalani analisis umum darah dan air kencing, tinja untuk koprogram. Menurut petunjuk, ultrasound organ perut diresepkan.
Penyakit di mana najis anak berubah
Najis lembek yang bertahan lama boleh menjadi tanda keadaan patologi seperti itu:
penyakit perut, usus dan organ lain dari saluran pencernaan;
pencerobohan helminthic;
alahan makanan;
ketidakseimbangan mikroflora usus;
fermentopati - pengeluaran enzim tertentu yang tidak mencukupi yang mempengaruhi pencernaan makanan.
Penyakit ini jarang berlaku tanpa gejala, dan najis kekuningan nipis bukan satu-satunya tanda masalah. Diagnosis yang tepat dapat dibuat setelah pemeriksaan. Taktik selanjutnya ditentukan oleh patologi yang dikenal pasti.

Najis normal pada anak. Jenis najis yang harus memberi amaran kepada ibu bapa

Selalunya ibu bapa sangat risau akan prestasi tandas anak-anak sehingga mereka mula mempelajari kandungan lampin di bawah mikroskop. Adakah ini masuk akal? Bilakah ibu bapa perlu berjumpa doktor, dan kapan cukup untuk menyesuaikan diet mereka? Kami mencadangkan untuk membincangkan topik ini dengan pakar pediatrik Pusat Perubatan Doktor Dobry Yulia Khvostova.

Amaran! Kami menasihati anda untuk mempelajari topik yang berguna tetapi sangat halus ini di antara waktu makan. Ibu bapa yang sangat berpengaruh perlu membuat persediaan mental sebelum membaca :)

Sejak lahir, usus kanak-kanak mengalami masa yang sukar. Bayangkan saja: dia perlu belajar mencerna makanan dari awal. Proses ini akan memakan masa lebih dari satu minggu dan lebih dari satu bulan sebelum proses ini disesuaikan sepenuhnya pada bayi baru lahir. Tugas ibu bapa adalah untuk mengenali isyarat masalah pencernaan dalam masa dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan.

Najis mana yang dianggap normal?

Hari-hari pertama selepas kelahiran, najis bayi biasanya berwarna hijau gelap, hampir mekonium hitam. Menjelang hari ketiga, najis bertambah cerah dan pada hari kelima ia kelihatan seperti najis bayi yang diberi susu ibu..

Najis bayi yang normal adalah kekuningan, jerami, kuning-coklat atau kuning-kehijauan, secara konsisten - lembek atau dalam bentuk gruel cair, dengan bau yang sedikit masam. Kerusi di HB tidak boleh mempunyai warna dan konsistensi yang sama sepanjang masa, kerana komposisi susu ibu berubah bergantung pada tempoh penyusuan dan makanan yang dimakan oleh ibu. Zarah keputihan kecil yang menyerupai biji sering dapat dilihat di dalam najis. Tidak apa-apa juga, jangan risau.

Pada kanak-kanak yang diberi makanan buatan, najis memperoleh salap atau konsistensi pasta. Kadang-kadang ia menjadi dihiasi, dengan bau yang menyengat.

Bayi tumbuh dan kandungan lampin berubah dengannya. Selepas pengenalan makanan pelengkap, najis kanak-kanak biasanya memperoleh bau yang lebih tidak menyenangkan, ia boleh menjadi salap atau dihiasi. Seorang kanak-kanak di "meja biasa" biasanya mempunyai kerusi yang berbentuk seperti orang dewasa, berwarna coklat dengan bau khas. Anak itu sudah dewasa!

Berapa kerap kanak-kanak mesti pergi ke tandas?

Untuk 1.5-2 bulan pertama, seorang kanak-kanak di HB mengotorkan lampin secara purata 2-6 kali sehari. Tetapi kadang-kadang kanak-kanak berjalan dengan cara yang besar hanya sekali setiap 3-5 hari. Sekiranya pada saat yang sama dia merasa baik, bertambah berat badan, najisnya konsisten lembut, warna normal, maka tidak ada alasan untuk dikhawatirkan dan janji rawatan. Faktanya ialah pada bayi, dalam kebanyakan kes, pengekalan najis berfungsi. Ini disebabkan oleh ketidakmatangan saluran gastrousus anak dan bukan penyakit.

Seorang kanak-kanak yang diberi makanan buatan menyenangkan ibu bapa dengan usaha mereka lebih jarang daripada bayi - 1-2 kali sehari. Bagi kanak-kanak berumur lebih dari satu tahun, adalah normal untuk pergi ke tandas 1-2 kali sehari atau setiap hari. Bergantung pada pemakanan dan ciri-ciri individu tubuh anak, jumlah perjalanan ke tandas boleh dari 3-4 kali seminggu hingga 3-4 kali sehari. Sebagai peraturan, setiap ibu tahu kerusi mana yang menjadi kebiasaan bagi seorang anak..

Sekiranya anda melihat sesuatu yang tidak biasa di lampin atau periuk, anda harus berjaga-jaga.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda menjumpai...

PENGERUSI CAIR

Najis yang longgar dan kerap (10 kali atau lebih setiap hari) - ini adalah alasan untuk berjumpa doktor.

Cirit-birit boleh disebabkan oleh jangkitan usus dan bakteria, keracunan, ubat-ubatan seperti antibiotik, diet yang buruk, dan juga tekanan. Bahaya utama cirit-birit adalah dehidrasi. Oleh itu, kehilangan air dan garam harus dikompensasi sebelum pemeriksaan doktor. Terdapat banyak pilihan serbuk khas di farmasi yang dilarutkan dalam air dan diberikan kepada anak 5-10 ml setiap 5-10 minit.

Kadang-kadang, gangguan najis boleh berlaku semasa tumbuh gigi ketika bayi menarik semuanya ke dalam mulutnya. Sudah tentu, mustahil untuk mensterilkan segala-galanya, jadi bakteria memasuki tubuh anak, yang membiak dan menyebabkan gangguan najis. Biasanya, najis yang longgar dalam kes seperti ini berlangsung 3-4 hari, jika masalahnya berlanjutan, anda perlu membunyikan penggera.

PENGERUSI DENGAN PIEK MAKANAN INDIGENOUS

Zarah makanan di dalam tinja boleh dikaitkan dengan makan berlebihan, mengunyah makanan yang tidak mencukupi, memberi makan makanan yang tidak sesuai dengan usia, dan lain-lain. Sekiranya terdapat gangguan pencernaan, selain makanan yang tidak dicerna, najis dapat menjadi lebih tipis dengan penambahan lendir. Sekiranya najis berubah secara mendadak, kanak-kanak itu bimbang tentang sesuatu, gejala lain muncul, anda perlu berjumpa doktor.

Perkara lain jika anda melihat zarah makanan yang tidak dicerna di dalam najis semasa tempoh makan. Ibu bapa tidak perlu bimbang tentang hal ini, kerana usus masih belum matang, ia tumbuh dan berkembang, yang bermaksud bahawa ia tidak dapat mencerna jumlah makanan yang datang ke dalamnya. Sekiranya tidak ada manifestasi lain (cirit-birit, sembelit, darah atau lendir di dalam najis), anda boleh memerhatikan.

PENGHANTARAN PERTAMA

Najis berketumpatan tinggi dapat diperhatikan apabila anak itu tidak lama ke tandas. Pengekalan najis sekali berlaku pada setiap kanak-kanak. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak mula bersekolah di tadika dan menahan kerusi kerana keadaan yang tidak biasa. Najis terkumpul di bahagian bawah usus, di dubur, dan bentuk benjolan yang padat. Ini boleh menyebabkan sembelit..

Kriteria sembelit mengikut kumpulan pakar antarabangsa:

1. Sekiranya anak tidak pergi ke tandas lebih lama daripada biasa selama 25% masa.

2. Sekiranya anak berjalan lebih kerap 2 kali seminggu.

3. Sekiranya anak harus mendorong secara berlebihan.

4. Sekiranya najis terlalu keras atau kental.

Dengan sembelit pada anak, pertama sekali, anda perlu menyesuaikan diet dan menetapkan rejimen minum. Sekiranya sembelit berterusan, penting untuk berjumpa doktor.

Kerusi berbuih dengan lendir

Najis berbuih boleh menjadi biasa pada anak kecil. Ini boleh menjadi gejala kekurangan laktase, alergi makanan, dispepsia fermentasi, jangkitan usus, dan lain-lain. Dengan gejala seperti itu, anda mesti menghubungi pakar pediatrik untuk menetapkan pemeriksaan dan rawatan yang diperlukan..

PENGERUSI DENGAN DARAH

Darah merah atau coretan darah pada najis paling sering disebabkan oleh keretakan pada dubur pada kanak-kanak kerana sembelit, jadi sembelit mesti diatasi. Selain itu, darah di dalam tinja boleh menjadi gejala jangkitan usus yang serius (disentri, jangkitan salmonella), onkologi, pembentukan polip, dan lain-lain, oleh itu, anda harus berjumpa doktor sekiranya anda segera melihat najis tersebut..

PENGERUSI BURUK, CERAH

Najis berlemak dikaitkan dengan gangguan penyerapan lemak, dan boleh berlaku dengan cirit-birit dan sembelit. Dalam beberapa kes, ini disebabkan oleh ketidakfungsian usus yang berfungsi, tetapi hanya doktor yang dapat menentukannya. Najis berlemak juga boleh menjadi gejala penyakit pankreas, serta hati dan saluran empedu. Oleh itu, jika anda menemui najis seperti itu pada kanak-kanak, jangan ragu, berjumpa doktor.

PENGERUSI DENGAN ODOR PUNGENT YANG KUAT

Bau yang tidak menyenangkan, pada asasnya, adalah kebiasaan untuk kerusi kanak-kanak, bahkan anak-anak tidak membuang kotoran bunga bakung. Tetapi beberapa ciri bau harus memberi amaran kepada ibu bapa dan menjadi alasan untuk menghubungi pakar pediatrik. Sebagai contoh, bau hidrogen sulfida menunjukkan jangkitan virus, bakteria atau penyakit usus. Dengan kekurangan laktase, bau najis sangat masam dan tajam. Pada masa yang sama, bersama dengan bau, konsistensi najis biasanya berubah, paling sering bau adalah manifestasi sekunder dari beberapa jenis gangguan pencernaan.

PENGERUSI DALAM BENTUK PEAS KECIL

Najis padat, yang terdiri daripada gumpalan keras kecil, yang disebut "kotoran domba", biasanya bercakap mengenai sembelit spastik. Kerana peningkatan nada usus, tinja dimampatkan dan tidak dapat bergerak ke hadapan. Ini mungkin disebabkan oleh ketidaktepatan dalam pemakanan, dengan pengenalan makanan pelengkap baru, banyak makanan karbohidrat dalam makanan. Juga, simptom yang serupa boleh berlaku terhadap latar belakang tekanan atau aktiviti fizikal kanak-kanak yang rendah. Rawatan ditetapkan oleh doktor bergantung kepada penyebabnya. Pertama sekali, anda harus menyesuaikan diet, menghilangkan tekanan, memberi anak aktiviti fizikal yang diperlukan dan penggunaan air yang mencukupi.

Cara menolong anak?

Sekiranya terdapat gangguan pencernaan, banyak ibu bapa meminta nasihat doktor untuk memberi ubat yang akan membantu menormalkan najis, tetapi pada masa yang sama mereka tidak memikirkan untuk mengubah diet anak. Ia tidak betul. Gangguan pencernaan terutamanya diperbaiki dengan menyesuaikan diet anak.

Berikut adalah panduan umum untuk kanak-kanak yang mengalami masalah pencernaan:

Bagi kanak-kanak di HB, perlu menyesuaikan diet anak dan ibu.

  • Menormalkan rejimen makan bayi dan menghilangkan penyusuan berlebihan.
  • Hilangkan makanan dengan tanin (coklat, kopi, koko, teh, jus delima, dll.) Dan makanan yang tinggi lemak haiwan dalam diet anda. Juga, seorang wanita yang menyusu perlu minum cukup cecair dan makan lebih banyak makanan yang merangsang pergerakan usus: produk tenusu segar, makanan yang tinggi serat makanan.
  • Perkenalkan makanan pelengkap mengikut skema pemberian makanan yang disyorkan, tidak lebih awal dari usia 4-5 bulan.
  • Untuk pemberian makanan pertama, pilih makanan yang tinggi serat makanan: puree sayur (labu tumbuk, kacang hijau, zucchini, kembang kol, kacang hijau).
  • Bubur soba dan jagung sangat sesuai dijadikan makanan bijirin..

Dengan pemberian makanan buatan, anda perlu menyemak semula diet anak..

  • Kawal jumlah makanan sekali dan setiap hari untuk mengelakkan makan berlebihan dan pantau dinamika kenaikan berat badan. Menyerah taktik keibubapaan hingga penurunan terakhir.
  • Semasa memilih campuran, pilih produk yang mengandungi oligosakarida - ini adalah prebiotik semula jadi yang merangsang pertumbuhan dan aktiviti penting mikroflora usus. Perhatikan juga probiotik dalam komposisi - ini adalah budaya bakteria hidup.
  • Mulakan makanan pertama anda dengan makanan berserat tinggi.

Kami menyesuaikan pemakanan untuk kanak-kanak kecil dan prasekolah:

  • Sekiranya seorang kanak-kanak mengalami sakit perut dan kekejangan usus, hadkan terlebih dahulu pengambilan makanan kasar dan menjengkelkan secara mekanik, jika boleh, hilangkan serat sepenuhnya..
  • Sediakan anak anda dengan buah segar tanpa kulit dan jus dengan pulpa sepanjang masa.
  • Perkenalkan salad ringan, kentang tumbuk, produk susu masam segar, daging dan ikan cincang, roti putih roti panggang semalam, madu, pengawet, selai ke dalam diet.
  • Setelah mengurangkan sakit perut, anda dapat meningkatkan makanan diet anak yang mengandungi serat makanan - roti dedak yang dipanggang dengan baik, kue gandum.
  • Sayuran dan buah-buahan harus membentuk sekurang-kurangnya 50-60% dari diet dan harus dimakan hanya dalam bentuk yang diproses secara termal, kerana makanan semacam itu lebih mudah dicerna. Yang ditunjukkan ialah bit, wortel, kacang polong, kacang hijau, labu, zucchini, asparagus, paprika merah. Anda boleh makan sayur-sayuran dalam bentuk salad, vinaigrettes, kentang tumbuk, dibumbui dengan minyak sayuran atau krim masam 5%.
  • Hadkan makanan penghasil gas seperti susu penuh, kekacang, kubis segar, lobak, anggur, dan jus anggur. Elakkan coklat, koko, roti putih lembut, roti dan pai, teh hijau, sup serbuk, blueberry, lingonberry, dogwood, semolina dan bubur nasi, mi, dan pasta lain.
  • Produk yang mengandungi kalium akan bermanfaat - kentang panggang dan buah kering (aprikot kering, prun, buah ara, kurma, pisang).
  • Minum banyak cecair adalah penting semasa merawat sembelit. Seorang anak kecil harus minum sekurang-kurangnya 2-3 gelas sehari air rebus, kompot, minuman buah-buahan, air mineral sederhana.

Sebagai kesimpulan, saya ingin perhatikan bahawa pencernaan kanak-kanak banyak bergantung pada bagaimana anak makan. Anda tidak perlu terburu-buru untuk memberikan ubat-ubatan, anda selalu dapat memperkenalkan produk yang akan membantu membuat perut anak berfungsi seperti jam.

Pengarang: Olga Davletbaeva, ilustrasi: Evgeniya Bulgakova

Susu fermentasi Nestogen® 3

Susu Nestogen® 3 dirumus khas untuk menyokong pencernaan bayi anda. Lagipun, apabila perut berfungsi sebagaimana mestinya, maka moodnya sangat baik.!

Najis lembek

Najis lembek adalah pelembut najis, yang kelihatan seperti kepingan lembut yang terpisah atau jisim cecair yang heterogen. Gejala ini sering disertai dengan sakit perut, mual dan muntah, dan perut kembung. Gangguan buang air besar diperhatikan dengan tekanan dan kesalahan makanan, penyakit radang usus yang menular dan spesifik, dan fermentopati. Untuk mengetahui sebabnya, dilakukan pemeriksaan ultrasound perut, kolonoskopi, EGD, sinar-X saluran gastrointestinal, coprogram. Untuk menormalkan najis, enzim, probiotik, agen antibakteria digunakan.

  • Punca najis lembek
    • Zaman kanak-kanak

    Punca najis lembek

    Zaman kanak-kanak

    Pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan, najis kuning yang lembut dan tidak berbentuk adalah varian norma, yang disebabkan oleh pemberian susu ibu atau susu formula yang monoton, penstrukturan semula sistem pencernaan sehubungan dengan peningkatan jumlah makanan. Kotoran seperti gruel pada bayi hingga 3-4 bulan diperuntukkan setelah setiap penyusuan, kemudian tinja menjadi lebih berbentuk, najis dikurangkan menjadi 4-5, dan kemudian berkurang pada waktu siang.

    Ciri-ciri kuasa

    Kotoran lembek yang tidak biasa dinyatakan dengan penyalahgunaan makanan berlemak sehari sebelumnya, pencuci mulut dengan sejumlah besar krim. Sisa lemak yang tidak dicerna bergerak melalui usus, melembutkan najis, bertindak sebagai pencahar semula jadi. Keesokan harinya, setelah pesta besar, pergerakan usus diperhatikan 2-3 kali sehari, pergerakan usus lembut, "berminyak" dalam penampilan. Pada masa yang sama, keadaan kesihatan umum, sebagai peraturan, tidak terganggu..

    Kotoran lembek yang melimpah secara berkala terjadi pada orang yang mengikuti diet nabati yang ketat dengan roti dan bijirin yang terhad. Sayur-sayuran mengandungi sejumlah besar serat, sehingga meningkatkan jumlah najis dan mengubah konsistensinya. Najis biasanya berlaku sekali sehari. Sekiranya pergerakan usus cair, loya, dan sakit perut muncul dengan latar belakang diet biasa, anda harus berjumpa doktor.

    Faktor emosi

    Fungsi normal sistem pencernaan tidak dapat dipisahkan dengan kerja sistem saraf pusat dan periferi yang stabil, oleh itu, di bawah tekanan atau kejutan psikogenik yang lain, feses lembek sering terbentuk. Simptomnya boleh disebabkan oleh pelbagai sebab: temu ramah pekerjaan yang akan datang, penyampaian projek penting, pertengkaran dengan orang yang disayangi. Perubahan tinja didahului oleh gemuruh dan ketidakselesaan perut.

    Kotoran yang menyerupai gruel diperhatikan pada pelajar atau lulusan sekolah sebelum peperiksaan. Selain gangguan buang air besar, sakit kram perut, rasa sakit di "perut", dan mual adalah perkara biasa. Najis cair dan lembek berlaku sekali, semua gejala hilang apabila faktor tekanan dihilangkan. Perkembangan dispepsia yang berpanjangan terhadap latar belakang tekanan sering menunjukkan penyebab organik dan memerlukan pemeriksaan oleh pakar.

    Sindrom usus yang merengsa

    Dalam keadaan ini, pesakit prihatin terhadap pelbagai pelanggaran kekerapan dan konsistensi najis, tetapi varian dengan dominasi cirit-birit adalah lebih biasa. Kotoran seperti gruel sama ada cair sepenuhnya, atau dalam bentuk "serpihan" dan benjolan lembut. Tindakan membuang air besar digabungkan dengan ketidakselesaan perut, kadang-kadang rasa sakit di kawasan dubur diperhatikan. Kemunculan gejala diprovokasi oleh kesilapan dalam diet, overtrain psikoemosi, penyakit bersamaan.

    Untuk IBS, pergerakan usus lembap adalah biasa pada waktu pagi, 30-40 minit setelah bangun. Najis didahului oleh kekejangan usus, gemuruh perut, dorongan menyakitkan untuk membuang air besar. Setelah pergi ke tandas, semua gejala hilang, dan pada siang hari seseorang dapat merasa sihat sepenuhnya. Sekiranya najis lembek diekskresikan untuk waktu yang lama, tidak berkaitan dengan waktu, ini menunjukkan penambahan patologi gastrousus kronik.

    Alahan makanan

    Alergen yang menembusi saluran pencernaan menjengkelkan mukosa usus dan meningkatkan rembesan air ke dalam lumen usus. Dalam kes ini, najis melembutkan, menonjol dalam bentuk gruel heterogen, kadang-kadang dengan bau busuk. Buang air besar berlaku 2-3 jam selepas makan produk alergen, disertai dengan rasa berat di perut, loya yang teruk. Kadang kala alahan makanan menyebabkan cirit-birit besar dengan najis berair dan memerlukan rawatan perubatan.

    Dysbacteriosis

    Gangguan mikroflora normal usus besar dengan penjajahannya oleh organisma patogen menyebabkan pelbagai sebab: semua jangkitan akut dari mana-mana penyetempatan, penyakit somatik yang teruk. Dengan dysbiosis, proses pembusukan bakteria dan penguraian mendominasi di usus, yang secara klinikal dimanifestasikan oleh najis fetid lembek, di permukaan yang mekar kelabu kehijauan dapat dilihat.

    Kekerapan buang air besar berkisar antara 4-5 kali sehari, pada satu masa sejumlah kecil najis dibebaskan. Pembuangan najis didahului oleh sakit kram yang kuat di bahagian bawah perut, gemuruh, tenesmus. Keadaan bertambah baik dengan diet yang ketat (bijirin dan sup berlendir, sayur rebus). Apabila makanan yang sukar dicerna ditambahkan ke dalam diet, najis lembek menjadi lebih kerap hingga 10 kali sehari, rasa sakit di perut meningkat.

    Hypovitaminosis

    Penampilan najis lembek yang paling tipis dengan kekurangan vitamin PP (asid nikotinik). Gejala seperti ini berlaku terutamanya pada orang yang mengikuti diet ketat dengan larangan makanan haiwan dan bijirin, dengan diet penuh normal, kekurangan vitamin hampir tidak berlaku. Pesakit mencatat peningkatan frekuensi tinja dan gangguan pencernaan makanan, akibatnya sisa makanan, lendir terlihat pada tinja cair.

    Gejala ini juga diperhatikan dengan kekurangan vitamin lain, paling sering pada awal musim bunga. Najis dalam bentuk daun gruel secara berkala, kekerapan pergerakan usus tetap normal atau sedikit meningkat. Selain perubahan konsistensi tinja, kekejangan perut, loya selepas makan, perut kembung juga mengganggu. Hipovitaminosis C yang teruk dicirikan oleh najis longgar yang berlimpah dengan lendir, di mana garis-garis darah kadang-kadang kelihatan. Gejala ini disertai dengan pendarahan dari gusi, hidung.

    Jangkitan usus

    Jangkitan bakteria dan virus adalah penyebab najis lembek pada orang-orang dari segala usia. Selalunya, gangguan dyspeptik berlaku dalam 8-12 jam setelah memakan produk yang mencurigakan. Seseorang mengalami loya dan muntah yang teruk, keinginan untuk membuang air besar, yang berakhir dengan pembuangan kotoran cair, heterogen dengan kepingan makanan yang tidak dicerna. Najis boleh bertukar menjadi kuning kehijauan.

    Sekiranya keracunan dengan patogen tertentu (salmonella, shigella), tempoh prodromal diperhatikan pada hari pertama, najis lebih kerap berbentuk, tetapi mempunyai konsistensi yang lebih lembut. Pada hari kedua, rasa sakit yang kuat muncul di pusar atau di perut kiri, yang disertai oleh pergerakan usus yang kerap. Najis menjadi nipis, fetid dan kehijauan. Penyebab utama najis lembik:

    • Penyakit bakteria: salmonellosis, escherichiosis, jangkitan toksik makanan, disentri.
    • Jangkitan virus: gastroenteritis rotavirus, jangkitan enterovirus.
    • Pencerobohan protozoa: amebiasis, giardiasis.

    Gastrik

    Kotoran, mirip dengan gruel, lebih banyak ciri gastritis hypoacid, tetapi juga boleh terbentuk dengan peningkatan keasidan jus gastrik. Kotoran seperti gruel sering diprovokasi oleh pengambilan makanan yang banyak, gangguan diet, dan tekanan. Najis longgar juga menunjukkan peningkatan proses kronik. Dalam kes ini, ia digabungkan dengan rasa sakit yang membosankan di kawasan epigastrik, mual dan sakit busuk..

    Untuk gastritis hiperasid, pergerakan usus yang kerap dengan pembebasan sejumlah kecil najis lembut atau cair adalah perkara biasa. Buang air besar didahului oleh kekejangan tajam di kawasan epigastrium dan umbilik, muntah. Simptomnya sekejap-sekejap. Perkembangannya difasilitasi oleh pengambilan ubat hipoasid yang tidak dijawab, penyalahgunaan makanan berlemak berat. Saluran najis hitam yang tidak terbentuk adalah gejala yang membimbangkan yang memerlukan pertolongan segera.

    Pankreatitis

    Pada pankreatitis kronik, kekurangan pankreas eksokrin berlaku. Gangguan pencernaan dan sindrom malabsorpsi diperhatikan. Kekerapan najis - rata-rata 1-2 kali sehari, tinja dengan konsistensi lembut, kelabu. Dalam penampilan, tinja "berminyak", meninggalkan tanda di dinding mangkuk tandas. Dengan keradangan pankreas yang memburuk, jumlah pergerakan usus meningkat, tinja menjadi fetid, banyak.

    Penyakit sistem hepatobiliari

    Dengan jumlah hempedu yang tidak mencukupi di duodenum, lemak tidak dipecah, dan dalam bentuk titisan besar dikeluarkan dengan najis. Kolesistitis akut dicirikan oleh meringankan dan melembutkan najis: semasa buang air besar, gruel putih kelabu dengan bau pedas dilepaskan. Dalam proses kronik, najis berwarna normal, menyerupai ketulan atau lapisan lembut, tetapi tidak cair. Gangguan buang air besar disertai dengan rasa sakit di hipokondrium kanan, mual, kepahitan di mulut.

    Gambaran klinikal yang serupa ditentukan dengan lesi hati dengan pelbagai sebab: hepatitis virus dan autoimun, penyusupan lemak, hepatosis. Selain najis lembek, pesakit mengadu sakit kusam dan berat di perut kanan, loya berterusan, muntah dengan kekotoran hempedu. Dengan hepatitis A dan E virus, konsistensi tinja menjadi normal setelah 2-3 minggu, dengan hepatitis B - dalam beberapa bulan.

    Penyakit gastrousus lain

    Najis longgar terdapat di mana-mana patologi sistem pencernaan, tetapi lebih kerap berlaku kerosakan pada saluran usus. Bergantung pada aktiviti proses, najis daun lembek dengan setiap pergerakan usus atau hanya dengan pelanggaran diet terapeutik. Kesakitan dan ketidakselesaan meningkat sebelum pergerakan usus. Buang air besar sedikit sebanyak dapat memperbaiki keadaan pesakit. Ketidakstabilan najis paling kerap disebabkan oleh usus seperti:

    • Keradangan usus: Penyakit Crohn, kolitis ulseratif, penyakit Whipple.
    • Penglibatan kolon: kolitis pseudomembran, kolitis limfositik, poliposis meresap.

    Enzimopati kongenital

    Gejala najis lembek paling kerap terjadi pada kekurangan laktase. Sekiranya tiada enzim sepenuhnya, tanda-tanda patologi muncul dari 2-3 hari kehidupan kanak-kanak, bentuk yang lebih ringan hilang pada masa kanak-kanak dan nyata pada orang dewasa. Pesakit menyedari munculnya najis longgar beberapa jam selepas mengambil produk tenusu, sementara tempoh dispepsia jarang melebihi 2 hari.

    Kehadiran tanda-tanda seperti itu pada orang dewasa tidak dianggap sebagai pelanggaran serius: menurut statistik, sekitar 40-50% penduduk tidak mencerna susu dengan betul. Penghapusan makanan yang menjengkelkan dari diet membantu menormalkan fungsi saluran gastrointestinal. Dengan berterusannya gangguan dyspeptik yang berpanjangan, walaupun diet bebas laktosa, perundingan pakar ditunjukkan.

    Penyakit seliak

    Dengan intoleransi gluten, najis lembek selalu diperhatikan, tinja berwarna kelabu dan bau fetid tertentu. Bijirin yang mengandung protein ini merupakan bagian penting dari diet harian, sehingga penyakit ini berkembang dengan gejala klinikal yang teruk. Pesakit seliak mengalami kembung yang teruk dan gemuruh di usus. Kotoran menjadi berbuih, berlimpah, mengandungi zarah makanan yang kurang dicerna.

    Gangguan Endokrin

    Kerap dan melembutkan najis berlaku dengan tirotoksikosis, kerana peningkatan tahap hormon tiroid mempercepat peristalsis usus. Orang itu mengadu kekejangan yang menyakitkan secara berkala, gemuruh di perut. Tanda patognomonik adalah selera makan yang normal atau meningkat, yang disertai dengan penurunan berat badan yang tajam. Punca endokrin lain juga menyebabkan kotoran lembek: diabetes mellitus, penyakit Addison.

    Komplikasi farmakoterapi

    Konsistensi najis selalu berubah setelah selesai rawatan antibiotik. Ubat antimikroba mengganggu mikroflora normal usus besar, menimbulkan dysbiosis dan sindrom pertumbuhan bakteria. Najis lembek yang tidak terbentuk daun, memperoleh warna hijau keabu-abuan akibat proses pembusukan. Gejala ini berkembang dengan pengambilan ubat penurun lipid, koleretik, pencahar yang berlebihan.

    Sebab-sebab yang jarang berlaku

    • Keadaan Iatrogenik: komplikasi selepas reseksi gastrik, sindrom pembuangan.
    • Tumor aktif secara hormon: vipoma, gastrinoma, karsinoma tiroid medula.
    • Penyakit vaskular: iskemia usus kecil, vaskulitis hemoragik.
    • Penyakit pembedahan akut: apendisitis, adenitis mesenterik, diverticulitis usus besar.
    • Tumor malignan.
    • Keracunan badan: uremia, kegagalan hati, alkohol atau keracunan dadah.

    Diagnostik

    Pemeriksaan pesakit dengan najis lembek dilakukan oleh pakar gastroenterologi. Pertama, doktor mengambil sejarah, melakukan pemeriksaan fizikal, dan memeriksa gejala kerengsaan peritoneal untuk mengesampingkan "perut tajam". Kemudian kompleks kajian instrumental dan makmal saluran pencernaan ditugaskan untuk menjelaskan penyebab gangguan dyspeptik. Kaedah diagnostik yang paling bermaklumat:

    • Sonografi. Semasa ultrasound usus, ciri-ciri anatomi umum usus dikaji, gelung melebar atau penebalan dinding usus dinyatakan, yang merupakan tanda perubahan keradangan tertentu. Ultrasound hati yang disasarkan membantu mengenal pasti heterogenitas struktur, neoplasma atau abses.
    • Endoskopi. Kolonoskopi dengan pemeriksaan keseluruhan usus besar adalah bermaklumat, yang membolehkan anda menentukan penyebab najis lembap pada orang tua - penyakit Crohn, diverticulosis, neoplasma. Sekiranya disyaki gastritis atau duodenitis, EGDS dengan biopsi dilakukan, ujian untuk metaplasia sel dengan pewarnaan dengan metilena biru.
    • Radiografi. Irrigoskopi kontras dua kali berkesan mengesan gangguan ulseratif dan merosakkan, kelainan usus atau pembentukan tumor. Semasa radiografi laluan barium melalui usus, peristalsis diperiksa, diskinesi motor dikecualikan, dan proses keradangan di saluran gastrointestinal atas didiagnosis.
    • Coprogram. Najis seperti pelet pada orang dewasa dinilai secara visual pada skala Bristol. Analisis mikroskopik dirancang untuk menentukan tanda-tanda malabsorpsi, keradangan. Pastikan anda melakukan analisis untuk dysbiosis usus dan menabur najis pada media nutrien untuk mengesahkan penyebab jangkitan gangguan buang air besar.
    • Ujian darah. Ujian hati dan pengukuran kepekatan pecahan bilirubin dilakukan untuk mengecualikan kerosakan bersamaan pada saluran empedu. Dengan penyakit hati, kandungan protein dalam darah berkurang. Ujian darah imunologi diperlukan untuk mengenal pasti antibodi terhadap patogen jangkitan usus. Profil hormon pasti disiasat.
    • Kaedah tambahan. Untuk mengesahkan Helicobacter pylori, antigen tinja dicari atau ujian urease cepat dilakukan. Sekiranya terdapat ujian hati yang diragukan, intubasi duodenum dengan kultur bakteria hempedu yang diperoleh, RCPH dilakukan. Untuk mengecualikan sindrom iskemia perut, disyorkan dopplerografi saluran rongga perut.

    Rawatan

    Tolong sebelum diagnosis

    Najis lembek yang tidak dikaitkan dengan faktor makan berlebihan atau tekanan adalah petunjuk untuk diet. Dalam 2-3 hari pertama, anda perlu memunggah saluran pencernaan sebanyak mungkin, yang mana disyorkan untuk mengambil makanan separa cair, semua produk harus direbus. Diet ini merangkumi hidangan yang kaya dengan pektin dan potasium - epal bakar, pisang, ayam belanda rebus dan ayam. Makanan pecahan, sekurang-kurangnya 4-6 kali sehari.

    Sekiranya najis lembek menjadi lebih cair, sangat penting untuk menyediakan rejim air yang mencukupi - untuk orang dewasa kira-kira 2-2.5 liter cecair sehari, agar tidak menimbulkan dehidrasi badan. Gabungan pergerakan usus lembek dengan sakit perut yang kuat, demam, dan muntah menunjukkan penyebab serius gangguan usus. Dalam keadaan seperti itu, rawatan perubatan diperlukan..

    Terapi konservatif

    Semasa terapi, minuman dan produk berkafein dengan pemanis buatan dibatalkan, dan pengambilan ubat-ubatan yang mempengaruhi pergerakan gastrointestinal adalah terhad. Dadah untuk rawatan najis lembek dipilih berdasarkan penyebab penyakit. Ejen antidiarrheal khusus tidak ditunjukkan; terapi patogenetik dan etiotropik digunakan untuk menghilangkan gejala. Rejimen rawatan merangkumi:

    • Enzim. Dana tersebut adalah analog enzim pankreas, memperbaiki pencernaan makanan, menormalkan isipadu dan konsistensi tinja. Mereka ditunjukkan bukan hanya untuk pankreatitis, tetapi juga untuk gastritis, hepatitis, disertai dengan malabsorpsi.
    • Probiotik. Ubat itu adalah lactobacilli berguna yang menjajah usus besar, menghilangkan manifestasi dysbiosis. Probiotik diambil untuk waktu yang lama, sehingga munculnya najis yang diformalkan dan hilangnya gejala-gejala dyspeptik lain.
    • Antispasmodik. Najis lembek sering digabungkan dengan rasa sakit di rongga perut, yang dapat dihilangkan dengan ubat-ubatan dengan mekanisme tindakan antispasmodik. Untuk kesakitan teruk, analgesik dari kumpulan ubat anti-radang bukan steroid digunakan.
    • Antibiotik. Penyebab bakteria najis longgar memerlukan penggunaan ubat-ubatan tempatan yang bertindak terutamanya pada lumen usus (nitrofurans, beberapa sulfonamida). Dengan enteritis virus, terapi etiotropik tidak dijalankan.
    • Ubat herba penenang. Penenang herba berkesan menghilangkan gejala IBS, menormalkan mood dan secara tidak langsung mempengaruhi fungsi saluran pencernaan. Dengan tekanan, terapi merangkumi kecemasan ringan, antidepresan.
    • Penyelesaian rehidrasi. Sekiranya anda kerap membuang air besar, adalah mustahak untuk memberi penggantian cecair yang mencukupi. Sekiranya tidak muntah untuk minum, berikan larutan garam oral yang mengandungi jumlah elektrolit yang optimum.

    Pembedahan

    Dalam kerosakan usus yang teruk akibat penyakit Crohn atau NUC, reseksi segmental dengan pembentukan anastomosis primer ditunjukkan. Patologi pembedahan akut organ perut memerlukan campur tangan pembedahan segera - apendektomi, sanitasi dan saliran rongga peritoneal, penghapusan diverticulum. Dengan tumor aktif hormon, mereka dikeluarkan.