Sakit di bahagian kanan dan kembung

Kemunculan kembung dan sakit di sebelah kanan bermaksud kerosakan pada sistem badan mana pun. Pada masa yang sama, banyak bergantung pada penyetempatan kesakitan, dan juga sifatnya. Kadang-kadang gejala yang dijelaskan dengan tepat sudah cukup bagi doktor untuk mengenal pasti punca ketidakselesaan, membuat diagnosis yang tepat, dan menetapkan rawatan.

Diagnostik

Terdapat banyak sebab yang boleh mencetuskan kembung dan ketidakselesaan perut. Sebagai peraturan, penyebab luaran jelas (ini termasuk lebam), sementara penyebab dalaman lebih sukar didiagnosis. Ini disebabkan oleh ciri-ciri penularan kesakitan.

Organ dalaman mempunyai beberapa ujung saraf, kerana mereka kurang rentan terhadap kecederaan: organ ini dilindungi oleh kerangka, sistem otot dan kulit. Itulah sebabnya sukar untuk menentukan penyetempatan dan sifat penyimpangan secara tepat. Yang paling biasa adalah sakit sebelah kanan, perasaan kembung atau kembung..

Palpasi adalah kaedah paling popular untuk mencari sensasi. Dalam kes ini, doktor merasakan perut dari sisi yang berbeza untuk menentukan sifat kelainan. Jenis diagnosis ini dapat dijalankan secara bebas. Penjagaan harus diambil untuk mengelakkan komplikasi perjalanan penyakit atau kerosakan pada organ dalaman.

Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk atau tajam atau bengkak di bahagian bawah abdomen di sebelah kanan, nasihat perubatan segera diperlukan, kerana gejala seperti ini sering menunjukkan bentuk penyakit yang diperburuk.

Sekiranya kembung atau berat tidak menyebabkan kesakitan, diagnosis diri dapat dilakukan. Untuk melakukan ini, anda mesti berbaring di perut, berehat, merasakan kawasan sensasi yang tidak menyenangkan dengan jari anda kerana keparahan, penguatan atau kelemahan mereka. Perut terasa dalam. Pada masa yang sama, pergerakan tajam tidak boleh dibiarkan..

Untuk diagnosis yang betul, anda perlu menentukan gejala dengan tepat. Penting untuk tidak mengelirukan perasaan kenyang dan kembung, menikam dan berdenyut, sakit yang tajam dan menarik. Selalunya sifat sensasi menentukan penyakit ini.

Punca

Kembung di sebelah kanan perut selalunya merupakan gejala keadaan biasa. Sekiranya simptom ini disertai dengan rasa sakit dan peningkatan suhu badan secara keseluruhan, kemungkinan besar kita bercakap mengenai radang usus buntu. Penyakit ini dirawat dengan segera melalui pembedahan.

Kembung di bahagian bawah kanan perut mungkin menunjukkan penyumbatan usus. Di samping itu, penyakit ini dicirikan oleh sembelit, kekejangan sakit tiba-tiba.

Sebab-sebab yang kurang biasa termasuk tekanan, fizikal yang berlebihan, tekanan psiko-emosi, penyakit sistem kencing, seperti urolithiasis dan sistitis. Kembung juga merupakan ciri penyakit perut seperti gastritis dan ulser..

Diet yang tidak betul boleh menyebabkan peningkatan pengeluaran gas di dalam usus. Gas, mengembang dinding organ, menyebabkannya membengkak. Sekiranya proses pencernaan salah, maka sebatian berlebihan yang mengandungi sulfur berlebihan terkumpul di dalam sistem..

Pada wanita, kembung mungkin disebabkan oleh sebab sakit puan. Penyakit boleh sangat berbeza: endometriosis, kehamilan ektopik, sariawan, fibroid. Ada kemungkinan munculnya rasa sakit semasa haid..

Terlepas dari keparahan gejala, konsultasi dengan doktor diperlukan untuk membuat diagnosis dan memulakan rawatan. Untuk menentukan penyimpangan, diperlukan ujian darah, ultrasound organ, sinar-X.

Kemungkinan penyakit dan simptomnya

Banyak penyakit berlaku dengan pembengkakan rongga perut dan penampilan kesakitan. Lebih-lebih lagi, penyakit boleh berkaitan dengan pelbagai sistem - saluran kencing, pencernaan, pembiakan. Keadaan yang paling biasa untuk kembung termasuk yang berikut:.

Sistem penghadaman

Penyebab kembung yang paling biasa di saluran pencernaan adalah perut kembung, penumpukan gas yang berlebihan di usus. Dengan penyakit ini, terdapat rasa kenyang dan penapaian di dalam usus, sakit spasmodik yang tajam. Masalah najis mungkin muncul.

Di samping itu, penyakit berikut boleh menyebabkan ketidakselesaan dari sistem pencernaan:

  • hepatitis, sirosis, helminthiasis, trombosis hati (sakit kusam, berterusan di sebelah kanan, kulit gatal, penyakit kuning, warna pelepasan yang tidak biasa, kelemahan, kembung dalam bentuk kronik);
  • gastritis (pedih ulu hati, loya semasa makan, selera makan dan gangguan najis, kembung);
  • radang usus buntu (sakit tajam yang kuat di sebelah kanan, muncul dalam beberapa jam, kembung di bahagian bawah perut bermaksud penampilan peritonitis);
  • duodenitis (sakit yang berlaku bersama dengan rasa lapar dan memancar ke lengan bawah, kembung adalah ciri bentuk yang diabaikan);
  • ulser (sakit sengit, pedih ulu hati, gangguan najis, berpeluh, perut buncit);
  • gangguan usus (kembung sering merupakan gejala utama, kerana dapat menunjukkan pembentukan tumor, gangguan pencernaan dan peristalsis, penyumbatan).

sistem kencing

Selalunya, kembung dari sistem genitouriner disebabkan oleh adanya serpihan batu di ureter. Juga, gejala ini sering muncul dengan keradangan..

Antara penyakit saluran kencing yang paling biasa adalah:

  • urolithiasis (dalam bentuk kronik - sakit kolik, paroxysmal yang berlaku ketika batu bergerak di dalam organ, lebih jarang gejala masuk ke rongga perut);
  • pielonefritis (demam, berasa tidak sihat, sakit di sisi, kelainan di bahagian bawah perut).

Sistem pembiakan

Untuk bidang ginekologi, kembung di sebelah kanan kurang biasa, dan oleh itu jarang berlaku. Selalunya, gejala ini menunjukkan adanya proses keradangan kronik..

Penyakit yang dicirikan oleh distensi perut pada tahap lama:

  • adnexitis (sakit tajam dan sengit semasa penyakit akut, sakit dan lemah - kronik, mungkin juga rasa kenyang di perut);
  • sista (kembung, kesakitan berterusan dan berkala semakin teruk);
  • kehamilan ektopik (kembung, sakit berterusan).

Selain itu, gangguan neuralgik, trauma dan luka kulit luaran boleh menyebabkan kembung..

Rawatan

Terlepas dari sebab-sebab permulaan penyakit ini, ketika dihapuskan, perlu dilakukan pembetulan pemakanan. Semasa terapi dan pemulihan, anda harus mengehadkan gula-gula, produk tepung, semua jenis makanan berlemak dan goreng. Semua jenis alkohol tidak termasuk, dan juga merokok.

Kesakitan dapat dihilangkan dengan kompres yang digunakan pada tempat yang sesuai, serta ubat-ubatan yang dirancang untuk mengurangkan kekejangan dan menghilangkan rasa sakit. Dana tersebut dikeluarkan dengan preskripsi doktor, kerana pengiraan dos yang tepat diperlukan untuk setiap kes tertentu..

Ubat-ubatan rakyat mampu membantu dari kembung. Merebus herba sangat berkesan - pasli, calendula, semanggi manis dan dill. Ia berguna untuk memakan yogurt, kerana produk susu fermentasi ini mengandungi banyak bakteria yang berguna untuk pencernaan.

Diagnosis menentukan rawatan penyimpangan lebih lanjut. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa panduan umum untuk merawat kembung di bahagian bawah perut..

Pertama sekali, anda perlu menyingkirkan sembelit, jika ada. Pastikan memasukkan cukup cecair, biji-bijian, dan serat dalam makanan harian anda. Beban sukan harian wajib.

Proses penapaian dalam usus dirangsang oleh minuman dan jus berkarbonat. Lebih baik menggantinya dengan air lemon, teh hijau, atau teh herba. Minuman ini akan membuang lebihan air dari badan dan merangsang metabolisme. Sekatan harus dikenakan pada gula-gula. Ini berlaku untuk semua gula sederhana dan penggantinya. Mereka boleh menyebabkan kembung..

Proses tertentu boleh menyebabkan penelan udara yang tidak diingini dan, sebagai akibatnya, kembung perut kembung. Untuk mengelakkan ini, lebih baik berhenti menggunakan permen karet. Anda juga harus mengunyah makanan anda dengan perlahan..

Sekiranya berlaku tindak balas alahan, diperlukan perundingan alergi. Alergi makanan sering dirawat dengan ubat-ubatan dan berhenti bersentuhan dengan alergen.

Penting untuk berjumpa doktor tepat pada masanya sekiranya ketidakselesaan berlaku untuk mengelakkan akibat yang tidak dapat diperbaiki..

Kembung dan sakit di sebelah kanan - sebab bagaimana merawat

Sekiranya perut membengkak dan bahagian kanan sakit, ini mungkin bermaksud masalah pada sistem pencernaan. Tetapi mungkin ada sebab lain, yang bergantung pada tempatnya sakit dan bagaimana ia menyakitkan. Tanpa bantuan doktor, kita tidak mungkin dapat membuat diagnosis yang tepat untuk diri kita sendiri, tetapi untuk mengetahui di mana dan apa yang terletak di negara kita dan apa yang dapat disaksinya hanyalah kewajiban.

Diagnostik

Kembung dan sakit di sebelah kanan bergantung kepada banyak sebab. Mungkin ada faktor luaran seperti lebam. Penyebab dalaman lebih sukar didiagnosis, terutama ketika berkaitan dengan sistem pencernaan, di mana semua organ saling berdekatan dan berinteraksi rapat.

Kaedah diagnostik utama adalah palpasi, di mana doktor dengan berhati-hati merasakan perut dari semua sisi. Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk, doktor harus segera dipanggil. Sekiranya terdapat rasa berat di perut dan kembung tanpa banyak rasa sakit, anda boleh membuat diagnosis sendiri.

Berbaring di perut anda, berehat dan tekan jari anda dengan tidak selesa. Rasa jika ada peningkatan kesakitan atau kelegaan. Adalah perlu untuk merasa dalam, tetapi dengan berhati-hati, mengelakkan pergerakan tiba-tiba. Kita mesti berusaha memahami untuk diri kita sendiri dan untuk doktor (untuk menerangkan dengan jelas kepadanya) apa yang berlaku. Ada rasa sakit yang menarik, ada yang meletup, berdenyut, menikam dan tajam.

Terdapat kembung atau kembung tanpa rasa sakit. Selepas palpasi, pakar memutuskan diagnostik lebih lanjut, yang mungkin diperlukan ujian darah umum dan kimia, ultrasound atau sinar-X.

Punca kembung dan sakit di bahagian kanan

Kembung, berat di perut, dan sakit ringan tidak jarang berlaku dalam kehidupan seharian. Ini boleh menyebabkan:

  • keterlaluan saraf;
  • aktiviti fizikal yang hebat;
  • hari kritikal atau tempoh ovulasi;
  • peningkatan penggunaan serat (kubis, lobak);
  • diet yang tidak betul atau makan berlebihan;
  • makanan berlemak dan terlalu masak;
  • mabuk dengan alkohol, ubat-ubatan atau produk kimia;
  • makan banyak halva, ais krim atau coklat;
  • minuman berkarbonat.

Sekiranya kembung dan rasa berat hilang setelah beberapa jam, maka anda boleh tenang. Sekiranya keadaan berulang atau berkembang menjadi kesakitan yang berpanjangan dan akut, maka kita boleh membicarakan penyakit serius, yang sekarang akan kita bicarakan.

Kemungkinan penyakit dan simptomnya

Kembung dan sakit mungkin disebabkan oleh pelbagai penyakit, tetapi ciri khas, sebagai peraturan, memberitahu kita tentang adanya masalah tertentu..

Sifat kesakitan, gejalaPenyakit
Distensi perut, kekejangan usus, penapaian, sembelitPerut kembung
Jaundis, warna kencing yang terang, kelemahan, kembung, sakit kusam, kusam di sebelah kananTrombosis hati, hepatitis, sirosis, helminthiasis
Sakit yang tajam dan berterusan di sebelah kanan, bengkak teruk di bahagian kanan bawah + sakit mungkin menunjukkan permulaan peritonitisApendiks
Kesakitan teruk, cirit-birit, berpeluh meningkat, pedih ulu hati. Kesakitan muncul satu setengah jam selepas makan dan meningkat secara beransur-ansur. Setelah mencerna makanan, rasa sakit berkurangUlser
Kemunculan serentak perasaan lapar dan sakit yang memancar ke lengan bawahDuodenitis
Kembung, sakitGangguan usus, penyumbatan
Kembung, selera makan yang teruk, cirit-birit atau sembelit, loya semasa dan sejurus selepas makan, pedih ulu hatiGastrik
Kembung segera setelah makan, cirit-birit, sakit hilang setelah menggunakan tandasSindrom usus yang merengsa
Mual, muntah (kadang-kadang dengan darah), penurunan berat badan yang teruk, kurang selera makan, perut membesar, kulit pucat.Kanser perut
Sakit yang teruk di perut atau sakit girdle yang teruk selepas makan.Pankreatitis
Kekejangan di rektum, sakit di hipokondrium yang betul.Pylorospasm

Penyebab kesakitan bukan hanya masalah pada saluran gastrousus atau hati. Mereka boleh dengan trombosis arteri, pielonefritis, kegagalan jantung.

Oleh itu, bantuan pakar diperlukan untuk menentukan penyakit ini, atau campur tangan pembedahan segera. Anda perlu memahami di mana dan bagaimana ia menyakitkan, ingat kapan rasa sakit itu bermula, analisis - selepas itu timbul dan adakah itu sebelumnya. Semua ini hanya dapat diketahui oleh anda, jadi dengan memberi seberapa banyak butiran doktor anda akan membantu anda menyelesaikan masalah dengan lebih cepat dan berkesan bersama..

Sistem penghadaman

Hepatitis

Hati adalah organ sisi kanan utama dalam tubuh manusia, ia dapat pulih dengan baik. Tetapi kekalahan oleh virus hepatitis A dan B. berjangkit adalah mungkin. Sifat kesakitan terasa sakit dengan serangan tajam berkala. Lokasi - hipokondrium kanan. Hepatitis mungkin tidak menampakkan diri untuk sementara waktu (hingga hampir tiga minggu). Virus kemudian memasuki sel hati dan menimbulkan proses keradangan yang teruk. Gejala hepatitis adalah:

  • rasa sakit di bahagian kanan;
  • kelemahan dan sikap tidak peduli;
  • mabuk;
  • kekuningan kulit, putih mata;
  • air kencing gelap, mendung dan berbuih;
  • najis ringan.

Hepatitis pada masa akut hanya dirawat secara rawat jalan dan rawatannya lebih tepat pada masanya, penyembuhannya akan lebih berkesan dan cepat.

Pankreas

Dengan pankreatitis, rasa sakit sangat berbeza bergantung pada sejauh mana proses keradangan - kusam, akut, menarik, mengelilingi, dan lain-lain. Sekiranya bentuknya membengkak dan membengkak di bahagian kanan perut, organ menjadi lebih besar dan memerah ujung saraf, salurannya tersumbat, sakitnya teruk.

Kadang kala dengan pankreatitis, ia boleh merebak ke seluruh badan, diberikan ke tulang belakang, ke tulang selangka. Ini mungkin tidak berkaitan dengan pengambilan makanan, jadi tidak mudah untuk membuat diagnosis yang tepat di sini, mustahil untuk melakukannya sendiri - pakar menyedari bahawa gejala pankreatitis dapat bertepatan dengan gejala serangan jantung atau angina.

Pankreatitis akut akan muncul dengan muntah selepas makan, sembelit, atau cirit-birit. Dengan perkembangan penyakit ini, hempedu akan mula muncul di muntah, dan muntah itu sendiri boleh menyebabkan dehidrasi yang serius. Keradangan pankreas boleh berlaku tanpa disangka-sangka setelah jadual yang banyak, ia boleh diprovokasi oleh beberapa ubat - antibiotik, sitostatik, dll..

Diskinesia bilier

Gangguan saluran empedu berlaku disebabkan oleh kecacatan kongenital, kekurangan zat makanan, tekanan emosi yang meningkat. Kesakitan muncul dari semasa ke semasa di kawasan hipokondrium yang betul, sementara fenomena dispepsia diperhatikan (penggantian sembelit dengan cirit-birit).

Sekiranya perut membengkak, dan rasa sakit menyebar dari hipokondrium kanan ke belakang, naik ke klavikula kanan, ini adalah bentuk dyskinesia yang akut. Pada masa yang sama, terdapat mual dan muntah biasa..

Saluran empedu boleh tersumbat setelah tekanan yang teruk, trauma - fizikal dan psiko-emosi.

Perut kembung

Pengumpulan gas di dalam usus secara tidak menyenangkan mengembang usus dan boleh menyebabkan kekejangan berulang. Di dalam usus, penapaian bermula dan pada masa yang sama timbul masalah dengan najis. Dalam usus yang sihat, sehingga 20 liter gas beredar, yang dihasilkan semasa pelbagai proses pemecahan makanan dan interaksinya dengan jus gastrik.

Gas dikeluarkan secara semula jadi dan biasanya tanpa masalah. Sekiranya diet salah, sejumlah besar tinja dan gangguan metabolik menimbulkan pengumpulan gas. Terdapat banyak sebab untuk kembung perut:

  • pemakanan yang tidak betul;
  • dysbiosis;
  • sebilangan besar bakteria gas;
  • kekurangan aktiviti gastrousus;
  • kekurangan enzim;
  • peningkatan tekanan pada saluran pencernaan semasa kenaikan ketinggian;
  • tekanan.

Terdapat banyak makanan yang menyebabkan perut kembung. Anda perlu belajar bagaimana menggabungkannya dengan betul dalam pinggan, anda tidak boleh makan berlebihan. Anda akan terkejut melihat senarai makanan ini, semuanya enak, tetapi jika ditangani dengan tidak betul, ia menyebabkan perut kembung:

  • ais krim;
  • saderi, kubis, lobak, wortel, bawang;
  • epal, pir, plum, aprikot, anggur;
  • roti bijirin coklat, bagel, gulung;
  • kacang, kacang, kacang polong;
  • dedak, kuman gandum, jagung, oat;
  • bir;
  • cendawan;
  • minuman berkarbonat;
  • kismis.

sistem kencing

Kembung dengan atau tanpa rasa sakit pada tempoh awal mungkin disebabkan oleh urolithiasis. Tanda pertama adalah tepatnya rasa sakit, yang boleh membosankan, lemah, dan tidak tertahankan.

Kesakitan ini selalu ada, mungkin halus, tetapi masih akan ada. Kolik ginjal dilokalisasi di bahagian sisi perut atau bahagian bawah. Serangan berlangsung dari 20 minit hingga satu jam. Air kencing menjadi kemerahan, kadang-kadang ada darah, "pasir".

Mungkin ada rasa mual, muntah, kesakitan meningkat ketika membuang air kecil, atau keinginan untuk membuang air kecil yang tidak dijangka. Kadang-kadang urolithiasis tidak menampakkan diri untuk waktu yang lama, tetapi ia bermula dengan kembung tanpa rasa sakit yang ketara.

Sakit selepas makan di hipokondrium yang betul dengan kolesistitis

Sekiranya, selain sensasi yang menyakitkan, terdapat kepahitan di mulut, kolesistitis dapat diasumsikan, gejala utamanya adalah muntah dengan hempedu. Gejala lain yang terdapat pada penyakit ini:

  • lapisan putih di lidah;
  • kenaikan suhu;
  • insomnia;
  • perasaan kembung;
  • kardiopalmus;
  • kekejangan kepala;
  • sakit di sebelah kanan.

Sekiranya kolesistitis dalam tempoh akut, maka ada rasa sakit yang tidak tertahankan di hipokondrium kanan, yang diberikan ke bahu, di bawah skapula, suhu tinggi. Dalam kes ini, anda perlu segera menghubungi doktor, kerana menangguhkan proses boleh menyebabkan peritonitis.

Pada kebanyakan pesakit, kolesistitis bermula dengan latar belakang cholelithiasis, apabila pundi hempedu jengkel, tekanan meningkat di dalam organ, calculi menembusi ke dalam, menyebabkan keradangan dan bahkan nekrosis.

Apendiks

Kesakitan yang teruk dilokalisasikan di perut kanan bawah, kadang-kadang mual ada, kadang-kadang tidak. Rasa sakit itu pelik, dalam gelombang yang tajam. Untuk menghilangkan radang usus buntu atau memutuskan untuk mengambil tindakan, anda mesti menghubungi doktor. Untuk mengurangkan keadaan, anda boleh meletakkan sejuk di kawasan sakit, mengambil ubat penahan sakit. Anda perlu bertindak cepat, kerana kadang-kadang peritonitis berkembang dengan cepat.

Sistem pembiakan

Dalam ginekologi, kembung jarang berlaku, tetapi mungkin kembung dalam kes seperti:

  • sista (kembung dan sakit berulang);
  • adnexitis (mungkin sakit kembung dan sakit dalam bentuk kronik dan tajam pada akut);
  • kehamilan ektopik (kembung dan sakit);
  • pelanggaran kitaran haid;
  • tempoh ovulasi;
  • permulaan kehamilan.

Lelaki juga sering mengalami sakit perut bawah dan kembung:

  • trauma;
  • jangkitan;
  • keradangan pada buah zakar, zakar;
  • jawatan;
  • vesikulitis;
  • prostatitis;
  • kollikulitis.

Pada lelaki, penyakit dalam sistem pembiakan meluas, yang menyebabkan rasa sakit dan ketidakselesaan di perut, dan di sini palpasi bebas tidak akan membantu, hanya pakar yang diperlukan.

Rawatan

Kadang-kadang orang bingung doktor mana yang harus pergi ketika kesakitan berlaku. Walau apa pun, anda boleh menghubungi ahli terapi terlebih dahulu yang, setelah pemeriksaan awal, akan menghantar anda ke doktor khusus. Penyakit saluran gastrousus adalah ahli gastroenterologi. Kecurigaan penyakit wanita - pakar sakit puan, lelaki - pakar urologi. Perkara yang paling penting untuk dilakukan sekiranya kesakitan adalah menyesuaikan diet anda..

Anda boleh mengeringkan perut, minum ubat penghilang rasa sakit, yang ada di kabinet ubat rumah. Tetapi anda tidak boleh menggunakan ubat yang lebih kompleks untuk diri sendiri, hanya doktor yang akan menetapkan ubat yang diperlukan, dos dan kursusnya.

Sekiranya kembung bersifat sementara dan anda tahu dari mana asalnya, anda boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat - decoctions of parsley, dill, calendula.

Sekiranya terdapat kepahitan di mulut, anda boleh menggunakan ubat koleretik ringan untuk sementara waktu - Allohol, Karsit, Holosas. Anda boleh melegakan keadaan hati dengan merebus rosehip dengan sorbitol. Chamomile diminum dengan proses keradangan saluran gastrousus, dengan gangguan pencernaan - calendula atau yarrow.

Tetapi anda boleh melegakan keadaan jika anda tahu pasti bahawa masalah itu timbul setelah makan berlebihan atau makan makanan ringan. Sekiranya ketidakselesaan berterusan, dan rasa sakit semakin meningkat, anda tidak boleh mengharapkan masalah yang lebih serius..

Makanan untuk kembung

Untuk semua masalah di saluran pencernaan, selain terapi ubat, pemakanan sangat penting, di mana peraturan berikut dipatuhi:

  • Produk hanya boleh direbus, dibakar atau dikukus;
  • Kursus pertama dibuat tanpa menggoreng;
  • Roti mesti ada semalam;
  • Buah - hanya manis;
  • Minuman - jus atau kompot semulajadi yang sangat dicairkan.

Produk berikut dilarang:

  • Babi, kambing;
  • Berlemak, pedas, salai;
  • Masam;
  • Keju pedas;
  • Kuih-muih (kecuali biskut dalam jumlah kecil);
  • Teh dan kopi yang kuat;
  • Kuah ikan;
  • Bawang putih dan bawang mentah.

Kembung di sebelah kanan

Postur yang tidak selesa semasa tidur, kurang aktiviti fizikal, penyalahgunaan makanan berlemak dan minuman beralkohol boleh menjadi alasan semula jadi bagi pesakit untuk mengalami kembung dan sakit di sebelah kanan..

Anda boleh menghilangkan rasa tidak selesa dalam keadaan seperti itu dengan bantuan diet dan mengubah irama kehidupan..

Sekiranya langkah-langkah diambil, dan gejala tidak hilang, anda harus berjumpa pakar, kerana di bahagian kanan perut di bawah tulang rusuk terdapat organ penting, proses keradangan yang boleh menyebabkan perkembangan komplikasi serius.

Lokasi, tahap intensiti dan sifat kesakitan, hasil pemeriksaan dan ujian makmal akan memungkinkan untuk mendiagnosis dan menetapkan terapi komprehensif, yang bertujuan untuk menghilangkan penyebab patologi dan gejala seperti kembung dan sakit di perut kanan.

Kesakitan di hipokondrium yang betul

Selepas melakukan senaman yang sengit, banyak orang merasa sakit di perut kanan. Pakar tidak bersetuju mengenai punca ketidakselesaan itu.

Telah diketahui bahawa setelah beberapa saat rasa sakit hilang, anda dapat menghalangnya dengan makanan ringan 2 - 3 jam sebelum latihan atau berjoging.

Sekiranya intensiti kesakitan meningkat, mereka memperoleh watak kram, anda harus berjumpa pakar.

Di sebelah kanan terdapat organ saluran pencernaan, sistem pembiakan, saluran empedu, dll..

Ketidakselesaan, diperparah oleh palpasi, mungkin disebabkan oleh proses keradangan progresif yang berkembang di salah satu organ ini.

Di samping itu, rasa sakit dapat diberikan pada kawasan di bawah tulang rusuk dengan neuralgia, patologi jantung, organ panggul atau tulang belakang. Anda boleh menentukan punca ketidakselesaan dengan pemeriksaan diri..

Untuk melakukan ini, anda perlu berbaring di permukaan keras mendatar dan menggunakan gerakan menekan jari untuk memeriksa kawasan sensasi yang menyakitkan. Penting untuk diingat bahawa pergerakan tidak boleh tiba-tiba..

Patologi pundi hempedu

Kesakitan di sebelah kanan adalah gejala utama proses keradangan, pembentukan pecahan pepejal dan gangguan umum saluran empedu..

Pakar mengaitkan kejadian kolesistitis dengan gangguan pergerakan pundi hempedu, akibatnya hempedu bertakung, menjadi lebih tebal.

Apabila mikroflora patogen masuk ke dalam, proses keradangan berkembang. Penyebab patologi disebut:

  • anomali kongenital dalam struktur pundi hempedu atau keadaan yang berkaitan dengan prolaps atau tekanan pada dinding organ lain;
  • perubahan mendadak dalam diet, diet ketat, peralihan kepada vegetarian, makan berlebihan, penyalahgunaan makanan segera, berlemak, goreng, makanan pedas, minuman beralkohol;
  • pembentukan pecahan pepejal di saluran empedu;
  • kutu dengan helminths, dll..

Gejala patologi adalah sakit di sebelah kanan, kembung perut, muntah, kurang selera makan, kembung.

Komplikasi penyakit ini ialah perforasi dinding pundi hempedu, proses purulen yang mempengaruhi organ-organ jiran.

Rawatan kolesistitis terdiri daripada pengambilan antibiotik spektrum luas, ubat anthelmintik, terapi enzim, pemulihan keseimbangan air setelah mabuk.

Setelah berunding dengan pakar, kaedah perubatan tradisional dapat digunakan, mempercepat peristaltik pundi hempedu.

Sekiranya sakit akut di perut disertai dengan loya yang teruk, muntah yang kuat, demam hingga tahap subfebril dan perubahan warna pada kulit, seorang pakar harus menetapkan pemeriksaan komprehensif untuk mengesahkan diagnosis kolelitiasis.

Patogenesis penyakit ini dikaitkan dengan perubahan komposisi hempedu, akibatnya serpihan pepejal kecil terbentuk yang menetap di dinding organ.

Selepas itu, calculi tumbuh, membentuk batu yang menyekat saluran empedu.

Salah satu patologi yang paling biasa adalah dyskinesia bilier. Terdapat dua jenis gangguan dalam aktiviti pundi hempedu:

  1. Diskinesia hiperkinetik ditunjukkan oleh pengecutan aktif dinding.
  2. Hipokinetik dicirikan oleh motilitas pundi hempedu yang lemah.

Pakar memanggil penyebab utama gangguan psikoemosi dyskinesia, yang ditunjukkan dengan latar belakang kesukaran profesional, keluarga dan lain-lain.

Patologi boleh berkembang kerana reaksi alergi, gangguan makan, makan berlebihan atau pemakanan yang buruk, kegemukan.

Gejala muncul bergantung pada jenis patologi. Dengan dyskinesia spastik, rasa sakit di sebelah kanan dinyatakan akut, disertai dengan mual, muntah yang mendalam.

Dengan bentuk hipotonik kesakitan, tarikan, pecah, pesakit diseksa oleh kembung, bersendawa dengan rasa pahit, penurunan selera makan. Pesakit menjadi mudah marah, sukar tidur.

Penyakit usus

Sebahagian besar usus terletak di perut kanan. Keradangan di mana-mana kawasan ditunjukkan oleh rasa sakit, loya, gangguan konsistensi najis, kembung dapat diperhatikan.

Sekiranya kesakitan di bahagian pusar atau kawasan iliaka kanan muncul setelah simptom-simptom yang lain, perlu menjalani pemeriksaan untuk mengenal pasti tumor.

Apendiks. Proses keradangan pada lampiran cecum diakui sebagai patologi umum, di mana campur tangan pembedahan ditunjukkan.

Penyebab penyakit ini disebut penembusan bakteria berbahaya melalui lumen lampiran..

Faktor penyumbang kepada pembentukan dan perkembangan proses keradangan adalah:

  • selekoh lampiran;
  • pengumpulan batu najis, benda asing, dan lain-lain di dalamnya;
  • mengubah rejim dan diet.

Pada apendisitis akut, rasa sakit di bahagian kanan terasa tiba-tiba. Berada di pusar, ketidakselesaan dari masa ke masa "merebak" di hipokondrium, memberi ke punggung bawah atau pelvis.

Gejala ciri patologi adalah mual, muntah lebih dari dua kali sehari, sembelit, peningkatan pembentukan gas, kembung.

Dengan proses yang rumit, mabuk badan dapat diperhatikan.

Satu-satunya rawatan adalah pembedahan untuk menghilangkan epididimis asas.

Ulser duodenal didiagnosis pada 15% pesakit.

Proses keradangan, agen penyebabnya adalah bakteria Helicobacter Pylori, mempengaruhi membran mukus, dan kemudian tisu-tisu dinding usus.

Walau bagaimanapun, untuk mengaktifkan tindakan mikroorganisma patogen, salah satu syarat berikut diperlukan:

  • merokok;
  • pemakanan yang tidak betul dan tidak teratur;
  • pengambilan ubat-ubatan tertentu yang tidak terkawal yang berpanjangan;
  • keadaan tertekan;
  • pelanggaran rembesan asid gastrik;
  • neoplasma, dll..

Komplikasi ulser usus boleh merangkumi pendarahan, perforasi dinding dan peritonitis..

Sekiranya anda mengalami gejala seperti sakit di bahagian atas abdomen atau bahagian kanan, kembung, sendawa dan pedih ulu hati, anda harus berjumpa doktor, kerana pesakit mungkin memerlukan pembedahan.

Kemungkinan patologi, gejalanya adalah sakit di sebelah kanan

Sakit di sebelah kanan, kembung, rasa berat dan kembung boleh menjadi gejala penyakit hati seperti sirosis atau hepatitis.

Untuk menjelaskan diagnosis, doktor mesti menetapkan pemeriksaan komprehensif, yang merangkumi ujian darah makmal, ultrasound rongga perut, tomografi yang dikira.

Sekiranya tisu hati didapati berserabut, pesakit mungkin akan menjalani biopsi.

Sirosis hati berbahaya kerana dalam beberapa kes tidak simptomatik, dan dengan rawatan tepat waktu, ia dapat berkembang menjadi kegagalan hati akut.

Tanda ciri penyakit ini adalah:

  • sakit kusam di sebelah kanan, lebih teruk selepas minum alkohol, makanan berlemak atau goreng;
  • rasa kenyang cepat dengan penurunan berat badan yang dapat dilihat;
  • peningkatan suhu badan ke petunjuk subfebril;
  • perubahan warna kulit;
  • pendarahan dalaman, dll..

Gejala yang sama mungkin menunjukkan perkembangan keradangan tisu hati yang meresap..

Doktor memanggil penyebab ketergantungan alkohol hepatitis, ubat jangka panjang, jangkitan virus.

Bergantung pada penyebab patologi, rawatan dijalankan di jabatan hospital yang sesuai. Asas terapi adalah rehat di tempat tidur, diet ketat, detoksifikasi, mengambil hepatoprotectors.

Sekiranya pengesanan awal hepatitis, rawatan membawa kepada pemulihan sepenuhnya. Patologi yang diabaikan boleh menjadi rumit oleh sirosis, kegagalan hati, atau membawa maut.

Oleh itu, gejala seperti sakit di bahagian samping atau bahagian bawah perut memerlukan lawatan wajib kepada pakar..

Penyebab sakit puan

Kembung dan sakit di perut mungkin menunjukkan perkembangan penyakit sistem pembiakan pada lelaki dan wanita..

Untuk seks yang lebih kuat, ketidakselesaan di bahagian bawah perut boleh menjadi tanda kerosakan prostat:

  1. Hipotermia, kerja tidak aktif, sembelit, pantang berpanjangan dan penembusan jangkitan ke tisu kelenjar prostat boleh menyebabkan perkembangan proses keradangan. Dengan prostatitis, pesakit mengalami kesakitan di kawasan pelvis, keinginan untuk membuang air kecil dengan kerap, sementara air kencing keluar dalam aliran tipis. Dalam patologi kronik, proses mengosongkan pundi kencing menjadi sukar dan menjadi sangat menyakitkan.
  2. Pada lelaki yang lebih tua, akibat perubahan tahap hormon, pertumbuhan tisu kelenjar yang berlebihan dapat diperhatikan. Untuk adenoma prostat, gejala seperti sakit akut yang kuat di bahagian bawah perut, kesukaran dan kekurangan kencing adalah ciri.

Sekiranya sakit di bahagian bawah abdomen berlaku pada wanita, anda harus berjumpa dengan pakar sakit puan, kerana gejala boleh menjadi tanda salah satu keadaan patologi berikut:

  1. Perkembangan ovum di luar dinding rahim boleh menimbulkan ancaman serius bagi kehidupan pesakit. Kehamilan ektopik boleh pecah tiub fallopi atau ovari, mengakibatkan kemandulan atau kematian. Gejala ciri patologi adalah pelanggaran kitaran haid, pelepasan berdarah dari faraj, sakit di bahagian bawah abdomen, tanda-tanda toksikosis.
  2. Pecah tisu ovari adalah keadaan berbahaya di mana pesakit mengalami kesakitan yang teruk. Gejala khas adalah penurunan tekanan darah, kulit pucat, menunjukkan pendarahan dalaman. Muntah yang tidak terkawal, pengsan mungkin. Sekiranya tanda-tanda yang disenaraikan dijumpai, pesakit harus segera dibawa ke hospital institusi perubatan.
  3. Perkembangan jangkitan virus atau bakteria, berkembang dengan latar belakang tekanan darah, hipotermia dan penurunan imuniti, dapat menjadi penyebab keradangan akut pada pelengkap. Patologi dicirikan oleh gejala berikut: rasa sakit memancar ke sebelah kanan, demam, mabuk, mual, muntah, kelemahan umum, mengantuk.

Berdasarkan data mengenai penyetempatan dan intensiti kesakitan, ahli terapi akan menetapkan pemeriksaan komprehensif dan perundingan dengan pakar sempit.

Bergantung pada penyebab ketidakselesaan yang dikenal pasti, rawatan atau pembedahan konservatif harus ditetapkan.

Sekiranya usus di sebelah kanan sakit, ini mungkin menunjukkan banyak penyakit, tetapi kadang-kadang ada sebab bukan patologi di sebalik ini. Selalunya, kesakitan seperti ini dikaitkan dengan semua radang usus buntu yang diketahui (apendisitis), walaupun ini bukan satu-satunya patologi yang dapat membuat dirinya terasa dengan cara ini. Sekiranya rasa sakit sering mengganggu, atau sensasi menyakitkan berlangsung lebih dari satu jam, anda harus berjumpa doktor, kerana, kemungkinan besar, rawatan segera diperlukan.

Kemungkinan penyebab sakit usus di sebelah kanan

Punca sakit perut di sebelah kanan boleh dibahagikan kepada patologi dan bukan patologi. Yang terakhir ini termasuk makan berlebihan, keracunan makanan, diet, atau senaman yang kuat setelah operasi di rongga perut. Di samping itu, kesakitan jangka pendek kadang-kadang menampakkan diri kerana beban psiko-emosi yang kuat, misalnya, tekanan. Rasa sakit di bahagian kanan bawah mungkin muncul kerana pembentukan gas yang berlebihan.

Sensasi menyakitkan di sebelah kanan rongga perut tidak selalu berlaku di dalam usus. Bahayanya ialah mereka sering sukar dibezakan. Penyebab patologi kesakitan di sebelah kanan usus termasuk penyakit berikut:

  • berlakunya neoplasma;
  • Penyakit Crohn;
  • kolitis (termasuk iskemia);
  • diskinesia;
  • diverticulum;
  • keradangan apendiks;
  • batuk kering;
  • dysbiosis;
  • sindrom iritasi usus;
  • kolitis ulseratif tidak spesifik;
  • jangkitan usus, dll..

Keradangan pada lampiran

Radang usus buntu atau radang usus buntu adalah salah satu penyakit usus yang paling biasa yang disetempat di sebelah kanan, sering di hipokondrium. Rawatan patologi sering kali dilakukan pembedahan, jadi anda harus berjumpa doktor pada manifestasi pertama sindrom kesakitan. Ini hanya akan membantu kaedah rawatan konservatif. Sensasi menyakitkan sering dikelirukan dengan sakit perut. Kesakitan boleh mengganggu bukan sahaja di sebelah kanan, tetapi juga di pusar, di hipokondrium. Ciri khasnya ialah rasa sakit dapat menembak di kaki. Sakit perut bervariasi, biasanya tidak terlalu sengit. Lama kelamaan, sensasi menyakitkan dapat memancarkan rongga perut, dan menjadi lebih kuat. Pesakit perhatikan bahawa ketidakselesaan meningkat dengan pergerakan. Kemungkinan peningkatan petunjuk suhu, loya dan muntah.

Keradangan usus besar

Kolitis adalah proses keradangan pada usus besar yang berlaku semasa jangkitan berlaku. Sensasi menyakitkan dilokalisasi di sebelah kanan pusar, kadang-kadang di hipokondrium. Patologi mempengaruhi bukan sahaja usus besar, tetapi juga boleh merebak ke usus kecil, seperti yang dibuktikan oleh rasa sakit di bahagian kanan perut. Penyakit ini juga menampakkan diri:

  • suhu tinggi;
  • kembung;
  • pergerakan usus yang kerap;
  • muntah;
  • kelemahan umum;
  • sakit kepala;
  • kehadiran lendir dan darah di dalam najis.

Kolitis iskemia adalah penyakit yang dicirikan oleh perkembangan proses keradangan di dalam usus, yang timbul dari penyumbatan saluran yang terletak di sana. Penyakit ini disertai dengan sakit kram di rongga perut, yang kadang-kadang muncul bukan hanya di sebelah kanan. Patologi berbahaya. Kekurangan rawatan boleh menyebabkan akibat yang tidak dapat dipulihkan.

Penyakit Crohn

Kesakitan pada usus di sebelah kanan mungkin muncul kerana penyakit Crohn, radang usus yang kronik yang menyebar ke saluran dan kelenjar getah bening. Ulser dan parut terbentuk di dinding usus. Patologi boleh mempengaruhi organ dan sistem lain. Dalam kes ini, pesakit juga mengadu:

  • kelemahan;
  • kekurangan keinginan untuk makan;
  • lonjakan suhu badan;
  • pengurangan berat;
  • cirit-birit;
  • kembung, dll..

IBS (Sindrom Usus Kerengsaan)

Sindrom iritasi usus adalah gangguan fungsi organ, apabila sakit di sebelah kanan pusar atau di bawah rongga perut, tetapi tanda fisiologi penyakit ini belum dijumpai. Sensasi menyakitkan memang terasa. Penyebab penyakit ini sering terletak pada keadaan psiko-emosi pesakit. TFR juga dapat mewujudkan dirinya:

  • kembung perut;
  • lendir pada tinja;
  • gangguan najis;
  • perasaan bahawa usus belum dikosongkan selepas buang air besar;
  • kelemahan umum;
  • sedikit kenaikan suhu;
  • sakit kepala;
  • sakit otot, dll..

Neoplasma

Kemunculan neoplasma sering disertai dengan rasa tidak selesa dan sakit di perut. Tumor yang paling biasa adalah polip dan barah. Rasa sakit pada usus di sebelah kanan tidak kuat, mereka juga boleh muncul di bahagian lain dari rongga perut (di sebelah kiri, di pusar, di hipokondrium, dll.). Sekiranya neoplasma kecil, gejala sering tidak hadir sepenuhnya. Apabila tumor tumbuh, ia memampatkan atau menyekat laluan melalui organ. Akibatnya, penyumbatan usus terbentuk..

Batuk kering

Kembung dan rasa berat di perut boleh menjadi gejala tuberkulosis.

Tuberkulosis paling kerap bermula di cecum. Gejala penyakit secara praktikalnya tidak berbeza dengan patologi usus lain:

  • sedikit peningkatan suhu;
  • hilang selera makan;
  • sujud;
  • gangguan najis;
  • berpeluh berat;
  • kembung;
  • rasa berat di perut selepas makan;
  • sensasi menyakitkan ringan di sebelah kanan, sering di hipokondrium, dll..

Sebab lain

Dysbacteriosis adalah penyakit yang dicirikan oleh pelanggaran komposisi mikroflora usus. Selalunya ia menampakkan dirinya sebagai sensasi yang menyakitkan di rongga perut bawah. Perut "pecah", sukar. Pesakit khuatir dengan najis berwarna hijau yang sering longgar. Bau najis yang tidak menyenangkan. Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, najis menjadi berair. Di samping itu, selera makan pesakit bertambah buruk, kegatalan usus muncul. Penyebab kesakitan pada usus adalah pencerobohan helminthik atau jangkitan dengan parasit lain.

Diverticulitis adalah pembengkakan dinding usus. Pada mulanya, patologi tidak disertai dengan tanda-tanda. Gejala muncul ketika komplikasi penyakit berkembang. Dalam kes ini, pesakit bimbang akan sakit akut di sebelah kanan pusar, dan juga:

  • penunjuk suhu meningkat;
  • cirit-birit muncul dengan kekotoran darah dan cecair lendir.

Cara mengatasi kesakitan?

Dianjurkan untuk berbaring sebentar sekiranya sakit di usus berlaku.

Sensasi menyakitkan di sebelah kanan, di rongga perut bawah atau hipokondrium adalah alasan untuk berjumpa doktor, terutamanya jika timbul secara sistematik atau mengganggu untuk masa yang lama. Sekiranya usus mula sakit, anda perlu berbaring sebentar. Dalam kes ini, anda harus melupakan makan, pemanasan atau terapi "sejuk". Semasa pesakit pergi ke doktor, diagnosis menyeluruh akan dilakukan, yang akan membantu mengenal pasti punca perasaan tidak menyenangkan di sebelah kanan. Untuk ini, doktor akan mengumpulkan anamnesis, memeriksa pesakit, meraba rongga perut dan menetapkan kajian makmal dan instrumental yang diperlukan. Setelah diagnosis dibuat, pakar akan menetapkan prosedur terapi yang mencukupi.

Sebelum berjumpa doktor, kesakitan dapat dihentikan dengan antispasmodik (contohnya, No-shpa, Drotaverin, dll.). Gejala tersebut akan hilang dalam masa maksimum setengah jam. Sekiranya anda bimbang tentang kembung, gejala mungkin disebabkan oleh pergerakan usus yang lama. Untuk menolong diri sendiri, anda perlu minum sorben (contohnya, karbon aktif). Kadang kala, dalam kes ini, anda perlu menggunakan ubat yang akan membantu melakukan perbuatan buang air besar (contohnya, enema mikro "Microlax" atau supositoria gliserin). Sebaiknya tingkatkan jumlah cecair yang dimakan hingga 2 liter setiap hari. Ini akan membantu mengelakkan sembelit. Dengan rasa tidak selesa di rongga perut di sebelah kanan pusar, latihan fizikal khas membantu, yang meningkatkan kemahiran motor dan penyerapan pada organ.

Bila hendak memanggil doktor?

Sekiranya sakit dan kolik usus tidak hilang dalam setengah jam selepas antispasmodik diminum (dengan syarat anda berbaring dengan senyap), kemungkinan besar perlu memanggil ambulans, kerana hanya seorang doktor yang dapat mengetahui mengapa rasa sakit itu tidak hilang. Panggilan mandatori untuk ambulans harus dilakukan dengan adanya gejala berikut:

  • sakitnya tajam dan sangat teruk;
  • muntah berterusan;
  • peningkatan ketara dalam penunjuk suhu.

Pada masa yang sama, penting untuk tidak menangguhkan panggilan ambulans. Semakin cepat doktor mendiagnosis dan menentukan penyebab kesakitan di sebelah kanan pusar, rawatan lebih cepat akan ditetapkan. Pengesanan awal penyakit menjadikan rawatan lebih berkesan. Di samping itu, ia akan membantu mencegah komplikasi penyakit yang mungkin berlaku. Terapi untuk setiap penyakit adalah spesifik, jadi anda tidak boleh menangguhkan memanggil doktor dan mengubati diri sendiri.

Gambar dari laman web lori.ru Salah satu masalah biasa yang dihadapi oleh perubatan praktikal adalah kembung (regangan berlebihan). Gejala ini mungkin menunjukkan permulaan penyakit sistemik atau satu-satunya manifestasi patologi organ dalaman yang terletak di rongga perut. Perasaan peningkatan ukuran perut adalah subjektif, pesakit dalam kes seperti itu mengadu perasaan sesak, kembung dari dalam; keadaan ini, sebagai peraturan, berlalunya masa, dan alasannya mungkin gangguan pada fungsi normal organ-organ saluran gastrointestinal - sekiranya sensasi subjektif tidak disahkan oleh fakta sebenar yang dinyatakan semasa pemeriksaan perubatan. Sekiranya perut membengkak disebabkan oleh berat badan berlebihan atau kecacatan pada tulang belakang yang mempunyai selekoh ke depan (lordar lordosis), doktor yang berpengalaman dapat membezakan keadaan ini dari kembung sebenar dengan melihat sejarahnya dan melakukan pemeriksaan luaran yang terperinci. Penyebab kembung pada orang yang sihat Pada orang tanpa keadaan perubatan, kembung biasanya berlaku kerana pengumpulan udara atau gas.

  • Menelan sebahagian besar udara semasa makan, serta minum terlalu banyak soda, boleh menyebabkan kembung, yang cepat berlalu. Udara "berlebihan" sebahagiannya dimundurkan, memasuki sebahagian usus dan sama ada keluar melalui dubur, atau diserap oleh dinding usus.
  • Pembentukan gas boleh berlaku semasa pencernaan makanan memasuki perut dan saluran usus; juga memprovokasi pengambilan soda pembentukan gas, yang meneutralkan rembesan gastrik (ubat "rakyat" biasa untuk pedih ulu hati).
  • Penyebab kembung selepas makan boleh menjadi makanan berlebihan yang kaya dan manis: mereka kaya dengan karbohidrat yang mudah dicerna oleh badan, menyebabkan reaksi penapaian - dan, dengan itu, peningkatan pembentukan gas.
  • Penyebab kembung lain adalah pengambilan sejumlah besar pati dan serat (bahan ini terdapat dalam roti hitam rai, kekacang, kentang dan kubis, dan beberapa makanan lain).

Penyakit apa yang menyebabkan kembung? Gas yang disebabkan oleh adanya fermentopati pada pesakit juga boleh menyebabkan kembung. Sebagai contoh, kebanyakan orang dewasa mempunyai kekurangan enzim yang bertanggungjawab untuk pemecahan gula susu kompleks (laktosa) menjadi monosugar (glukosa dan fruktosa). Enzim ini adalah laktase, ia dihasilkan dalam usus kecil; sekiranya kekurangan laktase, susu dengan gula susu yang tidak habis masuk ke usus besar, dan sudah dicerna di sana dengan bantuan mikroflora tempatan. Proses ini disertai dengan pembentukan gas aktif, menyebabkan rasa kembung dan kembung selepas makan. Dysbacteriosis, yang sering didiagnosis pada pesakit yang berlainan usia, boleh menyebabkan perut kembung. Penyakit ini dicirikan oleh perubahan kualitatif dalam mikroflora usus, yang dinyatakan dalam ketidakseimbangan antara jumlah bakteria oportunistik dan normal ("bermanfaat"). Mereka dan yang lain sentiasa tinggal di dalam badan kita; tetapi selagi seseorang itu sihat, mikroorganisma bermanfaat yang diperlukan untuk pencernaan normal dapat menekan patogen dengan mudah. Dengan dysbiosis, jumlah mikroflora patogen dalam usus meningkat, pemprosesan makanan normal terganggu, dan sebagai akibat dominasi proses putrefaktif, pembentukan gas meningkat tajam. Sekiranya terdapat kembung tempatan yang berterusan, dan mengikut lokasi ia sesuai dengan bahagian usus tertentu, maka perlu dicurigai ada halangan mekanikal dalam cara menggerakkan gas; ia boleh menjadi pembengkakan atau penyumbatan usus lain. Perut yang buncit mungkin disebabkan oleh gangguan fungsi motor usus (kejadian biasa dengan pencerobohan yang menyebabkan keracunan otot usus), masalah dengan peredaran darah (misalnya, diperhatikan dengan vena varikos, ketika darah bertakung di rangkaian vena usus). Patologi mental, khususnya, gangguan histeris, boleh menyebabkan kembung. Dalam amalan perubatan, penyakit lain diketahui, disertai dengan kembung, selepas makan atau berterusan. Anamnesis penyakit Selalunya, simptom pertama gangguan perut yang berterusan dijumpai oleh pesakit sendiri, yang terpaksa melonggarkan tali pinggangnya sesekali, memakai pakaian yang lebih besar daripada biasa, bimbang akan munculnya hernia pada dinding perut atau tumor hernial di pangkal paha, bengkak tempatan. Dalam kes lain, walaupun peregangan yang ketara dapat dilakukan tanpa disedari selama berbulan-bulan: jika seseorang berlebihan berat badan, atau dengan perut tidak asimtomatik (asites). Dinding perut yang meregang secara beransur-ansur mungkin ditunjukkan oleh perasaan "ketegangan" di kawasan lateral abdomen (sayap), di pangkal paha, serta sensasi menyakitkan yang samar-samar di punggung bawah. Sindrom nyeri setempat paling kerap muncul apabila proses patologi menangkap mana-mana organ dalaman; itu mungkin hati yang sesak, limpa yang membesar, atau tumor di usus besar. Kesakitan tempatan tidak khas dengan sakit perut berkembang dengan latar belakang sirosis; sebaliknya, perlu dilakukan peradangan pankreas (pankreatitis) atau peritoneum (peritonitis), atau adanya barah hati primer (hepatoma). Sekiranya penyebab kembung terletak pada asites progresif disertai dengan jarak dinding perut, atau tumor yang berkembang di rongga perut, tekanan intra-perut dapat meningkat. Akibatnya, terdapat pelanggaran proses pencernaan, pergerakan terbalik di sepanjang perut dan esofagus (refluks) membawa kepada pedih ulu hati, menaikkan diafragma menimbulkan sesak nafas dalam kedudukan terlentang (orthopnea), pernafasan cetek cepat (tachypnea). Penyebab tambahan gangguan pernafasan juga mungkin eksudat merembes ke rongga pleura (biasanya di sebelah kanan); kemungkinan efusi disebabkan oleh penembusan cecair bebas yang terbentuk semasa asites melalui saluran limfatik diafragma. Sekiranya pesakit mengalami kembung tersebar, doktor harus bertanya mengenai perkara berikut:

  • kecenderungan pesakit untuk menyalahgunakan minuman beralkohol;
  • sejarah penyakit kuning, hematuria;
  • manifestasi pelanggaran aktiviti usus;
  • penyakit jantung reumatik.

Maklumat yang diperoleh dapat membantu doktor yang berpengalaman mengenal pasti sirosis yang sebelumnya tidak dikenali, mendiagnosis barah usus besar dengan metastasis di kawasan peritoneal, proses patologi pada buah pinggang (nefrosis) atau CHF (kegagalan jantung kongestif). Pemeriksaan fizikal Pemeriksaan fizikal pesakit dapat memberikan maklumat yang berharga, sering memungkinkan untuk menentukan penyebab penyakit dan menentukan rawatan yang optimum untuk kembung. Sebagai contoh, kemerahan pada telapak tangan (eritema) atau hiperplasia vaskular seperti labah-labah yang dinyatakan semasa pemeriksaan visual membuat seseorang mengesyaki adanya sirosis hati jenis laten, dan kelenjar Virchow (kelenjar getah bening yang membesar di rantau subclavian) yang dikesan oleh palpasi menunjukkan adanya barah di perut atau usus. Kepentingan pemeriksaan luaran perut tidak boleh dipandang rendah; jadi, kontur pembengkakan membolehkan kita berbicara mengenai sifat setempat atau umum. Sekiranya dinding perut diregangkan ke kekerasan, bahagian-bahagian lateral abdomen menonjol, pusar terbalik - ini khas untuk sakit perut. Tekanan tinggi dalam sistem vena portal (hipertensi portal) sering ditunjukkan dengan pembengkakan urat dangkal dalam aliran keluar darah dari pusar. Penyumbatan salah satu urat utama badan - vena cava inferior, dapat ditunjukkan oleh cabang lateral pembuluh vena (collaterals), yang berfungsi untuk aliran keluar darah dari perut bawah ke pusar, dan arus vena yang diarahkan ke pusar dari atas berfungsi sebagai asas untuk mengesyaki penyumbatan vena cava unggul... Apabila perut berbentuk kubah, dengan lipatan dari gelung usus dapat dilihat, ada kemungkinan besar penyumbatan atau distensi usus sebagai penyebab kembung. Penyumbatan laten sphincter (pilorus) perut ditunjukkan oleh anjing laut di epigastrium dan pengecutan seperti gelombang (peristalsis) yang dilihat secara visual, berorientasi dari kiri ke kanan. Hati yang terkena tumor metastatik ditentukan oleh palpasi bahagian atas kanan peritoneum, sebagai segel nodular yang mengubah kedudukan ke irama pernafasan. Rawatan untuk kembung ditetapkan bergantung pada penyebab patologi. Auskultasi
Bunyi bersiul tinggi - tanda ciri penyumbatan usus pada peringkat awal - atau bunyi percikan yang dikeluarkan oleh cecair dan gas yang terkumpul di rongga usus yang tersebar dapat dibezakan oleh auskultasi (mendengar organ dalaman). Di sebelah kanan perut, di atas hati yang membesar, prosedur pendengaran yang dilakukan dengan teliti membolehkan anda merakam bunyi yang menunjukkan adanya tumor (paling kerap hepatoma); di zon pusar, anda dapat mendengar bunyi aliran darah vena, yang menunjukkan kemungkinan hipertensi portal dan pergerakan darah yang aktif di sepanjang kolateral perihepatic. Percik
Data penting mengenai penyebab kembung diperoleh dengan perkusi: bunyi bergetar dan kusam di bahagian perut, yang berubah ketika pesakit bergerak, adalah petunjuk langsung bahawa cecair telah terkumpul di rongga perut. Mengetuk dinding perut pesakit dalam kedudukan siku lutut selalunya merupakan kaedah terbaik untuk menentukan kehadiran cecair di perut (jumlah kecil) pada orang gemuk. Adalah mungkin untuk mengesahkan kebenaran kesimpulan mengenai pengumpulan cecair dengan menebuk dinding perut dengan hati-hati, yang dilakukan menggunakan trocar. Juga, pemeriksaan perkusi yang teliti dapat membezakan secara umum dari pembengkakan tempatan, yang mungkin disebabkan oleh pundi kencing yang membesar, rahim yang membesar, atau adanya sista ovari. Perkusi di kawasan hati membantu menentukan konfigurasi organ ini dengan peningkatan atau, sebaliknya, ukuran kecil yang tidak normal. Sekiranya bunyi perkusi tidak membosankan ketika memeriksa zon suprahepatic, ada alasan untuk mengesyaki nekrosis hati yang luas, atau menganggap bahawa penyebab kembung adalah gas yang telah memasuki rongga perut kerana perforasi usus. Palpasi
Palpasi ketika memeriksa pesakit dengan asites yang luas sering sukar; kebetulan pemeriksaan hati atau limpa dengan kaedah ini hanya dapat dilakukan dengan turun naik (undi) jisim cecair yang terkumpul. Pembesaran limpa yang terungkap pada pasien dengan asites mungkin satu-satunya petunjuk kerosakan hati - sirosis, yang terjadi secara diam-diam. Hati yang lembut pada sentuhan terhadap latar belakang data mengenai kehadiran hipertensi portal harus menunjukkan penyumbatan ekstrahepatik pada rongga portal, dan hati yang terlalu padat harus menunjukkan sirosis. Sekiranya, pada palpasi, hati didefinisikan sebagai pembentukan nodular yang keras, ini mungkin menunjukkan lesi tumor; dalam kes ini, kembung berterusan boleh menyebabkan asites yang dipicu oleh metastasis ke peritoneum. Kelenjar getah bening periumbilik yang padat (atau simpul Sister Maria Josef) kemungkinan besar disebabkan oleh metastasis, yang diberikan oleh barah primer yang berkembang di rongga pelvis dan organ saluran gastrointestinal. Denyutan hati dengan sakit perut (asites) adalah ciri kekurangan tricuspid (patologi injap atrio-gastrik kanan). Sekiranya jisim teraba di rongga perut, untuk rawatan kembung yang betul, seseorang harus berusaha mendapatkan maklumat yang paling lengkap mengenai objek itu: sama ada dipadatkan atau seperti sista, bentuk tepinya (sama rata, tidak rata), tidak bergerak atau terlantar semasa bernafas. Organ seperti pundi hempedu, limpa, dan hati biasanya naik / turun mengikut rentak dengan pergerakan pernafasan; imobilitas menunjukkan penetapan organ oleh tumor atau synechiae (lekatan). Juga, imobilitas jisim yang dapat diraba mungkin bermaksud bahawa objek berada di belakang peritoneum. Sensasi pesakit yang menyakitkan, terutamanya yang bersifat tempatan, menunjukkan adanya keradangan (misalnya, bernanah pada jenis abses), peregangan peritoneum dalaman yang berlebihan, atau sifat tumor yang nekrotik. Langkah yang diperlukan untuk menentukan penyebab kembung adalah pemeriksaan rektum, dengan palpasi rektum, tisu dan organ bersebelahan di rongga pelvis: ini membolehkan anda mengesan formasi yang timbul disebabkan oleh proses menular atau adanya tumor, dan tidak dikesan dengan cara lain. Kaedah diagnostik radiografi Data yang diperoleh sebagai hasil pemeriksaan pesakit dengan kaedah fizikal dapat disahkan dan diperincikan menggunakan radiografi dan teknik makmal moden; ini adalah titik penting untuk mendiagnosis dan menetapkan rawatan yang betul untuk kembung.

  • Sekiranya sinar-x organ-organ dalaman yang terletak di rongga perut (dilakukan dengan dua kedudukan badan pesakit: mendatar dan menegak) menunjukkan pengembangan kawasan usus dengan cecair di dalamnya, ini adalah tanda penyumbatan usus. Tepi otot psoas tidak kelihatan dengan latar belakang kegelapan peritoneum yang luas - ciri gambaran ascites.
  • Pemeriksaan ultrasound khusus (ultrasonografi) atau tomografi yang dikira dapat memberikan maklumat berharga berdasarkan asites yang didiagnosis, kehadiran neoplasma di rongga perut ditentukan, dan dimensi sebenar limpa dan hati ditentukan..
  • Untuk mengesan distensi kolon, ciri proses keradangan (kolitis), hanya fotografi sinar-X yang memungkinkan. Keradangan purulen (abses) hati atau barah (hepatoma) ditunjukkan oleh diafragma, yang mempunyai bahagian kanan yang meningkat dengan tepi yang tidak rata. Juga, radiografi membolehkan anda menjelaskan ukuran limpa dan hati..
  • Untuk mengesan tumor primer, disarankan untuk menjalankan kajian berdasarkan pengenalan bahan radiopaque ke dalam badan - contohnya, barium.