Mukus dari dubur: kemungkinan penyebabnya

Sakit perut, gemuruh, sembelit, cirit-birit, atau pembentukan gas boleh menjadi tanda-tanda pelbagai penyakit. Kadang-kadang mereka disertai dengan lendir dari dubur, penyebab patologi terletak pada jangkitan, neoplasma, proses keradangan saluran gastrousus, dan lain-lain. Perlu diperhatikan bahawa lendir dari dubur dapat keluar semasa perbuatan buang air besar atau dalam selang waktu antara perjalanan ke tandas.

Sekiranya pelepasan itu telus dan tidak menyerupai berdarah kotor, maka semuanya tidak begitu teruk.

Punca patologi

Penyebab lendir lendir yang paling biasa dari dubur adalah keracunan makanan atau jangka masa pemakanan yang tidak sesuai. Akibatnya, mukosa usus menjadi jengkel, dan sebagai pertahanan terhadap kesan najis yang berbahaya, tubuh menghasilkan jumlah lendir yang meningkat. Mukus melapisi dinding usus dan melindunginya dari kerengsaan dan kecederaan. Selain itu, pengeluaran lendir yang berlebihan mempercepat pengosongan tinja dari usus. Proses serupa berlaku dengan keracunan alkohol.

Rembesan lendir berlimpah menyertai dysbiosis usus. Dengan bantuan lendir, usus berusaha mempertahankan diri daripada mikrob berbahaya. Selalunya, tinja menjadi hijau. Kerana ketidakseimbangan bakteria usus, vitamin dan nutrien kurang diserap. Fungsi usus yang tidak betul dapat menyebabkan reaksi keradangan, kerana dengan latar belakang dysbiosis, imuniti berkurang dengan tajam. Dalam kes ini, rawatan terdiri daripada mengambil probiotik..

Lendir yang jelas dapat dikeluarkan dari dubur dengan alahan makanan. Ini diperhatikan apabila:

  • intoleransi terhadap produk tenusu (laktosa);
  • sindrom malabsorpsi (bukan asimilasi lemak dari makanan);
  • intoleransi terhadap gluten dalam bijirin (penyakit seliak).

Intoleransi makanan boleh sepanjang hayat.

Pelepasan lendir dari rektum dengan buasir mempunyai beberapa perbezaan. Pelepasan telus atau mendung tidak bercampur dengan najis, tetapi menyelimutkannya. Pada akhir perbuatan buang air besar, beberapa lendir keluar dari dubur, yang dapat dilihat pada kertas tandas terpakai. Bersama ini, tanda-tanda buasir dipertimbangkan:

  • gatal-gatal di dubur;
  • sakit semasa dan selepas pergerakan usus;
  • sembelit kronik;
  • prolaps buasir;
  • titisan darah merah pada najis atau kertas tandas.

Keadaan kronik ini boleh berkembang di seluruh saluran pencernaan, dari mulut ke rektum. Selalunya, proses keradangan mempengaruhi usus, terutamanya ileum, kolon dan rektum. Atas sebab-sebab yang tidak diketahui, sel-sel sistem imun mula menyerang semua lapisan usus, mengakibatkan erosi dan bisul yang mendalam. Lama kelamaan, fistula dan parut bernanah membentuk, menyempitkan lumen usus. Kerana keradangan yang tidak spesifik, pembuangan mukus dan purulen mungkin berlaku. Penyakit ini disertai dengan rasa sakit dan dorongan palsu untuk membuang air besar.

Marta Volkova: "Satu-satunya ubat yang sesuai untuk rawatan buasir di rumah dan yang boleh saya cadangkan adalah." Baca lebih lanjut >>>

Penyakit radang rektum ini mempengaruhi tisu lembut yang mengelilingi organ dari pelbagai sisi: ruang rektum pelvis, rektum, dan rektum posterior Dalam paraproctitis kronik, fistula pararectal terbentuk, iaitu saluran yang dipenuhi dengan kandungan purulen. Ia menghubungkan kawasan rektum dan kulit perineum. Proses keradangan disertai dengan pelepasan bernanah dari dubur dengan bau yang tidak menyenangkan.

Proctitis dan proctosigmoiditis

Akibat jangkitan pada usus (gonorea, herpes, staphylococci, streptococci, dll.), Keradangan rektum dan kolon sigmoid boleh bermula. Keradangan menyebabkan rasa sakit, gangguan najis, dan ketidakselesaan lain. Kadang kala dengan penyakit ini lendir keluar setelah buang air besar..

Sindrom usus yang merengsa

Penyakit ini berkembang kerana gangguan sistem pencernaan. Ia disertai dengan loya, kembung perut, gemuruh di perut, sembelit, cirit-birit, kekejangan yang menyakitkan dan keinginan untuk membuang air besar. Ciri khas disebut cirit-birit berulang. Najis yang kerap dan berlendir yang cair seperti air dengan cepat boleh menyebabkan dehidrasi. Dia sangat perlu minum banyak, cecair dapat diisi semula dengan kaldu ringan, jeli, minuman buah, rebusan chamomile dan lain-lain.

Dermatitis perianal adalah keradangan kulit di sekitar dubur. Terdapat bengkak dan kemerahan pada kulit, pesakit mengalami gatal-gatal. Lesi kulit kulat, alergi dan bakteria berkembang dengan latar belakang buasir, fisur dubur, penyakit radang usus besar dan rektum, serta gangguan pada flora usus. Penyakit ini dapat menampakkan dirinya pada lelaki dan wanita. Kurang daripada 10% kes berkaitan dengan penyebaran kandidiasis. Dalam kes ini, pelepasan dari dubur berwarna putih. Pelepasan lendir putih dari dubur disebabkan oleh kerosakan kulat pada usus besar, yang boleh disebabkan oleh pengambilan antibiotik.

Polip kolon

Polip adalah neoplasma jinak yang tumbuh di dinding usus. Selalunya tumbuh ke arah lumen usus. Oleh itu, ia menyempitkan saluran usus dan boleh luka akibat najis. Polip besar membawa kepada penyumbatan usus. Polip yang cedera dijangkiti, menyebabkan rasa sakit, radang, kekejangan, dan gejala tidak menyenangkan lain, termasuk lendir di dalam tinja. Kecederaan pada polip rektum menyebabkan darah dan lendir mengalir dari dubur. Fenomena serupa menyertai kondiloma dubur.

Tumor rektum, sigmoid dan usus besar

Pada peringkat awal, barah usus tidak menampakkan dirinya sebagai tanda yang jelas. Gejala utama adalah pelepasan lendir dan darah dari dubur. Pada mulanya, mungkin terdapat kesan darah pada najis. Tumor yang tumbuh lebih cenderung kepada kecederaan, jadi jumlah darah meningkat dari masa ke masa. Dalam kes ini, najis menjadi coklat gelap atau hitam kerana darah berubah bercampur dengan najis. Kadang-kadang darah gelap keluar sebelum najis. Tahap barah yang lewat boleh disertai dengan tinja fetid, di mana gumpalan darah dapat dilihat.

Lendir telus dari dubur pada tumor rektum malignan jarang berlaku. Selalunya di lendir terdapat gumpalan darah, pembuangan berdarah, dan pada peringkat kemudian - nanah berbau busuk atau cairan darah bernanah.

Kolitis adalah keradangan pada lapisan usus besar. Di bawah pengaruh jangkitan atau flora patogen, proses keradangan berkembang. Edema bermula di dinding usus, pengeluaran peristalsis dan lendir terganggu. Kolitis disertai dengan dorongan yang menyakitkan untuk membuang air besar, sakit perut, cirit-birit bercampur dengan lendir dan darah. Selepas sisa buangan bakteria memasuki aliran darah, suhu badan meningkat pada pesakit dewasa. Kolitis tidak berjangkit boleh menyebabkan tali lendir atau ketulan lendir di dalam najis.

Kolitis ulseratif tidak spesifik

Kolitis ulseratif adalah penyakit autoimun kronik yang cenderung berulang. Sistem imun menyerang sel-sel usus besar, menyebabkan keradangan ulseratif yang merosakkan dengan intensiti yang berbeza-beza. Selalunya, penyakit ini bermula di rektum, dan kemudian merebak ke bahagian lain dari usus besar. Suhu badan pesakit biasanya tidak meningkat, tetapi dia mempunyai keinginan palsu untuk membuang air besar. Najis mungkin mengandungi lendir dan darah yang tipis.

Ulser rektum

Ulser rektum adalah pelanggaran integriti membran mukus. Ia boleh menjadi tunggal dan berganda, serta mempunyai kedalaman kerosakan tisu yang berbeza. Selalunya, penyakit ini berkembang kerana kecederaan pada mukosa usus dengan najis padat dengan sembelit atau batu najis. Ulser rektum berlaku pada orang dengan prolaps organ ini. Penyebab lain patologi boleh menjadi pelbagai jangkitan, termasuk jangkitan kelamin. Kesakitan di rektum meningkat semasa pergerakan usus. Pelepasan berdarah dari dubur dengan intensiti yang berbeza juga menjadi ciri. Apabila ulser dijangkiti, lendir dan nanah mula mengalir dari rektum.

Penyakit hati bertumpu pada patologi rektum

Kadang-kadang, apabila masalah pada usus besar disertai oleh penyakit hati, pengeluaran hempedu berlebihan. Akibatnya, pelepasan oren dengan bau yang tidak menyenangkan mungkin muncul dari dubur, atau garis-garis oren akan kelihatan di dalam najis.

Ulser berlaku pada mereka yang menderita prolaps rektum. Secara semula jadi, ia adalah pembentukan jinak, yang terbentuk dari sel-sel organ itu sendiri.

Penyebab lendir keluar dari dubur yang jarang berlaku

Sebagai tambahan kepada sebab-sebab yang disenaraikan di atas, terdapat penyakit yang lebih jarang, tetapi sangat berbahaya, disertai dengan rembesan lendir dari dubur. Sebagai contoh, diverticulosis usus, apabila patologi menyebabkan pembentukan rongga sakular di dinding usus (diverticulum), di mana kandungan lendir terkumpul dari masa ke masa. Jangka masa panjang penyakit ini mungkin disertai dengan jangkitan diverticulum dan perkembangan abses. Ia berlaku bahawa diverticulosis hampir tanpa gejala, tetapi selalunya ia dapat diperhatikan:

  • sakit di perut kiri bawah dengan intensiti yang berbeza-beza;
  • gangguan najis;
  • perasaan pergerakan usus yang tidak lengkap;
  • lendir di dalam najis;
  • peningkatan gas.

Fibrosis kistik adalah penyakit sistemik yang serius. Penyakit keturunan ini mempengaruhi semua organ manusia yang mengeluarkan lendir: bronkus, paru-paru, pankreas, peluh, kelenjar air liur dan seks, hati, dan kelenjar di dalam usus. Pelepasan lendir adalah ciri bentuk usus fibrosis sista. Kerana kekurangan enzim, aktiviti saluran gastrousus terganggu. Makanan dipecah secara tidak betul, nutrien tidak diserap dalam jumlah yang mencukupi, yang menyebabkan pengumpulan gas, kekejangan perut, perkembangan proses pembusukan, kekurangan vitamin, penurunan berat badan dan najis yang kerap.

Lebihan lendir dalam tinja cecair muncul setelah sejumlah besar usus kecil dikeluarkan melalui pembedahan. Lendir dapat dirembeskan kerana pelanggaran fungsi mengekalkan kandungan usus. Ia berlaku:

  • selepas pembedahan di kawasan rektum;
  • kerana ketuat genital usus;
  • kerana kecederaan otot-otot lantai pelvis;
  • kerana retakan yang mendalam di dubur, dll..

Mukus dari dubur dilepaskan dalam penyakit berjangkit, buasir, retak di rektum terminal.

Mukus dari dubur tanpa najis

Ia berlaku bahawa lendir keluar dari dubur semasa dorongan untuk membuang air besar, tetapi najis itu sendiri tidak. Sebab fenomena ini mungkin:

  • penyumbatan usus disebabkan oleh polip, barah, atau intussusception;
  • giardiasis dan parasit usus;
  • volvulus;
  • sembelit yang panjang;
  • usus benda asing.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya lendir terdapat dalam tinja

Seperti yang anda lihat, penampilan lendir yang berlebihan di dalam tinja atau lendir keluar dari dubur adalah tanda-tanda masalah kesihatan yang serius. Tanpa keraguan, anda perlu segera mendapatkan nasihat daripada pakar proktologi, terutamanya jika anda telah mengetahui sendiri:

  • pengeluaran lendir yang kerap dan banyak;
  • titisan darah merah pada tinja atau kertas tandas;
  • pelepasan mukus purulen;
  • kemasukan hijau, oren, hitam atau keputihan pada najis;
  • apa-apa jenis pelepasan, dilengkapi dengan dorongan palsu untuk membuang air besar dan sakit di bahagian bawah perut.

Jangan takut pergi ke doktor. Semakin cepat anda meminta pertolongan, rawatan akan lebih berkesan..

Beberapa jam sebelum lawatan ke doktor, anda perlu melakukan enema pembersihan. Proktologi akan membuat anamnesis, menjalankan pemeriksaan dan menghantar pemeriksaan dan analisis diagnostik.

Apabila lendir muncul dalam tinja, perlu segera menghubungi ahli gastroenterologi, yang akan menetapkan ujian yang sesuai dan dapat memilih rawatan yang tepat.

Lendir dari dubur tidak hanya muncul, hampir selalu ini adalah alasan untuk pemeriksaan menyeluruh dan rawatan yang berkelayakan. Ingat bahawa ini tidak akan hilang dengan sendirinya, dan tanpa bantuan perubatan, keadaan anda hanya boleh bertambah buruk dan membawa kepada akibat yang menyedihkan..

Cara merawat buasir di rumah dengan betul

Adakah anda pernah mencuba menghilangkan buasir di rumah sendiri? Berdasarkan fakta bahawa anda membaca artikel ini, kemenangan itu bukan di pihak anda. Dan tentu anda tahu secara langsung apa itu:

  • sekali lagi melihat darah di atas kertas;
  • bangun pada waktu pagi dengan memikirkan cara mengurangkan sakit bengkak;
  • mengalami setiap perjalanan ke tandas kerana tidak selesa, gatal-gatal atau pembakaran yang tidak menyenangkan;
  • mengharapkan kejayaan berulang kali, mengharapkan hasil dengan tidak sabar dan kecewa dengan ubat baru yang tidak berkesan.

Sekarang jawab soalan: adakah ini sesuai dengan anda? Bagaimana anda dapat bertahan dengan ini? Dan berapa banyak wang yang telah anda "dituangkan" pada ubat-ubatan yang tidak berkesan? Betul - sudah tiba masanya untuk menamatkannya! Adakah anda bersetuju? Itulah sebabnya kami memberi perhatian kepada anda kaedah Marta Volkova, yang memberitahu tentang cara yang berkesan dan murah untuk menghilangkan HEMORRHOUS selama-lamanya hanya dalam 5 hari. Baca artikel >>>

Lendir semasa buang air besar

Usus setiap orang yang sihat mempunyai lapisan lendir nipis di dinding. Tugasnya adalah untuk mempermudah proses pergerakan tinja dan melindungi epitel dari kerosakan. Lendir yang berlebihan semasa buang air besar semestinya membimbangkan orang itu, kerana ia boleh menjadi tanda patologi serius, terutama jika terdapat darah atau nanah.

Untuk apa lendir dalam usus??

Lendir yang terbentuk pada orang yang sihat tidak dapat dilihat pada tinja. Ini adalah jisim likat atau berminyak dengan sedikit teduh atau telus. Ia mengandungi sel mati dan leukosit.

Di dalam tubuh manusia, rembesan mempunyai beberapa fungsi:

  1. Pelindung. Lendir yang menutupi dinding usus mencegah kerosakan mekanikal oleh tinja dan mencegah toksin masuk ke dalam darah.
  2. Pemindahan. Rembesan bertindak sebagai pelincir, kerana najis mudah melarikan diri melalui dubur. Dengan pengeluaran yang tidak mencukupi, seseorang mengalami sembelit dan proses keradangan muncul.

Kadang-kadang seseorang dalam tinja muncul lebih banyak daripada biasanya, jumlah pembuangan, tetapi pada masa yang sama dia tidak mengalami kelainan dalam kesihatan. Proses ini boleh disebabkan oleh beberapa faktor:

  1. Pengambilan makanan tertentu secara berlebihan. Pisang, bubur yang terbuat dari oatmeal atau beras, produk susu yang ditapai mengaktifkan pembentukan lendir. Gejala hilang selepas perubahan diet.
  2. Selsema saluran pernafasan atas. Dengan hidung berair, bronkitis, kahak terbentuk, yang mengalir ke perut, memasuki usus, di mana ia dicampurkan dengan tinja. Pergerakan usus dengan kesan rembesan ini berhenti setelah pulih..
  3. Kekurangan enzim pada kanak-kanak di bawah satu tahun. Pada usia ini, sistem pencernaan terus terbentuk, pelbagai gangguan najis sering mengganggu bayi dan ibu bapa mereka.

Tanda-tanda patologi

Kemunculan lendir dalam tinja boleh menjadi reaksi pelindung usus terhadap campur tangan luaran atau patologi dalaman. Dalam kes ini, kedua-dua bahan bercampur. Pelepasan boleh muncul seperti serpihan besar, butiran kecil, atau menutup kotoran seperti filem. Dalam kes pertama, ini adalah manifestasi gangguan pada bahagian distal (bawah). Inklusi kecil menandakan proses patologi di bahagian atas sistem pencernaan.

Sekiranya mengosongkan dengan lendir adalah kes terpencil, tetapi jelas atau susu, mungkin perlu mengubah diet.

Anda harus menghubungi pakar proktologi untuk mendapatkan nasihat sekiranya:

  • pembuangan najis berlaku secara berkala;
  • terdapat campuran darah atau nanah;
  • warna lendir berwarna hijau atau oren;
  • terdapat rasa sakit di dubur atau perut.

Dalam situasi seperti itu, anda perlu mengunjungi pejabat doktor secepat mungkin dan diperiksa. Untuk diagnostik, pemeriksaan visual, pemeriksaan makmal tinja, kaedah instrumental digunakan.

Penyebab utama pengeluaran lendir berlebihan

Lendir dalam tinja atau selepas buang air besar boleh menjadi gejala banyak penyakit. Semasa membuat diagnosis, sifat najis juga diambil kira..

Patologi usus kecil ditunjukkan oleh cirit-birit berair, jumlah lendir kecil, dan dicampur dengan najis. Dengan gangguan pada usus besar dan rektum, sembelit lebih kerap berlaku. Rembesan menyelimuti najis.

Warna mereka juga penting:

  • oren - tanda penyakit hati;
  • putih - kulat terdapat;
  • kehijauan - jangkitan.

Penyakit di mana lendir dirembeskan:

  1. Kolitis adalah keradangan pada lapisan usus besar. Pelepasan ditutup dengan lapisan kotoran tebal atau dicampurkan dengannya. Dalam kes terakhir, mudah mengelirukan mereka dengan cacing..
  2. Buasir. Pelepasan melindungi permukaan nod daripada kerosakan. Selepas buang air besar, mereka keluar secara berasingan, mereka dapat dilihat di tandas atau di atas kertas tandas.
  3. Penyakit berjangkit usus. Salmonellosis, virus usus, disentri menyebabkan munculnya pembentukan lendir pada tinja.
  4. Diverticula dan polip pada dinding usus;
  5. Sistik Fibrosis. Dengan penyakit ini, gangguan sistemik berlaku di dalam badan, yang menyebabkan penurunan imuniti, peningkatan frekuensi tinja, peningkatan berpeluh dan gejala lain.
  6. Dysbacteriosis. Dalam kes ini, lendir adalah produk aktiviti flora patogen..
  7. Sindrom usus yang merengsa.
  8. Formasi malignan.

Kadang kala lendir dilepaskan dari dubur dengan sendirinya, tanpa najis. Ini berlaku jika seseorang membataskan dirinya dalam pemakanan untuk waktu yang lama, mengalami sembelit yang kerap, halangan usus. Pelepasan dari dubur juga muncul ketika dijangkiti parasit.

Darah dan nanah dengan lendir dalam tinja boleh menjadi tanda sejumlah patologi:

  • buasir akut;
  • ulser peptik;
  • fisur dubur;
  • barah rektum.

Terapi

Dengan rembesan lendir yang sistematik, perlu dilakukan diagnosis. Setelah mengetahui sebabnya, arah terapi dipilih. Biasanya kompleks dan merangkumi beberapa komponen:

  1. Ubat. Pesakit diberi ubat tempatan (supositoria dan salap), yang bertindak pada mukosa usus. Mereka digunakan untuk menghilangkan keradangan dan mempercepat penyembuhan kerosakan. Di dalam mengambil pendakap, penghilang rasa sakit.
  2. Perubahan dalam pemakanan. Dianjurkan untuk menghentikan makanan berbahaya, tembakau dan minuman beralkohol. Adalah mustahak untuk meningkatkan kandungan makanan tumbuhan, cecair dan serat.

Apabila buasir, neoplasma ganas dijumpai, mereka memerlukan campur tangan pembedahan. Tahap dan jenisnya bergantung kepada keparahan penyakit yang dikesan..

Dengan pelepasan lendir yang sistematik dari dubur, anda perlu menghubungi pakar proktologi. Diagnosis tepat pada masanya akan membolehkan anda memulakan rawatan dan mengelakkan akibat yang berbahaya bagi tubuh.

Mengapa terdapat darah semasa buang air besar dan bagaimana mendiagnosis penyebabnya?

Darah semasa buang air besar adalah gejala utama pendarahan dari saluran gastrointestinal bawah. Penyebab kejadian mereka, dalam kebanyakan kes, adalah penyakit pada usus besar dan kawasan anorektal. Dalam kes yang jarang berlaku, pendarahan seperti itu berlaku dengan kerosakan pada saluran gastrointestinal atas, patologi vaskular, penyakit darah.

Punca

Penyebab pendarahan dubur yang paling biasa termasuk:

  • buasir;
  • fisur dubur;
  • proctitis;
  • neoplasma jinak usus besar (polip);
  • kanser kolorektal;
  • penyakit divertikular;
  • kolitis ulseratif tidak spesifik;
  • Penyakit Crohn;
  • jangkitan usus (disentri, amebiasis);
  • kecederaan traumatik pada dubur dan rektum (badan asing, seks dubur);
  • ulser perut dan ulser duodenum (dengan pendarahan besar-besaran);
  • endometriosis extragenital;
  • kesan sampingan ubat-ubatan tertentu.

Ciri-ciri pendarahan

Sudah dengan penampilan darah, warnanya, ciri-ciri kandungan dalam tinja, masa perkumuhan, seseorang mungkin dapat menentukan tahap kerosakan usus.

  • darah merah segar pada seluar dalam dan / atau kertas tandas - fisur dubur, tahap awal buasir, kerosakan pada dubur dengan sembelit;
  • darah merah segar, tidak bercampur dengan najis, dalam bentuk titisan, percikan, jalur, genangan - buasir, fisur dubur, polip, barah rektum;
  • darah gelap, bercampur dengan najis, dalam bentuk gumpalan, urat - polip, barah kolon turun, kolon sigmoid, diverticulitis;
  • cirit-birit bercampur dengan darah, sejumlah besar lendir, penyakit usus - radang nanah, jangkitan usus;
  • najis dalam bentuk "raspberry jeli" - barah buta, kolon menaik, disentri, kerosakan pada usus kecil;
  • darah hitam di dalam najis, najis tarry (melena) - pendarahan di perut atau duodenum.

Semakin kurang darah diubah dan kurang dicampur dengan najis, semakin rendah sumber pendarahan..

Sebab yang paling biasa

Buasir

Buasir mempengaruhi kira-kira 10% orang dari kumpulan usia pertengahan, lelaki terdedah kepada penyakit ini 4 kali lebih kerap.

Perkembangannya difasilitasi oleh gaya hidup yang tidak menetap, kerja fizikal yang keras, kehamilan.

Pada permulaan penyakit, rasa tidak selesa, perasaan badan asing di dubur bimbang. Kemudian terdapat pendarahan rektum berulang. Mereka berlaku semasa buang air besar atau segera selepas itu. Pada masa yang sama, darah mempunyai warna merah terang, ia tidak bercampur dengan najis, tetapi menutupnya di atas. Jejak darah terdapat pada kertas tandas dan seluar dalam. Jumlah darah yang diekskresikan berbeza - dari beberapa tetes hingga genangan air. Pendarahan sengit yang kerap menyebabkan perkembangan anemia.

Apabila keradangan melekat, rasa sakit yang timbul semasa buang air besar dan berlanjutan untuk beberapa waktu setelah ia membimbangkan.

Pelepasan lendir merengsakan kulit di sekitar dubur, menyebabkan sensasi gatal dan menyumbang kepada perkembangan ekzema.

Fisur dubur

Ini adalah ulser linier yang terletak di bahagian bawah saluran dubur.

Gejala utamanya adalah pendarahan dan kesakitan yang berlaku semasa buang air besar. Rasa sakitnya cukup sengit, terbakar, menikam, memancar ke perineum, sakrum, dan rektum. Ia berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam..

Pendarahan biasanya kecil. Dalam kes ini, darah berada di permukaan tinja dalam bentuk jalur dan tidak bercampur dengannya. Kadang-kadang darah keluar dalam titisan pada akhir pergerakan usus, meninggalkan bekas di atas kertas atau seluar dalam.

Poliposis kolon

Polip adalah neoplasma jinak yang bersifat epitel. Mereka boleh menjadi tunggal atau berganda, dilokalisasikan di mana-mana bahagian usus besar, terdedah kepada degenerasi menjadi tumor ganas.

Aduan utama pesakit dengan poliposis adalah:

  • ketidakselesaan;
  • sakit perut yang tidak mempunyai penyetempatan yang jelas;
  • pelanggaran najis dalam bentuk sembelit bergantian dengan cirit-birit;
  • najis bercampur dengan lendir dan darah.

Pendarahan dengan poliposis tidak begitu sengit. Darah gelap, bercampur dengan lendir dan tinja, namun semakin dekat polip dengan dubur, semakin terang darahnya. Pendarahan juga dapat disembunyikan, dan dengan cepat membawa kepada anemisasi pesakit..

Kanser kolorektal

Tumor kolon mula menampakkan diri hanya setelah 1.5-2 tahun dari saat kejadiannya. Pendarahan adalah simptom yang tertangguh dan mengembangkan sel-sel tumor yang membesar.

Tanda-tanda pertama barah kawasan rektosigmoid adalah sembelit spastik, sementara tinja menjadi seperti pita, kemudian lendir dan darah muncul di permukaannya. Selalunya, dengan barah usus, buasir berkembang, yang sangat sukar untuk dirawat. Kesakitan tidak biasa untuk penyetempatan ini dan muncul hanya dengan perkembangan penyumbatan usus. Palpasi tumor mungkin tidak dapat dikesan walaupun pada peringkat akhir penyakit.

Dengan tumor yang mempengaruhi bahagian kanan usus besar, gejala pertama muncul sangat lewat dan tidak spesifik. Tanda-tanda mabuk (demam, ESR dipercepat), kurang selera makan, penurunan berat badan yang cepat semakin meningkat. Kekotoran patologi muncul di dalam najis: lendir, darah (sering terpendam), nanah, kadang-kadang tinja mengambil bentuk "raspberry jelly". Kemudian, rasa sakit muncul di bahagian kanan perut, selalunya tumor ditentukan oleh palpasi.

Kanser rektum dicirikan dengan menarik rasa sakit di rektum, sering mendesak untuk membuang air besar, diikuti dengan pelepasan lendir dengan darah. Darah tidak bercampur dengan najis, tetapi tidak seperti buasir, ia dikeluarkan di awal pergerakan usus. Najis boleh merangkumi nanah, serpihan tumor.

Penyakit divertikular

Diverticulosis dalam kebanyakan kes mempengaruhi usus besar, terutamanya bahagian kirinya. Kejadian penyakit ini meningkat seiring bertambahnya usia, ia mempengaruhi lebih dari 60% penduduk setelah 70 tahun.

Diverticulosis kolon yang tidak rumit biasanya tidak simptomatik. Keradangan diverticulum menampakkan dirinya:

  • sakit terutamanya di perut kiri;
  • najis tidak stabil;
  • penurunan selera makan;
  • loya;
  • peningkatan suhu;
  • leukositosis.

Diverticulitis rumit oleh pendarahan pada 3-5% pesakit. Selalunya banyak dan muncul secara tiba-tiba. Tanda-tanda kehilangan darah akut (kelemahan, pucat kulit, pening, takikardia) meningkat, sedikit darah berubah muncul di dalam najis.

Kolitis ulseratif dan penyakit Crohn

Penyakit radang usus dengan manifestasi usus yang serupa. Dicirikan oleh kursus bergelombang dengan tempoh pemburukan dan pengampunan.

Gejala utama penyakit ini adalah:

  • cirit-birit berdarah;
  • sakit perut;
  • demam dengan pemburukan.

Pada kolitis ulseratif, cirit-birit berdarah mungkin satu-satunya gejala penyakit ini untuk jangka masa yang panjang. Dalam penyakit Crohn, pendarahan berlaku lebih jarang, bergantung pada tahap kerosakan, darah di dalam tinja dapat ditemukan dalam bentuk gumpalan gelap atau garis merah terang.

Sebagai tambahan kepada kerosakan usus, terdapat gejala sifat sistemik (eritema nodosum, artritis, kerosakan kulit dan mata, kolangitis sklerosis, dll.)

Jangkitan usus dan lain-lain

Pendarahan dubur kadang-kadang merupakan gejala penyakit berjangkit tertentu (disentri, demam kepialu, amebiasis, demam berdarah).

Penyakit berjangkit dicirikan oleh:

  • permulaan akut;
  • demam demam;
  • kelemahan;
  • sakit kepala, sakit otot;
  • dan manifestasi keracunan lain: muntah, cirit-birit, sakit perut yang teruk.

Dalam kes ini, sakit perut selalu mendahului pendarahan. Darah biasanya gelap, bercampur dengan pergerakan usus dan lendir.

Kolitis pseudomembran

Salah satu komplikasi terapi antibiotik yang berbahaya. Selalunya berkembang semasa mengambil ubat sulfonamida, clindamycin, ampicillin, lincomycin, cephalosporin.

Penyakit ini dimanifestasikan dengan kekejangan di perut, sindrom mabuk, cirit-birit yang teruk. Najisnya banyak, berair, dengan bentuk yang teruk - ia berbentuk "air beras". Kotoran mengandungi kekotoran patologi - lendir, darah.

Diagnostik

  • Pemeriksaan rektum digital. Sudah pada peringkat pemeriksaan awal perineum dan dubur, fisur dubur dan buasir dapat didiagnosis. Pemeriksaan jari membolehkan anda menilai mobiliti dinding rektum, keadaan kelenjar getah bening.
  • Anoskopi dan sigmoidoskopi. Membolehkan pemeriksaan visual kolon sigmoid rektum dan distal. Dengan bantuan kaedah ini, kehadiran neoplasma membran mukus, hakisan, bisul, retak, tanda-tanda keradangan ditentukan. Kaedah ini juga memungkinkan untuk biopsi tisu diikuti dengan pembekuan kawasan pendarahan..
  • Kolonoskopi. Kaedah paling bermaklumat yang membolehkan anda memeriksa usus besar sepanjang keseluruhannya. Oleh kerana resolusi tinggi, kolonoskopi dapat digunakan untuk mengenali perubahan patologi usus pada tahap paling awal, melakukan banyak biopsi tisu, menghilangkan polip, dan membeku saluran pendarahan.
  • Irrigoskopi. Kaedah pemeriksaan sinar-X pada usus besar. Dengan menggunakan kaedah ini, mustahil untuk menentukan sumber pendarahan, tetapi memungkinkan anda mendapatkan data mengenai penyakit yang mendasari (diverticula, neoplasma), yang mungkin menyebabkan pendarahan.

Apabila anda perlu berjumpa doktor dengan segera?

Biasanya, tidak boleh ada darah di dalam najis. Bagaimanapun, pendarahan kecil dari dubur adalah alasan untuk berjumpa doktor dan melakukan pemeriksaan.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa keadaan di mana rawatan perubatan mesti diberikan dengan segera:

  • pendarahan sangat teruk dan tidak berhenti;
  • pendarahan dari dubur disertai dengan muntah bercampur darah;
  • pendarahan disertai dengan kemerosotan tajam dalam keadaan umum: pucat, kelemahan teruk, penurunan tekanan darah, pening, kehilangan kesedaran;
  • pendarahan disertai dengan peningkatan kesakitan dan demam.

Untuk menjalani pemeriksaan rutin pendarahan dubur, pertama sekali anda perlu berjumpa dengan doktor am atau pakar koloproktologi. Walaupun diagnosisnya kelihatan jelas dan tidak berbahaya (fisur dubur, buasir), adalah mustahak untuk melakukan pemeriksaan usus secara menyeluruh untuk mengecualikan patologi yang lebih serius.

Lendir semasa buang air besar: sebab dan kaedah rawatan

Pemakanan yang tidak betul, tekanan kronik dan kerja berlebihan, penyakit keturunan atau penyakit saluran gastrousus boleh menyebabkan masalah dengan pergerakan usus. Masalahnya agak rumit, dan ramai pesakit ragu-ragu untuk berjumpa doktor. Salah satu yang paling biasa adalah penampilan lendir semasa buang air besar. Gejala ini agak fasih memberitahu bahawa anda harus berjumpa dengan ahli gastroenterologi secepat mungkin. Artikel itu menyenaraikan penyebab darah dan lendir yang paling biasa selepas buang air besar, dan juga menerangkan secara ringkas kaedah terapi.

Penerangan mengenai gejala berbahaya

Pesakit harus memperhatikan kapan tepatnya lendir muncul: secara langsung semasa buang air besar atau di antara. Pada temu janji dengan ahli gastroenterologi, anda harus melaporkan semua butiran kecil mengenai manifestasi patologi. Sebagai peraturan, selari dengan lendir semasa buang air besar, pesakit dapat melihat gejala berikut, yang dinyatakan pada tahap yang lebih besar atau lebih rendah:

  • kembung (perut kembung, pembentukan gas), terutamanya setelah makan makanan tertentu;
  • sakit di kawasan epigastrik, yang boleh terletak di tengah-tengah peritoneum, dan di sebelah kiri atau kanan;
  • rasa mual selepas mengambil makanan berlemak, tinggi kalori, dan juga setelah minum alkohol;
  • penampilan ichor atau eksudat lain dari dubur.

Sebab-sebab simptomologi ini berbeza. Sekiranya anda tidak melakukan rawatan diri, anda mesti berjumpa doktor, menjalani kajian yang diperlukan dan kemudian membuat temu janji untuk rawatan yang diperlukan.

Senarai sebab yang paling umum mengapa gejala yang dijelaskan mungkin berlaku:

  • dysbiosis usus;
  • penyakit buasir;
  • paraproctitis, proctitis dan patologi usus lain yang berfungsi;
  • ulser peptik;
  • penampilan polip atau neoplasma lain;
  • pankreatitis kronik;
  • pelanggaran aliran keluar hempedu pelbagai etiologi;
  • penyakit hati (hepatitis virus atau toksik, sirosis, fibrosis, degenerasi lemak sel organ, dll.).

Disbiosis usus sebagai punca masalah

Buang air besar dengan lendir adalah gejala biasa pada dysbiosis usus. Kelimpahan lendir muncul sebagai hasil usaha tubuh untuk menghilangkan mikroflora patologi. Dengan dysbiosis, gejala berikut juga diperhatikan:

  • najis memperoleh warna kehijauan;
  • mikronutrien berhenti diserap dengan secukupnya, itulah sebabnya pesakit menderita kekurangan vitamin walaupun mendapat nutrisi yang betul;
  • imuniti menurun - seorang pesakit dengan dysbiosis kronik sering mendapat selesema, dia terdedah kepada virus dan proses berjangkit dengan mudah "pecah" di tubuhnya;
  • dermatitis, eksim mungkin berlaku;
  • lendir semasa buang air besar juga disertai dengan konsistensi najis yang nipis.

Dalam beberapa kes, dysbiosis berkembang akibat reaksi alergi (intoleransi makanan). Diagnosis penyebab dysbiosis agak sukar - biasanya beberapa pakar yang berkelayakan diminta untuk berunding sekaligus untuk memastikan penyebabnya dengan tepat (alergis, imunologi, hepatologi, gastroenterologi).

Sekiranya dysbiosis dicetuskan dengan mengambil antibiotik atau keracunan makanan, maka biasanya cukup untuk minum satu atau lebih ubat berikut:

  1. Ubat probiotik - "Bifidumbacterin", "Linex", "Lactobacterin" - berkesan dalam merawat dysbiosis hampir semua etiologi. Persediaan ini mengandungi bakteria hidup bakteria bermanfaat yang menormalkan mikroflora usus dan menghalang aktiviti penting mikroorganisma patologi. Probiotik boleh diminum oleh hampir semua orang, dari bayi hingga wanita hamil. Walau bagaimanapun, setiap ubat individu mempunyai sejumlah kontraindikasi yang perlu anda biasakan sebelum anda mula mengambilnya.
  2. "Duspalatin", "Meteospazmil" mengembalikan motilitas usus yang sihat. Selepas kemasukan pertama, pesakit merasa lega: kembung, kembung hilang, najis menormalkan, lendir tidak kekal setelah buang air besar di atas kertas tandas.
  3. "Levomizol", "Dekaris" merujuk kepada imunomodulator yang mempunyai kesan tempatan dan membantu memulihkan imuniti usus tempatan. Sebagai peraturan, ubat ini sudah digunakan pada tahap akhir rawatan penyakit gastrousus, yang mana rumitnya oleh dysbiosis.

Penyakit buasir sebagai penyebab munculnya darah dan lendir

Penyakit hemoroid adalah pembesaran dan keradangan dinding vena dan arteri yang terletak di mukosa rektum. Lendir selepas buang air besar di atas kertas tandas, kemunculan pembuangan berdarah, perasaan kembung, terbakar dan gatal di rektum adalah semua gejala langsung buasir. Jangan panik: dengan rawatan tepat pada masanya, penyakit ini agak mudah dan akan cepat hilang. Sekiranya anda tidak mengambil langkah-langkah untuk memulihkan rektum, maka buasir akan mulai bertambah besar, menyebabkan rasa sakit yang teruk. Akibatnya, trombosis boleh berkembang, campur tangan pembedahan diperlukan.

Atas sebab apa buasir berkembang? Terdapat beberapa faktor:

  • gaya hidup pasif;
  • membawa dan mengangkat berat;
  • bekerja "pada kaki", kedudukan berdiri lama, yang menyebabkan genangan darah di organ pelvis;
  • diet yang tidak betul dan penyalahgunaan minuman beralkohol;
  • sembelit berterusan;
  • kegemukan;
  • tempoh kehamilan.

Kaedah untuk rawatan penyakit buasir

Kaedah untuk meringankan keadaan pesakit dengan penyakit buasir:

  1. Ubah gaya hidup anda. Pergi ke diet yang betul, berhenti minum alkohol. Cuba bergerak seboleh-bolehnya, tetapi pada masa yang sama elakkan terlalu banyak kerja fizikal. Enggan mengangkat berat. Gaya hidup yang tidak aktif juga buruk - ia menyumbang kepada genangan darah di organ pelvis dan, sebagai akibatnya, peningkatan beban pada saluran rektum.
  2. Sekiranya terdapat kecenderungan untuk sembelit, sesuaikan diet anda (tambah serat, buah segar, prun dan hidangan lain dan makanan yang membantu menormalkan pencernaan).
  3. Minum air bersih sebanyak mungkin. Sekiranya perlu, ambil ubat venotonik.
  4. Enggan mengunjungi sauna dan mandi, jangan mandi air panas. Vena dan arteri "menyukai" kesejukan. Mandi yang berbeza atau hanya sejuk berguna. Anda juga harus enggan memakai seluar dalam sintetik - pakaian itu mestilah diperbuat daripada bahan semula jadi yang paling bernafas.

Paraproctitis sebagai penyebab lendir

Sekiranya lendir dikeluarkan semasa pergerakan usus, maka risiko terkena penyakit radang usus juga tinggi. Yang paling biasa adalah proctitis dan paraproctitis. Apa itu, dan bagaimana menghilangkan lendir semasa buang air besar setelah penyakit ini didiagnosis?

Paraproctitis adalah penyakit radang rektum. Proses keradangan mempengaruhi tisu lembut yang mengelilingi organ dari sisi yang berlainan: ruang rektum pelvis, rektum, ilio-rektum dan posterior.

Bahaya utama paraproctitis adalah dengan penyakit ini fistula pararectal berkembang. Ini adalah terusan berisi nanah. Akibatnya, menjadi mustahak untuk melepaskan kandungan purulen, dengan hasilnya pesakit menemui lendir di atas kertas setelah buang air besar. Lendir juga dapat dirembeskan dalam selang antara pembuangan najis. Rawatan di rumah adalah mustahil, pembedahan sering diperlukan untuk menyingkirkan patologi.

Proctitis biasanya berkembang akibat jangkitan pada rongga usus. Akibatnya, proses keradangan berkembang, yang boleh menyebabkan paraproctitis. Dengan proctitis, lendir juga dikeluarkan semasa buang air besar, tetapi dalam jumlah yang lebih kecil. pesakit biasanya tidak memperhatikannya - dia lebih bimbang tentang sakit perut dan pencernaan. Tetapi jika anda memulakan rawatan pada tahap proctitis, maka anda boleh mendapatkannya dengan mengambil ubat-ubatan, dalam kebanyakan kes, penerimaannya membantu mengatasi keperluan campur tangan pembedahan..

Polip usus, tumor dan neoplasma

Sekiranya lendir keluar semasa buang air besar, ini adalah alasan serius untuk berjumpa doktor secepat mungkin. Ini boleh menjadi manifestasi dari dysbiosis atau buasir yang relatif tidak berbahaya, atau isyarat bahawa neoplasma telah muncul di usus. Mereka boleh berlainan ukuran dan sifat - polip, tumor, dll. Mukus pada akhir pergerakan usus dengan campuran darah mungkin muncul disebabkan oleh poliposis usus.

Pada peringkat awal, proses onkologi usus besar hampir tidak membuat diri mereka terasa. Gejala utama termasuk lendir semasa buang air besar dan kembung yang kerap. Mungkin terdapat kesan darah di dalam najis. Tumor yang tumbuh lebih cenderung kepada kecederaan, jadi jumlah darah dan lendir meningkat dari masa ke masa. Dalam kes ini, najis menjadi coklat gelap atau hitam kerana darah berubah bercampur dengan najis. Kadang-kadang darah gelap keluar sebelum najis.

Ulser rektum sebagai penyebab lendir

Ulser rektum atau usus besar berkembang jika bahagian membran mukus telah kehilangan integriti. Dalam kes ini, pesakit mengalami pergerakan usus dengan lendir kuning, pembuangan berdarah. Ulser boleh menjadi tunggal (jika terdapat satu fokus lesi pada membran mukus) atau berganda (jika terdapat beberapa kawasan seperti itu). Kedalaman dan tahap kerosakan tisu sangat penting: keparahan gejala akan bergantung kepada ini..

Ulser berkembang akibat kekurangan zat makanan biasa, penyalahgunaan alkohol, proses menular, kerosakan pada selaput lendir dengan batu tinja atau massa dengan sembelit. Ulser rektum boleh dipicu oleh prolapsnya kerana penyakit hemoroid pada peringkat terakhir.

Ulser dari mana-mana bahagian usus tidak boleh dirawat di rumah. Pembedahan diperlukan (pada peringkat kemudian), jika tidak, risiko pendarahan dalaman dan kematian adalah tinggi. Untuk mencegah penyakit daripada berkembang, pesakit harus mempertimbangkan kembali gaya hidupnya, mengubah dietnya, meninggalkan tabiat buruk.

Penyakit hati dan cara mengubatinya

Mukus pada awal pergerakan usus mungkin muncul ketika aliran keluar hempedu terganggu, yang menyertai penyakit hati. Tidak ada ujung saraf di hati, sehingga rasa sakit pada organ hanya terjadi ketika sirosis berkembang (penyakit fatal yang tidak dapat disembuhkan). Sebagai peraturan, jika sebahagian besar hati telah dilahirkan semula, maka kita tidak membicarakan pertumbuhan semula.

Mengapa fibrosis, hepatitis toksik berkembang, mengapa degenerasi lemak pada hati bermula? Organ boleh menderita selama bertahun-tahun - pesakit menyalahgunakan alkohol, makan dengan banyak dan tinggi kalori, terdapat lebihan lemak dalam diet - dan sebagai akibatnya "menyerah", dalam hal ini sirosis bermula. Anda harus menjaga hati anda terlebih dahulu. Tidak ada "pil ajaib" yang akan memulihkan sel organ setelah mengalami kerosakan yang besar. Tetapi ada ubat (hepatoprotectors) yang dapat membantu hati pulih sebahagian pada awal degenerasi lemak:

  • "Karsil" - hepatoprotector dengan silymarin dalam komposisi.
  • "Heptral" adalah hepatoprotector moden dengan kesan antidepresan, ditunjukkan untuk pemulihan organ setelah mabuk.
  • "Essentiale" - penyediaan dengan fosfolipid dalam komposisi.

Terapi ubat diresepkan oleh pakar hepatologi setelah keputusan ujian diketahui dan mungkin untuk membuat gambaran klinikal keadaan pesakit.

Pankreatitis kronik dan kesannya terhadap pencernaan

Pankreatitis (keradangan pankreas) boleh menjadi akut atau kronik. Dalam kes pertama, rasa sakit yang teruk timbul di sebelah kiri perut, pencernaan dapat berhenti sepenuhnya kerana kekurangan enzim yang dihasilkan oleh kelenjar. Pankreatitis kronik jarang dirasakan dengan rasa sakit yang tajam, tetapi selepas setiap pengambilan makanan berkalori tinggi lemak, pesakit mungkin mengalami keparahan di hipokondrium kiri dan gangguan pencernaan kecil. Semasa membuang air besar, lendir dapat dilepaskan dalam jumlah yang tidak banyak kerana fakta bahawa keseluruhan proses pencernaan terganggu.

Masih belum ada penawar pankreatitis dalam perubatan. Ya, anda boleh mengambil enzim dalam bentuk tablet secara berterusan, tetapi ini tidak boleh disebut "pemulihan". Kunci untuk mencapai pengampunan dalam pankreatitis adalah mengikuti diet yang ketat. Semua bahan yang digunakan dalam makanan mesti dicincang dan direbus dengan teliti, atau direbus. Dengan pemakanan yang betul, gejala pankreatitis akan hilang, dan pesakit dapat mengalami pengampunan..

Doktor mana yang harus saya hubungi semasa gejala muncul??

Sekiranya seseorang mengesan penampilan lendir semasa buang air besar, anda harus membuat temu janji dengan ahli terapi. Di mana-mana klinik, anda boleh melakukan ujian darah biokimia dan umum secara percuma, berdasarkan hasil yang mana mungkin untuk membuat gambaran klinikal dan mencadangkan diagnosis tertentu.

Untuk membuat diagnosis yang tepat, selalunya perlu menjalani kajian tambahan: MRI, ultrasound saluran gastrointestinal. Ahli terapi dapat menguraikan hasilnya, tetapi lebih baik menghubungi ahli gastroenterologi atau ahli hepatologi. Sekiranya keadaan organ dalaman normal, tetapi masalahnya tetap ada, maka anda harus menghubungi ahli alahan atau imunologi. Mungkin sebab kehadiran lendir semasa buang air besar dalam dysbiosis atau intoleransi terhadap makanan tertentu.

Kepentingan pemakanan yang betul dalam patologi saluran gastrousus

Dalam penyakit saluran pencernaan, pemakanan sangat penting. Selalunya pada peringkat awal penyakit, cukup untuk menyesuaikan diet, dan masalahnya akan hilang. Pada peringkat kemudian, penyesuaian pemakanan mungkin tidak mencukupi - ubat-ubatan akan diperlukan.

Mengelakkan alkohol juga penting. Umumnya diterima di masyarakat bahawa sebilangan kecil wain atau bir tidak membahayakan kesihatan. Walau bagaimanapun, sekiranya terdapat penyakit kronik, dosis kecil pun dapat memburukkan lagi keadaan..

Jenis pelepasan dari dubur mengikut warna dan konsistensi dan semua kemungkinan sebab penampilannya

Pelepasan dari dubur adalah kelainan yang memerlukan diagnosis. Dengan pelbagai penyakit, darah, lendir, curdled, purulen dan cecair lain muncul. Biasanya, hanya najis yang muncul dari pembukaan dubur, yang lain adalah tanda patologi.

Sebab-sebab gejala ini sangat berbeza. Sumbernya dapat dilokalisasi di mana-mana bahagian usus.

Penyebab cecair yang paling biasa dari dubur adalah buasir dan fisur dubur. Menurut pelbagai sumber, penyakit ini menyerang dari 60 hingga 80% populasi orang dewasa. Lazimnya, fenomena tersebut dikesan semasa buang air besar, ketika coretan merah kelihatan pada tinja dan di atas kertas tandas. Penyebab patologi dubur adalah:

  • Sembelit yang kerap.
  • Gaya hidup pasif.
  • Berat badan berlebihan.
  • Kehamilan.
  • Urat varikos.

Fisur mengakibatkan keputihan kecil dan merupakan akibat kerosakan pada dubur akibat najis keras atau trauma semasa seks dubur. Apabila buasir pecah, pendarahan ketara dan boleh menyebabkan hospitalisasi mendesak. Dalam kes lanjut, ulserat lebam, yang menyebabkan sedikit pendarahan yang berpanjangan..

  • Simpul yang kelihatan dari luar, atau sensasi dalaman badan asing;
  • Gatal di dubur;
  • Kesakitan semasa buang air besar;
  • Kesemutan dan pembakaran;
  • Masalah berdarah.

Awas! Sekiranya fisur dubur dengan pelepasan tidak dirawat, pencemaran bakteria boleh berlaku, yang sangat berbahaya..

Polip rektum sering cedera semasa laluan najis dan disebabkan oleh peristalsis. Patologi ini membawa kepada barah usus jika tidak dirawat. Ketepuan warna pelepasan bergantung pada seberapa tinggi formasinya. Semakin hampir dengan dubur, darahnya semakin cerah. Polip duodenal menyebabkan bintik gelap. Di samping itu, pertumbuhan seperti itu menimbulkan pengeluaran lendir..

Tumor barah dan usus jinak juga rosak dan berdarah. Onkologi menampakkan diri dengan gejala seperti itu sudah berada di peringkat akhir..

Cacing, proses keradangan yang maju, trauma dalaman pada usus akibat pukulan juga menyebabkan pembuangan darah. Mereka disertai dengan pelbagai gejala yang tidak menunjukkan gambaran klinikal yang jelas tanpa ujian..

Seperti yang telah disebutkan, polip memprovokasi cecair licin dari dubur, tetapi ada sebab lain untuk pembuangan tersebut..

Gejala ini disebabkan oleh pengambilan makanan berlemak, sejumlah kecil serat dalam makanan. Tanda-tanda yang berkaitan:

  • Perut kembung;
  • Sakit perut;
  • Sembelit dan cirit-birit;
  • Belching.

Untuk menghentikan masalah dalam usus, cukup memasukkan bijirin gandum, buah-buahan dan sayur-sayuran mentah, dan produk tenusu ke dalam makanan anda. Elakkan roti bakar, gula-gula, goreng dan berminyak.

Perhatian! Kualiti makanan sebahagian besarnya bertanggungjawab terhadap sifat najis. Sembelit dan cirit-birit berlaku kerana diet yang tidak seimbang, bahagian yang jarang dan besar, produk berkualiti rendah.

Penyebab pelepasan lendir dari dubur boleh menjadi pelanggaran mikroflora. Ini berlaku selepas rawatan antibiotik, kerana penurunan imuniti secara umum, dengan penyakit autoimun. Anda dapat mengembalikan keseimbangan dalam usus dengan menggunakan produk susu segar, supositoria dan sediaan lain dengan lactobacilli hidup. Pada masa rawatan, mereka mengikuti diet dengan sekatan lemak, tepung, pedas. Juga dilarang ialah alkohol, minuman berkarbonat, sayur-sayuran yang menyebabkan perut kembung - kubis, lobak, lobak, kekacang.

Patologi saluran pencernaan yang teruk dapat menampakkan diri di mana-mana bahagian saluran pencernaan dalam bentuk keradangan, retak, parut dan bisul. Sekiranya kerosakan usus, ia menimbulkan keinginan palsu secara besar-besaran, di mana tidak feses keluar dari dubur, tetapi lendir berwarna kuning.

Keadaan di mana lubang itu tidak dapat ditutup sepenuhnya di luar proses pengosongan menyebabkan kemunculan lendir - cecair sekresi usus. Ini berlaku selepas operasi di kawasan ini dan diselesaikan secara pembedahan..

Cacing, tumor, buasir, jangkitan, radang, papilloma dan kondiloma juga menyebabkan pelepasan lendir dari pembukaan dubur. Persekitaran lembap yang berterusan menyebabkan kerengsaan kulit, keretakan, yang secara signifikan memburukkan keadaan manusia.

Jisim putih tebal dengan bau masam menutupi najis dan keluar dari pergerakan usus. Ini adalah jangkitan kulat yang disebabkan oleh candida. Biasanya, sebahagian besar penduduk dunia mengandungi mikroorganisma ini. Sebaik sahaja, kerana lemahnya imuniti, jumlah laktobasilusnya sendiri berkurang, kulat mula membiak, secara harfiah memakan selaput lendir. Dalam proses kehidupan, mereka meracuni tubuh, yang menyebabkan kemunculan reaksi alergi. Dengan sariawan di usus, kerana penyakit ini sering disebut, gejala berikut berlaku:

  • Dubur menangis;
  • Gatal yang teruk;
  • Pelepasan putih kasar;
  • Kembung;
  • Kesakitan tidak berkaitan dengan makan.

Pada wanita, kandidiasis sering terjadi pada faraj, terutamanya semasa kehamilan. Tidak dirawat dengan kebersihan yang buruk dan imuniti yang berkurang, jangkitan kulat merebak ke uretra dan dubur.

Rawatan sariawan dilakukan dengan ubat antikulat, diikuti dengan pemulihan mikroflora normal. Kumpulan pertama termasuk Duphaston, Pimafucin, Nystatin, Fluconazole dan lain-lain. Yang kedua, apa-apa persediaan dengan lactobacilli hidup, misalnya, Acipol atau Hilak Forte.

Perhatian! Sekiranya jangkitan kulat berkembang di usus, ini bermakna kegagalan pertahanan imun yang sangat serius..

Jisim lendir kuning, hijau dan oren yang banyak dengan bau yang tidak menyenangkan adalah tanda jangkitan. Mereka disertai dengan malaise umum, demam dan gejala keracunan..

Apa-apa mikroorganisma patogen - staphylococcus, salmonella dan lain-lain boleh menjadi penyebab keradangan. Ia berlaku bahawa patogen STD, misalnya, gonococcus atau Trichomonas, memasuki usus. Pada wanita, jangkitan berlaku dari faraj, atau ia berlaku pada kedua-dua jantina akibat seks dubur. Struktur cecair yang berbuih dengan bau ikan busuk itu menyokong mikroba ini..

Gejala ini menyertai IBS - sindrom iritasi usus. Masih belum jelas apakah sebab untuk keadaan ini. Seseorang selalu mempunyai perasaan sesak, dia diseksa oleh gas, bengkak mengembang perutnya sehingga sukar bernafas. Di samping itu, cirit-birit dan sembelit berlaku. Pada masa yang sama, tidak terdapat sebab yang jelas untuk patologi pada pesakit.

Anda mesti mengikuti diet khas, makan sedikit dan kerap, mengelakkan tekanan. Untuk mengurangkan keadaan, persiapan enzim membantu - Mezim atau Creon, antispasmodics - No-shpa dan Drotaverin, serta ubat penenang - Glycine, tingtur valerian atau motherwort.

Perhatian! Pelepasan berair dari dubur dalam keracunan teruk. Keadaannya berbahaya, anda mesti menghubungi institusi perubatan.

Pelepasan berminyak menutupi najis dan berkilat. Fenomena serupa berlaku dengan gangguan pencernaan, apabila lemak tidak diserap dalam usus, dan juga ketika makanan dengan kandungan yang tinggi disalahgunakan. Gejala ini berlaku semasa mengambil persediaan enzim - penghambat lipase. Ini adalah Xenical, Listata, Orsoten, Xenalten, Orlistat. Dana ini digunakan untuk kegemukan, mereka mempromosikan penghapusan lipid tanpa penyerapan, yang menyebabkan penurunan berat badan. Juga, pelepasan berminyak dari dubur berlaku apabila pundi hempedu dan hati tidak berfungsi, dengan enterokolitis, dan ketika mengambil pil kawalan kelahiran.

Warna yang berbeza dapat menunjukkan patologi atau arah tertentu dalam diagnosis.

Tanda jangkitan parasit yang paling jelas adalah kemasukan susu dalam tinja. Di samping itu, tanda-tanda berikut diperhatikan:

  • Kembung;
  • Gas mempunyai bau kuat yang tidak menyenangkan;
  • Perut sering menggerutu;
  • Anus gatal;
  • Bahagian bawah sakit dalam bentuk kekejangan;
  • Bau busuk dari mulut;
  • Berat badan kurang
  • Kulit kering dan pucat;
  • Lebam di sekitar mata.

Terdapat banyak parasit, rawatannya sukar dan panjang. Dadah yang boleh membunuh cacing mempunyai kesan toksik pada tubuh manusia. Levamisole, Pirantel, Dekaris digunakan untuk menghancurkan akarnya..

Perhatian! Analisis standard untuk telur cacing tidak begitu bermaklumat. Untuk diagnosis yang boleh dipercayai, perlu menderma darah.

Gejala ini berlaku apabila sfinkter tidak mencukupi, apabila sejumlah kecil najis terlarut keluar dari dubur dengan lendir. Ini juga boleh menjadi tanda keradangan pundi hempedu, jangkitan bakteria, atau proctitis.

Teduh ini diperoleh dengan menggabungkan darah dengan hempedu di usus, yang menunjukkan penyakit hati dan pundi hempedu. Seiring dengan ini, terdapat rasa sakit di hipokondrium yang betul, rasa pahit di mulut..

Simptom yang serupa dengan adanya tinja yang padat menunjukkan proses keradangan di bahagian bawah usus, proctitis, dan juga tumor.

Seperti yang telah disebutkan, gejala serupa menunjukkan jangkitan bakteria. Tetapi bukan hanya patogen STD atau mikroba oportunistik, tetapi juga Helicobacter pylori, yang memprovokasi gastritis dan ulser gastrik.

Tarry najis, atau gumpalan gelap dari dubur, berdarah di saluran pencernaan atas. Malah nasofaring boleh menjadi sumber rembesan. Mustahil untuk menentukan penyetempatan tanpa pemeriksaan lengkap. Lebih-lebih lagi, najis hitam berlaku semasa menggunakan sediaan dengan besi, karbon aktif, dan beberapa produk makanan. Anda boleh menentukan punca naungan ini dengan menganalisis tinja..

Perhatian! Sebilangan besar pelepasan hitam dari dubur dalam bentuk gumpalan menunjukkan pendarahan dalaman yang serius yang mesti segera dihentikan..

Seks yang adil lebih rentan terhadap retakan di dubur dan buasir semasa kehamilan, serta dengan percubaan yang tidak betul semasa melahirkan. Kumpulan risiko termasuk wanita yang melakukan persetubuhan melalui dubur. Hubungan seks seperti itu tidak semula jadi, usus dan sfingter cedera, flora tidak spesifik dibawa masuk, termasuk agen penyebab STD. Seks yang lebih lemah sering menderita kandidiasis vagina, yang merebak ke usus.

Gaya hidup pekerja pejabat dan pemandu yang tidak bergerak mendorong mereka ke buasir, begitu juga dengan mengangkat beban di gimnasium. Orang muda dengan orientasi tidak konvensional lebih mudah terkena radang rektum dan fisur dubur yang berjangkit lebih banyak daripada yang lain. Dengan prostatitis, patologi merebak ke usus. Lelaki kurang memperhatikan diet dan kesihatan mereka secara umum. Mungkin itulah sebabnya mereka mempunyai risiko barah usus yang lebih tinggi daripada wanita.

Perhatian! Pada separuh lelaki berusia lebih dari 50 tahun, polip dijumpai di rektum, yang merupakan keadaan pra-barah.

Bayi yang baru lahir dan anak kecil sering mengalami masalah usus. Tanya seorang ibu muda apa jenis kerusi yang dimiliki anaknya dan dia akan memberitahu anda secara terperinci. Faktanya ialah dengan saluran gastrousus masalah lebih kerap berlaku pada masa bayi. Cirit-birit, sembelit, kembung, kolik biasa bagi setiap ibu bapa. Selalunya pembuangan lendir muncul dari dubur, bernanah kerana keinginan semula jadi anak untuk merasakan segalanya. Tubuh rapuh diserang setiap hari oleh berjuta-juta bakteria. Cirit-birit berdarah boleh menjadi gejala kekurangan laktat apabila, untuk beberapa sebab, bayi tidak dapat mencerna susu. Keadaan berbahaya adalah volvulus usus, yang ditunjukkan oleh pembekuan darah dan sakit perut. Dalam keadaan seperti itu, jam dan minit dihitung, ambulans diperlukan..

Gangguan usus, terutamanya dengan pendarahan, menyebabkan penurunan berat badan, penghambatan perkembangan. Selalunya disertai dengan kelainan umum, demam, kurang selera makan. Anda boleh menyelesaikan masalah dengan menghubungi pakar pediatrik dan proctologist pediatrik.

Patologi usus pada masa bayi boleh menyebabkan kematian dalam beberapa jam. Bahkan cirit-birit dangkal tanpa rembesan luar menimbulkan dehidrasi di ambang hidup dan mati. Masalah pencernaan mempengaruhi perkembangan dan pertumbuhan anak. Dalam tempoh ini, setiap hari yang sihat memastikan kehidupan normal selama bertahun-tahun di masa hadapan..

Dengan pelepasan dari pembukaan dubur, patologi diasumsikan dalam 100% kes, kerana biasanya ini tidak seharusnya. Walau bagaimanapun, masalah ini sangat pelbagai sehingga pakar juga menyelesaikannya dengan kaedah pembezaan, secara beransur-ansur menghilangkan kemungkinan pilihan. Dari peperiksaan yang diperlukan, lantik:

  • Pemeriksaan oleh proctologist dengan palpasi perut dan rektum. Oleh itu, buasir, tumor, polip, retakan di dubur dijumpai;
  • Analisis najis. Mengesan jangkitan, darah, komposisi kuantitatif dan kualitatif bahan. Ia dikaji untuk dysbiosis, enzim, coprogram, kultur bakteria
  • Darah dan air kencing akan menunjukkan keradangan di dalam badan;
  • Data biokimia akan membantu menentukan masalah dengan pankreas, hempedu, hati;
  • Adalah mungkin untuk melihat usus menggunakan kolonoskopi;
  • Untuk menilai keadaan keseluruhan saluran gastrointestinal untuk kehadiran perubahan, tumor, polip akan memungkinkan pengiraan tomografi atau pengimejan resonans magnetik;
  • Kadang kala sinar-x dengan pengenalan kontras ke dalam rektum diperlukan;
  • Sekiranya terdapat luka yang mencurigakan, biopsi dilakukan.

Gejala yang dijelaskan menunjukkan beberapa lusin patologi usus dan organ lain, sehingga diagnostik yang menggunakan peralatan moden kadangkala memakan masa berbulan-bulan. Dan untuk membincangkan kaedah terapi khusus untuk pembuangan dari pembukaan dubur adalah tidak betul. Rawatan hanya boleh dilakukan dengan diet, antibiotik, atau pembedahan. Satu perkara boleh dikatakan dengan pasti - gejala seperti itu memerlukan lawatan wajib ke institusi perubatan untuk berjumpa dengan proctologist.

Awas! Kaedah rawatan alternatif juga berbahaya tanpa mengetahui punca pembuangan. Anda boleh melewatkan masa yang sangat berharga ketika tumor barah terbentuk dari polip usus.

Pelepasan hanyalah tanda, bukan diagnosis. Dengan munculnya cecair dari dubur, kecuali tinja, kita dapat membincangkan patologi dengan selamat. Anus berakhir dengan saluran pencernaan - sistem tubuh yang panjang dan kompleks, yang bergantung sepenuhnya pada diet dan tabiat seseorang. Oleh itu, jika masa ini dilalui, anda harus memikirkan apa yang akan berlaku seterusnya.