Herba untuk kembung dan gas

Kembung dan gas adalah salah satu masalah gastrousus yang paling biasa berlaku pada manusia. Menurut statistik, perut kembung adalah masalah yang menimpa sekitar 10-30% orang dewasa. Dalam kebanyakan kes, ia dikaitkan dengan tabiat makan yang buruk, tetapi kadang-kadang ia adalah hasil daripada pelbagai penyakit. Pertimbangkan sebab-sebab yang menyebabkan fenomena ini.

Punca pembentukan kembung dan gas

Gas di saluran pencernaan biasanya berlaku kerana tiga sebab:

  • dari masuk ke dalam udara semasa makan,
  • peningkatan pengeluaran gas di dalam usus dan
  • penyebaran gas ke dalam usus dari darah.

Masalahnya timbul apabila proses mencerna makanan terlalu lambat. Kemudian proses penapaian bermula, di mana gas tambahan dilepaskan. Mereka tidak mempunyai saluran keluar semula jadi, sehingga mereka mengisi perut dan usus. Selalunya penyebabnya adalah diet yang tidak mencukupi berdasarkan makanan yang tidak dicerna. Kubis putih, kembang kol dan kacang terutamanya diperam di dalam usus.

Pembentukan gas juga menyebabkan lebih banyak udara ditelan. Ini berlaku semasa menelan makanan dan permen karet. Senarai pelakunya adalah soda berkafein. Gas juga berlaku apabila enzim pencernaan tidak mencukupi. Ia memburukkan dan melambatkan pencernaan.
Perut kembung juga berlaku akibat penyakit hati, pankreas, usus dan saluran empedu.

Cara menghilangkan kembung

Sekiranya perut kembung tidak disebabkan oleh penyakit, pencegahan adalah kaedah terbaik - iaitu pemakanan yang betul.

Yang paling penting adalah makanan kembung, yang kebanyakannya terdiri daripada makanan yang mudah dicerna. Faktor kedua adalah kanji yang paling sedikit dalam makanan, kerana penggunaannya menyebabkan pengeluaran insulin, yang menyebabkan kembung..

Selain itu, hidangan berlemak, goreng dan, pada tahap yang lebih rendah, juga dipanggang tidak digalakkan. Juga, jumlah garam yang dikonsumsi harus dibatasi, yang bertanggung jawab untuk menahan air di dalam badan, dan mempunyai kesan langsung terhadap pengeluaran lebih banyak gas..

Kami mengesyorkan membaca lebih banyak:

  • Perut pon, apa yang perlu dilakukan, penyebab kembung, rawatan
  • Apa yang menyebabkan sembelit, rawatan di rumah
  • Apa yang boleh dan tidak boleh dimakan dengan pedih ulu hati, pemakanan dengan...
  • Sakit perut di pusar: penyebab

Rempah mesti terhad. Terutama rasa pekat dan tiruan yang boleh kita beli di pasar raya. Lebih baik bergantung pada diet semula jadi dan ramuan. Jintan, thyme, dill, chamomile dan banyak bahan semula jadi lain adalah senjata praktikal untuk melawan kembung..

Pengambilan makanan yang betul

Proses makan juga penting. Kesalahan yang paling biasa adalah menghirup minuman semasa makan. Ini menyebabkan udara tambahan ditelan, yang meningkatkan kembung. Kunyah mempunyai kesan yang sama. Tetapi, jika anda tidak dapat membayangkan makan tanpa minuman selama ini, ada caranya. Anda mesti minum... dengan jerami dan, tentu saja, masih minum. Sebaik-baiknya, anda perlu minum air untuk menyokong pencernaan..

Ia juga penting untuk mengunyah setiap bahagian dalam jangka masa yang lama. Sekiranya makanan dihancurkan, asid perut akan menanganinya lebih cepat. Oleh itu, ruang di dalam perut akan berkurang. Atas sebab yang sama, ada baiknya makan lebih sedikit makanan, yang juga akan memberi kesan positif pada sosok anda. Sekiranya anda menambah ini, walaupun tidak melakukan senaman yang sangat sengit dan bukannya berehat selepas makan, perut kembung tidak akan kembali..

Herba untuk kembung dan gas

Herba boleh disyorkan sebagai kaedah tambahan untuk menghilangkan kembung. Mereka tidak ketagihan, tersedia dan boleh disiapkan di rumah.

Selasih

Dalam sesudu minyak zaitun tulen, tambahkan jus ramuan (dua atau tiga tetes sudah cukup). Urut perut anda dengan minyak di sekitar pusar anda selama sekurang-kurangnya beberapa minit. Pergerakan urut ini hendaklah mengikut arah jam.

Sekiranya perut sangat bengkak dan gas sentiasa dikeluarkan, prosedur harus diulang beberapa kali. Minyak chamomile, yang dikenali sebagai karminatif dan menenangkan, harus ditambahkan ke campuran minyak yang akan anda gunakan untuk urutan..

Basil adalah salah satu ubat semula jadi karminatif yang kuat.

Teh selasih akan menenangkan perut yang jengkel. Tuangkan satu sudu teh ramuan kemangi ke dalam 200 ml air mendidih. Tunggu sekurang-kurangnya sepuluh minit sebelum mengambil. Ambil satu dos selepas setiap hidangan.

Chamomile

Ramuan Chamomile adalah ubat semula jadi lain yang disyorkan untuk penyakit kembung, gas, kolik dan perut. Sifat penyembuhan tumbuhan ini dikaitkan dengan komposisi kimia tanin dan minyak pati yang kaya..

Selepas setiap hidangan, minum sesudu bunga chamomile dalam secawan air mendidih. Minyak chamomile aromatik, seperti minyak basil, melegakan ketidakselesaan perut hanya dalam sepuluh minit. Kesakitan dan gas hilang dan pesakit berasa lebih baik.

Anda boleh menggunakan kaedah urut. Cukup tambahkan beberapa tetes minyak chamomile ke satu sudu minyak zaitun dan urut di pusar..

Gabungan terbaik untuk minyak urut adalah campuran minyak chamomile, basil dan kapulaga + minyak zaitun. Minyak pati dalam jumlah dua atau tiga tetes.

Adas, anise, jintan dan angelica

Tumbuhan yang biasa digunakan untuk pembengkakan perut dan melegakan kembung dan kembung, kolik adalah anise (Pimpinella anisum), jintan (Cuminum cyminum), angelica (Angelica) dan dill (Anethum Graveolens).

Kesemuanya mempunyai kemampuan untuk membebaskan usus dari gas dengan lebih cepat dan mempercepat proses penapaian di dalam usus. Fermentasi lambat adalah prasyarat untuk pengekalan gas di dalam usus. Sebabnya adalah tempoh yang lama di mana makanan kekal di saluran usus..

Penapaian serpihan makanan yang berterusan terus menghalang aktiviti saluran gastrousus. Akibatnya, seseorang mengadu bahawa perut membengkak, terasa kembung, gas dan kolik.

Untuk penerimaan, anda perlu mencampurkan ramuan ini setiap sepuluh gram. Satu sudu diambil dari campuran komponen tanaman yang disediakan untuk menyediakan satu dos teh (200 ml air).

Penyediaannya hendaklah dibiarkan di dalam air selama sepuluh minit. Pesakit harus minum secara berkala satu cawan setiap kali makan.

Pilihan lain adalah membuat teh dengan satu sendok teh dill dan angelica. Dos dan kaedah penyediaan dan penggunaannya sama seperti resipi di atas.

Tarragon

Dikenali sebagai sage wormwood (sagebrush Dracunculus), ia melawan gas yang menyebabkan kembung. Dengan mencampurkannya dengan minyak, anda boleh mengurut perut anda (beberapa tetes dicairkan dengan satu sudu minyak zaitun) atau secawan teh aromatik selepas makan.

Jus Yarrow

Bukan kebetulan bahawa ramuan Yarrow (Achilea Millefolium) dianggap sebagai sahabat wanita. Bersama dengan semua manfaat kesihatannya bagi wanita, ia berfungsi dengan baik jika perut mula membengkak.

Anda boleh membuat jus segar menggunakan jus. Terdapat juga jus segar yang terdapat di kebanyakan kedai organik..

Anda tidak boleh meminumnya hanya semasa mengandung dan menyusui. Tidak sesuai untuk orang yang berumur di bawah 12 tahun.

Dandelion

Minum teh daripadanya sekurang-kurangnya empat hari seminggu untuk menikmati rasa ringan di perut anda.

Gunakan rimpang rumput (3 sudu besar). Potong rimpang menjadi kepingan kecil dan tutup dengan air mendidih. Biarkan selama empat jam di dalam bekas dengan penutup yang tertutup rapat.

Dosnya adalah seperempat gelas sebelum setiap hidangan. Ambil lima belas minit sebelum makan.

Anda akan terkejut dengan kesan cepat dan kemudahan penggunaan dandelion untuk menghilangkan kembung yang tidak menyenangkan. Rahsianya terletak pada kenyataan bahawa ia bertindak sebagai diuretik dan membantu dalam proses penggunaan cecair berlebihan..

Ketumbar kuning dan merah


Ahli herba mengesyorkan ketumbar kuning dan merah jika usus kembung..

Setengah jam sebelum makan, anda perlu mengambil sesudu campuran berikut:

  • Wort St. John (herba St. John's wort) - 4 sudu besar.
  • madu - setengah kilo
  • minyak zaitun - 300 gr

Sepuluh minit selepas makan, secawan infus herba diambil dari ramuan berikut:

  • Centaury biasa
  • St. John's wort
  • Yarrow (Achilea Millefolium)
  • Dill liar (adas biasa)
  • Pudina (Mentha)
  • chamomile (Matricaria)
  • ekor kuda
  • Dubrovnik (Teucrium)
  • mallow (malva biasa)
  • ramuan gentian (cruciform gentian) - 50 g setiap ramuan
  • Anise (Pimpinella anisum) - sudu teh

Campurkan semua ramuan tanpa adas manis dan gunakan dua sudu campuran herba yang dihasilkan. Ia dimasak selama beberapa minit dalam setengah liter air mendidih. Selepas itu, adas dimasukkan ke dalam infus dan dimasak selama sepuluh minit lagi di atas dapur..

Valerian

Herba Valerian adalah salah satu alternatif untuk merawat kembung.

  • Akar Valerian (Valeriana officinalis) - 25 gram
  • pudina 50 gram
  • biji dill (Anethum Graveolens) 50 gram
  • chamomile - 50 gram

Valerian (akar) boleh digabungkan dengan pudina dan dill. Dua ramuan pertama harus 50 gram dan yang terakhir 25 gram.

Ambil 2 sudu besar dari campuran yang disediakan, tambahkan secawan air dan tahan selama 20 minit. Infusi diambil tiga kali sehari..

Alternatifnya ialah mencampurkan akar valerian (20g) dengan:

  • Pudina - 40 gram
  • Jelatang - 60 gram
  • Akar calamus (calamus) - 20 gram
  • Kulit kayu Buckthorn (buckthorn) - 60 gram

Sediakan rebusan menggunakan sesudu campuran herba dan dua gelas air. Didihkan selama sepuluh minit, kemudian tapis dan ambil hanya bila perlu.

Halia

Sejak zaman kuno, halia telah digunakan sebagai ubat untuk melegakan kekejangan perut, mengawal pengeluaran gas dan kembung..

Masukkan sesudu akar parut ke teh yang anda minum.

Untuk tujuan ini, halia juga boleh diambil dalam ekstrak alkohol. Cairkan 20 titis dalam sedikit air atau jus.

Kayu manis

Setengah sudu teh kayu manis dilarutkan dalam segelas air suam + sesudu madu - ia akan membantu jika perut bertiup. Ambil setiap pagi dengan perut kosong.

Buah pelaga

Penyembuhan kapulaga adalah cara lain untuk mengelakkan kembung. Ia menguatkan rembesan perut dan hempedu, menenangkan kolik dan mengurangkan bengkak.

Ambil secawan teh aromatik yang dibuat dari ramuan ini tiga kali sehari. Anda boleh menggabungkannya dengan dill dan / atau anise.

Minyak dari rempah ini bagus untuk mengurut di pusar..

Rempah merangsang pengosongan usus yang lebih cepat, jadi ini adalah ubat yang sangat berkesan untuk sembelit.

Ekor Kuda

Untuk kembung dengan keasidan tinggi, kombinasi ekor kuda berikut (20 g) dan:

  • licorice 30 gr
  • chamomile 30 gr
  • balsem lemon - 20 gr

Tuang setengah liter air ke atas bahan kering dan masak selama sepuluh minit. Kaldu yang dihasilkan dibahagikan kepada tiga bahagian, yang diambil selepas makan..

Pudina

Ramuan peppermint digunakan dalam beberapa variasi ketika perut bertiup. Anda boleh mengambilnya dalam bentuk titisan (tincture) tiga kali sehari 15-20 tetes ekstrak alkohol yang dilarutkan dalam sedikit air.

Gabungan herba berikut boleh dicuba:

  • pudina (mungkin rempah) - 40 gr
  • jelatang - 40 g
  • calamus - 20 gr
  • kulit kayu buckthorn - 6o g
  • akar dandelion - 20 gr
  • akar valerian - 20 gram

Untuk mendapatkan dos, ambil dua sudu campuran dan rebus selama sepuluh minit dalam dua gelas air. Sekiranya keadaannya sangat teruk, minum hingga lima cawan sehari.

Minuman itu meningkatkan aktiviti pencernaan, akibatnya sembelit hilang.

Ini disebabkan oleh ramuan buckthorn, yang mempunyai kesan pencahar yang kuat. Pada masa yang sama, ramuan pudina melegakan kekejangan perut dan menghentikan kolik.

Melissa

Teh balsem lemon (Melissa officinalis) adalah ubat yang sangat baik untuk ketidakselesaan perut. Ramuannya sesuai dengan chamomile, pudina, adas, dill dan halia. Selepas makan, minum secawan teh yang diperbuat daripada ramuan ini.

Minyak oregano

Minyak urut oregano mengurangkan kekejangan perut dan kembung. Lakukan pada waktu pagi dan petang, dan anda akan merasakan kesannya tidak lama lagi..

Cuka epal

Larutkan sesudu cuka sari apel ke dalam segelas air suam dan ambil sehingga tidak membengkak. Masukkan satu sudu madu. Lakukan ini sebelum setiap hidangan. Asid asetik mengaktifkan proses pencernaan.

Mengenai pengarang: Leonid Katz

Pengajian tinggi, kepakaran - bioteknologi dan farmaseutikal. Saya tinggal di Israel.

Ubat rakyat untuk kembung

Perut kembung adalah patologi yang disertai dengan peningkatan pengeluaran gas di usus. Diagnosis ini banyak menyusahkan. Pengeluaran gas yang berlebihan mempengaruhi orang yang makan dalam perjalanan dan bercakap semasa makan. Kembung dapat muncul pada latar belakang penggunaan makanan pedas, berlemak, dan juga makanan pembentuk gas.

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa perut kembung bukan hanya keadaan yang tidak selesa, tetapi juga gejala banyak penyakit. Peningkatan pengeluaran gas boleh menjadi akibat daripada dysbiosis, kekurangan enzimatik, patologi hati, pundi hempedu, pankreas, gangguan neurogenik.

Untuk menetapkan rejimen rawatan yang optimum, anda perlu berjumpa pakar. Memerangi pengeluaran gas mungkin termasuk mengikuti diet yang lembut, minum ubat, dan menggunakan resipi yang tidak konvensional. Pendekatan bersepadu akan membantu mengatasi kembung perut..

Penggunaan produk herba dan farmasi tidak akan memberi sebarang faedah sekiranya anda tidak mengikuti diet. Begitu juga, tanpa ubat, sukar untuk mengatasi kembung yang berkembang dengan latar belakang patologi pencernaan. Rawatan kembung perut dengan ubat-ubatan rakyat adalah bantuan tambahan yang baik, yang mana anda dapat mempercepat proses penyembuhan..

Beberapa resipi tidak konvensional mempunyai batasan penggunaannya, jadi anda tidak boleh mengubat sendiri. Pertama sekali, perlu menjalani pemeriksaan dan mengenal pasti punca ketidakselesaan itu. Dalam artikel ini, kita akan melihat kaedah yang paling berkesan untuk menghilangkan kembung perut..

Prinsip aplikasi

Kaedah perubatan alternatif dalam memerangi perut kembung sangat mencolok dalam pelbagai dan pelbagai jenisnya. Prinsip terapi tradisional didasarkan pada pembetulan pemakanan wajib. Diet harus mengandungi makanan yang tinggi serat. Ini termasuk sayur-sayuran dan buah-buahan..

Pada musim sejuk, disyorkan untuk menggunakan bijirin kukus, misalnya, dari beras, soba atau gandum. Masa mendidih pada api terbuka hendaklah dikurangkan minimum. Proses memasak harus dilakukan dengan membungkus pinggan dengan sesuatu yang hangat.

Peranan besar dalam memerangi kembung diberikan kepada roti dedak. Ia membantu meningkatkan pergerakan usus. Rawatan bukan tradisional akan memberikan hasil hanya jika seseorang mematuhi semua syarat untuk membetulkan pemakanan.

Rawatan dengan tanaman ubat mempunyai beberapa kelebihan tanpa syarat:

  • jangan memprovokasi ketagihan;
  • jangan menyebabkan kesan sampingan;
  • kos rendah;
  • petunjuk prestasi tinggi;
  • keselamatan penggunaan;
  • memberikan kesan pengukuhan umum;
  • keupayaan untuk memasak sendiri di rumah tanpa pengetahuan khas.

Sebahagian besarnya, rawatan alternatif tidak mempunyai kontraindikasi. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, bukan sahaja diperlukan nasihat doktor, tetapi juga kawalan langsungnya. Ini termasuk perut kembung pada bayi dan wanita hamil. Walaupun keberkesanan dan keselamatan kaedah tradisional, tidak digalakkan menggunakannya lebih lama dari empat minggu. Bahan aktif tumbuhan ubat berkumpul di dalam badan, yang boleh menyebabkan kesan sampingan.

Herba

Dalam tajuk kecil ini, mari kita bincangkan tanaman ubat yang mempunyai sifat karminatif. Mereka akan membantu membuang gas yang terkumpul di dalam usus dan menormalkan pencernaan. Banyak ekstrak ramuan ini digunakan dalam industri farmaseutikal untuk penyediaan produk anti-kembung farmasi..

Chamomile

Tumbuhan ini digunakan sebagai ubat semula jadi untuk melawan gas, kembung dan kolik. Komponen chamomile farmasi meningkatkan proses pencernaan, dan juga mengurangkan jumlah gas di dalam usus. Ini adalah ubat unik yang banyak digunakan untuk merawat kekejangan otot otot licin, mengurangkan nada pembuluh darah.

Chamomile adalah bentuk ubat penenang. Perbungaan mempunyai kesan koleretik, analgesik, antibakteria, astringen. Malah boleh digunakan untuk menghentikan pendarahan..

Teh chamomile adalah ubat mujarab sebenar untuk kembung. Kadang-kadang cukup untuk minum teh yang diseduh dengan penambahan bunga kering. Anda juga boleh menambah sedikit teh hijau dan secubit thyme di sana. Kaldu ini harus disuntik selama sepuluh minit..

Sebilangan orang menggunakan tanaman kering sebagai bumbu, menambahkannya ke dalam pelbagai hidangan daging dan sayur-sayuran. Apabila digabungkan dengan kemangi, thyme, dan adas, chamomile dapat membantu menghilangkan kembung. Sekiranya anda perlu cepat menghilangkan pembengkakan, sudah cukup untuk membuat rebusan perbungaan dalam kombinasi dengan balsem lemon dan adas. Teh ini boleh diberikan walaupun kepada anak kecil yang menderita kolik..

Untuk menenangkan lapisan perut dan membangkitkan selera makan, disarankan untuk minum infusi chamomile dengan kayu manis. Untuk menyediakan kuahnya, anda perlu mengambil satu sudu besar bahan mentah kering. Tumbuhan dituangkan dengan segelas air panas, dan kemudian didihkan. Ejen harus disuntik selama empat jam, selepas itu disaring.

Untuk menghilangkan kembung, kaldu siap diambil dua sudu sebelum setiap hidangan. Sebaiknya minum 100 ml teh chamomile ketika perut kosong tiga puluh minit sebelum sarapan. Penyelesaiannya mestilah suam, tetapi tidak panas. Kursus rawatan adalah satu bulan.

Narodniks juga mengesyorkan membuat campuran anise, chamomile, thyme, biji adas dan pudina. Herba kering dituangkan dengan air mendidih dan bersikeras. Teh ini boleh diminum di antara waktu makan dalam jumlah yang tidak terhad. Menggabungkan chamomile juga disarankan dengan tanaman lain, misalnya, ketumbar, kemangi, adas, oregano, sage, dill.

Malah produk yang berguna seperti chamomile boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki jika disalahgunakan. Dengan gastritis dengan keasidan yang rendah, penggunaan tanaman ini dapat memperburuk keadaan. Dipercayai bahawa chamomile, apabila digunakan serentak dengan ubat homeopati, dapat meneutralkan komponen bermanfaat mereka sepenuhnya..

Dengan berhati-hati, tanaman ini digunakan untuk patologi sistem genitouriner dan kehamilan. Ramuan ini mempunyai sifat tonik, oleh itu, pesakit yang menderita gangguan mental tidak disarankan untuk meminumnya dalam jumlah banyak. Penggunaan jangka panjang chamomile dalam jumlah besar boleh menyebabkan kesan sampingan dalam bentuk pening, mual, bronkospasme, peningkatan kegembiraan, peningkatan tekanan darah.

Angelica

Tumbuhan ini menenangkan reaksi keradangan di saluran gastrousus dan menghilangkan pengumpulan gas. Angelica memudahkan penyingkiran sanga, dari mana gas terbentuk. Ia juga ubat penenang dan penghilang rasa sakit. Dianjurkan untuk digunakan untuk rawatan ketegangan saraf dan gastritis, yang mempunyai sifat saraf dari kejadiannya..

Untuk satu sudu teh angelica kering, anda perlu mengambil segelas air. Dalam masa lima minit, ejen mesti dipanaskan dengan api kecil. Kemudian tutup periuk dengan larutan dan biarkan mendidih selama sepuluh minit. Sekiranya pembengkakan berlaku, rebusan angelica diminum selepas makan..

Thyme

Minyak pati dalam komposisi mempunyai sifat antioksidan, karminatif dan anti-radang. Thyme melegakan kekejangan dan melawan sakit perut akut. Satu sudu tumbuhan kering dituangkan dengan segelas air mendidih. Alat harus disuntik selama sepuluh minit, setelah itu disaring. Perlu mengambil kaldu setelah makan makanan pedas, berat, menjengkelkan.

Selasih

Ini adalah karminatif semula jadi yang kuat. Beberapa tetes kemangi mesti dicampurkan dengan sesudu minyak zaitun. Anda juga boleh menambah minyak chamomile di sana. Dengan bantuan campuran yang dihasilkan, perlu mengurut di kawasan pusar mengikut arah jam.

Dengan pembengkakan yang ketara, prosedur ini perlu dilakukan beberapa kali. Teh selasih sangat bagus untuk perut yang jengkel. Oleh itu, 5 g tanaman dituangkan dengan 250 ml air mendidih dan biarkan hingga sepuluh minit. Kaldu yang tegang diambil selepas makan..

Hijau

Kita semua mendengar tentang faedah makan sayur sejak kecil. Ia mempunyai kesan yang baik pada semua organ dan sistem tubuh, termasuk sistem pencernaan..

Dill

Tumbuhan ini mempunyai kesan yang baik pada organ saluran gastrointestinal, mencegah proses pembusukan dan stagnan. Lebih-lebih lagi, dill menormalkan mikroflora usus. Ramuan ini mengandungi cecair berbau dan asid lemak yang lebih tinggi untuk meneutralkan penumpukan gas yang berlebihan. Ia mempunyai kesan antispasmodik, vasodilatory dan karminatif..

Dill ditambahkan untuk meningkatkan peristalsis, mengurangkan kekejangan otot, memulihkan pergerakan, dan meningkatkan penyerapan nutrien. Payung herba merangsang pengecutan otot saluran pencernaan, mempercepat pergerakan bolus makanan. Mereka meningkatkan selera makan, menormalkan aliran keluar hempedu, serta pengeluaran jus gastrik.

Untuk menyediakan campuran untuk perut kembung, perlu mencincang satu sudu besar ramuan segar, dan kemudian tuangkannya dengan dua gelas air mendidih. Minuman mesti disejukkan dan ditapis. Ambil ubat itu tiga kali sehari dua puluh minit sebelum makan. Jangan lupa tentang hadnya. Dill boleh menyakiti beberapa orang.

Hijau membantu menurunkan tekanan darah. Pada orang yang mengalami hipotensi, setelah makan sejumlah besar tanaman, kelemahan dan pening mungkin muncul. Penghidap alergi juga harus berhati-hati dengan terapi dill. Sekiranya penyakit sedikit pun muncul, lebih baik menghentikan rawatan..

Untuk menyediakan air dill, anda perlu mengisar satu sudu biji, dan kemudian tuangkannya dengan segelas air mendidih. Ubat ini ditekankan selama setengah jam, dan kemudian disaring melalui ayak. Penyelesaian yang dihasilkan harus dibahagi lima kali. Sebaiknya ambil sebelum makan..

Resipi berikut melibatkan penggunaan ubat selama beberapa hari. Untuk melakukan ini, kisar satu sudu besar dill buatan sendiri dan kemudian campurkan dengan segelas air suam sedikit. Seterusnya, larutan dibiarkan dengan api kecil selama dua puluh minit. Setelah produk sejuk, ia ditapis. Kaldu harus diambil dalam setengah gelas sebelum setiap hidangan. Ia boleh disimpan di dalam peti sejuk dan dipanaskan sebelum digunakan.

Untuk rawatan bayi yang menderita kolik dan peningkatan pengeluaran gas, tuangkan satu sendok makan biji dill dengan segelas air mendidih. Produk disimpan dalam bekas tertutup selama satu jam, selepas itu disaring. Penyelesaiannya kira-kira sesuai dengan suhu badan bayi.

Satu sudu teh mesti diambil sebelum setiap makan. Anda perlu menyediakan minuman seperti itu setiap hari. Dilarang menyimpannya lebih dari sehari. Untuk meningkatkan rasa, dibenarkan memasukkan campuran susu ke dalam air dill. Tanpa itu, ia akan mempunyai rasa yang sedikit tart. Adalah tidak berbaloi untuk meningkatkan dos bayi dengan sendirinya, jika tidak, tekanan darah dapat berkurang.

Pudina adalah produk biasa yang banyak digunakan dalam industri makanan, kosmetik, minyak wangi dan farmasi. Tumbuhan ubat disediakan dari tanaman ini untuk kegunaan luaran, dan juga untuk kegunaan dalaman..

Menthol, yang merupakan sebahagian daripada pudina, mempunyai kesan analgesik, antispasmodik, antiseptik dan vasodilating. Bahan aktif mengurangkan pembentukan gas. Sebilangan kecil daun pudina yang dimakan selepas makan akan menghilangkan rasa tidak selesa yang disebabkan oleh perut kembung. Namun, jangan fikir kembung boleh diatasi dengan permen karet..

Bahan mentah semula jadi jauh lebih sihat. Lebih-lebih lagi, pakar telah mengenal pasti hubungan antara penggunaan gusi yang berlebihan dan sakit perut kronik. Minyak mentol juga boleh digunakan untuk perut kembung. Ia boleh digunakan pada bahagian belakang tangan anda, atau anda boleh menyalakan lampu aromatik. Aromaterapi ini akan melegakan kekejangan perut..

Teh pudina sangat popular. Anda boleh memasaknya hanya dalam beberapa minit. Untuk melakukan ini, anda perlu merobek daun pudina segar dengan tangan anda, dan kemudian tuangkannya dengan segelas air mendidih. Minuman harus disuntik selama lima belas minit. Sebilangan kecil madu boleh ditambah untuk meningkatkan rasa. Dengan peningkatan pengeluaran gas, berguna untuk menambah lemon atau halia ke teh pudina. Kayu manis akan menambahkan rasa oriental pedas ke dalam minuman.

Adas

Hijau mengurangkan kembung dan kekejangan perut. Lebih-lebih lagi, tanaman ini menghalang perkembangan barah usus besar. Buah adas boleh dicampur dengan akar rumput gandum, daun chamomile, licorice, marshmallow. Untuk mengurangkan pembentukan gas, sayurannya ditambahkan ke salad dan sup. Rawatan panas tidak mempengaruhi sifat perubatan adas.

Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh melupakan kontraindikasi. Kilang ini dikontraindikasikan pada kehamilan, penyusuan, epilepsi, alergi. Rawatan harus dimulakan dengan dos infus kecil, secara bertahap meningkatkannya dan memeriksa tindak balas badan.

Ulasan

Yang paling penting

Adalah mungkin untuk menghilangkan kembung perut menggunakan resipi yang tidak konvensional, tetapi pertama anda harus diperiksa untuk mengenal pasti penyebab fenomena ini. Pakar akan membantu anda memilih ubat tradisional untuk anda. Anda boleh merawat kembung dengan dill, pudina, chamomile, basil..

Majlis populis tidak menghilangkan penyebab kembung perut, tetapi hanya menentang manifestasi. Resipi rakyat mempunyai kontraindikasi, dan juga boleh membahayakan serius jika digunakan dengan tidak betul.

Merebus chamomile untuk kembung

Menyingkirkan dispepsia dan perut kembung dapat dicapai dengan bantuan ubat yang mahal, tetapi mungkin - tanpa kos! Ini berfungsi kerana penyelamat secara harfiah berada di bawah kaki kita. Kita bercakap, tentu saja, mengenai chamomile.

  • 1 Sifat chamomile yang berguna
  • 2 Merebus chamomile untuk kembung: resipi
  • 3 Kaedah pemakaian
  • 4 Kontraindikasi

Sifat chamomile yang berguna


Chamomile farmasi adalah tumbuhan yang benar-benar unik, berdasarkan mana ubat dibuat untuk merawat kekejangan otot licin, mengurangkan nada pembuluh darah, dan juga ubat dengan kesan penenang yang ketara.

Senarai sifat utama perbungaan chamomile yang mengandungi kepekatan nutrien maksimum:

  • Mempunyai kesan koleretik;
  • Ia dicirikan oleh kesan analgesik dan astringen;
  • Ia mempunyai tindakan antihistamin dan antibakteria;
  • Baik untuk kekejangan, eksudasi yang mendalam, mengurangkan keradangan;
  • Boleh digunakan untuk menghentikan pendarahan.

Kesan pencahar dari chamomile sangat dihargai, serta sifatnya untuk mengurangkan pembentukan gas di saluran gastrointestinal..

Chamomile juga digunakan untuk:

  • Keradangan epitel;
  • Disfungsi hempedu;
  • Penyakit organ pernafasan;
  • Gangguan tidur, dengan gangguan kecemasan umum;
  • Penyakit yang berasal dari psikogenik, seperti yang disahkan oleh doktor yang hadir (asma, gastritis, dermatitis, migrain, dll.).

Merebus chamomile untuk kembung: resipi


Teh chamomile adalah ubat mujarab sebenar untuk kembung. Dispepsia dan perut kembung dikaitkan dengan gangguan dalam aktiviti dan kerja saluran pencernaan, oleh itu, merebus chamomile di farmasi secara harfiah menjadi keselamatan bagi pesakit yang telah menderita masalah serupa selama bertahun-tahun. Cuba minum teh yang diseduh dengan bunga tumbuhan kering. Walaupun anda juga boleh menambahkan setengah sudu teh hijau dan secubit thyme ke dalamnya dan masukkan kaldu selama sepuluh minit. Ia bukan sahaja berkesan, tetapi juga enak.!

Sekiranya anda hanya mempunyai beg teh di tangan, tidak mengapa: simpan bahagian dalam bahagian yang sama dan dipandu oleh warna cecair yang disediakan (tidak boleh terlalu jenuh dan gelap).

Sebilangan orang menggunakan chamomile kering sebagai bumbu, menambahkannya dalam jumlah kecil ke daging siap sedia dan rebusan. Dalam kombinasi dengan kemangi, adas dan thyme, ia benar-benar dapat menghilangkan manifestasi kembung perut, tetapi anda mesti bersiap sedia untuk merasakan bahawa rasa makanan tidak biasa.

Secara umum, chamomile adalah asas yang baik untuk membuat teh herba dari beberapa komponen. Sekiranya anda perlu menghilangkan kembung dengan cepat, anda boleh membuat rebusan perbungaan chamomile dalam kombinasi dengan balsem lemon dan adas. Teh ini diberikan walaupun kepada anak kecil yang menderita kolik. Minuman pedas dan sihat yang dibuat dari infusi chamomile dan kayu manis: ia merangsang selera makan dan menenangkan lapisan perut. Chamomile sesuai dengan pudina dan halia. Lebih banyak resipi rakyat boleh didapati dalam artikel di laman web kami..

Membuat kuahnya sederhana. Satu sudu campuran herba kering harus dituangkan dengan 200 ml air panas. Penting agar air betul-betul panas, tidak perlu air mendidih. Cecair itu didihkan dan dibiarkan di atas dapur selama 5 hingga 7 minit. Kaldu yang dihasilkan disuntik selama empat jam dan disaring melalui kain cheesecloth.

Kaedah permohonan


Merebus chamomile untuk menghilangkan bengkak di kawasan epigastrik diambil dalam jumlah dua sudu sebelum setiap makan. Anda juga boleh minum 100 ml teh chamomile pada waktu perut kosong pada waktu pagi, dan kemudian menahan diri untuk makan selama kira-kira 30 minit. Prosedur ini merangsang pencernaan dan melegakan ketidakselesaan perut. Minuman mestilah suam, tetapi tidak panas. Kursus rawatan memakan masa kira-kira tiga bulan.

Kontraindikasi

Malah produk yang berguna seperti chamomile boleh memudaratkan jika disalahgunakan. Sekiranya seseorang menderita gastritis anasid, disertai dengan pengeluaran jus gastrik yang buruk, chamomile tidak boleh digunakan, kerana penindasan rembesan asid hidroklorik dapat diperburuk lebih banyak lagi. Kehadiran aliran haid yang menyakitkan dan tidak sesuai dengan penggunaan merebus chamomile. Kesan pencahar ramuan menjadikan penggunaannya mustahil bagi pesakit yang didiagnosis dengan cirit-birit kronik.

Dipercayai bahawa kesan chamomile tidak sesuai dengan penggunaan ubat-ubatan homeopati, yang dapat dinetralkan sepenuhnya. Dengan sangat berhati-hati, teh chamomile diresepkan untuk wanita hamil, dan juga bagi orang-orang dengan penyakit saluran genitouriner. Rawatan mereka dalam kes ini harus dipantau oleh doktor yang akan menentukan kemungkinan atau larangan penggunaan ramuan farmasi.

Oleh kerana chamomile mempunyai kesan tonik, meminumnya dalam jumlah besar tidak digalakkan untuk pesakit yang menderita gangguan mental. Ia dikontraindikasikan semasa menggunakan ubat psikotropik yang kuat. Sekiranya merebus chamomile diambil dalam jangka masa yang lama dalam jumlah besar, kesan sampingan boleh berlaku dalam bentuk pening, peningkatan kegembiraan, mual dan peningkatan tekanan darah, bronkospasme, dll..

Cara menghilangkan kembung dengan ubat-ubatan rakyat

Kembung atau kembung perut adalah penyakit yang tidak menyenangkan yang bukan sahaja menunjukkan kerosakan saluran gastrointestinal, tetapi juga memberi kesan negatif terhadap kualiti hidup. Apabila perut membengkak dan menyerupai balon, dan peningkatan pembentukan gas mengganggu cara hidup yang biasa, maka tidak ada pertanyaan tentang kegembiraan atau emosi positif.

Pelepasan gas lebih dari 20 - 25 kali sehari, kembung dan sakit yang menekan di rongga perut memberi kesan negatif terhadap fungsi organ lain, boleh menyebabkan sakit kepala, sakit dada, sesak nafas yang kuat dan kelemahan umum. Dalam kes-kes yang teruk, perut kembung boleh menyebabkan distribusi rongga perut yang menyakitkan..

Sekiranya anda bosan hidup dengan perut kembung dan sentiasa merasa berat, sudah tiba masanya untuk menyelesaikan masalah ini sekali dan selamanya! Bagaimana ini boleh dilakukan? Kami memberi perhatian kepada anda beberapa ubat yang berkesan dan, tidak seperti ubat perindustrian yang mahal, ubat-ubatan rakyat yang benar-benar selamat untuk tubuh.

Ubat rakyat nombor 1. Karbon diaktifkan

Karbon aktif boleh disebut sebagai salah satu ubat terpantas, paling berkesan dan murah untuk kembung dan gas. Dengan tahap keliangan yang baik, arang batu sangat baik untuk menyerap gas usus dan toksin.

Anda boleh membeli arang aktif dalam tablet atau kapsul di farmasi. Dos optimum bagi rata-rata orang dewasa ialah 2 - 4 kapsul. Sekiranya anda membeli arang aktif dalam tablet, kemudian ambil 3 tablet, kisar dan minum dengan air suam.

Sekiranya anda mengambil arang aktif sebagai profilaksis, maka lebih baik melakukannya sebelum makan, jika tidak, ia akan menyerap nutrien yang masuk ke dalam badan bersama dengan makanan.

Sekiranya anda mengambil ubat, maka anda perlu mengambil arang aktif 2-2.5 jam setelah mengambil ubat ini.

Ubat rakyat nombor 2. Herba

Infus dan merebus herba akan membantu menghilangkan kembung. Untuk menyediakan infusi berasaskan pudina, campurkan dalam bahagian yang sama milenial, chamomile, pudina dan St. John's wort. Letakkan 2 sudu campuran dalam termos, tuangkan 400 - 450 ml air mendidih dan biarkan hingga 2 - 3 jam. Ambil infusi siap 100 - 150 ml 2 - 3 kali sehari.

Anda juga boleh membuat infusi rosemary segar dan bijak. Campurkan 1 sudu ramuan sage dengan 1 sudu rosemary, dan kemudian tuangkan campuran yang dihasilkan dengan 500 ml air mendidih dan biarkan hingga 15 hingga 20 minit. Infusi siap pakai harus diambil 3 kali sehari, 150 ml, sejurus selepas makan..

Sangat membantu mengatasi infusi kembung dan biji ketumbar. Untuk menyiapkannya, kisar 1 sudu teh biji ketumbar dalam mortar dan tuangkan 200 - 250 ml air mendidih. Campuran mesti didihkan selama beberapa minit dengan api kecil, dan kemudian disuntik selama 15 - 20 minit. Infusi siap diambil 50 ml sebelum setiap hidangan..

Dengan kembung, penyembuh tradisional menasihatkan minum infus daun pisang. 2 sudu daun pisang cincang harus dituangkan ke dalam termos pada waktu petang dan 400 - 450 ml air mendidih harus dicurahkan. Infusi siap 100 - 110 ml 30 - 40 minit sebelum makan boleh diminum pada keesokan harinya. Untuk kesan maksimum, gabungkan infus daun pisang dengan arang aktif, yang harus diambil 2 tablet segera setelah makan..

Merebus akar halia adalah ubat semula jadi yang berkesan untuk kembung. Halia mempunyai kesan yang baik terhadap sistem pencernaan, meningkatkan pengeluaran dan air liur hempedu. Ini mengandungi shogaols dan gingerols dalam komposisinya, yang membantu mengurangkan jumlah gas.

Untuk menyediakan kuahnya, tambahkan beberapa bahagian akar halia ke segelas air mendidih dan reneh dengan api kecil selama 5 hingga 7 minit. Saring kuah yang sudah siap melalui kain cheesecloth atau ayak dan minum 100 ml 2 kali sehari.

Ubat rakyat nombor 3. Soda

Baking soda, ketika masuk ke dalam perut dan bertindak balas dengan asid perut, menghasilkan karbon dioksida dan mempromosikan bersendawa, sehingga gas usus dihilangkan dengan lembut dan tanpa rasa sakit..

Walaupun soda adalah ubat yang baik untuk kembung, para pakar tidak menyarankan untuk menggunakannya terlalu kerap dan dalam jumlah yang banyak, kerana mengaktifkan pengeluaran asid perut dan pada masa akan datang boleh menyebabkan masalah serius pada saluran gastrointestinal..

Untuk menyediakan ubat rakyat berasaskan soda, peras jus setengah lemon ke dalam gelas, tambahkan 1 sudu teh baking soda dan 100 - 150 ml air. Kacau semua bahan sehingga sebati dan minum minuman sekali gus. Selepas beberapa minit, anda akan bersendawa dan gas akan mula berlalu..

Anda hanya boleh mencampurkan baking soda dan air. Sekiranya perut anda mulai membengkak, campurkan ¼ sendok teh baking soda dengan 200 ml air dan segera minum minuman ini. Larutan berair ini juga boleh digunakan sebagai antasid..

Orang yang menjalani diet rendah sodium harus ingat bahawa 1 sudu teh baking soda mengandungi hampir 1 ⁄ 3 pengambilan natrium setiap hari.

Ubat rakyat nombor 4. Dill

Dill bukan sahaja membantu menghilangkan kembung dengan cepat dan berkesan, tetapi juga membantu meningkatkan fungsi pelindung badan. Anda boleh menyediakan penyembuhan penyembuhan baik dari biji dan dari ramuan dill.

Infusi biji Dill. Untuk menyiapkannya, anda perlu menuangkan 1 sudu besar biji dill kering ke dalam 200 ml air mendidih. Anda perlu memaksa penawarnya selama 15 - 20 minit. Infusi yang telah selesai hendaklah disaring melalui kain cheesecloth atau saringan dan diambil dalam jumlah kecil 5 - 7 kali sehari.

Penyerapan ramuan dill kering. Untuk menyediakan penyembuhan penyembuhan ini, anda perlu menuangkan 1 sudu ramuan dill kering dengan 500 ml air mendidih dan biarkan selama 60 - 70 minit. Infusi selesai mesti disaring dan diambil dalam 100 ml 3 kali sehari.

Penyerapan dill segar. Sekiranya pada masa ini anda tidak mempunyai biji atau ramuan kering dill, maka infus ubat boleh disediakan dari ramuan segar. Potong herba menjadi kepingan kecil dan kisar menjadi serbuk. Tuangkan 1 sudu besar serbuk herba dill ke dalam termos dan tuangkan 500 ml air mendidih. Alat mesti dipaksa selama 60 - 80 minit. Infusi yang sudah selesai hendaklah disaring dan diminum dalam 100 - 120 ml 15 - 20 minit sebelum makan..

Ubat rakyat nombor 5. Cuka

Satu lagi ubat yang murah, semula jadi dan berkesan untuk kembung adalah cuka sari apel. Cuka sari apel mengandungi probiotik yang meningkatkan pencernaan, mengurangkan kembung, dan mencegah penumpukan gas. Sekiranya anda tidak mempunyai cuka sari apel, anda boleh menggantinya dengan cuka biasa..

Untuk menyediakan ubat, tambahkan 2 sudu cuka sari apel hingga 200 ml air suam, campurkan dengan teliti dan biarkan sejuk hingga suhu bilik. Minum minuman dengan segera dan anda akan berasa lega dalam beberapa minit.

Sekiranya anda mengambil insulin atau diuretik, maka sebelum anda mula mengambil cuka sari apel atau biasa, pastikan untuk berunding dengan pakar, kerana cuka mengganggu tindakan ubat-ubatan ini.

Ubat rakyat nombor 6. Sayang

Madu bukan sahaja mempunyai sifat antioksidan dan antibakteria yang kuat, tetapi juga membantu menghilangkan kembung. Untuk menyediakan air madu penyembuhan, anda perlu melarutkan 1 sudu teh madu asli dalam 200 - 250 ml air mentah pada suhu bilik. Air tidak boleh direbus atau panas!

Minum air madu yang baru disediakan pada waktu pagi semasa perut kosong. Anda boleh menambah 1 sudu teh jus lemon atau beberapa bahagian akar halia ke ubatnya.

Campuran madu dan minyak dill juga akan membantu kembung. Campurkan 1 sudu teh madu asli dengan 1 tetes minyak dill. Ambil setiap kali makan. Ubat ini tidak sesuai untuk wanita hamil, kerana minyak dill dikontraindikasikan untuk mereka..

Ubat rakyat nombor 7. Caraway

Jintan dapat membantu melegakan kembung, gangguan pencernaan, dan kekejangan perut. Sekiranya anda kerap mengambil jintan, tidak lama lagi kerja sistem pencernaan akan bertambah baik..

Untuk membuat teh ubat dari biji jintan, anda perlu menuangkan 1 sudu teh biji dengan 200 - 250 ml air mendidih. Minuman harus disuntik selama 5 - 7 minit, dan kemudian saring kain lap atau ayak dan minum 3 - 4 kali sehari sebaik sebelum makan.

Sekiranya anda tidak mempunyai biji jintan, anda boleh menggantinya dengan biji adas..

Biji jintan goreng juga akan membantu menghilangkan gas dan kembung. Masukkan secubit garam ke segenggam biji jintan, tumis dan kunyah perlahan.

Ubat rakyat nombor 8. Latihan khas

Sekiranya kembung membuat anda merasa sangat tidak selesa, latihan yoga khas dapat membantu membuang gas..

Pavanmuktasana ("Angin Bebas"). Latihan ini akan membantu anda dengan cepat dan tanpa rasa sakit membuang lebihan gas yang terkumpul di rongga perut..

Berbaring di belakang anda. Tarik nafas perlahan-lahan. Bengkokkan kaki kanan anda di lutut dan tekan ke dada anda. Tarik nafas perlahan-lahan.

Tekan lutut dengan tangan sehingga paha anda terasa lega. Tarik nafas perlahan dan dalam lagi. Menghembuskan nafas perlahan, angkat kepala sehingga dagu menyentuh lutut. Kekal dalam kedudukan ini selagi anda boleh. Ingatlah untuk menarik nafas perlahan-lahan masuk dan keluar..

Sebaik sahaja anda merasa tidak selesa, segera turunkan kaki kanan anda dan ulangi latihan terlebih dahulu dengan kaki kiri, dan kemudian dengan kedua kaki pada masa yang sama..

Parvatasana ("Gunung"). Latihan ini akan membantu anda menghilangkan kembung perut dan banyak masalah perut hanya dalam beberapa minit..

Untuk melakukan latihan ini, anda perlu menggunakan empat tangan, tekan telapak tangan ke lantai, angkat lutut dan angkat punggung.

Pastikan kaki anda berada dalam keadaan tegak semasa latihan, dan tumit anda ditekan ke lantai. Dengan tulang rusuk anda, mulailah mencapai pinggul anda. Berdiri dalam kedudukan ini sekurang-kurangnya satu minit..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Ubat untuk kembung perut

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Peningkatan pengeluaran gas di usus (perut kembung) adalah kejadian yang sangat biasa pada zaman kita, kerana ia berkaitan langsung dengan diet kita. Makanan yang tidak sihat, makan berlebihan, gangguan makan, tekanan - semua ini cepat atau lambat mempengaruhi pencernaan kita. Bagaimana menangani perkara ini? Adakah terdapat ubat yang berkesan untuk kembung yang akan menghilangkan rasa tidak selesa dalam jangka masa yang lama dan tidak membahayakan badan?

Faktanya ialah terdapat lebih daripada cukup ubat yang dirancang untuk menghilangkan kembung di farmasi moden. Hanya yang mana yang hendak dipilih?

Apa yang perlu diminum dengan perut kembung?

Untuk memilih sendiri ubat kembung yang akan menolong anda, pertama anda perlu memahami sebab-sebab penampilan kembung. Analisis apa dan bagaimana anda makan baru-baru ini, bagaimana anda menghabiskan masa. Adakah terdapat situasi tertekan di tempat kerja atau di rumah, dll. Untuk memilih minuman yang sesuai dengan perut kembung, jawab soalan berikut:

  • Pernahkah anda makan makanan yang mendorong peningkatan pengeluaran gas di dalam usus (kacang polong, kacang, susu segar, kubis, sejumlah besar buah-buahan, roti bakar)?
  • Adakah anda telah mengubah tabiat makan anda atau beralih ke diet baru??
  • Mungkin anda makan berlebihan?
  • Adakah anda pernah menderita penyakit pundi hempedu atau duodenum, kekurangan enzim, keasidan jus perut yang rendah?
  • Bolehkah sesuatu mempengaruhi negatif keseimbangan mikroflora dalam usus, misalnya, rawatan dengan antibiotik, ubat glukokortikoid atau kemoterapi?
  • Adakah anda mengalami tekanan akhir-akhir ini? Mungkin itu adalah tekanan yang kronik: pekerjaan yang tidak disukai, terus-menerus mengomel dari bos, atau sikap yang memusuhi rakan sekerja. Penyebab kembung psikogenik sangat biasa, jadi jangan tolak kerja sistem saraf kita.

Perhatikan diri anda dan tentukan kemungkinan penyebab ketidakselesaan itu: apa sebenarnya penyebab kembung itu? Sekiranya penyebabnya diketahui, maka mencari penawar untuk kembung akan jauh lebih mudah dan senang..

Karbon aktif untuk kembung

Karbon aktif tidak hanya digunakan untuk keracunan, keracunan dan gangguan pencernaan, tetapi juga untuk perut kembung. Arang batu mempunyai kemampuan untuk menyerap bahan berbahaya yang menyebabkan fermentasi dan pengembangan proses putrefaktif di dalam usus: sementara ubat tidak memasuki peredaran sistemik, tetapi daun dengan tinja, menyebabkan toksik dan bahan berbahaya lainnya.

Satu tablet karbon aktif adalah dos yang terlalu kecil untuk menghilangkan kembung. Agar kesan rawatan dapat dirasakan, anda harus mengambil 1 tablet per 10 kg berat badan. Maksudnya, jika seseorang mempunyai berat 60 kg, maka dos karbon aktifnya yang optimum akan menjadi 6 tablet sekaligus..

Mengambil terlalu banyak tablet sekaligus (lebih daripada dos yang disarankan) juga tidak digalakkan, kerana ini boleh menyebabkan kesukaran buang air besar dalam bentuk sembelit. Namun, jika ini berlaku, jangan risau: dalam beberapa hari, kerusi akan kembali normal dengan sendirinya..

Smecta dengan perut kembung

Smecta, seperti karbon aktif, mempunyai kemampuan untuk menyerap banyak bahan berbahaya pada dirinya sendiri: racun, jangkitan virus dan bakteria.

Smecta dengan perut kembung diberikan mengikut skema berikut:

  • pesakit dewasa mengambil 1 bungkus tiga kali sehari;
  • bayi sehingga 12 bulan boleh mengambil 1 pek / hari;
  • kanak-kanak dari 12 bulan berumur sehingga 2 tahun mengambil 1 bungkus / dua kali sehari;
  • kanak-kanak, bermula dari usia 2 tahun, ambil 1 bungkus / 2-3 kali sehari.

Sebelum menggunakan Smecta, ia mesti dicairkan dalam 100 ml air sejuk. Untuk kanak-kanak kecil, produk ini dicairkan dalam bubur atau jus.

Tempoh rawatan ubat adalah dari 3 hari hingga 1 minggu. Sangat sesuai untuk mengambil ubat di antara waktu makan..

Smecta adalah ubat yang berkesan bukan sahaja untuk kembung, tetapi juga untuk cirit-birit atau keracunan. Produk ini dihasilkan dalam bentuk serbuk untuk larutan dalam cecair, yang dilekatkan dalam sachet seberat 3 g.

Enterosgel untuk kembung

Enterosorben menghilangkan tanda kembung dengan mengeluarkan bakteria dari usus yang menyebabkan pembentukan gas aktif. Wakil lain dari sorben penyediaan adalah Enterosgel, yang dihasilkan dalam bentuk gel atau pes untuk kegunaan dalaman..

Enterosgel dengan perut kembung diambil 2 jam sebelum makan, atau 2 jam selepasnya. Kekerapan kemasukan - tiga kali sehari, dengan jumlah air yang mencukupi.

  • Pesakit dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 14 tahun mengambil 15 g pada satu masa, sehingga 45 g / hari.
  • Kanak-kanak berumur lima hingga 14 tahun mengambil 10 g ubat pada satu masa, sehingga 30 g / hari.
  • Bayi dari usia pertama hingga 5 tahun mengambil 5 g ubat pada satu masa, maksimum harian adalah 15 g.

Tempoh terapi untuk pembentukan gas berlebihan dengan Enterosgel adalah kira-kira 1-2 minggu, bergantung pada berterusannya gejala kembung perut.

Pada hari pertama menggunakan ubat ini, ada kemungkinan untuk mengalami sembelit yang tidak berpanjangan. Orang tua disarankan untuk menggunakan enema dalam kes seperti itu. Sembelit hilang tanpa campur tangan selama 2-3 hari.

Duphalac dengan perut kembung

Duphalac adalah ubat pencahar yang mengaktifkan motilitas usus dan membantu memulihkan mikroflora usus. Duphalac tidak digunakan untuk kembung perut, lebih-lebih lagi, dalam beberapa kes, jika digunakan dengan tidak betul, ubat itu sendiri boleh menyebabkan kembung. Masalahnya ialah setelah mengambil Duphalac, flora dalam usus mula membiak dengan aktif. Usus tidak dapat bertindak balas dengan cepat terhadap perubahan mikroflora seperti itu, oleh itu kembung perut berlaku.

Untuk mengelakkan kembung ketika mengambil Duphalac, ubat harus diambil dengan sangat berhati-hati, secara beransur-ansur (tidak tiba-tiba) meningkatkan dos. Kanak-kanak mula mengambil ubat dengan titisan. Untuk kanak-kanak yang lebih tua dan pesakit dewasa, ubat ini ditetapkan seperti berikut:

  • dua hari pertama, 1 ml;
  • dua hari berikutnya, masing-masing 2 ml;
  • pada hari kelima dan keenam - masing-masing 3 ml.

Oleh itu, dosnya disesuaikan dengan 5 ml sekali / hari, lebih baik pada waktu malam..

Dalam beberapa kes, misalnya, dengan perut kembung terhadap latar belakang dispepsia keracunan putrefaktif, Duphalac dapat digunakan. Walau bagaimanapun, keputusan untuk menggunakan ubat dalam kes ini harus dibuat oleh doktor..

Espumisan untuk perut kembung

Espumisan mungkin adalah salah satu ubat yang paling biasa untuk kembung. Produk ini, yang tergolong dalam kumpulan antifoam, mempunyai sejumlah kelebihan yang tidak dapat disangkal berbanding ubat lain:

  • Espumisan boleh digunakan untuk menghilangkan kembung, tanpa mengira penyebabnya;
  • ubat itu tidak meresap ke dalam peredaran sistemik, oleh itu ia boleh digunakan oleh orang dewasa, kanak-kanak dan wanita hamil;
  • jika perlu, ubat itu boleh digunakan untuk jangka masa yang panjang;
  • Espumisan boleh digabungkan dengan hampir semua ubat lain;
  • kapsul boleh ditelan tanpa minum air.

Espumisan untuk perut kembung boleh diambil dalam bentuk kapsul, titisan atau emulsi. Anak kecil biasanya diberi emulsi.

Orang dewasa dan kanak-kanak dari usia 6 tahun mengambil 2 kapsul hingga 4 kali sehari, sebaiknya selepas sarapan, makan tengah hari dan makan malam dan segera sebelum tidur.

Espumisan bertindak dengan cepat dan cekap: bahan aktif ubat memusnahkan struktur gelembung dengan gas, akibatnya gas tidak lagi terbentuk dan meninggalkan usus sekaligus, atau diserap ke dinding usus.

Trimedat dengan perut kembung

Trimedat adalah ubat trimebutin yang tergolong dalam antispasmodik. Oleh kerana Trimedat bertindak ke seluruh saluran usus dan menormalkan, pertama sekali, fungsi motor usus, maka paling kerap ubat ini diresepkan untuk peristalsis bermasalah, refluks gastroesofagus, gangguan dispeptik, kekejangan usus. Namun, Trimedat juga berkesan untuk kembung perut, kerana ia dapat mengembalikan fisiologi semula jadi usus. Satu-satunya kelemahan ubat ini adalah tidak disyorkan untuk meminumnya untuk bayi di bawah 3 tahun, untuk wanita hamil pada trimester pertama, dan juga semasa menyusu.

  • pesakit dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun menggunakan 100 hingga 200 mg Trimedat tiga kali sehari;
  • kanak-kanak berumur 3 hingga lima tahun menggunakan 25 mg ubat tiga kali sehari;
  • kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun dan sehingga 12 tahun menggunakan 50 mg tiga kali sehari.

Sekiranya perlu, rawatan boleh lama: selama sebulan atau lebih.

Linex dengan kembung perut

Linex, pertama sekali, adalah ubat yang memulihkan mikroflora dalam usus, kerana ia mengandungi bentuk hidup bifidobacteria, lactobacilli dan enterococci. Sehubungan itu, Linex disyorkan untuk dispepsia, dysbiosis, gangguan fungsi pencernaan, dan juga probiotik untuk pencegahan gangguan usus..

Linex dengan perut kembung boleh membawa kesan, tetapi jauh dari seketika. Untuk menghilangkan tanda-tanda peningkatan pembentukan gas, ubat harus diambil sebagai kursus, sehingga flora dan fisiologi usus sepenuhnya normal.

Ubat ini diambil selepas makan dengan jumlah air yang mencukupi (tidak sejuk atau panas, agar tidak mengganggu aktiviti penting bakteria hidup). Selalunya, dos yang disyorkan terdiri daripada 2 kapsul, yang diambil tiga kali sehari. Bayi menggunakan 1 kapsul tiga kali sehari. Anak kecil dibenarkan membuka kapsul dan mencampurkan kandungannya ke dalam jus atau campuran.

Ubat ini boleh digunakan semasa mengandung dan menyusu.

Enzim untuk kembung perut

Seperti yang anda ketahui, sebab-sebab penampilan pengeluaran gas meningkat boleh berbeza: pelanggaran diet, makanan berkualiti rendah, penyakit usus dan perut. Oleh itu, selalunya, bersama dengan mengambil agen karminatif khas dan membetulkan diet, ubat-ubatan diresepkan yang menormalkan jumlah enzim pankreas.

Kekurangan enzim dapat dilihat pada pankreatitis kronik, dengan makan berlebihan dan mengunyah makanan yang tidak mencukupi, yang pada gilirannya dapat menimbulkan perkembangan perut kembung.

Sekiranya kembung muncul akibat bentuk pankreatitis kronik (berdasarkan diagnosis), dan secara khusus, kerana kekurangan enzim pankreas, maka ubat-ubatan yang mengandung enzim yang hilang harus dimasukkan ke dalam rejimen perawatan. Ia boleh menjadi Mezim forte, Smecta, Creon, Panzinorm forte, Pancreatin, dll. Dos ditentukan oleh pakar pediatrik atau ahli gastroenterologi secara individu.

Enzim dengan perut kembung mengembalikan pencernaan makanan yang normal dan lengkap, yang menghalang genangan makanan yang tidak stabil dan perkembangan proses pembusukan dalam usus, menyebabkan peningkatan pengeluaran gas.

Mezim dengan perut kembung

Sifat Mezim bertujuan untuk menghilangkan kekurangan enzim pankreas dan memudahkan proses pencernaan makanan. Ubat ini mengandungi zat enzim pankreas seperti protease, lipase dan amilase, yang mempercepat proses dan asimilasi protein, lipid dan makanan karbohidrat dalam usus kecil..

Mezim dengan perut kembung menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, dan juga mencegah timbulnya rasa berat dan tidak selesa setelah makan berlebihan, makan makanan kering, makan makanan yang tidak biasa untuk tubuh.

Ubat itu diambil sejurus selepas makan, tanpa mengunyah tablet, dengan air atau cecair lain. Purata dos bagi orang dewasa adalah dari 1 hingga 3 tablet sehari. Kekerapan pemberian dan jumlah ubat bergantung pada tahap kekurangan enzim.

Tempoh pengambilan Mezim boleh dihadkan pada satu atau dua tablet sekaligus, atau berlanjutan selama beberapa hari (jika terjadi gangguan pada proses pencernaan akibat pelanggaran diet), bulan dan bahkan bertahun-tahun (sekiranya disfungsi kronik pankreas).

Koleksi untuk kembung perut

Dengan perut kembung, anda boleh menggunakan bayaran berikut untuk penyediaan infus:

  • Koleksi nombor 1: daun pudina 20 g, adas 20 g, anise 20 g, jintan 20 g Masukkan 2 sudu kecil ke dalam termos. pengumpulan, tuangkan 200 ml air mendidih dan biarkan selama 1 jam. Tapis. Minum dalam sips kecil sepanjang hari;
  • Koleksi nombor 2: akar valerian 20 g, daun pudina 20 g, chamomile dan calendula 20 g setiap satu. Masukkan 1 sudu besar ke dalam termos. l. pengumpulan, tuangkan 200 ml air mendidih, tegaskan 3 jam.Minum sepertiga gelas tiga kali sehari 30 minit selepas makan;
  • Nombor koleksi 3: akar valerian 20 g, akar calamus 20 g, daun pudina 30 g, adas 20 g, warna chamomile 30 g. Masukkan 2 sudu kecil ke dalam termos. pengumpulan, tuangkan 200 ml air mendidih, biarkan selama 60 minit. Tapis. Minum selepas makan dan sebelum tidur, 150-200 ml;
  • Koleksi No. 4: Akar potentilla 20 g, kayu cacing 20 g, yarrow 40 g, ekor kuda 40 g.Tuangkan 2 sudu kecil. kumpulkan 200 ml air, masak dengan api kecil hingga 10 minit. Keluarkan dari api, tapis. Minum sepanjang hari dengan meneguk kecil;
  • Koleksi No 5: warna chamomile 50 g, juniper 20 g, adas 50 g, daun pudina 50 g, jintan 50 g.Tuangkan 2 sudu kecil. kumpulkan 200 ml air mendidih dalam termos, biarkan selama 1 jam. Tapis. Minum 200 ml selepas makan dan pada waktu malam;
  • Nombor pengumpulan 6: buckthorn (kulit kayu) 40 g, jelatang (daun) 60 g, akar valerian 20 g, calamus (akar) 60 g. Rebus 2 sudu besar. Koleksi dalam 400 ml air selama 10 minit. Tapis. Minum 100 ml dua kali sehari selepas makan.

Herba untuk kembung perut

Perubatan tradisional menawarkan banyak rawatan untuk kembung. Herba untuk kembung sering digunakan, kerana, tidak seperti ubat, ia mempunyai kesan yang baik pada tubuh tanpa menyebabkan kesan sampingan.

Chamomile farmasi: 1 sudu kecil. (penuh) tuangkan 200 ml air mendidih dan tapis setelah 2-3 minit. Kami minum dengan sedikit teguk sepanjang hari (dalam jumlah 200-600 ml sehari, bergantung kepada keparahan gejala perut kembung). Anda juga boleh membancuh daun bijak..

Akar calamus: mengisar bahan mentah kering hingga serbuk. 1 sudu kecil akar tanah, tuangkan 200 ml air rebus pada suhu bilik, biarkan semalaman. Pada waktu pagi kami memanaskan cecair (jangan mendidih), kemudian kami menapis. Bahagikan ubat yang dihasilkan menjadi 6 bahagian. Panaskan dan minum segera sebelum mengambil. Hidangan berdasarkan pada satu hari.

Teh Dill memberikan kesan yang baik: kami menyeduh satu sudu dill dalam segelas air mendidih, seperti teh, dan meminumnya 40-50 minit selepas makan. Anda boleh menambah biji jintan, pasli, chamomile dan ramuan karminatif lain ke dalam teh ini..

Dill dengan perut kembung

Dill mempunyai komposisi yang kaya dan berharga. Berkat ramuannya yang bermanfaat, ramuan yang popular ini menormalkan fungsi pencernaan dengan sempurna, melegakan gejala gangguan usus dan penyakit sistem kencing..

Dill mempunyai sifat diuretik dan koleretik, sebagai tambahan, persediaan dan hidangan dari dill melegakan kekejangan usus dan mengendurkan dindingnya.

Dalam perubatan moden, dill digunakan baik segar (salad, koktel) dan dalam bentuk dos (dalam bentuk infus, rebusan, dll.).

Sebagai contoh, air dill yang popular (terutama dalam pediatrik) dibuat dari ekstrak dill (1: 1000). Air Dill terkenal dengan kemampuannya untuk mengendurkan nada organ otot licin, mempengaruhi pergerakan usus, dan mengembang lumen saluran darah.

Penggunaan dill yang biasa untuk kembung adalah 1 sudu besar. l. dill cincang halus, bancuh setengah liter air mendidih, biarkan selama 60 minit, minum 100 ml tiga kali sehari, 15 minit sebelum makan, atau 40-50 minit selepas itu.

Ia berguna untuk menambahkan dill ke semua jenis hidangan: sup, lauk, salad, pastri gurih dan kaserol..

Walau bagaimanapun, lebih kerap daripada rumput dill, biji dill digunakan untuk kembung..

Benih Dill untuk kembung

Ekstrak air biji Dill boleh disediakan seperti berikut: 1 sudu besar. l. biji dill hancur tuangkan 250 ml air mendidih, biarkan selama 20 minit di bawah penutup, tapis dan minum seperempat gelas hingga 6 kali sehari selama 15 minit sebelum makan.

Benih Dill untuk kembung perut, gangguan dyspeptik, sakit epigastrik dan usus boleh disediakan dengan cara lain: 1 sudu kecil. bancuh biji hancur dalam 250 ml air mendidih, biarkan selama 2 jam (anda boleh menggunakan termos), kemudian tapis. Gunakan untuk kanak-kanak 1 sudu besar. l. tiga kali sehari, dan pesakit dewasa boleh mengambil 100 ml juga tiga kali sehari sebelum makan.

Infusi dan rebusan biji dill juga digunakan untuk menormalkan selera makan dan proses pencernaan, menyingkirkan kekejangan gastrointestinal, sebagai karminatif, untuk meningkatkan rembesan jus gastrik dan pankreas, untuk meningkatkan aliran keluar hempedu.

Chamomile dengan perut kembung

Warna chamomile digunakan terutamanya dalam bentuk infusi bebas, atau sebagai sebahagian daripada persiapan ubat yang kompleks. Chamomile boleh digunakan untuk gastritis akut dan kronik, ulser gastrik, penyakit duodenum, dan proses keradangan pada usus. Kesan terbaik dapat dilihat dari penggunaan gabungan warna chamomile dengan tumbuh-tumbuhan seperti calendula dan yarrow. Hasil daripada kombinasi ini, rasa sakit, sakit perut, kembung, ketidakselesaan di perut dan usus dihilangkan.

Dengan keadaan spastik usus dan kembung, teh khas diseduh, yang terdiri dari warna chamomile, akar valerian, daun pudina, biji jintan dan adas dalam jumlah yang sama. Lebih kurang 1 sudu besar. l. pengumpulan sedemikian dimasukkan ke dalam termos dengan 200 ml air mendidih selama 20 minit, setelah itu disaring dan dimakan sebanyak 100 ml pada waktu pagi dan malam.

Resipi paling mudah adalah beg teh chamomile, yang dijual di hampir mana-mana kedai atau farmasi. Beg teh satu kali ini boleh diseduh sepanjang hari dan diminum dan bukannya teh biasa..

Adas untuk kembung

Sifat kimia dan farmasi adas dan dill sangat serupa. Pada masa yang sama, kesan tanaman ini terhadap fungsi sistem pencernaan secara praktikal tidak berbeza sama sekali. Persediaan adas dan dill Galenik meningkatkan aktiviti rembesan kelenjar saluran pencernaan, merangsang pengeluaran hempedu, menghilangkan kekejangan, menstabilkan aktiviti peristaltik, mempunyai kesan antimikroba tertentu.

Adas untuk kembung paling sering digunakan dalam bentuk infusi: 2 sudu besar. l. Adas dituangkan ke dalam termos dan 250 ml air mendidih dituangkan, dimasukkan selama 15 minit, disejukkan dan ditapis. Infusi ini diminum dalam sepertiga gelas hingga 4 kali sehari. Simpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari 2 hari.

Adas boleh dibeli tanpa masalah di farmasi: ia boleh didapati dalam bentuk bahan mentah kering dalam bungkusan 100 g, atau dalam bentuk minyak adas. Minyaknya adalah cairan jernih tanpa warna tertentu, tetapi dengan bau khas yang berbeza, mirip dengan anis. Minyak ini dicampurkan dengan air atau cecair lain: dapat mengatasi kembung, dan juga sangat diperlukan untuk bronkitis dan batuk kering.

Jintan dengan kembung

Mereka secara aktif menggunakan khasiat jintan jintan untuk kembung. Jintan mampu merangsang pengeluaran jus gastrik, memadamkan perkembangan proses pembusukan dalam usus, merehatkan otot usus dan menstabilkan fungsi seluruh saluran pencernaan secara keseluruhan.

Jintan disyorkan untuk ditambahkan ke dalam piring dengan kecenderungan peningkatan pengeluaran gas, serta dengan atonia usus dan gangguan rembesan empedu.

Dalam pembuatan ubat untuk kembung perut, biji jintan sering digabungkan dengan tanaman lain, seperti akar valerian, warna chamomile, jintan kering, dll..

Minyak jintan digunakan secara dalaman hingga 3 tetes pada sekeping gula, hingga 5 kali sehari.

Air pada biji jintan digunakan untuk kembung pada bayi, 1 sdt. pada tanda pertama kembung perut.

Penyisipan biji jintan boleh disediakan secara bebas: 2 sudu besar. l. biji jintan dicurahkan ke dalam termos dan dituangkan dengan air panas (250 ml), setelah 15 minit, disaring, disejukkan. Ambil 60-100 ml dari 2 hingga 3 kali sehari selepas makan. Infusi boleh disimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari 2 hari..

Halia untuk kembung

Di negara-negara timur, halia digunakan secara aktif untuk perut kembung, penapaian dan kesakitan pada usus. Selalunya, selain halia di timur, kapulaga, jintan, adas, ajavan, asafoetida dan rempah-rempah lain ditambah.

Halia untuk kembung digunakan segar, kering, goreng dan kukus, ditambah ke dalam pinggan dan teh halia aromatik yang diseduh.

  • Potong sekeping halia segar (4-5 cm), tambahkan 2 ulas bawang putih dan tuangkan 2 liter air mendidih ke dalam termos. Kami berkeras lebih kurang 2 jam. Kami menapis dan minum sedikit panas sepanjang hari. Penting: semua 2 liter mesti diminum sebelum akhir hari.
  • Tuangkan air mendidih ke atas akar halia dan tekankan, tambahkan sedikit madu dan jus lemon sebelum digunakan. Pakar teh halia boleh menambah beberapa daun pudina, teh hijau, atau biji kapulaga.

Sekiranya, dengan latar belakang kembung perut, peningkatan suhu diperhatikan, maka tidak disarankan mengambil persediaan halia.

Sekiranya perosak pengeluaran gas meningkat dengan kerap, maka anda boleh menambahkan halia pada kebanyakan hidangan yang digunakan: dalam kursus pertama, daging, ikan, salad, sos. Halia juga berjaya ditambahkan pada pencuci mulut, jeli dan minuman buah.

Defoamers untuk kembung perut

Apa itu defoamers dan bagaimana ia membantu perut kembung?

Sebilangan besar gas di dalam usus diwakili oleh busa gelembung halus, yang menutupi dinding usus dalam lapisan yang cukup tebal pada tahap yang cukup besar. Pada masa peristalsis, lendir menjadi lebih tepu dengan gas, buih meningkat dalam jumlah, sering mengisi seluruh rongga usus bebas. Lendir itu sendiri mempunyai ketumpatan yang cukup tinggi, sehingga hilang dengan sangat perlahan, membanjiri usus dan meregangkan dinding, menyebabkan sakit usus.

Ejen antifaming digunakan untuk mempercepat pengendapan buih dan mengurangkan tindak balas berbuih. Dana ini merangkumi Espumisan, Antifomsilan, Disflatil, Sub-simplex, dll..

Sebagai peraturan, bahan aktif utama agen antifoam adalah dimethicone dan simethicone. Bahan-bahan ini memprovokasi pelembapan gas yang melemah, yang setelah beberapa saat pecah dan bergabung, akibatnya busa itu runtuh dan berkurang dalam jumlah.

Ejen antifaming untuk kembung perut boleh digunakan dalam bentuk titisan (Disfatil, Sub-simplex), tablet effervescent (Pepfiz), tablet konvensional (Unienzim, Pancreoflat), kapsul (Espumisan, Meteospazmil), emulsi (Espumisan), suspensi (Pepfiz), gel (Maalox), gel ).

Teh untuk kembung perut

Resipi teh untuk perut kembung dan peningkatan pengeluaran gas di usus:

  • Kandungan: 4 beg teh chamomile sekali pakai, 4 beg pudina sekali pakai, 1 sudu teh biji adas atau dill, 1 sudu teh perasa marjoram;
  • tuangkan semua bahan ke dalam 1 liter air mendidih, tutup dengan penutup dan biarkan mendidih selama 10-12 minit. Penapisan. Kami minum bukannya teh sepanjang hari.

Adalah berguna untuk minum teh hitam atau hijau biasa (tanpa gula) dengan penambahan komponen berikut:

  • warna chamomile;
  • biji dill;
  • biji lobak merah;
  • akar pasli;
  • jintan;
  • halia;
  • ramuan oregano atau thyme;
  • daun blackberry atau strawberi;
  • daun atau akar angelica;
  • akar valerian;
  • John's wort.

Jintan, akar halia, atau lada cayenne boleh membantu dalam minuman. Untuk membuat teh yang berkesan dari biji marjoram dan jintan, gunakan resipi berikut: 1 sudu besar. l. biji tanah harus diseduh dalam 250 ml air mendidih, disuntik selama 15 minit dan diminum pada waktu pagi dan malam, 100 ml.

Pada gejala kembung pertama, minuman berikut membantu: ½ sdt. buah pelaga dicampurkan dengan 1 sudu kecil. jintan dan 1 sudu kecil. adas, masukkan pinggan halia dan kukus dengan 200 ml air mendidih. Selepas 15 minit, tambahkan sedikit kayu manis dan minum 15-20 minit sebelum makan.

Kefir dengan perut kembung

Kefir telah lama dianggap sebagai salah satu produk yang paling berguna. Namun, adakah kefir dapat membantu perut kembung?

Sebilangan besar pakar mengesyorkan agar anda memasukkan kefir segar dalam diet. Khasiat utamanya adalah untuk menormalkan keadaan mikroflora usus, terutama jika berlaku dysbiosis, memudahkan proses pencernaan. Juga, produk susu yang ditapai membantu menyingkirkan bahan toksik dari badan dan menghalang pertumbuhan bakteria patogen. Bukan kefir yang disyorkan untuk diminum setelah mabuk makanan..

Walau bagaimanapun, dengan semua kelebihan produk ini dengan perut kembung, ia dapat memperburuk keadaan: kefir meningkatkan peristalsis usus, yang dapat meningkatkan pengumpulan gas.

Kefir segar untuk kembung disarankan untuk digunakan sedikit demi sedikit dan untuk waktu yang lama, sehingga flora usus stabil sepenuhnya. Sekiranya anda merasakan bahawa pembentukan gas telah meningkat, kurangkan jumlah kefir yang dimakan. Tempoh penghapusan dysbiosis dengan kefir segar (tidak lebih dari tiga hari) boleh 2-3 minggu.

Dengan keasidan jus gastrik yang meningkat, adalah tidak diinginkan untuk menggunakan kefir.

Ayurveda untuk perut kembung

Masalah umum bagi kebanyakan vegetarian adalah perut kembung yang berkaitan dengan pengambilan serat dan kekacang yang tinggi. Ayurveda untuk kembung perut boleh menawarkan ubat mudah tetapi sangat berkesan:

  • sediakan jus madu, lemon dan jahe (1: 3: 3);
  • dos tunggal - 7 tetes madu, 20 tetes jus lemon, 20 tetes jus halia.

Pada sensasi kembung pertama, ambil 1 sudu teh jintan (jintan), kunyah dengan baik, telan dan basuh dengan ubat yang disediakan dari madu dan jus. Ketidakselesaan akan reda hampir seketika..

Sekiranya anda menghadapi kesukaran mendapatkan jus halia, maka parut akarnya pada parut halus, dan tambahkan jus lemon dan madu ke jisim ini. Makan jintan yang dikunyah dengan bahan bakar seperti itu.

Ubat lain yang ditawarkan oleh Ayurveda untuk perut kembung termasuk yang berikut:

  • tambah akar halia ke pinggan;
  • Selepas setiap hidangan, makan sebilangan campuran ini: jintan, biji adas dan ajwan (dalam bahagian yang sama). Kunyah campuran, telan dan minum 50 ml air suam;
  • makan 1 ulas bawang putih pada waktu malam selama seminggu.

Sekiranya anda mengalami kembung, elakkan makanan mentah, kekacang, dan hanya makan dan minum suam.

Homeopati untuk kembung

Sebelum memulakan rawatan dengan ubat homeopati, perlu mengenal pasti dan mengecualikan faktor-faktor yang pada awalnya menimbulkan perkembangan kembung. Semua hidangan dan produk yang dapat menyumbang kepada pembentukan pengeluaran gas yang meningkat harus dikecualikan dari diet. Sekiranya kekurangan enzim, tidak boleh makan berlebihan, kadang-kadang, jika perlu, mengambil persiapan enzim. Sekiranya kembung dikaitkan dengan pelanggaran mikroflora dalam usus, maka kefir dan persiapan dengan lacto- dan bifidobacteria (probiotik) akan membantu. Fungsi usus harus stabil untuk mengelakkan cirit-birit atau sembelit. Semasa makan makanan berkualiti rendah, sorben harus diambil, misalnya karbon aktif.

Di negara kita, homeopati untuk kembung sering merujuk kepada ubat-ubatan syarikat Tumit:

  • titisan Nux vomica Gommakord - 10 tetes tiga kali sehari, atau sekiranya perut kembung teruk setiap 15 minit, sehingga keadaannya normal;
  • tablet sublingual Gastricumel - 1 tab. tiga kali sehari.

Ubat ini menghilangkan pembentukan gas yang berlebihan, dan juga mempunyai kesan positif umum pada saluran pencernaan..

Enema dengan perut kembung

Pengumpulan gas yang berlebihan dalam usus berjaya dihilangkan dengan enema pembersih. Untuk mengisi, gunakan air rebusan hangat, atau infus chamomile hangat (1 sudu teh warna chamomile, kukus dalam 200 ml air mendidih, biarkan selama 20 minit dan tapis). Setelah pesakit disuntik dengan jumlah cecair yang diperlukan, dia harus berusaha menahan pembebasannya selama beberapa minit. Untuk melakukan ini, anda boleh berbaring di punggung, meletakkan alas pemanas dengan air suam di bahagian perut..

Enema akan memberi kesan yang lebih ketara jika, selepas prosedur, anda juga minum secawan teh chamomile, infus rimpang pasli, teh dengan daun pudina atau dill, thyme.

Walau bagaimanapun, jika tanda-tanda perut kembung muncul secara tiba-tiba, maka tidak digalakkan menggunakan enema, pad pemanasan dan pencahar: prosedur seperti itu hanya digunakan dengan perut kembung yang berpanjangan, jika tidak, mereka hanya boleh memperburuk keadaan dan meningkatkan pembentukan gas. Sekiranya kembung tiba-tiba, penyelesaian terbaik adalah minum teh karminatif dan memasang tabung gas.

Carminative untuk kembung perut

Kumpulan ubat utama yang mempunyai kesan karminatif dalam perut kembung, menyumbang kepada kerosakan gelembung gas dan pengendapan busa gelembung di dalam usus. Ubat ini merangkumi dana berdasarkan dimethicone dan simethicone: Tsiolat, Sub-simplex, Tyrozol, Meteospazmil, Espumisan.

Dari persediaan herba, anda boleh mengesyorkan titisan Bebinos, yang terdiri daripada ekstrak chamomile, adas dan ketumbar.

Kesan karminatif juga diperhatikan untuk beberapa ubat antispasmodik (drotaverin, no-shpa), serta ubat-ubatan yang diresepkan kerana kekurangan enzim (mezim, festal, enzistal, pancreatin). Penggunaan ubat-ubatan tersebut dianjurkan apabila perut kembung diprovokasi oleh kekejangan atau gangguan pencernaan makanan..

Ejen karminatif untuk perut kembung sangat berkesan, tetapi mereka mempunyai satu kelemahan penting - ubat semacam itu dapat menghalang penyerapan ubat lain dalam sistem pencernaan. Tidak disarankan untuk menggabungkan ubat-ubatan karminatif dengan agen anti-asid, terutama pada dos ubat yang tinggi.

Lilin dari perut kembung

Suppositori dari perut kembung digunakan hanya jika kembung dikaitkan dengan genangan tinja dan sembelit yang berpanjangan. Dalam semua kes lain, lilin dapat memperburuk keadaan dan meningkatkan pembentukan gas..

Untuk sembelit dengan latar belakang kembung perut, lilin yang paling sering digunakan adalah gliserin, Bisacodyl (Dulcolax), Calciolax dan Ferrolax (dengan natrium bikarbonat dan asid sitrik).

Dalam amalan kanak-kanak, dengan perut kembung, supositoria homeopati Viburcol digunakan. Ini adalah supositoria berasaskan tumbuhan, mengandungi ekstrak chamomile, belladonna, nighthade, plantain, lumbago. Penggunaan Viburcol untuk kembung pada kanak-kanak membantu menormalkan fungsi sistem pengawalseliaan yang masih belum matang di usus, dan juga memulakan proses penyesuaian.

Viburkol untuk kembung digunakan mengikut skema berikut:

  • kanak-kanak dari 0 hingga 3 tahun - 1 lilin dua kali dengan selang 1 jam, kemudian 1 lilin 1-2 kali sehari, tetapi tidak lebih dari 4 lilin sehari;
  • kanak-kanak berumur 3 hingga enam tahun menggunakan 1 lilin dua kali dengan selang setengah jam, kemudian - 1 lilin hingga 3 kali sehari;
  • kanak-kanak di bawah 14 tahun menggunakan 1 lilin pada selang waktu setengah jam, kemudian - 1 lilin hingga 3 atau 4 kali sehari;
  • orang dewasa menggunakan ubat dalam jumlah 2 lilin hingga 4 kali pada selang waktu setengah jam, kemudian - 2 lilin hingga 3 kali sehari.

Urut untuk perut kembung

Sekiranya perut kembung sering berlaku, maka urutan akupunktur khas setiap minggu dapat membantu menghilangkan masalah tersebut..

Dengan menekan titik-titik tertentu, bergantian dengan putaran searah jarum jam, adalah mungkin untuk menghilangkan peningkatan pembentukan gas dalam waktu yang agak singkat. Setiap titik mesti didedahkan selama 3 hingga 5 minit.

  • Titik # 1 berada di tengah pusar. Ia diurut ketika pesakit berbaring di punggung atau duduk dengan kaki dibengkokkan di lutut.
  • Titik nombor 2 adalah 2 cm di bawah pusar.
  • Titik nombor 3 adalah 10 cm di atas pusar, di atas kawasan epigastrik.
  • Titik # 4 terletak kira-kira 4 cm di atas tengah pergelangan tangan. Ia diurut sambil duduk, sementara tangan di atas ke atas.
  • Titik nombor 5 terletak lima cm ke kanan dan kiri pusar. Mereka diurut pada masa yang sama.
  • Titik # 6 terletak di pangkal luar kuku jari kaki.
  • Titik nombor 7 terletak di antara jari kaki dan jari manis.
  • Titik nombor 8 terletak di pangkal jari telunjuk.

Anda juga dapat menstabilkan kerja usus menggunakan kaedah berikut: tuangkan 2-3 tetes minyak zaitun ke pusar dan urut perut, melakukan pergerakan dari kawasan pusar ke arah pusingan mengikut arah jam. Sekiranya kembung disertai dengan cirit-birit, bergerak ke arah yang bertentangan.

Dengan perut kembung, cuba bergerak lebih banyak, lakukan latihan: aktiviti fizikal dapat mempercepat penghapusan gas dari usus.

Ubat terbaik untuk kembung perut

Pilihan ubat terbaik untuk kembung perut bergantung pada apa sebenarnya alasan untuk penampilan peningkatan pembentukan gas. Setelah doktor menentukan sebab ini dan mengumumkan diagnosis, dia boleh memberi rawatan bergantung kepada penyebabnya. Untuk menormalkan flora usus, pro- dan prebiotik (Laktofiltrum, Linex) boleh diresepkan. Sejumlah ubat juga diketahui mempengaruhi pembentukan dan keluar gas dari rongga usus:

  • ubat karminatif (Espumisan) - menghalang pembentukan dan menghancurkan gelembung gas di dalam usus. Gas yang dilepaskan kemudiannya diserap oleh dinding usus atau diekskresikan dengan gerakan peristalsis;
  • sorben persediaan (karbon aktif, Smecta) - membuang bahan toksik, bakteria dan bahan pembentuk gas dari usus;
  • ubat-ubatan yang meningkatkan peristalsis (Motilium) - menghilangkan kembung yang disebabkan oleh genangan tinja kerana sembelit dan pembusukan yang berpanjangan di usus;
  • persediaan herba (Plantex) dan resipi rakyat (infus adas atau chamomile).

Dalam kebanyakan kes, ubat-ubatan yang disenaraikan mempunyai kesan yang diharapkan, tetapi harus diingat bahawa mereka hanya menghilangkan gejala, tanpa menghilangkan penyebab kembung yang asal. Sekiranya, selepas rawatan, tanda-tanda peningkatan pembentukan gas kembali, adalah mustahak untuk berjumpa doktor dan mencari penyebab kembung untuk menormalkan hubungan yang putus di rantai pencernaan.

Ubat untuk kembung perut mesti diresepkan oleh doktor. Ingat bahawa sistem pencernaan yang sihat selalu menjadi petunjuk kesihatan keseluruhan..