Darah di atas kertas selepas buang air besar

Mencari darah di atas kertas tandas membuatkan ramai orang panik. Gejala ini khas untuk pelbagai penyakit: fisur rektum, fistula rektum, buasir, neoplasma malignan. Keadaan yang paling biasa adalah buasir. Pada peringkat awal, warna merah tidak signifikan. Lama kelamaan, jika tidak ada langkah-langkah terapeutik, kesan darah di tisu tandas lebih kerap berlaku. Mari kita perhatikan dengan lebih dekat bahaya darah yang muncul setelah buang air besar.

Mengapa darah muncul selepas pergerakan usus di atas kertas?

Di bahagian akhir saluran pencernaan, ujung saraf dilokalisasi, oleh itu, apabila membran mukus, retakan rektum terluka, darah di atas kertas tandas setelah buang air besar akan disertai dengan rasa sakit. Sekiranya tidak ada rasa sakit, tetapi rasa tidak selesa dan darah merah di linen, kertas tandas setelah kekhawatiran najis, maka buasir boleh cedera.

Darah di atas kertas tandas selepas pengosongan muncul disebabkan oleh penyakit berikut:

  • buasir;
  • endometriosis rahim;
  • polip;
  • proses keradangan pada mukosa rektum;
Bahkan pendarahan ringan boleh menunjukkan masalah kesihatan yang serius.
  • kolitis;
  • fisur rektum;
  • neoplasma malignan;
  • diverticulosis.

Selepas sembelit, darah di tisu tandas adalah perkara biasa. Kotoran padat semasa melalui usus mencederakan membran mukus. Penting untuk menghilangkan faktor yang menyebabkan sembelit. Untuk melakukan ini, cukup untuk menyesuaikan gaya hidup dan diet..

Pada wanita, pendarahan yang membosankan mungkin menunjukkan adanya penyakit ginekologi. Semasa haid dengan endometriosis rahim, pelepasan mungkin dilepaskan dari dubur. Sebilangan darah pada kertas tandas mungkin menunjukkan adanya buasir postpartum yang memburuk.
Helminths dalam tubuh manusia boleh menyebabkan gatal rektum, darah di atas kertas setelah buang air besar. Analisis najis akan membantu mengesahkan kehadiran mereka..

Sifat dan warna jejak darah

Darah hitam di atas kertas selepas tandas adalah gejala yang membimbangkan. Anda harus segera berjumpa doktor. Gambaran klinikal seperti ini mungkin menunjukkan pembengkakan ulser gastrik. Pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan juga boleh menyebabkan pembuangan. Untuk menentukan faktor yang memprovokasi dengan tepat, perlu diperiksa oleh pakar.

Jejak darah di atas kertas tandas tidak selalu menyakitkan

Selepas buang air besar, darah merah di atas kertas menjadi perhatian. Penyakit yang dicirikan oleh pendarahan merah:

  1. Buasir. Selalunya, selepas najis, darah di atas kertas atau seluar dalam menunjukkan adanya buasir. Semasa kemajuan najis padat, simpul cedera.
  2. Neoplasma malignan. Pelepasan tidak selalu muncul selepas buang air besar. Mereka boleh didapati di seluar dalam..
  3. Rectocele, tahap buasir maju. Titisan parut atau lendir boleh didapati di linen. Sekiranya faktor yang memprovokasi tidak hadir (misalnya, mengangkat berat), maka mungkin ada tumor di rektum. Ujian klinikal ditetapkan untuk menjelaskan diagnosis.
  4. Fisur rektum. Jejak darah yang terdapat pada tisu tandas pada lelaki boleh menjadi tanda patologi. Sembelit sering mencetuskannya. Seks dubur juga boleh menjadi penyebabnya. Keretakan boleh sembuh sendiri atau anda dapat mempercepat prosesnya dengan bantuan salap dan losyen.
  5. Diverticulitis Darah di atas kertas selepas buang air besar pada lelaki boleh menjadi gejala penyakit ini. Ia dicirikan oleh: demam, sakit di perut kiri, muntah, sukar buang air besar.

Apa jenis penyakit yang menimbulkan pelepasan warna merah, doktor akan menentukan setelah menerima hasil kajian klinikal.

Hematuria

Patologi ini dicirikan oleh kehadiran pelepasan berdarah di dalam air kencing. Ini adalah gejala membimbangkan timbulnya penyakit serius..

Hematuria adalah salah satu gejala biasa dalam urologi, yang bukan penyakit itu sendiri, tetapi merupakan manifestasi gangguan sistem kencing.

  1. Hematuria pada lelaki. Sebabnya mungkin disebabkan oleh aktiviti fizikal yang kuat dan berpanjangan. Dalam kes ini, rehat yang baik sudah cukup. Sekiranya terdapat manifestasi hematuria berulang, anda harus berjumpa pakar. Penyebab kambuh mungkin batu pasir atau ginjal, krisis hipertensi, proses patologi pada prostat dan saluran kencing.
  2. Hematuria pada wanita. Penyebabnya mungkin cystitis. Faktor-faktor yang memprovokasi lain - jangkitan pada sistem genitouriner, kontraseptif hormon, trauma, keradangan, proses patologi pada pundi kencing.

Untuk memahami dengan tepat penyebab kekotoran darah dalam air kencing, anda perlu membuat temu janji dengan doktor untuk menentukan diagnosis yang tepat.

Darah dalam najis pada wanita hamil

Semasa mengandung, wanita sering mengalami pendarahan setelah buang air besar. Penyebab yang paling biasa adalah sembelit..

Tindakan membuang air besar sukar kerana:

  1. Penambahan berat badan. Dengan perkembangan anak, wanita bertambah berat badan. Aktiviti fizikal menurun. Stagnasi berlaku. Sukar untuk najis bergerak melalui usus.
  2. Tidak minum air secukupnya. Bengkak di bahagian ekstrem adalah ciri wanita hamil. Oleh itu, pakar sakit puan sering dinasihatkan untuk menghadkan pengambilan cecair. Tetapi air sangat penting untuk fungsi normal saluran pencernaan. Najis kering dan menebal. Dalam proses bergerak melalui usus, dia melukai dindingnya.
  3. Tahap progesteron yang tinggi. Hormon memberi kesan negatif kepada saluran pencernaan.

Faktor di atas boleh menyebabkan kesan noda merah pada seluar dalam. Anda harus berusaha menghilangkan faktor yang memprovokasi.

Sekiranya seorang wanita hamil mempunyai warna gelap, ini mungkin bermaksud adanya patologi serius. Mengambil multivitamin boleh menyebabkan najis menjadi gelap. Anda harus berehat dari minum ubat dan memerhatikannya. Sekiranya warna najis telah menjadi normal, tidak ada alasan untuk panik. Jika tidak, anda harus berjumpa doktor dengan segera.

Najis berlumuran darah pada kanak-kanak

Pada tinja kanak-kanak, kadang-kadang anda dapat melihat pendarahan. Selalunya, penyebabnya adalah fisur rektum yang berlaku kerana sembelit. Pengerasan najis berlaku kerana pemakanan yang tidak seimbang, ketidakaktifan fizikal, dysbiosis. Juga, pendarahan mungkin menunjukkan alergi terhadap produk tenusu atau kekurangan laktosa..

Simptom pendarahan bersamaan semasa buang air besar

Kekotoran pada kotoran merah adalah ciri, tetapi bukan tanda utama kehadiran buasir. Sebilangan besar penyakit mempunyai simptom yang sama..

Sekiranya warna najis berubah semasa anda berasa sihat, jangan panik.

  1. Proktitis akut. Pesakit merasakan sakit yang kuat di perineum, punggung bawah, rektum. Untuk proses kronik, rasa sakit dan sakit adalah ciri, pelepasan bernanah dan lendir terdapat pada kekotoran warna merah. Hemoglobin rendah, pesakit merasakan kekurangan tenaga.
  2. Fisur rektum. Untuk patologi, kekotoran warna merah pada tinja tidak bersifat. Mereka tetap di linen. Pesakit bimbang akan sembelit, yang melukai selaput lendir.
  3. Penyakit Crohn. Simptom bersamaan adalah sakit perut, perut kembung, kurang selera makan, kekurangan vitamin.
  4. Trombosis. Disifatkan oleh kesakitan akut di kawasan epigastrik, muntah dengan hempedu, peningkatan kadar jantung, peningkatan tekanan darah.
  5. Neoplasma malignan. Sembelit bergantian dengan cirit-birit, dorongan palsu untuk mengosongkan usus, kotoran lendir dan bernanah dari dubur.
  6. Poliposis. Selain kekotoran warna merah, kadang-kadang cirit-birit atau sembelit, sakit juga berlaku. Kehadiran polip hanya dapat ditentukan oleh doktor semasa pemeriksaan.

Kadang-kadang, gejala darah merah yang membimbangkan pada kertas tandas boleh menjadi penggera palsu. Warna air kencing dan najis dapat diubah dengan ubat-ubatan (antibiotik, sediaan bismut), makanan tertentu (bit, jus delima, kismis) atau vitamin.

Doktor mana yang harus dihubungi?

Darah dari dubur yang terdapat di kertas tandas adalah gejala yang membimbangkan. Tetapi siapa yang harus anda hubungi terlebih dahulu? Mulakan dengan mengunjungi ahli terapi keluarga anda. Dia akan menetapkan ujian dan merujuk anda kepada doktor yang lebih sempit. Semasa pemeriksaan, proctologist akan menentukan faktor yang memprovokasi, mengkaji gambaran klinikal dan hasil ujian. Setelah menjelaskan diagnosis, doktor akan menyusun rejimen terapi.

Kaedah diagnostik

Selepas membuang air besar, darah yang terdapat di atas kertas tandas adalah alasan untuk berjumpa doktor.

Untuk mendiagnosis dengan tepat, dia akan menetapkan salah satu kaedah diagnostik:

  1. Kolonoskopi. Disyorkan untuk sakit perut. Membolehkan untuk melokalisasi perubahan patologi pada rongga usus.
  2. Laparoskopi. Pembedahan rongga yang membolehkan anda membuang serpihan yang terkena pada usus. Dengan menggunakan kaedah ini, ambil sampel cecair, sampel lendir untuk diperiksa.
  3. Gastroduodenoskopi. Ini adalah kaedah yang paling biasa untuk memeriksa mukosa gastrousus. Membolehkan anda mendiagnosis penyakit gastrousus, mengambil serpihan tisu untuk biopsi jika anda mengesyaki onkologi.
  4. Irrigoskopi. Prosedur ini membolehkan anda mendiagnosis neoplasma. Gunakan ejen kontras khas dan ambil sinar-x.
  5. Rektoskopi. Patologi pada usus besar sering disertai dengan rasa sakit. Kaedah ini membolehkan anda mendiagnosis penyebabnya.

Lawatan ke doktor tidak boleh ditangguhkan. Gejala berbahaya boleh hilang, tetapi penyakit itu sendiri akan berkembang lebih jauh. Keradangan mungkin berlaku selepas beberapa bulan.

Prinsip terapi

Darah di atas kertas setelah buang air besar tanpa rasa sakit juga merupakan gejala yang membimbangkan. Tanpa lawatan ke doktor dan mendapat keputusan ujian, mustahil untuk membuat rancangan rawatan dengan betul. Pertama sekali, anda perlu menentukan penyakit yang menimbulkan kekotoran darah pada tinja.

  • Sekiranya penyebabnya adalah sembelit, perlu menyesuaikan diet, meningkatkan aktiviti fizikal dan pengambilan cecair.
  • Sekiranya penyebabnya adalah buasir, terapi ubat ditetapkan. Pada peringkat lanjut, mereka menggunakan kaedah pembedahan yang minimum invasif atau umum.
  • Dalam onkologi, pembedahan dan kemoterapi, rawatan radiasi ditetapkan.

Sekiranya kehilangan darah teruk, ambulans mesti dipanggil. Sebelum ketibaan briged, sejuk boleh disapukan di selangkangan.

Mengapa terdapat darah semasa buang air besar dan bagaimana mendiagnosis penyebabnya?

Darah semasa buang air besar adalah gejala utama pendarahan dari saluran gastrointestinal bawah. Penyebab kejadian mereka, dalam kebanyakan kes, adalah penyakit pada usus besar dan kawasan anorektal. Dalam kes yang jarang berlaku, pendarahan seperti itu berlaku dengan kerosakan pada saluran gastrointestinal atas, patologi vaskular, penyakit darah.

Punca

Penyebab pendarahan dubur yang paling biasa termasuk:

  • buasir;
  • fisur dubur;
  • proctitis;
  • neoplasma jinak usus besar (polip);
  • kanser kolorektal;
  • penyakit divertikular;
  • kolitis ulseratif tidak spesifik;
  • Penyakit Crohn;
  • jangkitan usus (disentri, amebiasis);
  • kecederaan traumatik pada dubur dan rektum (badan asing, seks dubur);
  • ulser perut dan ulser duodenum (dengan pendarahan besar-besaran);
  • endometriosis extragenital;
  • kesan sampingan ubat-ubatan tertentu.

Ciri-ciri pendarahan

Sudah dengan penampilan darah, warnanya, ciri-ciri kandungan dalam tinja, masa perkumuhan, seseorang mungkin dapat menentukan tahap kerosakan usus.

  • darah merah segar pada seluar dalam dan / atau kertas tandas - fisur dubur, tahap awal buasir, kerosakan pada dubur dengan sembelit;
  • darah merah segar, tidak bercampur dengan najis, dalam bentuk titisan, percikan, jalur, genangan - buasir, fisur dubur, polip, barah rektum;
  • darah gelap, bercampur dengan najis, dalam bentuk gumpalan, urat - polip, barah kolon turun, kolon sigmoid, diverticulitis;
  • cirit-birit bercampur dengan darah, sejumlah besar lendir, penyakit usus - radang nanah, jangkitan usus;
  • najis dalam bentuk "raspberry jeli" - barah buta, kolon menaik, disentri, kerosakan pada usus kecil;
  • darah hitam di dalam najis, najis tarry (melena) - pendarahan di perut atau duodenum.

Semakin kurang darah diubah dan kurang dicampur dengan najis, semakin rendah sumber pendarahan..

Sebab yang paling biasa

Buasir

Buasir mempengaruhi kira-kira 10% orang dari kumpulan usia pertengahan, lelaki terdedah kepada penyakit ini 4 kali lebih kerap.

Perkembangannya difasilitasi oleh gaya hidup yang tidak menetap, kerja fizikal yang keras, kehamilan.

Pada permulaan penyakit, rasa tidak selesa, perasaan badan asing di dubur bimbang. Kemudian terdapat pendarahan rektum berulang. Mereka berlaku semasa buang air besar atau segera selepas itu. Pada masa yang sama, darah mempunyai warna merah terang, ia tidak bercampur dengan najis, tetapi menutupnya di atas. Jejak darah terdapat pada kertas tandas dan seluar dalam. Jumlah darah yang diekskresikan berbeza - dari beberapa tetes hingga genangan air. Pendarahan sengit yang kerap menyebabkan perkembangan anemia.

Apabila keradangan melekat, rasa sakit yang timbul semasa buang air besar dan berlanjutan untuk beberapa waktu setelah ia membimbangkan.

Pelepasan lendir merengsakan kulit di sekitar dubur, menyebabkan sensasi gatal dan menyumbang kepada perkembangan ekzema.

Fisur dubur

Ini adalah ulser linier yang terletak di bahagian bawah saluran dubur.

Gejala utamanya adalah pendarahan dan kesakitan yang berlaku semasa buang air besar. Rasa sakitnya cukup sengit, terbakar, menikam, memancar ke perineum, sakrum, dan rektum. Ia berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam..

Pendarahan biasanya kecil. Dalam kes ini, darah berada di permukaan tinja dalam bentuk jalur dan tidak bercampur dengannya. Kadang-kadang darah keluar dalam titisan pada akhir pergerakan usus, meninggalkan bekas di atas kertas atau seluar dalam.

Poliposis kolon

Polip adalah neoplasma jinak yang bersifat epitel. Mereka boleh menjadi tunggal atau berganda, dilokalisasikan di mana-mana bahagian usus besar, terdedah kepada degenerasi menjadi tumor ganas.

Aduan utama pesakit dengan poliposis adalah:

  • ketidakselesaan;
  • sakit perut yang tidak mempunyai penyetempatan yang jelas;
  • pelanggaran najis dalam bentuk sembelit bergantian dengan cirit-birit;
  • najis bercampur dengan lendir dan darah.

Pendarahan dengan poliposis tidak begitu sengit. Darah gelap, bercampur dengan lendir dan tinja, namun semakin dekat polip dengan dubur, semakin terang darahnya. Pendarahan juga dapat disembunyikan, dan dengan cepat membawa kepada anemisasi pesakit..

Kanser kolorektal

Tumor kolon mula menampakkan diri hanya setelah 1.5-2 tahun dari saat kejadiannya. Pendarahan adalah simptom yang tertangguh dan mengembangkan sel-sel tumor yang membesar.

Tanda-tanda pertama barah kawasan rektosigmoid adalah sembelit spastik, sementara tinja menjadi seperti pita, kemudian lendir dan darah muncul di permukaannya. Selalunya, dengan barah usus, buasir berkembang, yang sangat sukar untuk dirawat. Kesakitan tidak biasa untuk penyetempatan ini dan muncul hanya dengan perkembangan penyumbatan usus. Palpasi tumor mungkin tidak dapat dikesan walaupun pada peringkat akhir penyakit.

Dengan tumor yang mempengaruhi bahagian kanan usus besar, gejala pertama muncul sangat lewat dan tidak spesifik. Tanda-tanda mabuk (demam, ESR dipercepat), kurang selera makan, penurunan berat badan yang cepat semakin meningkat. Kekotoran patologi muncul di dalam najis: lendir, darah (sering terpendam), nanah, kadang-kadang tinja mengambil bentuk "raspberry jelly". Kemudian, rasa sakit muncul di bahagian kanan perut, selalunya tumor ditentukan oleh palpasi.

Kanser rektum dicirikan dengan menarik rasa sakit di rektum, sering mendesak untuk membuang air besar, diikuti dengan pelepasan lendir dengan darah. Darah tidak bercampur dengan najis, tetapi tidak seperti buasir, ia dikeluarkan di awal pergerakan usus. Najis boleh merangkumi nanah, serpihan tumor.

Penyakit divertikular

Diverticulosis dalam kebanyakan kes mempengaruhi usus besar, terutamanya bahagian kirinya. Kejadian penyakit ini meningkat seiring bertambahnya usia, ia mempengaruhi lebih dari 60% penduduk setelah 70 tahun.

Diverticulosis kolon yang tidak rumit biasanya tidak simptomatik. Keradangan diverticulum menampakkan dirinya:

  • sakit terutamanya di perut kiri;
  • najis tidak stabil;
  • penurunan selera makan;
  • loya;
  • peningkatan suhu;
  • leukositosis.

Diverticulitis rumit oleh pendarahan pada 3-5% pesakit. Selalunya banyak dan muncul secara tiba-tiba. Tanda-tanda kehilangan darah akut (kelemahan, pucat kulit, pening, takikardia) meningkat, sedikit darah berubah muncul di dalam najis.

Kolitis ulseratif dan penyakit Crohn

Penyakit radang usus dengan manifestasi usus yang serupa. Dicirikan oleh kursus bergelombang dengan tempoh pemburukan dan pengampunan.

Gejala utama penyakit ini adalah:

  • cirit-birit berdarah;
  • sakit perut;
  • demam dengan pemburukan.

Pada kolitis ulseratif, cirit-birit berdarah mungkin satu-satunya gejala penyakit ini untuk jangka masa yang panjang. Dalam penyakit Crohn, pendarahan berlaku lebih jarang, bergantung pada tahap kerosakan, darah di dalam tinja dapat ditemukan dalam bentuk gumpalan gelap atau garis merah terang.

Sebagai tambahan kepada kerosakan usus, terdapat gejala sifat sistemik (eritema nodosum, artritis, kerosakan kulit dan mata, kolangitis sklerosis, dll.)

Jangkitan usus dan lain-lain

Pendarahan dubur kadang-kadang merupakan gejala penyakit berjangkit tertentu (disentri, demam kepialu, amebiasis, demam berdarah).

Penyakit berjangkit dicirikan oleh:

  • permulaan akut;
  • demam demam;
  • kelemahan;
  • sakit kepala, sakit otot;
  • dan manifestasi keracunan lain: muntah, cirit-birit, sakit perut yang teruk.

Dalam kes ini, sakit perut selalu mendahului pendarahan. Darah biasanya gelap, bercampur dengan pergerakan usus dan lendir.

Kolitis pseudomembran

Salah satu komplikasi terapi antibiotik yang berbahaya. Selalunya berkembang semasa mengambil ubat sulfonamida, clindamycin, ampicillin, lincomycin, cephalosporin.

Penyakit ini dimanifestasikan dengan kekejangan di perut, sindrom mabuk, cirit-birit yang teruk. Najisnya banyak, berair, dengan bentuk yang teruk - ia berbentuk "air beras". Kotoran mengandungi kekotoran patologi - lendir, darah.

Diagnostik

  • Pemeriksaan rektum digital. Sudah pada peringkat pemeriksaan awal perineum dan dubur, fisur dubur dan buasir dapat didiagnosis. Pemeriksaan jari membolehkan anda menilai mobiliti dinding rektum, keadaan kelenjar getah bening.
  • Anoskopi dan sigmoidoskopi. Membolehkan pemeriksaan visual kolon sigmoid rektum dan distal. Dengan bantuan kaedah ini, kehadiran neoplasma membran mukus, hakisan, bisul, retak, tanda-tanda keradangan ditentukan. Kaedah ini juga memungkinkan untuk biopsi tisu diikuti dengan pembekuan kawasan pendarahan..
  • Kolonoskopi. Kaedah paling bermaklumat yang membolehkan anda memeriksa usus besar sepanjang keseluruhannya. Oleh kerana resolusi tinggi, kolonoskopi dapat digunakan untuk mengenali perubahan patologi usus pada tahap paling awal, melakukan banyak biopsi tisu, menghilangkan polip, dan membeku saluran pendarahan.
  • Irrigoskopi. Kaedah pemeriksaan sinar-X pada usus besar. Dengan menggunakan kaedah ini, mustahil untuk menentukan sumber pendarahan, tetapi memungkinkan anda mendapatkan data mengenai penyakit yang mendasari (diverticula, neoplasma), yang mungkin menyebabkan pendarahan.

Apabila anda perlu berjumpa doktor dengan segera?

Biasanya, tidak boleh ada darah di dalam najis. Bagaimanapun, pendarahan kecil dari dubur adalah alasan untuk berjumpa doktor dan melakukan pemeriksaan.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa keadaan di mana rawatan perubatan mesti diberikan dengan segera:

  • pendarahan sangat teruk dan tidak berhenti;
  • pendarahan dari dubur disertai dengan muntah bercampur darah;
  • pendarahan disertai dengan kemerosotan tajam dalam keadaan umum: pucat, kelemahan teruk, penurunan tekanan darah, pening, kehilangan kesedaran;
  • pendarahan disertai dengan peningkatan kesakitan dan demam.

Untuk menjalani pemeriksaan rutin pendarahan dubur, pertama sekali anda perlu berjumpa dengan doktor am atau pakar koloproktologi. Walaupun diagnosisnya kelihatan jelas dan tidak berbahaya (fisur dubur, buasir), adalah mustahak untuk melakukan pemeriksaan usus secara menyeluruh untuk mengecualikan patologi yang lebih serius.

Punca darah semasa buang air besar

Kehadiran darah di atas kertas tidak selalu menunjukkan penyakit serius pada rektum, tetapi gejala ini memerlukan pemeriksaan yang teliti. Sekiranya anda tidak memperhatikannya, anda boleh terlepas masalah proktologi serius yang akan menyebabkan ketidakselesaan hidup dan memburukkan lagi kesihatan anda..

Sebab utama

Mengapa gumpalan merah muncul selepas buang air besar? Darah boleh bercakap mengenai perubahan patologi dalam badan dan penyakit rektum. Perlu diperhatikan warna darah, mungkin menunjukkan yang berikut:

  • terang, warna merah - retakan di dubur atau buasir;
  • pendarahan adalah gejala tumor;
  • darah gelap adalah penyebab kekalahan usus besar;
  • pelepasan warna hitam adalah gejala patologi usus;
  • lendir dengan darah - tanda tumor saluran usus.

Kadang-kadang pendarahan disertai dengan rasa sakit, yang membantu menentukan penyebabnya. Anda dapat menentukan kemungkinan penyebabnya oleh sensasi kesakitan yang ditunjukkan dalam jadual.

PenyakitSensasi kesakitanBagaimana darah dirembeskan
Proktitis akutKesakitan teruk di perineum, punggung bawah, rektumDarah dengan lendir, anda dapat melihat nanah
Proktitis nekrotik ulseratifSakit di rektum, punggung bawah, perineumGumpalan darah di dalam najis
Fisur duburSensasi menyakitkan semasa buang air besarScarlet, darah segar di atas kertas
Penyakit CrohnSakit perut yang berterusanPendarahan, cirit-birit berdarah
Trombosis hemoroidSakit perut akutPendarahan berlaku hanya dengan komplikasi
BuasirSakit ketika batuk, bersin. Ketidakselesaan berterusan di duburJalur, titisan darah

Buasir dan fisur dubur

Penyebab utama darah dari pembukaan posterior adalah buasir. Penyakit inilah yang menyebabkan sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan. Penyakit ini berkembang kerana duduk lama, diet tidak sihat, obesiti, kerja keras fizikal. Dengan buasir, pendarahan dari dubur jarang diperhatikan, darah dijumpai dalam bentuk titisan, triket pada tinja, jejak tetap pada seluar dalam. Selain darah di kertas tandas, anda perlu memperhatikan gejala lain:

  • sindrom kesakitan, yang meningkat selepas perbuatan buang air besar;
  • berat di dubur;
  • prolaps buasir dari dubur;

Pada peringkat ketiga dan keempat, pendarahan meningkat, nanah dapat dijumpai pada tinja.

Fisur dubur berlaku pada orang yang mengalami masalah najis, ketidakupayaan untuk mengosongkan usus dengan kerap. Penyakit ini berada di kedudukan ketiga di antara patologi rektum selepas kolitis dan buasir. Kotoran keras merosakkan selaput lendir, ia mula berdarah. Sangat menyakitkan untuk mengosongkan usus, masa untuk pergi ke tandas menakutkan. Sangat mudah untuk merawat retakan di dubur, terapi termasuk supositoria untuk penyembuhan dan menghilangkan sindrom kesakitan, diet, penghapusan sembelit.

Poliposis dan diverticulosis

Poliposis berlaku di pelbagai organ, tetapi paling kerap di usus, hidung, dan ovari. Ini adalah formasi jinak, untuk jangka masa yang panjang, pertumbuhan tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Sembelit atau cirit-birit boleh merosakkan polip, sehingga menetes dari dubur. Polip jinak tidak berbahaya, ia dikeluarkan secara pembedahan. Risiko utama adalah transformasinya menjadi tumor malignan. Polip terdapat pada dua puluh peratus orang di dunia, dan mereka sering didiagnosis pada usia tua..

Tidak mungkin membezakan darah dari polip dan barah permulaan dengan sendirinya, ia hanya ditentukan oleh doktor.

Diverticulosis adalah tonjolan di dinding usus besar atau kecil. Mereka mungkin tidak menampakkan diri untuk waktu yang lama, tetapi kadang-kadang mereka menjadi radang. Diverticulosis usus adalah penyakit yang berkaitan dengan usia yang jarang didiagnosis pada usia muda. Ia berlaku kerana pemakanan yang tidak betul, pengambilan tepung gandum, gula-gula, produk daging dengan kekurangan serat, air dan sayur-sayuran. Ini membawa kepada pembentukan najis keras, yang mencederakan usus, membentuk "penyok" pada mereka. Kotoran berkumpul di "penyok" ini, menyebabkan keradangan lebih lanjut.

Najis longgar dengan darah

Cirit-birit berdarah jarang berlaku. Masalahnya timbul apabila tubuh terdedah kepada bahan toksik. Apabila patogen berkembang di usus, pendarahan muncul. Cirit-birit berdarah berlaku apabila:

  • rotavirus;
  • kolitis yang berjangkit;
  • gastroenteritis;
  • salmonellosis;
  • disentri.

Kesakitan tajam dan cirit-birit dengan darah boleh menjadi pengesahan proses berjangkit. Demam dan kelemahan umum juga menyertai jangkitan. Gejala hilang ketika pulih, dalam kes ini, rawatan utama dikurangkan untuk menghilangkan patologi yang mendasari. Semasa jangkitan, darah mengalir terutamanya dalam bentuk garis-garis.

Sekiranya cirit-birit dengan darah disertai lebih dari satu hari, keadaannya bertambah buruk, maka ini adalah sebab mendesak untuk berjumpa pakar.

Cirit-birit berdarah boleh menjadi gejala penyakit Crohn akut. Gejala penyakit ini serupa dengan radang usus buntu, mual, sakit perut, kembung ditambahkan pada cirit-birit.

Pencerobohan dan onkologi helminthik

Terdapat lebih dari tiga ratus spesies parasit di dunia; di wilayah Rusia, kira-kira dua puluh spesies boleh membahayakan manusia. Habitat kegemaran untuk pelbagai cacing parasit adalah saluran gastrousus. Di dalam usus, parasit menyerang badan dan boleh menyebabkan pendarahan.

Tahap lanjut penyakit ini menyebabkan kerosakan pada usus kecil atau besar. Pada peringkat ini, pesakit merasakan sakit yang tajam di perut, ada kehilangan darah, campur tangan kecemasan diperlukan. Cacing dapat dikesan menggunakan prosedur diagnostik.

Penyebab pembekuan darah yang jarang tetapi mungkin adalah barah. Ia mempengaruhi pelbagai bahagian usus, tetapi selalunya ia terletak di rektum. Gejala apa yang perlu dicari untuk mengesan tumor barah:

  • sembelit dan cirit-birit yang kerap;
  • sakit di dubur;
  • pengurangan berat;
  • anemia.

Teduhan darah yang keluar dengan barah berwarna gelap, hitam. Nada rektal secara beransur-ansur berkurang, inkontinensia tinja muncul.

Lesi ulseratif dan kolitis ulseratif

Satu lagi sebab tidak boleh dikecualikan - ulser duodenum. Patologi ini berlaku paling kerap pada lelaki, tetapi juga berlaku pada wanita. Sekiranya ulser tidak dirawat, maka dengan memburuknya dinding usus atau perut, ia akan hilang, dan berlubang berlaku. Keadaan ini memerlukan panggilan segera ke ambulans, disertai dengan sakit perut yang teruk, najis hitam, muntah massa gelap.

Pada kolitis ulseratif, rektum terjejas, keradangan dicirikan oleh pelepasan berdarah dari dubur, lendir dalam tinja, mual dan keinginan untuk muntah. Gejala berikut melengkapkan keadaan:

  • najis berair hingga lima kali sehari;
  • darah merah di dalam najis;
  • sakit perut.

Pesakit kehilangan banyak berat badan, kelemahan berterusan dirasakan. Rawatan kolitis ulseratif terdiri daripada pengambilan ubat-ubatan dan mengikuti diet.

Kolitis ulseratif dirawat untuk masa yang lama, selalunya ia menjadi kronik. Ubat yang diresepkan untuknya mahal dan mempunyai banyak kesan sampingan. Anda mesti sentiasa mengikuti diet yang ketat..

Apa lagi yang perlu diberi perhatian

Darah di atas kertas selepas pergerakan usus muncul dengan sembelit yang kerap. Sekiranya tidak ada pengosongan dalam masa 48 jam, maka ubat merujuk kepada keadaan ini sebagai sembelit. Kotoran terkumpul pada isipadu tertentu, maka ada tekanan pada dinding rektum dan dorongan untuk membuang air besar. Sekiranya tidak ada fenomena seperti itu, rektum mengembang. Apabila proses ini berjalan lancar, pelbagai pelanggaran akan bermula..

Darah dalam tinja kanak-kanak memerlukan rawatan perubatan segera..

Selalunya, kanak-kanak didiagnosis mengalami fisur dubur. Anak-anak ini cenderung sembelit, jadi mereka memerlukan diet yang bervariasi dengan makanan kaya serat..

Pada wanita, pendarahan mungkin berlaku setelah melahirkan. Dalam tempoh ini, sejumlah penyakit bertambah teruk, terutamanya buasir. Rawatan yang diperlukan melegakan masalah dalam sebulan. Sembelit selepas melahirkan bertambah buruk kerana rahim yang membesar dapat menekan rektum. Anda dapat membantu tubuh dengan diet khas, dan setelah beberapa lama masalah dengan pengosongan hilang.

Darah di atas kertas tandas adalah gejala banyak penyakit. Anda tidak perlu melakukan diagnostik diri, tetapi hubungi pakar. Pertama sekali, ia adalah pakar bedah dan proctologist. Beberapa masalah dapat diselesaikan dengan rawatan di rumah, yang lain akan memerlukan rawatan perubatan.

Berkongsi dengan rakan anda

Lakukan sesuatu yang berguna, tidak akan lama

Dari mana darah pada tisu tandas berasal selepas buang air besar?

Apa nak buat

Sekiranya, selepas sembelit, anda mendapati darah di atas kertas tandas, maka langkah pertama adalah mengecualikan patologi serius saluran gastrousus. Untuk melakukan ini, anda perlu berjumpa dengan ahli terapi, yang sudah merujuk kepada pakar sempit - pakar proktologi atau ahli gastroenterologi.

Setelah menyoal tentang aduan dan memeriksa rektum dengan spekulum rektum, anda akan diberi arahan untuk pemeriksaan seperti:

Setelah mengenal pasti punca masalah, pakar akan memberi rawatan. Sekiranya penyebab gangguan najis adalah diet yang tidak betul, maka pesakit perlu mengikuti diet. Untuk menghilangkan sembelit, akan memakan masa untuk mengambil ubat berdasarkan laktulosa. Untuk melegakan kesakitan, anda boleh menggunakan suppositori "Anestezol".

Sekiranya darah muncul dalam tinja akibat kerosakan pada dubur dengan sembelit, maka minyak buckthorn laut akan menyumbang kepada penyembuhan cepat pada fisur dubur. Ia boleh digunakan secara luaran dan dimasukkan ke dalam rektum dalam bentuk suppositori.

Sekiranya anda mempunyai masalah dengan pergerakan usus, penting untuk diet adalah sayur-sayuran dan tenusu. Tubuh harus menerima serat (terdapat dalam sayur-sayuran dan buah-buahan), yang meningkatkan peristalsis, serta produk susu yang ditapai yang menyumbang kepada penjajahan bakteria bermanfaat yang tepat.

Di samping itu, dengan sembelit, terutama dengan darah, penting untuk memerhatikan rejim minum. Orang dewasa harus minum kira-kira 2 liter air sehari..

Adalah berguna untuk memperkenalkan makanan yang mempunyai kesan pencahar ringan dalam diet harian:

  • bit;
  • dedak;
  • oatmeal;
  • aprikot kering;
  • prun;
  • buah ara;
  • labu;
  • kefir segar;
  • bioyogurt;
  • ayran;
  • buah segar;
  • biji rami.

Tetapi anda harus menahan diri daripada makan produk roti, daging asap, makanan segera, nasi, kentang, hidangan goreng dan pedas untuk sementara waktu. Dengan pemakanan yang betul dan aktiviti fizikal yang sederhana, najis dinormalisasi pada hari ke-3, jika tidak ada patologi serius saluran pencernaan.

Mendiagnosis masalah

Untuk memulakan rawatan, perlu mengetahui punca kemunculan darah semasa atau selepas buang air besar. Diagnosis dan rawatan penyakit usus dilakukan oleh 2 pakar: seorang ahli gastroenterologi dan seorang proktologi. Lawatan ke ahli gastroenterologi adalah perlu sekiranya terdapat ulser atau gastritis. Dalam kes lain, penampilan darah selepas pengosongan adalah alasan untuk pergi ke proctologist.

Diagnosis dibuat dalam beberapa peringkat:

  • perbualan dengan pesakit (membantu mengetahui kekerapan dan sifat pendarahan);
  • palpasi dubur.

Sekiranya, setelah pemeriksaan sedemikian, penyebab pendarahan semasa perbuatan buang air besar tetap tidak jelas atau terdapat kecurigaan terhadap tumor barah, prosedur tambahan ditetapkan:

  • pemeriksaan makmal tinja;
  • dubur diperiksa menggunakan alat khas (endoskop);
  • prosedur ultrasound;
  • x-ray pelvis.

Semasa membuat diagnosis, doktor perlu mengetahui sifat dan kekerapan pendarahan. Seorang pesakit yang berpaling kepada proctologist mesti memberinya maklumat berikut:

  • apa warna darah dan berapa banyak;
  • adakah kemasukan asing (lendir, darah) terdapat dalam tinja;
  • sama ada darah muncul hanya selepas buang air besar atau boleh dilepaskan pada bila-bila masa.

Maklumat ini membantu dalam membuat diagnosis..

Rawatan

Rawatan bergantung kepada penyebab pendarahan. Sekiranya ia disebabkan atau susu lembu, maka masalah dengan pemakanan anak sedang diperbaiki, bayi akan dipindahkan ke campuran hipoalergenik, dan jika tidak ada kesan - kepada yang penuh. Pilihan campuran terpulang kepada doktor..

Sekiranya terdapat jangkitan usus, terapi antibiotik ditetapkan sesuai dengan kepekaan patogen terpencil terhadap antibiotik. Rawatan simptomatik juga dilakukan (terapi detoksifikasi, agen hemostatik, persiapan enzimatik, dll.).

Apabila fisur dubur atau buasir dijumpai, supositoria rektum khas dengan kesan anestetik dan penyembuhan, mandi, mikrokliser dengan rosehip atau minyak buckthorn laut, tampon salap ditetapkan. Dalam kes-kes ini, titik rawatan yang penting adalah pencegahan sembelit..

Dengan intussusception usus, jika tidak mungkin meluruskan invaginate dengan enema, rawatan pembedahan dilakukan. Persoalan mengenai perlunya campur tangan pembedahan diputuskan setelah pengesanan polip di usus, penyakit Hirschsprung dan dalam beberapa situasi lain.

Punca kerap mendesak buang air besar

Apakah dorongan untuk membuang air besar?

Dorongan palsu untuk membuang air besar berlaku kerana penguncupan otot usus yang kejang, disertai dengan sakit perut, perasaan pengosongan usus yang tidak lengkap. Dalam kes ini, seseorang mempunyai jumlah najis sekali kecil atau tidak ada najis sama sekali. Sering membuang air besar mungkin disebabkan oleh cirit-birit. Gejala yang tidak menyenangkan ini boleh menjadi tanda jangkitan usus yang tidak terlalu serius, dan banyak penyakit serius. Walau bagaimanapun, dorongan palsu untuk membuang air besar biasanya bukan satu-satunya gejala penyakit ini. Dengan keinginan untuk membuang air besar, tahan lebih dari 2-3 hari, dan pengesanan darah atau nanah pada tinja, anda harus berjumpa doktor.

Punca kerap buang air besar

Tumor kolon. Dorongan berterusan untuk membuang air besar juga dapat dilihat dengan tumor usus besar atau rektum. Dalam kes ini, najis dicampurkan dengan darah atau lendir. Dengan tumor usus besar, dorongan untuk membuang air besar sering kali salah. Pada tumor jinak usus besar atau rektum, biasanya tidak ada penyakit yang diperhatikan, dan pada tumor ganas, cirit-birit yang teruk bergantian dengan sembelit yang berpanjangan. Di samping itu, tanda penting tumor ganas adalah kotoran bercampur dengan darah..

Penggunaan julap yang tidak terkawal sangat berbahaya! Di bawah pengaruh ubat pencahar yang kuat, pergerakan usus menyerupai letupan. Kolik yang menyakitkan berterusan untuk masa yang lama walaupun selepas buang air besar.

Punca patologi

  • Fisur dubur.
  • Buasir.
  • Penyakit onkologi rektum.
  • Ulser gastrousus.
  • Diverticulosis kolon.
  • Penyakit berjangkit, mikrotrauma dubur selepas hubungan seksual, atau benda asing di dubur (pencinta pelbagai dalam kehidupan seksual).

Makan sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi pigmen merah, najis dapat memperoleh warna burgundy dan warna merah gelap, misalnya, setelah bit, kismis, "cacing darah".

Pada keesokan harinya, tinja akan mempunyai warna yang normal. Apabila darah hadir semasa buang air besar untuk waktu yang lama, langkah-langkah mesti diambil.

Diagnosis dan gejala penyakit

Sebelum pergi ke hospital, semua orang akan dapat menentukan patologi dan kehadiran perubahan dalam badan. Selama 2 hari, perhatikan warna najis, penampilan gumpalan.

Di mana tepatnya patologi berada juga penting untuk diagnosis - dalam tinja atau di atas kertas, seluar dalam. Apakah maksud ini? Terdapat banyak sebab dan tanda sebelum diagnosis yang tepat dibuat:

  • Sebilangan besar pelepasan (pendarahan) dari dubur adalah tanda buasir. Ia mempunyai warna merah tua (merah).
  • Kandungan eritrosit dalam tinja, rembesan (lendir) pada masa yang sama adalah tanda-tanda kanser polip, kolitis dan usus besar
  • Kotoran dengan campuran dalam bentuk garis-garis adalah tanda onkologi, mana-mana bahagian rektum.
  • Helminthiasis juga dicirikan oleh penampilan titisan darah di dalam najis. Tanda-tanda penyakit - cirit-birit.

Ia bergantung pada kecerahan pelepasan dalam tinja, seberapa dalam masalahnya. Semakin terang warnanya, semakin dekat patologi. Najis hitam adalah tanda buruk. Ini bermakna bahawa terdapat pendarahan berat di usus besar, perut.

Warna dan bau najis bergantung pada pengaruh bakteria usus. Sedikit orang suka melawat ahli proktologi. Tetapi sayang, mustahil untuk mengetahui alasannya tanpa dia. Pada pemeriksaan rektum muka, diagnosis awal akan dibuat dan kajian tambahan akan ditetapkan.

Ujian darah di dalam najis

Doktor mengumpulkan maklumat, aduan pesakit dalam perbualan tatap muka. Berkat sejarah, pakar dapat membuat diagnosis awal dengan tepat.

Oleh itu, semasa membuat janji temu, sangat penting untuk memerhatikan gejala keadaan anda selama 2 hari..
Pemeriksaan rektum. Dianjurkan untuk membuat enema di hadapannya untuk mengeluarkan semua najis dari usus

Berkat pemeriksaan ini, pakar membuat diagnosis yang boleh dipercayai..
Coprogram.
Ujian darah dan air kencing - umum.

Kunjungan ke doktor oleh ahli proktologi mesti diatasi oleh setiap lelaki yang mempunyai sekurang-kurangnya salah satu gejala kehadiran darah dalam pergerakan usus. Ia dapat mencegah perkembangan barah..

Punca pendarahan

  • Pada hari-hari pertama selepas kelahiran, campuran darah dalam tinja mungkin dikaitkan dengan pengambilannya semasa melahirkan. Seorang kanak-kanak boleh menelan darah walaupun dengan mimisan pada usia yang lebih tua, semasa operasi membuang tonsil atau polip. Darah ini akan menyebabkan najis hitam.
  • Campuran darah di dalam tinja boleh dikaitkan dengan kerosakan pada saluran pencernaan atas (perut atau usus kecil) dan bahagian bawah (usus besar dan dubur).

Adalah mungkin untuk menentukan saluran gastrousus dengan pendarahan yang terhasil setelah pemeriksaan najis. Dengan kekalahan bahagian atas, najis menjadi hitam sepenuhnya (doktor memanggilnya melena). Pendarahan dari perut mungkin disertai dengan muntah, juga berwarna hitam - muntah menyerupai kopi.

Warna ini dikaitkan dengan reaksi hemoglobin dengan asid hidroklorik jus gastrik. Hasil daripada interaksi ini, hematin asid hidroklorik terbentuk, dan ia mempunyai warna hitam.

Beberapa makanan dan ubat-ubatan boleh menyebabkan warna hitam najis:

  1. dadah;
  2. persediaan bismut;
  3. Karbon diaktifkan;
  4. sebilangan antibiotik;
  5. coklat, gelatin, dll..

Pendarahan dari saluran gastrointestinal bawah dicirikan oleh penampilan dalam tinja darah cair dengan warna yang lebih gelap atau merah. Jumlah darah juga boleh berbeza: kadang-kadang najis berwarna sepenuhnya, kadang-kadang darah hanya terdapat di atas kertas tandas.

Resume untuk ibu bapa

Kehadiran darah dalam tinja kanak-kanak dari segala usia adalah gejala yang agak membimbangkan yang memerlukan pemeriksaan perubatan, kerana terdapat banyak sebab untuk pendarahan gastrousus pada anak-anak. Jangan menangguhkan lawatan anda ke doktor. Tidak dalam semua keadaan, jejak darah di dalam tinja merupakan manifestasi penyakit serius, tetapi sangat mustahak untuk menentukan penyebab berlakunya..

Anda tidak boleh mengambil langkah untuk menentukan penyebab pendarahan sendiri, tanpa bantuan doktor. Perkara yang sama berlaku untuk manipulasi terapi. Tidak perlu panik, tetapi anda tidak boleh mengabaikan gejala ini, tidak kira berapa banyak darah yang terdapat di dalam najis. Nasib baik, rawatan pembedahan untuk kanak-kanak jarang diperlukan, dan operasi selalunya mempunyai hasil yang baik..

Biasanya, pada orang yang sihat, buang air besar berlaku dari satu hingga dua kali sehari, dalam kes yang jarang berlaku - setiap hari. Sekiranya pergerakan usus tidak berlaku selepas 48 jam, maka ini sudah berlaku. Dalam keadaan seperti itu, setelah pergerakan usus yang lama ditunggu-tunggu di dalam tinja atau di atas kertas, anda sering dapat melihat darah.

Selalunya, penampilannya adalah akibat kecederaan pada mukosa usus oleh ketulan fecal padat yang lewat. Walau bagaimanapun, sembelit dengan darah juga boleh berlaku dengan penyakit serius sistem pencernaan. Bilakah anda mesti berjumpa doktor? Langkah-langkah apa yang boleh anda ambil sendiri, dan apa yang harus dilakukan jika darah di dalam tinja muncul dengan sembelit pada anak? Kami memberitahu.

Taktik ibu bapa

Darah dalam tinja tidak diragukan lagi menjadi alasan untuk berunding dengan pakar pediatrik.

Sekiranya terdapat campuran darah di dalam tinja anak, adalah mustahak untuk berjumpa doktor. Sekiranya pergerakan usus berlaku pada lampin, maka lebih baik menunjukkannya kepada doktor - ini akan membantu menilai sifat pendarahan dengan betul.

Bagi doktor, penerangan kerusi yang jelas akan menjadi maklumat penting sekiranya tidak dapat memberikannya untuk pemeriksaan.

Ibu bapa harus memperhatikan bukan sahaja konsistensi dan warna najis, tetapi juga jumlah darah yang dikeluarkan: dalam bentuk garis-garis, titisan, gumpalan, sama ada darah itu berada di satu tempat atau dicampur dengan semua najis

Ia juga penting seberapa kerap anak pulih, bagaimana dia bersikap semasa buang air besar, apa selera makan dan tidur, suhu dan tingkah laku umum anak

Sekiranya kanak-kanak tidak boleh diberi ubat penahan sakit, walaupun dengan kesakitan yang teruk (Nurofen, Analgin, Paracetamol, Aspirin, Ibuprofen, dll.). Juga tidak digalakkan memberi makan dan menyusu anak sebelum pemeriksaan perubatan. Anda tidak boleh menggunakan pad pemanasan, letakkan enema.

Sekiranya terdapat sindrom kesakitan yang teruk, demam, pembuangan darah dengan najis yang banyak, anda harus menghubungi ambulans di rumah.

Mengapa darah muncul

Untuk memahami sebab pembuangan darah setelah dikosongkan, perlu mengunjungi doktor - ahli gastroenterologi, yang akan mendedahkan kehadiran patologi sistem pencernaan, dan seorang proktologi untuk melakukan pemeriksaan usus dan mengesan retakan, buasir, tumor, polip.

Ramai orang mengaitkan tanda berdarah pada kertas tandas dengan buasir. Penyakit inilah yang mempengaruhi lelaki dan wanita, yang paling sering menjadi provokator gejala yang tidak menyenangkan ini. Buasir boleh disyaki jika darah tidak terdapat di dalam najis, muncul tanpa rasa sakit, dan mempunyai warna merah. Sebab lain:

  • proctitis - keradangan dinding dalaman rektum;
  • fisur dubur - kecacatan pada membran mukus dubur;
  • buasir - keradangan dan penebalan urat hemoroid;
  • polip - pertumbuhan pada usus besar pelbagai bentuk;
  • tumor usus;
  • Penyakit Crohn - patologi kronik salah satu bahagian saluran gastrousus;
  • kolitis ulseratif - proses keradangan usus besar;
  • trombosis usus adalah penyakit jarang yang dapat diubati dengan pembedahan;
  • parasit yang hidup di saluran gastrousus;
  • ulser perut dan duodenum;
  • sirosis hati.

Darah dan lendir dalam najis longgar adalah ciri disentri. Dengan penyakit ini, suhu meningkat ke tahap tinggi, sakit perut menyerupai kontraksi, dorongan tidak produktif untuk membuang air besar, dan kadang-kadang muntah diperhatikan. Bentuk disentri yang teruk memerlukan penempatan pesakit di jabatan penyakit berjangkit di hospital, kerana ia menimbulkan ancaman bagi kehidupan.

Pelepasan berdarah dari dubur pada wanita sebelum dan semasa haid boleh menjadi tanda endometriosis rahim. Selalunya ia muncul pada wanita hamil kerana sembelit, yang sering mempengaruhi wanita hamil. Masalah najis juga berlaku kerana tahap progesteron yang tinggi, yang mengganggu fungsi usus..

Sifat dan warna jejak darah

Anda boleh menentukan penyakit tertentu berdasarkan sifat dan warna jejak berdarah yang tersisa di atas kertas selepas najis:

  • dengan proctitis pada tinja, anda dapat melihat kekotoran darah, lendir;
  • kehadiran polip dibuktikan dengan darah bercampur najis, yang sering muncul dan dalam jumlah yang banyak;
  • najis dengan darah berlaku dengan ulser perut terbuka;
  • darah merah segar - bukti kolitis ulseratif tidak spesifik, buasir;
  • darah warna chestnut matang berlaku dengan tumor atau proses keradangan usus kecil;
  • warna hitam menunjukkan adanya ulser peptik, barah perut, sirosis hati.

Hematuria

Hematuria adalah kehadiran darah dalam air kencing ketika membuang air kecil. Fenomena ini bersifat sementara, tidak menunjukkan adanya penyakit, tetapi dapat menandakan adanya patologi serius hingga proses ganas.

Pada lelaki

Salah satu sebab penampilan darah dalam air kencing pada lelaki adalah aktiviti fizikal yang kuat, jangka panjang. Sekiranya tidak disebabkan oleh penyakit, rehat yang betul dan pemulihan fizikal selepas bersenam membawa keadaan kembali normal..

Kemunculan semula darah memerlukan konsultasi dengan pakar, kerana dapat diprovokasi oleh penyebab yang lebih serius - krisis hipertensi, peredaran ginjal yang meningkat, batu pasir dan ginjal, prostatitis, proses ganas di saluran kencing, ginjal, kelenjar prostat. Risiko hematuria dan penyakit yang memprovokasi meningkat pada usia tua dan pada lelaki yang merokok.

Di kalangan wanita

Darah dalam air kencing wanita sering menunjukkan penyakit dengan sistitis, ini terutama berlaku untuk bentuk penyakit hemoragik. Penyebab lain - keradangan, kecederaan traumatik, jangkitan pada sistem genitouriner dan buah pinggang, neoplasma pada pundi kencing, penggunaan ubat-ubatan tertentu (antikoagulan, kontraseptif hormon).

Mengosongkan darah

Penyakit rektum adalah perkara biasa pada orang dewasa dan kanak-kanak. Gejala boleh berbeza sama sekali. Yang paling biasa adalah kehadiran darah semasa buang air besar. Sekiranya anda tiba-tiba menemui gumpalan merah di dalam najis itu sendiri, maka ini adalah tanda yang jelas bahawa anda perlu segera berjumpa doktor. Tidak mungkin untuk membantu mengubati diri sendiri di sini, masalah dengan rektum memerlukan pemeriksaan mendalam dan pelantikan prosedur perubatan dan ubat khas.

Penyebab munculnya darah pada tinja pada orang dewasa atau kanak-kanak

Terdapat banyak penyakit, bahkan sangat serius bagi seseorang, yang gejalanya adalah adanya darah di dalam najis:

  • buasir;
  • najis terlalu keras;
  • fisur di bahagian dubur;
  • sirosis hati;
  • iskemia usus;
  • disentri;
  • amoebiasis;
  • peritonitis tinja;
  • ulser perut.

Semua penyakit ini memerlukan pemeriksaan wajib oleh doktor dan rawatan selanjutnya oleh profesional, jika tidak, perkembangannya akan membawa kepada akibat serius yang hanya dapat disembuhkan dengan campur tangan pembedahan. Berdasarkan beberapa gejala, anda secara bebas dapat menentukan penyebab kemunculan darah dalam tinja, tetapi anda tidak boleh mempercayai kesimpulan anda 100%. Gejala berikut akan memberitahu anda tentang kemungkinan keadaan perubatan yang anda alami.

Penyebab pendarahan dari saluran gastrousus bawah

Polip remaja adalah salah satu penyebab pendarahan gastrousus pada kanak-kanak..

Sebab yang paling biasa adalah:

  • fisur dubur;
  • buasir;
  • atau protein;
  • kolitis ulseratif tidak spesifik;
  • Penyakit Hirschsprung;
  • Penyakit Crohn;
  • intussusception usus;
  • polip remaja;
  • Diverticulum Meckel dan penyakit lain.

Fisur dubur, atau merobek membran mukus dubur, berlaku semasa perbuatan buang air besar dengan kepadatan dan ukuran tinja yang tinggi. Mikrotrauma dubur seperti itu boleh berlaku pada usia kanak-kanak dengan. Pergerakan usus disertai dengan rasa sakit (pada anak kecil, rasa pedih di wajah, dan kanak-kanak yang lebih tua mengadu sakit). Darah biasanya dikeluarkan berwarna merah, dalam jumlah kecil pada permukaan najis terakhir atau di atas kertas tandas.

Kerosakan pada dubur boleh mempunyai sebab lain: trauma mekanikal ketika anak menggaruknya (misalnya, dengan cacing kremi) atau pengenalan termometer dubur secara cuai ketika mengukur suhu, dll

Pendarahan hemoroid
berkembang pada kanak-kanak dengan sembelit berterusan. Pada masa yang sama, darah berwarna merah, dicatatkan di atas tinja dan di atas kertas tandas. Pemburukan buasir juga menyebabkan sakit di rektum. Jumlah darah yang dikeluarkan mungkin lebih besar daripada dengan dubur yang retak.

Manifestasi alergi terhadap susu atau protein soya
dalam bentuk najis berlumuran darah atau gumpalan darah lebih kerap berlaku pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan. Gejala seperti itu boleh berlaku ketika menerima formula yang disesuaikan, dan ketika menyusu, jika anda mengambil susu lembu atau produk soya. muntah adalah perkara biasa.

Kolitis ulseratif tidak spesifik
adalah keradangan kronik usus besar akibat perubahan distrofik pada mukosa. Gejala utama eksaserbasi adalah cirit-birit dengan darah dan sakit kram di bahagian bawah perut. Jumlah darah bergantung kepada keparahan penyakit - dari garis-garis ke kotoran yang ketara, ketika najis adalah jisim cair fetid yang berdarah. Mukus dan nanah sering dikeluarkan di dalam tinja. Dalam kes yang teruk, suhu meningkat, keadaan umum kanak-kanak menderita.

Penyakit Hirschsprung, atau gigantisme kongenital usus besar, adalah penyakit genetik yang sering terjadi pada usia bayi dan prasekolah. Penyakit ini disebabkan oleh hakikat bahawa sebahagian bahagian usus besar tidak mengalami persenyawaan; akibatnya, tidak ada peristalsis di kawasan ini, kandungan usus tidak bergerak.

Pengumpulan najis dan gas menyebabkan peregangan bahagian usus yang berlebihan ini. Sembelit yang berpanjangan adalah ciri khas penyakit ini. Sembelit, pada gilirannya, dapat menyebabkan pengembangan buasir dan fisur di dubur, yang akan menyebabkan munculnya darah merah cair di dalam tinja.

Penyakit Crohn adalah penyakit progresif kronik saluran pencernaan dengan sebab yang tidak dapat dijelaskan. Penyakit ini menyebabkan kerosakan pada semua lapisan dinding usus dan dimanifestasikan oleh cirit-birit dan sakit perut yang berpanjangan semasa makan dan semasa perbuatan buang air besar. Muntah, kembung, loya, boleh mengganggu;, ketinggalan dalam pembangunan. Secara berkala, campuran darah dicatat di dalam najis. Dengan diagnosis yang tidak ditentukan dan tanpa rawatan, semua jenis metabolisme terganggu, organ dan sistem lain terjejas.

Intussusception adalah penembusan usus ke dalam usus di mana sahaja di dalam usus. Selalunya, intussusception berlaku pada titik peralihan usus kecil ke usus besar. Penyebab penyakit seperti ini biasanya tidak diketahui, walaupun dalam beberapa kes penyakit ini berlaku setelah selesema. Selalunya berlaku pada kanak-kanak pada 2 tahun pertama kehidupan. Sekiranya tidak dirawat, ia menyebabkan penyumbatan usus. Gejala utama adalah kegelisahan pada anak, muntah yang kerap, sakit perut yang teruk dalam bentuk serangan, cirit-birit bercampur dengan lendir dan darah di dalam najis.

Polip remaja adalah pertumbuhan pada mukosa usus, sering muncul pada usia 2-8 tahun. Manifestasi penyakit ini adalah pendarahan tanpa rasa sakit dari rektum. Mereka bukan tumor ganas atau proses prakanker, tetapi pemeriksaan perubatan diperlukan..

Diverticulum Meckel adalah penonjolan dinding usus besar. Penyakit ini dimanifestasikan oleh pendarahan gastrousus yang berulang secara berkala, yang menyebabkan perkembangannya.

Pendarahan gastrousus yang lebih rendah

Pendarahan di bahagian saluran gastrointestinal ini boleh dibahagikan kepada 3 kategori: pendarahan besar-besaran, pendarahan sederhana, dan pendarahan tersembunyi (tersembunyi).

Pendarahan besar-besaran adalah keadaan yang berpotensi mengancam nyawa yang memerlukan pemindahan darah segera. Pendarahan tersembunyi paling sering terjadi pada barah kolorektal atau penyakit radang usus ringan.

Diverticulosis

Kira-kira 6 dari 10 kes pendarahan "bawah" disebabkan oleh penyakit divertikular, yang meliputi diverticulitis usus kecil dan usus besar.

Sembelit, kekurangan serat dalam diet, remaja, dan penggunaan ubat-ubatan seperti aspirin dan NSAID adalah faktor risiko perkembangan penyakit divertikular.

Patologi dicirikan oleh kantung kecil (diverticula) yang menonjol dari dinding usus. Diverticulosis umumnya lebih kerap berlaku pada orang dewasa yang lebih tua dan dianggap disebabkan oleh kelemahan dinding usus besar dari masa ke masa kerana sembelit atau najis yang terlalu keras. Diverticulosis biasanya tidak simptomatik, tetapi diverticula itu sendiri kadang-kadang boleh berdarah. Kira-kira 15% orang dengan keadaan ini akan menemui darah di dalam najis mereka. Tetapi, walaupun terdapat pendarahan, pesakit tidak mengalami sensasi yang menyakitkan. Diverticulosis pada 80% kes hilang dengan sendirinya, tanpa rawatan. Perlu diingat bahawa walaupun tidak ada darah yang kelihatan di dalam tinja, tidak perlu menderma najis untuk analisis untuk mengesan pendarahan tersembunyi dan mencegah anemia tepat pada masanya.

Fisur dubur

Fisur dubur adalah "luka" kecil di dubur, sering disebabkan oleh keluarnya najis yang keras dan / atau terlalu banyak. Ini dicirikan, sebagai peraturan, oleh rasa sakit yang tajam semasa buang air besar dan pendarahan. Sebilangan besar fisur dubur hilang tanpa rawatan, terutama jika pesakit menyesuaikan dietnya untuk memasukkan serat dan jumlah air bersih yang mencukupi. Namun, dalam beberapa kes, anda masih perlu menggunakan terapi ubat atau pembedahan..

Kolitis ulseratif

Kolitis ulseratif adalah penyakit radang usus autoimun yang dicirikan oleh keradangan kronik dan ulserasi lapisan usus besar. Gejala berkembang secara beransur-ansur, dan dapat mencapai tahap yang secara harfiah mengancam nyawa pesakit.

Pada masa ini, kolektomi total adalah penyembuhan seratus peratus untuk kolitis ulseratif. Namun, dalam kebanyakan kes, kaedah rawatan konservatif dapat diabaikan..

Angioplasti usus

Keadaan ini dicirikan oleh perubahan saluran darah di usus besar yang menjadi rapuh, membengkak dan pecah seiring bertambahnya usia, menyebabkan pendarahan..