Apa yang diperingatkan oleh darah di atas kertas tandas

Selepas sembelit, darah di atas kertas tandas boleh menakutkan dengan serius walaupun seseorang yang tidak begitu mengambil berat akan kesihatannya. Gejala ini selalu menunjukkan proses patologi pada saluran gastrointestinal, oleh itu, keperluan mendesak untuk diperiksa untuk memulakan rawatan yang mencukupi. Walau bagaimanapun, pencegahan yang sederhana dapat membantu mengelakkan pengekalan najis dengan penampilan darah..

Punca pendarahan dengan sembelit

Erythrocytes yang telah memasuki saluran gastrointestinal dicerna dengan hemoglobin. Di bawah pengaruh enzim di perut dan usus, darah menjadi gelap. Dalam kes ini, bintik hitam atau merah muncul di dalam tinja..

Kerosakan pada mukosa dan saluran darah di saluran gastrointestinal menyebabkan:

  • makan makanan kasar;
  • mengunyah makanan yang buruk;
  • ubat (selalunya sembelit akibat mengambil antispasmodik).

Doktor juga mengenal pasti beberapa patologi di mana darah dari usus mungkin muncul..

Pendarahan rektum

Titisan darah berwarna coklat kemerahan kekal di atas kertas tandas sekiranya lapisan usus rosak. Semakin dekat luka ke zon rektum, semakin terang bayangan darah. Jalur merah terang menonjol dari fisur dubur, buasir. Melena (menghitamkan kotoran) menunjukkan pendarahan di saluran gastrointestinal atas, pembukaan ulser.

Penyakit darah

Darah datang selepas pergerakan usus akibat trombosis mesenterik, dengan leukemia atau anemia, kekurangan platelet, pembekuan yang buruk. Sebarang kerosakan mekanikal pada mukosa atau urat di saluran gastrointestinal, tisu dubur boleh menyebabkan pendarahan besar atau sedikit. Kekotoran dalam tinja berkisar dari merah muda hingga hitam.

Pelepasan darah kerana angiodysplasia

Angiodysplasia disebut kekurangan kekuatan dan keanjalan saluran darah, kapilari. Dalam penyakit ini, rangkaian peredaran dinding saluran gastrointestinal rosak secara sistematik dalam proses peristalsis usus. Kekotoran berwarna merah tua atau coklat kemerahan muncul dalam tinja.

Pembuangan darah akibat jangkitan

Penyebab bakteria pengotoran darah najis termasuk kepialu, serangan helminthik, amebiosis, disentri, salmonellosis, balantidiosis. Orang yang dijangkiti sering mengalami cirit-birit.

Kerengsaan dinding usus dengan najis longgar yang banyak dan aktiviti penting bakteria menimbulkan keradangan pada mukosa gastrointestinal. Cengkerang organ pencernaan menjadi longgar, menyakitkan, edematous. Mikrodamages muncul di atasnya, darah sedikit dilepaskan dari luka.

Urat varikos

Buasir yang berkembang menyebabkan genangan darah di saluran di bahagian dalam dubur. Pada orang dengan diagnosis ini, najis lebat sering merosakkan urat simpul yang membesar, jadi noda merah tetap ada di atas kertas dan linen..

Pembuangan darah disebabkan oleh urat varikos saluran gastrousus

Vena di dinding kerongkongan, perut, atau usus juga boleh melebar. Dalam rongga yang terbentuk, darah bertakung, nod menjadi meradang. Jisim makanan dalam proses bergerak di sepanjang saluran pencernaan selalu mencederakan mereka..

Kerosakan pada dinding urat simpul di kerongkongan, perut dan usus kecil ditunjukkan oleh kekotoran hitam dan coklat gelap pada tinja. Apabila luka di saluran GI bawah berdarah, bintik-bintik coklat hingga merah terlihat pada tinja.

Fisur dubur

Sekiranya darah merah turun dari dubur sebelum atau selepas buang air besar, ini adalah tanda keretakan, kerosakan mekanikal pada tisu dubur dan rektum. Mereka boleh diprovokasi oleh sembelit yang kerap, trauma semasa seks dubur, pemeriksaan instrumental yang tidak berkelayakan dan dalam situasi lain. Dalam proses pergerakan usus, sakit tajam muncul..

Penyakit divertikular

Pada lapisan dalam usus, takik seperti beg terbentuk - diverticula. Mereka menjadi radang, berdarah besar, rasa sakit muncul.

Menggerakkan tinja mencederakan permukaan diverticula, dapat meregangkannya dan menghancurkan kapilari, atau bahkan pecah dindingnya. Dalam kes ini, seseorang sering mempunyai najis tar (melena).

Pelepasan darah kerana kolitis ulseratif

Sembelit berdarah semasa buang air besar adalah gejala kolitis ulseratif. Dengan penyakit, dinding usus besar menjadi radang dan ditutup dengan hakisan. Kotoran menunjukkan kekotoran berwarna merah, coklat, sering dengan pelepasan bernanah atau lendir.

Penyakit Crohn

Pada bahagian sistem pencernaan, penyakit Crohn dimanifestasikan oleh sakit perut, keradangan besar pada mukosa gastrointestinal, dan pendarahan usus. Dengan perkembangannya, tinja boleh dicat seluruhnya atau mengandungi penyisipan dan gumpalan dari hitam hingga merah-merah..

Polip gastrousus

Polip terbentuk di permukaan kulit dan pada selaput lendir di dalam organ berongga dan saluran gastrousus. Ini adalah neoplasma jinak, tetapi dengan trauma yang kerap, mereka dapat berkembang menjadi barah. Darah muncul dari usus dengan tepat kerana kerosakan pada polip dengan memajukan makanan yang dicerna. Warna - dari hitam hingga merah.

Tumor barah di saluran gastrousus

Neoplasma malignan di dalam saluran gastrointestinal, seperti polip, rosak oleh benjolan makanan dan kotoran yang maju. Apabila tumor cedera, darah mengalir ke lumen usus. Ia mengotorkan najis merah, coklat, atau hitam..

Pendarahan mencetuskan dengan sembelit

Di antara faktor utama penampilan darah selepas buang air besar, doktor memanggil hypodynamia dan tidak mematuhi diet. Pencetus ketiga dianggap mengambil ubat dengan kesan sampingan pada mukosa gastrointestinal.

Sembelit dengan darah sering berlaku terhadap latar belakang penyakit saraf, sistem pencernaan, dan juga onkologi.

Kompetensi doktor

Darah yang banyak dikeluarkan dari dubur, melena, muntah, perut akut, kelemahan dan gejala lain dari kemerosotan kesejahteraan yang tajam disebut sebagai keadaan kecemasan. Keperluan mendesak untuk memanggil ambulans ke rumah.

Dengan garis-garis merah terang pada najis dan bintik-bintik merah di atas kertas, anda mesti terlebih dahulu diperiksa oleh proctologist. Sekiranya terdapat sembelit dengan penampilan kotoran patologi yang kerap di dalam tinja, mereka beralih kepada ahli gastroenterologi. Doktor ini boleh merujuk anda kepada pakar onkologi atau doktor lain untuk mendapatkan konsultasi tambahan.

Kaedah diagnostik

Sekiranya darah muncul di atas kertas tandas secara berterusan, satu set ujian standard ditunjukkan:

  • UAC;
  • OAM;
  • koagulogram;
  • koprogram;
  • menyemai bakteria;
  • pemeriksaan tinja untuk darah ghaib.

Pada peringkat pertama diagnosis, proctologist memberikan rujukan untuk sinar-X usus bawah (irrigoscopy) atau fibrocolonoscopy, sigmoidoscopy. Ahli gastroenterologi akan memerlukan hasil FGDS, ultrasound organ pencernaan, enterografi.

Doktor memeriksa enterobakteria, urat varikos di saluran gastrointestinal, perforasi dinding usus. Darah selepas sembelit juga berlaku dengan perkembangan ulser duodenum, gastritis ulseratif erosif, neoplasma yang tidak dapat dijelaskan, penyakit Crohn, sirosis.

Kaedah rawatan

Kaedah terapi mesti mematuhi protokol untuk rawatan patologi yang dinyatakan. Pesakit diberi ubat, boleh dirawat di hospital, ditawarkan operasi. Kaedah tradisional digunakan dengan persetujuan doktor dan hanya menambah kesan ubat dengannya. Pembetulan pemakanan dan aktiviti fizikal diperlukan.

Terapi diet

Untuk sembelit, diet Pevzner No. 3 ditetapkan. Sekiranya darah selepas pengosongan muncul dengan latar belakang cirit-birit, disarankan untuk memerhatikan terapi pemakanan No. 4. Bagi orang yang mengalami ulser perut dan duodenum, jadual No. 1 atau No. 2 sesuai.

Keperluan diet mandatori:

  • pemakanan lembut;
  • suhu makanan - 15―45 darjah C;
  • tidak termasuk masam, pedas.

Anda perlu makan banyak makanan yang tinggi zat besi dan mempunyai sifat pencahar. Menu ini merangkumi:

  • daging lembu;
  • hati;
  • sayur-sayuran merah, hijau;
  • plum;
  • pisang masak;
  • prun;
  • buah ara;
  • makanan laut;
  • soba;
  • sup;
  • mentega.

Hidangan disediakan dengan merebus, rebus dan dibakar. Sebelum digunakan, produk dicincang halus, dicincang dengan parutan, pengisar atau penggiling daging.

Kaedah fisioterapi

Ketidakaktifan fizikal melemahkan nada otot dan mengganggu pergerakan usus. Dianjurkan untuk sering berjalan, melakukan senaman harian atau yoga, gimnastik.

Paling tidak, anda perlu meregangkan badan setelah bangun tidur, kemudian tekan lutut ke dada dan goyang ke kiri dan kanan. Kemudian perut harus dibelai dalam bulatan dari pusar hingga batas luarnya. Urut sendiri dilakukan selama 7 minit.

Cara untuk sembelit! Semasa bangun dari tidur, minum 200 ml air sejuk. Dalam seperempat jam, jika keadaan kesihatan memungkinkan, mereka berjongkok hingga 15 kali.

Terapi ubat

Sekiranya darah muncul dalam tinja dengan sembelit atau berlatar belakang cirit-birit, enema dikontraindikasikan dengan ketat. Pergerakan usus dicapai dengan mengambil Forlax atau julap saline, minyak jarak.

Sorbutol, Tolokno membantu meningkatkan jumlah makanan yang dicerna. Aktifkan penghasilan enzim dengan ubat Sennade, Magnesium sulfate. Buasir dan fisur dubur juga dirawat dengan salap, losyen.

Ubat tradisional

Untuk melembutkan najis dan mencegah sembelit, penyembuh dengan perut kosong menasihatkan minum 1 sudu teh minyak sayuran. Burnet, infusi daun Ginkgo membantu menguatkan dinding saluran darah.

Anda boleh minum teh Lapacho (kulit pokok semut) untuk membersihkan badan dari alergen dan menghentikan perkembangan jangkitan.

Merebus roti bakar, beg gembala atau ekor kuda akan membantu menghentikan pendarahan. Ubat-ubatan rakyat digunakan jika tidak ada kontraindikasi terhadapnya.

Pencegahan pergerakan usus yang tidak teratur

Mencegah sembelit dengan diet dan pengambilan cecair yang betul. Dianjurkan untuk makan 3-5 kali sehari, anda tidak boleh makan berlebihan. Sup, buah-buahan dengan sifat pencahar dan air dari 1 l / hari mesti dimasukkan ke dalam makanan.

Pemakanan yang betul dilengkapi dengan senaman harian.

Latihan dipilih untuk alasan kesihatan. Squats pada waktu pagi membantu sembelit 15 minit selepas minum segelas air. Ia juga penting untuk menjalani pemeriksaan perubatan rutin. Mereka akan membantu mengenal pasti patologi pada peringkat awal..

Campuran darah dalam tinja bayi

Pada tahun pertama kehidupan, kanak-kanak mengembangkan dan memperkuat fungsi sistem pencernaan, imun dan saraf. Cirit-birit episodik atau sembelit dengan darah pada anak disebabkan oleh pemberian makanan yang tidak betul, ARVI, tekanan, dehidrasi, jangkitan bakteria. Najis tidak teratur kronik muncul dengan latar belakang gangguan gastrousus, kecacatan usus kongenital, penyakit yang diperoleh.

Najis berwarna selepas anak itu makan:

  • bit;
  • coklat;
  • gula-gula dengan pewarna;
  • antibiotik;
  • ubat besi;
  • karbon diaktifkan.

Ujian darah ghaib fecal akan membantu menentukan pelanggaran dengan cepat. Sekiranya kehadirannya disahkan, bayi harus diperiksa. Kaedah diagnostik dan rawatan dipilih sesuai dengan batasan umur.

Penting! Pada kanak-kanak, patologi berkembang dalam beberapa jam, dan kelewatan apa pun boleh berakhir pada pemulihan.

Keperluan mendesak untuk pergi ke hospital sekiranya terdapat kekotoran darah di dalam najis atau bintik-bintik merah pada lampin atau seluar dalam.

Kesimpulannya

Perjalanan yang kerap ke tandas, darah di dalam najis atau di atas kertas adalah alasan untuk lawatan segera ke pakar. Penyakit berbahaya mempunyai jalan yang cepat atau lambat. Untuk memelihara kehidupan dan kesihatan, anda tidak boleh mengubati diri sendiri atau menggunakan khidmat penipu. Penyembuh sejati tidak akan menghalang ujian dan terapi formal..

Sekiranya saya bimbang untuk mencari darah di tisu tandas selepas buang air besar??

Mencari darah selepas buang air besar adalah tidak normal bagi tubuh yang sihat. Oleh itu, jika gambar seperti itu diperhatikan, anda perlu berhati-hati. Sebilangan orang menangguhkan lawatan ke doktor, menjelaskan perkara ini kerana banyak sebab: tidak cukup masa, kerja tidak memungkinkan, dan rasa malu yang sederhana memainkan peranan. Walau bagaimanapun, penyakit ini tidak akan pergi ke mana-mana, ia akan berlanjutan, dan setelah berkunjung ke tandas secara berkala, seseorang berulang kali menyedari kesan darah setelah dikosongkan. Namun, dia sama sekali tidak mengalami ketidakselesaan dan kesakitan..

Menghadapi pendarahan selepas najis, orang tertanya-tanya doktor mana yang harus mereka temui? Dalam kes ini, jika pesakit yakin bahawa darah dikeluarkan tepat dari dubur, maka anda perlu pergi ke proctologist untuk memeriksa keadaan rektum. Perlu juga dikunjungi ahli gastroenterologi untuk mengetahui punca sebenar pendarahan dan menguji najis. Semua ini akan membantu mengetahui diagnosis dan tahap penyakit ini..

  1. Bilakah masanya untuk membunyikan penggera?
  2. Punca darah
  3. Apa yang ditunjukkan oleh warna darah yang dirembeskan??
  4. Gejala bersamaan
  5. Ciri diagnostik
  6. Taktik rawatan

Bilakah masanya untuk membunyikan penggera?

Cetakan dan titisan darah di atas kertas setelah dikosongkan boleh menjadi gejala penyakit yang bebas. Kadang-kadang, sebelum muncul, orang mempunyai masalah dengan najis, seperti cirit-birit atau sembelit jangka panjang dengan tinja keras.

Dalam banyak kes, pendarahan dari usus adalah tanda buasir. Pesakit dengan penyakit ini menemui tanda coklat kemerahan pada seluar dalam mereka setelah melakukan aktiviti fizikal yang berat atau buang air besar. Pendarahan sering diperhatikan pada wanita semasa kehamilan. Ini disebabkan oleh beban besar pada saluran dalaman pelvis, kerana anak di dalam rahim menekannya. Tetapi fenomena ini tidak dianggap norma, jadi seorang wanita pasti harus memberitahu doktor mengenai darah..

Sebelum mengunjungi pakar proktologi untuk penyelidikan, anda perlu melihat warna pelepasan dengan teliti, mengesan masa penampilan mereka, dan juga peristiwa sebelum ini. Dalam beberapa kes, kanak-kanak perempuan mengelirukan jejak darah dari dubur dengan keputihan, yang mungkin disebabkan oleh endometriosis. Bagaimanapun, fenomena pertama dan kedua menjadi alasan untuk diperiksa.

Masalah usus

Punca darah

Penyakit berikut boleh menyebabkan kesan darah setelah perbuatan buang air besar:

  • Fisur dubur, buasir, proctitis,
  • Poliposis, tumor di rektum,
  • Penyakit Crohn, kolitis ulseratif,
  • Jangkitan usus: amebiasis, disentri, salmonellosis, dll..,
  • Trombosis usus, termasuk patologi vaskular dan mesentery,
  • Kekalahan oleh helminths,
  • Ulser perut terbuka, ulser duodenum.

Apa yang ditunjukkan oleh warna darah yang dirembeskan??

Corak tertentu dapat dikesan - semakin terang warna darah dari dubur, semakin dekat dengan dubur adalah fokus penyakit. Bakteria boleh mengotorkan najis dengan gelap. Oleh itu, semasa penyakit saluran pencernaan, mikroba mempunyai masa untuk mengerahkan pengaruhnya dan warna darah burgundy gelap akan diperhatikan di pintu keluar. Dengan penyakit usus, darah merah terang terutama diperhatikan, kerana sumber penyakitnya berdekatan, dan tempat teduh tidak mempunyai masa untuk berubah.

Jenis pelepasan biasa:

  • Tebal, darah gelap atau gumpalannya mungkin menunjukkan ulser perut yang semakin teruk. Darah kadang-kadang muncul setelah minum banyak alkohol atau dengan alkoholisme yang maju. Gumpalan berdarah menunjukkan pendarahan serius di saluran gastrointestinal, dan warna gelap menunjukkan bahawa fokus patologi terletak di atas kawasan rektum. Dalam keadaan gejala seperti itu, penting untuk melakukan pemeriksaan untuk menjelaskan dan menghilangkan faktor-faktor yang menyebabkan pendarahan.,
  • Jalur merah kecil setelah disapu dengan serbet dan gatal di dubur menunjukkan kebarangkalian tinggi cacing usus pada lelaki dan wanita. Untuk membuat diagnosis, anda perlu lulus ujian untuk helminths. Setelah memerangi parasit, pesakit diberi diet yang menghalang perkembangan buasir di tempat-tempat keradangan,
  • Titisan kecil darah segar pada serbet adalah ciri khas buasir selepas bersalin. Buasir seperti itu akut, tetapi ia cepat sembuh,
  • Sekiranya wanita menyedari darah ketika mengelap, maka ini boleh menjadi tanda masalah ginekologi, terutama jika noda tidak berbentuk dan berwarna samar. "Daub" ini mungkin menunjukkan polip.

Penting! Sekiranya seorang wanita hamil mendapati pendarahan dari dubur, anda harus segera menghentikan darah dan meminta bantuan perubatan. Keadaan ini penuh dengan komplikasi serius. Kehamilan bukanlah masa ketika anda perlu melakukan rawatan diri di rumah atau bereksperimen dengan kaedah tradisional. Sekiranya aliran darah menjadi banyak, anda perlu segera menghubungi ambulans..

Gejala bersamaan

Selalunya, pendarahan usus disertai dengan sakit di peritoneum atau dubur. Tetapi dalam banyak kes, simptomologi adalah berbeza, apabila kebocoran darah menunjukkan perkembangan penyakit tertentu:

  • Sekiranya darah mengalir dengan banyak, pesakit mempunyai tekanan darah rendah, kulit pucat, pening, maka ini menunjukkan kehilangan darah dan anemia,
  • Dengan fisur rektum dan buasir, pesakit merasakan kekejangan di kawasan sfingter, dan dubur gatal atau gatal,
  • Menggigit dan mengurangkan rasa sakit di perut menunjukkan perkembangan ulser, kolitis, kemungkinan tumor pada saluran usus, serta kemungkinan disentri,
  • Peningkatan suhu badan dengan pendarahan adalah gejala ciri penyakit berjangkit..

Sekiranya tanda-tanda bersamaan diperhatikan, pesakit mesti memberitahu doktor tentangnya supaya dia mengumpulkan gambaran aduan yang paling lengkap. Ini akan membantunya dalam diagnostik lebih lanjut..

Ciri diagnostik

Sebelum pelantikan terapi, proctologist melakukan pemeriksaan lengkap terhadap pesakit. Banyak kaedah diagnostik dalam proktologi tidak menyenangkan, tetapi wajib. Prosedur sedemikian biasanya dilakukan:

  • Irigoskopi,
  • Kolonoskopi,
  • Laparoskopi,
  • Gastroduodenoskopi,
  • Rektoskopi,
  • Ujian najis. Diagnostik

    Taktik rawatan

    Matlamat rawatan adalah untuk menghilangkan penyakit yang menyebabkan pendarahan dari saluran rektum. Sekiranya simptom ini disertai dengan gangguan najis, doktor akan terlebih dahulu mengambil langkah untuk menormalkannya. Untuk sembelit, julap diresepkan, untuk cirit-birit - ubat yang melambatkan peristalsis. Sekiranya pendarahannya berat, maka anda perlu menggunakan ubat hemostatik. Untuk buasir, supositoria dan salap diresepkan, yang melegakan kesakitan dan keradangan. Dalam kes yang paling maju, masalahnya harus diselesaikan dengan pembedahan untuk membuang lebam, polip, bisul, dll..

    Agar kesihatan tidak pernah gagal, anda perlu pergi ke hospital tepat pada waktunya, kerana gejala awal dan peringkat penyakit akan dirawat jauh lebih cepat dan lebih mudah daripada patologi yang diabaikan.

    Dari mana darah pada tisu tandas berasal selepas buang air besar?

    Apa nak buat

    Sekiranya, selepas sembelit, anda mendapati darah di atas kertas tandas, maka langkah pertama adalah mengecualikan patologi serius saluran gastrousus. Untuk melakukan ini, anda perlu berjumpa dengan ahli terapi, yang sudah merujuk kepada pakar sempit - pakar proktologi atau ahli gastroenterologi.

    Setelah menyoal tentang aduan dan memeriksa rektum dengan spekulum rektum, anda akan diberi arahan untuk pemeriksaan seperti:

    Setelah mengenal pasti punca masalah, pakar akan memberi rawatan. Sekiranya penyebab gangguan najis adalah diet yang tidak betul, maka pesakit perlu mengikuti diet. Untuk menghilangkan sembelit, akan memakan masa untuk mengambil ubat berdasarkan laktulosa. Untuk melegakan kesakitan, anda boleh menggunakan suppositori "Anestezol".

    Sekiranya darah muncul dalam tinja akibat kerosakan pada dubur dengan sembelit, maka minyak buckthorn laut akan menyumbang kepada penyembuhan cepat pada fisur dubur. Ia boleh digunakan secara luaran dan dimasukkan ke dalam rektum dalam bentuk suppositori.

    Sekiranya anda mempunyai masalah dengan pergerakan usus, penting untuk diet adalah sayur-sayuran dan tenusu. Tubuh harus menerima serat (terdapat dalam sayur-sayuran dan buah-buahan), yang meningkatkan peristalsis, serta produk susu yang ditapai yang menyumbang kepada penjajahan bakteria bermanfaat yang tepat.

    Di samping itu, dengan sembelit, terutama dengan darah, penting untuk memerhatikan rejim minum. Orang dewasa harus minum kira-kira 2 liter air sehari..

    Adalah berguna untuk memperkenalkan makanan yang mempunyai kesan pencahar ringan dalam diet harian:

    • bit;
    • dedak;
    • oatmeal;
    • aprikot kering;
    • prun;
    • buah ara;
    • labu;
    • kefir segar;
    • bioyogurt;
    • ayran;
    • buah segar;
    • biji rami.

    Tetapi anda harus menahan diri daripada makan produk roti, daging asap, makanan segera, nasi, kentang, hidangan goreng dan pedas untuk sementara waktu. Dengan pemakanan yang betul dan aktiviti fizikal yang sederhana, najis dinormalisasi pada hari ke-3, jika tidak ada patologi serius saluran pencernaan.

    Mendiagnosis masalah

    Untuk memulakan rawatan, perlu mengetahui punca kemunculan darah semasa atau selepas buang air besar. Diagnosis dan rawatan penyakit usus dilakukan oleh 2 pakar: seorang ahli gastroenterologi dan seorang proktologi. Lawatan ke ahli gastroenterologi adalah perlu sekiranya terdapat ulser atau gastritis. Dalam kes lain, penampilan darah selepas pengosongan adalah alasan untuk pergi ke proctologist.

    Diagnosis dibuat dalam beberapa peringkat:

    • perbualan dengan pesakit (membantu mengetahui kekerapan dan sifat pendarahan);
    • palpasi dubur.

    Sekiranya, setelah pemeriksaan sedemikian, penyebab pendarahan semasa perbuatan buang air besar tetap tidak jelas atau terdapat kecurigaan terhadap tumor barah, prosedur tambahan ditetapkan:

    • pemeriksaan makmal tinja;
    • dubur diperiksa menggunakan alat khas (endoskop);
    • prosedur ultrasound;
    • x-ray pelvis.

    Semasa membuat diagnosis, doktor perlu mengetahui sifat dan kekerapan pendarahan. Seorang pesakit yang berpaling kepada proctologist mesti memberinya maklumat berikut:

    • apa warna darah dan berapa banyak;
    • adakah kemasukan asing (lendir, darah) terdapat dalam tinja;
    • sama ada darah muncul hanya selepas buang air besar atau boleh dilepaskan pada bila-bila masa.

    Maklumat ini membantu dalam membuat diagnosis..

    Rawatan

    Rawatan bergantung kepada penyebab pendarahan. Sekiranya ia disebabkan atau susu lembu, maka masalah dengan pemakanan anak sedang diperbaiki, bayi akan dipindahkan ke campuran hipoalergenik, dan jika tidak ada kesan - kepada yang penuh. Pilihan campuran terpulang kepada doktor..

    Sekiranya terdapat jangkitan usus, terapi antibiotik ditetapkan sesuai dengan kepekaan patogen terpencil terhadap antibiotik. Rawatan simptomatik juga dilakukan (terapi detoksifikasi, agen hemostatik, persiapan enzimatik, dll.).

    Apabila fisur dubur atau buasir dijumpai, supositoria rektum khas dengan kesan anestetik dan penyembuhan, mandi, mikrokliser dengan rosehip atau minyak buckthorn laut, tampon salap ditetapkan. Dalam kes-kes ini, titik rawatan yang penting adalah pencegahan sembelit..

    Dengan intussusception usus, jika tidak mungkin meluruskan invaginate dengan enema, rawatan pembedahan dilakukan. Persoalan mengenai perlunya campur tangan pembedahan diputuskan setelah pengesanan polip di usus, penyakit Hirschsprung dan dalam beberapa situasi lain.

    Punca kerap mendesak buang air besar

    Apakah dorongan untuk membuang air besar?

    Dorongan palsu untuk membuang air besar berlaku kerana penguncupan otot usus yang kejang, disertai dengan sakit perut, perasaan pengosongan usus yang tidak lengkap. Dalam kes ini, seseorang mempunyai jumlah najis sekali kecil atau tidak ada najis sama sekali. Sering membuang air besar mungkin disebabkan oleh cirit-birit. Gejala yang tidak menyenangkan ini boleh menjadi tanda jangkitan usus yang tidak terlalu serius, dan banyak penyakit serius. Walau bagaimanapun, dorongan palsu untuk membuang air besar biasanya bukan satu-satunya gejala penyakit ini. Dengan keinginan untuk membuang air besar, tahan lebih dari 2-3 hari, dan pengesanan darah atau nanah pada tinja, anda harus berjumpa doktor.

    Punca kerap buang air besar

    Tumor kolon. Dorongan berterusan untuk membuang air besar juga dapat dilihat dengan tumor usus besar atau rektum. Dalam kes ini, najis dicampurkan dengan darah atau lendir. Dengan tumor usus besar, dorongan untuk membuang air besar sering kali salah. Pada tumor jinak usus besar atau rektum, biasanya tidak ada penyakit yang diperhatikan, dan pada tumor ganas, cirit-birit yang teruk bergantian dengan sembelit yang berpanjangan. Di samping itu, tanda penting tumor ganas adalah kotoran bercampur dengan darah..

    Penggunaan julap yang tidak terkawal sangat berbahaya! Di bawah pengaruh ubat pencahar yang kuat, pergerakan usus menyerupai letupan. Kolik yang menyakitkan berterusan untuk masa yang lama walaupun selepas buang air besar.

    Punca patologi

    • Fisur dubur.
    • Buasir.
    • Penyakit onkologi rektum.
    • Ulser gastrousus.
    • Diverticulosis kolon.
    • Penyakit berjangkit, mikrotrauma dubur selepas hubungan seksual, atau benda asing di dubur (pencinta pelbagai dalam kehidupan seksual).

    Makan sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi pigmen merah, najis dapat memperoleh warna burgundy dan warna merah gelap, misalnya, setelah bit, kismis, "cacing darah".

    Pada keesokan harinya, tinja akan mempunyai warna yang normal. Apabila darah hadir semasa buang air besar untuk waktu yang lama, langkah-langkah mesti diambil.

    Diagnosis dan gejala penyakit

    Sebelum pergi ke hospital, semua orang akan dapat menentukan patologi dan kehadiran perubahan dalam badan. Selama 2 hari, perhatikan warna najis, penampilan gumpalan.

    Di mana tepatnya patologi berada juga penting untuk diagnosis - dalam tinja atau di atas kertas, seluar dalam. Apakah maksud ini? Terdapat banyak sebab dan tanda sebelum diagnosis yang tepat dibuat:

    • Sebilangan besar pelepasan (pendarahan) dari dubur adalah tanda buasir. Ia mempunyai warna merah tua (merah).
    • Kandungan eritrosit dalam tinja, rembesan (lendir) pada masa yang sama adalah tanda-tanda kanser polip, kolitis dan usus besar
    • Kotoran dengan campuran dalam bentuk garis-garis adalah tanda onkologi, mana-mana bahagian rektum.
    • Helminthiasis juga dicirikan oleh penampilan titisan darah di dalam najis. Tanda-tanda penyakit - cirit-birit.

    Ia bergantung pada kecerahan pelepasan dalam tinja, seberapa dalam masalahnya. Semakin terang warnanya, semakin dekat patologi. Najis hitam adalah tanda buruk. Ini bermakna bahawa terdapat pendarahan berat di usus besar, perut.

    Warna dan bau najis bergantung pada pengaruh bakteria usus. Sedikit orang suka melawat ahli proktologi. Tetapi sayang, mustahil untuk mengetahui alasannya tanpa dia. Pada pemeriksaan rektum muka, diagnosis awal akan dibuat dan kajian tambahan akan ditetapkan.

    Ujian darah di dalam najis

    Doktor mengumpulkan maklumat, aduan pesakit dalam perbualan tatap muka. Berkat sejarah, pakar dapat membuat diagnosis awal dengan tepat.

    Oleh itu, semasa membuat janji temu, sangat penting untuk memerhatikan gejala keadaan anda selama 2 hari..
    Pemeriksaan rektum. Dianjurkan untuk membuat enema di hadapannya untuk mengeluarkan semua najis dari usus

    Berkat pemeriksaan ini, pakar membuat diagnosis yang boleh dipercayai..
    Coprogram.
    Ujian darah dan air kencing - umum.

    Kunjungan ke doktor oleh ahli proktologi mesti diatasi oleh setiap lelaki yang mempunyai sekurang-kurangnya salah satu gejala kehadiran darah dalam pergerakan usus. Ia dapat mencegah perkembangan barah..

    Punca pendarahan

    • Pada hari-hari pertama selepas kelahiran, campuran darah dalam tinja mungkin dikaitkan dengan pengambilannya semasa melahirkan. Seorang kanak-kanak boleh menelan darah walaupun dengan mimisan pada usia yang lebih tua, semasa operasi membuang tonsil atau polip. Darah ini akan menyebabkan najis hitam.
    • Campuran darah di dalam tinja boleh dikaitkan dengan kerosakan pada saluran pencernaan atas (perut atau usus kecil) dan bahagian bawah (usus besar dan dubur).

    Adalah mungkin untuk menentukan saluran gastrousus dengan pendarahan yang terhasil setelah pemeriksaan najis. Dengan kekalahan bahagian atas, najis menjadi hitam sepenuhnya (doktor memanggilnya melena). Pendarahan dari perut mungkin disertai dengan muntah, juga berwarna hitam - muntah menyerupai kopi.

    Warna ini dikaitkan dengan reaksi hemoglobin dengan asid hidroklorik jus gastrik. Hasil daripada interaksi ini, hematin asid hidroklorik terbentuk, dan ia mempunyai warna hitam.

    Beberapa makanan dan ubat-ubatan boleh menyebabkan warna hitam najis:

    1. dadah;
    2. persediaan bismut;
    3. Karbon diaktifkan;
    4. sebilangan antibiotik;
    5. coklat, gelatin, dll..

    Pendarahan dari saluran gastrointestinal bawah dicirikan oleh penampilan dalam tinja darah cair dengan warna yang lebih gelap atau merah. Jumlah darah juga boleh berbeza: kadang-kadang najis berwarna sepenuhnya, kadang-kadang darah hanya terdapat di atas kertas tandas.

    Resume untuk ibu bapa

    Kehadiran darah dalam tinja kanak-kanak dari segala usia adalah gejala yang agak membimbangkan yang memerlukan pemeriksaan perubatan, kerana terdapat banyak sebab untuk pendarahan gastrousus pada anak-anak. Jangan menangguhkan lawatan anda ke doktor. Tidak dalam semua keadaan, jejak darah di dalam tinja merupakan manifestasi penyakit serius, tetapi sangat mustahak untuk menentukan penyebab berlakunya..

    Anda tidak boleh mengambil langkah untuk menentukan penyebab pendarahan sendiri, tanpa bantuan doktor. Perkara yang sama berlaku untuk manipulasi terapi. Tidak perlu panik, tetapi anda tidak boleh mengabaikan gejala ini, tidak kira berapa banyak darah yang terdapat di dalam najis. Nasib baik, rawatan pembedahan untuk kanak-kanak jarang diperlukan, dan operasi selalunya mempunyai hasil yang baik..

    Biasanya, pada orang yang sihat, buang air besar berlaku dari satu hingga dua kali sehari, dalam kes yang jarang berlaku - setiap hari. Sekiranya pergerakan usus tidak berlaku selepas 48 jam, maka ini sudah berlaku. Dalam keadaan seperti itu, setelah pergerakan usus yang lama ditunggu-tunggu di dalam tinja atau di atas kertas, anda sering dapat melihat darah.

    Selalunya, penampilannya adalah akibat kecederaan pada mukosa usus oleh ketulan fecal padat yang lewat. Walau bagaimanapun, sembelit dengan darah juga boleh berlaku dengan penyakit serius sistem pencernaan. Bilakah anda mesti berjumpa doktor? Langkah-langkah apa yang boleh anda ambil sendiri, dan apa yang harus dilakukan jika darah di dalam tinja muncul dengan sembelit pada anak? Kami memberitahu.

    Taktik ibu bapa

    Darah dalam tinja tidak diragukan lagi menjadi alasan untuk berunding dengan pakar pediatrik.

    Sekiranya terdapat campuran darah di dalam tinja anak, adalah mustahak untuk berjumpa doktor. Sekiranya pergerakan usus berlaku pada lampin, maka lebih baik menunjukkannya kepada doktor - ini akan membantu menilai sifat pendarahan dengan betul.

    Bagi doktor, penerangan kerusi yang jelas akan menjadi maklumat penting sekiranya tidak dapat memberikannya untuk pemeriksaan.

    Ibu bapa harus memperhatikan bukan sahaja konsistensi dan warna najis, tetapi juga jumlah darah yang dikeluarkan: dalam bentuk garis-garis, titisan, gumpalan, sama ada darah itu berada di satu tempat atau dicampur dengan semua najis

    Ia juga penting seberapa kerap anak pulih, bagaimana dia bersikap semasa buang air besar, apa selera makan dan tidur, suhu dan tingkah laku umum anak

    Sekiranya kanak-kanak tidak boleh diberi ubat penahan sakit, walaupun dengan kesakitan yang teruk (Nurofen, Analgin, Paracetamol, Aspirin, Ibuprofen, dll.). Juga tidak digalakkan memberi makan dan menyusu anak sebelum pemeriksaan perubatan. Anda tidak boleh menggunakan pad pemanasan, letakkan enema.

    Sekiranya terdapat sindrom kesakitan yang teruk, demam, pembuangan darah dengan najis yang banyak, anda harus menghubungi ambulans di rumah.

    Mengapa darah muncul

    Untuk memahami sebab pembuangan darah setelah dikosongkan, perlu mengunjungi doktor - ahli gastroenterologi, yang akan mendedahkan kehadiran patologi sistem pencernaan, dan seorang proktologi untuk melakukan pemeriksaan usus dan mengesan retakan, buasir, tumor, polip.

    Ramai orang mengaitkan tanda berdarah pada kertas tandas dengan buasir. Penyakit inilah yang mempengaruhi lelaki dan wanita, yang paling sering menjadi provokator gejala yang tidak menyenangkan ini. Buasir boleh disyaki jika darah tidak terdapat di dalam najis, muncul tanpa rasa sakit, dan mempunyai warna merah. Sebab lain:

    • proctitis - keradangan dinding dalaman rektum;
    • fisur dubur - kecacatan pada membran mukus dubur;
    • buasir - keradangan dan penebalan urat hemoroid;
    • polip - pertumbuhan pada usus besar pelbagai bentuk;
    • tumor usus;
    • Penyakit Crohn - patologi kronik salah satu bahagian saluran gastrousus;
    • kolitis ulseratif - proses keradangan usus besar;
    • trombosis usus adalah penyakit jarang yang dapat diubati dengan pembedahan;
    • parasit yang hidup di saluran gastrousus;
    • ulser perut dan duodenum;
    • sirosis hati.

    Darah dan lendir dalam najis longgar adalah ciri disentri. Dengan penyakit ini, suhu meningkat ke tahap tinggi, sakit perut menyerupai kontraksi, dorongan tidak produktif untuk membuang air besar, dan kadang-kadang muntah diperhatikan. Bentuk disentri yang teruk memerlukan penempatan pesakit di jabatan penyakit berjangkit di hospital, kerana ia menimbulkan ancaman bagi kehidupan.

    Pelepasan berdarah dari dubur pada wanita sebelum dan semasa haid boleh menjadi tanda endometriosis rahim. Selalunya ia muncul pada wanita hamil kerana sembelit, yang sering mempengaruhi wanita hamil. Masalah najis juga berlaku kerana tahap progesteron yang tinggi, yang mengganggu fungsi usus..

    Sifat dan warna jejak darah

    Anda boleh menentukan penyakit tertentu berdasarkan sifat dan warna jejak berdarah yang tersisa di atas kertas selepas najis:

    • dengan proctitis pada tinja, anda dapat melihat kekotoran darah, lendir;
    • kehadiran polip dibuktikan dengan darah bercampur najis, yang sering muncul dan dalam jumlah yang banyak;
    • najis dengan darah berlaku dengan ulser perut terbuka;
    • darah merah segar - bukti kolitis ulseratif tidak spesifik, buasir;
    • darah warna chestnut matang berlaku dengan tumor atau proses keradangan usus kecil;
    • warna hitam menunjukkan adanya ulser peptik, barah perut, sirosis hati.

    Hematuria

    Hematuria adalah kehadiran darah dalam air kencing ketika membuang air kecil. Fenomena ini bersifat sementara, tidak menunjukkan adanya penyakit, tetapi dapat menandakan adanya patologi serius hingga proses ganas.

    Pada lelaki

    Salah satu sebab penampilan darah dalam air kencing pada lelaki adalah aktiviti fizikal yang kuat, jangka panjang. Sekiranya tidak disebabkan oleh penyakit, rehat yang betul dan pemulihan fizikal selepas bersenam membawa keadaan kembali normal..

    Kemunculan semula darah memerlukan konsultasi dengan pakar, kerana dapat diprovokasi oleh penyebab yang lebih serius - krisis hipertensi, peredaran ginjal yang meningkat, batu pasir dan ginjal, prostatitis, proses ganas di saluran kencing, ginjal, kelenjar prostat. Risiko hematuria dan penyakit yang memprovokasi meningkat pada usia tua dan pada lelaki yang merokok.

    Di kalangan wanita

    Darah dalam air kencing wanita sering menunjukkan penyakit dengan sistitis, ini terutama berlaku untuk bentuk penyakit hemoragik. Penyebab lain - keradangan, kecederaan traumatik, jangkitan pada sistem genitouriner dan buah pinggang, neoplasma pada pundi kencing, penggunaan ubat-ubatan tertentu (antikoagulan, kontraseptif hormon).

    Mengosongkan darah

    Penyakit rektum adalah perkara biasa pada orang dewasa dan kanak-kanak. Gejala boleh berbeza sama sekali. Yang paling biasa adalah kehadiran darah semasa buang air besar. Sekiranya anda tiba-tiba menemui gumpalan merah di dalam najis itu sendiri, maka ini adalah tanda yang jelas bahawa anda perlu segera berjumpa doktor. Tidak mungkin untuk membantu mengubati diri sendiri di sini, masalah dengan rektum memerlukan pemeriksaan mendalam dan pelantikan prosedur perubatan dan ubat khas.

    Penyebab munculnya darah pada tinja pada orang dewasa atau kanak-kanak

    Terdapat banyak penyakit, bahkan sangat serius bagi seseorang, yang gejalanya adalah adanya darah di dalam najis:

    • buasir;
    • najis terlalu keras;
    • fisur di bahagian dubur;
    • sirosis hati;
    • iskemia usus;
    • disentri;
    • amoebiasis;
    • peritonitis tinja;
    • ulser perut.

    Semua penyakit ini memerlukan pemeriksaan wajib oleh doktor dan rawatan selanjutnya oleh profesional, jika tidak, perkembangannya akan membawa kepada akibat serius yang hanya dapat disembuhkan dengan campur tangan pembedahan. Berdasarkan beberapa gejala, anda secara bebas dapat menentukan penyebab kemunculan darah dalam tinja, tetapi anda tidak boleh mempercayai kesimpulan anda 100%. Gejala berikut akan memberitahu anda tentang kemungkinan keadaan perubatan yang anda alami.

    Penyebab pendarahan dari saluran gastrousus bawah

    Polip remaja adalah salah satu penyebab pendarahan gastrousus pada kanak-kanak..

    Sebab yang paling biasa adalah:

    • fisur dubur;
    • buasir;
    • atau protein;
    • kolitis ulseratif tidak spesifik;
    • Penyakit Hirschsprung;
    • Penyakit Crohn;
    • intussusception usus;
    • polip remaja;
    • Diverticulum Meckel dan penyakit lain.

    Fisur dubur, atau merobek membran mukus dubur, berlaku semasa perbuatan buang air besar dengan kepadatan dan ukuran tinja yang tinggi. Mikrotrauma dubur seperti itu boleh berlaku pada usia kanak-kanak dengan. Pergerakan usus disertai dengan rasa sakit (pada anak kecil, rasa pedih di wajah, dan kanak-kanak yang lebih tua mengadu sakit). Darah biasanya dikeluarkan berwarna merah, dalam jumlah kecil pada permukaan najis terakhir atau di atas kertas tandas.

    Kerosakan pada dubur boleh mempunyai sebab lain: trauma mekanikal ketika anak menggaruknya (misalnya, dengan cacing kremi) atau pengenalan termometer dubur secara cuai ketika mengukur suhu, dll

    Pendarahan hemoroid
    berkembang pada kanak-kanak dengan sembelit berterusan. Pada masa yang sama, darah berwarna merah, dicatatkan di atas tinja dan di atas kertas tandas. Pemburukan buasir juga menyebabkan sakit di rektum. Jumlah darah yang dikeluarkan mungkin lebih besar daripada dengan dubur yang retak.

    Manifestasi alergi terhadap susu atau protein soya
    dalam bentuk najis berlumuran darah atau gumpalan darah lebih kerap berlaku pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan. Gejala seperti itu boleh berlaku ketika menerima formula yang disesuaikan, dan ketika menyusu, jika anda mengambil susu lembu atau produk soya. muntah adalah perkara biasa.

    Kolitis ulseratif tidak spesifik
    adalah keradangan kronik usus besar akibat perubahan distrofik pada mukosa. Gejala utama eksaserbasi adalah cirit-birit dengan darah dan sakit kram di bahagian bawah perut. Jumlah darah bergantung kepada keparahan penyakit - dari garis-garis ke kotoran yang ketara, ketika najis adalah jisim cair fetid yang berdarah. Mukus dan nanah sering dikeluarkan di dalam tinja. Dalam kes yang teruk, suhu meningkat, keadaan umum kanak-kanak menderita.

    Penyakit Hirschsprung, atau gigantisme kongenital usus besar, adalah penyakit genetik yang sering terjadi pada usia bayi dan prasekolah. Penyakit ini disebabkan oleh hakikat bahawa sebahagian bahagian usus besar tidak mengalami persenyawaan; akibatnya, tidak ada peristalsis di kawasan ini, kandungan usus tidak bergerak.

    Pengumpulan najis dan gas menyebabkan peregangan bahagian usus yang berlebihan ini. Sembelit yang berpanjangan adalah ciri khas penyakit ini. Sembelit, pada gilirannya, dapat menyebabkan pengembangan buasir dan fisur di dubur, yang akan menyebabkan munculnya darah merah cair di dalam tinja.

    Penyakit Crohn adalah penyakit progresif kronik saluran pencernaan dengan sebab yang tidak dapat dijelaskan. Penyakit ini menyebabkan kerosakan pada semua lapisan dinding usus dan dimanifestasikan oleh cirit-birit dan sakit perut yang berpanjangan semasa makan dan semasa perbuatan buang air besar. Muntah, kembung, loya, boleh mengganggu;, ketinggalan dalam pembangunan. Secara berkala, campuran darah dicatat di dalam najis. Dengan diagnosis yang tidak ditentukan dan tanpa rawatan, semua jenis metabolisme terganggu, organ dan sistem lain terjejas.

    Intussusception adalah penembusan usus ke dalam usus di mana sahaja di dalam usus. Selalunya, intussusception berlaku pada titik peralihan usus kecil ke usus besar. Penyebab penyakit seperti ini biasanya tidak diketahui, walaupun dalam beberapa kes penyakit ini berlaku setelah selesema. Selalunya berlaku pada kanak-kanak pada 2 tahun pertama kehidupan. Sekiranya tidak dirawat, ia menyebabkan penyumbatan usus. Gejala utama adalah kegelisahan pada anak, muntah yang kerap, sakit perut yang teruk dalam bentuk serangan, cirit-birit bercampur dengan lendir dan darah di dalam najis.

    Polip remaja adalah pertumbuhan pada mukosa usus, sering muncul pada usia 2-8 tahun. Manifestasi penyakit ini adalah pendarahan tanpa rasa sakit dari rektum. Mereka bukan tumor ganas atau proses prakanker, tetapi pemeriksaan perubatan diperlukan..

    Diverticulum Meckel adalah penonjolan dinding usus besar. Penyakit ini dimanifestasikan oleh pendarahan gastrousus yang berulang secara berkala, yang menyebabkan perkembangannya.

    Pendarahan gastrousus yang lebih rendah

    Pendarahan di bahagian saluran gastrointestinal ini boleh dibahagikan kepada 3 kategori: pendarahan besar-besaran, pendarahan sederhana, dan pendarahan tersembunyi (tersembunyi).

    Pendarahan besar-besaran adalah keadaan yang berpotensi mengancam nyawa yang memerlukan pemindahan darah segera. Pendarahan tersembunyi paling sering terjadi pada barah kolorektal atau penyakit radang usus ringan.

    Diverticulosis

    Kira-kira 6 dari 10 kes pendarahan "bawah" disebabkan oleh penyakit divertikular, yang meliputi diverticulitis usus kecil dan usus besar.

    Sembelit, kekurangan serat dalam diet, remaja, dan penggunaan ubat-ubatan seperti aspirin dan NSAID adalah faktor risiko perkembangan penyakit divertikular.

    Patologi dicirikan oleh kantung kecil (diverticula) yang menonjol dari dinding usus. Diverticulosis umumnya lebih kerap berlaku pada orang dewasa yang lebih tua dan dianggap disebabkan oleh kelemahan dinding usus besar dari masa ke masa kerana sembelit atau najis yang terlalu keras. Diverticulosis biasanya tidak simptomatik, tetapi diverticula itu sendiri kadang-kadang boleh berdarah. Kira-kira 15% orang dengan keadaan ini akan menemui darah di dalam najis mereka. Tetapi, walaupun terdapat pendarahan, pesakit tidak mengalami sensasi yang menyakitkan. Diverticulosis pada 80% kes hilang dengan sendirinya, tanpa rawatan. Perlu diingat bahawa walaupun tidak ada darah yang kelihatan di dalam tinja, tidak perlu menderma najis untuk analisis untuk mengesan pendarahan tersembunyi dan mencegah anemia tepat pada masanya.

    Fisur dubur

    Fisur dubur adalah "luka" kecil di dubur, sering disebabkan oleh keluarnya najis yang keras dan / atau terlalu banyak. Ini dicirikan, sebagai peraturan, oleh rasa sakit yang tajam semasa buang air besar dan pendarahan. Sebilangan besar fisur dubur hilang tanpa rawatan, terutama jika pesakit menyesuaikan dietnya untuk memasukkan serat dan jumlah air bersih yang mencukupi. Namun, dalam beberapa kes, anda masih perlu menggunakan terapi ubat atau pembedahan..

    Kolitis ulseratif

    Kolitis ulseratif adalah penyakit radang usus autoimun yang dicirikan oleh keradangan kronik dan ulserasi lapisan usus besar. Gejala berkembang secara beransur-ansur, dan dapat mencapai tahap yang secara harfiah mengancam nyawa pesakit.

    Pada masa ini, kolektomi total adalah penyembuhan seratus peratus untuk kolitis ulseratif. Namun, dalam kebanyakan kes, kaedah rawatan konservatif dapat diabaikan..

    Angioplasti usus

    Keadaan ini dicirikan oleh perubahan saluran darah di usus besar yang menjadi rapuh, membengkak dan pecah seiring bertambahnya usia, menyebabkan pendarahan..

    Mengapakah darah muncul di atas kertas tandas setelah dikosongkan

    Darah di atas kertas tandas setelah mengosongkan isyarat mengenai proses patologi dalam usus yang mengancam kesihatan, dan dalam beberapa kes, kehidupan pesakit. Bahkan pendarahan kecil adalah tanda masalah serius dan memerlukan nasihat perubatan..

    Intipati masalah

    Gejala pendarahan boleh menjadi ringan, sederhana, dan banyak. Pendarahan ringan adalah pendarahan kecil dari dubur tanpa rasa sakit. Dengan pelepasan sederhana, darah beku kecil dan merah diperhatikan di dalam najis. Pendarahan yang teruk dicirikan oleh sejumlah besar darah dalam pergerakan usus, yang menyebabkan penurunan tekanan pada arteri, kelemahan dan pengsan, hingga kejutan hemoragik. Pesakit yang menderita tahap patologi ini mengadu keletihan, pening dan tinitus yang cepat; kulit mereka biasanya berwarna pucat. Dalam kes sedemikian, rawatan di hospital dan pemindahan darah diperlukan kepada mangsa.

    Penyebab pendarahan dari usus berbeza: dari pembuangan yang tidak berbahaya kerana kerengsaan saluran gastrointestinal hingga buasir atau barah. Penyebab pendarahan dubur yang paling biasa adalah buasir. Kotoran berdarah dengan buasir dicatat sama pada kedua-dua jantina. Dengan penyakit ini, darah merah dikeluarkan dari dubur. Aliran darah boleh berupa titisan, percikan atau jet. Tindakan membuang air besar itu sendiri biasanya menyakitkan dan sukar..

    Jenis pendarahan rektum

    Untuk mendiagnosis patologi, perlu mengkaji warna efusi berdarah, manifestasi dan intensitasnya. Mengikut jenis manifestasi, darah setelah buang air besar dibahagikan kepada 2 jenis: darah di tinja dan najis berdarah.

    Darah dalam tinja adalah kotoran dengan kekotoran darah. Ia dapat dilihat dengan mata kasar atau tersembunyi, merah terang, burgundy atau hitam. Najis dengan darah yang tidak dapat dilihat oleh mata menunjukkan pendarahan tersembunyi, ia didiagnosis dengan menganalisis najis. Najis berdarah adalah darah rektum merah terang dengan bahan najis di dalamnya. Jenis pendarahan yang serupa berlaku dengan lesi usus besar atau rektum, perubahan degeneratif pada dubur.

    Julat warna pelepasan berdarah, berdasarkan sumber pembentukannya, berwarna merah tua (darah dari cecum atau rektum) atau merah gelap (dari usus melintang). Sekiranya, semasa buang air besar, darah fetid gelap, keluar, dengan kotoran hitam dalam bentuk tar (melena), maka ini adalah akibat dari pengumpulan darah di usus besar. Melena diperhatikan dengan pendarahan gastrousus, lesi ulseratif pada mukosa gastrik atau usus, 12 ulser duodenum.

    Sebab-sebab pembuangan darah dari usus

    Penyebab pendarahan hemoroid mungkin seperti berikut:

    1. Prolaps buasir di dubur dicirikan oleh adanya darah beku merah pada najis setelah buang air besar. Pembuangan darah yang sederhana atau banyak, buang air besar disertai dengan rasa sakit akibat kerosakan pada tisu lembut dinding usus. Dalam kes ini, keluarnya nod vena dari saluran dubur berlaku. Buasir dipicu oleh aliran darah yang tersekat dan kekurangan oksigen di urat pelvis. Vena yang penuh dengan darah membengkak, dinding buasir tipis dan pecah, pendarahan terbuka.
    2. Fisura di dubur disertai dengan sedikit pendarahan setelah mengosongkan usus, terbakar pada awal pergerakan usus dan lama selepas itu. Darah keluar melalui rektum tanpa bercampur dengan najis, dan juga meninggalkan jejak di atas kertas.
    3. Proctitis adalah proses purulen keradangan yang mempengaruhi rektum. Darah dengan formasi lendir bercampur najis.
    4. Pertumbuhan polip dalam sistem usus. Keamatan dan isipadu darah yang dilepaskan bergantung pada ukuran dan lokasi pembentukan polipoid..
    5. Neoplasma malignan di rektum - gejalanya sama dengan pertumbuhan polipik.
    6. Gastroenterocolitis di perut atau kolitis usus besar ditunjukkan oleh tinja cair dengan kekotoran berdarah dan lendir.
    7. Patologi ulseratif epigastrium dan duodenum 12 boleh menyebabkan pendarahan yang berlebihan, muntah dengan zarah darah, serangan kejutan hemoragik. Gejala seperti pendarahan teruk, pembuangan najis tarry, sakit sengit di kerongkongan, kelaparan berterusan, dan gejala dyspeptik menyertai malaise. Pendarahan ulseratif menimbulkan bahaya khusus untuk kehidupan pesakit lebih lanjut..
    8. Gastritis pelbagai etiologi adalah penyebab kehilangan darah yang banyak..
    9. Kecacatan usus patologi (diverticulosis) dengan pembentukan bonjolan dinding mukus usus dan sejenis "poket" - dalam kebanyakan kes, diverticula terbentuk di tempat-tempat di mana saluran darah berlalu. Sekiranya integriti membonjol dilanggar, darah merah mengalir, atau darah beku terbentuk. Pesakit bimbang tentang sakit perut, disfungsi aktiviti usus (cirit-birit atau sembelit), kelemahan umum dan peningkatan keletihan, hipotensi. Semua ini mempengaruhi perkembangan penyakit bersamaan: penyumbatan usus, jangkitan purulen pada rongga peritoneal (peritonitis). Dengan definisi terlambat untuk penyakit ini dan langkah-langkah perubatan yang diterima sebelum waktunya, semuanya boleh berakhir dengan kematian..
    10. Phlebectasia adalah proses hemoragik pada organ pencernaan kerana vena varikos dan pecah mikro saluran vena esofagus yang disebabkan oleh lesi patologi hati (sirosis hati), trombosis dan penyumbatan vena portal, yang meningkatkan tekanan di dalam peritoneum (hipertensi portal).

    Kemungkinan patologi ulseratif

    Pelbagai patologi tidak spesifik yang dicirikan oleh kehadiran darah di dalam najis semasa atau selepas pergerakan usus:

    1. Kehamilan juga boleh disertai dengan pendarahan rektum ringan. Sebab-sebab fenomena tersebut dikaitkan dengan perubahan lokasi organ dalaman semasa tempoh kehamilan dan hilang setelah kelahiran anak..
    2. Dari dubur pada wanita semasa haid adalah manifestasi endometriosis usus besar.
    3. Darah semasa buang air besar pada lelaki dewasa disebabkan oleh kanser prostat yang maju, ketika metastasis telah menyebar ke kawasan pelvis dan usus besar. Onkologi dicirikan oleh gejala yang tidak spesifik dan spesifik. Dalam kes pertama: gumpalan darah pada tinja, sembelit yang berpanjangan, penghindaran terhadap makanan, gangguan atau kekurangan ereksi, kelemahan dan keletihan yang berterusan, penurunan berat badan yang cepat. Tanda-tanda khusus: sakit di kawasan usus, kesesakan saluran gastrointestinal, pengeluaran gas yang berlebihan, gemuruh di perut, rasa kenyang dan kenyang di usus, gangguan pergerakan sistem usus. Dengan peningkatan tumor yang ketara, pergerakan tinja di saluran usus menjadi sukar, tinja keluar dalam bentuk pita rata, ia mengandungi zarah darah, lendir, pelepasan bernanah dan kepingan tisu barah mati, dan dorongan palsu untuk membuang air besar muncul.
    4. Perkumuhan najis dengan darah pada orang dewasa muncul kerana peningkatan kerapuhan dinding arteri dan urat akibat penuaan badan (angiodysplasia).
    5. Pada tinja bayi yang baru lahir, ini adalah akibat kekurangan enzim yang memecah laktosa, dan alergi terhadap sebatian protein dalam susu. Pelepasan berdarah juga muncul dengan anomali usus sementara dan sembelit pada bayi.
    6. Penyakit sistem peredaran darah (leukemia, trombosis).
    7. Helminthiasis.
    8. Penyakit berjangkit (disentri pelbagai jenis, salmonellosis, rotavirus, demam kepialu, dll.).

    Kanser prostat tidak dikecualikan

    Langkah-langkah diagnostik

    Ramai orang percaya bahawa pendarahan rektum kecil tanpa rasa sakit bukanlah sebab yang signifikan untuk pemeriksaan perubatan proses tersebut. Walau bagaimanapun, sebarang manifestasi zarah darah di dalam najis harus didiagnosis oleh profesional penjagaan kesihatan. Penyakit di mana pendarahan dari saluran dubur diperhatikan ditangani oleh proctologist. Sekiranya perlu, hubungkan ahli terapi, pakar bedah, ahli endokrinologi.

    Diagnostik dimulakan dengan temu ramah awal pesakit, pemeriksaan visual, dan ujian tambahan ditetapkan. Semasa mengenal pasti penyebabnya, kaedah diagnostik makmal dan instrumental digunakan. Pemeriksaan makmal tinja untuk kehadiran zarah darah, skatologi dan kaloskopi.

    • X-ray usus dengan pengenalan agen kontras ke dalam usus (irrigoscopy);
    • gastroduodenoscopy - pemeriksaan membran mukus esofagus dan perut untuk ulser dan erosi menggunakan endoskopi;
    • rektoskopi - pemeriksaan saluran gastrointestinal bawah untuk mengesan buasir, retakan di dubur, tumor pelbagai etiologi di usus;
    • kolonoskopi - pemeriksaan terperinci mengenai usus (terutamanya usus besar) untuk perubahan strukturnya.

    Prinsip rawatan

    Pada manifestasi pertama darah dari dubur, sebelum kedatangan pasukan ambulans, pesakit harus dibaringkan ke samping dan ais harus diletakkan di perineum. Penyejukan menyebabkan kekejangan vaskular dan menghentikan aliran darah. Kompres sejuk dimasukkan selama 10-15 minit, kemudian dikeluarkan selama 5 minit dan selesai lagi. Adalah perlu untuk meneruskan manipulasi dengan penyejukan dalam masa 1 jam. Berjalan atau duduk meningkatkan peredaran darah di urat pelvis dan meningkatkan kehilangan darah.

    Terapi utama mesti dijalankan secara tidak bergerak. Rejimen rawatan ditentukan berdasarkan sebab yang menyebabkan pembebasan darah, dan dapat menggabungkan pelbagai kaedah terapi: ubat, pembedahan, bukan ubat, fisioterapi, ubat herba dan resipi kesihatan rakyat:

    1. Terapi ubat berlaku untuk sifat berjangkit pendarahan rektum, untuk helminthiasis.
    2. Campur tangan pembedahan ditetapkan: untuk menghilangkan nodul hemoroid, polip dan pelbagai tumor, pemotongan retakan di dubur, menghentikan pendarahan dalaman, dengan penyumbatan arteri dan urat atau penyumbatan usus, dll..
    3. Rawatan kontak ditetapkan untuk patologi ulseratif perut dan ulser duodenum (cauterization ulser).
    4. Terapi gabungan adalah penggunaan gabungan beberapa rawatan. Contohnya, ubat antibakteria digunakan selepas pembedahan. Apabila pesakit lemah, imunomodulator, kompleks vitamin dan mineral, kaedah untuk memulihkan mikroflora dan aktiviti usus ditetapkan.
    5. Terapi rektal dalam bentuk supositoria ubat biasanya diresepkan untuk buasir dan fisur dubur. Kesan terapi supositoria seperti ini boleh berbeza arah: ubat penahan sakit, antiseptik, anti-radang, penyembuhan luka, pencahar, imunomodulator.

    Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui bahawa jejak darah di atas kertas tandas setelah pergerakan usus sangat membimbangkan isyarat mengenai proses patologi serius yang berlaku di dalam tubuh manusia dan mengancam kehidupan yang sihat. Ini memerlukan lawatan wajib ke doktor..