Cara melakukan enema

Enemas adalah salah satu kaedah perubatan tertua pembersihan usus. Pasti, banyak pembaca mengingati diri mereka ketika mereka masih kecil, ketika mereka meminta buah-buahan / buah beri dari kebun tetangga di mulut mereka. Ketika itulah keracunan makanan mengikuti mereka, dan kemudian enema di wad berjangkit. Hari ini, pembilasan usus digunakan untuk pelbagai tujuan, jadi dalam bahan di bawah ini kita akan menganalisis jenis enema dan cuba memahami bagaimana melakukan enema di rumah sendiri (bagaimana menyediakan penyelesaian) dan bagaimana menggunakan alat untuk prosedur.

Untuk apa enema??

Perlu diketahui bahawa, diterjemahkan dari bahasa Yunani, enema ditafsirkan sebagai mencuci. Itulah sebabnya enema paling kerap digunakan di dinding institusi perubatan atau di rumah untuk membersihkan usus. Lebih-lebih lagi, kaedah menolong pesakit ini ditunjukkan untuk sembelit dan keracunan makanan dan cirit-birit. Di sini, hanya penyelesaian untuk enema di rumah yang berbeza. Selain itu, enema juga digunakan untuk tujuan berikut:

  • Pengenalan ubat untuk tindakan mereka yang lebih cepat dengan penyerapan langsung ke dalam darah melalui dinding usus;
  • Penurunan tahap aseton pada kanak-kanak dengan keracunan makanan;
  • Dengan cara ini, anda dapat membersihkan usus dari parasit di rumah..

Penting: jika pembaca berminat untuk melakukan enema dengan betul, pertama sekali perlu menyediakan peralatan. Ini adalah picagari sederhana (pir) dengan isipadu 500-700 ml, atau, idealnya, cawan Esmarch, yang berisi hingga 1.5-2 liter cecair.

Jenis-jenis enema

Sebelum meletakkan enema di rumah, disarankan untuk mengetahui jenis manipulasi yang mungkin pada dasarnya. Oleh itu, bergantung pada tujuan prosedur, enema dibezakan mengikut jenis untuk perkara berikut:

  • Membersihkan enema. Ini melibatkan pengenalan jumlah larutan khas yang cukup atau hanya air untuk membasmi usus untuk sembelit atau keracunan. Selain itu, enema pembersihan jenis ini di rumah boleh dilakukan sebelum kolonoskopi atau jenis diagnostik usus lain;
  • Enema Siphon. Ini ditunjukkan jika pesakit tidak mempunyai kesan pengambilan julap. Prinsip utama operasi prosedur sedemikian adalah mencuci usus dari racun terkumpul, toksin, fenomena genangan. Dengan manipulasi ini, sehingga 20 liter larutan secara beransur-ansur dimasukkan ke dalam usus pesakit;

Penting: siphon enema memberi banyak tekanan pada tubuh pesakit dan mempunyai pelbagai kontraindikasi.

  • Lavage minyak usus. Di sini, penyelesaian enema disediakan secara eksklusif dari minyak sayuran. Manipulasi serupa ditunjukkan untuk pesakit yang mengalami sembelit berterusan. Penyelesaiannya mula bertindak 10-12 jam setelah dimasukkan ke dalam usus;
  • Siram hipertonik. Dalam kes ini, larutan khas magnesia atau larutan natrium klorida digunakan sebagai cecair untuk enema. Penyelesaian yang disuntik merangsang peristaltik usus dengan menjengkelkan reseptor dan melembutkan najis;
  • Lavage usus terapeutik. Dalam kes ini, melalui usus, mungkin meneutralkan sindrom kesakitan dengan cepat, mengurangkan tahap aseton, meneutralkan parasit, melegakan keradangan pada usus besar, dll. Enema seperti ini di rumah dalam kebanyakan kes mempunyai kesan terapeutik yang sangat baik.

Penting: keseluruhan prinsip membersihkan enema adalah kesan terma, kimia dan mekanikal pada dinding usus.

Penyelesaian untuk enema

Untuk menyediakan pelbagai jenis pembasuhan usus, perlu menyediakan penyelesaian enema yang berbeza untuk pembersihan usus. Oleh itu, sebelum mengetahui cara membuat enema di rumah dengan betul, kita akan mempelajari beberapa jenis penyelesaian pembersihan atau penyembuhan untuk prosedur tersebut. Mereka seperti ini:

  • Penyelesaian air. Dengan bantuannya, enema pembersihan paling mudah dilakukan. Anda boleh menggunakan air yang sebelumnya direbus dan disejukkan pada suhu 20-23 darjah..
  • Penyelesaian herba pisang. Enema pembersih seperti itu bukan sahaja dapat membantu mengatasi sembelit, tetapi juga menyembuhkan retakan di dubur dan rektum. Lebih-lebih lagi, jika anda meletakkan enema untuk membersihkan usus, maka suhunya tidak boleh lebih tinggi dari 26 darjah, dan isinya sekurang-kurangnya 1 liter. Untuk rawatan proses keradangan, anda boleh mengurangkan isipadu larutan hingga 200 ml dan meningkatkan suhunya hingga 35 darjah. Sediakan rebusan pisang dengan kadar 1 sudu besar. l. herba dalam segelas air.
  • Merebus chamomile. Ia membantu bukan sahaja membersihkan lumen usus dari kotoran, tetapi juga melegakan radang rektum dan usus besar dengan sempurna dan pada masa yang sama menghilangkan gas dengan baik. Kaldu disediakan pada kadar 2-3 sudu besar tanaman kering per 1.5 liter air. Suhu larutan untuk pembersihan usus seperti itu dengan enema sekurang-kurangnya 23 darjah.
  • Merebus Yarrow. Membantu mengatasi masalah sembelit dan sekaligus mengurangkan ukuran buasir dalaman. Untuk menyediakan kuahnya 2 sudu besar. tanaman direbus dalam 0.5 liter air.
  • Penyelesaian garam hipertonik. Cara penyebaran enema jenis ini dijelaskan di bawah. Tetapi penyelesaiannya sendiri disediakan dari garam meja dan air sejuk sederhana. Untuk 1 liter cecair, anda perlu mengambil satu sudu garam yang tidak lengkap dan kacau rata.
  • Penyelesaian minyak. Enema semacam itu untuk membersihkan usus di rumah tidak kerap digunakan. Walau bagaimanapun, perlu diketahui bahawa tidak lebih daripada 200 ml minyak sayuran yang dipanaskan digunakan untuk manipulasi..

Penting: suhu larutan enema memainkan peranan penting. Oleh itu, untuk meningkatkan peristalsis usus, larutan dengan suhu 20-26 darjah digunakan. Dan untuk melonggarkan otot-otot otot licin usus, cecair dengan suhu 30-35 darjah digunakan. Suhu larutan yang lebih tinggi akan memudahkan penyerapannya yang cepat ke dalam aliran darah. Akibatnya, jumlah darah dapat meningkat, yang akan menyebabkan pembengkakan minimum. Dalam keadaan terburuk, seseorang mungkin mengalami krisis hipertensi..

Cara membuat enema di rumah dengan betul?

Untuk memahami bagaimana membuat enema pembersih sendiri di rumah, anda mesti terlebih dahulu memilih jenis penyelesaian dan alat utama untuk manipulasi (pir atau cawan Esmarch). Secara umum, ketika menjawab persoalan bagaimana melakukan enema untuk membersihkan usus dengan betul, algoritma tindakan akan kelihatan seperti ini:

  • Penyelesaian yang disediakan dicurahkan ke dalam instrumen yang dipilih. Sekiranya ini adalah cawan Esmarch, maka ia mesti digantung pada ketinggian 1-1,5 m. Sangat sesuai untuk menjalankan prosedur di bilik mandi. Kemudian cawan itu boleh digantung di tempat mandi..
  • Selanjutnya, mereka yang ingin memahami bagaimana enema dilakukan untuk membersihkan usus harus memahami bahawa prosedur itu dapat dilakukan dalam salah satu dari dua posisi. Ini adalah kedudukan lutut-siku, atau posisi "berbaring di sebelah kiri". Pilihan kedua dianggap lebih betul dan berkesan dari segi anatomi dan struktur usus..
  • Setelah mengambil kedudukan yang betul, perlu melincirkan dubur dan / atau hujung cawan / pir dengan jeli petroleum atau krim bayi.
  • Lepaskan udara dari pir / cawan dengan menekan perlahan sehingga air muncul.
  • Sapukan punggung dengan lembut dan masukkan hujung alat pembasuhan usus hingga kedalaman 10-15 cm.
  • Kemudian anda perlu berehat dan membiarkan air masuk ke dalam usus. Pada masa yang sama, mereka yang ingin memahami bagaimana melakukan enema di rumah harus sedar bahawa semasa prosedur itu, perlu bernafas dengan dalam dan hanya dengan perut. Ini akan melonggarkan dinding usus dan membiarkan lebih banyak air mengalir ke dalamnya..

Penting: jika anda ingin memahami cara melakukan enema di rumah, maka harus diingat bahawa apabila rasa sakit muncul di kawasan usus pada saat larutan memasukinya, matikan paip cawan dan tunggu beberapa minit. Sekiranya kesakitan hilang, penyelesaiannya dapat diteruskan. Sekiranya kesakitan tidak hilang, maka jumlah cecair ini masih mencukupi..

  • Dalam kedudukan ini, setelah pengenalan penyelesaian, perlu bertahan sehingga munculnya dorongan untuk membuang air besar. Sebagai peraturan, ini tidak lebih dari 5-15 minit. Sekiranya anda mempunyai keinginan berterusan untuk mengosongkan diri anda dengan segera..

Nasihat: enema hipertensi dijalankan mengikut algoritma yang sama, tetapi menggunakan jumlah penyelesaian yang lebih kecil. Di sini anda boleh menggunakan mentol getah standard (picagari). Oleh itu, kami mengetahui dengan tepat bagaimana melakukan enema di rumah..

Tetapkan enema daging sendiri

Sekiranya anda ingin memahami cara membuat enema untuk diri sendiri berdasarkan minyak, maka semuanya sangat mudah di sini:

  • Pir diisi dengan minyak sayuran yang dipanaskan hingga suhu 26 darjah;
  • Ambil kedudukan siku lutut dan pelincirkan dubur dengan minyak / jeli minyak / krim;
  • Masukkan hujung pir ke dalam dubur dan perlahan-lahan memerah minyak dari dalamnya ke dalam usus;
  • Anda perlu berada dalam kedudukan ini selama 10 minit lagi, sehingga sedikit menembusi lebih dalam ke usus besar;
  • Selepas itu, anda boleh tidur. Penyelesaiannya akan berjaya pada waktu pagi.

Ciri-ciri enema siphon

Dengan pembersihan semula jadi tubuh yang sukar, doktor menggunakan enema siphon. Enema siphon menyiratkan pembersihan usus secara menyeluruh dan menyeluruh sepanjang penyumbatan, massa bertakung, toksin, sanga, lendir, dan lain-lain. Hanya pekerja perubatan yang benar-benar mengetahui teknik menetapkan enema sifon. Walau bagaimanapun, enema siphon, algoritma pelaksanaannya tidak begitu mudah, dapat dicuba dan diberikan kepada orang dewasa di rumah sendiri. Prinsip asas prosedur sedemikian adalah untuk memasangkan saluran masuk dan keluar larutan menggunakan kekuatan semula jadi fisiologi pesakit..

Petunjuk untuk siphon enema adalah:

  • Kekurangan keberkesanan daripada mengambil julap dan langkah-langkah lain untuk memudahkan tindakan membuang air besar;
  • Keperluan untuk membuang bahan toksik, racun, racun dari usus;
  • Penyumbatan sebahagian usus, yang disebabkan oleh kesesakan;
  • Keperluan pembersihan usus berkualiti tinggi sebelum pembedahan;
  • Juga, enema siphon dilakukan dengan volvulus usus panjang..

Teknik enema Siphon

Mereka yang ingin mengetahui bagaimana bentuk siphon enema dapat membiasakan diri dengan teknik melakukan siphon enema di bawah. Untuk prosedur, peralatan sedemikian disediakan:

  • Tiub gastrik disambungkan ke tiub getah dengan menggunakan tiub kaca tambahan;
  • Krim bayi atau jeli petroleum;
  • Dulang;
  • Corong dengan kapasiti 1.5-2 liter;
  • Apron kain minyak;
  • Sarung tangan perubatan steril;
  • Tapak minyak;
  • Kapasiti untuk mengumpulkan najis yang dikeluarkan (lembangan atau baldi);
  • Jag atau bekas lain dengan isipadu 1.5 liter;
  • Penyelesaian siap untuk prosedur (larutan garam lemah atau hanya membersihkan air rebusan sejuk pada suhu 32-35 darjah). Isipadu kira-kira 12 liter.

Oleh itu, enema siphon diletakkan dengan cara ini:

  • Taplak minyak diletakkan di atas sofa, yang akan terletak di bawah zon gluteal pesakit. Dalam kes ini, hujung kain minyak harus diturunkan ke lembangan atau baldi yang diganti.
  • Pesakit diletakkan di sebelah kiri dan diminta membengkokkan lutut, menariknya ke perut.
  • Probe dilincirkan dengan jeli petroleum sejauh 40 cm dari hujung dan secara beransur-ansur dimasukkan ke dalam lumen rektum dan lebih jauh ke kedalaman 40 cm. Mereka bertindak dengan sangat berhati-hati, mengelakkan risiko memutar hujung tiub.
  • Sekarang corong yang telah siap dipasang dan larutan yang disiapkan perlahan-lahan dituangkan ke dalamnya dari senduk. Pertama kira-kira 1 liter.
  • Corong mesti dipegang sedemikian rupa sehingga air sentiasa berada di mulut alat. Ini akan membantu mengelakkan udara memasuki usus..
  • Sekarang anda perlu menurunkan lubang untuk mengisi larutan di bawah punggung pesakit sehingga tinja mula keluar bersama-sama dengan larutan.
  • Kemudian corong dinaikkan semula dan diisi dengan air dalam jumlah yang sedikit lebih besar dan alat itu sekali lagi diturunkan di bawah paras tubuh manusia.
  • Oleh itu, manipulasi diulang sehingga cecair jernih tanpa campuran najis keluar dari usus pesakit..
  • Dalam keadaan terlentang, pesakit harus kekal selama sekurang-kurangnya 15 minit dengan tiub di dalam usus untuk membolehkan larutan yang tersisa melarikan diri hingga akhir.
  • Pada akhir prosedur, pesakit melakukan tandas kebersihan dan melumasi dubur dengan krim untuk mengelakkan kerengsaan.

Inilah rupa siphon enema di kemudahan perubatan..

Langkah berjaga-jaga

Sebelum membuat enema di rumah dengan tangan anda sendiri, anda perlu memastikan bahawa anda tidak mempunyai kontraindikasi terhadap prosedur tersebut. Ini adalah:

  • Kehadiran polip di lumen usus;
  • Kehadiran tumor malignan di usus;
  • Buasir, terutamanya pada fasa akut;
  • Prolaps rektum;
  • Kehadiran fisur dubur dan kerengsaan dubur;
  • Kehamilan;
  • Peningkatan tekanan darah pada pesakit;
  • Apendisitis akut;
  • Penyakit atau kolitis Crohn;
  • Pendarahan dari saluran pencernaan;
  • Ulser usus;
  • Patologi kardiovaskular.

Untuk sebarang keadaan ini, anda tidak boleh mengambil risiko dan melakukan enema pembersihan di rumah. Dalam kes ini, agar tidak membahayakan diri sendiri, lebih baik berjumpa dengan doktor anda dan menyelesaikan masalah sembelit dengan kaedah yang lebih ringan. Perlu diingat bahawa membersihkan badan di rumah dengan menggunakan enema lebih kerap daripada sekali seminggu dapat menimbulkan dysbiosis. Enema pembersihan usus seperti itu tidak selalu bermanfaat. Lebih baik membetulkan keadaan melalui perubahan gaya hidup (diet / tabiat / senaman). Lebih baik daripada terus meletakkan enema di rumah sendiri.

Membersihkan enema di rumah: teknik prosedur

Masa membaca: 9 minit

Enema (enema) adalah prosedur di mana cecair disuntik ke dalam rektum menggunakan pelbagai alat. Mereka melaksanakannya untuk menyelesaikan pelbagai masalah. Sebagai contoh, ia membantu dengan sembelit yang berpanjangan, dengan berkesan membuang bahan toksik dari badan sekiranya berlaku keracunan. Enema dilakukan sebelum melahirkan, pembedahan, endoskopi dan pemeriksaan sinar-X. Dalam banyak kes, prosedur ini juga dilakukan di rumah..

Jenis enema dan tujuannya

Terdapat banyak jenis enema, masing-masing mempunyai tujuannya sendiri..

Ini termasuk:

Jenis enemaPelantikan
PembersihanDengan pertolongannya, usus dibersihkan dari racun dan tinja dengan sembelit. Dia juga dihadapkan ke pemeriksaan sinar-X.
MinyakProsedur ini dilakukan untuk melembutkan najis dan memudahkan pergerakan usus sekiranya berlaku sembelit. Untuk melakukan ini, gunakan zaitun, bunga matahari atau parafin cair yang dipanaskan.
TerapiEnema seperti itu dilakukan sekiranya mustahil untuk memberi ubat melalui jalan oral. Ia cepat diserap dan memasuki aliran darah. Dalam kes ini, kesan positif diberikan secara langsung pada usus atau seluruh tubuh manusia.
HipertensiIa terbukti dapat membersihkan usus dengan sembelit. Dengan pertolongannya, najis cepat dikeluarkan dari badan. Dalam kes ini, natrium klorida (10%) atau magnesia (30%) digunakan.

Komposisi

Enema di rumah paling kerap dilakukan dengan menggunakan air suling suam. Walau bagaimanapun, untuk masalah tertentu, penyelesaiannya adalah dengan minyak, herba, pembasmi kuman:

  • Minyak. Ia mengandungi minyak yang berbeza: kastor, buckthorn laut, zaitun, biji rami. Enema seperti itu membantu proses keradangan pada organ perut, bisul, buasir, melegakan sembelit, parasit, bakteria, cacing.
  • Garam. Baginya, garam meja atau laut digunakan. Kadang kala enema ini dilakukan dengan lemon. Ia membantu membersihkan usus dengan baik.
  • Dengan permanganat kalium. Kalium permanganat mempunyai kesan pembasmi kuman.
  • Soda. Terima kasih kepada soda, keseimbangan air dinormalisasi, pembentukan gas dihilangkan, berat badan berkurang, parasit dikeluarkan.
  • Lemon. Enema dengan lemon membantu menormalkan metabolisme, mengekalkan mikroflora yang bermanfaat dalam usus, menjadikan bahan tinja lebih lembut, menghilangkan toksin dan toksin.
  • Ubi bit. Dalam kes ini, jus bit yang baru diperah digunakan. Prosedur ini mempunyai kesan pencahar yang kuat..

Walau bagaimanapun, pendekatan untuk memilih penyelesaian enema harus bersifat individu..

Latihan

Terlepas dari tujuan pembersihan usus, perlu mempersiapkan prosedur dengan betul. Sehari sebelumnya, anda harus beralih ke diet buah dan sayur, tidak termasuk makanan asap, pedas, manis dan berlemak dari diet. Anda perlu minum kira-kira 2 liter air setiap hari.

Di farmasi, anda perlu membeli alat khas - cawan Esmarch, yang merupakan bekas 2 liter. Ia dilengkapi dengan selang getah, penjepit dan tiga ferrules. Kadang kala prosedur dijalankan dengan mentol getah. Air mendidih di atas petua.

Air untuk enema yang dilakukan di rumah diambil pada suhu yang berbeza:

  • sejuk (0... + 18 darjah) - membantu menurunkan suhu badan dan mengaktifkan peristalsis usus;
  • hangat (+ 37... + 40 darjah) - melonggarkan otot halus usus, mencairkan kotoran yang mengeras;
  • panas (+ 40... + 45 darjah) - diperlukan untuk merangsang peristalsis usus, supaya jisim tinja keluar dengan cepat, dan juga untuk memanaskan prostat.

Prosedur

Enema pembersihan di rumah dilakukan dengan menggunakan pelbagai alat.

Ini boleh menjadi cawan Esmarch, mentol getah, microclysters.

Mug Esmarch

Untuk prosedur sedemikian, anda memerlukan 1-2 liter air yang dipanaskan hingga +37 darjah. Anda boleh menambah 1 sudu besar. l. sabun bayi biasa atau 2 sudu besar. l. minyak sayuran. Ini membantu meningkatkan kesan enema. Air siap dicurahkan ke dalam cawan Esmarch dan tiub getah yang terletak di situ diisi. Semua udara harus melarikan diri dari itu, sehingga mereka membuka keran sebentar.

Tempat tidur ditutup dengan kain lap, salah satu hujungnya diturunkan ke dalam baldi atau lembangan yang sudah siap. Orang itu berbaring di sebelah kirinya, membengkokkan kakinya dan menekannya ke perutnya. Hujungnya dilincirkan dengan minyak vaseline dan dimasukkan dengan teliti ke dalam dubur dan rektum hingga kedalaman 10–12 cm.

Buka keran dan perlahan-lahan naikkan cawan Esmarch ke ketinggian kira-kira 1 m. Sekiranya seseorang merasa sakit atau dorongan kuat untuk membuang air besar, maka tekanan air berkurang. Apabila cecair disuntik sepenuhnya, hujungnya dikeluarkan. Pesakit harus menahan diri dari membuang air besar selama 5-10 minit. Rangsangan peristaltik usus besar menyebabkan pengosongannya dari najis. Petua dicuci dengan air suam dan sabun dan rebus.

Pir

Enema boleh dihantar dengan pir. Adalah lebih baik jika anda perlu memasukkan cecair dengan isipadu tidak lebih dari 0.5 liter. Sebelum prosedur, pir dicuci dengan air sabun. Tempat tidur atau sofa ditutup dengan kain lap. Penyelesaiannya dikumpulkan dalam pir. Untuk melakukan ini, semua udara dilepaskan darinya, hujungnya diturunkan ke dalam bekas dengan cecair dan jumlah air yang diperlukan diambil.

Sekiranya anda mesti melakukan enema sendiri, maka anda harus berbaring di satu sisi, tekan kaki ke perut. Lubricate bukaan dubur dan hujung pir dengan minyak vaseline, sebarkan pantat dengan jari anda dan masukkan jarum suntik ke dalam rektum dengan berhati-hati sejauh 3 cm. Anda perlu memerah pir sedikit, menyuntikkan cecair ke dalam usus. Kemudian dikeluarkan. Penyelesaiannya harus dipegang selama 10 minit, maka anda perlu pergi ke tandas.

Tanpa pir

Sekiranya anda perlu membersihkan usus dengan segera, dan tidak ada pir atau cawan Esmarch di tangan, maka anda boleh menggunakan reka bentuk buatan sendiri.

Untuk membuatnya, anda memerlukan bahan berikut:

  • botol plastik dengan penutup;
  • tiub silikon;
  • badan pen mata;
  • pin pakaian.

Tiub silikon disambungkan ke penutup, di mana lubang dibuat dengan diameter lebih kecil daripada tiub itu sendiri. Tuangkan cecair ke dalam bekas dan ketatkan penutupnya. Badan dari pemegang tanpa bonjolan dan kecacatan dilekatkan pada hujung tiub yang lain. Ia dilumurkan dengan jeli petroleum dan dimasukkan ke dalam rektum dengan lembut. Klip pada tiub diperlukan untuk mengatur aliran larutan.

Microclysters

Micro enema Microlax adalah julap bertindak cepat, yang dihasilkan dalam tiub. Ia mengandungi dos ubat yang diperlukan, yang membantu melembutkan kotoran yang padat, kerana ia mudah dikeluarkan. Ia boleh digunakan oleh orang dewasa dan kanak-kanak..

Micro enema mempunyai hujung aplikator yang fleksibel dengan tepi bulat. Untuk memasukkannya, lepaskan meterai daripadanya, griskannya dengan minyak vaseline dan tekan perlahan pada tiub, melepaskan udara. Kemudian dimasukkan ke dalam dubur dan isinya dikeluarkan sepenuhnya. Enema mikro mula bertindak dalam 5-15 minit.

Pembersihan Walker

Untuk membersihkan usus mengikut Walker, anda memerlukan 2-3 liter air rebus, yang menambah 1-2 sudu besar. l. jus lemon atau cuka sari apel. Cecair itu dituangkan ke dalam cawan Esmarch. Orang itu berbaring di satu sisi dan menekan kakinya ke perutnya. Hujungnya dimasukkan dengan sangat lembut ke dalam rektum dan keran dibuka untuk membolehkan air mengalir.

Tarik nafas dalam-dalam dan jumlah nafas pendek yang sama. Ini membolehkan cecair memasuki rektum dengan lebih cepat. Apabila cawan kosong, keluarkan hujungnya dengan teliti. Air harus disimpan selama 7 minit, selepas itu usus dikosongkan. Prosedur ini disyorkan pada awal pagi..

Kontraindikasi

Dilarang keras melakukan enema sekiranya terdapat polip usus. Ini adalah tumor kecil yang bersifat jinak yang timbul di dinding usus dari tisu. Mereka mula tumbuh ke dalam lumen usus, dan enema dapat merosakkannya, yang penuh dengan pendarahan dan akibat yang tidak menyenangkan lainnya..

Douching tidak digalakkan jika reaksi alahan terhadap komponen larutan telah diperhatikan sebelumnya. Walaupun sebilangan kecil zat, sekali pada selaput lendir, dapat memprovokasi edema Quincke atau kejutan anafilaksis.

Prosedur ini sangat menyakitkan jika terdapat keretakan di dubur. Semasa enema, jangkitan dapat diperkenalkan, yang menyebabkan masalah baru. Juga, prosedur pembersihan untuk prolaps rektum dilarang, kerana luka, yang dapat menyebabkan kematian.

Enema untuk buasir dan penurunan berat badan

Untuk buasir, enema minyak dan air dilakukan untuk memudahkan pergerakan usus. Minyak ini mempunyai kesan pencahar dan melembutkan dinding usus. Prosedur ini dilakukan dengan cara yang sama seperti dalam kes lain, tetapi dilarang sama sekali jika syarat berikut diperhatikan:

  • keradangan akut;
  • trombosis buasir;
  • prolaps rektum;
  • fisur dubur dan pendarahan.

Enemas juga bertujuan untuk menurunkan berat badan. Mereka membantu dengan membersihkan usus apabila seseorang telah membuat keputusan untuk makan dengan betul atau kelaparan..

Ciri-ciri prosedur pada orang yang berbeza

Enema boleh dilakukan oleh semua orang, tanpa mengira jantina dan usia..

Tetapi untuk kategori orang yang berbeza, prosedur untuk membersihkan usus adalah berbeza..

Pada lelaki dan wanita

Lelaki dan wanita diberi enema dengan cara yang sama, tetapi ciri-ciri individu badan harus diambil kira. Wanita dinasihatkan untuk tidak membersihkan usus seminggu sebelum atau 7 hari selepas haid.

Bagi lelaki, enema membantu merawat prostatitis. Untuk melakukan ini, bersihkan usus terlebih dahulu dengan air biasa, dan kemudian suntikan larutan berminyak atau herba ke dalam rektum dan simpan selama satu jam.

Pada wanita hamil

Sembelit adalah perkara biasa semasa kehamilan. Sekiranya anda tidak dapat melakukan tanpa enema, maka ia harus dilakukan dengan berhati-hati. Pada trimester pertama, jika terdapat peningkatan nada rahim, prosedur seperti itu dapat memprovokasi kontraksi dan kegugurannya. Pada peringkat akhir, enema boleh menyebabkan kelahiran pramatang..

Terdapat banyak ubat yang mempunyai kesan pencahar ringan dan dibenarkan semasa kehamilan, misalnya, mikrokliser Mikrolax.

Pada bayi baru lahir

Bayi baru lahir diberi enema dalam kes berikut:

  • untuk memudahkan pergerakan usus dengan sembelit;
  • sekiranya berlaku keracunan.

Untuk prosedur, gunakan mentol getah. Anak diletakkan di punggungnya, kakinya diangkat dan hujung jarum suntik, dioleskan dengan petroleum jelly, dimasukkan ke dalam dubur sebanyak 2-3 cm. Pir perlahan-lahan diperah sehingga semua air memasuki usus. Punggung diperah dan dipegang sebentar, selepas itu mereka berehat.

Pada kanak-kanak

Kanak-kanak yang lebih tua diberi enema dengan cara yang sama, dan setelah 5 tahun mereka sudah menggunakan cawan Esmarch. Air suam dituangkan ke dalamnya, kanak-kanak itu terletak di sebelah kirinya dan menarik kakinya. Hujungnya dimasukkan dengan teliti ke dalam dubur sejauh 5-7 cm, paip pada tiub dibuka dan cairan dituangkan.

Selepas ini, peranti dikeluarkan, dan anak mesti berusaha menahan air selama 10 minit. Dia kemudian dibawa ke tandas untuk buang air besar..

Cara memberi enema di rumah

Kata enema mempunyai akar bahasa Yunani dan secara harfiah bermaksud pembilasan. Pelbagai cecair disuntik ke dalam rektum untuk tujuan diagnostik atau terapi. Enema pembersihan adalah prosedur perubatan, ia dilakukan untuk mencairkan dan membuang kandungan bahagian bawah usus besar.

  1. Pembersihan enema - petunjuk
  2. Diagram pembersihan usus dengan enema
  3. Pengairan Esmarch
  4. Berapa banyak air yang diperlukan untuk menetapkan enema
  5. Cara meletakkan enema di rumah - algoritma tindakan
  6. Cara memberi enema kepada anak
  7. Berapa banyak air yang diperlukan kanak-kanak untuk memberi enema
  8. Cara memberi enema kepada anak algoritma tindakan

Pembersihan enema - petunjuk

Enema pembersih ditunjukkan dalam beberapa kes. Tujuan prosedur adalah satu - membersihkan usus dari tinja.

✔ Prosedur dijalankan dengan sembelit berterusan.

✔ Enema diletakkan untuk membuang bahan toksik sekiranya berlaku keracunan.

✔ Enema pembersihan diperlukan sebelum pembedahan.

✔ Prosedur ditetapkan sebelum melahirkan.

✔ Sebelum pemeriksaan sinar-X saluran pencernaan.

✔ Enema pembersih diresepkan untuk pemeriksaan endoskopi usus besar.

Pembersihan enema dikontraindikasikan pada luka akut dan luka erosif-ulseratif pada mukosa usus besar. Anda tidak boleh meletakkan enema pembersih untuk beberapa penyakit pembedahan akut pada rongga perut. Ini adalah apendisitis akut, peritonitis. Enema pembersih juga dikontraindikasikan sekiranya berlaku pendarahan gastrointestinal, tumor usus yang hancur, pada hari-hari pertama selepas pembedahan pada organ perut. Dan juga enema dikontraindikasikan dalam kekurangan jantung yang teruk..

Diagram pembersihan usus dengan enema

Terdapat skema yang dikembangkan untuk menetapkan enema pembersihan sebelum memulakan rawatan atau selari dengannya. Pembersihan dengan enema mengikut skema membersihkan badan toksin. Sebelum memulakan rawatan untuk penyakit kulit kronik, enema pembersihan diperlukan..

Pembersihan usus dengan enema dilakukan mengikut skema berikut

SemingguKekerapan menetapkan enema
1Setiap minggu
2Dalam satu hari
3Dua hari kemudian
4 dan seterusnyaSekali seminggu

Pengairan Esmarch

Enema pembersih diberikan menggunakan cawan Esmarch getah atau kaca khas. Mug Esmarch adalah tangki khas dengan bukaan dengan isipadu satu hingga dua liter.

Tiub getah khas sepanjang satu setengah meter dilekatkan pada cawan. Terdapat hujung getah atau plastik khas di hujung tiub. Dan juga di hujung tiub terdapat paip khas, dengan mana anda dapat mengatur aliran air ke dalam rektum dari cawan.

Berapa banyak air yang diperlukan untuk menetapkan enema

Untuk enema pembersihan, orang dewasa memerlukan satu hingga satu setengah liter air suam. Suhu air yang disyorkan dari 25-35 ° C.

Untuk merangsang pengecutan usus besar dengan sembelit atonik, anda boleh menggunakan air pada suhu yang lebih rendah - dari 12 hingga 20 ° C.

Sekiranya anda perlu merehatkan otot-otot halus usus dengan sembelit spastik, anda perlu menggunakan air dengan suhu 37 hingga 42 ° C.

Untuk meningkatkan kesan pembersihan prosedur, 2-3 sudu gliserin atau minyak sayuran apa pun boleh ditambahkan ke dalam air enema. Anda boleh melarutkan satu sudu cukur sabun bayi di dalam air.

Cara meletakkan enema di rumah - algoritma tindakan

Video berguna 2

✔ Tuangkan jumlah air yang diperlukan ke dalam cawan Esmarch, buka keran dan isi tiub getah, menggantikan udara darinya. Lubricate hujung tiub dengan Vaseline. Matikan paip dan gantung cawan di atas tingkat tempat tidur di mana pesakit akan berbaring.

✔ Pesakit harus menanggalkan pakaian dan berbaring di atas katil, membelok di sebelah kirinya. Kaki perlu dibengkokkan di lutut dan ditarik ke perut. Dalam kedudukan ini, dubur lebih mudah diakses untuk memasukkan hujungnya. Taplak minyak perubatan harus diletakkan di bawah pantat pesakit, satu hujung kain minyak mesti diturunkan ke dalam lembangan.

✔ Dengan jari pertama dan kedua tangan kiri, tolak punggung pesakit, dan dengan tangan kanan perlahan-lahan masukkan hujung tiub yang dilincirkan dengan Vaseline ke dalam rektum hingga kedalaman 10-12 cm dengan tangan kanan.

✔ Pada awal penyisipan hujung, masukkan hujung ke arah pusar pesakit selama 3-4 sentimeter pertama. Kemudian putar hujung mengikut lumen rektum dan teruskan pendahuluan selari dengan coccyx.

✔ Setelah memasukkan hujungnya, anda perlu membuka keran dan menyuntikkan cecair, menaikkan cawan ke ketinggian satu meter.

✔ Sekiranya air tidak mengalir, anda perlu menarik sedikit hujungnya dan meningkatkan tekanan air, sambil mengangkat cawan lebih tinggi. Apabila pesakit mengadu sakit, kurangkan tekanan usus besar.

✔ Selepas akhir pemberian cecair, pesakit harus bersabar dan menahan diri dari mengosongkan usus selama 5-10 minit.

Oleh kerana rangsangan peristalsis usus besar semasa penetapan enema, usus bawah dikosongkan dari tinja. Kita boleh mengatakan bahawa enema pembersihan adalah pembersihan usus yang sederhana dan tidak menyakitkan.

Cara memberi enema kepada anak

Algoritma tindakan semasa prosedur pada kanak-kanak jauh berbeza dengan menetapkan enema kepada orang dewasa. Enema pembersihan adalah prosedur yang berguna, tetapi kesannya bergantung pada jumlah air yang disuntikkan, tekanan cecair yang masuk, suhu air dan kadar pengenalannya.

Tanpa kebenaran doktor, sekiranya sakit akut di perut, enema dikontraindikasikan untuk kanak-kanak. Peranti enema dibasmi kuman dengan mendidih selepas setiap penggunaan.

✘ Anak-anak di bawah usia 3 tahun diberi enema dengan belon getah, iaitu pir perubatan.

Children Untuk kanak-kanak bulan pertama kehidupan, gunakan tabung No. 2, ia direka untuk 50 ml.

✘ Untuk bayi berusia 3-11 bulan menggunakan belon No. 2.5, ia dirancang untuk 100 ml.

✘ Untuk kanak-kanak berumur satu hingga tiga tahun, gunakan belon No.4. Kapasiti 170 ml.

✘ Untuk kanak-kanak yang lebih tua, enema diberikan menggunakan alat khas: penyiram. Ini adalah beg getah atau cerek, di mana tiub getah atau plastik berlekuk dipasang untuk selamat dimasukkan ke dalam rektum. Panjang tiub hingga satu setengah meter. Semakin tinggi penyiram naik semasa prosedur, semakin tinggi tekanan cecair yang disuntik. Ketinggian mengangkat yang disyorkan dari 0.5 hingga 1 meter.

Berapa banyak air yang diperlukan kanak-kanak untuk memberi enema

Bayi disuntik dengan 50 hingga 100 ml air. Kanak-kanak berumur satu hingga lima tahun dari 150 hingga 300 ml air. Kanak-kanak berumur enam hingga empat belas tahun bertolak ansur dengan pengenalan 300-700 ml air rebusan dengan baik.

Cecair harus disuntik ke dalam rektum secara perlahan, tanpa peningkatan tekanan yang tajam. Enema pembersih mungkin mengandungi garam dan baking soda seperti yang disyorkan oleh doktor anda. Dos yang disyorkan ialah 0.5-1 sudu teh setiap gelas air.

Enema dengan satu air paling kerap tidak diresepkan kepada kanak-kanak. Doktor mungkin mengesyorkan menambah minyak sayuran: 1-4 sudu minyak sayuran untuk 0.5-1 cawan teh chamomile. Suhu air boleh turun naik antara 27-38 ° C.

Cara memberi enema kepada anak algoritma tindakan

✔ Semasa menggunakan silinder getah, masukkan air ke dalamnya, dan griskan hujungnya dengan minyak sayuran atau jeli petroleum.

✔ Letakkan anak di sebelah kirinya, kakinya harus dibengkokkan di lutut dan ditekan ke perut. Punggung anak harus dipusingkan ke arah orang yang memberi enema. Letakkan taplak minyak di bawah anak.

✔ Sebelum memberi enema, anda perlu melepaskan udara dari belon sehingga air muncul dari hujungnya. Selepas itu, masukkan hujung belon dengan perlahan ke dalam dubur dan bawa ke dalam rektum hingga kedalaman 3 hingga 7 sentimeter.

✔ Kemudian muncul tahap utama prosedur. Masukkan jumlah cecair yang diperlukan ke dalam usus. Sekiranya halangan timbul semasa memasukkan hujung atau anak merasa sakit, kekuatan itu tidak boleh digunakan dalam keadaan apa pun. Anda perlu menukar arah hujungnya. Biasanya air masuk dengan mudah. Pir perubatan harus dikeluarkan dari usus dalam keadaan terkompresi..

Arah penyisipan hujung semasa enema pembersihan. Foto: Greenapteka.ru

✔ Setelah mengeluarkan hujungnya, punggung anak perlu diperah sebentar untuk mengelakkan air mengalir keluar dari dubur.

✔ Sekiranya enema pembersih diberikan menggunakan penyiram, maka setelah memasukkan hujung ke dalam rektum, buka keran, perlahan-lahan angkat penyiram ke ketinggian 40 hingga 50 sentimeter di atas badan anak dan biarkan air memasuki usus. Masukkan hujung pada awal penempatan enema ke depan, ke arah pusar hingga kedalaman 3 hingga 4 sentimeter. Kemudian putar ke arah yang berlawanan dan putar hingga kedalaman 10 sentimeter.

✔ Setelah meletakkan enema, anak mesti berbaring di punggungnya, biarkan dia berbaring selama 10 minit dan barulah dia ditanam di atas periuk.

Enema pembersih membantu mengurangkan keadaan pelbagai penyakit. Walau apa pun, perundingan dengan doktor anda tidak akan berlebihan. Prosedur untuk menetapkan enema tidak memerlukan kemahiran perubatan khas, jadi anda dapat mengatasi tugas ini sendiri. Tetapi tidak digalakkan menggunakan enema untuk jangka masa yang lama..