"DARAH SWEET" ADALAH BERBAHAYA UNTUK HATI DAN PAKAIAN

Orang yang menghidap diabetes tiga kali lebih mungkin mengalami strok dan serangan jantung daripada pesakit lain.

"DARAH SWEET" ADALAH BERBAHAYA UNTUK HATI DAN PAKAIAN

Ramai yang terpaksa menjalani ujian darah untuk gula. Sekiranya tahap glukosa meningkat, doktor membunyikan penggera, menetapkan ujian berulang agar tidak terlepas dari permulaan diabetes. Ini adalah penyakit yang teruk di mana kadar glukosa darah meningkat. "Darah manis" berbahaya kerana secara beransur-ansur merosakkan saluran darah, dan pesakit diabetes mengalami aterosklerosis, penyakit jantung koronari, hipertensi, dan bencana vaskular - serangan jantung dan strok - berlaku hampir tiga kali lebih kerap daripada yang lain. Adakah mungkin untuk mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular bagi mereka yang menghidap diabetes??

"Baru-baru ini, para pakar menyedari hasil pemerhatian jangka panjang doktor dan saintis Jerman, Amerika, Israel dan lain-lain," kata Doktor Perubatan Ivan Vykhovanyuk. - Ternyata jika pesakit diabetes jenis 2 diresepkan ubat moden yang menjaga kadar glukosa normal kerana karbohidrat dari usus kecil tidak memasuki aliran darah, ada kemungkinan hampir separuh jumlah serangan jantung dan vaskular, dalam 34% kes " jaga tekanan darah tinggi, dan jumlah infark miokard dapat dikurangkan sebanyak 91%. Data-data ini harus merevolusikan pemikiran pengamal perubatan. Mereka mempunyai peluang nyata untuk mencegah aterosklerosis, darah tinggi dan penyakit jantung dan saluran darah yang lain..

- Adakah rawatan ini sesuai untuk semua pesakit diabetes??

- Ini ditentukan oleh doktor yang hadir. Terdapat dua jenis penyakit ini - diabetes jenis 1 dan jenis 2. Pada diabetes jenis 1, terapi penggantian diperlukan: insulin yang hilang mesti disuntik, kerana ia tidak dihasilkan di dalam badan. Biasanya dalam kes ini, saluran darah kecil terjejas. Diabetes jenis 2 biasanya berlaku pada masa dewasa. Ini adalah kekurangan sebahagian insulin, yang disebabkan oleh gangguan fungsi hati, pankreas, dan organ lain. Tetapi dalam kes ini, pesakit sering mengalami komplikasi pada kapal besar. Akibatnya - infark miokard, strok, aterosklerosis penghapusan pembuluh darah di bahagian bawah kaki.

- Apa yang perlu dilakukan agar tidak melewatkan permulaan diabetes?

- Persatuan Diabetes Amerika pada tahun 1998 menetapkan bahawa orang yang berumur lebih dari 45 tahun berisiko. Inilah sebabnya mengapa mereka digalakkan untuk mengukur kadar glukosa darah mereka setiap tahun. Pada usia yang lebih muda, analisis ini diperlukan untuk saudara terdekat pesakit diabetes mellitus, serta mereka yang menderita kegemukan, hipertensi arteri dan gangguan metabolisme lipid, wanita yang melahirkan anak dengan berat lebih dari 4.5 kg, orang yang kadang-kadang menentukan peningkatan kadar glukosa darah puasa.

- Bilakah pesakit diabetes perlu berjumpa dengan pakar kardiologi?

- Anda mesti mengunjunginya dari semasa ke semasa, tetapi secara berkala. Keanehan penyakit jantung iskemia terhadap latar belakang diabetes mellitus adalah bentuk "bisu" atau tidak menyakitkan. Pesakit sedemikian tidak dapat menilai tanda-tanda subjektif iskemia kerana tidak ada rasa sakit. Mereka berjumpa doktor terlalu lewat apabila penyakit ini sudah rumit. Pesakit diabetes mellitus harus memperhatikan mikrosimptomatik - ketidakselesaan dada, mati rasa lengan kiri, sesak nafas, dan berdebar-debar jantung. Dalam kes ini, perundingan dengan pakar kardiologi sangat diperlukan..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat gangguan vaskular?

Tahap tekanan darah mesti dijaga pada tahap tidak lebih tinggi daripada 130/85 milimeter merkuri;

Menormalkan berat badan anda;

Laraskan metabolisme lipid supaya tahap kolesterol berketumpatan rendah tidak naik melebihi 3 mmol / L, trigliserida - 1,7 mmol / L, dan kolesterol berketumpatan tinggi sekurang-kurangnya 1,2 mmol / L.

Darah manis: penyebab dan rawatan diabetes

Menjelang tahun 2050, diabetes tidak akan menjadi lebih teruk daripada kerosakan gigi hari ini. Terapi gen, pankreas tiruan dan bahkan sel hati yang diprogramkan semula dirancang untuk melawan musuh yang dapat dikalahkan oleh seseorang sendiri.

Bilangan penghidap diabetes di dunia telah meningkat hampir seperempat dalam 30 tahun. Diunjurkan bahawa pada tahun 2030, satu dari sepuluh orang dewasa akan menderita diabetes. Dan pada masa yang sama, sebahagian besar pesakit jatuh sakit kerana mereka tidak menafikan makanan lazat dan tidak sihat..

Namun, berkat ilmu pengetahuan, mereka dapat terus menikmati kerakusan - sudah hari ini diabetes dapat dikawal, mencegah komplikasi daripada berkembang. Dan jika ubat terus dicipta dengan kadar yang sama seperti hari ini, maka pada tahun 2050 diabetes akan menjadi gangguan yang mengganggu. *

Molekul tambahan

Diabetes berkembang apabila metabolisme glukosa badan merosot. Karbohidrat dari ais krim, kentang dan makanan lain dipecah menjadi molekul gula sederhana. Yang paling penting adalah glukosa, bahan bakar penting untuk fungsi otak, otot dan tisu lain. Biasanya, setelah masuk ke aliran darah dari usus, glukosa cepat diedarkan di antara sel-sel yang memerlukannya. Tetapi tanpa insulin, sel akan tetap lapar dan tidak akan dapat mengambil satu molekul gula, walaupun darah bertukar menjadi sirap..

Insulin dihasilkan oleh pankreas. Dan jika atas sebab tertentu selnya tidak dapat menghasilkan jumlah hormon yang diperlukan, maka orang itu menghidap diabetes jenis 1. Sekiranya hormon disintesis, tetapi sel-selnya berhenti merasakannya, maka mereka bercakap mengenai diabetes jenis 2. Dalam kedua kes tersebut, sel tidak mendapat tenaga, dan glukosa berkumpul di dalam darah. Lebihan gula yang membawa kepada akibat diabetes yang teruk. Molekul glukosa yang berlebihan mengikat protein yang membentuk selaput saluran darah, dan lama-kelamaan merosakkannya: dindingnya kehilangan fleksibiliti, dan lumen kapal berkurang. Beberapa tahun tanpa rawatan - dan bekalan darah ke semua organ terganggu tidak dapat dipulihkan. Untuk menyelamatkan tubuh dari kerosakan, pesakit disuntik dengan insulin, dan dosnya mesti dikira berdasarkan jumlah glukosa yang telah memasuki tubuh. Hormon yang disuntik secara artifisial membantu sel mengambil gula dari darah, mencegah glukosa menetap di kapal.

Diabetes jenis 1

Penyakit ini paling sering berkembang apabila sistem kekebalan tubuh gagal dan mula menyerang sel-sel pankreas yang menghasilkan insulin, mereka disebut sel beta. Sekurang-kurangnya dalam beberapa kes, penyakit ini diwarisi, dan gejala pertama muncul pada masa kanak-kanak. Para saintis telah mengembangkan beberapa strategi untuk memerangi penyakit ini.

Kesukaran utama dengan "melatih" sistem kekebalan tubuh adalah menyapih sel pengawal dari menyerang pankreas, tetapi pada masa yang sama tidak mengganggu kemampuan mereka untuk melawan jangkitan, sel tumor dan musuh lain dari tubuh. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, para saintis hampir menyelesaikan masalah ini. Sebagai contoh, pakar dari syarikat Sweden Dyamid Medical sedang bersiap untuk memulakan ujian klinikal vaksin antidiabetik yang disebut. Hasilnya, yang sebelumnya diperoleh pada haiwan, sangat mengagumkan: satu suntikan menghentikan pemusnahan sel beta selama hampir tiga tahun. Ubat ini mempunyai satu kelemahan: agar ubat itu berkesan, diabetes mesti dikenal pasti sejak awal, apabila gula berlebihan belum melakukan kerja kotornya. Selalunya, pada peringkat awal ini, pesakit tidak mempunyai gejala, dan bahkan kadar gula dalam darah dan air kencing mereka tidak meningkat. Sekiranya penyakit ini dimulakan sedikit, vaksin tidak lagi dapat membantu..

Masukkan roboiron

Sebilangan besar makmal hari ini mencari jalan untuk tidak menyembuhkan diabetes, tetapi untuk menjadikan hidup lebih mudah bagi mereka yang sudah menderita diabetes. Tugas utama adalah memastikan bahawa orang tidak perlu memikirkan tahap glukosa darah mereka setiap minit. Cara yang paling jelas adalah dengan mengganti pankreas dengan yang tiruan. Organ mekanikalnya cukup mudah: ia adalah pam yang menyuntik insulin ke dalam darah sebagai tindak balas terhadap perubahan kadar glukosa.

Masalah utama dengan model yang ada di pasaran saat ini adalah bahawa sensor glukosa tidak dapat dimasukkan ke dalam aliran darah tanpa risiko pembekuan darah. Akibatnya, kelenjar mekanik bertindak balas terlalu perlahan terhadap perubahan kadar gula, dan masih memerlukan masa untuk insulin berkuatkuasa. Organ tiruan berfungsi dengan baik ketika seseorang sedang tidur atau hanya duduk, tetapi sebaik sahaja dia makan, pam berhenti mengatasinya.

"Para penyelidik terus mengembangkan insulin bertindak pantas yang akan membawa pam lebih dekat kepada autonomi penuh," kata Aaron Kowalski, naib presiden JDRF, sebuah yayasan penyelidikan diabetes AS. - Kami menjangkakan bahawa sistem yang memberikan insulin secara automatik akan dibuat dalam 3-5 tahun ke depan. Dalam jangka panjang, kebanyakan orang dengan diabetes jenis 1 akan dapat menggunakannya, tetapi masih ada proses persetujuan yang panjang untuk dilalui. ".

Memprogram semula hati

Penyembuhan diabetes yang ideal adalah pankreas yang baru, tetapi penciptaannya masih belum lama lagi. Banyak makmal kini berusaha memprogramkan semula sel individu. Sebagai contoh, para penyelidik di Pusat Perubatan Chaim Sheba di Israel telah berusaha membuat hati mengambil alih fungsi pankreas selama lebih dari satu dekad. Para saintis mengaktifkan gen dalam sel hati yang bertanggungjawab untuk sintesis insulin. Ini tidak sukar, lebih sukar untuk mengajar sel hati untuk menghasilkan insulin pada masa yang tepat dan dalam jumlah yang tepat. Terdapat hasil ujian pertama pada haiwan, tetapi terlalu awal untuk memindahkan teknik ini kepada manusia..

Cara lain adalah dengan memindahkan sel beta dari penderma kepada pesakit yang sakit, dan dalam jangka masa panjang dari haiwan. Untuk melindungi nyawa, tetapi sel asing dari serangan sistem imun, para penyelidik memasukkannya ke dalam membran penyamaran khas. Sebagai tambahan kepada penyamaran, kapsul yang terbuat dari membran semacam itu harus cepat mengeluarkan glukosa dan insulin yang dihasilkan sebagai tindak balas terhadapnya. Salah satu pendukung aliran ini, Profesor Emmanuel Opara dari Institut Perubatan Regeneratif Hutan Wake, mengatakan: "Tikus diabetes yang telah ditransplantasikan dengan sel beta terkapsul lebih baik dalam eksperimen kami daripada jika kita hanya menyuntikkannya dengan insulin. Kami percaya ini disebabkan oleh penghasilan C-peptida oleh sel-sel tersebut, produk sampingan dari pengeluaran insulin, yang dipercayai dapat mencegah komplikasi diabetes. Sekiranya kita menerima dana sekarang untuk melakukan eksperimen pada primata, maka dalam tiga tahun kita akan dapat mencapai ujian klinikal. ".

Masukkan gen yang dikehendaki

Pendekatan yang paling kontroversial, tetapi juga paling menjanjikan untuk merawat diabetes jenis 1 adalah terapi gen. Ideanya mudah: menyuntikkan sekeping DNA ke dalam sel pesakit, yang bertanggungjawab untuk pengeluaran insulin. Tetapi ketika mencuba melakukan ini, banyak kesulitan yang timbul: misalnya, jika bahan gen dimasukkan di tempat yang salah, sel tersebut boleh menjadi barah. Sebagai tambahan, sel GM mesti menghasilkan jumlah insulin yang tepat setiap saat, yang bermaksud bahawa perlu juga membuat mekanisme maklum balas..

Walaupun begitu, kerja ke arah ini sedang berjalan. Pada tahun 2013, Profesor Fatima Bosch dan rakan-rakannya di Universiti Otonomi Barcelona menerbitkan hasil susulan anjing diabetes selama empat tahun dengan DNA "penyembuhan" ini dimasukkan ke dalam sel mereka. Selama empat tahun, haiwan tersebut tidak mendapat rawatan lain, tetapi menghasilkan insulin seolah-olah sihat. Semasa eksperimen, para saintis tidak melihat ciri komplikasi diabetes. Penulis tidak mencadangkan untuk segera menggunakan teknik ini untuk manusia, tetapi mereka yakin bahawa ia dapat dimasukkan ke dalam amalan veterinar dengan selamat..

Diabetes jenis 2

Diabetes jenis 1, yang sangat disukai para saintis, menyumbang sekitar 10% kes. Selebihnya 90% adalah diabetes jenis 2, hampir selalu dikaitkan dengan kenaikan berat badan yang berlebihan..

Kimia rendah kalori

"Tisu yang berbeza mempunyai kepekaan yang berbeza terhadap insulin," jelas Yuri Filippov, seorang pekerja Pusat Penyelidikan Endokrinologi di Moscow. - Otak mengambil glukosa dari darah, walaupun tidak ada insulin sama sekali, otot dan hati tidak memerlukan banyak, tetapi tisu adiposa adalah pengguna utama. Setiap sel lemak, untuk menyediakan glukosa, menggunakan insulin hampir 100 kali lebih banyak daripada serat otot. Dengan kelebihan tisu adiposa, pankreas tidak lagi dapat mengatasi bebannya. Tidak ada cukup insulin, tahap glukosa dalam darah terus meningkat, dan ini berbahaya bagi sel-sel pankreas sendiri, dan mereka mulai mati. Sekiranya penyakit ini tidak dapat dikawal sejak awal, maka setelah beberapa tahun, mustahil untuk mengekalkan kadar glukosa normal tanpa suntikan insulin..

Sudah tentu, kemungkinan menghidap diabetes jenis 2 bergantung pada kecenderungan genetik, tetapi semua perkara sama, semakin banyak berat badan anda, semakin banyak risiko anda. ".

Diabetes jenis 2 berkembang dengan perlahan dan dapat dikawal jika dikesan lebih awal. "Bahkan ada statistik bahawa di Amerika Syarikat, orang dengan diabetes tipe 2 hidup 5-7 tahun lebih lama daripada mereka yang tidak mempunyai penyakit ini, kerana mereka menjaga kesihatan mereka," tambah Yuri Filippov. Terdapat banyak ubat yang menurunkan kadar glukosa darah, dan ia berfungsi dengan cara yang berbeza. Sebilangan ubat meningkatkan kepekaan tisu terhadap insulin, yang lain meningkatkan sintesisnya di pankreas, dan yang lain meningkatkan ekskresi glukosa dalam air kencing atau mengatasi glukagon, hormon yang meningkatkan kadar glukosa darah dengan melepaskan kedai badan dalaman.

Tetapi kaedah yang paling berkesan untuk merawat diabetes jenis 2 adalah dengan menurunkan berat badan. Bagi mereka yang tidak bersedia untuk berhenti makan berlebihan, analog bahaya rendah kalori telah dibuat. "Hari ini ada banyak pengganti gula dan lemak," kata ahli kimia pemprosesan makanan, Sergei Belkov. - Kerepek seperti itu mudah dibuat: serat makanan dan pati bukan nutrien yang diubah suai sebagai asas, untuk rasa - pengganti lemak, glutamat dan perasa. Bukan hanya lima minit, tetapi resipi yang baik dapat dikembangkan dalam beberapa hari. Namun, pengguna takut akan bahan kimia, terutama makanan, dan tidak membeli produk seperti itu ".

Dalam rawatan diabetes jenis 1, semuanya bergantung pada sains, dan prognosisnya cukup optimis. Kemungkinan besar, pada 2020-2030 kita akan mempunyai pankreas tiruan - pam insulin yang secara bebas dapat membuat keputusan mengenai kadar dan jumlah penghantaran hormon. Kemudian giliran organ yang ditumbuhkan secara buatan akan tiba. Selari, ubat akan dikembangkan yang mencegah sistem kekebalan tubuh menyerang pankreas, dan terapi sel dan gen akan mendapat momentum. Mungkin, semua teknologi ini mesti digunakan untuk mengubati diabetes jenis 2, kerana lebih mudah bagi manusia untuk mencipta pankreas buatan daripada berhenti makan hamburger. Namun, semasa evolusi Homo sapiens, kelebihan itu diperoleh oleh mereka yang berfikir dengan baik, dan sama sekali tidak oleh mereka yang makan sedikit..

Bahan tersebut diterbitkan dalam majalah "Di seluruh dunia" No. 12, Disember 2013

Diabetes mellitus: bagaimana mengubah gaya hidup anda jika darah anda manis

Pada mulanya, manifestasi diabetes mellitus hampir tidak dapat dilihat dan banyak orang bahkan tidak mengesyaki bahawa mereka mempunyai penyakit serius. Dan mereka mempelajarinya apabila komplikasi kesihatan yang berbahaya tidak lagi dapat diabaikan. Sebagai contoh, jika tahap glukosa dalam darah sentiasa tinggi, saluran ginjal, yang berkaitan dengan penapisannya, menderita, dan orang itu sering mula berlari ke tandas. Apabila darah terlalu manis, badan itu sendiri cuba mencairkannya dan pesakit mula minum banyak air. Dan ini bermaksud bahawa diabetes sudah berkembang dan membahayakan tubuh..

Agar tidak terlepas dari permulaan penyakit ini, anda harus kerap memeriksa tahap gula darah anda. Sehingga usia 40 tahun, ini mesti dilakukan setiap tahun, dan pada usia yang lebih tua - sekali setiap enam bulan..

Sekiranya anda menderma darah semasa perut kosong dari jari, 3.3–5.5 mmol / L dianggap normal.

Sedikit lagi adalah prediabetes, keadaan perantaraan. Ia juga disebut gangguan toleransi glukosa (IGT), atau glikemia puasa terganggu (IFG). Dan 6.1 mmol / l ke atas sudah menjadi diabetes mellitus.

Sekiranya darah diambil dari vena, diabetes disyaki apabila indikatornya melebihi 7.0 mmol / l.

Darah manis membuat saluran rapuh, yang tercermin pada organ sasaran. Dan ini adalah buah pinggang, mata, kaki, jantung. Komplikasi diabetes mellitus yang paling teruk adalah nefropati, kegagalan buah pinggang kronik, angiopati diabetes - hingga gangren dan amputasi bahagian bawah kaki, retinopati, yang menyebabkan kebutaan, patologi sistem saraf pusat, serangan jantung dan strok.

Cara kedua adalah dengan menyatukan diri dan menyesuaikan diri dengan penyakit serius, mengubah gaya hidup anda.

Sekiranya diabetes jenis 2 dikesan pada peringkat awal, perkembangannya dapat diperlahankan dengan diet dan senaman yang ketat. Anda tidak harus melepaskan gula-gula dan kek kegemaran anda sahaja - jumlah karbohidrat yang dimakan harus diminimumkan. Menu contoh untuk pesakit diabetes: untuk sarapan pagi - telur dan keju kotej rendah lemak, untuk makan tengah hari - daging sapi rebus dengan soba, untuk makan malam - ikan dan sayur-sayuran. Manis - sebiji tangerin sehari. Terutama pesakit disarankan untuk bersandar pada makanan yang menurunkan kadar gula dalam darah - kacang, bawang, bawang putih, kubis, artichoke Yerusalem, tomato, timun dan paprika.

Anda tidak boleh melakukan tanpa ubat yang menurunkan kadar gula dalam darah, dan untuk mengawalnya, anda perlu membeli alat khas untuk mengukur glukosa darah.

Apabila insulin penting

Diabetes mellitus bukan hanya penyakit, tetapi juga gaya hidup yang melibatkan diet, ubat, kerja, rehat dan aktiviti fizikal yang istimewa. Hampir 1,300,000 orang Ukraine menderita penyakit ini. Sembilan daripada sepuluh pesakit menghidap diabetes jenis 2. Mangsanya selalunya menjadi orang yang berlebihan berat badan berusia lebih dari 40 tahun dengan kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini..

Menurut ahli endokrinologi, kira-kira 40% pesakit berdisiplin dengan diabetes mellitus jenis 2 boleh melakukan tanpa ubat sama sekali jika mereka menurunkan berat badan, bermain sukan, atau sekurang-kurangnya mula berjalan dengan kerap..

Kira-kira 30% pesakit memerlukan ubat tambahan untuk menurunkan kadar gula dalam darah. Artinya, suntikan insulin dapat dielakkan dalam kebanyakan kes. Tetapi pesakit dengan diabetes jenis 1 tidak dapat bertahan tanpanya. Menurut ketua pakar endokrinologi Kementerian Kesihatan Ukraine, Doktor Sains Perubatan Mykola Gulchiy, lebih awal pesakit tersebut mula mengambil insulin, semakin sedikit komplikasi penyakit yang mereka alami. Insulin diresepkan apabila hemoglobin glikosilasi pesakit lebih tinggi daripada 8.5 dan tahapnya tidak menurun ketika mengambil pil. Sekiranya terdapat terlalu banyak gula dalam darah, ia akan mempengaruhi lapisan dalam saluran kecil dan memusnahkannya. Oleh itu, ahli endokrinologi berpendapat bahawa disarankan untuk menetapkan insulin asas dalam dos kecil pada awal kombinasi dengan pil, senaman dan diet..

Mengapa darah terasa manis

Mengapa Air Mata dan Rasa Darah Asin, Yang Mempunyai "Banyak Gula" dari Diabetes ??

Anda diberitahu bahawa "diabetes" adalah penyakit gula darah tinggi. Walau bagaimanapun, darah dan air mata anda terasa masin ?

Anda 90% air. Tidak kira apa berdasarkannya. Darah, air kencing, air mata, atau masalah kelabu di kepala anda. Adakah air di mana gula dilarutkan akan terasa masin? Atau mengapa gula dibet, dan garam - kematian putih? Ringkasnya, tidak ada "diabetes mellitus", ada "diabetes garam" dari penggunaan garam yang berlebihan dalam makanan.

Wanita hamil secara amnya dilarang makan garam. Begitu juga di Rusia.

Industri farmaseutikal berdasarkan keuntungan, tidak berusaha menyembuhkan anda. Saya fikir ia jelas.

Garam pada seseorang hanya berasal dari bumi, dan gula selalu ada di dalamnya. Di mana anda melihat "tali garam" dari mana garam diekstrak? Gula hanya terdapat di tanaman yang tumbuh, seperti tebu atau orang. Garam hanya terdapat di tanah bersama dengan keranda dan bersama-sama dengan "kematian putih".

Apabila tulang anda pecah, anda mengatakan "garam akan keluar", tetapi mengapa anda tidak mengatakan "gula keluar" ?

Kesimpulan: tidak ada banyak gula pada orang yang sedang tumbuh, tetapi hanya banyak garam, yang berasal hanya dari bumi, bersama dengan keranda dan "kematian putih".

Laut Mati mati dengan tepat kerana adanya sejumlah besar garam, bukan gula.

Sekiranya anda diabetes mellitus, anda secara tidak sengaja mengembara ke sini. Rasakan air mata anda. Mereka sangat masin. tetapi doktor memberitahu anda: "anda mempunyai gula darah tinggi". Percayai intuisi anda. Untuk gourmets, anda boleh merasai sendiri darah anda. Ia akan sangat masin, tidak semanis yang anda fikirkan. Orang yang sihat mempunyai darah manis. Contohnya, bagi saya. Saya makan paun gula dan tidak makan garam. Saya tidak pernah sakit dan tidak tahu apa itu penyakit. Saya tidak mengatakan bahawa anda perlu makan banyak gula, saya katakan anda perlu berhenti makan garam..

Apa yang menentukan rasa air mani dan bagaimana mengubahnya

Rasanya lebih enak dengan oren, pasli dan betik. Tetapi ia tidak betul.

Sperma hampir tidak boleh disebut pencuci mulut, tetapi tetap saja, rasa dalam kasusnya juga memainkan peranan penting. Paling tidak, ini mempengaruhi sama ada pasangan itu mahu meneruskan hubungan lisan (dan jika dia mahu, adakah dia akan melakukannya dengan senang hati). Dan dalam beberapa kes, anda bahkan boleh mendiagnosis secukupnya.

Lifehacker mengetahui semua nuansa perkara halus ini.

Apa yang menentukan rasa air mani

Sperma lebih daripada sekadar sekumpulan sperma yang diperlukan untuk hamil. Ini adalah koktel berpuluh-puluh bahan kimia yang terkumpul sperma dalam perjalanan dari tempat kelahiran mereka (testis) ke tempat tujuan mereka (pembukaan luaran uretra - uretra). Melihat Cara Ini Apa rasanya air mani, dan bolehkah ia berubah? anda boleh dalam gambar di bawah.

Dari testis, spermatozoa yang baru lahir memasuki epididimis. Ini adalah sejenis takungan di mana tubuh menyimpan sperma sebelum mungkin diperlukan - iaitu, hingga saat ejakulasi. Di sini sperma diperkaya:

  • Ergothioneine. Antioksidan ini juga dihasilkan dalam cendawan dan, sebenarnya, kita biasa dengan rasa mereka. Ergothioneine memberikan air mani ciri khas cendawan mentah yang sedikit gemuk.
  • Fruktosa. Gula jenis ini memberi makan sperma untuk bertahan dalam misi terpenting mereka. Dan memberi air mani ringan.

Ketika seorang lelaki mengalami ejakulasi, zat dari kelenjar prostat (prostat) dan vesikel mani juga memasuki air mani.

Vesikel mani menambah banyak sebatian kimia ini, termasuk asid amino, asid sitrik, fosforida, kalium. Dan dari sperma prostat dapatkan zink, kalsium, natrium, juga kalium dan pelbagai enzim.

Semua bersatu dan memberikan sperma rasa. Setiap lelaki mempunyai sendiri - untuk alasan mudah bahawa tubuh mengeluarkan ke dalam sperma, kepekatan bahan kimia yang berbeza. Sebagai contoh, jika disebabkan oleh beberapa faktor seseorang kekurangan kalium atau kalsium, akan ada lebih sedikit di dalam air mani, yang akan mempengaruhi rasa.

Selalunya, koktel sperma digambarkan sebagai gabungan tiga pengalaman:

  • pahit atau masin - persekitaran alkali bertanggungjawab untuk rasa ini;
  • manis - terima kasih kepada gula;
  • logam - kerana mineral dan vitamin.

Makanan apa yang mengubah rasa air mani

Dan di sini sains berada dalam kebingungan. Di satu pihak, makanan yang kita makan sebenarnya dapat mengubah bau peluh, air liur, susu ibu dan cecair badan yang lain. Sebaliknya, masih belum ada bukti yang meyakinkan bahawa makanan boleh mempengaruhi rasa air mani. Yang ketiga, terdapat banyak orang yang menyatakan: mereka mengatakan, dari pengalaman mereka sendiri, mereka yakin bahawa rasa berubah bergantung pada diet.

Mungkin, kebenaran ada di antara keduanya. Walaupun pemakanan tidak mempengaruhi ciri air mani, kadang-kadang ia mengubah bau badan. Dan kerana deria penciuman kita berkait rapat dengan selera, secara subyektif nampaknya rasanya telah berubah..

Inilah yang kononnya merosakkan rasa. Apa Rasa Sperma atau Semen? sperma, memberikannya nota belerang dan musky:

  • bawang putih;
  • tunduk;
  • brokoli;
  • kobis;
  • asparagus;
  • daging dan produk tenusu;
  • keju;
  • kopi.

Sebaliknya, produk ini menjadikan sperma lebih menyenangkan:

  • jeruk, jeruk keprok dan buah sitrus manis lain;
  • sebiji nanas;
  • betik;
  • saderi;
  • pasli;
  • kayu manis;
  • buah pala.

Penyakit apa yang mengubah rasa air mani

Sekiranya air mani kelihatan manis Analisis air mani pada pesakit diabetes remaja, ini mungkin menunjukkan hiperglikemia - gula darah tinggi. Keadaan ini paling sering dijumpai pada diabetes..

Di samping itu, gaya hidup mempengaruhi air mani - khususnya, merokok dan alkohol. Tabiat buruk ini mengubah komposisi air mani, yang mempengaruhi rasanya: menjadi keras dan pahit..

Luka orang yang merasakan air mani juga boleh mengubah rasa. Kerana beberapa penyakit mempengaruhi kepekaan selera. Di sini mereka:

  • penyakit pernafasan, iaitu penyakit yang mempengaruhi saluran pernafasan, dari ARVI dangkal hingga bronkitis;
  • jangkitan telinga tengah;
  • karies dan penyakit lain pada gigi dan gusi;
  • pembedahan muka baru-baru ini;
  • kecederaan kepala dan saraf tunjang.

Jadi jika anda tidak menyukai rasa air mani, mungkin masalahnya bukan dengan pemiliknya, tetapi dengan tuan rumah..

Bagaimanapun, mari kita ingat perkara penting. Ungkapan "Saya tidak menyukainya", dikatakan oleh mana-mana pasangan, sudah cukup untuk menghentikan seks oral sama sekali, terlibat dalam kondom, atau setidaknya menahan ejakulasi, mencegah sperma memasuki mulut. Tidak ada yang wajib menyukai rasa ini. Walaupun anda penuh dengan nanas.

Apakah rasa darah:
(definisi diberikan dalam kes nominatif)

Menjadikan Peta Kata lebih baik bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya menjadi lebih baik dalam memahami dunia emosi.

S: Steward adalah sesuatu yang neutral, positif, atau negatif?

Sinonim untuk rasa darah

Kalimat dengan ungkapan "rasa darah"

  • Tidak ada rasa darah di mulut saya, jadi saya bangun tepat pada waktunya.
  • Dia memelototi mereka dengan marah, mencengkeram tubuhnya di tangannya, dan tidak dapat berhenti sampai dia merasakan darah.
  • Mulut segera dipenuhi dengan rasa logam berat darah dan sedikit bulu..
  • (semua tawaran)

Petikan dari klasik Rusia dengan frasa "rasa darah"

  • - Jadi dia, jalang tua! - ada laungan teriakan. Sesuatu yang hitam dan merah membutakan mata ibunya untuk seketika, rasa masin darah memenuhi mulutnya.

Maksud perkataan "rasa"

RASA, -a (-y), m. 1. Sensasi akibat kerengsaan membran mukus lidah dengan pelbagai bahan; kemampuan untuk merasakan sensasi seperti itu adalah salah satu daripada lima deria luaran. Rasa pahit. Rasa masam. Rasa manis. Organ rasa. (Kamus Akademik Kecil, MAS)

Makna perkataan "blood"

DARAH, -dan, tawaran. mengenai darah, darah, jenis. pl. berdarah, f. 1. Tisu cecair yang bergerak melalui saluran darah badan dan memberi nutrien kepada sel-selnya dan metabolisme di dalamnya. Darah terdoksigen. Darah arteri. (Kamus Akademik Kecil, MAS)

Mengapa darah terasa manis

Dan jika gula darahnya tinggi, adakah darahnya akan manis?

Dijawab: 31

anda tidak memakan saluran gula sehingga darah menjadi manis.

Terutama dengan diabetes,
Jumlah gula dalam darah ditentukan oleh dos yang sangat kecil. walaupun gula darah tinggi - ini tidak mencukupi.

Awak salah. Dia didiagnosis oleh rasa kencing. Dahulu, sungguh.

betul, mengikut rasa kencing dan TIDAK DARAH!

Ini.. Terdapat lebih banyak gula di dalam darah daripada di dalam air kencing..

Saya sudah menulis di sana)) bahawa doktor pada masa lalu menentukan diabetes dengan mencuba kencing pesakit

baik, itu air kencing, bukan darah.

Kencing - pasti akan! Ini adalah bagaimana doktor lama menentukan diabetes - dengan mencuba kencing.
Tetapi sejak semua sampah ini masuk ke dalam air kencing dari seluruh badan, kemudian - YA, dan darah juga akan menjadi manis.
Lebih-lebih lagi, darah mengambil rasa manis jika penerima telah memakan sekurang-kurangnya 100 gram dalam setengah jam terakhir. coklat.
Vampire ZY

Menurut artikel ini, SERUM darah mempunyai rasa manis..

Dan darah itu sendiri juga.
Percayakan profesional

Ganjaran Darah Rasa Fanfiksi

Saya menulis secara ringkas dan ringkas, jadi tidak akan ada banyak bukoff. Soryan)

Terima kasih banyak kepada semua yang akan menyokong saya dalam komen)

Kandungan

Hak untuk semua karya yang diterbitkan di laman web ini adalah milik pengarang karya tersebut. Pentadbiran tidak bertanggungjawab terhadap kandungan karya.

© 2009-2019 Buku Fiksyen
[email protected]

Orang yang menghidap diabetes tiga kali lebih mungkin mengalami strok dan serangan jantung daripada pesakit lain.

"DARAH SWEET" ADALAH BERBAHAYA UNTUK HATI DAN PAKAIAN

Ramai yang terpaksa menjalani ujian darah untuk gula. Sekiranya tahap glukosa meningkat, doktor membunyikan penggera, menetapkan ujian berulang agar tidak terlepas dari permulaan diabetes. Ini adalah penyakit yang teruk di mana kadar glukosa darah meningkat. "Darah manis" berbahaya kerana secara beransur-ansur merosakkan saluran darah, dan pesakit diabetes mengalami aterosklerosis, penyakit jantung koronari, hipertensi, dan bencana vaskular - serangan jantung dan strok - berlaku hampir tiga kali lebih kerap daripada yang lain. Adakah mungkin untuk mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular bagi mereka yang menghidap diabetes??

"Baru-baru ini, para pakar menyedari hasil pemerhatian jangka panjang doktor dan saintis Jerman, Amerika, Israel dan lain-lain," kata Doktor Perubatan Ivan Vykhovanyuk. - Ternyata jika pesakit diabetes jenis 2 diresepkan ubat moden yang menjaga kadar glukosa normal kerana karbohidrat dari usus kecil tidak memasuki aliran darah, ada kemungkinan hampir separuh jumlah serangan jantung dan vaskular, dalam 34% kes " jaga tekanan darah tinggi, dan jumlah infark miokard dapat dikurangkan sebanyak 91%. Data-data ini harus merevolusikan pemikiran pengamal perubatan. Mereka mempunyai peluang nyata untuk mencegah aterosklerosis, darah tinggi dan penyakit jantung dan saluran darah yang lain..

- Adakah rawatan ini sesuai untuk semua pesakit diabetes??

- Ini ditentukan oleh doktor yang hadir. Terdapat dua jenis penyakit ini - diabetes jenis 1 dan jenis 2. Pada diabetes jenis 1, terapi penggantian diperlukan: insulin yang hilang mesti disuntik, kerana ia tidak dihasilkan di dalam badan. Biasanya dalam kes ini, saluran darah kecil terjejas. Diabetes jenis 2 biasanya berlaku pada masa dewasa. Ini adalah kekurangan sebahagian insulin, yang disebabkan oleh gangguan fungsi hati, pankreas, dan organ lain. Tetapi dalam kes ini, pesakit sering mengalami komplikasi pada kapal besar. Akibatnya - infark miokard, strok, aterosklerosis penghapusan pembuluh darah di bahagian bawah kaki.

- Apa yang perlu dilakukan agar tidak melewatkan permulaan diabetes?

- Persatuan Diabetes Amerika pada tahun 1998 menetapkan bahawa orang yang berumur lebih dari 45 tahun berisiko. Inilah sebabnya mengapa mereka digalakkan untuk mengukur kadar glukosa darah mereka setiap tahun. Pada usia yang lebih muda, analisis ini diperlukan untuk saudara terdekat pesakit diabetes mellitus, serta mereka yang menderita kegemukan, hipertensi arteri dan gangguan metabolisme lipid, wanita yang melahirkan anak dengan berat lebih dari 4.5 kg, orang yang kadang-kadang menentukan peningkatan kadar glukosa darah puasa.

- Bilakah pesakit diabetes perlu berjumpa dengan pakar kardiologi?

- Anda mesti mengunjunginya dari semasa ke semasa, tetapi secara berkala. Keanehan penyakit jantung iskemia terhadap latar belakang diabetes mellitus adalah bentuk "bisu" atau tidak menyakitkan. Pesakit sedemikian tidak dapat menilai tanda-tanda subjektif iskemia kerana tidak ada rasa sakit. Mereka berjumpa doktor terlalu lewat apabila penyakit ini sudah rumit. Pesakit diabetes mellitus harus memperhatikan mikrosimptomatik - ketidakselesaan dada, mati rasa lengan kiri, sesak nafas, dan berdebar-debar jantung. Dalam kes ini, perundingan dengan pakar kardiologi sangat diperlukan..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat gangguan vaskular?

Tahap tekanan darah mesti dijaga pada tahap tidak lebih tinggi daripada 130/85 milimeter merkuri;

Menormalkan berat badan anda;

Laraskan metabolisme lipid supaya tahap kolesterol berketumpatan rendah tidak naik melebihi 3 mmol / L, trigliserida - 1,7 mmol / L, dan kolesterol berketumpatan tinggi sekurang-kurangnya 1,2 mmol / L.

8.1. Darah "manis" atau apa yang berlaku sekiranya berlaku gangguan metabolisme karbohidrat

8.1. Darah "manis" atau apa yang berlaku sekiranya berlaku gangguan metabolisme karbohidrat

Darah "manis" adalah salah satu tanda penyakit endokrinologi seperti diabetes. Penyakit ini dicirikan oleh peningkatan gula dalam darah. Sebab semuanya adalah kekurangan hormon pankreas - insulin sepenuhnya atau sebahagian.

Dalam perubatan, jenis diabetes berikut dibezakan:

I. Diabetes mellitus tipe I - yang dicirikan oleh kekurangan insulin sepenuhnya kerana pemusnahan sel pankreas secara meluas.

II. Diabetes mellitus jenis II - yang sudah ditandai dengan kekurangan insulin yang relatif, dan pada permukaan sel pankreas terdapat sejumlah kecil formasi yang memastikan interaksi insulin dengan sel dan mendorong aliran glukosa dari darah ke dalam sel.

III. Diabetes diabetes mellitus.

IV. Diabetes semasa mengandung.

V. Diabetes dengan pemakanan yang tidak mencukupi.

Tetapi apakah gejala diabetes?

Yang paling biasa adalah pembahagian gejala menjadi utama dan kecil.

Oleh itu, dari gejala utama, perhatian khusus wajar:

• Peningkatan jumlah air kencing yang dikeluarkan (poliuria), dan bukan hanya pada siang hari, tetapi juga pada waktu malam.

Ciri dari gejala utama adalah bahawa mereka berkembang secara akut dan menjadi ciri terutamanya diabetes mellitus jenis I..

Bagi gejala sekunder, ia berlaku pada diabetes jenis I dan II. Gejala ini berkembang secara beransur-ansur. Ini termasuk:

• Gatal-gatal pada kulit dan membran mukus, terutamanya membran vagina.

• Rasa lemah, baik secara umum dan berotot.

• Penyembuhan luka yang sukar.

Sebagai tambahan kepada gejala ini, sejumlah ujian makmal mesti dilakukan, di antaranya penentuan petunjuk berikut memerlukan perhatian khusus:

• Penentuan toleransi glukosa.

• Keton darah dan air kencing.

• Serum C-peptida.

• Insulin serum.

Jadi, biasanya, tahap glukosa dalam darah adalah 3.3–5.5 mmol / l, dan jika jumlahnya dalam darah menjadi lebih dari 6 mmol / l, maka dalam kebanyakan kes, fakta ini menunjukkan perkembangan diabetes mellitus pada pesakit atau gangguan karbohidrat lain pertukaran.

Untuk diagnosis yang lebih tepat, ujian toleransi glukosa yang dirancang khas dilakukan. Inti dari kaedah ini adalah bahawa subjek diukur dengan perut kosong, kandungan glukosa dalam darah diukur, dan kemudian, dalam beberapa minit, dia ditawari untuk minum segelas air, yang sebelumnya ditambahkan 75 g glukosa. Selepas beberapa ketika, biasanya 0.5-2 jam, tahap glukosa darah ditentukan. Sekiranya di bawah 7.8 mmol / l, maka ini dianggap normal. Sekiranya penunjuk glukosa adalah 7.8-11 mmol / l, maka mereka bercakap mengenai gangguan toleransi glukosa. Sekiranya tahap glukosa melebihi 11 mmol / L, anda boleh mendiagnosis diabetes mellitus dengan selamat.

Mengenai urin, yang biasanya tidak mengandung glukosa, maka ketika gula muncul di dalamnya, kita dapat menganggap kemungkinan perkembangan diabetes mellitus pada seorang pasien. Selain itu, pada orang yang sudah menghidap diabetes, jumlah glukosa dalam air kencing dapat dinilai berdasarkan keberkesanan rawatannya..

Kemunculan badan keton dalam air kencing dalam keadaan gula darah tinggi selalu menunjukkan bahawa terdapat kekurangan insulin yang jelas di dalam tubuh pesakit. Sekiranya badan keton muncul di dalam air kencing seseorang yang sudah menderita diabetes, maka ini adalah tanda tidak baik dan menunjukkan gangguan metabolik yang ketara.

Kes apabila badan keton dijumpai dalam darah adalah tanda jelas pelanggaran rejimen rawatan..

Serum C-peptida adalah serpihan molekul proinsulin, dari mana insulin kemudian terbentuk. Selain fakta bahawa penentuan indikator ini memungkinkan untuk menilai fungsi endokrin pankreas pada orang yang menderita diabetes mellitus dan mengambil insulin, penentuan C-peptida dalam beberapa kes memungkinkan diagnosis pembezaan diabetes jenis I dan II..

Petunjuk lain - glikated hemoglobin - menunjukkan tahap glukosa darah rata-rata selama 3 bulan dan mencirikan keadaan metabolisme karbohidrat dalam badan.

Perubahan jumlah insulin berbeza bergantung pada jenis diabetes. Jadi, pada pesakit dengan diabetes mellitus tipe I, pengeluaran insulin menurun. Walau bagaimanapun, penentuan jumlah insulin pada pesakit ini tidak sepenuhnya menggambarkan keadaan fungsi pankreas..

Sebaliknya, pada diabetes mellitus jenis II, tahap insulin mungkin berbeza kerana pesakit diberi pil pengurangan gula. Pada peringkat awal penyakit ini, jumlah insulin normal atau sedikit meningkat, dan sudah pada tahap selanjutnya, kerana penurunan fungsi pankreas, penurunan kandungan insulin berlaku.

Teks ini adalah pecahan pengantar.

Sains

Maria Prigorovskaya, yang masa kecilnya dihabiskan di Kesatuan Soviet, ingat bahawa ibunya sering membawanya dari farmasi "makanan ringan dan sihat" - "bar" manis yang disebut "Hematogen". Dan walaupun ia dikembangkan sebagai ubat bebas untuk anemia, yang mempengaruhi kira-kira seperempat dari seluruh umat manusia dan yang sering kali menyerang kanak-kanak, ia mengandungi gula bit, susu pekat dan sirap, sehingga sedikit Maria yang menikmatinya. Sebenarnya, itu adalah versi Soviet dari vitamin gummy yang dapat dikunyah, walaupun dalam bentuk teksturnya lebih mirip dengan gula-gula. "Semasa saya di sekolah," kata Prigorovskaya, "saya membelinya setiap kali berjalan melewati farmasi, jika saya mempunyai wang saku.".

Tidak seperti makanan tambahan yang diperkaya Amerika moden, hematogen yang diserap Prigorovskaya ketika kecil tidak mengandungi vitamin dan mineral yang diasingkan di makmal dari produk semula jadi (dan juga tidak ada kaitan dengan tablet Hematogen FA Amerika). Sumber zat besi, yang merupakan sebahagian dari itu dan seharusnya mencegah perkembangan anemia, adalah albumin makanan hitam - istilah teknikal untuk darah. Palang buatan Soviet terdiri daripada sekurang-kurangnya 5% darah lembu.

Hematogen bukan produk percubaan. Menurut kebanyakan perkiraan, ia selalu ada di rak farmasi Soviet - dan dalam diet anak-anak Soviet - sehingga kejatuhan Uni Soviet. Ia boleh dibeli hari ini di bekas republik Soviet, walaupun tidak begitu meluas seperti beberapa dekad yang lalu. (Pengilang moden menawarkan banyak jenis hematogen, yang berguna bukan hanya untuk anemia, tetapi secara umum dalam semua kes: untuk cahaya kulit, meningkatkan kepekatan, untuk selesema).

"Sebenarnya, anda dapat menemuinya dengan mudah hari ini di New York," kata Anastasia Lakhtikova, pengarang bersama karya ilmiah dan pendidikan yang akan datang, "Sosialisme yang Keras: Jantina dan Makanan dalam Kehidupan Seharian Akhir Soviet." ".

Anda mungkin berfikir bahawa ini adalah salah satu dari sekian banyak barang pengguna pelik yang aneh pada era Soviet - produk berjimat cermat, pragmatisme, dan pengeluaran dan pengedaran totaliter terpusat. Tetapi sejarah hematogen kembali jauh lebih mendalam daripada zaman USSR. Sebagai permulaan, kebanyakan budaya mempunyai tradisi kuliner lama memakan darah haiwan. Menurut Adrianne Jacobs, yang juga menyumbang kepada Tempered Socialism, sosis darah telah lama diimport ke Rusia. Dalam beberapa kes, kebiasaan memakan makanan berasaskan darah berpunca dari kemiskinan dan kebiasaan yang digunakan untuk menggunakan segala-galanya "dari tanduk hingga kuku." Tetapi dalam banyak hal, ini disebabkan oleh fakta bahawa orang, seperti yang diperhatikan oleh Jacobs, telah lama memahami bahawa darah "sangat berkhasiat": penuh dengan vitamin, mineral, protein dan kurang kolesterol daripada telur.

Maria Pirogovskaya, yang kini mempelajari sejarah kuliner dan perubatan di Universiti Eropah di St Petersburg, menambahkan bahawa kerana pengetahuan yang terkumpul pada abad ke-19 dan peningkatan minat dalam penggunaan kimia dalam industri makanan dan perubatan, "doktor dan pengeluar Eropah menganggap idea untuk mencipta produk sangat menggoda itu tidak akan merosakkan untuk waktu yang lama dan sangat berkhasiat. " Mereka telah mencuba segalanya dari santan hingga ragi, membuat ekstrak dan serbuk dari pelbagai makanan. Mereka juga mengalihkan perhatian mereka kepada darah, dengan harapan dapat mengasingkan nutrien berharga dan mengubahnya menjadi makanan enak dengan jangka hayat yang baik. (Darah mentah merosakkan sangat cepat dan mudah, terutama dalam penyembelihan industri.) Pirogovskaya menyatakan bahawa para penyelidik di seluruh Eropah telah mencipta pelbagai produk berasaskan darah, seperti hematopan - "serbuk darah manis-manis" dan "hemosan" - "minuman yang terbuat dari protein darah, lesitin dan kalsium gliserofosfat." Akhbar Rusia Pravda menulis bahawa preskripsi untuk hematogen muncul di makmal doktor Switzerland pada akhir abad ke-19..

Konteks

Masakan sihat - kehidupan yang sihat

Di negara mana lebih baik dilayan?

Berlingske: gaya hidup sihat - agama untuk berjiwa?

"Satu bar [hematogen]," catatan Delogeri, "mengandungi 10 miligram besi unsur, yang sesuai dengan keperluan harian anak." Fakta bahawa zat besi ini diperoleh dari darah sebenarnya merupakan kelebihan kerana "zat besi dalam darah, besi heme, lebih baik diserap daripada zat besi dalam tablet.".

Sebilangan besar pengeluar tidak mengesyorkan makan lebih daripada satu bar sehari untuk kanak-kanak dan lebih daripada satu setengah untuk orang dewasa, dan juga tidak menasihatkan agar pesakit hamil, menyusui dan pesakit diabetes mengambil hematogen. Di samping itu, tidak digalakkan mengambil hematogen selama lebih dari beberapa minggu berturut-turut. Walau bagaimanapun, ini lebih disebabkan oleh tindakan pencegahan yang berlebihan daripada risiko sebenar. Rata-rata, bar hematogen mengandungi besi sepuluh kali lebih sedikit daripada tablet, kata Delogeri. Walaupun badan kanak-kanak menyerap lebih banyak zat besi dari batang daripada pil, semuanya sama, menurutnya, "sukar untuk mendapat keracunan besi dari ini." Dalam keadaan terburuk, kanak-kanak itu mengalami sakit perut dan pencernaan terganggu untuk waktu yang singkat..

Namun, selama beberapa dekad setelah hematogen diciptakan, ia hilang dari mana-mana kecuali Kesatuan Soviet, di mana ia mula dihasilkan hanya pada tahun 1920-an. Sebabnya tidak jelas, tetapi menurut sejarawan makanan Amy Bentley, rasa manis ini telah hilang di negara-negara Barat kerana seluruh dunia, yang dipimpin oleh Amerika Syarikat, telah mengambil alih idea modenis baru untuk meninggalkan segala yang semula jadi, seperti darah, yang menyokong sains industri dan kimia tulen. Pada masa yang sama, produk ini mendapat populariti di USSR berkat sistem ekonomi pentadbiran-komando. "Sangat mungkin," Lakhtikova menyarankan, "bahawa projek ini adalah idea kegemaran beberapa orang yang sangat berpengaruh, yang yakin bahawa itu adalah idea yang bagus.".

Hematogen dapat memberi inspirasi terutama kepada kepemimpinan Soviet setelah Perang Dunia II, ketika negara itu berjuang untuk menambah bekalan makanan, tetapi pada masa yang sama banyak melabur dalam pengeluaran vitamin untuk penduduk, terutama untuk anak-anak. Orang-orang Soviet terobsesi dengan idea untuk memerah semua yang mungkin dari industri domestik, jadi pada tahun 1970-an dan 1980-an, pasta dari krill yang disebut "Ocean" muncul dan menjadi tersebar luas. "Produk ini," jelas Jacobs, "dianggap sebagai suplemen pemakanan yang baik," tetapi juga merupakan simbol "kemenangan industri perikanan Soviet, yang menangkap sejumlah besar krill.".

Darra Goldstein, seorang pakar sejarah masakan Soviet, menyatakan bahawa saintis Soviet mengubah resipi untuk hematogen, apa pun alasannya. Asalnya adalah sirap, tetapi mereka mula mengeluarkannya dalam bentuk bar manis untuk disukai oleh anak-anak. (Pada masa yang sama, mereka terus menghasilkan sirap Hematogen untuk orang dewasa, kata Goldstein. "Setahu saya," tambah Pirogovskaya, "pada tahun lapar atau kurus, minuman, omelet atau rebusan kadang-kadang dibuat berdasarkan sirap ini." versi hematogen tidak bertahan di USSR).

Masih belum jelas berapa banyak ibu bapa atau anak-anak yang mengetahui atau mengetahui bahawa hematogen dibuat dari darah lembu. Anda boleh berjumpa dengan orang-orang yang membesar, tetapi sehingga baru-baru ini tidak mengetahui tentang komponen utamanya, dan yang benar-benar terkejut. Tetapi sebenarnya, komposisinya tidak pernah menjadi rahsia; bukannya darah pada bungkusan, "albumin makanan hitam" disenaraikan, jadi pihak berkuasa Soviet tidak menyembunyikan apa-apa, sambil memerhatikan ketepatan teknologi keterangan.

"Orang tidak berminat dengan komposisinya," kata Lakhtikova, "hanya kerana satu-satunya perkara yang ditawarkan oleh farmasi Soviet untuk mengatasi anemia." Juga, tidak ada yang memikirkan vegetarian, dan secara umum tidak ada rasa jijik terhadap darah. "Untuk menolak produk kerana anda tidak menyetujui mana-mana ramuannya," tambahnya, "ini jarang berlaku, jika pernah, berlaku dalam sistem makanan Soviet.".

Di samping itu, banyak kanak-kanak Soviet jatuh cinta dengan hematogen. Mungkin ini kerana gula-gula lain mahal dan sukar untuk dikendalikan - jadi kos bar coklat, menurut Goldstein, setanding dengan pendapatan harian purata - sementara hematogen murah dan (dengan beberapa gangguan) tersedia secara meluas. di bandar dan luar bandar. Lama kelamaan, sebilangan kanak-kanak mula memilih rasa manis dan teksturnya (dan juga rasa logam) daripada gula-gula Soviet yang lebih mahal seperti roti bakar atau kacang soya..

Fakta bahawa banyak yang terbiasa dengan hematogen pada masa kanak-kanak dapat menjelaskan mengapa bar ini masih popular di negara-negara pasca-Soviet. Sudah tentu, ia telah diganti dengan gula-gula dan bahan tambahan makanan, terutamanya di bandar. Tetapi permintaannya masih begitu tinggi sehingga sekarang bukan satu, tetapi beberapa syarikat menghasilkan hematogen dari pelbagai jenis - termasuk dengan kacang dan buah-buahan kering, selain diperkaya dengan vitamin dan mineral, dalam lapisan coklat atau bahkan (sangat mengejutkan salah seorang wartawan Pravda ) hampir atau tidak sama sekali dalam darah.

Tetapi kanak-kanak yang tumbuh di ruang pasca-Soviet, yang tidak mengalami kekurangan produk dan kekurangan pilihan seperti generasi sebelumnya, secara beransur-ansur mungkin kehilangan selera mereka terhadap hematogen dan menganggapnya sebagai produk yang lebih khusus. Banyak pakar Amerika yang berwibawa mengenai sistem masakan dan pemakanan Rusia tidak pernah mendengar tentang hematogen, - kemungkinan besar, Lakhtikova mencadangkan, kerana keberadaannya hanya diketahui oleh mereka yang dibesarkan di USSR atau salah satu bekas republik, atau dalam keluarga di mana terdapat sebuah negara tradisi menggunakan hematogen sebagai bahan tambahan makanan.

Walau bagaimanapun, ia masih menarik. Delogeri begitu teruja ketika saya pertama kali memberitahunya tentang hematogen sehingga dia memesan beberapa bar untuk mesyuarat fakulti. Tidak mungkin dia dan rakan-rakannya sangat menyukai rasanya sehingga mereka akan mula mengesyorkan bar darah kepada anak-anak Amerika, tetapi masa akan memberi tahu..

Bahan InoSMI mengandungi penilaian eksklusif dari media asing dan tidak menggambarkan kedudukan lembaga editorial Inosmi.

Rasa sakit. Cara Mendiagnosis Rasa Anda Diagnosis Mulut

Kemanisan obsesif

Kemanisan mulut dari kek yang baru dimakan adalah sensasi yang sangat menyenangkan. Tetapi, jika air liur seseorang terus menjadi gula walaupun selepas ikan hering, walaupun setelah daging jeli dengan lobak, perlu dipertimbangkan. Sebab-sebab munculnya rasa manis yang berterusan di mulut boleh menjadi:

keracunan dengan bahan kimia (contohnya, racun perosak atau phosgene) - jika, selain rasa manis, seseorang merasakan kelemahan dan kemerosotan kesejahteraan dan menyedari bahawa dia mungkin mempunyai hubungan dengan racun, anda harus segera berjumpa doktor;

perubahan metabolisme karbohidrat dalam tubuh dan pelanggaran pengeluaran insulin - dengan kekurangan insulin dalam darah, gula terkumpul di dalam darah dan cecair limfa, menembusi ke dalam air liur dan ia menjadi manis. Oleh itu, perkara pertama apabila rasa manis yang berterusan muncul, anda perlu menghubungi ahli endokrinologi dan menderma darah untuk gula. Bagaimanapun, ini adalah bagaimana diabetes mellitus dapat menampakkan dirinya. Rasa manis dan masam di mulut, terutama pada waktu pagi, yang juga dilengkapi dengan pedih ulu hati yang kerap, sering terjadi dengan masalah dengan pankreas, terutama dengan pankreatitis;

kerosakan saraf, termasuk berjangkit dan virus - mengambil jumlah darah yang lengkap;

tekanan, kemurungan - ketika hidup seseorang tidak manis, hormon stres mula berfungsi secara aktif di dalam tubuhnya, yang menyebabkan peningkatan kadar glukosa darah. Dalam kes ini, rasa selepas itu muncul dalam masa yang singkat sejurus selepas kejutan psiko-emosi;

jangkitan saluran pernafasan dan beberapa penyakit gigi yang diprovokasi oleh Pseudomonas aeruginosa - bakteria ini mampu mengeluarkan bahan manis;

merokok - atau lebih tepatnya berhenti dari kebiasaan ini.

Tetapkan gigi saya di tepi

Selalunya pedih ulu hati dan erosi masam sering menyertai kehamilan: rahim yang tumbuh menekan diafragma, dan tekanan intra-perut meningkat. Mereka yang banyak makan pada waktu malam juga sering merasakan rasa masam di mulut mereka pada waktu pagi. Tetapi jika alasan-alasan ini tidak ada kaitan dengannya, maka lebih baik menangani gejala ini secara khusus. Rasa masam yang berterusan boleh berlaku:

pada penyakit saluran pencernaan, ia sering merupakan tanda gastritis hiperasid, yang disertai dengan peningkatan keasidan perut, atau refluks gastroesofagus, serta ulser gastrik. Sekiranya, selain rasa tertentu, seseorang bimbang akan sakit di bahagian atas perut, mual selepas makan, pedih ulu hati, sakit masam, cirit-birit atau sembelit yang kerap, kelemahan, perlu dikunjungi ahli gastroenterologi. Dan untuk tidak meneka, anda perlu membuat gastroskopi;

untuk masalah gigi - dengan karies, gingivitis, periodontitis, selain rasa masam di mulut, mungkin ada sakit gigi, bengkak dan pendarahan gusi. Cepat ke doktor gigi!

Oh betapa pahitnya saya!

Kepahitan berterusan di mulut berlaku pada mereka yang terlalu banyak makan makanan berlemak dan goreng atau menyalahgunakan alkohol, serta pada mereka yang mengambil ubat antibiotik dan alergi untuk waktu yang lama. Tetapi, jika kepahitan yang kuat di mulut selalu mengganggu anda, anda perlu segera berjumpa pakar gastroenterologi dan melakukan ultrasound organ perut (hati dan pundi hempedu). Sebab-sebab munculnya rasa pahit di mulut:

patologi hati, pundi hempedu dan saluran empedu - hempedu pahit memasuki esofagus dan mulut;

kolesistitis kronik dan penyakit batu empedu - mungkin juga ada rasa sakit di bawah tulang rusuk kanan, loya dan muntah.

Itulah garam!

Penyakit berjangkit dan kulat pada nasofaring - misalnya, sinusitis: lendir yang terkumpul di sinus dapat mengalir ke mulut dan menyebabkan rasa masin. Dalam kes ini, perundingan ENT diperlukan;

penyakit kelenjar air liur, yang berkembang kerana masuknya streptokokus, staphylococci, pneumococci ke saluran saliva. Pergi ke doktor gigi!