Pemeriksaan usus: kolonoskopi atau MRI?

Entri ini disiarkan oleh Sv. 8 April 2014

65,320 pandangan

Gadis-gadis, tolonglah, yang menghadapi masalah usus, tolonglah.

Saya mempunyai keadaan seperti itu. Tahun lalu, pergi ke tandas sering disertai dengan darah. Buat masa ini, saya tidak terlalu peduli dengan perkara ini, tk. Saya menghidap buasir kronik (setelah melahirkan 14 tahun yang lalu) dan secara berkala ia meradang - maka ada sensasi dan pendarahan yang tidak menyenangkan.

Setahun yang lalu saya berada di proctologist. Kemudian doktor mengatakan bahawa, tentu saja, buasir ada, tetapi sangat mustahak untuk mengecualikan kemungkinan masalah di dalam usus (polip, dll.). Untuk melakukan ini, sangat mustahak untuk melakukan endoskopi usus, iaitu. kolonoskopi yang sama.

Saya sudah berpengalaman dengan sinar-X usus, dan sama sekali tidak menyakitkan. Saya sangat takut melakukan kolonoskopi, kerana Saya mempunyai perawakan kecil (usus, seperti yang telah saya baca, dalam kes ini sangat berpintal) dan saya benar-benar merasakan kesakitan yang sedikit pun. Tetapi saya mengetahui bahawa prosedur ini boleh dilakukan di bawah anestesia umum. Dan sepertinya sudah ditala. Tetapi kemudian saya berfikir, mungkin MRI akan menunjukkan segalanya? Lagipun, MRI sekarang adalah puncak kemajuan. Dan yang paling penting, ia tidak boleh menyakitkan walaupun tanpa anestesia. Siapa boleh cakap apa?

Siapa yang melakukan kolonoskopi atau MRI usus? Apa kata awak, perempuan. Tolonglah. Adalah perlu untuk memutuskan sesuatu, tk. Saya sudah kehabisan darah ini.

Siapa yang memeriksa ulasan usus

Alamat: 143423 wilayah Moscow, daerah Krasnogorsk, p / o Stepanovskoe, penempatan Istra, rumah 27, bangunan 1 hingga 26

Minibus pergi dari m Tushinskaya dan m Krylatskoe terus ke hospital ini. Ini adalah hospital Moscow, tetapi sekarang ia dibina di luar Jalan Lingkaran Moscow

Cukup katakan semasa janji temu bahawa penyedia perkhidmatan kesihatan anda mengesyorkannya. Mereka tidak begitu menyukai "kemerdekaan", mereka memerlukan kesaksian. Saya mengatakan bahawa pakar oftalmologi merujuk saya dan tidak bertanya apa-apa lagi, mereka menuliskannya.
Juga beritahu mereka bahawa anda bukan pemastautin dan sangat sukar untuk menghubungi mereka dua kali. Saya menyingkirkannya sebagai anak kecil. Ada doktor biasa, cukup manusia

Pengumuman

  • Catatan
  • Aktiviti Terakhir

Masalah usus, berjumpa doktor.

Saya berumur 34 tahun, sudah seperti tahun ini mulai berlaku: pada waktu pagi, keinginan untuk kerap buang air besar 3-4 kali, ketidakselesaan perut, perubahan konsistensi najis (lebat, cair); perasaan buang air besar tidak lengkap.

Ahli terapi menetapkan: loperamide dan linex. Analisis mengatakan normal, tidak menemui apa-apa.

Ahli gastroenterologi: gastroendoscopy, ultrasound perut, darah dari urat; juga tidak menemui apa-apa. Kapsul omez dan panzinorm-forte yang ditetapkan.

Hampir tidak ada hasil, kadang-kadang lebih baik, kadang-kadang lebih buruk. "Neto bawa".
Siapa yang merawat ini? Saya meminta anda untuk tidak mencemuh jika anda tidak dapat membantu dalam topik ini.

Gadis yang melakukan kolonoskopi? Bertenang

Entah bagaimana saya tidak menyangka))) Bagaimanapun, jangan risau, menunggu dan minum Fortrans di negara kolonoskopi) Fortrans sukar diminum selepas liter kedua, rasanya sedikit manis, tetapi bukan bencana. Oleh itu, jangan risau, lakukan dan lupakan! Semoga berjaya, semoga semuanya baik-baik saja!

Saya melakukan kolonoskopi ketika berusia 20 tahun.Ada masalah dalam kerja usus kerana saraf, kerana kemudian, usus mengalami kekejangan. Saya tidak terlalu risau, mungkin saya ingin tahu apa yang ada di dalam usus.
Tiada anestesia. Itu tidak menyenangkan, ada beberapa kolik kerana pengembangan usus dengan udara, yang diletupkan dengan selang ini. Saya ingat bahawa ketika itu usus dipenuhi udara. Jadi kembung dijamin selepas prosedur)
Walaupun, mungkin sekarang sudah ada teknologi baru untuk prosedur ini.

Tetapi anda akan tahu apa yang ada di usus anda.

kolonoskopi.

Komen pengguna

  • 1
  • 2

Saya juga menjalani prosedur ini di klinik Alternatif. Apa yang boleh saya katakan, tentu ada ketakutan mengenai prosedur tersebut, saya fikir akan menjadi lebih teruk lagi ketika saya melaluinya. Tetapi ternyata, semuanya tidak begitu menakutkan. Saya berterima kasih kepada doktor kerana pendekatan profesional mereka! Segala-galanya mengalami anestesia dan semuanya boleh diterima. Pada akhirnya, pada akhirnya, saya memerlukannya dan tidak banyak yang boleh ditoleransi.

Saya juga melakukan kolonoskopi, hanya tidak menyakitkan. Saya tinggal di Achinsk dan saya mendengar dalam iklan bahawa terdapat perkhidmatan seperti itu.

Kolonoskopi tanpa rasa sakit dilakukan pada tomograf komputer, TANPA pengenalan endoskopi (seperti ini adalah nama benda ini). Sebelum peperiksaan, saya banyak membaca tentangnya, yang sama disebut kolonoskopi maya. Terdapat artikel bagus di laman klinik tempat saya melakukan http://garmonia24.ru/?page_id=673

Saya gembira, setelah membaca ulasan di Internet mengenai kolonoskopi klasik, saya sangat takut... tetapi di sini semuanya berjalan dengan jayanya, cepat dan cekap!

Gadis sayang! Jangan takut dengan kolonoskopi. Saya melakukannya hari ini di bawah anestesia umum. Saya mengesyorkan semua orang melakukannya di bawah anestesia umum. Tidak ada sensasi dan kesan yang tidak menyenangkan. Saya mengikuti diet yang ditetapkan dengan ketat 3 hari sebelum prosedur. Benar, saya minum Fortrans lebih lama daripada yang tertulis dalam arahan (saya harus minum sebelum 14.00 hingga 17.00, dan saya selesai minum pada pukul 19.00). Tetapi usus dibersihkan dengan baik. Saya mencucinya sedikit dengan jus oren dan menyimpan sepotong lemon di sebelahnya, menjilatnya dengan lidah saya. Pada hari persiapan untuk kolonoskopi, saya menghabiskan sepanjang hari kedua di tandas dan di bilik mandi (Fortrans sangat aktif).

Hari ini doktor Kuznetsov EO melakukan kolonoskopi di klinik "MEDIC CITY" (st. Poltavskaya, 2), untuk mengatakan bahawa dia takut untuk mengatakan apa-apa. sehingga pening. Selepas prosedur di klinik daerah. gastroskopi, saya mengalami kejutan dan kesakitan yang teruk. Saya memutuskan untuk tidak melakukan perkara lain dengan diri sendiri tanpa bius. Terima kasih, dia menjumpai sebuah klinik di internet untuk rakannya. Semuanya masuk ke kelas tertinggi! TIADA kesakitan, TIADA komplikasi, TIADA saraf. Saya tertidur dan terbangun (melakukannya dengan penenang. 20 MENIT TIDUR SWEET) Segala-galanya ternyata mudah dan sederhana ketika anda berada di tangan profesional yang baik. Saya mengucapkan terima kasih kepada pasukan dari lubuk hati dan jiwa saya. Suasana yang menyenangkan dari penerimaan tetamu ke pejabat. Saya memberitahu semua kenalan saya yang menantikan panggilan saya... bahawa PILOTAGE PROFESIONALISME DAN SIKAP YANG TINGGI! TERIMA KASIH. (dan anda juga perlu membuat persediaan dengan betul, seperti yang dinasihatkan oleh doktor, saya melakukan semuanya dengan betul. 3 hari diet ketat, hanya teh sehari... dan 4 liter Fortrans sehari sebelumnya)

ingin berkongsi selepas kolonoskopi! Saya membuatnya dalam perkhidmatan eko-perubatan, ahli endoskopi Alla Georgievna Sokolovskaya, seorang doktor dari Tuhan. melakukan semuanya dengan berhati-hati, tentu saja menyakitkan, tetapi. bertolak ansur, 5 tahun yang lalu saya mencubanya di Borovlyany, jadi saya akan memberitahu anda, langit dan bumi! Perawat ramah Katya tenang, memberikan validol di bawah lidahnya, dan semuanya bermula! pada waktunya, kira-kira 30 minit, sepertinya saya, tidak ada yang menakutkan dengan doktor seperti itu! Saya mengesyorkan semua orang pada masa akan datang, saya menasihatkan semua orang untuk menjalani pemeriksaan ini sekiranya, sekurang-kurangnya, ada sesuatu yang mengganggu anda di perut. Alla Georgievna! kesihatan kepada anda dan kesabaran dalam kerja keras anda! TERIMA KASIH

1 Ahli gastroenterologi disyorkan untuk memeriksa perut dan usus. Saya menderita kolesistitis kronik sejak kecil, dan sekarang pankreas saya meradang. Saya memutuskan bahawa peperiksaan tidak akan membahayakan saya, kerana tidak pernah memeriksa badan saya. Saya menjalani gastroenteroskopi dengan sangat tenang, kerana bergantung pada pengalaman penginderaannya. Sejak kecil, saya telah menelan probe untuk mengambil sampel jus hati. Biasanya, setelah menelan probe, anda berjalan dengannya selama 1.5 jam, dan kemudian berbaring di sebelah anda di sofa menghirup jus ke dalam tabung uji. Semua ini cukup boleh diterima, sedikit tidak menyenangkan, tetapi kebanyakannya tidak menyenangkan ketika menelan, ketika probe disorong ke kerongkong, walaupun ini adalah prosedur kedua, teguk dan itu saja, tetapi berjalan dengan probe tidak menyenangkan, menyentuh lidah kadang-kadang menyebabkan refleks mual dan anda hanya perlu menarik nafas lega, dan yang paling penting, berkelakuan tenang, i.e. jaga diri. Oleh itu, saya pergi ke endoskopi gastrik dengan tenang. Bagaimanapun, ada kalanya dalam hidup apabila anda perlu bersikap tenang dan tenang. Sebagai contoh, di Taman Aqua, berenang dari ketinggian di dalam paip juga memerlukan ketenangan, kerana paip sempit ditambah ruang tertutup yang penuh dengan air. Dan ketika anda terbang dengan cepat ke bawah paip, anda menelan air ini sedikit, sedikit panik, kerana keturunan memerlukan masa, dan ketika itulah anda perlu menyatukan diri, iaitu: jangan berpaut pada sisi, kerana anda masih tidak akan berhenti, anda harus turun, hanya anda yang melucutkan tangan ke darah, dan tidak ada yang dapat dilakukan, anda hanya perlu tenang dan menunggu pendaratan di dalam air. Dan terdapat banyak kes seperti dalam hidup apabila anda hanya memerlukan kawalan diri. Oleh itu, saya pergi ke gastroendocopy dengan tenang. Gastroendoscopy dilakukan secara literal selama dua minit, tidak lebih. Tetapi anda menelan tiub itu tidak seperti probe, dan reaksi berbeza. Apabila doktor mengarahkan endosop ke kerongkong, maka anda hanya perlu bernafas melalui mulut. Saya tidak diberi amaran mengenai ciri ini, dan ketika doktor memberitahu saya "menyedut", saya cuba menyedut hidung saya, yang mengejutkan, hidung saya tidak bernafas. Rasanya seperti dihimpit. Panik seketika tentang apa yang harus bernafas dan secara automatik saya menghirup mulut saya, endoskop dimasukkan, dan ia tidak menyakitkan. Selepas gastroendoskopi, saya perlu melakukan kolonoskopi.

2Saya membaca segala-galanya mengenai kolonoskopi, membaca semua ulasan, menyedari bahawa prosedur itu menyakitkan, orang menjerit kesakitan. Dan dia berfikir. Kenyataannya adalah bahawa saya malah merawat gigi saya dengan anestesia dan tidak menjadi masalah sama ada sakit atau tidak sakit, kerana saya seorang pengecut. Saya tidak boleh dan tidak mahu menahan kesakitan, semakin lama. Oleh itu, saya mula mencari kolonoskopi yang ditenangkan. Saya membaca ulasan, membaca mengenai ubat yang digunakan untuk ubat penenang, membaca mengenai peralatan yang digunakan untuk ubat penenang dan menemui pilihan terbaik untuk diri saya sendiri. Saya tidak tahu mengapa, tetapi setelah membaca mengenai Propofol, saya tidak mahu menghasut mereka. Terima kasih Tuhan ada klinik penenang dengan ubat lain. Setelah mendaftar untuk kolonoskopi, saya mula menyiapkan badan. Ahli gastroenterologi saya takut dengan fakta bahawa saya mengalami sembelit, seperti ini tidak normal, mungkin terdapat polip di usus, dll. Saya ketakutan bahawa tiba-tiba massa tinja saya tidak hilang, dan dalam seminggu saya beralih ke diet yang hemat. Saya makan bubur dan ayam rebus. Kolonoskopi dijadualkan pada hari Ahad jam 12:00, dan pada hari Sabtu dia mula mengambil Fortrans. Dan pada petang Jumaat di saraf, tk. Saya membaca mengenai fortrans dan kolonoskopi, Zhor menyerang. Saya makan untuk malam dari perut. Saya rasa saya akan lapar pada hari Sabtu. Tetapi tidak... saya bangun pada pukul 6 pagi dan mahu makan. Saya tidak dapat menahan diri. Saya menunggu sehingga jam 7 pagi dan makan susu dan roti. Dan dia kembali tidur. Saya tidur hingga jam 10 pagi, saya rasa mahu makan - ini adalah serangan saraf sebelum Fortrans. Saya sekali lagi makan susu dan roti dan tidur, memutuskan untuk tidur sebelum prosedur, dan merancang untuk mengambil Fortrans dari jam 14.00. Reaksi sedemikian hanya kerana dalam beberapa ulasan orang merasa buruk, lemah. Oleh itu, saya memutuskan untuk berehat seperti dulu. Saya bangun pada pukul 12.00 dan saya tidak mahu tidur lagi, tetapi saya mahu makan lagi. Saya mengambilnya dan memakannya, dan kerana ini saya harus mengambil Fortrans bukan dari jam 14.00, tetapi dari jam 16.00.

3Sekarang mengambil Fortrans. Oh, dan ulasan di Internet ditulis mengenai Fortrans, anda tidak akan mengatakan apa-apa, mereka menghidupkan saya. Secara umum, ini adalah satu-satunya sebab saya menerangkan semuanya dengan teliti sehingga ulasan negatif tidak menyesatkan orang lain. Saya akan mulakan semuanya dengan teratur. Pertama, arahan tidak mengatakan bahawa Fortrans harus diminum dalam satu tegukan. Kedua, prosedur ini dapat diperpanjang dalam jangka masa yang panjang. Jadi mengapa semua orang tercekik di Fortrans ini dan menimbulkan keganasan di Internet?

Saya juga sangat takut, kerana mereka menulis tentang muntah dan kelemahan serta mengenai perut dan takikardia serta suhu, Tuhan, apa yang mereka tidak tulis. Saya sendiri membeli lemon, jeruk keprok, jus oren, air untuk membiakkan Fortrans terlebih dahulu. Saya mencari botol liter dengan Aqua Minerale, tetapi semuanya adalah gas, jadi saya membeli dua botol masing-masing 2 liter. Lemon yang dikupas, tangerin, dicincang halus dan meletakkannya di atas pinggan. Dia membuka jus itu dan menuangkannya ke dalam gelas. Kemudian saya menyiapkan balang tiga liter, menuangkan 2 liter mineral Aqua ke dalamnya dan menambahkan 2 beg Fortrans, mencampurkan semuanya dengan teliti. Kemudian saya pergi ke dewan untuk menyiapkan tempat. Saya menjumpai program yang menarik di TV, meletakkan buah dan segelas jus di atas meja. Dia membuka pintu tandas, menyiapkan mangkuk tandas, tuala, dan meletakkan piring minyak sayur. Dia menuangkan segelas Fortrans di dapur dan masuk ke dewan, di mana terdapat suasana yang menyenangkan. Saya mesti mengatakan bahawa sejak kecil saya minum sedikit air, saya tidak memerlukannya seperti itu. Di tempat kerja, secawan teh akan bertahan sepanjang hari bekerja, saya tidak akan meminumnya hingga akhir. Saya tahu bahawa anda perlu minum air hingga 2 liter sehari, tetapi saya mencubanya dan saya tidak dapat. Ini adalah masalah bagi saya, tetapi di sini anda mesti minum 4 liter. Secara amnya, saya menjadi bijaksana dan mula berfikir secara logik. Sebaiknya minum setiap gelas dalam masa 15 - 20 minit, iaitu perlahan-lahan. Dan kesan ubat Fortrans bermula dalam satu jam, iaitu semuanya akan keluar dan sekali lagi akan ada ruang untuk bahagian Fortrans seterusnya. Ini sedikit menenangkan saya. Saya minum sip pertama dan merasakan minuman yang cukup enak. Dan tiba-tiba saya berfikir bahawa minum banyak adalah sukar bagi saya, jadi saya terpaksa berjalan kaki, iaitu bukan duduk tetapi berjalan dan berjalan, sama seperti saya berjalan dengan siasatan. Jadi tidak ada refleks gag. Dan saya mula berjalan dengan tenang di sekitar apartmen dan menghirup minuman Fortrans. Saya melakukannya dengan perlahan, tidak tergesa-gesa, membiarkan minuman itu diserap ke dalam usus dan mula bertindak. Liter pertama sukar bagi saya kerana kebiasaan, kerana Saya tidak minum banyak. Saya berjalan dan berjalan malah menari, kerana program ini diadakan dengan tarian, iaitu Saya benar-benar lupa bahawa saya minum Fortrans. Saya tidak mengalami sensasi yang tidak menyenangkan, saya tidak pernah mengalami muntah refleks. Fortrans terasa seperti jus lobak merah bagi saya, rasa manisnya mula membosankan saya. Pada mulanya, ia kelihatan sedikit masin dan manis, tetapi kemudian rasa selepasnya hanya manis dan saya tidak menyukainya. Secara amnya, saya mengalahkan liter Fortrans pertama saya dalam 2 jam.

Dan untuk beberapa sebab menjadi lebih mudah bagi saya. Ngomong-ngomong, saya sudah mengosongkan usus dengan selamat dan bukan hanya dengan air. Dorongannya sangat lembut, sama ketika anda sendiri ingin kencing. Liter kedua berjalan lebih pantas, tetapi saya berhenti pada waktunya. Kenapa tergesa-gesa? Perlu minum dengan tenang untuk kesannya. Dan saya mengeluarkan rasa manis dengan jus oren, hanya membasuh lidah, mulut dan memuntahkannya. Itu sudah cukup. Pada mulanya saya mencium lemon, tetapi pada asasnya saya tidak suka lemon dan ini bukan milik saya, tetapi jeruk nipis dengan semangat. Jadi jusnya hanya itu. Oleh itu, saya minum keseluruhan Fortrans, semuanya 4 liter. Melihat dengan tenang, sepanjang masa bergerak, akhirnya duduk, tidak mengganggu, seolah-olah dengan cara. Saya meminumnya sehingga jam 24.00. Saya mula minum pada pukul 16.00, dan selesai di suatu tempat pada pukul 23.30, iaitu tidak tergesa-gesa, dan di mana hendak tergesa-gesa? Tiada siapa yang memandu. Dan selama ini, usus saya sentiasa mengosongkan, iaitu selepas setiap gelas, jadi ketika saya minum gelas Fortrans terakhir, usus saya kosong sepenuhnya. Dia tidak mengganggu saya lagi, tidak pada waktu malam atau pagi. Saya tidur lena, bangun pukul 9.30, berkemas dan pergi ke kolonoskopi.

Sekarang mengenai kolonoskopi. Nah, prosedur penenang yang hebat. Saya menasihati semua orang. Saya bangun dengan mudah, secara semula jadi, seperti kebangkitan biasa. Kepala saya tidak pening, perut saya tidak sakit, rasanya tidak ada yang dilakukan kepada saya. Bagaimanapun tembakan sudah siap dengan usus saya, tidak mengapa.

Doktor mengatakan untuk duduk sedikit di sofa setelah bangun, kata mereka, sambil kepala saya berpusing, tetapi saya berasa seronok. Saya berpakaian, mereka menawarkan teh manis, saya meminumnya, mengucapkan terima kasih kepada semua orang dan pergi. Saya tidak mahu pergi ke tandas. Tanpa gas, tidak sakit - tidak ada, seolah-olah saya tidak mengikuti prosedur. Saya meninggalkan klinik, malah pergi ke kedai kasut, mencari kasut dan beg kasut yang sesuai. Saya pulang, pergi ke tandas - tidak ada! Cukup kencing, nampaknya selepas minum teh.

Jadi itu sahaja. Saya menulis ini untuk mereka yang belum melakukan apa-apa, tetapi telah membaca pelbagai kisah seram dan takut. Jangan takut, semuanya ada di tangan anda. Sekiranya anda minum Fortrans seperti vodka, iaitu dalam satu tegukan dan tergesa-gesa, duduk di komputer atau bahkan duduk, mengepalkan perut anda, maka refleks gag disediakan untuk anda. Luruskan punggung anda, berjalan, tarik nafas dalam-dalam, minum perlahan-lahan dengan tegukan kecil, sambil memegang Fortrans di mulut anda. Dia tidak menakutkan. Sekiranya anda tidak menyukai rasanya, bilas mulut anda dengan sesuatu yang masam. Dan yang paling penting, buatlah persekitaran yang menyenangkan untuk diri sendiri, agar anak-anak tidak berlari di sebelah anda, jangan mengganggu saudara-mara anda, bersendirian, hanya anda dan minuman ilahi anda Fortrans. Sekiranya anda mengalami dehidrasi, kemudian minum air kosong, ia akan menormalkan tekanan darah anda, dan tinja pasti tidak akan menambahkan usus anda. Baiklah, dan mengenai kolonoskopi, saya ingin mengatakan perkara berikut. Pilihan adalah milik anda. Adakah anda takut? Lakukan dengan hasutan, jangan ganti wang untuk ketenangan anda. Hasutan kira-kira 2 ribu, ia tidak begitu mahal, anda meninggalkan lebih banyak wang di kafe. Semoga berjaya semua.

Kolonoskopi - ulasan, atau bagaimana saya melakukan kolonoskopi

Kolonoskopi atau tidak?

Saya meragui untuk masa yang lama sama ada melakukan kolonoskopi atau tidak. Saya mendengar dari ahli terapi mengenai maklum balas ini bahawa suntikan diberikan untuk menghilangkan rasa sakit, bahawa itu tidak menyenangkan, menyakitkan. Dan secara umum, secara sederhana, prosedur itu sendiri tidak menyenangkan, apabila sesuatu dimasukkan ke dubur. Ia memalukan!

Tetapi masalah usus yang berterusan, sakit, kembung, sekatan makan dan perasaan tidak yakin, dll. tidak membenarkan hidup dalam kedamaian. Doktor tidak dapat membuat diagnosis khusus.

Semua ini membuat saya menganggap kajian ini sebagai penyelesaian untuk masalah yang terkumpul.

Oleh itu, saya mula meneliti pelbagai laman web kolonoskopi di Internet. Saya mencari ulasan orang, membaca artikel. Oleh itu, saya menjumpai laman web prokishechk.ru, dan saya sangat gembira. Di atasnya saya membaca perincian penyediaan dan prosedur itu sendiri. Oleh itu, saya memutuskan untuk menulis ulasan saya mengenai kolonoskopi usus khusus untuk laman web ini. Saya berpendapat bahawa orang yang membaca artikel ini akan menyokong saya dan juga menulis ulasan mereka di laman web ini, yang akan membantu dan menyokong mereka yang masih belum melakukan ini..

Rundingan dengan ahli gastroenterologi

Setelah mempelajari prosedur "mengerikan" seperti kolonoskopi dan ulasan, saya pergi berunding dengan ahli gastroenterologi supaya dia mendorong saya untuk membuat diagnosis dan keputusannya untuk diperiksa.

Oleh itu, dia mengesyorkan saya menjalani prosedur ini..

Bersedia untuk kolonoskopi

Penyediaannya sendiri terdiri daripada pemakanan dan pembersihan usus yang betul. Saya ingin mengatakan dengan segera bahawa semakin baik anda membersihkan usus, semakin sukar pemeriksaan anda..

Oleh itu... saya bermula dengan mendaftar pertama kali ke klinik berbayar untuk kolonoskopi dalam lebih dari 10 hari. Oleh itu, saya mempersiapkan diri secara psikologi, saya dapat membentuk jadual persediaan. Selama 5 hari saya berhenti mengambil makanan yang mengandungi zat besi, selama 3 hari saya berhenti makan makanan berat, dll. Anda boleh membaca mengenai perkara ini dalam artikel khusus yang mempersiapkan kolonoskopi. Saya menasihati anda untuk membuat jadual titik kawalan perubahan makanan. Ini akan memudahkan konsep rejimen makanan..

Tetapi apa yang ingin saya sampaikan kepada anda adalah mengenai pemakanan, kerana saya sendiri tidak dapat menemui jawapan khusus untuk soalan ini di mana sahaja. Apa yang anda boleh makan, apa yang anda tidak boleh.

Prosedur itu sepatutnya berlangsung pada hari Jumaat jam 16:00 (lebih kurang).

Makanannya merangkumi kenyataan bahawa pada hari Selasa malam saya harus makan barbeku, kerana itu adalah hari cuti. Secara amnya, pada hari ini saya makan dengan baik, yang mana banyak yang tidak disarankan untuk dilakukan. Saya banyak memikirkan perkara ini, kerana peperiksaan akan dijadualkan tidak lama lagi dan saya tidak mahu menahan semuanya. Walaupun dalam tempoh ini, perlu untuk memulakan diet makanan rendah lemak. Ini bermaksud mengelakkan makanan yang dimasak lama dan makanan yang kaya dengan serat, seperti pisang, epal, buah-buahan lain, roti, daging, dll. Dan saya makan ikan bakar, kentang tumbuk, sup, jus, salad.

Pada malam pemeriksaan (Khamis), perlu mengambil bahagian terakhir makanan pada pukul 12:00 dan beralih ke makanan cair. Ini saya mulakan pada hari Khamis, minum teh. Kira-kira jam 4:00 petang, saya minum sup ayam dari sup.

Dari jam 17:00 hingga 19:00 (kira-kira sehari sebelum pemeriksaan), perlu mengambil ubat untuk membersihkan usus. Saya telah mengambil Fortrans.

Saya terpaksa minum 3 paket, 2 paket pada waktu malam pada malam kajian dan 1 paket pada waktu pagi pada hari belajar selama 6-8 jam.

Saya membaca ulasan bahawa sangat menjijikkan, orang sakit dan ada juga yang tidak tahan dan enggan meneruskannya. Pada masa yang sama, saya membaca arahan untuk ubat tersebut dan menjadi takut kerana kesan sampingannya, misalnya, dalam kes yang jarang berlaku, mungkin terdapat kejutan anafilaksis. Oleh itu, pada sips pertama, saya sangat risau dan takut. Tidak mengambil sips pertama dengan segera.

Mengenai rasa yang menjijikkan, manis dan masin, saya menasihati anda untuk melakukan perkara berikut - menarik nafas dan keluar beberapa kali, menahan nafas dan minum seluruh cawan sekaligus, hembuskan melalui mulut anda. Rasanya masih akan terasa, tetapi tidak begitu menakutkan seperti yang dijelaskan, rasanya seperti teh yang diseduh dengan sedikit gula, sedikit manis. Lebih baik minum suam.

Setelah minum cawan, atau kerana cukup nafas dan kapasitas perut, dia segera mengambilnya dengan jem manis dan membasuhnya dengan air (jika perlu). Tidak ada yang menakutkan mengenainya.

Selanjutnya, selepas dua jam ubat itu akan berkesan. Saya membaca dan mendengar pelbagai perkara mengenai dirinya. Oleh itu, saya mendapat kesan bahawa saya mungkin tidak sampai ke tandas, bahawa mungkin menyakitkan, bahawa saya perlu duduk lama di tandas, dll. Tetapi di sini, tidak semuanya menakutkan.

Saya merasakan kesan pertama ubat selepas kira-kira dua jam. Ia seperti prosedur pengosongan biasa, tidak ada rasa sakit.

Kemudian keadaan serupa dengan cirit-birit bermula, tetapi tanpa rasa sakit. Selepas dua atau tiga perjalanan ke tandas, keseluruhan proses menjadi seperti saya tidak mengosongkan usus, tetapi pundi kencing melalui usus. Maksudnya, semua yang dia minum keluar setelah kira-kira 30 minit dengan air melalui usus. Perjalanan ke tandas sendiri terdiri dari duduk di tandas selama kira-kira 3-4 minit dan rehat selama 15-20 minit.

Semasa mengambil ubat, ada masalah berikut, yang saya nasihatkan agar anda mengambil kira - ubat itu mesti diminum sekurang-kurangnya 2 jam selepas makan. Saya mempunyai selang waktu yang lebih pendek dan minum bahagian pertama dengan sukar, kerana ia tidak lagi masuk ke dalam perut. Dan saya hanya mampu minum 1.5 paket. 1.5 beg lagi harus ditinggalkan pada waktu pagi. Selesai prosedur kira-kira pukul 20:30. Ubat itu berlangsung sehingga kira-kira pukul 22:00.

Harap maklum bahawa jika anda minum apa-apa, semua ini akan keluar melalui usus, kerana ubat ini tidak sepenuhnya dikeluarkan dari badan.

Pada waktu pagi saya mula minum ubat itu lagi, sekitar jam 8:30. Saya minum 1.5 beg dalam dua jam, iaitu 1.5 liter. Kemudian dia minum lebih banyak air untuk membersihkan badan residu Fortrans. Dan desakan terakhir berhenti sekitar jam 14:30 (air dikeluarkan sepenuhnya).

Perkara utama adalah menggunakan air supaya tidak ada kelaparan dan keletihan. Jangan minum jus dengan bubur, serta teh, koko. Saya hanya minum air dan ubat.

Kolonoskopi

Saya tiba di klinik dalam masa 30 minit, membayar semuanya dan memberi saya suntikan analgesik - baralgin. Seperti yang dijelaskan oleh doktor, ini tidak disebabkan oleh kesakitan semasa prosedur, tetapi dari apa yang akan terjadi kemudian, kerana usus akan mendidih dan menyebabkan kesakitan akibat pembentukan gas.

Suntikan itu sendiri tidak menyakitkan, tetapi selepas beberapa minit saya jatuh sakit. Tetapi tidak mengapa, tidak menakutkan.

Sementara dia menunggu waktunya, dia makan gula-gula untuk meningkatkan mood dan gula darahnya. Namun, saya tanpa makanan seharian.

Di pejabat, saya mencekak pinggang dan memakai seluar dalam khas dengan lubang. Saya menerangkan semua masalah kepada doktor endoskopi dan berbaring di sofa, seperti yang mereka jelaskan.

Pada mulanya saya berbaring di sebelah saya, saya dapat melihat skrin pada peralatan. Ketika endoskopi dimasukkan ke dalam usus, terdapat sensasi berikut - pembengkakan biasa, pembentukan gas, tetapi doktor, seperti yang saya fahami, mengeluarkan cecair dan udara berlebihan ketika dia melewati laman web ini. Di tempat-tempat di mana sukar untuk membungkus endoskopi, dia membekalkan udara, sering bersuara keras apa yang dia lakukan, menyokong saya. Pada masa yang sama, saya dapat melihat keseluruhan proses di monitor. Kemudian doktor meminta saya berbaring telentang.

Ketika ada kesakitan yang teruk, jururawat menekan perut untuk menghilangkan rasa tidak selesa dan pengembalian usus sambil memajukan endoskopi.

Prosedur itu sendiri tidak segan seperti yang disangka. Saya berbaring di seluar dalam saya (atau lebih tepatnya, celana pendek), tidak ada bunyi gas, tidak ada pelepasan dari usus. Ini hampir membingungkan saya terutama dalam prosedur itu sendiri, dan itulah sebabnya saya tidak mahu pergi ke sana. Saya melaporkan semua kesakitan kepada doktor, dan dia sudah menyesuaikan diri dengan saya.

Setelah melihat semua bahagian hingga sekum dan usus kecil, mereka mula mendapatkan endoskopi. Semasa mengeluarkannya, udara dengan cecair dipam keluar dan ada lega. Doktor menulis sesuatu di sana dalam diagnosis. Tetapi seperti yang saya fahami, tidak ada orang yang sihat sepenuhnya..

Perasaan selepas kolonoskopi

Mungkin sensasi yang paling tidak menyenangkan menanti prosedur itu sendiri. Mereka berpandangan bahawa setelah prosedur, lebih baik duduk di tandas supaya sisa air dan udara yang tersisa setelah pemeriksaan keluar. Sehingga saya sampai di apartmen, saya terseksa kesakitan di usus. Ini bukan keperitan! Seperti dari pembentukan gas biasa, pembengkakan. Lebih cepat anda melepaskan udara, semakin cepat ia akan pergi. Tetapi berhati-hatilah, air mungkin keluar juga! Oleh itu, lebih baik melakukannya di tandas..

Setibanya saya di rumah, saya mahu makan seluruh peti sejuk setelah seharian berpuasa..

Baiklah itu sahaja. Itu adalah kolonoskopi dan kajian saya mengenainya. Dan saya cadangkan anda menulis ulasan anda sendiri, daripada anda akan membantu orang lain yang belum melakukan ini. Dan laman web ini akan menghantar ulasan anda.

Saya boleh mengatakan bahawa jika terdapat keraguan atau petunjuk untuk kolonoskopi, maka ia mesti dilakukan! Ini akan memberi anda keyakinan dan menghilangkan semua keraguan. Dalam prosedur ini, terdapat ketakutan dan rasa malu yang tidak diketahui untuk menanggalkan pakaian, gas di hadapan orang yang tidak dikenali dan penempatan benda asing di usus - kolonoskop daripada kesakitan semasa prosedur.

"Terdapat banyak kes di mana penyakit itu hilang dan pengampunan seumur hidup bermula." Cara menangkap tumor usus sebelum menjadi barah

Mengenai jenis kanser, terutamanya perut atau usus, cara paling mudah adalah menukar anak panah ke diet yang salah, memberi nasihat kepada rasa lapar, atau diet makanan mentah, atau kuman gandum pada waktu pagi, atau maraton sembilan kilometer... Sukar untuk menerima kebenaran pahit: dalam kebanyakan kes, barah adalah "kerosakan" tanpa sebab, tidak dapat dijelaskan. Kita tidak dapat mengawal genetik atau persekitaran kita. Tetapi kita boleh menjalani pemeriksaan tepat pada waktunya. Kami bercakap dengan pesakit Alla Metlenko dan doktor diagnostik endoskopi Natalya Nagorskaya mengenai bagaimana menerima barah dengan kepala yang tinggi dan mengapa kolonoskopi sangat penting. Kitaran bersama dengan "Lode" khusus untuk onkologi berterusan.

"Saya tidak jatuh ke dalam pesimisme"

Alla Metlenko bercakap mengenai kanser dengan santai, seperti selesema. Sekiranya kita tiba-tiba memutuskan untuk mengadakan pertandingan untuk keceriaan atau, seperti yang dikatakan oleh psikologi, semangat, Alla pasti tidak akan ditinggalkan tanpa pingat. Ngomong-ngomong, dia memberikan wawancara ini secara langsung dari wad hospital semasa kemoterapi, mempunyai masa untuk melontarkan jenaka dengan jururawat..

- Saya sekarang berbaring di bawah penitis dan berfikir: masa apa yang perlu dibuang? Saya akan bercakap pada masa yang sama dengan wartawan (ketawa. - Lebih kurang. Onliner).

- Bagaimana anda tahu bahawa anda menghidap barah usus? Terdapat beberapa gejala?

- Sudah lama saya tahu bahawa ada yang tidak kena pada usus. Sudah tentu, perlu menjaga kesihatan lebih awal. Bukan hanya selama beberapa minggu, tetapi selama setengah tahun, saya menghadapi masalah dengan kerusi. Tetapi tidak ada rasa sakit. Faktanya adalah bahawa barah bermula tanpa rasa sakit. Kemudian ada rasa sakit yang tajam di sebelah kanan, mirip dengan usus buntu. Tetapi ia menyengat dan berhenti. Saya tidak pergi ke mana-mana, saya menarik semuanya. Tetapi ketika saya melihat darah di dalam najis, saya berlari ke doktor.

Apa yang penting untuk saya ketahui? Saya berumur 50 tahun, tujuh dari mereka bekerja sebagai pekerja sosial. Saya tinggal di Brest. Saya mempunyai perkahwinan kedua, anak perempuan sulung berusia 26 tahun, yang bungsu - 8. Jadi saya bukan sahaja positif di rumah, tetapi juga mesin kehidupan yang sebenar. Jadi saya mesti keluar! Untuk terus hidup. Saya tidak jatuh dalam pesimisme.

Oleh itu, ketika saya berjumpa doktor, saya dihantar untuk menjalani rektosigmoskopi - pemeriksaan endoskopi rektum. Menjumpai neoplasma. Segera doktor berkata: "Jangan berlengah, pergi ke pakar onkologi." Saya pergi. Ia pada bulan Mei. Saya segera dimasukkan ke dispensari onkologi, melihat ujian endoskopi dan menghantar saya untuk terapi radiasi - 25 sesi. Tetapi dinamika itu negatif. Prosesnya tidak berjalan seperti yang diharapkan oleh doktor. Lesi telah merebak ke rahim dan hati. Pada bulan September, saya menjalani pembedahan: rahim, tumor di rektum dan dua fokus di hati dikeluarkan. Selepas operasi, saya dihantar untuk kemoterapi: selama dua hari mereka terus "menetes", malam dan siang, kemudian saya berehat selama 12 hari, dan sekali lagi penitis. Dan enam kali. Saya sedang menjalani kemoterapi pusingan keempat saya sekarang.

- Dan bagaimana anda bertolak ansur dengan "kimia"?

- Anda tahu, biasa. Terutama jika dibandingkan dengan pesakit lain. Walaupun komposisi kimia penitis berbeza untuk setiap orang, sukar untuk dinilai di sini... Ya, ada mual, kelemahan. Kerusi bertukar. Sakit yang sakit semasa beroperasi. Tetapi ini semua boleh ditanggung. Baik. Secara semula jadi, saya cuba makan, kerana nutrien diperlukan, dan semasa "kimia" selera makan hilang.

- Makanan selepas pembedahan harus diubah?

- Boleh. Doktor mengatakan bahawa anda boleh makan semuanya, tetapi saya sedang menjalani diet. Saya mencoretkan goreng dan sebagainya. Baru sahaja saya mula makan sesuatu yang lebih berat - penkek, misalnya. Oleh itu, saya tidak membenarkan ini: hanya ikan, semuanya direbus atau dibakar. Saya cuba untuk tidak membebankan usus. Selepas "kimia" anda perlu mengembalikan kekuatan. Hanya sepuluh hari - dan saya akan "meneteskan" lagi. Oleh itu, saya membeli buah dan cuba makan.

- Pakar onkodietologi mengatakan bahawa sukar bagi pesakit untuk makan semasa rawatan: keperluan untuk makan berubah menjadi semacam penyiksaan. Adakah ia memberi kesan kepada anda?

- Ya, dalam sebulan selepas operasi. Berat. Bahkan untuk makan sepotong ikan... Anda nampaknya tahu apa yang anda perlukan, anda memaksa diri anda dengan paksa... Tetapi kemudian ia berlalu. Saya perhatikan bahawa selepas "kimia" saya tidak merasa makan sama sekali selama tiga hari, dan kemudian selera makan saya kembali. Pergi dan makan.

- Anak kecil yang memerlukan perhatian menanti anda di rumah. Bagaimana anda menangani beban ini??

- Tomochka sudah berumur 8 tahun, dia berada di kelas dua. Sebaliknya, dia datang dan berkata: "Ibu, bagaimana saya dapat menolong anda?" Anak perempuan sulung datang dan menolong di sekitar rumah. Dan ketika beberapa hari selepas "chemistry" berlalu, saya sudah menguruskan diri - saya memasak makanan, saya melakukan pembersihan.

Tom adalah seorang gadis yang bebas. Saya tidak memberitahunya bahawa saya menghidap barah. Saya hanya berkata: "Saya sakit, saya akan ke hospital, saya tidak akan berada di sini selama dua hari." Menyiapkan. Anak perempuan saya memahami bahawa sukar bagi saya, tahu di mana ia menyakitkan, dia melihat jahitan pasca operasi saya. Tetapi saya tidak memberikan maklumat lain. Jadi tidak mengapa. Tom hebat! Pembantu.

- Apabila anda mendengar diagnosis anda - "barah", ada perasaan takut atau terkejut?

- Anda tahu, semua orang mengatakan kejutan ya kejutan. Dan saya dengan mudah menerimanya, kerana saya melihat perubahan pada badan dan mengetahui bahawa ada masalah. Hasil endoskopi diberikan kepada saya di makmal, saya bertanya: "Adakah barah disahkan?" Mereka memberitahu saya: "Ya." Itulah bagaimana saya baru mengetahui mengenai diagnosis. Kemudian, di pusat onkologi, doktor memberitahu saya: “Ya, hasilnya disahkan. Ini adalah tumor malignan. " Dan saya tidak takut. Saya mengambilnya dengan cara ini: penyakit dan penyakit. Apa yang akan kamu lakukan? Ia perlu dirawat. Saya ingat seorang rakan datang kepada saya: "Oh, saya takut!" Saya tidak panik.

Penyakit ini mesti dicuba untuk disembuhkan. Saya teruskan dan tahu bahawa saya memerlukan rawatan ini dan ia akan membantu. Seperti ini. Dengan pemikiran seperti itu, saya terus hidup (tersenyum. - Lebih kurang. Onliner). Saya hidup dan bergembira setiap hari.

- Doktor mengatakan bahawa dalam kebanyakan kes, barah adalah "kerosakan" yang tidak masuk akal dan tidak dapat dijelaskan. Adakah anda mempunyai jawapan untuk persoalan mengapa barah menimpa anda??

- Saya membuang masa lalu saya, berfikir: mengapa betul-betul barah usus dan mengapa saya? Mungkin makanan itu bukan makanan yang paling betul? Atau terlalu banyak tekanan sejak lima tahun kebelakangan ini - di rumah, di tempat kerja? Betapa gementar saya! Pada akhirnya, saya sampai pada kesimpulan berikut: setiap orang mempunyai sel barah, tetapi mereka "bangun" ketika imuniti bertambah buruk, tekanan meningkat. Titik lemah dilanda. Dalam kes saya, ini adalah usus. Di sini barah menimpanya. Saya rasa saya harus meramalkan ini...

- Kanser mengubah anda?

- Soalan susah. Sebelum ini, harga diri saya diremehkan, tetapi sekarang saya cuba menjaga diri, kasihan, dan menghargai. Tetapi ada juga kelemahannya: saya menjadi semakin berkedut, gugup, berkeluh. Saya melihat suami saya - tidak ada yang berubah untuk seseorang. Mungkin dia akan melalui jauh? Tetapi mengapa ia tidak ditunjukkan? Saya sangat mahu dia menunjukkan perasaannya...

- Kita hidup di dunia di mana oncophobia berkuasa. Orang Belarus yang sangat jarang mempunyai keberanian untuk memberitahu bahawa mereka menghidap barah. Mengapa anda bersetuju untuk bercakap secara terbuka mengenai perkara ini??

- Projek "I love life" menjadi penting bagi saya - penyertaan dalam sesi bergambar di bawah hashtag #naderemrakusraku dengan gadis-gadis lain. Saya tidak menyangka bahawa ini akan berlaku. Seorang rakan memujuk saya. Saya menjangkau orang-orang ini yang tidak putus asa. Saya dan gadis-gadis berkumpul bersama, dan itu menaikkan semangat saya. Hari ini saya menerima dunia sebagaimana adanya, termasuk diagnosis saya. Setelah tiga kursus "kimia" MRI menunjukkan bahawa dinamika adalah baik. Kita mesti teruskan. Oleh itu, Tuhan melarang, tiga lagi kursus - dan semuanya akan baik-baik saja. Bab barah dalam hidup saya akan berakhir. Hanya pemerhatian oleh doktor yang akan kekal.

Anda tahu, terdapat banyak kes apabila penyakit itu reda dan pengampunan sepanjang hayat bermula. Dan kita perlu membincangkannya. Mungkin seseorang akan membaca temu ramah saya dan bersemangat. Saya harap begitu.

"Lakukan pemeriksaan 20 tahun sebelumnya, dan pada usia 40, doktor akan menangkap polip, yang boleh berubah menjadi barah pada 60"

Dengan Natalia Nagorskaya, ahli endoskopi, ketua jabatan endoskopi Pusat Perubatan Lode, kita bercakap mengenai sejarah kanser yang tidak disengajakan dan semula jadi.

- Perwakilan Kementerian Kesihatan mengumumkan statistik untuk 2018: jika kita membuang pembahagian jantina (barah payudara pada wanita dan barah prostat pada lelaki), maka yang paling umum di Belarus adalah barah kolorektal. Keadaannya unik berbanding negara jiran. Di mana kita mendapat begitu banyak tumor usus??

Sebabnya, pertama, adalah kurangnya kesedaran di kalangan pesakit. Kedua, memeriksa usus adalah kajian yang agak rumit. Terdapat pendapat di kalangan orang bahawa ia menyakitkan, tidak menyenangkan. Ketiga, prosedur sedemikian memerlukan latihan khas. Hari ini saya memutuskan dan segera pergi untuk memeriksanya - ia tidak akan berjaya. Seseorang mesti matang, bersiap (mengikuti diet selama beberapa hari, mengambil ubat yang membersihkan usus, pada hari kajian - kelaparan lengkap), dan sebagainya. Mungkin, dalam semua ini terletak sebagian jawapan mengapa pemeriksaan dan, oleh itu, diagnosis pada peringkat awal "prakanker" tidak berlaku. Katakan seseorang mempunyai aduan dan bersedia untuk menjalani kolonoskopi dengan segera. Tetapi ketika dia mengetahui di mana harus melakukannya, sementara dia sudah matang, sementara dia mulai bersiap, keluhan akan mereda dan pesakit akan membatalkan lawatan ke ahli endoskopi..

Malangnya, berkaitan dengan patologi barah usus, aduan muncul pada tahap yang agak lewat. Sebagai peraturan, permulaan penyakit ini sama sekali tidak simptomatik selama bertahun-tahun. Tetapi pesakit dapat dibantu tanpa akibat dan komplikasi pada tahap ketika ini hanyalah polip kecil. Mereka dikeluarkan dengan mudah dan selamat, dengan itu mencegah perkembangan tumor barah dari polip selepas 15-20 tahun.

Oleh itu, kami mengatakan bahawa kesedaran pesakit harus meningkat: pada usia 40 tahun, kolonoskopi harus dilakukan tanpa gagal, walaupun tidak ada aduan. Kerana apabila gejala tertentu muncul - sakit perut, gangguan najis (sembelit, cirit-birit) atau, lebih buruk lagi, tinja bercampur darah dan lendir - penyakit ini mungkin sudah dalam bentuk lanjut. Oleh itu, anda perlu datang 15-20 tahun lebih awal.

Sekiranya tidak ada simptom, lakukan kolonoskopi pada usia 40 tahun. Jangan tunggu. Kerana puncak barah kolorektal berusia sekitar 60 tahun. Diuji 20 tahun sebelumnya, dan pada usia 40, doktor akan menangkap polip yang boleh berubah menjadi barah pada usia 60 tahun.

Sekiranya seseorang dalam keluarga menghidap penyakit onkologi, bahkan organ lain, itu masih merupakan petunjuk untuk diuji, tanpa menunggu bahkan 40 tahun. Terutama jika ini adalah ibu bapa yang tidak terlalu awal.

Ngomong-ngomong, penurunan hemoglobin, kelemahan umum, penurunan berat badan, penurunan selera makan atau perubahan tabiat makan juga mengisyaratkan bahawa anda perlu memeriksa usus. Walaupun ini adalah gejala tidak spesifik yang boleh berlaku dengan penyakit lain.

Sekiranya seseorang telah pergi ke proctologist dan proses patologi telah dikenal pasti di rektum, ini juga merupakan petunjuk untuk melihat keseluruhan usus besar..

- "Kira-kira 80% tumor dapat dicegah dengan bantuan kolonoskopi," petikan dari Sergey Krasny, wakil pengarah Pusat Ilmiah dan Praktik Republikan untuk Onkologi dan Radiologi Perubatan. Bagaimana ia berfungsi?

- Semasa pemeriksaan, doktor menemui polip. Sekiranya neoplasma sangat kecil (2, 3, 4 milimeter), maka ia dapat dikeluarkan tepat semasa pemeriksaan dengan forceps biopsi - dan di sinilah kehidupan polip berakhir (senyum - Lebih kurang. Onliner). Tisu diberikan untuk pemeriksaan histologi, dan kemudian doktor mendapat hasil yang baik dan gembira kerana mereka membuangnya tepat pada waktunya.

Sekiranya polip lebih besar, maka penyingkiran berlaku di persekitaran hospital - dengan cara endoskopi yang sama, tetapi dengan instrumen yang sedikit berbeza.

80%, mengenai siapa Sergei Anatolyevich Krasny bercakap, adalah pesakit yang tidak pergi ke doktor tepat pada waktunya: mereka tidak mempunyai kolonoskopi, mereka tidak mengeluarkan polip kecil... Itulah masalahnya. Fakta bahawa orang takut dan tidak mahu memeriksa usus besar, mereka menangguhkan yang terakhir. Nampaknya tidak selesa dan tidak menyenangkan bagi mereka. Sebenarnya, kolonoskopi kini merupakan pemeriksaan yang mudah dan menyelamatkan nyawa dengan nilai diagnostik yang tinggi..

- Doktor muda yang pernah menjalani magang di Eropah mengatakan bahawa kolonoskopi tanpa anestesia adalah permainan, Zaman Batu, penyiksaan abad pertengahan. Walaupun begitu, di banyak klinik negeri masih ditawarkan tanpa bius: bersabarlah, kata mereka.

- Tidak betul. Ini bukan lagi penyeksaan. Hari ini peralatan dan tangan doktor membuat kolonoskopi tidak menyakitkan. Semuanya bergantung pada teknik dan kemahiran doktor. Walau bagaimanapun, pemeriksaan boleh dilakukan dengan anestesia intravena. Sekiranya terdapat beberapa intervensi pembedahan dalam anamnesis, terdapat proses pelekat, atau terdapat ciri-ciri anatomi, perlembagaan, dan juga, jika dikehendaki, bagi mereka yang sangat takut, mohon ada kolonoskopi di bawah anestesia. Seseorang tertidur dan tidur nyenyak, tidak mengalami sensasi yang menyakitkan, dan ketika bangun, dia tidak mempunyai kenangan yang tidak menyenangkan atau sensasi yang menyakitkan. Bangun dalam mood yang baik - dan pulang ke rumah.

Kolonoskopi tidak seperti imbasan ultrasound. Semasa prosedur, doktor melihat video di monitor. Ini, seseorang boleh mengatakan, filem mengenai usus (ketawa - Kira-kira Onliner). Pada masa yang sama, ada kemungkinan mengambil gambar.

- Apa pendapat anda mengenai teknologi baru - endoskopi kapsul? Pesakit menelan kapsul, ia melewati seluruh saluran gastrousus, mengambil gambar.

- Ini adalah teknologi hebat yang dikenali di seluruh dunia dan memungkinkan untuk memeriksa, pertama sekali, usus kecil. Kerana gastroskopi dapat dilakukan, kolonoskopi dapat dilakukan, tetapi usus kecil tetap diperiksa, walaupun banyak patologi dapat terjadi. Terutama jika kedua-dua gastroskopi dan kolonoskopi telah dilakukan, dan pesakit masih mempunyai aduan, sejarah pendarahan genesis yang tidak diketahui, sakit perut, keadaan subfebril, penurunan berat badan, kurang selera makan, gangguan pencernaan. Untuk kes seperti itu, terdapat kapsul. Ia berjalan di sepanjang lumen usus, memakan waktu hingga empat bingkai sesaat, dan semua maklumat ini dihantar melalui Bluetooth ke alat yang dipakai oleh pesakit pada rompi yang dipakai khas. Dalam 10 jam, kapsul mengambil sejumlah besar gambar, yang kemudiannya dipindahkan ke komputer. Program khas memproses maklumat, menghapus bingkai yang serupa. Walaupun begitu, doktor masih mempunyai dua hingga tiga hari kerja untuk menguraikan rekodnya. Ini adalah pekerjaan yang sukar, bertanggungjawab, tetapi sangat menarik: pelajari setiap bingkai dengan teliti, jangan ketinggalan.

Topik: Masalah dengan usus kecil

Pilihan tema
  • versi cetak
  • Paparan
    • Pandangan linear
    • Pandangan gabungan
    • Pemandangan pokok
  • Masalah usus kecil

    Saya TIDAK akan melukis kisah saya dalam semua perinciannya, saya melihat, terdapat banyak kisahnya ketika IBD yang tidak difahami, nampaknya Crohn tidak menarik dan tidak sesuai dengan IBS kerana beberapa masalah. Saya hanya ingin mencari sokongan dan nasihat, mungkin beberapa penyelesaian baru akan ada masalah, walaupun saya kebanyakannya optimis atau mual, saya akan melepaskan segalanya dan seadanya - jika BK, cepat atau lambat ia akan keluar, jika ada yang lain, maka juga, dan jika tidak keduanya, maka dengan cara apa pun anda boleh hidup dengannya.
    Saya menyelidiki seluruh forum untuk mencari contoh diagnosis CD yang disahkan dengan penyetempatan usus kecil, sekiranya tidak ada perubahan struktur kasar pada tahap usus kecil (bisul, fistula, ketegangan) dengan atau tanpa rawatan, jika seseorang mempunyai bentuk seperti ini di sini, kongsi sila, dan atas dasar apa, dalam kes itu, diagnosis dibuat. dan lebih jauh seperti dulu atau sekarang.
    Sekarang mengapa saya mengesyaki saya mempunyai bentuk seperti itu.Beberapa tahun yang lalu, masalah dengan usus bermula - sakit, cirit-birit, penurunan berat badan, cukup baik, lebih dari 10 kg, walaupun beratnya sudah kecil, menakutkan untuk ditonton, tahanan Buchinwald itu sederhana. pada usus besar - bersih (catarrhal colitis) dalam kurus - penyusupan limfoid, pada diet bebas gluten selama 3 tahun, menjadi sedikit lebih baik, berat badan (tidak Buhinwald, tetapi jauh dari norma, defisit berterusan) tetapi sendi sakit dan suhu sering meningkat hingga 39, kekangan kawasan toraks, sendi lengan dan kaki terasa sakit, otot terus berkedut, anemia muncul, kekurangan vitamin, rambut gugur secara berkala tanpa sebab, cirit-birit bermula, terdapat lendir dengan darah pada akhir, sementara semuanya bersih di sepanjang lajur, walaupun ada tanda-tanda lekatan proses, tidak ada operasi. Selama setahun yang lalu, beberapa kali saya masuk ke ambulans untuk pembedahan dengan kecurigaan perut dan apendisitis, tali sakit yang padat di sebelah kanan, gejala positif untuk radang usus buntu, sementara ketika sakit akut di sebelah kanan menekan sedikit, mereka diperhatikan, leukosit darah normal, mereka habis, kerana penghilang rasa sakit dan diet setengah kelaparan rasa sakit mereda. Pada ultrasound di sebelah kanan, mereka melihat infiltrat apendiks, tetapi pada CT tidak ada, secara umum, ultrasound menunjukkan pengumpulan cecair di kawasan iliac kanan, di sekitar lampiran. Saya lulus untuk Yersinia, ujian ELISA adalah negatif. Calprotectin sekitar 250. Apa lagi yang saya perhatikan jika cirit-birit, kemudian sendi menjadi tenang, jika perut lebih baik, maka punggung terasa mengerikan, mustahil untuk tetap tegak untuk waktu yang lama dan kekakuan, seolah-olah seluruh badan adalah satu struktur yang berkarat. dan hampir selalu di mulut, luka terasa sakit. Pada masa yang sama, ESR rendah, faktor rheumatoid meningkat secara berkala dan faktor rheumatoid meningkat. Dan juga, sebelum cirit-birit, beberapa keadaan umum teruk, sakit kepala hanya mengerikan, sehingga muntah, kembung, pening, kelemahan, gangguan di jantung, mulut kering dan dahaga. Gula darah naik sedikit, tetapi tidak ada diabetes, mata juga mula sakit secara berkala bersama-sama dengan sendi dan mulut kering ini. Hampir selalu suhu 37.2.
    Di mana untuk menggali seterusnya, dan adakah ia berbaloi? Banyak ujian telah dihantar, banyak wang telah dibelanjakan. 3 kolonoskopi, pelbagai sinar-X, CT beberapa kali.

    Saya ingin tahu apa yang anda ditawarkan lakukan dengan penyusupan ini? Operasi pada lampiran? Ia meninggalkan saya selepas dos metranidazol yang mematikan, tetapi 2 bulan kemudian, rasa sakit bermula lagi di tempat yang sama dan sekali lagi pada ultrasound terdapat infiltrat. doktor mengatakan luka boleh menyebabkan semua masalah ini di lampirkan. Kadang-kadang saya mengalami cirit-birit, lendir, sakit belakang, stomatitis di mulut.

    serupa dengan Cron. Pada CT nodus limfa mesenterik tidak membesar? Laluan barium boleh dibuat. Adakah anda pergi ke ruangan di terminal terminal? Sekiranya semua Crohn sama - adalah perlu untuk merawatnya tanpa gagal, jika tidak, ketetapan akan berlaku.

    jangan buat lagi, 1000 sinar-x sudah mencukupi.

    Ahli onkoproktologi menerangkan cara mengelakkan dan merawat barah usus besar

    Pada tahun 2018, 5,415 kes barah kolorektal baru (tumor malignan usus besar) dikesan di Belarus. Pada 45% daripadanya, tumor didiagnosis pada tahap III dan IV, yang mengurangkan peluang hidup dan kualiti hidup setelah pembedahan. Peningkatan kejadian dikaitkan dengan penuaan penduduk dan budaya pemakanan kita.

    Siapa yang harus memantau kesihatan usus mereka dengan lebih dekat? Gejala apa yang harus memberi amaran kepada anda? Apa yang perlu dimakan untuk mencegah barah kolorektal? Gennadiy Kolyadich, ketua jabatan koloproktologi Pusat Ilmiah dan Praktikal Republik Onnologi dan Radiologi Perubatan N.N. Chisinau, menjawab soalan pembaca portal TUT.BY dan Orang Sihat (24health.by) N. N. Aleksandrova, calon sains perubatan, ahli onkologi kategori tertinggi.

    Cara memeriksa dan apa yang harus dikecualikan dari diet?

    Saya mendengar bahawa kemajuan yang paling ketara dalam diagnosis dan rawatan barah usus dicapai di Jepun, salah satu faktor utama adalah pemeriksaan wajib menggunakan ujian imunokimia unik untuk hemoglobin dan transferrin dalam tinja. Anda boleh melakukan ujian sedemikian di Minsk?

    - Kanser kolorektal adalah salah satu dari sedikit yang terdapat pemeriksaan dengan keberkesanan yang terbukti. Negara-negara yang telah memperkenalkan program penyaringan membuat kemajuan yang signifikan dalam mengobati barah usus dan mengurangkan kematian. Di Belarus, ada program untuk menyaring neoplasma ganas usus besar di bawah program negara "Kesihatan rakyat dan keamanan demografi untuk 2015-2020", yang merangkumi ujian imunokimia untuk darah tersembunyi pada tinja. Ujian ini adalah kaedah yang paling tepat dan berkesan pada masa ini, yang memungkinkan untuk mengenal pasti patologi prakanker. Sekiranya ujian itu positif, pesakit menjalani kolonoskopi di bawah anestesia. Sekiranya polip dikesan di dalam usus, ia dikeluarkan dan dihantar untuk pemeriksaan morfologi. Selepas itu, diagnosis akhir ditetapkan..

    Pemeriksaan adalah baik kerana ia membolehkan anda mengenal pasti tumor ganas dan penyakit prakanker pada individu tanpa gejala. Ada juga kajian yang menunjukkan penurunan kejadian komplikasi pasca operasi pada pasien, karena penyakit ini dikesan pada tahap awal..

    Kanser ini dapat dicegah kerana hampir 90% barah usus besar berpunca dari polip jinak. Ini tidak berlaku dengan segera, mungkin memerlukan 5-10 tahun. Transformasi menjadi barah bergantung kepada ukuran polip. Risiko meningkat jika polip lebih besar dari 1 cm, dan polip sekitar 4 cm pada 90-100% kes berkembang menjadi tumor barah.

    Peranan penting dimainkan oleh kecenderungan keturunan.

    Di negara kita, pemeriksaan dilakukan untuk pesakit dari usia 50 tahun, kerana sebahagian besar penyakit usus ganas berlaku setelah ambang usia ini dan mencapai puncaknya setelah 70 tahun. Tetapi baru-baru ini, di negara-negara Eropah dan Amerika Utara, bar telah diturunkan menjadi 45 tahun, kerana terdapat peningkatan kejadian barah usus besar pada orang muda. Oleh itu, cadangan antarabangsa untuk pencegahan penyakit disarankan untuk menjalani ujian darah tersembunyi dan kolonoskopi pada usia 45 tahun. Sekiranya semuanya baik-baik saja, maka kolonoskopi seterusnya dilakukan dalam 5-10 tahun, dan ujian darah ghaib fecal dilakukan setiap dua tahun. Sekiranya terdapat polip, doktor akan menentukan taktik pemerhatian dan kekerapan pemeriksaan.

    Kesinambungan program saringan diharapkan tahun depan..

    Dari Editor: ujian imunokimia untuk darah ghaib dilakukan di Pusat Ilmiah dan Praktikal Pusat Radiologi Onkologi dan Perubatan, dispensari onkologi, beberapa poliklinik, hospital, makmal komersial perubatan.

    Saya menghidap kolitis ulseratif. Adakah cukup untuk menjalani ujian setiap enam bulan (termasuk untuk calprotectin dan darah ghaib) dan berjumpa dengan proctologist sekali setahun untuk mencegah oncopathology? Apa jenis makanan yang diinginkan?

    - Kolitis ulseratif adalah salah satu penyakit prakanker, semakin lama seseorang mengalaminya, semakin tinggi risiko terkena barah usus besar. Sekiranya keseluruhan usus besar terjejas oleh kolitis ulseratif, maka perkembangan barah dapat dijangkakan dalam 5-8 tahun, jika sayap kiri dan rektum terjejas, tempoh ini dapat meregangkan untuk jangka waktu yang lebih lama.

    Ujian darah tunggal untuk calprotectin tidak mencukupi. Sangat mustahak untuk melakukan kolonoskopi dengan biopsi dari pelbagai bahagian mukosa usus besar. Kekerapan pemeriksaan bergantung pada aktiviti proses dan rawatan penyakit. Bagi pesakit dengan aktiviti yang rendah, kolonoskopi disyorkan sekali setiap 3-4 tahun, dengan proses yang aktif - sekali setahun.

    Dalam diet, seseorang harus menghadkan atau mengecualikan daging goreng, pedas, salai, daging merah dan produk separuh siap daripadanya (sosej, sosej), kebab. Baru-baru ini, terdapat kajian yang "memulihkan" daging merah. Tetapi ahli oncoepidemiologis, setelah mengkaji kaedah dan data kajian ini, menunjukkan sejumlah kekurangan. Oleh itu, saya tidak akan menolak daging merah sebagai faktor risiko. Kesan bahan tambahan makanan kimia tidak difahami sepenuhnya. Oleh itu, makanan dengan kandungannya harus terhad..

    Foto: Alexandra Kvitkevich, TUT.BY

    Saya berumur 36 tahun. Adakah perlu memeriksa usus jika terdapat gastritis kronik?

    - Risiko terkena barah usus pada orang muda mungkin berkaitan dengan faktor genetik. Berisiko adalah orang yang saudara-mara pada usia muda mempunyai tumor usus besar, sistem pembiakan wanita, polip dalam usus, barah dalam 2-3 generasi, dan penyakit radang usus besar. Mereka perlu menjaga diri mereka dengan lebih teliti..

    Secara amnya, perlu diperiksa usus apabila sifat najis berubah (sembelit, cirit-birit), penampilan darah dan lendir dalam tinja, kelemahan dan penurunan berat badan tanpa sebab, ketidakselesaan di rongga perut.

    Gastritis kronik sahaja bukanlah faktor risiko barah usus..

    Mendengar bahawa H. pylori menyebabkan barah usus. Sudah beberapa kali saya mengubatinya, tetapi saya dijangkiti berulang kali. Bagaimana jika saya mempunyai kehidupan seks yang aktif (bakteria ini disebarkan melalui ciuman)?

    - Bakteria Helicobacter pylori boleh menyebabkan barah perut, tetapi bukan barah usus. Untuk mengecualikan penyakit kambuh, anda perlu dirawat dengan lebih berhati-hati oleh ahli gastroenterologi, mungkin pemeriksaan tambahan. Kini jangkitan Helicobacter pylori berjaya diatasi.

    Buasir mungkin merupakan penyebab barah kolorektal?

    - Dengan sendirinya, buasir tidak membawa kepada barah usus. Tetapi kadang-kadang tumor rektum dapat disembunyikan di bawah gejalanya. Gatal, sakit, terbakar di dubur, pendarahan boleh menjadi gejala bukan sahaja buasir, tetapi juga tumor usus besar.

    Bolehkah gaya hidup tidak aktif mencetuskan perkembangan kanser rektum??

    - Seiring dengan penyalahgunaan alkohol, merokok, pengambilan daging merah yang berlebihan, gaya hidup yang tidak aktif adalah faktor risiko barah kolorektal.

    Sembelit, kembung, cirit-birit, pelbagai polip: apa yang perlu dilakukan?

    Saya mengandung (28 minggu). Selama setengah bulan terakhir, saya telah mengalami sembelit berterusan selama 3 hingga 6 hari. Pada masa yang sama, saya tidak merasa seperti makan dan tidak ada keinginan untuk menggunakan tandas. Najis dan selera makan bertambah baik apabila makan makanan pencahar dalam jumlah besar. Sejarah hipotiroidisme, tiroiditis autoimun dengan eutirox yang dikompensasikan secara perubatan. Adakah wajar membunyikan penggera dan bagaimana diperiksa setelah melahirkan?

    - Pertama, anda perlu memberitahu pakar obstetrik-ginekologi anda mengenai aduan ini. Sekiranya gejala ini berterusan selepas bersalin, kolonoskopi harus dilakukan. Perkembangan tumor semasa kehamilan adalah masalah serius. Dalam praktik kami, terdapat kes-kes ketika pada masa yang sama di bilik operasi pakar obstetrik-pakar sakit puan bersalin, dan pakar bedah onkologi membuang formasi malignan.

    Pada tahun 2011, pada usia 33 tahun, saya didiagnosis dengan pelbagai poliposis usus, dua polip ternyata ganas (gred 2). Terdapat reseksi usus total, operasi yang rumit, kolostomi tidak dikeluarkan. Analisis genetik menunjukkan adanya mutasi BRCA1. Dalam baki 60 cm usus besar, polip muncul setiap tahun (tahun ini - 23). Sesuatu dapat dilakukan untuk memperlambat pertumbuhan intensif tersebut, untuk mencegahnya?

    - Sindrom barah keturunan yang paling biasa berkaitan dengan barah usus besar adalah poliposis adenomatous keluarga dan sindrom Lynch. Mutasi pada gen BRCA1-2 menyebabkan perkembangan sindrom barah payudara / barah ovari keturunan, di mana barah payudara, ovari, pankreas, dan kelenjar prostat paling kerap terjadi. Kanser kolorektal berlaku lebih jarang pada individu ini. Untuk mengenal pasti poliposis adenomatous keluarga dan sindrom Lynch, perlu menjalani kajian genetik molekul. Untuk ini, perlu menderma sampel darah dan tumor. Kajian seperti ini dapat dilakukan di Laboratorium Genetik Molekul Republikan Carcinogenesis dari Pusat Ilmiah dan Praktikal Republik kami. Sekiranya penyakit ini dijumpai, mungkin perlu untuk menimbulkan persoalan membuang sisa usus besar. Ia diputuskan secara individu, semua kebaikan dan keburukan ditimbang.

    Setakat ini, tidak ada kaedah pencegahan 100%. Dalam sindrom Lynch, misalnya, pesakit diberi aspirin setiap hari (kajian sedang dijalankan untuk menentukan dos yang paling berkesan).

    Pemeriksaan dan pemerhatian dinamik pesakit dengan poliposis adenomatous keluarga dan sindrom Lynch dijalankan dari usia 14-15 tahun.

    Ibu saya berumur 80 tahun. Penyakit dan darah tinggi Parkinson kronik. Pada tahun lalu, dia mengambil laktulosa dua kali seminggu untuk mengosongkan usus. Sejak Ogos 2019, kembung mula mengganggu: ia berlangsung selama 4-5 jam, berlalu, kemudian berulang. Dia secara praktikal tidak menggunakan roti hitam, susu, kekacang. Semua petunjuk adalah normal, ultrasound tidak menunjukkan neoplasma. Mungkinkah kembung berpanjangan secara berkala menjadi tanda barah? Adakah mungkin dilakukan tanpa kolonoskopi?

    - Aduan seperti itu tidak selalu boleh dikaitkan dengan usia. Oleh itu, jika pembengkakan berlanjutan, ia harus diperiksa. Ujian darah dan ultrasound mungkin tidak selalu menunjukkan patologi. Oleh itu, kolonoskopi diperlukan. Sekarang, dalam beberapa kes, prosedur ini dilakukan di bawah anestesia. Sekiranya terdapat kontraindikasi terhadap anestesia, maka irrigoskopi (pemeriksaan sinar-X usus besar) dapat dilakukan. Tetapi kaedah ini juga tidak selalu membolehkan anda menyelidikinya dengan baik..

    Saya berumur 46 tahun. Pada bulan Disember 2018, ileum dikeluarkan kerana penyumbatan usus. Sehingga kini, cirit-birit kekal teruk. Saya mengikuti diet, ditambah Nutrien Standard. Saya tidak menambah berat badan. Adakah mungkin menghidap barah kerana campur tangan berulang dan cirit-birit?

    - Tidak ada kaitan langsung antara intervensi berulang, cirit-birit dan perkembangan barah usus. Anda perlu mencari punca cirit-birit itu sendiri. Ini mungkin disebabkan oleh pembuangan sebahagian besar usus kecil, atau masalah lain. Adalah perlu untuk berunding dengan ahli terapi dan ahli gastroenterologi, melakukan kolonoskopi.

    Saya berumur 50 tahun. Selepas kematian orang yang disayangi, dia makan banyak gula-gula kerana gugup. Perut kembung bermula, cirit-birit, buasir bergabung, lendir secara berkala muncul di najis warna putih yang padat. Petunjuk ujian darah umum dan biokimia adalah normal, leukosit sedikit meningkat. Apa yang boleh dan bagaimana untuk menghilangkan?

    - Banyak polip dan tumor menghasilkan lendir berlebihan. Oleh itu, lendir dalam tinja adalah gejala serius yang tidak dapat diabaikan. Dengan aduan seperti itu, kolonoskopi ditunjukkan. Menurut hasilnya, rawatan akan ditetapkan.

    - Saya berumur 33 tahun. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini saya mengalami ketidakselesaan di bahagian bawah kanan perut (seolah-olah belon melambung dan pembentukan gas bermula). Kesakitan ringan ini terutama berkaitan dengan pengambilan makanan. Ultrasound rongga perut adalah normal, di perut - hakisan ringan. Sebelum ini, rasa tidak selesa ini muncul 1-2 kali seminggu, kini terdapat pembentukan gas yang kuat setiap hari. Apakah sebabnya? Siapa yang perlu dihubungi untuk mendapatkan rawatan?

    - Pengeluaran gas yang berlebihan setiap hari adalah isyarat penggera. Anda perlu berjumpa pakar bedah, menjalani kolonoskopi.

    Adakah alternatif untuk kolonoskopi?

    Kolonoskopi menunjukkan bahawa saya menghidapi proctosigmoiditis erosif. Ujian darah tersembunyi adalah negatif. Calprotectin - 60.6. Selepas rawatan dengan mesalazine - calprotectin-10. Adakah wajib melakukan kolonoskopi kawalan? Betapa informatifnya analisis untuk calprotectin?

    - Dalam kes ini, kolonoskopi kedua dengan biopsi adalah wajib. Analisis calprotectin sahaja tidak mencukupi. Sekiranya masalah dengan usus besar berterusan, perlu memohon semula kepada proctologist, gastroenterologist, yang akan menentukan kekerapan pemeriksaan.

    Ibu mengalami kesakitan yang teruk di bahagian bawah perut / usus untuk bulan kedua. Dia disyorkan kolonoskopi. Dia mencuba beberapa kali untuk mempersiapkan prosedur, tetapi atas alasan kesihatan tidak dapat minum walaupun separuh dosnya. Adakah alternatif untuk mempersiapkan kolonoskopi? Cara mendapatkan janji temu untuk memahami punca kesakitan?

    - Sebilangan pesakit sukar mengambil julap kuat sebelum kolonoskopi. Oleh itu, mereka disiapkan menggunakan enema pembersih dan diet tertentu beberapa hari sebelum prosedur (beralih ke diet yang lebih cair, mengambil vaseline, minyak jarak). Anda perlu bercakap dengan lebih terperinci mengenai kaedah penyediaan dengan ahli terapi..

    Untuk membuat janji temu dengan kami, anda perlu menghubungi pusat panggilan Pusat Ilmiah dan Praktikal Republik: +375 17 389−99−00, + 375 17 389−99−10.

    Pusat Ilmiah dan Praktikal Republik mempunyai jabatan perundingan dan poliklinik, di mana anda boleh memohon rujukan dan secara bebas baik dengan adanya barah, dan dengan kecurigaan. Terdapat dua pejabat di mana ahli onkoproctologi mengambil doktor dan saya menasihati.

    Apa yang perlu dilakukan selepas pembedahan?

    Abang berumur 47 tahun. Diagnosis adalah stenosis barah sigmoid. Penyumbatan usus yang kronik. Pelbagai metastasis di hati, di sepanjang mesentery, pemeriksaan di sepanjang peritoneum pelvis kecil. Tahap 4. Pada bulan Mac 2020, operasi dilakukan di Mogilev: reseksi anterior paliatif, biopsi hati, saliran pelvis. Dia menjalani kursus kemoterapi kedua. Selepas operasi, terdapat rasa sakit di bahu. Suhu sering meningkat (sehingga 37.5). Sekiranya saya menembaknya? Sekiranya anda mengambil ubat penghilang rasa sakit? Apa yang akan anda nasihatkan dengan aktiviti fizikal semasa tempoh pemulihan?

    - Semua gejala baru yang muncul semasa kemoterapi harus dilaporkan kepada doktor, ahli kemoterapi. Terdapat ubat-ubatan yang dapat mengurangkan risiko dan kesan sampingan dari rawatan. Suhu, sakit otot sering berlaku semasa kemoterapi. Anda boleh mengambil antipiretik (parasetamol) sendiri sekiranya suhu sukar ditoleransi. Aktiviti fizikal diperlukan, tetapi harus sebanding dengan keadaan. Menunjukkan hiking, joging, basikal.

    Pada tahun 2015, terdapat reseksi kolon sigmoid dengan pengenaan anastomosis usus. Analisis dan kajian kawalan apa yang anda cadangkan pada masa akan datang dan dengan kekerapan apa? Adakah aktiviti fizikal sederhana berbahaya: basikal, gerakan akhbar? Seberapa kuat kawasan jahitan ini (anastomosis)?

    - Selepas 5 tahun, anda tidak perlu bimbang tentang kekuatan kawasan yang dijahit: sebagai peraturan, komplikasi timbul dalam tempoh selepas operasi segera. Aktiviti fizikal, termasuk basikal, beban ringan di akhbar tidak dikontraindikasikan, sebaliknya, aktiviti adalah baik jika seseorang merasa normal.

    Rawatan dan pemantauan lebih lanjut terhadap pesakit barah dilakukan mengikut algoritma tertentu, di mana waktu pemeriksaan juga ditentukan dengan jelas.

    Kolonoskopi dilakukan 1 dan 3 tahun selepas penghapusan tumor primer, kemudian setiap 5 tahun untuk mengenal pasti tumor berulang atau membuang polip usus yang dikesan. Sekiranya polip dikesan, kolonoskopi dilakukan setiap tahun. Sekiranya usus besar tidak diperiksa sepenuhnya sebelum operasi (ketika tumor menghalang pemeriksaan bahagian atasnya), prosedur harus dilakukan dalam 2-3 bulan berikutnya setelah rawatan pembedahan..

    Selepas rawatan tumor kolon pada tahun pertama, ultrasound atau CT rongga perut dan pelvis dilakukan 2 kali setahun, sekali setahun CT atau sinar-X paru-paru.

    X-ray paru-paru dan ultrasound perut mesti dilanjutkan setahun sekali. Ini disebabkan oleh fakta bahawa paru-paru dan hati adalah organ pertama di mana tumor dapat bermetastasis.

    Penanda tumor juga sedang disiasat, khususnya, antigen kanser-embrio (CEA): tahun pertama-kedua - 3 bulan sekali, ketiga kelima - sekali dalam setahun. Sekiranya penunjuk meningkat setelah rawatan pembedahan, ini adalah isyarat kepada doktor bahawa pesakit perlu diperiksa dengan lebih terperinci..

    Aktiviti pemeriksaan ditentukan dengan jelas dan ahli onkologi mesti menyampaikannya kepada pesakit. Lima tahun pertama selepas operasi, pesakit berada di bawah kawalan ketat.

    Pada bulan Ogos 2019, ayah saya menghidap tumor ganas usus besar. Adakah barah ini diwarisi? Dan bagaimana saya boleh diperiksa dalam kes ini?

    - Tidak kira sama ada bapa dijangkiti barah usus pada usia muda, sama ada saudara-mara lain mempunyai tumor usus besar dan organ lain, atau polip di usus. Ujian genetik molekul dapat dilakukan untuk menyingkirkan poliposis adenomatous keluarga dan sindrom Lynch. Sekiranya bapa jatuh sakit pada usia yang lebih tua, maka anda perlu mengikuti cadangan standard: pada usia 45 tahun, menjalani kolonoskopi dan ujian darah tersembunyi di dalam najis.

    Apakah batasan selepas rawatan pembedahan untuk barah usus?

    - Penyetempatan tumor penting. Sekiranya berada di sebelah kanan, pesakit pulih dengan cepat selepas pembedahan dan dalam kebanyakan kes menjalani kehidupan normal. Akibat yang lebih serius timbul apabila tumor rektum dikeluarkan: pesakit mempunyai sindrom reseksi anterior rendah: dorongan lebih kerap untuk menggunakan tandas dan pengosongan lebih lama. Anda mesti memilih produk dengan teliti untuk mengatur aktiviti usus.

    Di usus besar, air diserap dan kotoran yang padat terbentuk. Oleh itu, apabila dikeluarkan sepenuhnya, cirit-birit berlaku, kehilangan cairan besar berlaku, yang boleh menyebabkan masalah dengan sistem ginjal dan kardiovaskular. Dalam kes ini, anda perlu memantau keseimbangan air dengan teliti, mengambil ubat dengan berhati-hati untuk menghentikan cirit-birit.

    Baca juga

    Sekiranya anda melihat kesalahan dalam teks berita, silakan pilih dan tekan Ctrl + Enter