Rempah untuk pilaf (komposisi klasik)

Hampir tidak ada banyak hidangan, rasa dan aromanya sangat bergantung pada rempah-rempah seperti rasa pilaf. Rempah-rempah inilah yang memberikan hidangan ini dengan nada yang indah dan membezakannya dari bubur nasi dangkal dengan daging. Perlu diperhatikan bahawa, selain rasa, rempah-rempah juga memastikan pemeliharaan hidangan jangka panjang di iklim panas, melakukan fungsi pengawet semula jadi.
Set rempah klasik untuk pilaf Uzbekistan termasuk zira, barberry, kunyit atau safron.

Bahan yang paling penting, tanpanya mustahil untuk membayangkan pilaf Uzbekistan sebenar, adalah biji jintan. Jenis jintan terbaik adalah jintan hitam India, tetapi sangat bermasalah untuk mencarinya di kedai kami. Ia tidak sering dijumpai di pasar di mana mereka menjual terutamanya biji jintan putih. Namun, jika dikehendaki, jintan boleh dipesan dari pedagang rempah-rempah oriental. Semasa membeli rempah, anda harus mengisar biji dan merasakan aromanya, agar peniaga licik tidak memasukkan biji wortel yang kelihatan seperti jintan..
Zira memberikan pilaf aroma tart pelik dan nota pedas. Menggiling biji tidak digalakkan; sebelum meletakkannya di kuali, cukup dengan menggosoknya di telapak tangan anda.

Rempah apa yang ditambahkan ke pilaf dengan ayam?

Sukar untuk membayangkan pilaf sebenar tanpa rempah aromatik. Mari cari tahu apa rempah yang digunakan untuk pilaf dengan ayam. Merekalah yang memberikan rasa, aroma dan hidangan yang menarik..

Rempah klasik

Anda boleh menemui bumbu siap pakai, tetapi komposisi perasa mungkin berbeza bergantung pada resepinya. Oleh itu, lebih baik membeli rempah secara berasingan dan menggabungkannya sendiri..

Perasa untuk pilaf ayam adalah ramuan utama yang menentukan rasa dan penampilan utama hidangan. Tidak diragukan lagi, komponen harus selaras antara satu sama lain, jadi penting untuk mengetahui dengan jelas rempah apa yang ditambahkan ke pilaf dengan ayam..

Pilaf ayam kurus, dan daging unggas putih lembut tidak memerlukan banyak rempah. Ia hanya diperlukan untuk sedikit menceriakan rasa hidangan tanpa mengganggu bahan utama. Dalam kes ini, sekumpulan rempah paling ringkas adalah sesuai. Mari fokus pada komponen utamanya..

  • Zira
    Kumin (zira) sering dikaitkan dengan pilaf. Ia mempunyai rasa yang sangat menyenangkan dan aroma yang sedikit tart. Benih ini, dibawa ke Asia dari Afrika Utara, digunakan secara meluas bukan hanya untuk membuat pilaf, tetapi juga untuk banyak hidangan lain. Semasa proses pemanasan, biji meningkatkan rasa mereka. Oleh itu, sebelum menambahkan rempah ke pinggan, bijinya digosok sedikit di antara jari. Terdapat jintan coklat, kuning dan hitam. Untuk pilaf, lebih baik menggunakan varieti hitam. Benih ditambah keseluruhan.
  • Ketumbar
    Ketumbar adalah biji ketumbar. Mereka digunakan keseluruhan, tanpa digiling menjadi serbuk. Kemudian rempah itu secara beransur-ansur memperlihatkan aromanya dan memberikan hidangan itu rasa yang sangat menyenangkan. Tetapi ketumbar hancur mempunyai rasa dan aroma yang terlalu keras, yang tidak disukai semua orang.
  • Lada hitam dan merah
    Rempah-rempah ini terdapat di hampir semua hidangan, dan pilaf tidak terkecuali. Lebih baik menggunakan campuran lada yang berbeza untuk hidangan. Lebih baik memasaknya segera dan meletakkannya baru. Jumlah perasa dapat disesuaikan untuk mencapai rasa yang lebih ringan atau lebih sedap dengan meningkatkan jumlah campuran.

Rempah untuk pilaf

  • Barberry
    Buah barberry kering hampir selalu ditambahkan ke pilaf. Ini memberi hidangan rasa masam yang enak, kerana barberry adalah buah beri yang agak masam, dan memenuhi hidangan dengan vitamin. Selain itu, pilaf dengan warna biru gelap atau merah beri kukus kelihatan cukup menyelerakan..
  • Saffron
    Saffron sebenar ("royal") adalah permata oriental, kerana ia adalah yang paling mahal di antara banyak rempah di dunia. Selalunya, analognya - safron "Mexico", ditambahkan ke pilaf dengan ayam. Ini memberikan aroma madu dan rasa pedas yang sedikit pahit..
  • Kunyit
    Daripada kunyit mahal, kunyit dapat menambahkan warna keemasan pada hidangan. Rempah ini berasal dari India. Akar tanaman dengan nama yang sama diproses dengan cara tertentu, dikeringkan dan digiling menjadi serbuk. Rasa kunyit samar-samar menyerupai safron dan halia..

Bawang putih, sebenarnya, bukanlah rempah, tetapi memberikan rasa utama pada hidangan. Dalam beberapa resipi, ia dimasukkan ke dalam keseluruhan kepala. Ia diletakkan terus ke dalam kulit di dalam nasi. Kesediaan hidangan ditentukan oleh tahap kesediaan bawang putih, itu adalah sejenis petunjuk. Tetapi perasa siap untuk pilaf sering mengandungi bawang putih cincang kering..

Sayuran kering dan cincang juga dimasukkan ke dalam rempah. Ini adalah tomato kering dan paprika manis. Kadang-kadang, buah kering ditambahkan: kismis, prun, aprikot kering, epal kering atau pir.

Tetapi ramuan kering tidak mengandungi rempah untuk pilaf dengan ayam. Ketumbar segar, pasli atau dill disajikan semasa menghidangkan.

Pilihan resipi pilaf ayam

Apabila kami mengetahui sedikit rempah apa yang sesuai untuk pilaf ayam, mari mula menerangkan resepinya. Hidangan ini sering dimasak dalam kuali atau kuali besi tuang. Ini akan menjadi tidak kurang enak di multicooker moden.

Dengan ayam dalam kuali

Resipi yang sangat mudah dan cepat. Sesuai untuk suri rumah dan ibu yang sibuk bekerja.
Bahan-bahan:

  • 500 g ayam, beras panjang yang sama;
  • 2 bawang, 0,8 liter air;
  • sebilangan wortel, 1 sudu kecil. garam batu;
  • 50 ml minyak sayuran, sudu kecil rempah untuk pilaf.

Penyediaan:

  1. Kami membasuh ayam, membersihkannya dari kulit, lemak dan tulang. Potong-potong. Kami membersihkan mentol, memotongnya menjadi cincin separuh nipis. Goreng daging dengan bawang dalam minyak sayuran, garam sedikit.
  2. Sementara itu, kupas wortel, potong menjadi kiub. Apabila bawang menjadi telus, masukkan sayur-sayuran akar, nasi panjang, dibasuh dan direndam selama 30 minit. Masukkan air perlahan-lahan, masukkan rempah dan garam.
  3. Tutup kuali, reneh dengan api sederhana selama 10 minit, kemudian kecilkan api sedikit dan bawa pinggan siap, kira-kira seperempat jam. Campurkan pilaf dan tuangkan ke dalam pinggan.

Rempah pilaf - kombinasi terbaik

Pilaf adalah hidangan dengan banyak rempah. Rempah-rempah inilah yang mencipta rasa dan bau. Memahami rempah adalah separuh pertempuran.

Bukan hanya rempah yang memberi rasa pilaf. Separuh rasa disediakan dengan daging goreng yang betul dengan bawang dan wortel, dan buah-buahan kering, bawang putih dan lada panas ditambahkan ke nasi.
Bawang putih dan lada segar boleh diganti dengan yang kering.

Campuran siap

Campuran rempah tradisional "serbaguna" seperti hop suneli dan kari sering ditambahkan ke pilaf. Hmeli suneli lebih sesuai untuk pilaf dengan daging, dan kari dengan ayam, walaupun ada peminat pilihan sebaliknya.

Sangat senang apabila campuran standard seperti itu sesuai dengan citarasa anda. Tetapi kami tetap mengesyorkan agar anda mengumpulkan campurannya sendiri (walaupun terdapat masalah dengan ramuan dengan pengumpulan kari yang betul).

Mengapa campuran siap pakai dan yang dibeli di kedai adalah buruk terutamanya?

  • Pertama sekali, rasa. Tidak mungkin lagi untuk mengubahnya - campuran rempah telah disusun.
  • Komposisi. Contohnya, hop suneli mempunyai 2 komposisi kanonik: lebih ringkas dan lebih kompleks, tetapi beg rempah ratus ini dari kedai mempunyai komposisi yang betul (biasanya terdapat banyak penggantian, dan kadang-kadang, sesuatu yang tidak dijangka adalah berlebihan).
  • Perkadaran. Tidak ada yang akan memberitahu anda tentang mereka.

Malah sebungkus rempah ratus akan memberi anda kemuliaan seorang pakar masakan yang hebat semasa mendaki..

Kami menasihatkan anda untuk mengetahui sendiri dan menyediakan satu set rempah-rempah - komponennya boleh didapati di kedai yang sama atau di pasar. Oleh itu, dalam perasa anda tidak akan ada kelebihan dan anda boleh mengubah komposisi sesuai dengan selera anda.

Komposisi tradisional

Di Asia Tengah, rempah-rempah adalah inti dari masakan negara.
Untuk 1 kg daging, ⅓ sudu campuran rempah akan memberikan rasa ringan, ⅔ sudu besar - tepu sederhana, dan satu sudu besar akan menjadikan pilaf kaya.

Jika bahagian rempah ditunjukkan, ini bukan untuk berat daging atau pilaf, tetapi perkadaran. Perlukan lebih banyak campuran - tingkatkan kadar pemeliharaan. Kemudian anda boleh mengubah perkadaran berdasarkan pengalaman dan citarasa anda.

Seiring berjalannya waktu, satu set rempah tradisional dikembangkan untuk pilaf:

  • Zira (jintan) - 1 sudu teh.
    Biji-bijian digunakan. Rempah utama untuk pilaf. Kedua-dua biji-bijian dan tanah menjadi serbuk diambil.
    Boleh diganti dengan jintan.
  • Barberry - 15 gram.
    Pilaf adalah hidangan berlemak, dan ada baiknya merasakan rasa masam di dalamnya, seperti yang dilakukan oleh barberry.
    Boleh diganti dengan dogwood.
  • Saffron - secubit.
    Rempah ini memberikan hidangan warna emas dan aroma yang menyenangkan. Kadang-kadang diganti dengan kunyit (1.5 sudu teh).

Bawang putih mesti dimasukkan, anda mesti menyebutnya, walaupun ini bukan perasa. Ramuan ini popular dalam masakan oriental. Mempunyai aroma yang kuat, yang menimbulkan rasa dan bau yang menyelerakan dalam hidangan.

Semua "pengganti", walaupun boleh diterima, dapat mengubah rasa hidangan. Ingat ini.

Perasa apa yang ditambah lagi

  • Tomato kering atau dijemur 1.5 sudu besar. Biasanya ditambahkan ke nasi dan menambah rasa tomato ringan.
  • Paprika - 1.5 sudu teh.
    Menukar warna dan memberikan aroma pedas ringan.
  • Biji ketumbar.
  • Lada pelbagai jenis.

Tidak konvensional

  • Vanila.
  • Kayu manis.
  • Pala (tanah).
  • Sumac - perasa memberikan rasa masam-masam pada hidangan, tidak memberikan bau.
  • Rosemary - memberikan aroma seperti pinus dan sedikit rasa pedih.
  • Gurih - menyerupai lada panas secukup rasa.
  • Fenugreek adalah rempah yang sangat kuat, kerana beberapa rasa fenugreek menyerupai kacang atau cendawan.

Untuk pilaf dengan ayam atau ayam belanda

Pilaf ayam berbeza, misalnya, pilaf domba dengan kandungan lemak yang lebih rendah. Ayam adalah daging lembut dengan rasa dan aroma yang menarik. Oleh itu, kurang rempah dimasukkan ke dalam pilaf bersama ayam.

  • Lada hitam tanah;
  • Merah tajam (segar atau kering);
  • Pasli (kering atau segar);
  • Zira dalam biji-bijian.;
  • Barberry (merah atau campuran dengan hitam);
  • Thyme tanah;
  • Saffron, boleh diganti dengan kunyit.

Untuk pilaf kalkun, anda boleh menggunakan perasa yang sama.

Dengan daging babi

Pilaf dengan daging babi terkenal dengan rasa enaknya, rasa kaya ringan dan kandungan lemak..
Rempah berfungsi dengan baik untuk daging babi:

  • Sumac;
  • Rosemary;
  • Paprika tanah manis;
  • Selasih kering;
  • Kunyit;
  • Daun bay;
  • Barberry;
  • Zira.

Babi terutama bawang putih "suka" - jangan lupa masukkan.

Dengan anak domba

Kami mencadangkan penggunaan komposisi rempah ini untuk pilaf dengan kambing:

  • Kunyit;
  • Zira;
  • Barberry;
  • Fenugreek;
  • Sumac;
  • Paprika;
  • Kari;
  • Ketumbar;
  • Sedap.

Dengan daging lembu

Pilaf dengan daging lembu atau daging sapi - kurang berlemak daripada daging babi atau domba.
Rempah-rempah ini baik di pilaf dengan daging lembu:

  • Saffron;
  • Paprika;
  • Cili;
  • Ketumbar;
  • Zira;
  • Barberry.

Di Uzbekistan

Untuk menyediakan pilaf tradisional ini dengan rasa pedas dan kaya, tambah semestinya:

  • Zira adalah ramuan yang sangat penting dalam pilaf tradisional.
  • Barberry.

Pastikan masukkan bawang putih segar dan lada panas merah ke dalam polong.

Petua cara memasang campuran rempah

Ini adalah soalan yang mudah dan kompleks..

Ringkas, kerana anda perlu mengambil jumlah rempah yang betul, mengisar sesuatu, dan mencampurkan.

Dan kerumitannya sepadan. Tidak ada resipi siap untuk citarasa anda. Terdapat perkadaran dan perkadaran yang disyorkan. Selain itu, rempah dari batch to batch dapat mengubah rasa dengan serius. Inilah dia, kreativiti masakan.

Komponen rempah dibeli di pasar raya atau di pasar, tetapi jangan tergesa-gesa untuk mencampurkan: lebih baik melakukan ini sebelum memasak pilaf.

Semasa menambah

Setiap tuan mempunyai pendapat sendiri mengenai cara memasak pilaf. Ini juga berlaku untuk masa menambah bumbu..

Seseorang menasihatkan meletakkan rempah dalam tiga pas (pada daging, ketika meletakkan wortel dan nasi), seseorang - hanya satu, ketika daging menjadi goreng.

Ia tidak bernilai menambahkan rempah ke lemak panas - mereka akan membakar tanpa rasa pedih dan boleh memberi kepahitan dan bukannya aroma.

Kami mengesyorkan menambah rempah ketika daging berwarna keperangan dan panas di kuali berkurang. Kemudian, anda boleh bereksperimen dengan beberapa penanda buku rempah..

Kekayaan pilaf pedas sangat penting, tetapi zirvak yang dibuat dengan betul tidak memberikan rasa yang kurang..

Perasa untuk pilaf: komposisi rempah untuk masakan Uzbekistan

Bumbu pilaf adalah yang memberikan hidangan aroma yang unik, kuat dan menarik yang tiada tandingannya. Ini adalah sejambak perasa untuk pilaf yang mencipta rasa unik hidangan yang enak, yang popular bukan sahaja di Timur, tetapi di seluruh dunia..

Kami akan memberitahu anda bagaimana memilih rempah untuk pilaf sedemikian rupa sehingga mencapai kesan yang diinginkan - kami menjamin bahawa hidangan anda akan memukau anda dengan rasa dan kekayaannya yang menakjubkan. Dalam tinjauan ini, kita akan melihat beberapa jenis daging yang paling popular dalam masakan dan paling sering digunakan oleh suri rumah dan koki di seluruh dunia..

Set rempah klasik

Keistimewaan hidangan oriental adalah banyaknya perasa. Tetapi tidak cukup membuang beberapa perasa untuk pilaf ke dalam kuali, anda harus dapat menggabungkannya dengan betul

Komposisi klasik ramuan rempah adalah seperti berikut:

  • Perasa untuk pilaf zira (aka jintan). Komponen inilah yang utama dan memberikan bau dan rasa yang unik;
  • Barberry digunakan untuk meneutralkan lemak, menambah rasa masam;
  • Bawang putih meningkatkan rasa dan memberikan aroma yang lazat;
  • Saffron (anda boleh mengambil kunyit) adalah perasa pilaf kuning yang sama yang mewarnai nasi dengan warna emas. Seperti yang anda bayangkan, kunyit dan kunyit bukan perkara yang sama, kadangkala banyak yang membingungkan rempah ini..

Sebagai tambahan kepada komposisi klasik, perasa berikut digunakan:

  • Paprika;
  • Ketumbar;
  • Lada merah dan hitam.

Tidak kurang pentingnya ialah persoalan kapan harus menambah rempah ke pilaf. Pakar mengesyorkan menambah perasa sebelum nasi mendidih. Mari beralih ke resipi dengan pelbagai jenis daging dan membincangkan masing-masing secara terperinci..

Resepi:

Dengan ayam

Rempah-rempah untuk pilaf dengan ayam memicu kelembutan daging, menambah kepedasan - burung mempunyai rasa dan tekstur halus yang mudah menyerap ciri perasa untuk pilaf.

Bumbu apa yang ditambahkan ke pilaf ayam untuk mencapai hasil yang diinginkan? Kaji senarai:

  • Satu sudu teh jintan;
  • ¼ sudu teh safron;
  • 2 sudu kecil barberry;
  • Beberapa kacang lada hitam;
  • Setengah sudu teh thyme;
  • 1/3 sudu kecil lada cili;
  • Lima ulas bawang putih;
  • Sekumpulan pasli

Sekiranya anda belum menemui perasa yang tepat untuk pilaf, anda boleh mengganti:

  • Saffron - kunyit;
  • Zira - jintan;
  • Beri barberry - batang kering atau kismis.

Sekarang anda tahu apa perasa untuk pilaf - pertimbangkan resipi langkah demi langkah:

  • Potong ayam (kilogram) menjadi kepingan kecil;
  • Kupas bawang, parut dua lobak merah pada parut kasar;
  • Potong bawang dalam separuh cincin dan potong menjadi seperempat;
  • Panaskan minyak dalam kuali;
  • Masukkan ayam, bawang dan bawang putih;
  • Tunggu sehingga burung menjadi putih - tambah wortel;
  • Masukkan rempah dan kacau. Masukkan beras yang telah dibasuh;
  • Masukkan air untuk menutup nasi, tutup dan masukkan dengan api kecil tanpa kacau;
  • Masak lebih kurang 40 minit sehingga air mendidih.

Adakah anda ingin memasak makanan diet? Kemudian ikuti idea menggunakan ayam belanda! Resipi akan serupa dengan ayam, tetapi anda boleh menambah sedikit kari dan lada hitam secukup rasa. Ngomong-ngomong, anda boleh menggunakan peralatan lain untuk memasak - periuk, periuk masak atau periuk perlahan.

Sekiranya anda tidak menyukai ayam, anda pasti akan menyukai hidangan dengan lebih banyak daging berlemak - dan kami akan memberitahu anda rempah apa yang mungkin anda perlukan untuk pilaf babi.

Dengan daging babi

Hidangan ini akan menjadi kaya, berkhasiat dan cukup berlemak - daging adalah alternatif yang sangat baik untuk domba (versi klasik), yang tidak sesuai untuk semua orang kerana citarasa khasnya.

Apa yang termasuk dalam perasa pilaf babi? Senarai kecil:

  • Sumakh - 1 sudu kecil;
  • Seperempat sudu teh kunyit
  • Satu sudu barberry;
  • ½ sudu kecil lada manis merah.

Mari fikirkan cara memasak hidangan nasi dengan daging babi dengan betul, berdasarkan setengah kilogram daging:

  • Panaskan minyak dalam kuali;
  • Letakkan potongan daging babi, wortel cincang (4 biji.) Dan bawang (2 biji.);
  • Goreng, tanpa kacau, hingga kekuningan;
  • Masukkan beras yang sudah dibasuh dengan baik pada daging babi dan masukkan kepala bawang putih yang dikupas, tambah rempah;
  • Tuangkan air dengan dua jari di atas beras dan biarkan mendidih;
  • Setelah cecair mula mendidih, kumpulkan beras dengan slaid dan tutup kuali dengan penutup. Dalam setengah jam makan tengah hari atau makan malam anda akan siap.

Adakah anda ingin tahu rempah ratus pilaf yang berguna untuk anda? Kemudian baca lagi ulasan kami.!

Dengan anak domba

Daging domba adalah versi klasik yang digunakan untuk menyiapkan karya masakan ini. Daging mempunyai rasa tertentu dan kandungan lemak tinggi - ini membolehkan anda mencapai kesan yang diinginkan dan mendapatkan hidangan berkhasiat.

Kami akan memberikan resipi asli yang tersedia untuk semua orang - produk ini boleh didapati di mana-mana kedai. Kami akan menerangkan di bawah cara memasak pilaf mengikut resipi klasik, tetapi buat masa ini, baca pilihan mudah:

  • Ambil 0.7 kg domba dan potong besar;
  • Masukkan kuali di atas api dan tuangkan setengah gelas minyak sayuran;
  • Sebaik sahaja ia mendidih, kami menyebarkan anak domba;
  • Kacau kepingan sehingga kerak goreng muncul;
  • Sebaik sahaja daging mula jus, masukkan wortel pra-potong (dua sayur besar);
  • Masukkan bawang cincang dan tuangkan dua sudu perasa - campurkan kunyit, barberry, jintan dan paprika dalam bahagian yang sama;
  • Campurkan isi kuali dengan teliti dan masukkan ke dalam kepala bawang putih dan cabai yang telah dikupas, masukkan satu sudu teh garam;
  • Tuangkan dalam segelas air dan rebus selama kira-kira lima minit;
  • Keluarkan bawang putih dan lada, masukkan 0.3 kg beras yang telah dibasuh ke dalam lapisan yang sekata;
  • Masukkan bawang putih dan lada kembali ke timbunan bijirin, tambahkan air sehingga menutupi kandungannya dengan 1 cm;
  • Masak dengan api yang tinggi sehingga sebahagian besar cecair mendidih;
  • Kemudian kecilkan api, tutup bekas dan biarkan selama 20 minit.

Anda sudah belajar bagaimana bekerja dengan anak domba - sekarang saatnya untuk mengetahui rempah apa yang ditambahkan pada pilaf dalam versi klasiknya.

Resipi Uzbek Klasik

Anda memerlukan rempah untuk pilaf Uzbekistan, yang telah disebutkan di atas - set klasik termasuk:

  • Satu sudu besar jintan;
  • Satu sudu teh barberry;
  • 0.5 sudu kecil safron.

Kami telah mengetahui bumbu apa yang diperlukan untuk pilaf Uzbekistan, sudah waktunya untuk mula memasak secara langsung. Semua bahagian per kilogram domba dan kilogram beras:

  • Pra-bilas (sepuluh kali) dan rendam nasi Devzira atau Chungara ke dalam air panas;
  • Tuangkan minyak ke dalam kuali dan panaskan sehingga asap muncul dengan api maksimum;
  • Masukkan ekor lemak (200 g) dan cair, kemudian kurangkan panas;
  • Masukkan domba cincang menjadi kepingan besar dan goreng, kacau, hingga coklat keemasan;
  • Potong tiga kepala bawang ke dalam kiub kecil dan masukkan ke dalam bekas, tunggu sehingga mereka memperoleh warna coklat;
  • Masukkan lobak merah yang dipotong menjadi jalur kasar yang panjang (dua keping) dan masak sehingga lembut;
  • Garam, tambah rempah dan masukkan empat kepala bawang putih yang dikupas;
  • Masukkan bijirin, menyebarkannya ke dalam lapisan dan garam yang merata, tuangkan air sehingga menutup lapisan dengan dua jari;
  • Didihkan, kecilkan api dan biarkan cecair mendidih;
  • Kurangkan panas hingga rendah, tutup dan simpan selama 45 minit.

Resipi terbaru kami mengandungi maklumat mengenai bumbu apa yang dimasukkan ke dalam pilaf daging lembu.

Dengan daging lembu

Pilihan ini sangat popular di kalangan mereka yang tidak suka anak domba dan tidak tahu di mana untuk mendapatkan lemak ekor lemak - lebih mudah disediakan dan lebih mudah diakses oleh kebanyakan tukang masak amatur.

  • 0.5 kg daging lembu;
  • 0.9 kg beras (bijirin panjang);
  • 0.5 kg lobak merah;
  • 0,3 kg bawang lobak;
  • Kepala bawang putih;
  • 5 gram setiap jintan, barberry, lada hitam dan kunyit.

Kami mengetahui rempah apa yang diperlukan untuk pilaf - kami meneruskan memasak makanan dalam periuk dengan bahagian bawah tebal:

  • Bilas bijirin dengan baik;
  • Tuangkan 200 ml minyak ke dalam periuk dan panaskan hingga bersih;
  • Masukkan daging lembu menjadi potongan besar dan goreng, kacau, hingga berkerak;
  • Masukkan wortel dan bawang, potong besar, tambah perasa untuk pilaf;
  • Tuangkan satu setengah liter cecair, tutup penutup dan reneh sehingga daging lembu lembut;
  • Lama kelamaan, masukkan beras, tambah bawang putih dan tambah setengah liter air;
  • Letakkan di bawah penutup dengan api kecil dan didihkan selama 40-50 minit.

Cara memasak rempah sendiri?

Komposisi perasa pilaf berbeza-beza untuk setiap suri rumah - anda boleh menambah atau membuang bahan mengikut keinginan anda. Kami menawarkan cara mudah untuk menyediakan perasa pilaf di rumah - tetapi kami tidak mengesyorkan menyimpannya dalam jangka masa yang lama.

  • Potong kepala bawang putih dengan nipis;
  • Masukkan satu sudu teh setiap kunyit, paprika, barberry dan jintan;
  • Tuangkan satu sudu makan hop suneli dan secubit ramuan kering;
  • Gaul sebati.

Akhirnya, kami perhatikan bahawa anda boleh membeli perasa siap pakai untuk pilaf di pasar atau di kedai - kedua-dua campuran siap pakai dan semua ramuan dijual secara berasingan.

Terokai ulasan, dapatkan inspirasi dan mulakan eksperimen masakan - kami berjanji bahawa anda akan dapat menikmati rasa, aroma dan rasa yang unik!

Cara memasak pilaf sebenar: rahsia dan peraturan yang tidak boleh anda lakukan tanpa

Terdapat sebilangan besar resipi pilaf seperti ada tukang masak. Tetapi ada peraturan asas yang mesti dipatuhi oleh semua orang. Lifehacker telah mengumpulkan antara mereka yang berkaitan dengan ramuan dan penyediaan pilaf Uzbekistan yang popular.

Cara menyediakan bahan

Inilah hambatan utama semua tukang masak yang pernah memasak pilaf. Walaupun begitu, hampir semua mereka bersetuju bahawa nasi devzira adalah yang terbaik, begitu juga dengan jenis Uzbek dan Tajik yang lain..

Anda boleh mencuba memasak pilaf dengan nasi jenis lain, tetapi lebih baik tidak terlalu berkanji. Bagaimanapun, nasi mesti dibilas dengan baik sebelum meletakkan (sehingga airnya jernih). Ini akan membersihkan debu pati dan mengelakkan pilaf melekat bersama. Chef juga menasihatkan merendamnya dalam air sejuk selama satu jam atau lebih..

Ngomong-ngomong, bukannya nasi di pilaf, anda boleh menggunakan gandum, kacang buncis, jagung dan kacang hijau. Tetapi itu adalah kisah yang sedikit berbeza.

Anak domba secara tradisional digunakan untuk pilaf, tetapi daging lembu juga sesuai. Anda juga boleh menggunakan daging babi, walaupun koki Muslim tidak mungkin memaafkan anda. Pilihan ayam juga boleh dilakukan, tetapi sudah hampir sama dengan pilaf klasik Uzbekistan.

Lebih baik memilih daging haiwan dewasa: memberikan rasa kaya yang diperlukan.

Daging harus dipotong menjadi kepingan yang cukup besar, kira-kira 5 × 5 cm atau sedikit lebih besar. Anda juga boleh menggoreng daging dalam kepingan besar tanpa bahagian dan mengisarnya sebelum disajikan. Dipercayai bahawa semakin besar potongannya, daging jadi lebih enak..

Sayur-sayuran

Terdapat dua sayuran utama dalam pilaf: bawang dan wortel. Bawang boleh digunakan bawang. Lebih sukar dengan wortel: di Asia Tengah, pilaf sering dimasak dengan wortel kuning, tetapi jika tidak, oren biasa.

Peraturan utama adalah tidak terlalu kecil. Bawang dipotong menjadi cincin atau setengah cincin, wortel dipotong menjadi blok besar setebal 5 mm. Sekiranya anda memotong sayur dan daging dengan halus, maka anda tidak mendapat pilaf, tetapi bubur nasi.

Mentega

Untuk penyediaan pilaf, sama ada minyak sayuran tanpa bau atau lemak babi (lemak ekor lemak), atau kedua-dua jenis bersama digunakan. Di rumah, cara termudah adalah dengan menggunakan minyak bunga matahari halus..

Anda tidak perlu berhemat: pilaf adalah hidangan berlemak. Rata-rata, 1 kg beras mengambil kira-kira 200-250 ml minyak.

Rempah

Ruang untuk percubaan di sini sangat mengagumkan. Namun, perasa tradisional lebih kurang dapat dibezakan:

  • bawang putih (sedikit dikupas dan ditutup dengan seluruh kepala);
  • lada merah panas (diletakkan dalam keseluruhan polong);
  • zira;
  • barberry;
  • lada hitam atau merah.

Anda juga boleh menambahkan thyme, ketumbar, hop suneli, safron atau rempah lain untuk selera anda dalam pilaf. Cara termudah adalah menggunakan campuran perasa siap pakai.

Bahan-bahan lain

Sebagai tambahan kepada komponen yang disenaraikan di atas, kacang bendi yang telah direndam dan buah kering sering ditambahkan ke pilaf..

Apa jenis hidangan untuk dipilih

Kazan, kuali dan kuali lagi. Dengan dinding tebal. Di dalamnya, daging tidak melekat, dan nasi dimasak secara merata dan tetap rapuh. Sebaiknya gunakan kuali besi tuang (terutamanya jika anda memasak pilaf di atas api), tetapi aluminium akan berfungsi..

Anak itik boleh menjadi pengganti kuali. Tetapi periuk, kuali, kuali dan peralatan dapur yang lain tidak akan memberikan kesan yang diinginkan, tidak kira berapa banyak yang anda mahukan..

Cara memasak pilaf

Prinsip asas pilaf adalah seperti berikut: pertama, zirvak disediakan (ini adalah daging dan sayur-sayuran yang digoreng dalam minyak dengan rempah dan kaldu), dan kemudian nasi dituangkan di atas.

Bahagian standard untuk pilaf adalah bahagian beras, daging dan wortel yang sama. Jumlah bawang boleh berbeza-beza, tetapi sekurang-kurangnya 1-2 kepala. Sama juga dengan bawang putih..

Panaskan kuali dan tuangkan minyak ke dalamnya. Ia harus memanaskan dengan baik agar bahan cepat coklat pada masa akan datang..

Seterusnya, bawang atau daging digoreng. Sekiranya anda memasak pilaf dengan banyak bawang, anda boleh menggoreng daging terlebih dahulu. Masukkan ke dalam kuali secara beransur-ansur, agar tidak menurunkan suhu, dan jangan segera membalikkannya - jika tidak, ia mungkin mula mengeluarkan jus.

Bawang mesti digoreng hingga kekuningan sehingga kuah yang sudah siap memberi warna pada nasi..

Apabila daging dan bawang digoreng, wortel diletakkan. Ia digoreng selama beberapa minit sehingga lembut..

Kemudian semua bahan diisi dengan air panas. Ia harus menutupi daging 1-2 cm. Kemudian masukkan bawang putih, lada merah, rempah dan bahan-bahan lain. Semuanya diasinkan secukupnya (atau sedikit garam ditambahkan daripada yang anda suka: nasi akan menyerapnya) dan dimasak dengan api sederhana sekurang-kurangnya 40 minit sehingga daging melembutkan.

Setelah zirvak dimasak, nasi diletakkan. Lebih baik melakukan ini dengan sudu berlubang untuk mengedarkan beras secara merata. Di atasnya, anda boleh membakarnya dengan beberapa cawan jintan - untuk aroma.

Seterusnya, terdapat dua pilihan memasak:

  1. Nasi direndam dalam kuahnya (jika perlu, lebih banyak air panas ditambahkan melalui sudu berlubang sehingga sedikit menutupi pinggan) dan rebus hingga air diserap sepenuhnya (kira-kira 20 minit). Kemudian api dimatikan (jika pilaf dimasak di atas api, maka pada saat ini kayu harus membara), kuali ditutup dengan penutup dan nasi dibiarkan kukus selama kira-kira 15-20 minit..
  2. Setelah meletakkan nasi, kuali segera ditutup dengan penutup dan isinya rebus selama kira-kira setengah jam dengan api kecil, dan kemudian kira-kira 10 minit lagi tanpa api.

Apabila panas mati, bungkus penutup dengan tuala: ia akan menyerap pemeluwapan dan menghalangnya masuk ke dalam pinggan.

Bawang putih dan lada dikeluarkan dari pilaf siap. Sekiranya kepingan besar daging digunakan untuk memasak, maka ia dibawa keluar, dipotong dan disebarkan di atas pilaf campuran. Sekiranya anda menggunakan kepingan kecil, anda boleh mencampurkan pilaf dengannya.

Pilaf secara tradisional disajikan di atas pinggan besar dan dihiasi dengan kepala bawang putih di atasnya. Hidangan ini digandingkan dengan salad sayur-sayuran segar..

Adakah anda tahu rahsia memasak pilaf lain? Kongsi mereka dalam komen.

Perasa untuk pilaf: komposisi, bahagian rempah, buat sendiri

Pilaf adalah salah satu hidangan paling terkenal di dunia masakan. Ia mempunyai akar oriental, tetapi negara asal beras yang dimasak dengan daging dan rempah tidak dapat disebutkan. Dalam pelbagai sumber, negara-negara seperti Kazakhstan, Kyrgyzstan, Turki, India, Iran, dan China disebut sebagai tanah air pilaf. Pada masa yang sama, setiap warganegara mempunyai rahsia tersendiri untuk memasak pilaf - dari sekumpulan bahan hingga teknologi menggoreng dan merebus. Sebagai peraturan, itu disiapkan, menurut tradisi Timur, di atas api terbuka, di dalam kuali dengan dinding tebal. Umum untuk semua pilihan memasak untuk hidangan ini adalah komposisi yang sama - nasi (walaupun kadang-kadang diganti dengan bijirin lain, seperti barli mutiara), daging dan rempah. Rahsia pilaf terletak pada rempah-rempah, yang menjadikannya menjadi hidangan kegemaran di seluruh dunia. Oleh itu, agar tuan rumah berjaya mengulangi keajaiban pakar masakan oriental dan menaklukkan semua orang dengan hidangan wangi dan enak, sangat penting untuk memilih komposisi perasa yang betul dan mengekalkan bahagian yang diperlukan.

KANDUNGAN

Perasa untuk komposisi pilaf, perkadaran

Sebelum meneruskan penerangan mengenai komposisi bumbu yang digunakan untuk menyiapkan pilaf, kami perhatikan fakta menarik.
Pada mulanya, komposisi perasa pilaf dipilih sedemikian rupa sehingga bertindak sebagai pengawet semula jadi. Di negara-negara timur yang panas, gabungan rempah khas membantu mengekalkan rasa dan kualiti hidangan lebih lama dalam suhu tinggi..

Hari ini, peti sejuk menyelesaikan masalah penyimpanan makanan, tetapi rempah-rempah berjenama masih menjadi ciri khas hidangan seperti pilaf, memberikan aroma dan rasa yang unik..

Bahan Klasik

Komposisi perasa pilaf klasik merangkumi tiga bahan utama: jintan, barberry dan safron. Ini adalah asas yang tidak boleh disebut pilaf pilaf. Mari pertimbangkan ciri-ciri rempah-rempah ini dengan lebih terperinci.

Zira adalah biji jintan, tetapi tidak biasa, tetapi India. Perasa ini digunakan secara keseluruhan dan dalam bentuk hancur. Bau jintan adalah catatan utama dalam perasa pilaf. Ia cukup kuat dan kaya, terutamanya jika anda menggunakan biji utuh dalam perasa..

Barberry adalah buah beri yang tidak asing bagi setiap orang yang mempunyai warna merah gelap. Rasa barberry dibezakan oleh rasa asam yang ringan, dan komposisinya hanyalah gudang vitamin dan unsur mikro yang berguna. Untuk penyediaan pilaf, barberry digunakan dalam bentuk kering. Buah beri melengkapkan rasa daging dengan sempurna dan memberikan rasa pedas yang enak di dalam hidangan.

Saffron adalah rempah yang memberikan pilaf warna kekuningannya dan memberikan rasa yang sedikit pedas dan pedas. Anda harus berhati-hati dengannya, kerana saffron berlebihan boleh merosakkan pinggan mangkuk. Apabila memilih safron untuk membuat bumbu pilaf, disarankan untuk mencari rempah ini dalam bentuk aslinya. Saffron yang tidak diproses adalah "stigma" atau filamen tumbuhan berwarna coklat. Dengan cara itu, anda dijamin akan membeli kunyit dengan tepat, dan bukan kunyit tanah yang lebih murah, yang sering dijual dengan harga samar. Walaupun terdapat persamaan tanaman ini, safron adalah rempah yang paling penting dalam perasa, dan memberi pilaf aroma rempah khasnya..

Ia menarik! Hanya sedikit orang yang tahu, tetapi di timur, pilaf tidak terbuat dari safron itu sendiri, tetapi air safron disediakan dengan cara yang istimewa. Untuk melakukan ini, beberapa utas tanaman digiling ke keadaan serbuk, setelah itu diisi dengan air dan dimasukkan selama sehari. Setelah menegangkan infusi yang dihasilkan, ia dibumbui dengan pilaf, sehingga memperoleh warna kuning yang seragam dan rasa lembut dan harmoni.

Selain rempah-rempah asas, seperti kunyit, yang disebutkan di atas, lada hitam dan merah (terutama dalam variasi hidangan Eropah), biji jintan, dan ramuan juga dapat digunakan untuk penyediaan pilaf. Dan, tentu saja, tidak ada tempat dalam penyediaan pilaf dan tanpa sayur-sayuran, yang juga berfungsi sebagai rempah: bawang dan bawang putih.

Rempah-rempah dalam perasa pilaf membentuk komposisi kimia yang kaya. Oleh itu, perasa pilaf klasik mengandungi hampir semua vitamin B, serta vitamin C, H, E, PP. Selain itu, ramuan ini mengandungi banyak mineral penting untuk kesihatan manusia, seperti kalsium, kalium, zink, magnesium, zat besi, fosfor, selenium, dan beta-karoten..

Oleh itu, komposisi perasa untuk pilaf sangat kaya dan bervariasi, dan agar tidak merosakkan hidangan, nyonya rumah harus mengikuti beberapa peraturan memasak penting, yang akan dijelaskan di bawah..

Cara memasak perasa untuk pilaf di rumah, lakukan sendiri

Oleh itu, dengan mengetahui komposisi klasik perasa pilaf, anda boleh mencuba memasaknya sendiri, setelah mempelajari bahagian yang tepat. Peraturan apa yang harus dipatuhi dalam menangani rempah sehingga menekankan rasa pilaf, tetapi jangan merosakkannya?

Pelbagai resipi mencadangkan penggunaan rempah utuh atau hancur. Walau bagaimanapun, peraturan utamanya selalu sama: rempah-rempah untuk perasa mesti segar. Semasa membeli bahan untuk perasa buatan sendiri, anda harus memperhatikan pembungkusannya: disarankan untuk mengutamakan kaca atau kerajang, tetapi bukan kertas. Rempah-rempah berkualiti tinggi dan segar dijual dalam balang kaca, kebanyakannya mempunyai penggiling terbina dalam. Oleh itu, membeli bahan-bahan untuk perasa dalam gelas, mereka dapat digiling segera sebelum dimasak, dari mana rasa pilaf pasti hanya bermanfaat. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa hanya ramuan yang dihancurkan untuk membuat perasa buatan sendiri, tetapi lebih baik membiarkan buah beri utuh.

Bahan-bahan untuk membuat perasa dapat bervariasi, tetapi beberapa bahan selalu sama:
- zira, yang memberikan hidangan rasa khas Oriental yang halus;
- barberry dengan masam khas;
- safron, berkat pilaf memperoleh warna kuning yang indah.

Harus diingat bahawa bumbu yang dihasilkan harus ditambahkan ke dalam pinggan dengan hati-hati agar tidak mengganggu rasa pilaf. Tukang masak yang berpengalaman menasihatkan, semasa menyediakan pilaf, jangan mencampurkan komponen perasa antara satu sama lain, tetapi menambahkannya ke dalam pinggan secara berasingan pada waktu memasak yang berlainan. Pada masa yang sama, rempah-rempah tidak ditambahkan ke pilaf itu sendiri, tetapi pada zirvak - komponen-komponen yang disiapkan dalam kuali sebelum nasi dibuang ke sana (ini mungkin, bergantung pada resipi, daging, bawang, wortel dan produk lain). Zirvak adalah asas hidangan, dan rasa pilaf siap bergantung pada seberapa tepat penyediaannya, rempah apa yang telah dipilih. Sekiranya campuran rempah sudah siap, tambahkan ke pilaf, lebih baik 20-30 minit sebelum dimasak, apabila semua air hampir diserap..

Peraturan yang paling penting untuk diingat ketika menyediakan perasa pilaf adalah tahap sederhana dan tepat. Berikut adalah contoh komposisi klasik rempah yang digunakan untuk membuat pilaf (1 kuali besar).

  • secubit sedikit safron (boleh diganti dengan setengah sudu teh kunyit);
  • setengah sudu teh paprika;
  • 10 biji barberry;
  • kepala bawang putih segar, dibahagikan kepada cengkih;
  • campuran lada merah dan hitam (secukup rasa, tetapi tidak lebih daripada setengah sudu teh);
  • secubit jintan;
  • garam secukup rasa.

    Untuk menyediakan pilaf babi, anda juga boleh menambah paprika manis dan tomato kering ke dalam bumbu. Rasa daging lembu dalam hidangan akan ditekankan oleh ramuan kering: kemangi, marjoram, jintan. Sekiranya anda ingin memasak hidangan yang hampir dengan Eropah, dan bukan versi oriental, anda boleh menambah komposisi tradisional perasa dengan biji sawi, cengkih dan pala.

    Sekiranya beberapa ramuan tidak ada di dapur atau di kedai, sebahagiannya boleh diganti: sebagai contoh, kunyit mirip dengan khasiatnya dengan kunyit, jintan berjaya diganti dengan jintan, dan bukannya barberry, rasa pilaf akan sangat menekankan kismis, sama ada cranberry kering. Namun, harus diingat bahawa mustahil untuk mengganti bumbu pilaf dengan yang lain (misalnya, menggunakan perasa untuk nasi) - akibatnya, anda akan mendapat hidangan yang sama sekali berbeza, jauh dari konsep "pilaf".

    Sekiranya tidak ada masa, anda boleh membeli perasa siap pakai, yang dihasilkan oleh banyak pengeluar hari ini. Apabila memilih dalam kes ini, perlu difokuskan pada resipi pilaf, kerana satu set rempah-rempah yang berbeza dianggap untuk ramuan yang berbeza (daging babi, ayam, domba).

    Perasa untuk komposisi pilaf "maggi"

    Memasak pilaf menggunakan rempah siap pakai adalah pilihan bagi mereka yang menghargai masa mereka. Sebagai contoh, perasa siap pakai "Maggi" untuk pilaf mempunyai komposisi rempah, ramuan dan sayur-sayuran yang dipilih dengan teliti. Ini termasuk rempah dan rempah seperti kari, jintan, lada hitam, kunyit, ketumbar, kemangi, sejambak sayur-sayuran kering yang kaya (wortel, bawang, bawang putih, paprika). Juga, perasa, menurut pengilangnya, mengandungi gula, minyak bunga matahari dan asid sitrik. Selain itu, komposisi perasa diperkaya dengan garam beryodium, yang harus diambil kira ketika mengasinkan hidangan siap. Jenis perasa ini sangat sesuai untuk menyiapkan pilaf versi Eropah, atau pilaf dengan ayam..

    Perasa untuk komposisi pilaf "makan di rumah"

    Perasa untuk pilaf dari "Makan di rumah" menarik dengan pembungkusan yang direka dengan indah dan komposisi berkualiti tinggi yang tidak termasuk penambah rasa dan garam. Sebagai tambahan kepada ramuan klasik (jintan, kunyit, barberry), perasa menunjukkan rasa hidangan berkat penambahan daun salam, ketumbar dan dua jenis lada (paprika dan merah panas). Keistimewaan campuran adalah barberry - pengarang perasa, Yulia Vysotskaya, memilih barberry hitam khas untuk komposisi, dengan rasa yang lebih kaya dan rasa masam yang ketara. Pilaf menggunakan perasa seperti itu ternyata harum dan beraroma, dan mempunyai rasa pedih yang sederhana, dan oleh itu sangat sesuai untuk resipi dengan daging babi, domba dan daging lembu..

    Bumbu pilaf dengan ayam lakukan sendiri

    Pilaf ayam adalah alternatif yang bagus untuk pilaf klasik, yang mempunyai rasa yang lebih halus dan sangat sesuai untuk seisi keluarga. Selain fillet ayam segar, bawang, wortel dalam nisbah 1: 1: 1, anda memerlukan komposisi rempah yang dipilih dengan teliti untuk menyediakan pilaf yang lazat. Kerana rasanya yang enak, ayam tidak memerlukan banyak bumbu seperti yang diharapkan. Contohnya, dalam resipi kambing. Komposisi klasik rempah-rempah (kunyit atau kunyit, jintan, biji-bijian barberry), di mana anda boleh menambah pelbagai jenis lada secukupnya (hitam, merah, paprika), ramuan (pasli, thyme, adas), serta bawang putih segar, dapat menaungi rasa daging putih. terbahagi kepada kepala. Dengan mengubah komposisi rempah-rempah, pilaf ayam dapat dibuat lembut, atau sebaliknya, pucat, yang menjadikannya hidangan serbaguna.

    Perasa untuk pilaf zira

    Pilaf sebenar tidak dapat dibayangkan tanpa penambahan pelbagai rempah yang menjadikan nasi biasa aromatik, rapuh dan enak. Yang perlu dimasukkan dalam rempah untuk pilaf oriental adalah rempah seperti zira. Dengan cara lain, ia juga dipanggil jintan.

    Dalam penampilan, biji jintan mirip dengan jintan biasa, dengan mana suri rumah yang tidak berpengalaman sering membingungkannya. Walau bagaimanapun, zira untuk pilaf mempunyai bau pedas dan rasa kacang pahit. Menambah sedikit rempah ke makanan menjadikan makanan tidak hanya enak, tetapi juga sihat.

    1. Campuran siap
    2. Komposisi tradisional
    3. Cara mengumpulkan campuran rempah untuk pilaf di rumah
    4. Cara menambah perasa dengan betul
    5. Resepi pilaf dengan zira

    Campuran siap

    Pilaf adalah hidangan kebangsaan di banyak negara timur. Tetapi rahsia penyediaannya berbeza di setiap negara. Resipi mungkin berbeza dalam jenis nasi (atau bijirin lain), daging, kaedah menggoreng. Tetapi semangat khas diberikan kepada hidangan oleh satu set rempah untuk pilaf, atau lebih tepatnya bahagian rempah tertentu dalam campuran. Terdapat beberapa pilihan yang berbeza untuk campuran siap pakai yang boleh dibeli di kedai atau di pasar..

    Contohnya, set rempah mungkin seperti berikut:

    • Kunyit.
    • Zira.
    • Barberry.
    • Paprika.
    • Sumac.
    • Fenugreek.
    • Ketumbar.
    • Sedap.
    • Karipap.

    Daripada kari, komposisi boleh merangkumi hop suneli. Ini adalah campuran "universal" yang digunakan oleh pengeluar. Adalah dipercayai bahawa kari lebih baik dengan ayam atau itik, dan hop-suneli - dengan daging babi atau domba. Walaupun semuanya bergantung pada citarasa individu.

    Campuran siap pakai senang digunakan - anda hanya perlu menambahkannya ke pilaf mengikut bahagian yang disyorkan. Tetapi kereta api kedai mempunyai beberapa kekurangan:

    1. Sekiranya anda ingin mengubah citarasa, anda tidak akan dapat melakukannya, kerana komponennya telah dipilih.
    2. Terdapat banyak pilihan untuk campuran yang tersembunyi di sebalik nama-nama hop-suneli dan kari. Dan apa sebenarnya yang dicurahkan oleh pengeluar dalam beg tertentu, tidak ada yang tahu. Mungkin sebilangan rempah yang jarang atau mahal telah diganti dengan analog untuk mengurangkan kos pengeluaran atau dikecualikan sepenuhnya.
    3. Bahagian pelbagai rempah juga hanya diketahui oleh pengilangnya. Tidak ada yang menunjukkan nombor tepat pada bungkusan.
    4. Selalunya, campuran siap sudah mengandungi garam. Kemudian, semasa memasak, akan menjadi sukar untuk tidak membesar-besarkannya. Sebilangan pengeluar yang tidak bertanggungjawab sama sekali tidak memasukkan garam pada label..
    5. Lebih buruk lagi jika terdapat monosodium glutamat dalam campuran. Ini adalah penambah rasa kimia yang diakui berbahaya bagi kesihatan di banyak negara dan dilarang digunakan..

    Sekiranya anda perlu menyiapkan pilaf, dan tidak ada masa untuk mengumpulkan rempah secara berasingan, komposisi siap pakai akan dilakukan. Sebaiknya cari campuran tanpa tambahan garam dan glutamat. Tetapi untuk menyiapkan karya seni kuliner yang sebenar, lebih baik menggunakan komposisi tradisional atau membuatnya sendiri.

    Komposisi tradisional

    Resipi klasik Asia untuk campuran rempah untuk pilaf kelihatan seperti ini:

    • Zira (atau jintan) - 1 sudu kecil. Biji-bijian Zira digunakan keseluruhan dan tanah. Dalam beberapa resipi, jintan boleh digantikan dengan jintan biasa..
    • Barberry - 15 g. Beri ini ditambah secara keseluruhan. Barberry memberikan hidangan masam khas dan membantu pencernaan daging berlemak. Tidak mustahil untuk mencari barberry tulen yang dijual, kemudian diganti dengan dogwood.
    • Saffron - 1 secubit Rempah-rempah menjadikan warna pilaf keemasan dan menyenangkan baunya. Betul, safron sebenar mahal dan sukar dijumpai. Oleh itu, kunyit, warnanya serupa, paling kerap digunakan. Anda perlu memasukkan lebih banyak - kira-kira 1.5 sudu teh.

    Ketiga rempah-rempah ini adalah asas rempah penting untuk pilaf. Kemudian bawang dan bawang putih ditambahkan ke dalamnya, memberikan bau yang sedap dan rasa tajam pada hidangan, serta rempah-rempah lain..

    Cara mengumpulkan campuran rempah untuk pilaf di rumah

    Setelah mengetahui cara membuat komposisi tradisional, anda boleh bereksperimen dengan menambahkan bahan lain. Ia boleh menjadi:

    • Tomato Kering.
    • Lada loceng merah.
    • Ketumbar.
    • Lada hitam, putih atau merah jambu.
    • Serbuk kayu manis.
    • Vanila semula jadi.
    • Pala tanah.
    • Sumac.
    • Fenugreek.
    • Sedap.
    • Rosemary.
    • Karipap.
    • Hmeli-suneli.

    Tidak ada yang sukar dalam mencampurkan rempah, yang utama adalah memilih perasa yang berkualiti. Lebih baik menggiling keseluruhan komponen sebelum dimasak, sehingga mereka dapat mengekalkan maksimum bahan berguna dan akan mempunyai lebih banyak aroma rempah.

    Cara menambah perasa dengan betul

    Untuk membuat pilaf yang baik, tidak cukup untuk mengetahui apa yang termasuk dalam perasa. Penting untuk mengekalkan bahagian penambahan campuran yang betul ke dalam pinggan. Pengiraan dibuat bergantung pada jumlah daging. Jadi, jika pilaf disediakan dari 1 kg daging, maka 1/3 sudu campuran akan cukup untuk memberikan rasa yang lemah. 2/3 sudu akan menjadikan rasa lebih jelas, dan satu sudu besar akan memberikan pilaf kekayaan yang kuat.

    FAKTA MENARIK! Koki yang berbeza menambah rempah ke pilaf dengan cara yang berbeza. Beberapa meletakkan rempah tiga kali: pada daging, wortel dan nasi. Yang lain, bagaimanapun, hanya sekali, apabila daging sudah cukup dipanggang.

    Yang pasti anda tidak perlu lakukan adalah menuangkan rempah ke dalam lemak mendidih. Daripada rasa ajaib, anda boleh mendapatkan kepahitan yang tidak menyenangkan. Lebih baik menuangkan rempah ke dalam kuali apabila daging digoreng dengan baik dan kurang lemak.

    Resepi pilaf dengan zira

    Untuk menyediakan pilaf dari daging ayam, anda perlu mengambil lebih sedikit rempah daripada biasa. Komposisi boleh merangkumi:

    • Zira.
    • Lada panas merah.
    • Lada hitam tanah.
    • Pasli hijau.
    • Barberry merah.
    • Thyme kering.
    • Kunyit atau safron.

    Komposisi yang sama sesuai untuk pilaf itik atau kalkun..

    Rempah berikut digabungkan dengan daging babi:

    • Zira.
    • Sumac.
    • Paprika.
    • Barberry.
    • Rosemary.
    • Selasih kering.
    • Daun bay.
    • Kunyit.
    • Bawang putih.

    Bagi pencinta pilaf dengan kambing, campuran berikut lebih sesuai:

    • Zira.
    • Barberry.
    • Kunyit.
    • Fenugreek.
    • Paprika.
    • Ketumbar.
    • Karipap.
    • Sumac.
    • Sedap.

    Untuk daging lembu yang tidak terlalu berlemak, anda boleh menggunakan satu set rempah-rempah ini:

    • Zira.
    • Barberry.
    • Paprika.
    • Cili.
    • Ketumbar.

    Untuk penyediaan pilaf dengan cepat, anda boleh membuat pangkalan terlebih dahulu - zirvak. Anda perlu menggoreng daging dengan rempah, bawang dan bawang putih dalam lemak, dan kemudian simpan produk separuh siap ini di dalam peti sejuk.

    Orang Uzbekistan memasak zirvak terbaik pada lemak kambing ekor lemak. Ia dibenarkan menggunakan lemak haiwan lain atau minyak sayuran halus.

    Lemak dipotong menjadi kiub dan dipanaskan dalam kuali. Kemudian goreng dikeluarkan, dan bawang, wortel dan daging mesti ditambah. Dari saat meletakkan jintan dan rempah lain, anda perlu terus merebus piring dengan api kecil selama kira-kira satu jam.

    Sekiranya anda perlu memasak pilaf segera, maka anda hanya perlu menambahkan beras yang telah dibasuh yang direndam dalam air, lada panas merah dan bawang putih ke zirvak. Tetapi anda boleh meletakkan zirvak di dalam peti sejuk, di mana ia kekal selama beberapa minggu..

    Terdapat maklumat berguna untuk diri anda mengenai rempah ratus ?? Adakah anda ingin membaca mengenai topik ini lebih kerap? Seperti ♥, melanggan saluran kami dan anda akan menjadi orang pertama yang mengetahui tentang penerbitan baru!

    Sekiranya anda mempunyai sesuatu untuk dikongsi - tinggalkan komen anda! Maklum balas anda sangat penting bagi kami!

    Rempah apa yang perlu ditambahkan ke pilaf - apa yang dikatakan oleh pakar masakan

    Pilaf adalah hidangan tradisional Asia. Rempah membuat makanan dimasak mengikut resipi yang berbeza khas dan unik.

    Bumbu apa yang dimasukkan ke dalam pilaf, bergantung pada jenis daging, ketahui dalam artikel ini.

    1. Rempah yang betul untuk pelbagai jenis pilaf
    2. Pilaf Uzbekistan
    3. Pilaf dengan ayam
    4. Pilaf babi
    5. Nasihat video dari penjual rempah mengenai perasa pilaf
    6. Pilaf daging lembu
    7. Pilaf domba
    8. Pilaf ikan
    9. Video resipi pilaf Arab dengan ikan dan kentang "Sayadiya"

    Rempah yang betul untuk pelbagai jenis pilaf

    Resipi yang berbeza untuk memasak pilaf menggunakan pelbagai rempah. Mari kita fikirkan apa yang termasuk dalam perasa pilaf.

    Pilaf Uzbekistan

    Banyak rempah dimasukkan ke dalam pilaf Uzbekistan. Senarai perasa merangkumi perasa berikut.

    • zira (biji);
    • tomato kering;
    • lada kering merah manis;
    • ketumbar;
    • lada kering panas hijau;
    • lada hitam;
    • safron;
    • bawang putih (kepala).

    Penyediaan pilaf klasik Uzbekistan bermula dengan pembelian daging. Produk utama hidangan adalah kambing (brisket, daging belakang, pelana).

    1. Sekilo beras dituangkan dengan air mendidih sehingga bijirin membengkak.
    2. Minyak (atau lemak) dipanaskan dalam kuali, potongan domba digoreng (1.5 kg).
    3. Masukkan bawang cincang (5 tin), goreng.
    4. Masukkan wortel cincang (5 keping), goreng.
    5. Masukkan rempah.
    6. Air dituangkan ke dalam kuali untuk menutup isi, dan dagingnya direbus selama setengah jam.
    7. Air disalirkan dari beras yang direndam, dibilas dengan air suam.
    8. Nasi diletakkan di dalam kuali dalam lapisan merata (jangan campurkan).
    9. Nasi dituangkan dengan air mendidih melalui saringan. Air harus membentuk lapisan setebal 1.5-2 cm.
    10. Setelah mendidih, kurangkan suhu dan masak sehingga bijirin menyerap air.
    11. Selepas 15 minit, masukkan kepala bawang putih ke dalam nasi.
    12. Kompor dimatikan, kuali ditutup dan pinggan dimasukkan selama 1 jam.

    Perasa boleh disediakan terlebih dahulu dengan mencampurkannya dalam bahagian yang betul. Zira, ketumbar, safron, lada cincang, rempah lain diukur dengan sudu, dicampur dan disimpan dalam balang.

    Pilaf dengan ayam

    Untuk pilaf dengan ayam, ambil bahagian bangkai yang berisi.

    • lada merah kering;
    • barberry;
    • thyme;
    • bawang putih;
    • lada - merah, hitam dan cili;
    • pasli (kering atau segar);
    • zira;
    • safron atau kukrum.

    Memasak pilaf ayam: untuk 500 gram beras panjang, ambil dua kaki sederhana atau payudara. Anda memerlukan lobak merah, bawang merah dan 4-5 ulas bawang putih.

    1. Groats beras dibasuh dan dikukus dengan air panas.
    2. Daging ayam dipotong kecil-kecil.
    3. Potong bawang menjadi cincin, wortel menjadi kepingan.
    4. Minyak sayur dituangkan ke dalam kuali, bawang digoreng.
    5. Masukkan ayam dan panggang selama 5 minit (api sederhana).
    6. Masukkan lobak merah (jangan gaul). Rebus ditutup selama 5-7 minit.
    7. Rempah dan nasi diletakkan di dalam kuali.
    8. Masukkan air untuk menutup beras.
    9. Pilaf dimasak selama 15 minit, kemudian cengkih bawang putih dimasukkan ke dalam nasi.
    10. Sebelum dihidangkan, hidangan akan lesu selama 5-10 minit.

    Pilaf babi

    Daging babi tidak terlalu diperlukan untuk pilaf babi.

    • kemangi kering;
    • zira;
    • bawang putih;
    • kukruma;
    • barberry kering;
    • Daun bay;
    • lada merah kering;
    • barberry;
    • ketumbar.

    Untuk 0.5 kg daging babi, ambil satu setengah cawan beras panjang, 3 wortel dan 2 bawang, kepala bawang putih sederhana.

    1. Potongan daging babi digoreng hingga kekuningan.
    2. Goreng bawang cincang, kemudian wortel, rebus di bawah penutup.
    3. Masukkan bawang putih, rempah dan garam.
    4. Nasi dibasuh dan disebarkan pada daging tanpa kacau.
    5. Masukkan air ke kuali (2 cm di atas lapisan beras).
    6. Masak dengan api sederhana hingga air diserap.
    7. Padi dicucuk dengan garpu ke bahagian bawah, reneh selama 15-20 minit dengan api kecil.

    Biji jintan boleh diganti dengan biji jintan. Saffron diganti dengan kukrum; bukannya barberry, anda boleh meletakkan cranberry kering atau kismis gelap.

    Nasihat video dari penjual rempah mengenai perasa pilaf

    Pilaf daging lembu

    Rempah-rempah meningkatkan rasa daging lembu dan menambah rasa yang indah pada nasi. Produk berikut ditambahkan ke dalam pinggan.

    • safron;
    • biji jintan;
    • ketumbar;
    • paprika merah;
    • cili;
    • barberry kering.

    Untuk satu kilogram daging, ambil 3.5-4 gelas beras, 3 wortel, 2 bawang.

    1. Minyak dipanaskan dalam kuali dan daging lembu digoreng.
    2. Masukkan bawang cincang, goreng selama 4-5 minit.
    3. Masukkan wortel parut, tutup penutup, rebus selama setengah jam.
    4. Masukkan air, tambah rempah dan lapisan beras yang telah dibasuh.
    5. Selepas 15 minit, masukkan kepala bawang putih ke dalam nasi.
    6. Pilaf direbus dengan api kecil selama 20 minit lagi.

    Pilaf domba

    Mana-mana domba, berlemak dan kurus, sesuai untuk pilaf "Eropah".

    • kukruma;
    • zira;
    • barberry;
    • fenugreek;
    • sumac;
    • paprika;
    • kari;
    • ketumbar;
    • sedap.

    Memasak bermula dengan membeli daging yang baik. Setiap kilogram domba anda memerlukan 0.6 kg wortel dan 0.6 kg bawang, 2 kepala bawang putih sederhana.

    1. Minyak dituangkan ke dalam kuali, bawang cincang digoreng.
    2. Masukkan kambing dan goreng selama 5-8 minit (hingga kecoklatan).
    3. Masukkan lobak merah, campurkan bahan dan rebus selama 10 minit.
    4. Masukkan rempah, garam.
    5. Tuangkan lapisan beras, tutup dengan air. Masak selama 25 minit.
    6. Kepala bawang putih dimasukkan ke dalam nasi. Masak dengan api kecil selama 20-25 minit lagi.
    7. Kacau nasi sebelum dihidangkan, angkat bawang putih.

    Hanya bawang putih segar yang ditambahkan ke pilaf. Serbuk bawang putih tidak mempunyai bau yang kuat.

    Pilaf ikan

    Pilaf ikan mempunyai rasa tertentu, jadi pilihan rempah-rempah harus diambil dengan serius..

    • ketumbar segar;
    • kulit lemon;
    • ketumbar;
    • kukruma;
    • cili;
    • Daun bay;
    • safron;
    • lada bel kering;
    • lada hitam tanah.

    Penyediaan pilaf bermula dengan pilihan ikan. Dalam resipi ini, hidangan disediakan dengan salmon merah jambu.

    1. Minyak sayur dituangkan ke dalam kuali, bawang cincang digoreng (2 kepala).
    2. Masukkan kepingan ikan (400 g), goreng dengan bawang selama 5 minit.
    3. Masukkan rempah dan garam.
    4. Masukkan beras yang telah dibasuh (2 cawan), campurkan dengan ikan.
    5. Tuangkan air mendidih ke atas bahan sehingga lapisan air 1 cm terbentuk di atas.
    6. Letakkan daun bay, pasli kering dan dill.
    7. Tutup penutup, masak pinggan di atas pinggan kecil hingga masak.

    Pilaf boleh disediakan dengan buah kering (kismis, aprikot kering, prun) tanpa menggunakan daging. Barberry, kayu manis, jintan, cengkih, safron, kapulaga, walnut ditambahkan ke versi manis hidangan ini..

    Pilaf adalah makanan sihat dan berkalori tinggi yang disediakan pada hari cuti dan hari kerja. Pada zaman kita, tidak sukar untuk mencari pelbagai rempah..