Analisis air kencing untuk diastasis

8 minit Pengarang: Lyubov Dobretsova 1061

  • Perincian mengenai diastasis
  • Apabila pemeriksaan ditunjukkan?
  • Bagaimana untuk diuji
  • Tafsiran bahan penyelidikan
  • Apa yang boleh mempengaruhi hasil kajian?
  • Video-video yang berkaitan

Kelenjar endokrin tubuh manusia menghasilkan banyak enzim yang memastikan prestasi semua fungsi yang diperlukan tanpa gangguan. Proses pencernaan cukup panjang dan kompleks, dan tidak bermula di perut sendiri, tetapi lebih awal, iaitu ketika makanan memasuki rongga mulut.

Beberapa enzim pencernaan bertanggungjawab untuk tahap awal pemecahan makanan, termasuk alpha-amylase, yang terutama dihasilkan oleh pankreas dan kelenjar air liur. Fungsi utamanya adalah memecah karbohidrat menjadi oligosakarida sederhana. Enzim terletak di rongga mulut, dan kerosakan makanan pada peringkat primer bergantung pada kinerjanya.

Sekiranya enzim dan, khususnya, amilase tidak mencukupi, maka proses pencernaan mengalami kesukaran pada awalnya, akibatnya semua peringkat selanjutnya akan menjadi sukar, yang lambat laun akan menyebabkan perkembangan pelbagai penyakit. Untuk mengkaji penyimpangan tersebut dari pesakit, air kencing diambil untuk diastase (enzim pankreas), yang merupakan kaedah diagnostik yang cepat dan sederhana.

Perincian mengenai diastasis

Alpha-amylase adalah salah satu enzim pencernaan terpenting yang terlibat dalam diastase, yang memecah kanji menjadi karbohidrat sederhana. Sintesisnya juga berlaku pada usus kecil dan pada wanita di ovari. Amilase terkandung dalam air liur, dan oleh itu proses pencernaan bermula di bawah pengaruhnya..

Fakta sejarah! Amylase ditemui pada tahun 1833 oleh Anselm Payen, seorang ahli kimia Perancis, ketika pertama kali menggambarkan diastase (campuran enzim), yang memecah kanji menjadi maltosa. Menurut sumber lain, amilase ditemui oleh K. S. Kirchhoff - ahli akademi St Petersburg Scientific Academy pada tahun 1814.

Amilase inilah yang menyebabkan kemunculan rasa manis ketika mengunyah produk yang lama mengandungi kanji (kentang, beras), tetapi tanpa gula tambahan. Pada masa yang sama, aktiviti enzim ini dalam air kencing secara langsung berkaitan dengan aktiviti dalam serum darah, oleh itu, untuk mengkaji kandungannya, ujian air kencing untuk diastase dilakukan.

Dengan jumlah enzim dalam bahan ujian, doktor berjaya membuat kesimpulan mengenai keadaan fungsional pankreas dan mendedahkan adanya patologi, khususnya pankreatitis. Bersama dengan enzim lain yang terlibat dalam proses pencernaan, diastase memasuki perut, kemudian ke usus, dari sana ia diserap ke dalam darah, setelah itu diserap oleh ginjal dan diekskresikan bersama dengan air kencing.

Biasanya, sebilangan kecil enzim pankreas dan kelenjar air liur beredar di aliran darah (ini disebabkan pembaharuan sel). Tetapi jika pankreas rosak, yang paling sering dikaitkan dengan perkembangan pankreatitis atau apabila saluran kelenjar disekat oleh batu atau neoplasma, enzim mula memasuki aliran darah, dan kemudian ke dalam air kencing dalam jumlah yang lebih besar. Ini menjadi asas kajian..

Sebagai tambahan, memandangkan, misalnya, amilase juga dihasilkan oleh kelenjar air liur, peningkatan aktiviti dalam air kencing dapat disebabkan oleh patologi organ-organ ini. Walau apa pun, perubahan seperti itu tidak boleh diabaikan, tetapi sebaliknya, pesakit perlu menjalani pemeriksaan penuh..

Apabila pemeriksaan ditunjukkan?

Terdapat banyak sebab mengapa analisis untuk diastasis dapat ditentukan, dan yang paling biasa adalah:

  • kecurigaan pankreatitis atau diabetes mellitus;
  • patologi pankreas lain;
  • kerosakan pada kelenjar parotid;
  • kehadiran jangkitan bakteria atau virus akut;
  • beguk (beguk), hepatitis;
  • kerosakan hati beracun kerana alkoholisme.

Di samping itu, penentuan diastase dalam air kencing diresepkan dengan adanya sakit perut akut pada orang dewasa dan kanak-kanak, yang membantu doktor untuk mendiagnosis lebih cepat dan menetapkan terapi yang sesuai..

Bagaimana untuk diuji

Banyak enzim yang terlibat dalam pencernaan dapat mengubah kepekatannya sepanjang hari, jadi doktor mengesyorkan mengumpulkan air kencing untuk diastasis pada waktu pagi. Untuk menderma sampel air kencing dengan betul, pada mulanya anda harus berjumpa dengan doktor atau jururawat anda mengenai selok-belok pengambilan sampel biomaterial. Selain itu, setiap makmal mesti mempunyai memo yang mengandungi algoritma untuk mengumpulkan air kencing untuk analisis..

Pertama, anda harus membeli bekas steril dari farmasi yang disesuaikan khas untuk tujuan ini. Sudah tentu, anda boleh menggunakan bekas kaca biasa, tetapi kemudian anda harus mencuci dan mensterilkannya dengan teliti sehingga tidak ada kotoran asing di sana. Kedua, cuba kurangkan tekanan fizikal dan psiko-emosi dalam 24 jam..

Ketiga, untuk mengecualikan penggunaan alkohol dan diuretik setiap hari, mengenai yang terakhir, telah terlebih dahulu berunding dengan doktor anda. Keempat, sehari sebelum kajian, jangan makan makanan yang dapat mengubah warna air kencing (wortel, bit, blueberry, dll.), Serta makanan masin, pedas dan pedas.

Dalam kebanyakan kes, doktor mengesyorkan agar air kencing menjadi hangat, iaitu pesakit perlu membawa tandas alat kelamin di rumah, dan biomaterial harus dibawa ke bilik yang disediakan khas untuk tujuan ini, yang dilengkapi di makmal. Kadang-kadang, bergantung pada indikasi, disarankan untuk mengambil air kencing dengan sejuk, maka pagar boleh dilakukan di rumah.

Dalam beberapa keadaan, pengambilan air kencing mungkin diperlukan sepanjang hari, atau, misalnya, bukan pada waktu pagi, tetapi pada waktu lain dalam sehari. Semua ini akan diputuskan oleh doktor yang hadir berdasarkan gejala yang ada dan sejarah pesakit. Untuk analisis standard untuk diastasis, beberapa miligram air kencing sudah mencukupi, yang utama ialah orang yang mengumpulkannya mematuhi semua peraturan yang diperlukan.

Memandangkan bahawa bahan aktif biologi yang membentuk diastase juga terkandung dalam darah, ada kemungkinan untuk menganalisis cairan tubuh ini juga. Tetapi, sebagai peraturan, urin biasanya cukup untuk diagnosis primer, dan jika kajian ini menunjukkan kelainan, maka yang berikutnya adalah kajian diastase dalam darah.

Sekiranya pesakit didiagnosis dengan pankreatitis akut, maka air kencingnya akan diperiksa beberapa kali sehari, kira-kira selang 3 jam. Berkat ini, dapat memantau keadaan pesakit secara berterusan sekiranya kesihatan atau nyawanya semakin berisiko..

Tafsiran bahan penyelidikan

Penyahkodan data analisis harus dilakukan oleh doktor yang berpengalaman, lebih baik membuat profil dalam endokrinologi atau gastroenterologi. Dalam kesimpulannya, dia bergantung pada norma yang diterima umum, yang mempunyai sedikit perbezaan untuk kategori usia yang berbeza. Pada masa yang sama, kadar diastase dalam air kencing pada wanita dan lelaki pada usia yang sama tidak akan berbeza.

Pada orang dewasa dari 17 hingga 56-60 tahun, diastasis dalam air kencing adalah 10-124 unit / l. Manakala norma untuk orang dewasa yang lebih tua adalah dalam lingkungan 25-160 unit / l. Bagi kanak-kanak, penunjuk ini ialah 10–64 unit / l. Semua nilai di atas atau di bawah had yang ditentukan akan dianggap sebagai penyimpangan, dan, kemungkinan besar, tinjauan tambahan akan diperlukan.

Menambah nilai

Kadar diastase tertinggi dalam air kencing diperhatikan pada pankreatitis akut atau proses keradangan pankreas, dengan pembentukan kista di dalamnya, atau pada peringkat awal proses ganas. Dalam diagnosis patologi ini, parameter diastase memainkan peranan penting - mereka memberi peluang untuk mengenal pasti penyakit pada peringkat awal..

Sebagai contoh, dengan pankreatitis atau tumor, indikator dapat ditingkatkan menjadi 128–256 U / L, yang akan segera menunjukkan kepada doktor mengenai adanya proses patologi pada tisu organ. Kenaikan nilai, tetapi tidak lebih dari 10 kali, sering dicatat dengan keradangan kelenjar air liur, yang disebabkan oleh parotitis, dan juga dengan kolesistitis (keradangan pundi hempedu).

Dan juga indeks diastase meningkat dalam patologi akut buah pinggang berjangkit, seperti glomerulonefritis, pielonefritis, yang boleh menyebabkan kegagalan ginjal yang boleh dibalikkan. Dengan kegagalan buah pinggang yang tidak dapat dipulihkan, petunjuk diastase dalam air kencing selalu meningkat.

Sebab yang kurang biasa bagi peningkatan nilai enzim pencernaan adalah seperti berikut:

  • pankreatitis kronik - pada awalnya, indikatornya meningkat secara sederhana, tetapi kemudian mereka boleh menjadi normal kerana tisu pankreas rosak;
  • trauma (pukulan, lebam) pankreas;
  • neoplasma malignan;
  • penyumbatan saluran kelenjar dengan batu, parut;
  • peritonitis akut, apendisitis;
  • perforasi (perforasi) ulser perut;
  • ketoasidosis diabetes (dekompensasi diabetes mellitus);
  • campur tangan pembedahan pada organ perut;
  • kehamilan tuba yang terganggu;
  • penyumbatan usus;
  • aneurisma aorta pecah.

Sebagai tambahan kepada perkara di atas, peningkatan kadar diastase dapat dilihat semasa kehamilan dengan toksikosis, serta pada orang yang menderita alkoholisme.

Penurunan petunjuk

Sebab-sebab penurunan aktiviti diastase dalam air kencing:

  • kegagalan pankreas;
  • penyingkiran pankreas, hepatitis teruk;
  • tirotoksikosis, mabuk badan;
  • cystic fibrosis (cystic fibrosis) - penyakit serius yang ditentukan secara genetik pada kelenjar endokrin;
  • makroamilasemia adalah gangguan metabolik jinak yang agak jarang berlaku di mana amilase mengikat molekul protein besar dalam plasma, akibatnya ia tidak dapat menembus glomeruli ginjal.

Apa yang boleh mempengaruhi hasil kajian?

Penemuan ini mungkin dipengaruhi oleh pengambilan ubat tertentu seperti hormon kortikosteroid, antikoagulan dan diuretik (Furosemide), Ibuprofen, Captopril dan analgesik narkotik. Di samping itu, peningkatan nilai diastase dapat dilihat pada wanita hamil pada masa kehamilan, yang dikaitkan dengan penstrukturan umum latar belakang hormon.

Dan juga penggunaan minuman beralkohol pada malam sebelum kajian dapat mempengaruhi data analisis, kerana komponennya mempunyai kesan buruk pada sel-sel pankreas, memusnahkannya. Akibatnya, enzim dilepaskan ke aliran darah dan kemudian diangkut ke dalam air kencing. Kadang-kadang, air liur yang memasuki sampel boleh menyebabkan hasil yang tidak tepat, misalnya, ketika berbicara, bersin, batuk di dekat bekas air kencing yang terbuka.

Kajian ini mungkin dipengaruhi oleh pemeriksaan sinar-X saluran empedu baru-baru ini, yang dilakukan menggunakan agen kontras. Nama kedua diagnosis ini terdengar seperti kolangiografi retrograde etopik.

Kepada pesakit. Ujian air kencing untuk diastasis adalah cara cepat untuk memeriksa sama ada semuanya baik-baik saja dengan pankreas dan kelenjar air liur. Perkara utama adalah membiasakan diri sepenuhnya dengan segala selok-belok kajian dan persiapannya, mengambil kira semua perkara yang boleh menyebabkan hasil yang tidak dapat dipercayai..

Analisis air kencing untuk diastasis

Diastase adalah enzim alpha-amylase yang dikeluarkan dalam air kencing. Enzim ini dihasilkan di pankreas.

Analisis air kencing untuk diastasis dilakukan terutamanya dalam kes disyaki keradangan pankreas - pankreatitis. Peningkatan mendadak dalam tahap enzim ini dalam air kencing paling sering menunjukkan tahap akut atau kronik dalam perjalanan penyakit pankreas.

Juga, peningkatan nilai diastase dalam air kencing dapat menunjukkan proses keradangan yang berlaku di peritoneum, misalnya, peritonitis. Tetapi penurunan indikator, terutama pada lelaki, boleh dikaitkan dengan prostatitis.

Tugas utama enzim adalah pemecahan karbohidrat dan kanji. Mereka dipecahkan kepada gula sederhana. Sebahagian daripada jus yang dihasilkan oleh pankreas masuk ke saluran usus dan terlibat secara aktif dalam proses pencernaan.

Untuk menentukan alpha-amylase, ujian air kencing makmal dilakukan.

Mengambil sampel untuk analisis

Kumpulkan air kencing pada waktu pagi, semasa perut kosong. Sebelum mengumpulkan bahan, anda perlu membersihkan alat kelamin..

Beberapa titis air kencing pertama ke tandas, selebihnya ke dalam bekas steril. Penting untuk menghantar bekas dengan air kencing yang dikumpulkan ke makmal dalam masa dua jam, kerana alpha-amylase cepat musnah.

Sekiranya doktor mendiagnosis atau mengesyaki pankreatitis akut, maka analisis untuk diastasis ditetapkan dalam bentuk pemantauan. Maksudnya, pesakit memberi air kencing sepanjang hari, setiap tiga jam. Penting untuk menderma air kencing dengan cara ini kerana tahap diastasis boleh berubah dari masa ke masa..

Analisis air kencing untuk diastasis merujuk kepada kaedah untuk diagnosis keradangan pankreas yang lebih mendalam.

Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan penyelewengan hasil makmal. Sebagai contoh, jika seseorang telah menggunakan beberapa ubat sehari sebelumnya: antibiotik (siri tetrasiklin), hormon, antikoagulan, diuretik, ubat narkotik. Anda tidak boleh minum minuman beralkohol sehari sebelum analisis. Kehamilan juga boleh mempengaruhi hasilnya..

Intipati kaedah

Penyelidikan dilakukan dalam keadaan makmal menggunakan reagen dan fotometer. Menjadi larutan kanji yang dipanaskan hingga 37 gr.C titisan iodin dengan bahan ujian yang sudah ditambahkan. Kemudian pencairan dilakukan dalam tabung uji.

Dengan menggunakan fotometer, ukur intensiti warna di setiap cuvette. Semakin kuat pewarnaan, semakin tinggi tahap diastase dalam air kencing. Sekiranya pewarnaan biru diperhatikan dalam tabung uji, maka amilase dalam sampel ini tidak ada atau sangat sedikit..

Nilai normal

Tugas kajian makmal urin untuk diastasis adalah untuk menentukan jumlah kuantitatif enzim yang memecah karbohidrat dalam jangka waktu tertentu. Petunjuk normal bagi orang dewasa dianggap sebagai petunjuk tidak melebihi 120 U / L, tetapi tidak kurang dari 20. Pada kanak-kanak, indikatornya jauh lebih rendah - dari 10 U / L hingga 64 U / L. Rata-rata tahap norma menghampiri 50.

Dengan pankreatitis, tahap enzim dapat meningkat sepuluh kali ganda, dan, misalnya, dengan toksikosis teruk pada wanita hamil, sebaliknya, indikatornya menurun. Perlu diperhatikan bahawa setiap makmal boleh merujuk kepada nilai normal untuk indikator tersebut. Ini mungkin bergantung pada reagen yang digunakan atau jika unit lain digunakan..

Petunjuk

Doktor menetapkan ujian makmal ini untuk gejala tertentu yang diperhatikan pada pesakit. Ini termasuk penyakit pankreas, manifestasi klinikal pankreatitis, kerosakan pada kelenjar parotid, sakit akut di peritoneum, hepatitis virus.

Analisis juga diresepkan untuk manifestasi tanda-tanda diabetes mellitus dekompensasi.

Penyakit di mana diastasis meningkat

Diabetes mellitus pada manusia menyebabkan peningkatan tahap enzim ini dalam air kencing, sementara gula juga terdapat di dalam air kencing. Biasanya, ia tidak boleh hadir sama sekali.

Tahap tinggi diperhatikan dalam kegagalan buah pinggang, tetapi dalam kes ini, kepekatan tinggi urea dan kreatinin juga ditentukan dalam air kencing.

Sekiranya hanya diastasis yang meningkat dalam analisis, dalam beberapa kes melebihi kadar normal sebanyak 200 kali atau lebih, maka kita dapat membicarakan bentuk pankreatitis kronik. Indikator tahap tinggi pankreatitis disimpan dalam air kencing untuk waktu yang agak singkat, kemudian cenderung ke nilai normal.

Diastasis dalam air kencing meningkat, tetapi tidak ketara, dengan proses keradangan kelenjar air liur.

Juga, tahap amilase meningkat dengan:

  • keradangan pundi hempedu;
  • apendiks;
  • jangkitan virus dan bakteria;
  • onkologi;
  • peritonitis;
  • pengambilan adrenalin;
  • penyumbatan usus.

Oleh itu, apabila memperoleh hasil analisis yang tinggi, pemeriksaan yang lebih mendalam dan kompleks diperlukan untuk menentukan patologi..

Apa kata penurunan diastase?

Nilai penunjuk yang rendah dalam air kencing juga boleh menunjukkan patologi dalam badan. Tahap menurun menunjukkan keadaan seperti kegagalan buah pinggang, hepatitis virus, atau fibrosis.

Juga, amilase menurun kerana penyumbatan saluran empedu, trauma mekanikal ke perut dan penyalahgunaan minuman beralkohol.

Diastasis pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, ketika memeriksa urin untuk diastasis, pelbagai patologi juga didiagnosis dengan peningkatan indikator. Ini boleh menjadi bisul, kolitis, atau radang usus buntu..

Penurunan tahap penunjuk paling kerap menunjukkan diabetes mellitus atau kegagalan buah pinggang..

Mentafsirkan Hasil

Pankreas mengatur proses metabolik dalam tubuh manusia, menghasilkan jus pankreas, yang mengandungi diastasis. Ujian air kencing untuk diastasis dan pemeriksaan makmal yang lebih mendalam ditetapkan untuk diagnosis pankreatitis.

Darah juga harus diperiksa dengan kaedah biokimia untuk menentukan tahap amilase di dalamnya.

Setelah mendapat keputusan ujian, anda mesti berjumpa doktor untuk mendapatkan tafsiran yang betul. Hanya seorang doktor yang dapat menentukan diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang mencukupi dan berkesan.

Sergeeva Ekaterina Andreevna

Adakah halaman ini bermanfaat? Kongsi di rangkaian sosial kegemaran anda!

Kencing untuk diastasis - cara menyampaikan dan menguraikan hasilnya, petunjuk normal untuk kanak-kanak dan orang dewasa

Dengan perkembangan proses keradangan di pankreas, pembebasan enzim yang dihasilkan oleh organ ke dalam duodenum berhenti. Penyakit ini dapat dikesan menggunakan kajian diagnostik yang bertujuan untuk menentukan jumlah enzim yang dikeluarkan oleh kelenjar. Enzim utama yang mencirikan fungsi pankreas adalah diastasis, yang terdapat dalam darah dan air kencing.

Apa itu diastasis air kencing

Agar karbohidrat kompleks (pati, glikogen) yang memasuki tubuh dapat diasimilasi dan diubah menjadi tenaga, mereka dihidrolisiskan dengan penyertaan enzim pencernaan yang dapat memecah campuran polisakarida ke oligosakarida yang dapat dicerna. Produk perantaraan hidrolisis karbohidrat - dextrin - terbentuk di rongga mulut di bawah tindakan alpha-amylase (glikogenase) yang terkandung dalam air liur. Diastase adalah sinonim yang diterima umum untuk alpha-amylase dan merupakan enzim (menurut beberapa sumber, campuran enzim) yang disintesis oleh pankreas dan kelenjar air liur.

Glikogenase mempercepat proses hidrolisis pati (dengan memecahnya menjadi gula yang mudah dicerna), sehingga meningkatkan kemampuan tubuh untuk menyerap karbohidrat rantai panjang. Setelah akhir proses pencernaan, diastasis memasuki aliran darah bersama dengan pengatur metabolisme organik lain, dan kemudian, diserap oleh ginjal, diekskresikan dalam air kencing. Bergantung pada tempat di mana enzim dihasilkan, dua bentuk alpha-amylase, yang hampir sama dalam struktur, dibezakan - air liur dan pankreas:

Sel pankreas

Enzim ini tidak khusus untuk organ mana pun, ia terdapat dalam air liur, cairan lakrimal, efusi, susu ibu, ovari, cairan ketuban, otot rangka

Nilai tinggi untuk pengesahan pankreatitis

Tidak berharga untuk diagnosis

Dari sudut diagnostik, diastasis air kencing adalah petunjuk makmal yang menentukan fungsi pankreas dan membantu mengenal pasti penyakit yang berkaitan dengan patologi kelenjar air liur. Petunjuk untuk lulus ujian untuk diastasis adalah sakit perut yang teruk kerana etiologi yang tidak diketahui, kecurigaan pankreatitis, beguk, kolesistitis dan penyakit lain dari organ perut. Semasa ujian penyahkodan untuk diastase, tahapnya dalam air kencing atau darah dan nisbah amilase dan kreatinin dinilai.

Kadar diastase dalam air kencing

Untuk mendiagnosis patologi saluran gastrousus, sedimen air kencing yang mengandungi tahap diastase tertentu diperiksa. Pengumpulan bahan biologi dan penilaian seterusnya hasil pematuhan analisis dengan petunjuk normal dilakukan dalam keadaan makmal. Kaedah analisis dan reagen yang digunakan dalam proses mempengaruhi hasil penyelidikan, oleh itu, kadar diastase air kencing mungkin berbeza di institusi diagnostik yang berbeza..

Unit pengukuran untuk menentukan tahap diastase dalam air kencing adalah μkat / L (kucing, catal adalah unit aktiviti enzim) atau unit konvensional (U / L). Diagnostik moden jarang menggunakan praktiknya pengukuran penunjuk dalam katal. Nilai purata tahap alpha-amylase adalah dari 10 hingga 160 unit per liter air kencing. Petunjuk kandungan diastase boleh berubah sepanjang hayat, oleh itu, bagi orang-orang dari kategori umur yang berbeza, had atas dan bawah norma akan berbeza.

Kadar diastase dalam air kencing pada wanita sepadan dengan kadar pada lelaki. Berikut ini adalah petunjuk normal kepekatan diastase dalam air kencing:

Had bawah norma, unit / l

Had atas norma, unit / l

Lelaki berumur 17 hingga 60 tahun

Wanita berumur 17-60 tahun

Orang berumur lebih dari 60 tahun

Cara mengumpulkan air kencing untuk penyelidikan

Agar analisis urin untuk diastasis mencerminkan maklumat yang boleh dipercayai mengenai keadaan pankreas, peraturan persiapan untuk diagnosis harus dipatuhi. Waktu pengumpulan air kencing ditentukan berdasarkan teknik diagnostik yang digunakan, dan dilaporkan oleh pakar ketika merujuk kepada kajian. Cadangan utama untuk mempersiapkan penghantaran ujian adalah:

  • penolakan alkohol sehari sebelum mengumpulkan bahan;
  • menahan diri dari mengambil ubat-ubatan (jika timbul keperluan mendesak, anda harus berjumpa pakar mengenai dana yang diambil);
  • pemprosesan bekas yang bersih untuk mengumpulkan air kencing (disyorkan untuk menggunakan bekas steril baru, jika tidak mungkin untuk membeli bekas baru, perlu mencuci larutan natrium bikarbonat yang ada);
  • pemeliharaan kebersihan diri - segera sebelum mengambil air kencing, prosedur kebersihan harus dilakukan, untuk wanita semasa haid dianjurkan untuk menggunakan tampon kebersihan wanita.

Aktiviti alpha-amylase dapat meningkatkan atau mengurangkan faktor gangguan, yang merangkumi pengambilan ubat dari kumpulan tertentu. Dadah yang mempengaruhi kandungan diastase dalam air kencing termasuk:

Meningkatkan kandungan enzim

Kurangkan kandungan enzim

Tetrasiklin, kortikosteroid, estrogen, agen antineoplastik (Asparaginase, Azathioprine), perencat ACE (Captopril), ubat antiulcer (Cimetidine), adrenalin, ubat anti-sklerotik (Clofibrate), antihistamin (asid Cyproheptadinephthalic) (Dyproh).

Kandungan alpha-amylase juga dapat ditingkatkan dengan ubat anti-radang bukan steroid (Ibuprofen, Indomethacin, Phenylbutazone, Sulindac), ubat antihipertensi (Methyldopa), ubat antimikroba (Nitrofurantoin), kontraseptif oral, ubat antiprotozoal, obat anidonotin, antikonotik, antimonotinik ), persediaan emas.

Steroid anabolik, asid etilenediaminetetraasetik, fluorida, sitrat, oksalat.

Kaedah untuk menganalisis air kencing untuk diastasis

Bergantung pada tujuan pelantikan ujian diagnostik, air kencing untuk diastasis diserahkan dalam dua cara - 24 jam dan 2 jam. Kaedah moden ujian makmal memungkinkan kemungkinan mengesan petunjuk kandungan alpha-amylase dalam bahan yang disejukkan, tetapi sebelum membuang air kecil, perlu menjelaskan dengan pakar pusat diagnostik suhu apa yang harus disajikan - hangat atau sejuk. Kaedah di mana kepekatan diastase dalam air kencing dikesan adalah seperti berikut:

  1. Ujian 24 jam - pengumpulan bahan berlaku dalam 24 jam (buang air kecil yang berlaku sebaik sahaja bangun tidak dikira). Air kencing dikumpulkan dalam bekas khas dengan jumlah hingga 4 liter, di mana bahan pengawet diletakkan untuk memelihara aktiviti alpha-amylase. Penyimpanan air kencing yang terkumpul harus dilakukan pada rejim suhu rendah. Sebelum membuang air kecil, perlu dilakukan prosedur kebersihan dan mengelakkan benda asing (kertas tandas, rambut, cecair, darah) masuk ke dalam bekas. Prosedur boleh berlaku di persekitaran pegun.
  2. Ujian 2 jam - air kencing dikumpulkan selama 2 jam, jangka masa dipilih oleh pesakit secara bebas, tetapi disarankan agar bahan dikumpulkan pada waktu pagi dan dihantar untuk diagnosis secepat mungkin.

Analisis

Untuk menentukan tahap diastase dalam air kencing yang dikumpulkan oleh pesakit mengikut salah satu kaedah, reagen kimia khas digunakan. Apabila digabungkan dengan analit, reagen memberikan reaksi ciri yang membantu menentukan petunjuk minat. Methylbenzene toluene, larutan masin (larutan garam), natrium fosfat buffer (atau larutan fosfat buffer) dan larutan pati digunakan sebagai reagen untuk penentuan diastase. Algoritma untuk menjalankan penyelidikan makmal terdiri dalam pelaksanaan berurutan tindakan berikut:

  • termos yang mengandungi 70 ml garam dipanaskan, cecair itu didihkan;
  • 3 ml larutan fisiologi dan 1 g pati digabungkan dalam tabung uji, komposisi dicampurkan dengan batang kaca;
  • campuran garam dan kanji ditambahkan ke dalam cecair yang mendidih dalam termos, selepas itu komposisi disejukkan;
  • cecair yang disejukkan dituangkan ke dalam termos dengan isipadu 100 ml, larutan kanji, toluena (10 ml) dan larutan natrium fosfat (10 ml) ditambahkan ke dalamnya;
  • yodium bergabung dengan air (nisbah 1 hingga 4);
  • 15 tabung uji bersih dipasang di rak, 14 daripadanya mengandungi garam (masing-masing 1 ml), pada 15 urin yang dikumpulkan ditempatkan untuk diastasis;
  • salah satu tiub dengan garam ditambah dengan air kencing dan isinya dicampurkan;
  • manipulasi berikut terdiri daripada menuangkan campuran larutan air kencing dan garam dari tiub sebelumnya ke dalam tabung berikutnya sehingga isipadu bahan dalam semua bekas disamakan;
  • 2 ml larutan kanji ditambahkan ke semua tabung uji dan mandi air dengan suhu 45 darjah dibekalkan ke pendirian;
  • dalam 20 minit. tindakan enzim terganggu oleh penyejukan larutan yang tajam;
  • sejumlah yodium ditambahkan ke semua tiub, yang menjadi pemangkin perubahan warna kandungan tiub bergantung pada kepekatan alpha-amylase.

Tafsiran hasil dilakukan dengan membandingkan warna akhir cecair (kuning, merah, merah-biru, biru) dengan petunjuk yang ditetapkan mengenai kandungan bahan ujian dalam bahan yang didiagnosis. Tafsiran kajian bukanlah petunjuk untuk diagnosis. Sebab-sebab penyimpangan dari norma hanya dapat dijelaskan oleh pakar yang berkelayakan.

Sekiranya keputusan yang diperoleh tidak mencukupi untuk menentukan diagnosis yang tepat, kaedah diagnostik tambahan dapat ditentukan (ultrasound, pemeriksaan endoskopi, pemeriksaan sinar-X saluran darah dengan pengenalan agen kontras, intubasi duodenum, ujian darah biokimia, coproscopy, dll.).

Penyebab diastasis tinggi

Sekiranya analisis urin untuk diastasis menunjukkan penyimpangan dari norma ke arah yang besar, ini mungkin bermaksud kehadiran proses patologi dalam tubuh dan pengaruh faktor gangguan. Untuk menghilangkan kemungkinan salah tafsiran hasilnya, doktor boleh menetapkan ujian air kencing kedua. Sebab utama peningkatan tahap diastase adalah:

  • pankreatitis - keradangan pankreas, menimbulkan peningkatan kadar diastase hingga 250 unit / l;
  • beguk - luka berjangkit pada organ kelenjar;
  • kolesistitis, keradangan saluran empedu etiologi apa pun - aktiviti diastase meningkat dengan mendadak dan dapat mencapai petunjuk sepuluh kali lebih tinggi daripada biasa;
  • kehamilan ektopik (ektopik);
  • ketoasidosis pada diabetes - pelanggaran metabolisme karbohidrat;
  • peritonitis adalah proses keradangan yang berlaku pada integumen serous peritoneum;
  • radang usus buntu - keradangan pada apendiks cecum;
  • neoplasma paru-paru atau ovari;
  • kerosakan mekanikal ke kawasan perut;
  • fungsi buah pinggang terjejas;
  • penyumbatan usus (obstruktif atau dicekik);
  • nekrosis tisu pankreas;
  • proses keradangan pada membran mukus usus besar atau perut (kolitis, gastritis), di mana tahap alpha-amylase sedikit melebihi norma yang dibenarkan.

Penyebab diastasis rendah

Semasa analisis air kencing untuk jumlah enzim alpha-amylase, penurunan indikator juga mungkin berlaku, sementara penurunan diastasis tidak diambil kira semasa diagnosis pada kanak-kanak dua bulan pertama kehidupan (aktiviti enzim pada bayi di bawah satu tahun masih rendah dan menormalkan hanya pada 11-12 bulan sejak lahir). Menguraikan hasil kajian diagnostik, yang menunjukkan tahap kandungan enzim yang rendah, mungkin menunjukkan adanya salah satu syarat berikut:

  • fibrosis sista yang teruk adalah patologi keturunan yang berkaitan dengan gangguan kelenjar endokrin;
  • pankreatektomi separa atau lengkap - operasi sebelumnya untuk membuang pankreas kerana kerosakan atau kehadiran tumor malignan;
  • kerosakan hati yang teruk, hepatitis;
  • penderaan alkohol;
  • tahap kolesterol tinggi;
  • kegagalan buah pinggang;
  • ketegangan, penyumbatan saluran empedu;
  • toksikosis semasa kehamilan;
  • disfungsi kelenjar tiroid (hipertiroidisme).

Apa itu diastasis air kencing (bagaimana untuk diuji untuk diastasis, apakah norma pada lelaki dan wanita)

Analisis air kencing memberikan gambaran umum tentang apa yang berlaku di dalam badan kita dan membolehkan kita mengenal pasti beberapa keadaan patologi pada peringkat awal perkembangannya..

Bagi pesakit diabetes, analisis jenis ini digabungkan dengan ujian darah biokimia atau am untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas.

Air kencing menentukan keadaan banyak organ, termasuk pankreas, yang secara langsung terlibat dalam pencernaan makanan yang telah memasuki perut, melepaskan enzim khas. Tugas enzim adalah untuk membantu menguraikan zat menjadi lebih sederhana yang dapat diasimilasi oleh sel-sel tubuh kita.

Contohnya, kanji adalah karbohidrat kompleks. Untuk asimilasinya, diperlukan jenis enzim khas yang dapat memisahkan maltosa darinya.

Ini termasuk amilase (diastase, alpha-amylase). Tugas enzim ini adalah untuk memisahkan molekul glukosa dari pati.

Sekiranya terdapat masalah dengan pankreas atau ginjal, maka kandungan diastasis meningkat dalam darah, dan kemudian dalam air kencing.

Oleh sebab itulah, pesakit diabetes, agar tidak membebankan pankreas, disarankan untuk mengecualikan makanan berkanji (kentang, jeli, dll.)

Enzim ini juga dirembeskan oleh kelenjar air liur dan terdapat di banyak organ dan tisu seseorang. Semasa fungsi ginjal normal, ia dikeluarkan dengan cepat dalam air kencing.

Terdapat dua jenis amilase, yang mempunyai nilai diagnostik:

  • Jenis P (pankreas, dirembes oleh pankreas)
  • Jenis S (air liur)

Dalam serum darah, enzim jenis-P adalah 40%, dan selebihnya (60%) diwakili oleh jenis-S.

Mengapa urinalisis untuk diastase lebih penting daripada ujian darah untuk amilase dalam mendiagnosis konsistensi fungsional pankreas?

Dengan diuresis, terutamanya enzim pankreas dirembeskan. Dalam air kencing kira-kira 65%. Semasa serangan pankreatitis akut, sejumlah besar enzim dilepaskan ke aliran darah, yang hampir bersamaan memasuki air kencing. Ia meningkat dalam darah sebanyak 89%, dan dalam air kencing sebanyak 92%. Pada masa yang sama, jumlah amilase air liur tidak berubah.

Selepas serangan, aktiviti enzim mencapai maksimum setelah sehari (setelah 12 hingga 24 jam), dan peningkatan dicatat setelah 4 hingga 6 jam, sementara jumlah amilase meningkat 10 hingga 30 kali. Walau bagaimanapun, ia menurun dengan cepat dan kembali normal pada hari ke-2-6 (bergantung kepada keadaan sistem kencing). Lebih-lebih lagi, jumlah enzim tidak menggambarkan keparahan pankreatitis..

Oleh kerana kandungan enzim dalam urin kekal untuk jangka masa yang lebih lama, adalah lebih mudah untuk membuat diagnosis yang betul dengan air kencing daripada dengan ujian darah untuk amilase.

Walau bagaimanapun, analisis air kencing untuk diastasis mempunyai nilai diagnostik hanya setelah serangan, kerana pada masa ini kandungannya meningkat, dan setelah beberapa hari dikeluarkan di dalam air kencing, tetapi proses berbahaya yang berlaku di dalam badan tetap berlanjutan.

Peningkatan diastase air kencing berlaku hampir selari dengan peningkatan dalam darah, namun, dalam kes pertama, amilase tetap meningkat untuk waktu yang lebih lama dibandingkan dengan darah (hingga 7 hari).

Aktiviti enzim dalam air kencing meningkat 6-10 jam selepas serangan, kembali normal dalam keadaan yang baik beberapa hari selepas kenaikan.

Secara sederhana, kelebihan enzim dalam darah dan air kencing secara langsung menunjukkan fakta bahawa pankreas mencerna diri sendiri..

Sekiranya pesakit selamat, maka dia dijamin diabetes mellitus jenis 1 (bergantung kepada insulin).

Cara lulus ujian air kencing untuk diastasis dengan betul

Waktu yang paling baik untuk mengumpul air kencing untuk diastasis adalah pada waktu pagi. Pada masa ini, jumlah air kencing yang mencukupi terkumpul, yang tidak dipengaruhi oleh pelbagai faktor yang mengubah sifatnya, misalnya, aktiviti fizikal.

Semasa aktiviti fizikal, protein mungkin muncul dalam air kencing, yang merupakan parameter diagnostik penting untuk beberapa keadaan patologi..

Untuk mendapatkan air kencing yang kita lalui untuk dianalisis, perlu melalui beberapa peringkat, yang pertama berlaku di jaringan kapilari glomeruli ginjal. Di sini darah disaring, dan di pintu keluar kita mendapat air kencing primer, yang terdiri dari semua komponen plasma darah kecuali protein. Kemudian sel-sel epitelium glomeruli melakukan penyerapan semula plasma yang sudah dimurnikan ke dalam darah. Proses ini disebut penyerapan semula, di mana hingga 98% filtrat ginjal diserap kembali dengan pembentukan air kencing akhir, yang kami serahkan untuk analisis.

Ini terdiri daripada 96% air, yang mengandungi produk akhir metabolisme: urea, asid urik, beberapa pigmen; garam mineral terlarut dan beberapa unsur sel darah dan epitelium saluran kencing.

Oleh itu, kajian mengenai urin, pertama sekali, membolehkan anda memahami keadaan sistem kencing..

Analisis klinikal urin untuk diastase merangkumi penilaian sifat umum cecair (warnanya, ketelusan, bau), sifat fizikokimia (keasidan, isipadu, ketumpatan) dan pemeriksaan mikroskopik residu urin, di mana amilase dapat dikesan.

Untuk mengumpulkan air kencing dengan betul, penting untuk mengikuti beberapa peraturan:

Jangan minum air mineral (ia boleh mempengaruhi keasidan)

Wanita tidak perlu membuang air kecil semasa haid (tunggu sehingga berakhir)

Elakkan aktiviti fizikal sehari sebelum dan pada hari perubahan

Jangan minum ubat kerana sebilangannya mempengaruhi sifat air kencing (vitamin, antipiretik, penghilang rasa sakit)

Hilangkan makanan berwarna terang (wortel, bit, dll.)

Sekiranya anda seharusnya mengambil ubat, beritahu doktor terlebih dahulu.

Berapa banyak air kencing yang perlu dikumpulkan

Parameter diagnostik lain adalah jumlah air kencing.

Ini adalah aspek penting dalam diagnosis, kerana anda tidak dapat mengalami masalah ketika membuang air kecil dan mengumpulkan bekas penuh atau membuang air kecil dengan kesukaran dan "mengikis" sedikit lebih daripada 10 ml, yang akan sangat fasih dalam mengenal pasti, katakan, nefropati atau diabetes mellitus ketika pesakit mengalami gatal dan terbakar semasa buang air kecil, kerana pengumpulan gula dalam air kencing yang banyak (glukosuria atau glikosuria). Ia juga berlaku sebaliknya, apabila air kencing yang banyak terkumpul (petunjuk harian yang membicarakan poliuria).

Untuk analisis, kira-kira 100 ml sudah mencukupi.

Kebersihan

Agar tidak memutarbelitkan hasilnya, penting untuk membersihkan alat kelamin sebelum pengumpulan. Peraturan ini sangat penting bagi wanita..

Sekiranya anda tidak menjalankan tandas dengan teliti, maka air kencing mungkin muncul: lendir, bakteria, kulat, peningkatan kandungan leukosit, ragi dan kekotoran lain yang mencemarkan air kencing dan mempengaruhi keputusan ujian.

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa lebih baik tidak menggunakan larutan sabun antiseptik (antibakteria) ketika membuang air kecil untuk analisis bakteriologi..

Gunakan larutan sabun tandas biasa dan bilas dengan air bersih suam.

Bekas ujian amilase

Sebaiknya kumpulkan air kencing untuk diastasis menggunakan bekas steril khas (bekas untuk bahan biologi) dengan jumlah isipadu 100-200 ml.

Untuk mengelakkan pencemaran air kencing dengan unsur keradangan organ kelamin luar atau di uretra, pertama-tama anda mesti mengalirkan sebahagian kecil air kencing, dan kemudian, tanpa berhenti membuang air kecil, ganti bekas di bawah aliran dan isikan ke tahap yang diperlukan.

Bekas mesti ditutup rapat dengan penutup dan dibawa ke makmal secepat mungkin.

Berapa lama air kencing disimpan untuk analisis

Penyimpanan air kencing jangka panjang di rumah di dalam peti sejuk tidak boleh dibenarkan. Ini mempengaruhi sifatnya..

Ia tidak dapat disimpan lebih dari dua jam.!

Bahan yang disimpan untuk jangka masa yang lebih lama boleh terkontaminasi dengan flora bakteria. Bakteria dalam proses aktiviti pentingnya melepaskan amonia, yang menjadikan cecair beralkali. Makanan mereka adalah glukosa, yang juga diproses oleh mereka, yang mengurangkan jumlah gula dalam air kencing..

Apabila terkena air kencing siang hari, pemusnahan pigmen empedu berlaku, dan penyimpanan jangka panjang menyumbang kepada pemusnahan cepat unsur sel, contohnya, eritrosit.

Anda juga tidak boleh mendedahkan air kencing ke dalam pembekuan, kerana endapan garam terbentuk di bahagian bawah, yang saya keliru dikaitkan dengan patologi buah pinggang.

Petunjuk normal

Semasa memeriksa air kencing untuk diastasis, norma pankreas adalah:

  • Pada lelaki, sehingga 50 U / l
  • Pada wanita, sehingga 50 U / l
  • Semasa mengandung dari minggu pertama hingga keempat puluh hingga 50 U / l
  • Pada kanak-kanak dari 10 hingga 60 U / l
  • pada usia tua (berumur lebih dari 60 tahun) dari 25 hingga 160 U / l

Kadar alpha-amylase dalam darah:

  • 3 - 8,9 mg / (s x l).

Apa yang ditunjukkan oleh ujian air kencing untuk diastasis?

Sebab-sebab nilai yang terlalu tinggi (hiperamilasia):

  • Pankreatitis akut
  • Hepatitis virus
  • Parotitis wabak ("beguk") - keradangan kelenjar air liur
  • Ubat-ubatan tertentu (kortikosteroid, salisilat, tetrasiklin, glukokortikoid, kontraseptif oral, narkotik, diuretik)
  • Pengambilan alkohol
  • Patologi pembedahan akut dengan peritonin (keradangan rongga perut)
  • Cholecystitis (keradangan pundi hempedu)
  • Glomerulanephritis, nefritis (dengan kerosakan ginjal bakteriologi)
  • Kegagalan ginjal
  • Kecederaan perut (hati, pundi hempedu)
  • Halangan usus
  • Ulser peptik perut dan duodenum (eksaserbasi)
  • Onkologi organ peritoneal
  • Ketoasidosis diabetes
  • Penyakit akut seperti radang usus buntu
  • Pemburukan urolithiasis atau cholelithiasis
  • Kehamilan ektopik

Proses keradangan, nekrotik di pankreas, serta perkembangan pembentukan tumor atau kista di dalamnya, mempengaruhi jumlah enzim yang dibebaskan dan penggunaannya seterusnya dari badan. Pada masa yang sama, peningkatan diastasis dalam air kencing dapat melepasi ambang 200 U / l.

Peningkatan sedikit enzim dalam darah, dan kemudian dalam air kencing, mungkin menunjukkan perkembangan beberapa patologi pankreas, tetapi kadang-kadang ini boleh menjadi gejala penyakit lain. Untuk mengelakkan membuat diagnosis yang salah, penting bukan hanya mengikuti peraturan untuk mengumpulkan air kencing dan peraturan yang ditetapkan, tetapi juga untuk lulus ujian darah tambahan di osprey dengan lulus jenis kajian lain, yang akan ditentukan oleh doktor (ultrasound rongga perut, EKG, dll.).

Mengurangkan diastasis apabila:

  • Hepatitis
  • Toksikosis wanita hamil
  • Dengan fungsi pankreas yang tidak mencukupi
  • Pankreatitis kronik
  • Dalam bentuk pankreatitis akut yang teruk (yang merupakan tanda yang sangat tidak baik)

Dengan toksikosis wanita hamil atau semasa kehamilan, petunjuk diastase dalam air kencing mungkin sedikit diremehkan.

Pankreatitis adalah penyakit yang sangat berbahaya yang boleh membawa maut. Sebarang perubahan amilase dalam darah atau air kencing memungkinkan diagnosis yang tepat pada masanya. Namun, jangan berlengah berjumpa doktor sekiranya anda merasa tidak sihat. Dalam sebilangan besar kes, sudah cukup untuk menjalani rawatan pencegahan secara rawat jalan atau pesakit dalam dan akibat yang serius dapat dielakkan.

Penyampaian ujian air kencing umum dan ujian darah biokimia harus dilakukan setiap tahun untuk mencegah perkembangan penyakit serius yang tepat pada masanya tidak dapat ditangani lagi..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Mengapa mereka mengambil ujian air kencing untuk diastase, mengapa kandungan enzim meningkat atau menurun?

Diastase adalah bahan aktif secara biologi, enzim yang terlibat dalam pencernaan. Diastasis air kencing diperiksa untuk memahami bagaimana pankreas berfungsi dengan betul dan seberapa efisien badan memecah kanji. Analisis ini mempunyai nilai diagnostik yang tinggi, kerana peningkatan dan penurunan diastase menunjukkan kegagalan fungsi dalam tubuh.

  1. Apa itu diastasis air kencing
  2. Cara diuji untuk diastasis dengan betul
  3. Kadar diastase air kencing
  4. Penyahkodan
  5. Mengapa diastasis dapat ditingkatkan
  6. Sebab penurunan enzim
  7. Apa yang mempengaruhi ketepatan hasil
  8. Apa yang perlu dilakukan apabila tahap diastase berubah

Apa itu diastasis air kencing

Diastase (alpha-amylase) adalah enzim, atau lebih tepatnya campurannya, yang terlibat dalam pemprosesan karbohidrat kompleks oleh tubuh. Fungsi utamanya adalah memecah polisakarida menjadi zarah kecil..

Pengeluaran bahan didorong oleh pengambilan makanan. Diastasis dihasilkan oleh pankreas, kelenjar air liur, serta organ pembiakan dan usus. Pada mulanya, ia memasuki sistem pencernaan, setelah itu diserap ke dalam darah dan dikeluarkan dalam air kencing..

Apa yang ditunjukkan oleh analisis untuk diastasis:

  • penyakit pankreas;
  • gangguan dalam sistem endokrin;
  • patologi buah pinggang.

Pemeriksaan air kencing diresepkan untuk aduan warna kebiruan pada wajah, keinginan untuk muntah, sakit pada plexus solar, gemuruh di perut dan perut kembung. Menentukan berapa unit per liter enzim tertentu yang terdapat dalam air kencing diperlukan untuk mengenal pasti punca gejala yang tidak menyenangkan.

Penyimpangan dari norma ke arah mana pun selalu buruk. Dengan kekurangan amilase, makanan kurang dicerna, dan dengan berlebihan, keracunan adalah mungkin.

Cara diuji untuk diastasis dengan betul

Mengumpulkan air kencing untuk diastasis harus dilakukan di dalam bekas bersih yang dibeli dari farmasi. Sekiranya tidak ada, ia dibenarkan menggunakan bekas lain. Walau bagaimanapun, penting untuk mencucinya dengan soda dan tuangkan di atas air mendidih. Sebelum mengumpul biofluida, anda harus melakukan tandas alat kelamin. Wanita perlu menutup bukaan luar vagina dengan kain kapas.

Untuk menentukan tahap diastase, 50 ml air kencing sudah cukup. Oleh itu, anda tidak perlu membawa keseluruhan kumpulan ke makmal..

Algoritma pengumpulan air kencing secara langsung bergantung pada jenis kajian yang ditentukan oleh pakar:

  • Untuk ujian 24 jam, perlu mengambil air kencing sepanjang hari (hanya yang pertama, kencing pagi tidak termasuk). Simpan bahan pada suhu rendah. Untuk mengekalkan aktiviti diastase, pengawet khas ditambahkan ke dalam air kencing. Semasa pengumpulan, anda mesti mengambil jumlah cecair yang mencukupi.
  • Untuk ujian 2 jam, air kencing dikumpulkan selama dua jam. Ini boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang hari, tetapi lebih baik memilih pagi untuk melakukan manipulasi. Pengambilan cecair harus dihadkan 2 jam sebelum mengumpulkan biomaterial. Anda perlu mengambil makanan selewat-lewatnya 2 jam sebelum membuang air kecil.

Sampel air kencing yang disediakan hendaklah dibawa ke makmal seawal mungkin.

Kadar diastase air kencing

Kadar enzim mungkin berbeza dari klinik ke klinik. Ia bergantung pada kaedah analisis dan reagen yang digunakan untuk ini. Oleh itu, hasil kajian ditulis dalam bentuk, di mana nilai rujukan juga ditunjukkan..

Kadar diastase dalam air kencing pada wanita dan lelaki adalah sama, tetapi ia berubah pada masa hidup yang berbeza.

Biasanya, norma untuk kanak-kanak di bawah 17 tahun adalah 10-64 unit. / l. Pada orang dewasa sehingga 60 tahun, ia sama dengan 10-124 unit / l, dan pada orang yang berumur lebih dari 60 tahun - 25-160 unit. / l.

Mereka yang dibawa ke hospital dalam keadaan serius tidak memerlukan persiapan awal untuk ujian.

Penyahkodan

Dengan membandingkan nilai rujukan dengan hasil yang ada, doktor akan mencadangkan penyakit mana yang berlaku dalam kes tertentu..

Mengapa diastasis dapat ditingkatkan

Sekiranya diastasis meningkat, ini bermakna seseorang mungkin mempunyai:

  • pankreatitis;
  • kolesistitis;
  • keradangan peritoneum;
  • toleransi glukosa terjejas;
  • disfungsi buah pinggang;
  • keradangan akut pada apendiks;
  • onkologi;
  • keracunan dengan alkohol atau dadah;
  • keradangan di mulut, usus, organ pembiakan;
  • kerosakan virus pada organ kelenjar;
  • sialoadenitis (keradangan kelenjar air liur) dengan pembentukan batu.

Pada kanak-kanak, diastasis meningkat pada pankreatitis akut, luka ulseratif pada saluran gastrousus, kolitis.

Perubahan tahap diastasis pada wanita usia reproduktif sering menunjukkan kehamilan.

Sebab penurunan enzim

Diastasis rendah berlaku apabila:

  • pankreatitis lambat;
  • keradangan hati;
  • Sistik Fibrosis;
  • hipertiroidisme.

Fenomena ini berlaku selepas pembedahan mengeluarkan pankreas dan kerosakan pada peritoneum.

Apa yang mempengaruhi ketepatan hasil

Anda lebih cenderung mendapat keputusan palsu sekiranya:

  1. Alkohol diminum sebelum membuang air kecil. Oleh itu, disyorkan untuk berhenti minum alkohol sekurang-kurangnya sehari sebelum permulaan pengumpulan air kencing..
  2. Ubat-ubatan baru-baru ini diambil (misalnya, diuretik, candu, pil kawalan kelahiran). Sekiranya boleh, lebih baik menolak ubat sebelum analisis. Sekiranya ini tidak mungkin, doktor harus diberi amaran mengenai rawatan ubat..
  3. Air kencing tercemar. Bekas untuk mengumpulkan cecair mestilah steril. Penting untuk memastikan bahawa tidak ada rambut, debu, keputihan yang masuk ke dalamnya..

Apa yang perlu dilakukan apabila tahap diastase berubah

Dengan perubahan patologi pada petunjuk diastasis, penting untuk tidak terlibat dalam persembahan amatur. Doktor yang hadir akan memberitahu anda apakah langkah seterusnya. Sekiranya pakar meragui diagnosisnya, dia akan menetapkan ujian instrumental atau makmal tambahan. Sekiranya diagnosis setelah kajian untuk diastasis telah dibuat, doktor akan menetapkan rawatan untuk penyakit yang mendasari. Semasa anda pulih, tahap enzim anda akan menurun dengan sendirinya..

Selepas terapi berakhir, pakar akan menjadualkan semula analisis untuk memastikan pemulihannya berkerut..

Analisis air kencing untuk diastasis: cara mengambilnya dengan betul?

Diastase adalah enzim pencernaan khas yang dihasilkan di pankreas dan sebahagiannya disintesis di kelenjar air liur. Ini mendorong pemecahan gula dan kanji menjadi karbohidrat yang cepat dicerna.

Ia memulakan tindakannya di rongga mulut dan berakhir dengan usus kecil dan besar.

Diastase diserap oleh buah pinggang dan dikeluarkan dalam air kencing. Perubahan tahap alpha-amylase dalam air kencing menunjukkan ketidakseimbangan dalam badan. Ia berfungsi sebagai penanda kerja pankreas.

Peningkatan tahap yang ketara boleh menyebabkan perkembangan pankreatitis akut, radang usus buntu, radang peritoneum dan penyakit keradangan lain pada saluran usus..

Penurunan tahap menunjukkan degenerasi pankreas yang berkaitan dengan sklerotik, atropik dan usia. Bergantung pada usia, diastasis mempunyai norma yang berbeza:

  1. Pada kanak-kanak, 16 hingga 64 unit seliter.
  2. Orang dewasa di bawah 60 tahun dari 20 hingga 124 unit seliter.
  3. 60 tahun ke atas berkisar antara 24 hingga 151 unit seliter.

Harus diingat bahawa dalam beberapa kes analisis mungkin salah. Anda harus mengehadkan diri anda untuk minum alkohol sebelum bersalin, jangan bersin atau batuk di hadapan tiub terbuka, kerana air liur mengandungi sejumlah besar amilase.

Kanak-kanak perempuan yang mengambil pil perancang juga harus berhenti mengambilnya sebelum mengikuti ujian. Juga, sedikit peningkatan tahap diastase air kencing dapat membawa kehamilan. Perlu mengambil kira teknik penyampaian dan menyiapkan sedikit.

Terdapat dua kaedah analisis.

Yang pertama dipanggil ujian 24 jam. Ia perlu untuk mengumpulkan air kencing sepanjang hari. Pada masa yang sama, bekas empat liter khas dengan bahan pengawet dikeluarkan di makmal. Simpan di dalam peti sejuk dan hadkan kemasukan rambut, kertas tandas dan lain-lain. Pada masa analisis, dilarang mengambil ubat-ubatan tertentu yang dapat meningkatkan kadar amilase..

Ujian seterusnya adalah dua jam. Anda perlu mengumpulkan sampel air kencing pagi dalam masa dua jam.

Anda tidak boleh makan atau minum apa-apa dua jam sebelum daftar masuk. Pengambilan alkohol harus dihadkan 24 jam sebelum ujian. Sekiranya rawatan pesakit dalam, menyerah pada waktu pagi dan segera dihantar untuk penyelidikan ke makmal.

Petunjuk berbahaya adalah angka yang melebihi norma beberapa kali.

Tahap 128 unit dapat diperhatikan pada pankreatitis kronik pada peringkat akut.

512 - dengan adanya edema pankreas dan penyumbatan saluran. 1.024 unit diperhatikan pada tahap penyakit pankreas yang sangat teruk.

Diastasis dalam air kencing dapat berlangsung hanya beberapa hari, sementara penyakit ini sudah lama terjadi.

Video: Diastasis air kencing: apa itu, norma pada orang dewasa, kanak-kanak, bagaimana untuk diuji

  1. Sebab-sebab peningkatan dan penurunan diastase air kencing
  2. Gejala perubahan diastase air kencing
  3. Kaedah diagnostik asas

Sebab-sebab peningkatan dan penurunan diastase air kencing

Peningkatan alpha-amylase didahului oleh penyakit radang saluran gastrointestinal.

Sebab yang paling biasa untuk menentukan peningkatan enzim ini adalah penyakit pankreas..

Kelenjar mengambil bahagian aktif dalam pencernaan makanan, iaitu protein, lemak dan karbohidrat. Apabila makanan memasuki badan, zat besi mula menghasilkan bahan aktif yang melalui saluran ke duodenum. Semasa berinteraksi dengan makanan, enzim pankreas membantu pencernaan dan penyerapan nutrien yang memasuki badan.

Dengan perkembangan pelbagai masalah, seperti penyakit obstruktif (batu di pundi kencing, dalam sistem genitouriner, pasir, pemampatan saluran oleh organ sekitarnya), ketika makanan masuk, enzim tidak dapat meninggalkan pankreas, kerana ini, pengaktifan mereka berlaku sebelum waktunya, sehingga zat kelenjar mencerna tisu.

Dalam kes ini, terdapat peningkatan organ itu sendiri, kematian tisu dan penambahan jangkitan.

Pengekalan enzim yang berlebihan boleh menyebabkan gejala mabuk badan secara umum.

Semakin seseorang makan makanan yang menyebabkan pengeluaran aktif trypsin, amylase, insulin dan lipase, semakin cepat tanda-tanda keracunan berkembang, dan perkembangan reaksi keradangan di pankreas.

Akibatnya, terdapat peningkatan rembesan alpha-amylase dan perkumuhannya dalam air kencing. Anda juga dapat membezakan penyakit lain apabila tahap enzim ini meningkat:

  • diabetes mellitus jenis 1 dan jenis 2;
  • apendisitis akut;
  • peritonitis meresap;
  • beguk;
  • gastritis;
  • ulser peptik perut dan duodenum.

Dengan perkembangan pankreatitis yang sudah nekrotik, yang disebut pankreatonecrosis, penurunan tahap diastase berlaku. Penurunan juga diperhatikan pada penyakit dan keadaan badan seperti:

  1. Nekrosis pankreas.
  2. Atrofi pankreas.
  3. Kehamilan.
  4. Kegagalan hati.
  5. Trauma perut.

Peningkatan diastasis berlaku dengan ketoasidosis diabetes.

Gejala perubahan diastase air kencing

Gejala penyakit gastrousus yang paling biasa adalah muntah, demam, cirit-birit dan sembelit, sakit perut dan kelemahan umum..

Apa-apa penyakit akan menghantar gejala kegelisahan ke badan kita.

Oleh itu, dengan pankreatitis, sakit di hipokondrium kiri, rasa sakit ketika menekan perut dapat berkembang. Mual dan muntah berkembang, yang tidak membawa kelegaan. Tahap diastase boleh meningkat dari dua hingga sepuluh kali ganda.

Dalam bentuk kronik, sedikit peningkatan mungkin berlaku dan kembalinya tahap enzim menjadi normal tidak bererti pemulihan sepenuhnya.

Dengan perkembangan apendisitis akut atau peritonitis meresap, gejala utama akan menjadi sakit teruk di hipokondrium kanan, dengan turun ke kawasan selangkangan, atau sakit meresap teruk di seluruh perut, disertai dengan peningkatan suhu hingga digit demam, kelemahan, muntah berulang.

Diabetes disertai dengan dahaga yang kuat, berkeringat, kaki sejuk, luka yang tidak sembuh di jari kaki, penurunan ketajaman penglihatan.

Gondok berlaku apabila agen berjangkit memasuki saluran air liur telinga. Permulaan penyakit ini dicirikan oleh rasa sakit, pembengkakan kelenjar, peningkatan suhu.

Sekiranya ulser duodenum, sakit epigastrik akan berlaku selepas 1-1.5 jam selepas makan. Terganggu oleh rasa sakit malam yang lapar, muntah, yang membawa kelegaan. Kemungkinan noda kotoran dan air kencing berwarna merah, yang mungkin menunjukkan perkembangan pendarahan atau perforasi ulser.

Sekiranya berlaku kecederaan, kawasan hematoma dilihat pada dinding perut anterior. Dengan bantuan kaedah penyelidikan instrumental, pecah dan kerosakan pada organ dan tisu, kapal dan saluran dikesan.

Kaedah diagnostik asas

Diagnosis yang betul untuk penyakit ini kadang-kadang mustahil untuk dibuat hanya dengan menggunakan tahap diastase dalam air kencing. Terdapat beberapa teknik tambahan untuk memudahkan diagnosis pembezaan pelbagai penyakit..

Kaedah ini merangkumi kajian makmal dan instrumental. Diagnostik makmal merangkumi analisis darah dan air kencing yang lengkap, biokimia urin dan biopsi organ yang terjejas.

  • Kiraan darah lengkap - jumlah leukosit dan pecutan ESR, dominasi bentuk tusukan, yang mungkin menunjukkan adanya agen berjangkit.
  • Analisis air kencing umum - pengenalpastian jumlah diastase. Ia juga membolehkan anda mengesan bilangan leukosit, eritrosit, protein, silinder, epitel skuamosa dan kolumnar, campuran garam, lendir dan bakteria.
  • Analisis biokimia air kencing - penentuan kompleks ginjal: kreatinin, asid urik, urea. Peningkatan amilase menunjukkan gangguan dyspeptik.

Kadang kala data yang diperoleh dari kajian makmal tidak mencukupi untuk menentukan diagnosis klinikal. Anda perlu menggunakan kaedah instrumental. Piawaian diagnosis emas adalah ultrasound perut. Dengan menggunakan teknik ini, adalah mungkin untuk menentukan mercu tanda anatomi, bentuk dan ukuran organ, echogenicity struktur ini, tempat di mana saluran diperas, kehadiran batu dan pasir. Kaedah tambahan termasuk fibrogastoscopy dan CT.

  • Fibrogastroscopy adalah pemeriksaan visual dinding perut. Kemungkinan pengambilan sampel tisu untuk biopsi, penentuan tahap keasidan.
  • Tomografi yang dikira - menggambarkan tisu pankreas, bentuk dan ukuran lampiran, pelbagai penyusupan dan pembentukan onkologi.

Video: Mengapa ujian air kencing untuk diabetes mellitus?