Bakso cincang

Bakso cincang adalah salah satu hidangan termudah yang dapat dibayangkan. Bakso boleh menjadi tambahan yang enak untuk sup, atau mereka boleh disajikan sebagai hidangan mince mandiri. Bakso yang enak ini sangat mudah disediakan sehingga anda dapat dengan cepat memberi makan siang atau makan malam yang enak kepada orang yang anda sayangi tanpa usaha tambahan. Ingin tahu bagaimana caranya? Sekarang kami akan memberitahu anda semuanya!

Bakso boleh dibuat dari pelbagai daging - daging babi, daging lembu, ayam, atau ayam belanda. Anda boleh menggunakan daging cincang dari jenis yang sama, atau anda boleh mencampurkan beberapa pilihan untuk rasa yang lebih menarik. Bakso unggas sangat ringan, lembut dan rendah kalori, sehingga dapat digunakan dengan baik dalam makanan dan makanan bayi. Lebih baik tidak menggunakan daging yang sangat berlemak untuk memasak bebola daging..

Sup bakso adalah alternatif cepat untuk sup berasaskan kaldu, kerana bebola daging direbus dalam air mendidih hanya beberapa minit. Bakso boleh dimasukkan ke dalam air mendidih, direbus selama 7-10 minit, kemudian dikeluarkan dari kuah dan sup yang telah disiapkan, sambil menambahkan sayur-sayuran dan bahan-bahan lain, seperti bijirin. Akhir sekali, masukkan bebola daging, rebus sup dan matikan api. Biarkan sup merendam di bawah penutup selama 10-20 minit dan voila - sup ringan yang enak siap hanya dalam setengah jam! Pilihan lain untuk membuat sup dengan bebola daging adalah dengan terlebih dahulu menambahkan sayur-sayuran ke dalam air mendidih, rebus selama 10-15 minit, kemudian masukkan bebola daging dan masak sup selama kira-kira 10-15 minit. Ngomong-ngomong, sebelum menambahkan bebola daging ke sup, anda boleh menggorengnya - ini akan memberi hidangan rasa menarik.

Walaupun pada hakikatnya paling sering kita maksudkan bebola daging dengan bakso yang melengkapkan sup, tidak kurang juga bakso cincang dijadikan hidangan utama, dan mereka boleh digoreng, direbus dan bahkan dibakar. Pilihan terakhir akan membolehkan anda mendapatkan makanan diet yang sangat sesuai dengan diet apa pun. Bakso sebagai hidangan bebas sesuai dengan kentang tumbuk, pasta dan bijirin (contohnya nasi atau soba), dan semua jenis sos, misalnya, krim, cendawan, krim masam, tomato, sos cranberry atau lingonberry, akan menjadi tambahan yang baik untuk mereka.

Untuk menjadikan bebola cincang enak dan berair, bawang cincang harus ditambahkan ke dalamnya - mentah atau goreng. Sekiranya anda memasak bebola daging untuk sup, anda tidak perlu menambahkan telur ke dalam daging cincang, kerana ia dapat membuat bebola daging menjadi lebih sukar, tetapi ketika menggoreng, memasak atau memanggang bebola daging, telur adalah komponen yang diperlukan, kerana ia membantu bakso menjaga bentuknya semasa memasak dan tidak runtuh. Perlu diperhatikan bahawa penggilingan daging dua kali melalui penggiling daging dengan grid halus akan mengelakkan bebola daging hancur walaupun tidak ada telur. Di samping itu, prosedur ini akan menjadikan bebola cincang lebih lembut dan berair. Untuk tujuan ini, daging cincang dapat dipukul.
Bakso boleh dibuat lembut dan gebu dengan semolina atau roti - sedikit cairan harus ditambahkan ke semolina dan dibiarkan membengkak selama setengah jam, dan roti harus direndam dalam air atau susu selama 10 minit, dan kemudian diperah. Anda juga boleh menggunakan serbuk roti. Perlu diperhatikan bahawa sekiranya anda menambahkan semolina atau serbuk roti ke daging cincang, daging cincang harus dibiarkan berdiri selama kira-kira 10 minit sebelum memahat bebola daging sehingga semua komponen terikat satu sama lain. Sekiranya daging cincang kelihatan terlalu kering untuk anda, anda boleh mencicipinya dengan beberapa sudu mentega cair. Dan tentu saja tidak perlu menambah rempah dan cincang hijau ke dalam daging cincang untuk bebola daging - ia akan menjadi sangat aromatik dan menyelerakan.

Secara berasingan, perlu disebutkan ukuran bebola daging - anda tidak perlu membuatnya terlalu besar, kerana sukar untuk bebola daging besar mengekalkan bentuknya. Ukuran yang sesuai untuk bakso sup adalah ceri, dan ukuran untuk hidangan kedua adalah kira-kira walnut atau sedikit lebih besar. Gunakan tangan yang lembap untuk mengukir bebola daging. Setelah membentuk bebola daging, biarkan mereka duduk selama 20-30 minit di dalam peti sejuk untuk membantu menjaga agar tetap bugar. Perkara yang baik mengenai bebola daging cincang adalah bahawa ia boleh dimasak dalam jumlah dua kali ganda dan dibekukan. Sekiranya anda menambah bebola daging beku ke sup, tidak perlu mencairkannya, kerana mereka akan cepat siap dalam air mendidih, tetapi jika anda merancang untuk memasak atau memanggang bebola daging, mereka perlu dibiarkan mencair.

Bakso cincang adalah makanan lazat untuk seisi keluarga tanpa kerumitan, dan kami akan mulakan dengan yang paling sederhana dan paling popular. Ini mengenai sup, tentu saja. Sup bakso sangat digemari oleh orang dewasa dan kanak-kanak. Selain rasanya yang enak, sup seperti itu membolehkan para suri rumah menjimatkan masa dengan ketara, kerana bebola daging disiapkan dengan cepat. Dan inilah resipi pertama kami!

Bakso untuk sup

Bahan-bahan:

  • 400 g daging cincang
  • 1 biji bawang kecil
  • 2 sudu besar serbuk roti
  • 60 g mentega
  • garam dan lada hitam tanah secukup rasa

Penyediaan:
Cairkan kira-kira 20 g mentega dalam kuali. Masukkan bawang cincang dan goreng hingga kekuningan. Ini akan mengambil masa kira-kira 2-3 minit. Sekiranya anda mahukan versi bakso yang lebih diet, jangan goreng bawang. Campurkan daging cincang dengan bawang, serbuk roti dan selebihnya mentega lembut. Masukkan garam dan lada secukup rasa. Buat bebola kecil dari jisim yang dihasilkan, letakkan di atas dulang dan sejukkan selama kira-kira 30 minit. Seterusnya, bebola daging mesti dimasukkan ke dalam sup mendidih dan dimasak rata-rata selama 5 hingga 7 minit.

Untuk hidangan bebola daging yang lazat sebagai hidangan kedua, kami mencadangkan anda menyediakan sos yang enak, seperti sos sayur, seperti dalam resipi seterusnya. Bakso ini sangat sedap dengan nasi atau kentang tumbuk..

Bakso rebus dalam sos sayur

Bahan-bahan:

  • 300 g daging cincang
  • 2 biji bawang
  • 1 biji lobak merah
  • 1 lada bel
  • 1 biji telur
  • 3 sudu minyak sayuran
  • 2 sudu besar krim masam
  • 1 sudu teh pes tomato
  • 1 sudu teh adjika
  • 1 sudu teh tepung
  • garam dan lada hitam tanah secukup rasa
  • hijau untuk dihidangkan

Penyediaan:
Campurkan daging cincang dengan satu bawang besar, telur dan adjika cincang halus. Masukkan garam dan lada secukup rasa. Bentuk bebola daging bersaiz sederhana. Dalam minyak sayuran yang dipanaskan dalam kuali, goreng bawang yang dipotong menjadi setengah cincin, wortel parut pada parut kasar dan lada belang dipotong menjadi jalur selama 10 minit. Kemudian tuangkan dalam 1 cawan air mendidih, masukkan krim masam, pes tomato dan tepung. Campurkan semua sehingga sebati dan didihkan. Masukkan garam dan lada secukup rasa. Masukkan bebola daging ke dalam sos, tutup periuk dan reneh dengan api kecil selama kira-kira 25 minit. Taburkan dengan herba cincang semasa dihidangkan.

Terdapat hidangan bakso tradisional di Sweden yang disebut köttbullar. Ia adalah bebola cincang goreng dengan bawang, serbuk roti dan susu. Bakso ini disajikan dengan sos krim atau sos lingonberry dan kentang. Baiklah, mari kita menguasai dapur baru?

Bola daging Sweden

Bahan-bahan:

  • Bola Daging:
  • 500 g daging cincang (campuran daging babi dan daging lembu)
  • 1 biji bawang
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan serbuk roti
  • 1 ulas bawang putih (pilihan)
  • 70 ml susu
  • garam dan lada hitam tanah secukup rasa
  • minyak sayuran
  • Sos:
  • 400 ml kaldu
  • 100 ml krim rendah lemak
  • 2 sudu tepung (bulat)
  • 40 g mentega
  • garam secukup rasa

Penyediaan:
Dalam mangkuk, gabungkan daging cincang, serbuk roti, susu, bawang cincang dan bawang putih, dan telur. Masukkan garam dan lada secukup rasa. Bentuk bebola daging sedikit lebih besar daripada kacang walnut. Goreng bebola daging dalam minyak sayuran di semua sisi sehingga keperangan, kemudian masukkan ke dalam pinggan.
Untuk menyediakan sos, goreng tepung dengan ringan dalam wajan panas kering hingga kekuningan. Masukkan mentega dan tuangkan krim secara beransur-ansur. Kacau, tuangkan kuah dan garam. Didih. Masukkan bebola daging ke dalam sos, didihkan lagi dan masak selama 2-3 minit. Hidangkan bebola daging dengan sos berkrim.

Bakso tidak hanya dapat digoreng dan dimasak dalam sos, tetapi juga dipanggang di dalam ketuhar, sehingga Anda mendapat hidangan rendah kalori. Kami mencadangkan anda membakar bakso segera dengan kentang, sehingga anda tidak perlu menyediakan lauk untuk bola daging secara berasingan. Sangat sedap dan selesa!

Bakso dibakar di dalam ketuhar dengan kentang dan keju

Bahan-bahan:

  • 1 kg kentang
  • 500 g daging babi cincang
  • 100 g keju keras
  • 1 biji bawang
  • 1 biji telur
  • 1 gelas krim masam
  • garam dan rempah secukup rasa
  • minyak sayuran

Penyediaan:
Campurkan daging cincang dengan bawang parut pada parutan halus. Masukkan telur, garam dan musim secukup rasa. Gunakan tangan lembap untuk membentuk bebola daging 4-5 cm dari daging cincang.Potong kentang menjadi kepingan nipis dan letakkan di dalam mangkuk. Masukkan krim masam, garam dan rempah secukup rasa. Campurkan semuanya dengan tangan anda. Masukkan kentang ke dalam loyang yang sudah berminyak. Tuangkan kira-kira 150 ml air. Letakkan bebola daging di atas kentang. Tutup pinggan dengan kerajang dan bakar dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 180-190 darjah selama kira-kira 40-45 minit, hingga kentang empuk. Kemudian keluarkan kerajang, taburkan dengan keju parut dan bakar selama kira-kira 10 minit sehingga coklat keemasan.

Hidangan makanan lain yang sangat enak adalah bebola daging ayam dengan sos cendawan. Bakso ayam cincang halus dipanggang di dalam ketuhar tanpa lemak berlebihan, dan sos cendawan aromatik yang disajikan bersama mereka menjadikan bebola daging itu enak..

Bakso ayam dengan sos cendawan

Bahan-bahan:

  • 500 g fillet dada ayam
  • 300 g champignons
  • 150 g krim masam
  • 50 g mentega
  • 2 biji bawang
  • 1 biji telur
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 sudu teh tepung
  • garam dan lada hitam tanah secukup rasa

Penyediaan:
Potong daging ayam dan sebiji bawang. Perahkan melalui penggiling daging, masukkan telur dan bawang putih yang disalurkan melalui penekan, garam dan lada secukup rasa. Gaul sebati. Bentuk bebola kecil dari daging cincang dan letakkan di dalam pinggan yang sudah berminyak. Bakar dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 180 darjah selama 10-15 minit.
Semasa bebola daging membakar, sediakan sosnya. Untuk melakukan ini, cairkan mentega dalam kuali dan goreng bawang cincang hingga menjadi lutsinar. Masukkan cendawan dadu dan masak selama 15 minit lagi. Kemudian masukkan tepung dan tuangkan dalam segelas air mendidih. Kacau sehingga tidak ada gumpalan, dan masak sos selama 2-3 minit lagi, kacau sekali-sekala. Kemudian masukkan krim masam, garam dan lada secukup rasa. Masak selama 5 minit. Hidangkan bebola ayam dengan sos cendawan.

Walaupun bebola daging cincang sudah menjadi hidangan sederhana, anda boleh mempermudah penyediaannya dengan memasaknya di dalam multicooker. Dalam resipi kami yang seterusnya, bebola daging dimasak dalam sos tomato dan krim masam, yang kemudian boleh dicurahkan ke atas lauk..

Bakso dalam periuk perlahan dalam sos tomato dan krim masam

Bahan-bahan:

  • Bola Daging:
  • 350 g daging babi cincang
  • 1 biji bawang kecil
  • 1 biji telur
  • 2 sudu besar serbuk roti
  • garam dan lada hitam tanah secukup rasa
  • minyak sayuran
  • Kuah:
  • 2 gelas air
  • 150 g krim masam
  • 2 sudu teh tepung
  • 1 sudu teh pes tomato
  • garam dan rempah secukup rasa

Penyediaan:
Campurkan daging cincang dengan bawang dan telur cincang halus. Kacau serbuk roti. Masukkan garam dan lada secukup rasa. Pukul daging cincang selama 5 minit, kemudian cetakan bebola daging. Tambahkan sedikit minyak sayuran ke dalam mangkuk multicooker dan goreng bebola daging di semua sisi dalam mod "Fry" selama 10 minit, sehingga bola berwarna coklat. Sementara itu, sediakan kuah dengan mencampurkan air, krim masam, tepung, pes tomato, garam dan rempah. Tuangkan kuah ke atas bebola daging dan tetapkan mod "Stew" pada multicooker selama 30 minit.

Makanan pembuka panas yang menyelerakan, hidangan utama yang enak dan makan tengah hari yang ringan dan berkhasiat - ini semua mengenai bebola daging cincang. Bakso kecil dan sederhana ini mempunyai banyak variasi masakan yang mesti anda cuba! selamat menjamu selera!

Memasak daging babi cincang, daging lembu dan bebola ayam untuk sup

Seperti yang saya faham anda berada di sini, kerana anda baru sahaja memulakan jalan memasak yang bengkok, jalan yang sebenarnya dan sedang belajar memasak? Dan hari ini anda berminat untuk membuat bakso cincang untuk sup. Jadi? Jadi (dengan menyesuaikan gelas pada hidung), bebola daging dalam sup boleh disediakan dari hampir semua jenis daging cincang. Tetapi masing-masing mempunyai nuansa tersendiri. Mari lihat mereka.

Bakso cincang

Secara semula jadi, proses memasak akan dimulakan dengan daging cincang. Sekiranya anda memegang bungkusan siap di tangan anda, langkau bahagian pertama dan terus ke bahagian kedua. Sekiranya anda bertekad dan ingin melakukan semuanya dengan tangan anda sendiri sejak awal, maka mari kita memasak daging cincang. Ini dapat dibuat murni dari daging babi atau daging sapi, dan keduanya dapat digabungkan untuk membuat daging campuran, kadang-kadang disebut buatan sendiri. Sama popularnya ialah bebola daging ayam.

Bahan-bahan

  • pulpa babi;
  • pulpa daging lembu;
  • fillet ayam (payudara, paha);
  • tunduk.

Membuat daging cincang

  1. Untuk daging lembu, ambil tenderloin, brisket, atau bilah bahu dari kedai atau pasar. Untuk bilah babi - leher atau bahu atau bahu.
  2. Potong daging menjadi kepingan dengan ukuran yang cukup untuk bebas masuk ke dalam penggiling daging. Di bawah dalam foto anda melihat daging lembu dan daging babi.
  3. Untuk bawang, boleh ada dua pilihan - kisar bersama daging, atau kemudian potong halus dan tambahkan ke produk separuh siap. Saya lebih suka bekas. Sepertinya saya mengisar daging bersama bawang menjadikan hasilnya lebih enak. Dan adakah ia penting. Bagaimanapun, ia lebih cepat, dan menjimatkan masa sama pentingnya.
  4. Kupas dan cincang bawang. Jumlahnya sekurang-kurangnya 1/4 daripada jumlah daging. Ada yang lebih menyukainya.
  5. Kami menyebarkan daging melalui penggiling daging.
  6. Lebih baik mengisar daging lembu dan daging babi secara berasingan. Anda dapat melihatnya dalam foto di bawah..
  7. Daging cincang mesti dicampurkan dengan baik dengan tangan anda untuk meratakan bawang di dalamnya..

Bakso daging lembu tanah

Walaupun item ini disebut, saya tidak akan mengesyorkan memasak semata-mata dari daging lembu, kecuali dalam kes khas, seperti tidak memakan daging babi, berdiet, atau jika anda sedang menyediakan sup untuk anak-anak. Ia akan menjadi kering dan ada kemungkinan mereka akan hancur semasa memasak. Oleh itu, lebih baik mencampurkan daging lembu 50/50 dengan daging babi. Jadi akan berair, dan mereka akan menjaga bentuknya dengan baik.

Campurkan kedua-dua jenis daging dengan tangan anda sehingga konsisten homogen.

Bakso daging babi cincang

Dibuat dari daging babi, mereka dengan mudah menggulung bola dan menjaga bentuknya dengan sempurna. Jadi dengan daging cincang itu sendiri, anda tidak perlu lagi bijak. Mungkin hanya menambah rempah atau perasa untuk rasa yang lebih baik.

Bakso ayam cincang

Anda boleh mengambil sebarang fillet, payudara dan paha tanpa kulit dan tulang. Begitu juga, cincang dengan penambahan bawang.

Tetapi tidak seperti dua pilihan sebelumnya, ayam cincang sangat lembut dan, akibatnya, lengket. Anda tidak akan dapat menggulung bola dengan tangan. Oleh itu, lebih baik mengambil dua sudu dan mengambil satu jisimnya, membuangnya terus ke dalam kaldu yang lain. Malangnya, ini tidak akan berfungsi dengan sempurna..

Cara membuat bebola sup yang lazat

Sekarang mari kita lihat langkah demi langkah bukan bagaimana menyediakan daging cincang, tetapi bagaimana memasak bebola daging itu sendiri.

Pilihan paling mudah adalah ara. Anda boleh menambah nasi mentah, dicuci air, dan sudah direbus, siap.

Hijau, tentu saja. Secara tradisional - dill, pasli. Kurang tradisional, tetapi juga menarik - pudina, ketumbar.

Untuk rasa, anda boleh menambah, selain garam biasa dan lada hitam, mustard. Lebih kurang 1 sudu besar. untuk 500 gram daging cincang.

Kacau dan tongkat bola berdiameter 2cm hingga 4cm. Biasanya semakin kecil bebola daging, semakin cantik penampilannya dalam sup..

Apabila dimasak dalam sup, pahit mustard akan hilang, tetapi aromanya akan tetap ada.

Anda boleh meletakkan kiub keju di dalam bebola daging.

Untuk bengkak, anda boleh menambah serbuk roti. Dan untuk rasa, keju keras parut halus.

Bola daging boleh dipanggang terlebih dahulu di dalam ketuhar. Kerak akan terbentuk di atasnya, mereka akan menjadi lebih menyelerakan, dan sup secara keseluruhan akan memperoleh rasa yang lebih kaya..

Cara memasak bebola daging dalam sup

Di laman web masakan di Internet, anda boleh mendapatkan resipi di mana bakso dimasukkan ke dalam air sejak awal. Mungkin supaya sup dalam sup lebih kaya. Tapi nampaknya ini berlebihan. Daging cincang disiapkan dengan cepat. Bola daging memakan masa 3 hingga 7 minit untuk memasak sepenuhnya. Oleh itu, saya memasukkannya ke dalam periuk berhampiran hujung sup..

Apabila kita memasukkannya ke dalam periuk sup, mendidih berhenti, kerana bakso sejuk dan menyejukkan sup. Oleh itu, kami meningkatkan pemanasan dan apabila kami melihat sup sudah mulai mendidih, kami mengurangkannya menjadi sederhana. Agar bebola daging tidak hancur, rebus tidak boleh terlalu kuat. Atas sebab yang sama, mengacau dengan sudu pada mulanya tidak digalakkan..

Siap mereka akan melayang ke permukaan. Kemudian anda boleh mengacau sup. Setelah selesai, pasti, anda boleh memasak selama beberapa minit lagi dan mematikannya. Tetapi sekali lagi, anda perlu memberi tumpuan kepada resipi sup..

Seperti yang anda lihat, bakso sup mudah. Mana-mana tukang masak pemula boleh memasaknya. Perkara utama adalah memahami prinsip bagaimana membuat, mencuba, dan kemudian bereksperimen dengan selera.

Simpan resipi ke Buku Masakan 7

Bakso daging lembu tanah

Bola daging dan kuah disukai oleh kanak-kanak! Bakso daging lembu adalah pilihan yang bagus untuk makan malam yang enak dan cepat. Sekiranya anda membekukan produk separuh siap daging cincang terlebih dahulu, maka akan memakan sedikit masa untuk memasak. Anda hanya perlu menggoreng bebola daging yang belum dicairkan, tuangkan sos dan biarkan mendidih. Anda boleh menggunakan sos yang sama sekali berbeza. Dengan tomato anda akan makan malam Itali, lembut krim akan mengingatkan anda tentang bebola daging Sweden yang terkenal, versi saya dengan lada berasal dari Hungary - pilihannya adalah milik anda!

  1. kediaman
  2. Kategori Resepi
  3. Bakso daging lembu tanah

Bahan dan cara memasak

ramuan untuk 4 hidangan atau - jumlah produk untuk hidangan yang anda perlukan akan dikira secara automatik! '>

sudu teh5 ml
sudu pencuci mulut10 ml
sudu besar20 ml
gelas200 ml
Jumlah:
Berat komposisi:100 g
Kandungan kalori
komposisi:
223 kkal
Protein:11 g
Lemak:13 g
Karbohidrat:16 g
B / W / U:28/32/40
H 6 / S 31 / B 63

Masa memasak: 1 jam

Langkah demi langkah memasak

Langkah 1:

Kami akan menyediakan semua produk. Daripada serbuk roti, saya mengambil roti basi, ini tidak kritikal.

Langkah 2:

Keropok mesti direndam terlebih dahulu. Saya selalu melakukan ini di dalam air, seseorang suka dalam susu, kemudian perlu sedikit pemanasan atau dicairkan dengan air suam. Setelah keropok membengkak, perlu mengeluarkan kerak, tanpa kerak itu akan terasa lebih enak dan lebih cantik, dan perah lebihan air. Sekiranya anda mengambil serbuk roti, kemudian isikan dengan isipadu cecair yang sedikit lebih besar, tunggu lima minit, jika semuanya tidak diserap, kemudian buang.

Langkah 3:

Kupas bawang dan potong halus atau melalui penekan.

Langkah 4:

Masukkan daging cincang ke dalam mangkuk besar, tambahkan roti atau keropok yang direndam, telur, bawang putih, garam dan lada. Kami menguli daging cincang dengan baik.

Langkah 5:

Membuat bebola daging kecil.

Langkah 6:

Dalam kuali di mana bebola daging akan dimasak, panaskan minyak dan goreng, setelah menggulung tepung.

Langkah 7:

Goreng bebola daging di kedua-dua sisi untuk masa yang singkat, hingga coklat keemasan, kemudian angkat dari kuali.

Langkah 8:

Lada dan potong.

Langkah 9:

Masukkan lada dalam kuali yang sama di mana bebola daging digoreng, goreng selama beberapa minit.

Langkah 10:

Isi lada dengan sos tomato.

Langkah 11:

Kembalikan bebola daging ke kuali dan renehkan di bawah penutup selama 30-40 minit. Rasa sos dengan garam, tambah garam jika perlu dan masukkan rempah kegemaran anda. Makan malam sudah siap!

Bakso ini disediakan dengan sempurna dari daging cincang yang baru dimasak. Untuk melakukan ini, daging lembu mesti disalurkan melalui penggiling daging dengan parutan halus, maka daging cincang akan lebih megah dan lembut. Keju parut, kacang pain, cincang hijau sering ditambah sebagai bahan tambahan. Anda boleh memilih apa sahaja untuk lauk, tetapi hidangan seperti itu lebih enak daripada yang lain, tentu saja, dengan pasta.

Daging cincang, Bakso

Hidangan daging cincang → Daging sapi cincang

Resipi yang tidak biasa untuk membuat sup dengan bebola daging, nasi dan walnut, tanpa kentang. Sup ini serupa dengan ramuan dengan sup kharcho. Hidangannya ternyata kaya, sedap dan berkhasiat, dan mempunyai aroma pedas cerah yang disediakan bawang putih dan ketumbar. Pilihan kursus pertama yang hebat!

Hidangan sederhana dan sedap di dalam ketuhar untuk makan malam. Bubur soba sesuai dengan bebola daging, dan pes tomato menambah kekayaan dan sedikit masam pada hidangan. Ketuhar melakukan sebahagian besar kerja, dan anda akan mendapat bebola daging dan hiasan segera.

Buckwheat dengan bebola daging adalah versi lain dari gabungan popular soba dan daging cincang. Kami membuat bebola daging dari daging cincang siap pakai, yang mempercepat proses memasak dengan ketara. Bakso berair, soba tepu dengan jus daging, menjadikan hidangan lebih berkhasiat. Buckwheat ternyata harum dan rapuh.

Bakso adalah hidangan daging yang sangat sesuai dengan lauk mana pun. Saya cadangkan mempelbagaikan hidangan ini dengan menambahkan oatmeal ke bebola daging dan membakarnya dalam sos keju berkrim dengan rempah. Bakso sangat lembut dan harum..

Pasta resipi ini dibakar di dalam ketuhar dengan bebola daging, keju keras dan krim lembut. Makan tengah hari atau makan malam yang enak dan enak.

Bakso melengkapkan hidangan kentang dan pasta dengan sempurna.

Bola daging daging lembu. Telur, susu, herba cincang dan rempah ditambahkan ke potongan daging cincang.

Hari ini saya menawarkan tiga resipi untuk bebola daging. Untuk ini saya akan menggunakan tiga jenis daging cincang - daging babi, daging lembu dan ayam..

Apa yang boleh saya katakan? Ini sangat sedap. Bakso halus dan berair meleleh di mulut anda. Sedap.

Kubis rebus dengan daging adalah hidangan yang cukup popular. Dan jika anda menggunakan kubis muda dan daging cincang siap pakai, maka masa memasak hidangan lazat dan sihat ini akan dikurangkan dengan ketara..

Bakso lembut berair dengan roti yang rangup.

Bakso adalah hidangan yang sangat senang kerana sesuai dengan lauk mana pun. Pilihan hari ini ialah bebola daging sapi yang dibakar dengan kari bawang. Berkat kari, hidangan itu ternyata sangat wangi dan memperoleh aksen oriental tertentu..

Keunikan dan kepelbagaian masakan Eropah adalah asli dan pelbagai aspek. Bakso dibuat berbeza di mana-mana sahaja, baik dengan dan tanpa sos. Pilihan saya untuk menghidangkan bebola daging pasti akan menyenangkan! selamat menjamu selera!

Kuah Armenia dengan bebola daging. Bakso daging lembu rebus dan disajikan dalam sos tomato pedas panas.

Bakso dibuat dari tiga jenis daging. Bola daging digoreng dalam kuali hingga kekuningan dan disajikan dengan sos berkrim. Spaghetti adalah lauk yang hebat untuk bebola daging.

Semua hak atas bahan-bahan di laman web www.RussianFood.com dilindungi sesuai dengan undang-undang yang berlaku. Untuk sebarang penggunaan bahan laman web, diperlukan pautan hiper ke www.RussianFood.com.

Pentadbiran laman web tidak bertanggungjawab atas hasil penerapan resipi yang diberikan, kaedah penyediaannya, saranan masakan dan lain-lain, pengoperasian sumber-sumber yang digunakan untuk meletakkan pautan hiper, dan untuk kandungan iklan. Pentadbiran laman web mungkin tidak berkongsi pendapat penulis artikel yang disiarkan di laman web www.RussianFood.com

Laman web ini menggunakan kuki untuk memberi anda perkhidmatan terbaik. Dengan terus berada di laman web ini, anda bersetuju dengan dasar laman web mengenai pemprosesan data peribadi. SAYA SETUJU

Cara membuat bebola daging: 20 pilihan berbeza

Gabungkan lima jenis daging cincang dan empat kaedah penyediaan sesuka hati.

Cara membuat bebola daging

Anda boleh membuat bebola daging dari daging cincang atau ikan. Bola ini sangat sedap apabila dua atau tiga jenis daging dicampur dan dibumbui dengan bawang, bawang putih, garam, lada, dan ramuan cincang halus. Sebilangan besar resipi mengandungi telur dan serbuk roti.

Anda juga boleh menambahkan sayur-sayuran dan bijirin ke bebola daging untuk memberikan rasa yang cerah pada hidangan..

1. Bakso

Bahan-bahan

  • 300 g daging babi cincang atau 150 g setiap daging babi dan daging lembu cincang;
  • ½ bawang sederhana;
  • 1 tandan hijau;
  • 1 biji telur ayam;
  • garam, lada - secukup rasa;
  • 1 sudu besar susu tepung atau krim.

Penyediaan

Kupas bawang dan potong halus.

Masukkan daging cincang ke dalam mangkuk dan masukkan bawang ke dalamnya.

Potong sayur dan masukkan daging cincang.

Pecahkan telur ayam ke dalam daging cincang. Lada garam.

Kacau jisim yang dihasilkan sehingga daging cincang homogen dan lembut.

Untuk menjadikan bebola daging lebih lembut dan berkrim, tambahkan 1 sudu susu tepung atau krim ke daging cincang.

Anda boleh mengganti serbuk dengan gabungan mentega dan roti putih yang direndam. Rendam 150 g serbuk roti dalam 100 ml air atau susu selama 10 minit. Toskan lebihan cecair dan masukkan roti ke daging cincang. Kemudian hantar 30 g mentega.

Bentuk bebola cincang dengan tangan basah. Pilih ukuran mengikut budi bicara anda, tetapi ingat bahawa yang terbaik adalah bebola daging dengan diameter 2-3 cm.

2. Bakso ikan

Bahan-bahan

  • 300 g fillet ikan putih tanpa tulang;
  • 1 biji telur;
  • 2 sudu tepung;
  • garam, lada - secukup rasa;
  • 50 g mentega;
  • sebilangan kecil bawang hijau.

Penyediaan

Blot fillet ikan dengan tuala kertas untuk menghilangkan kelembapan berlebihan, potong dengan penggiling daging atau pengisar. Masukkan telur, tepung, garam dan lada ke dalam campuran. Kacau campuran sehingga sebati. Parut mentega, potong bawang hijau halus. Masukkan bahan ke dalam daging cincang dan kacau lagi. Bentuk daging cincang menjadi bebola daging.

3. Bakso ayam

Bahan-bahan

  • 250 g isi ayam;
  • 1 biji bawang;
  • sekumpulan ketumbar kecil;
  • 100 g roti putih;
  • 75 ml air atau susu;
  • 1 biji telur ayam;
  • ½ sudu teh garam;
  • lada - secukup rasa.

Penyediaan

Bilas fillet ayam, buang urat, lemak berlebihan dan potong kecil. Kupas bawang dan potong beberapa bahagian. Masukkan bahan ke dalam pengisar atau pemproses makanan dan tatal pada kelajuan sederhana selama 2-3 minit.

Basuh ketumbar atau sayur-sayuran lain, potong halus. Rendam serbuk roti ke dalam air atau susu selama 5-7 minit, kemudian peras untuk menghilangkan kelembapan berlebihan. Masukkan telur, roti lembut, ketumbar, garam dan lada ke daging cincang. Kisar pada kelajuan sederhana selama 3-4 minit.

Basahkan tangan anda dengan air dan buat bebola daging berdiameter tidak lebih dari 4 cm.

4. Bakso dengan sayur-sayuran

Bahan-bahan

  • 250 g daging;
  • 150 g bunga kembang kol;
  • 1 biji telur;
  • 20 g halia;
  • 1 sudu besar kicap
  • 2 sudu besar serbuk roti
  • garam secukup rasa.

Penyediaan

Tatal daging (ideal ayam) dalam penggiling daging atau pengisar. Bilas kembang kol, asingkan perbungaan, masukkan air mendidih selama 5-7 minit. Kemudian sejukkan sedikit kubis, potong dalam pengisar dan masukkan ke dalam daging cincang. Masukkan telur, halia parut, kicap dan serbuk roti. Gaul sebati dan acuan menjadi bola kecil.

5. Bola Daging IKEA

Bahan-bahan

  • 1 kentang sederhana;
  • 1 biji bawang;
  • 1 sudu minyak zaitun
  • 40 g serbuk roti;
  • 250 g daging babi cincang;
  • 250 g daging lembu;
  • 1 biji telur;
  • 50 ml susu;
  • garam, lada - secukup rasa.

Penyediaan

Rebus kentang, sejukkan, kupas dan tumbuk dengan garpu. Potong bawang dan goreng dengan sesudu minyak zaitun hingga telus. Masukkan keropok, bawang goreng, kedua-dua jenis daging cincang, telur dan susu ke kentang tumbuk. Musim dengan garam dan lada dan kacau dengan tangan anda. Untuk mendapatkan jisim yang lebih homogen, pukul daging cincang beberapa kali. Kemudian bentuk bola.

Apa yang hendak dimasak dengan bebola daging

Bakso digunakan sebagai ramuan dan sebagai hidangan bebas. Mereka direbus, digoreng, direbus, dibakar.

1. Cara membuat sup bakso

Bahan-bahan

  • Pepper lada bel;
  • 1 lobak merah;
  • 2-3 kentang;
  • ½ bawang sederhana;
  • 2 ½ liter air;
  • bebola daging dari 300 g daging cincang;
  • garam, lada - secukup rasa;
  • hijau, krim masam - untuk hidangan.

Penyediaan

Basuh sayur-sayuran. Kupas paprika dan potong menjadi kiub kecil. Potong lobak merah juga.

Kupas dan potong kentang. Potong bawang.

Masukkan periuk air di atas api. Setelah air mendidih, kecilkan api dan masukkan bawang. Apabila gelembung muncul di permukaan cecair lagi, letakkan wortel dan lada.

Didihkan kaldu dan masukkan kentang ke dalam periuk.

10-12 minit selepas mendidih (kira-kira masa yang sama sehingga air dan kentang mendidih) tambahkan bakso ke dalam sup.

Sekiranya busa daging putih terbentuk di permukaan, angkat. Sekiranya anda mahukan kaldu yang jelas, masak bebola daging terlebih dahulu selama 2-3 minit. Kemudian toskan airnya dan sediakan sup mengikut resipi..

Masak sup bakso selama 10-12 minit. Selepas itu garam dan lada sup. Kemudian keluarkan loyang dari api, tutup dan biarkan selama 10 minit agar sup duduk. Hidangkan sup panas dengan herba, krim masam dan roti hitam.

Sup ini bagus sebagai asas. Anda boleh membuat variasi yang berbeza dengan menambahkan bihun, barli, nasi.

2. Cara membakar bebola daging

Griskan loyang dengan minyak sayuran. Susun bebola daging dan letakkan di dalam oven yang dipanaskan hingga 180 ° C. Bola ayam dan ikan akan dipanggang dalam 20-25 minit, bebola daging dalam 30-35.

3. Cara rebusan bakso dalam sos tomato

Bahan-bahan

  • 2 sudu minyak sayuran;
  • 2 sudu mentega;
  • 2-3 ulas bawang putih;
  • 1 bawang sederhana;
  • 5-6 tomato sederhana;
  • 1 gelas air;
  • 1 ½ sudu gula
  • garam, lada - secukup rasa;
  • ½ sudu teh kunyit
  • bebola daging dari 700 g daging cincang.

Penyediaan

Panaskan minyak sayuran dengan api sederhana, masukkan mentega dan tumis bawang putih. Setelah beberapa minit, angkat bawang putih, masukkan bawang cincang ke dalam periuk dan tumis dengan api sederhana selama 5 minit. Potong tomato, letakkan dalam pengisar dan haluskan. Masukkan tomato, air, gula, garam, lada dan kunyit ke dalam bawang. Kacau dan reneh selama 10-15 minit.

Masukkan bebola daging ke dalam sos tomato sehingga bahagian atasnya muncul. Balikkan bola dengan lembut dan tuangkan sos ke atasnya. Setelah mendidih, rebus bebola ayam selama 15 minit, dan bakso ikan atau bakso, tutup selama 20-25 minit. Hidangkan panas dengan sos tomato.

4. Cara menggoreng bebola daging

Ini adalah resipi untuk bebola daging IKEA Sweden yang terkenal..

Bahan-bahan

  • bebola daging dari 500 g daging cincang;
  • tepung Gandum;
  • 1 sudu minyak zaitun
  • 2 sudu mentega.

Untuk sos beri:

  • 50 ml air;
  • 30 g gula;
  • secubit kayu manis;
  • halia kering;
  • 100 g lingonberry atau cranberry.

Untuk sos krim:

  • 200 ml kaldu daging;
  • 100 ml susu;
  • 1 sudu tepung;
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 2 sudu besar kicap
  • garam, lada hitam - secukup rasa.

Penyediaan

Celupkan bebola daging ke dalam tepung. Tuangkan minyak zaitun ke dalam kuali dan masukkan mentega. Goreng bebola daging dalam campuran ini hingga lembut, 10-12 minit, ingat untuk membalikkan. Keluarkan bebola daging dari api dan biarkan di bawah penutup. Sediakan sos pada masa ini.

Mulakan dengan beri. Tuang air ke dalam periuk, masukkan gula, kayu manis dan halia. Didihkan. Masukkan buah beri dan tumbuk dengan baik. Tutup sos dan masak selama 10 minit, kacau sekali-sekala.

Dalam periuk kedua, panaskan kuahnya, tuangkan susu dan didihkan. Larutkan pati dan tepung dengan satu sudu air dan masukkan ke dalam sos. Tuangkan kicap, garam dan lada. Masak hingga pekat dengan api kecil.

Bakso ini disajikan dengan kentang rebus dan sos berkrim. Letakkan sos beri secara berasingan.

Bakso daging lembu

Bahan-bahan

Daging cincang - 800 g

Bawang mentol - 1 keping.

Bawang putih - 2 ulas

Ketumbar tanah - 1 sudu besar.

Telur ayam 1 pc.

Serbuk roti - 3 sudu besar.

Garam, lada - secukup rasa

Sos krim:

Krim 20% - 100 ml

Mana-mana kaldu - 250 ml

Bawang mentol - 0.5 keping.

Tepung gandum - 1 sudu besar.

Garam, lada - secukup rasa

  • 192 kkal
  • 30 minit.
  • 30 minit.

Foto hidangan siap

Resipi langkah demi langkah dengan foto

Saya mencadangkan untuk memasak bebola daging lembu lembut untuk makan malam. Daging sapi adalah sumber protein dan zat besi lengkap, yang menyumbang kepada ketepuan sel-sel badan dengan oksigen. Oleh itu, hari ini kita makan malam yang sihat :) Saya cadangkan membakar bebola daging di dalam ketuhar atau memasak dengan dandang berganda. Oleh itu, ia tidak akan berminyak, berguna. Kami juga akan menyediakan sos supaya daging lembu tidak kering..

Untuk menyediakan bebola daging sapi cincang, sediakan produk mengikut senarai.

Masukkan daging cincang ke dalam mangkuk, masukkan bawang dan bawang putih yang dicincang dalam pengisar ke dalamnya. Lada garam. Masukkan ketumbar, telur dan serbuk roti.

Kacau daging cincang dengan baik. Masukkan susu (air, krim rendah lemak) ke daging cincang dan uli lagi. Daging cincang akan berubah menjadi sejuk.

Pahat bebola daging dari daging lembu dan letakkan di atas loyang yang dilapisi dengan kerajang. Ini akan memastikan loyang tetap bersih, anda tidak perlu mencucinya :) Ukuran bebola bergantung kepada anda. Sebagai peraturan, mereka mestilah kecil, sedikit lebih besar daripada walnut, tetapi saya tetap seperti dua buah walnut :)

Kami membakar bebola daging lembu di dalam ketuhar pada suhu 200 darjah selama 25-30 minit.

Sebenarnya, setelah masa yang ditentukan, bebola daging sudah siap, anda boleh memakannya. Tetapi saya membuat sos berkrim untuk mereka.

Oleh itu, semasa bebola daging dibakar, mari buat sos..

Potong bawang halus, goreng dalam 1 sudu besar. minyak bunga matahari hingga lembut. Masukkan tepung dan kuah, kacau dengan kuat sehingga pukul sehingga tidak ada gumpalan. Kami meletakkan gas dan memasak selama 2-3 minit. Campuran akan menebal sedikit.

Tuangkan krim, campurkan.

Masukkan pesto dan kacau rata. Lada garam. Panaskan selama 1 minit. Sos sudah siap.

Sementara itu, bebola daging sudah siap. Masukkan panas ke dalam periuk dengan sos, panaskan selama 1 minit.

Bakso daging lembu tanah siap dihidangkan.

Hidangkan bebola daging lembu panas, taburkan dengan ramuan. Hiaskan dengan kentang tumbuk, kentang rebus, nasi.

Semua rahsia membuat sup bakso untuk anak-anak. Resipi bakso terbaik untuk kanak-kanak di bawah umur 1 tahun

Memberi makan kepada kanak-kanak berumur 1 tahun adalah proses di mana perlu bukan sahaja untuk menyediakan makanan yang enak dan sihat, tetapi juga untuk mencuba makanan kecil.

Untuk ini, semua ahli keluarga, barang-barang rumah tangga, dan kadang-kadang watak dongeng boleh dilibatkan..

Namun, kejayaan memberi makan bergantung pada bagaimana selera hidangan kita akan kelihatan dan bagaimana rasanya..

Hari ini kita akan berkenalan dengan resipi bakso terbaik untuk kanak-kanak di bawah umur 1 tahun.

Bola daging untuk kanak-kanak - asas memasak asas

Pertama sekali, saya ingin perhatikan bahawa produk ini sangat digemari oleh kanak-kanak dan orang dewasa. Oleh kerana ia sangat memuaskan, enak, beraroma dan menyelerakan. Tetapi sebelum anda memasukkan hidangan ini ke dalam diet anak anda, anda mesti ingat bahawa:

• disyorkan untuk memberi daging kepada anak-anak dari 8 bulan;

• saluran pencernaan anak mesti berkembang dengan baik;

• protein yang berlebihan dapat meregangkan buah pinggang;

• catuan harian bayi berusia satu tahun mestilah 80 gram;

• Sekiranya terdapat alahan, tidak digalakkan menambahkan putih telur. Mereka boleh diganti dengan telur puyuh;

• Ajar anak anda makan makanan pejal.Cuba kurangkan jumlah sayur parut dalam makanan anak berusia lebih dari 7 bulan. Dia harus mengembangkan refleks mengunyah..

Teknologi untuk menyediakan bebola daging untuk kanak-kanak tidak jauh berbeza dengan penyediaannya untuk orang dewasa..

• Kaldu dimasak dua kali:

- bebola daging dituangkan ke dalam air rebus dan rebus selama lima hingga sepuluh minit;

- kemudian air dicurahkan, satu sulingan baru dikumpulkan, yang mesti mendidih;

- dalam air tawar yang telah mendidih, bebola daging dicelupkan dan direbus selama 10 minit lagi sebelum menambahkan makanan berikut.

• Mereka cuba untuk tidak menggunakan penggorengan, tetapi dalam artikel kami, kami akan menawarkan resipi menarik untuk penyokongnya.

• Kentang untuk sup dipotong menjadi kiub kecil untuk memudahkan bayi anda mengunyah.

• Lobak dan, jika perlu, bawang harus diparut pada parutan yang terbaik. Beberapa kanak-kanak tidak begitu menyukai jenis lobak merah dan bawang yang mereka lihat dalam sup mereka. Tetapi anda boleh menjadi kreatif dan memotong wortel dengan tanda bintang, bulatan atau bunga. Ini akan membangkitkan minat anak terhadap hidangan baru..

• Tidak ada rempah panas yang ditambahkan.

Bakso untuk kanak-kanak adalah hidangan serba boleh yang boleh disediakan sebagai yang pertama atau yang kedua. Atau anda boleh, setelah merebus sup yang enak, menyajikan bebola daging "tambahan" dengan lauk lain.

Variasi daging untuk daging cincang boleh berbeza: daging babi + daging sapi, daging lembu + kalkun, daging sapi + daging sapi muda, sapi + arnab, ayam, atau anda boleh menggunakannya masing-masing dalam bentuk tulen.

Untuk resipi utama sup bakso, anda boleh menambah:

• bihun, mi, sarang labah-labah. Kini terdapat variasi yang sangat menarik dan pelbagai yang mungkin menarik minat bayi. Dianjurkan untuk memasak segera dan mengisinya 3 minit sebelum memasak. Dan jika anda mempunyai bintang atau kerang biasa, kemudian tambahkannya selepas kentang.

• Rajah. Ia diperkenalkan ke dalam diet anak pada usia 7 bulan. Tetapi perlu diingat bahawa bijirin ini mempunyai sifat penguat..

• Zucchini, kembang kol. Cuba beri anak anda sup dengan penambahan produk di atas. Untuk melakukan ini, potong menjadi kiub kecil dan celupkan ke dalam sup sejurus selepas kentang..

• Keju. Sebaiknya parut pada parutan halus dan tuangkan ke dalam sup sebelum digunakan. Keju akan memberi hidangan rasa yang pelik.

• Hijau. Pasli cincang halus akan memberi sup bukan sahaja warna dan rasa, tetapi juga pelbagai vitamin.

Sebagai lauk untuk bebola daging untuk kanak-kanak berumur 1 tahun, anda boleh menggunakan kentang tumbuk, bubur nipis, wortel tumbuk, kembang kol atau sayur-sayuran lain, serta pelbagai jenis bijirin.

Resipi 1. Resipi asas untuk bebola daging

Bahan-bahan:

• Daging lembu - 100 gram

• Babi (tanpa lemak) - 80 gram

• Roti putih (serbuk atau roti) - 20 gram

• Putih telur - 1 keping.

• Hijau - pilihan

Kaedah memasak:

Perahkan daging lembu dan daging babi melalui penggiling daging. Rendam roti ke dalam air. Masukkan roti yang direndam dan putih telur ke dalam daging cincang. Campurkan semuanya sehingga sebati. Bentuk menjadi bebola kecil dan masak dengan air masin dan herba hingga lembut..

Resipi 2. Bakso ayam bayi

Bahan-bahan:

• dada ayam - 200 gram

• kentang - 100 gram

• kaldu ayam - 400 ml

• garam, daun salam, herba - secukup rasa

Sayangnya, ayam dianggap alergen, jadi masukkan ke dalam makanan anda setelah setahun. Pastikan bermula dengan gigitan kecil dan perhatikan reaksi bayi.

Kaedah memasak:

Kisar dada ayam dengan mencincangnya atau memutarnya ke dalam pengisar. Rebus kentang. Masukkan susu dan kentang ke daging cincang dan campurkan semuanya sehingga sebati. Bentuk bebola kecil dan rebus dalam kuah ayam, yang sudah masin dan masukkan daun salam dan herba.

Resipi 3. Bakso dengan semolina

Bahan-bahan:

• daging babi cincang - 100 gram

• daging lembu - 100 gram

• telur puyuh - 2 biji. atau 1 biji telur ayam

Kaedah memasak:

Dalam resipi kami, kami menggunakan daging cincang siap pakai, atau anda boleh memasaknya sendiri. Seperti biasa, semuanya bergantung pada masa yang dimiliki Mommy..

1. Campurkan dua jenis daging cincang.

2. Masukkan telur, garam secukup rasa dan jumlah semolina yang diperlukan, yang akan memberikan kelembutan khas pada bakso.

3. Bentuk bebola dan masak dalam air masin hingga lembut. Bakso yang dihasilkan, jika dikehendaki, berubah menjadi sup dengan menambahkan kentang dan wortel.

Resipi 4. Bakso dari daging pemakanan untuk kanak-kanak

Bahan-bahan:

• pulpa daging lembu atau kalkun lembut - 200 gram

• susu (keseluruhan, lemak sederhana) - 30 ml

• putih telur - 1 keping

Kaedah memasak:

1. Kupas bubur daging lembu tanpa lemak atau kalkun dari filem dan jalur.

2. Lulus melalui penggiling daging, lebih baik dua kali.

3. pukul putih telur.

4. Masukkan susu, protein yang disebat, secubit garam ke lampu sapi yang dihasilkan dan campurkan semuanya dengan baik.

5. Gulung bola kecil dan rebus dalam air mendidih dengan api kecil selama 10 minit.

Resipi 5. Bakso rebus

Bahan-bahan:

• Daging cincang - 200 gram

Kaedah memasak:

1. Masukkan telur dan garam ke mana-mana daging cincang.

2. Gulungkan bola kecil.

3. Letakkan di dalam periuk atau wajan dengan sedikit air atau kaldu, kira-kira separuh tinggi bebola daging.

4. Didihkan dengan api kecil selama 10-15 minit atau gunakan dandang berganda.

Resipi 6. Bakso dengan keju kotej "Tender"

Bahan-bahan:

• Daging sapi (mentah atau rebus) - 100 gram

• Keju kotej (4.5%) - 2 sudu besar.

• Mentega - 1 sudu kecil.

Kaedah memasak:

1. Perahkan daging melalui penggiling daging: rebus - 1 kali, mentah - 2 kali.

2. Masukkan keju kotej, telur, mentega, garam. Sekiranya kanak-kanak alah, gunakan kuning telur sahaja, kerana proteinnya lebih alergenik.

3. Campurkan semuanya dengan baik dan bentuk bola seukuran walnut kecil.

4. Kukus: daging rebus - 10 minit, daging mentah - 20-30 minit.

Resipi 7. Sup dengan bebola daging dan mi untuk kanak-kanak

Bahan-bahan (untuk 1 liter air):

Kentang - 1 keping sederhana.

Lobak - 1 keping

Ayam cincang (fillet + bawang) - 200 gram daging cincang dan satu kepala bawang kecil

Mie straw - dua biji

Kaedah memasak:

1. Kami meletakkan periuk dengan jumlah air yang diperlukan di atas api dan mendidih.

2. Kami membentuk bebola daging dari daging cincang

3. Celupkan bebola daging ke dalam air mendidih dan masak selama lima minit.

4. Kemudian toskan air dari bebola daging dengan menggunakan saringan.

5. Tuangkan air baru ke dalam periuk, didihkan dan turunkan bebola daging yang sudah dimasak selama 10 minit lagi.

6. Potong kentang menjadi kiub kecil sehingga bayi selesa dikunyah.

7. Gosokkan lobak merah pada parut yang terbaik.

8. Tuangkan kentang dan wortel ke dalam kuah di mana bebola daging dimasak.

9. Garam secukup rasa, sedikit pekat.

10. Setelah kentang siap, masukkan mi segera dan masak lebih kurang lima minit lagi.

Resepi 8. Sup Goreng

Bahan (untuk 1 hidangan):

• Minyak zaitun 1 sudu besar.

• Air - 1 sudu besar. + 200 ml

• Leek -1 kepala kecil

• Lobak - 1 keping kecil

• Lada Bulgaria (disarankan untuk memberikannya kepada anak yang telah bertukar) - setengah biji lada

• Kentang - 1 keping sederhana

Memasak goreng: cairkan minyak zaitun dan air dalam kombinasi 1: 1 dalam periuk. Masukkan bawang besar dan lobak merah dan lada parut. Biarkan hingga mendidih di atas dapur selama lebih kurang 5 minit.

Kaedah memasak:

1. Memasak bebola daging dengan cara yang anda suka.

2. Tuangkan 200 ml air ke dalam kuali dan didihkan.

3. Masukkan kentang yang dipotong menjadi kiub kecil dan bebola daging siap ke dalam air mendidih.

4. Masak sup hingga lembut, lebih kurang 20 minit.

Resipi 9. Sup dengan bebola daging, nasi dan kembang kol untuk anak-anak

Bahan-bahan:

• Daging sapi (anda boleh menggunakan jenis daging lain) - 300 gram

• Nasi (pra-dicuci dan direndam dalam air) - 100-120 ml

• Kentang (bersaiz kecil) - 1-2 keping.

• Lobak (sederhana) - 1 keping.

• Bawang kecil - 1 keping.

• Kembang kol - 300 gram

• Telur puyuh - 3 biji..

Kaedah memasak:

1. Kami membancuh daging lembu dan bawang dengan cara yang mudah.

2. Masukkan telur dan gaul sebati hingga sebati.

3. Bentuk bebola daging.

4. Kupas kentang dan potong menjadi kiub kecil.

5. Celupkan ke dalam air masin mendidih dan masak selama 20 minit:

- wortel (parut halus atau potong bunga)

6. Sementara itu, rebus bebola daging selama 10 minit di dalam air lain dan toskan dalam saringan..

7. Basuh dan bongkar kembang kol menjadi perbungaan.

8. 10 minit sebelum sup siap, celupkan bebola daging rebus dan perbungaan kembang kol ke dalamnya.

Bakso untuk Anak - Petua dan Trik Berguna

• Daging cincang untuk bebola daging boleh dibeli siap, atau anda boleh memasaknya sendiri. Semuanya bergantung pada kemampuan, keinginan dan ketersediaan masa lapang anda. Kenyataan bahawa anda sekurang-kurangnya tahu apa yang anda masukkan akan memberi sokongan kepada daging cincang yang disediakan sendiri..

• Sekiranya cincang untuk bebola daging cair, tambahkan sedikit semolina ke dalamnya. Ini menebal konsistensi, dan memberikan hidangan itu rasa halus..

• Bola daging untuk kanak-kanak berumur satu tahun boleh disediakan terlebih dahulu dan diletakkan di dalam peti sejuk. Ini akan sangat memudahkan proses penyediaan makan malam untuk bayi anda yang gelisah. Cairkan mereka dalam kuah panas sebelum makan..

• Pastikan untuk mengumpulkan busa dari sup - ini akan menjadikannya telus dan memperbaiki penampilannya.

• Jangan tawarkan sup bayi anda semalam..

• Sebaiknya sediakan semua makanan untuk kanak-kanak dari semua peringkat umur sebelum digunakan. Jadi, mereka akan mengekalkan rasa dan khasiat vitamin..

Kami berharap sup dengan bebola daging dapat dinikmati bukan hanya oleh anak-anak berumur 1 tahun, tetapi juga oleh seluruh keluarga anda! selamat menjamu selera!

Sup Bakso Daging Sapi - 4 Resepi Bakso Daging Cincang dengan Nasi

Selamat hari kawan. Hari ini saya telah menyediakan resipi terbaik untuk kursus pertama seperti bakso. Sup ini adalah salah satu yang paling popular dan lazat di negara kita..

"Bakso" dalam kamus penjelasan bahasa Rusia adalah singkatan dari "sebiji daging cincang yang dimasak dalam kaldu." Daging cincang bukan hanya daging, tetapi juga boleh disediakan dari fillet ikan.

Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambahkan bahan tambahan ke sup seperti itu. Contohnya, dari bijirin, jagung, soba, semolina dan beras beras sangat sesuai. Di samping itu, anda boleh memperkayakan kuahnya dengan pelbagai sayur-sayuran: kubis, paprika, terung, labu, semua yang anda anggap berguna dan diperlukan untuk rasa yang enak.

Selalunya saya memasak sup seperti itu di rumah, gadis-gadis saya sangat menyukainya. Tetapi kami tidak berhenti pada pilihan memasak ini, kerana terdapat banyak hidangan untuk yang kedua dengan penambahan bebola daging di dalam ketuhar atau dalam kuali. Dengan menambahkan sedikit keju yang dihancurkan di atasnya, anda dengan berani dapat melepaskan tepuk tangan.

Sup bakso daging lembu dengan nasi

Versi kursus pertama ini adalah kelas induk dari ibu mertua yang saya sayangi. Dia melakukannya dengan luar biasa. Bakso selalu berbentuk indah, kuahnya kaya, dan yang paling penting, aroma daripadanya terdapat di seluruh rumah. Sebagai persediaan, sangat mudah, dan hasilnya hanya menjilat jari anda. Baiklah, mari cuba ulangi.

Bahan-bahan:

  • Kentang 3 biji. saiz purata
  • Carrot 1 pc.
  • Tunduk 1 kepala
  • Dill 1 sekumpulan
  • Daging lembu 300-400 gr.
  • Telur 1 pc.
  • Garam, lada secukup rasa
  • Nasi 2 sudu besar. l.
  • Bawang putih 1 ulas
  • Air 2.5 liter

Penyediaan:

1. Pertama, sediakan semua sayur-sayuran; mereka perlu dikupas, dibilas dan dihiris. Potong kentang menjadi kepingan kecil. Kemudian masukkan ke dalam mangkuk dan isi dengan air sejuk agar tidak menggelap. Anda boleh mengetepikannya buat masa ini..

2. Potong satu wortel sederhana menjadi setengah cincin atau perempat. Sekiranya anda mahu, anda boleh memarutnya. Kami memotong bawang halus untuk menggoreng, tetapi hanya separuh. Yang kedua akan masuk ke dalam daging cincang.

3. Sekarang mari sediakan daging cincang. Baginya, parut separuh baki bawang ke parutan. Seterusnya, potong sebilangan kecil dill. Masukkan garam, lada, cengkih bawang putih, telur.

Nasi mesti direndam dalam air mendidih selama kira-kira tiga puluh minit sebelum menambah daging cincang. Sekiranya anda sudah siap, maka lebih baik meletakkannya, dalam hal ini, ia tidak akan keluar dari bebola daging. Kami juga menghantar sayur cincang ke daging dan mencampurkan semuanya dengan baik.

Ngomong-ngomong, agar bakso tidak hancur dalam sup, dalam proses menguli daging cincang akan lebih baik bukan hanya menguli, tetapi mengalahkannya dengan baik.

4. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambilnya dan membuangnya kembali ke dalam mangkuk, ulangi ini sepuluh kali. Maka bebola daging anda pasti sempurna..

5. Sudah tiba masanya untuk membentuk bebola daging. Dengan bantuan satu sudu teh, kami mengumpulkan daging cincang dan mengukir bebola seukuran walnut di telapak tangan kami. Lebih baik melembapkan pinggan yang akan anda letakkan dengan air sehingga tidak ada yang melekat padanya.

6. Letakkan kuali besar di atas api dan tuangkan sedikit minyak sayuran. Segera, tanpa menunggu pemanasan, kami menghantar wortel dan bawang yang sudah siap ke dalamnya. Kami tidak akan menggorengnya, anda hanya perlu memadamkannya sedikit demi sedikit selama dua minit sehingga mereka menampakkan aroma mereka dan memberi warna yang indah pada kaldu masa depan.

7. Selari, letakkan periuk air di atas dapur untuk memanaskan dan didihkan. Kami memberi garam dan menambah sayur rebus siap dari kuali. Kemudian kita biarkan memasak dengan api kecil..

8. Semasa kuah kami mendidih, anda boleh mula menggoreng bebola daging. Sudah tentu, anda tidak dapat melakukan ini sama sekali, tetapi dengan cara ini mereka akan menjadi lebih sedap dan cantik. Untuk melakukan ini, kami mengambil kuali, menuangkan minyak sayuran di sana dan meletakkan bola kami. Pada masa yang sama, api tidak boleh kuat..

9. Sebaik sahaja semuanya disusun, anda perlahan-lahan dapat membalikkannya. Tidak perlu membawanya ke kesediaan, yang paling penting di sini ialah mereka ditutup dengan kerak. Seluruh proses hanya akan memakan masa beberapa minit. Sebaik sahaja coklat di kedua-dua belah pihak, matikan api.

10. Sekarang kembali ke kaldu, kami menghantar kentang mendidih di dalamnya, serta garam dan lada secukupnya. Segera setelah semuanya mendidih, letakkan bebola daging dengan hati-hati, cuba meninggalkan semua lemak yang terbentuk semasa proses menggoreng.

11. Bahagian atas boleh ditaburkan dengan bawang putih kering, dill dan juga daun salam. Kami membiarkan sup kami masak dengan penutup terbuka selama lima belas minit lagi.

12. Pada akhir memasak, masukkan dill yang baru dicincang, matikan api dan tutup periuk. Pada peringkat ini, hidangan kami sudah siap sepenuhnya..

Sekiranya anda mempunyai rahsia untuk membuat sup ini, pastikan untuk membagikannya dalam komen anda. Dan bagi pihak saya sendiri, saya mengucapkan selera makan dan suasana hati yang baik.

Memasak sup bakso cincang dan nasi untuk anak-anak

Apa yang mungkin lebih dekat dan disayangi oleh kita, tentunya ini adalah anak-anak yang kita sayangi dan sayang. Saya mempunyai dua daripadanya dan oleh itu masalah pemakanan mereka adalah terpisah dari semua hidangan lain dan dipertimbangkan secara berasingan. Lebih-lebih lagi, tidak begitu mudah memberi makan kepada gadis-gadis saya, kerana mereka cerewet besar. Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda versi sup kanak-kanak yang indah dengan bebola daging dan mi buatan sendiri yang berjaya menawan hati kekasih saya. Baiklah kita mulakan!

Bahan-bahan:

  • Daging cincang-400gr.
  • Kentang-5 keping.
  • 1 biji lobak merah.
  • 1 biji bawang.
  • Garam, lada - secukup rasa
  • Daun bay-1pc.
  • Air-2.5 liter

Untuk mi buatan sendiri:

  • Egg-1 pc.
  • Cubit garam
  • Tepung-1 - 1.5 cawan

Penyediaan:

Oleh kerana hidangan kami mengandungi mi buatan sendiri, kami akan memulakan dengan menguli doh. Untuk melakukan ini, pecahkan sebiji telur ke dalam mangkuk, tambahkan garam dan tepung dalam bahagian kecil di hujung sudu teh.

Kami menguli doh sehingga ketat dan pekat secara konsisten. Kemudian kami membahagikannya kepada dua bahagian yang sama untuk kemudahan. Kami akan menggulung masing-masing ke lapisan yang sangat nipis..

Sekarang kami mencurahkan tepung di papan, meletakkan kek kami dan memotongnya menjadi kepingan. Sekiranya adunan dicampur dengan betul, mereka tidak akan saling melekat. Anda boleh mula memotong mi. Setiap orang memilih ukurannya sendiri, seseorang suka lebih nipis, seseorang lebih lebar, jangan lupa bahawa semasa proses memasak, ia bertambah.

Mie buatan sendiri dimasak dan diketepikan sehingga kering sedikit. Sudah tiba masanya untuk mengatasi bakso. Untuk melakukan ini, daging dari daging babi dan daging lembu mesti dicincang bersama bawang. Masukkan setengah sudu teh bawang putih kering dan garam secukup rasa.

Campurkan daging cincang sehingga sebati dan kemudian pukul sedikit. Sekarang, dengan sedikit membasahi tangan kita dengan air sejuk, kita membentuk bola dengan ukuran walnut.

Sebaik sahaja semuanya siap, anda boleh mula menggoreng. Tuangkan minyak sayuran ke dalam kuali dan masukkan bebola daging ke dalamnya. Kita perlu menggorengnya dari semua sisi sehingga ditutup dengan kerak dan tidak hancur..

Apabila daging mencengkam di semua sisi, matikan api dan hantar bawang cincang halus ke dalamnya, serta wortel, yang sebelumnya dikupas dan diparut. Goreng sayur sehingga bawang menjadi lutsinar.

Tuangkan air bersih ke dalam periuk dan didihkan. Kemudian kami masukkan kentang dadu bersih.

Sebaik sahaja kuah dengan kentang mendidih lagi, angkat busa, buat api sedikit. Masukkan perlahan-lahan panggang dengan daging ke dalam air.

Masukkan daun salam ke dalam kuah dan biarkan mendidih dengan api kecil selama lima minit.

Selepas masa berlalu, kami memeriksa kentang untuk kesediaan, jika ia pecah dengan baik, anda boleh membuang mi dan garam ke dalam sup. Campurkan semuanya dan masak selama tujuh minit lagi. Kemudian kami mematikannya dan memberi masa untuk membancuh.

Baik itu sahaja! Kami mencurahkan sup kanak-kanak yang sudah siap ke pinggan yang dibelah dan dihidangkan kepada anak-anak di atas meja. Masukkan sayur jika mahu.

Saya doakan anak anda selera makan. Saya yakin mereka akan menyukainya dan mereka pasti akan meminta lebih banyak. Anda juga boleh memasak pilihan lain untuk sup dengan bebola daging dan ladu untuk anak-anak, yang terdapat di laman web kami. Pastikan anda melihatnya dan pilih yang paling optimum untuk orang yang anda sayangi dan saudara-mara.

Sup Beras Klasik dengan Bakso Cincang

Selamat tengahari semua. Hari ini saya ingin membincangkan sup sup cepat yang disediakan dalam masa beberapa minit. Anda boleh memasaknya untuk makan tengah hari dan makan malam. Walaupun ini adalah hidangan pertama, ternyata agak pekat. Dengan rentak hidup saya yang panik, saya sering menggunakan pilihan memasak seperti itu untuk meluangkan masa untuk semuanya dan memberi makan keluarga saya dengan enak.

Bahan-bahan:

  • Minyak sayur 1-2 sudu besar
  • Tunduk 1 kepala
  • Carrot 1 pc.
  • Saderi 2-3 tangkai
  • Lada manis 2 biji.
  • Nasi 1.5 sudu besar. l.
  • Tomato 1 pc.
  • Kaldu atau air 1 liter
  • Daun salam, ketumbar, dan rempah-rempah secukupnya
  • Daging lembu 200 gr.
  • Kekacang 200 gr.
  • Tepung 1 sudu besar. l
  • Dill segar.

Penyediaan:

Langkah 1. Versi sup ini disediakan segera dalam periuk. Mula-mula anda perlu menyediakan semua sayur-sayuran - lada, bawang, tomato, wortel dan daun saderi perlu dikupas, dicuci dan dicincang halus.

Kemudian kami meletakkan periuk di atas api dan menuangkan minyak ke dalamnya. Seterusnya kami menghantar bawang dan wortel. Kami tumis dengan api sederhana selama dua minit.

Langkah 2. Sekarang kita masukkan saderi dan paprika. Dan kami juga terus mendidih dengan api sederhana selama dua minit..

Langkah 3. Di sebelah sayur-sayuran, kami menghantar nasi dan tomato. Taburkan segalanya sedikit dengan tepung dan gaul rata. Ini akan menjadikan sup kita lebih pekat dan pekat..

Langkah 4. Ini menyelesaikan proses menggoreng dan anda boleh menuangkan kuah atau air kosong ke dalam loyang. Seterusnya, masukkan beberapa daun salam, ketumbar tanah, serta semua rempah bermusim mengikut citarasa anda.

By the way, jika anda perhatikan tidak ada kentang dalam resipi saya, tetapi jika anda berfikir untuk menambahkannya, maka sekarang adalah masanya. Lebih baik jika anda memotongnya menjadi kiub kecil atau helai. Segera, anda harus segera garam semua dan mendidih kuahnya mendidih.

Langkah 5. Mari mula membuat bebola daging malas. Untuk daging cincang, kami mencampurkan dua jenis daging, yang dinyatakan dalam resipi, dan musim dengan garam dan rempah. Anda perlu menguli dengan baik sehingga rasa melekit muncul. Dan sekarang, bersenjata dengan sudu kecil, hancurkan sekeping daging cincang dan celupkan ke dalam kuahnya. Ini adalah bagaimana kita melakukannya dengan jumlah keseluruhan.

Setelah menyelesaikan prosedur yang sederhana, masak sup sehingga mendidih dan masak dengan api kecil selama 5 minit. Selama ini, daging dimasak dengan sempurna. Bakso menjaga bentuknya dengan sempurna dan tidak mendidih sama sekali.

Langkah 6. Baiklah, sup kami sudah siap! Hanya tinggal ditaburkan dengan sedikit ramuan.

Hidangan yang disediakan ternyata beraroma, kaya dan sangat sedap. Saya akan sangat gembira jika seseorang menyukai resipi ini dan akhirnya berguna. Pastikan anda membiarkannya dan melanggan halaman saya, akan ada banyak lagi resipi yang enak dan enak.

Dan saya mengucapkan selamat tinggal kepada anda dan mengucapkan selamat selera!

Resipi langkah demi langkah untuk sup dengan bebola daging dan kentang dalam periuk perlahan

Sup dalam multicooker adalah cara memasak terpantas dan termudah. Malah koki yang paling tidak berpengalaman dapat menangani tugas ini. Ini adalah teknik yang sangat berguna dan berguna di dapur rumah anda. Dan jika anda hairan dengan apa yang harus dimasak di dalamnya. Maka anda sangat bertuah kerana anda datang ke halaman saya. Saya memberi perhatian kepada anda sup yang enak dengan bebola daging dalam multicooker, hanya dalam beberapa jam.

Bahan-bahan:

  • Kentang 400 gr.
  • Daging cincang 500 gr.
  • Bawang 1 pc.
  • Lobak 100 gram
  • Tomato 1 pc.
  • 1 sudu teh mentega
  • Bawang putih 2 ulas
  • Air 2-2.5 liter
  • Garam, lada, kemangi, dill

Penyediaan:

Langkah 1. Oleh itu, kita akan mula memasak dengan daging cincang. Anda boleh menggunakan sebarang jenis daging yang anda inginkan. Hari ini saya mencampurkannya - daging lembu dengan daging babi. Peras dua ulas bawang putih ke dalamnya, lada dan garam. Semua perlu dicampur dengan baik.

Langkah 2. Segera kita mula membentuk bebola daging cincang seukuran walnut. Agar ia tidak melekat di tangan anda, anda perlu sedikit membasahi telapak tangan anda dengan air.

Langkah 3. Mari mulakan memotong bahan. Potong selasih dan dill halus. Kami akan memasukkannya pada awal memasak. Dan kemudian anda akan perhatikan bahawa rasanya akan sedikit berbeza daripada jika anda meletakkan ramuan pada akhirnya. Kami juga memotong wortel menjadi bulatan dan bawang, boleh dicincang halus.

Langkah 4. Potong kentang menjadi kiub dan rendam ke dalam air, jika anda melakukannya terlebih dahulu.

Langkah 5. Penyediaan produk selesai dan sekarang semuanya boleh dimasukkan ke dalam multicooker. Pertama, kami menghantar sayur-sayuran ke dalamnya. Tuangkan kemangi di atas, lada 5-6 keping dan anda juga boleh menambah lada kecil pedas.

Langkah 6. Jangan lupa menambah mentega, ini akan memberi rasa lembut kepada kuah kita. Seterusnya, letakkan bebola daging dengan berhati-hati.

Langkah 7. Kami memarut tomato; lebih baik mengambilnya yang berdaging dari itu lebih banyak jus yang keluar. Tetapi jika anda tidak menjumpainya di dalam peti sejuk, anda boleh menggunakan pes tomato. Tomato parut yang sudah siap mesti diasinkan tepat di dalam pinggan dan kemudian dituangkan ke atas daging.

Langkah 8. Hantar mangkuk ke multicooker dan tambahkan air.

Langkah 9. Tutup semuanya dengan penutup dan pilih program untuk memasak. Ini akan menjadi kategori "sup" dan masa memasak adalah satu jam tiga puluh minit. Klik pada permulaan dan tunggu sehingga akhir program.

Langkah 10. Sebaik sahaja masa memasak berakhir, dengan berani meletakkan sup di atas pinggan, hias dengan ramuan dan hidangkan.

Inilah hidangan yang kami sukai - sangat lembut, cantik dan sangat sedap. Saya fikir anda akan berpuas hati dan menggembirakan orang yang anda sayangi dan orang yang anda sayangi dengan sup dengan bebola daging.

Terima kasih kerana melayari laman saya. Jangan lupa untuk melanggan, kami akan mempunyai banyak lagi resipi yang sihat dan lazat. Selamat tinggal semua dan jumpa lagi!