Adakah ada yang pulih dari VSD?

Selama 2 tahun sekarang saya mengalami pening, berdebar-debar, menguap dan rasa pening yang teruk ((Inilah cara serangan segera ke tandas untuk berpeluh besar dan kecil. Sensasi mengerikan yang sangat menjijikkan (((((
Sebahagiannya membantu anaprilin.
Ahli neuropatologi apa yang telah saya lawati?.
ia bermula setahun setengah kemudian ketika dia melahirkan seorang anak perempuan..
Saya melakukan MRI pada tahun 2011, tetapi mereka mengatakan bahawa tidak ada perubahan yang ketara..
Osteochondrosis tahap awal di leher, tetapi saya tidak fikir ia boleh dari dia.. leher tidak sakit.
sekumpulan ubat penenang yang tidak menolong sial, gidazepam, corvalol, emoton.. sekarang saya minum adaptol dan magne B6- tidak membantu. seperti dulu dan kekal ((
Dua anak kecil. Saya hanya keletihan. secara berkala ia menjadi lebih mudah dan kemudian digulung lagi. Sekarang, kami akan ke laut, kemudian saya duduk dan berdoa untuk bergerak di jalan seperti biasa.

Saya mengalami masalah pendengaran, alat pendengaran. Dari ini mungkin? Saya memakai alat pendengaran sejak kecil. ada masa ketika pening mengganggu, tetapi mereka berlalu seperti itu, dan di sini bukan sahaja mereka malah denyut nadi dan segala yang lain. Saya tidak dapat melepaskan peranti pada waktu malam - anda perlu mendengar anak-anak.

Bolehkah ada orang yang berjaya menyelesaikan masalah ini? Selepas laut, saya mahu melakukan MRI dan pergi ke pakar neurologi sekali lagi.

Dia bersuara. sokong gadis-gadis itu, kalau tidak dia sudah masam sepenuhnya. dan macam-macam fikiran buruk menerjah kepalaku.

4 rahsia menakutkan. Serangan panik dan neurosis jantung / Ubat untuk dystonia vegetatif. Andrey Kurpatov - ulasan

Perkara utama adalah untuk memahami bahawa buku ini tidak menyembuhkan VSD, ia menerangkan bagaimana menghadapinya :) Analisis VSD yang paling terperinci, yang membantu saya menekan perjalanan VSD)

Hari yang baik untuk semua yang sihat, dan bagi mereka, bagi seseorang singkatan "VSD" adalah kengerian dan siksaan yang tenang.

Dalam ulasan ini, sama ada anda suka atau tidak, sama sekali tidak akan ada istilah perubatan, ini adalah dari keyakinan peribadi saya, semua perkataan yang sukar difahami - sesuai dengannya, sehingga kita dapat dengan cepat mengetahui cara bertindak.

Vegonia-vaskular dystonia dalam semua manifestasi muncul dalam diri saya tepat setahun yang lalu, dan semuanya akan baik-baik saja jika selama ini dia tidak melelahkan saya ke keadaan paranoia, dengan mata yang selalu berkedut. Adalah adil bahawa 1 tahun adalah sangat kecil berbanding dengan fakta bahawa beberapa orang hidup dengannya sepanjang hidup mereka, tetapi bagi mereka yang telah menghadapi bencana seperti itu, jelas bahawa tahun yang hidup dengan VSD akan melalui penderitaan, 9 lingkaran neraka, ya apa sahaja.

Musuh datang, seperti biasa, pada saat anda tidak mengharapkannya. Suatu pagi, saya merasakan tidak ada cukup udara, ketika berada di luar rumah, kemudian kepala saya berputar, jantung saya berdegup kencang, ada perasaan bahawa dari minit ke minit saya hanya akan pingsan, atau lebih teruk lagi, saya akan mati. Situasi sampai pada tahap yang dipanggil ambulans untuk saya, yang, seperti kebiasaan di negara kita, mengaitkan semuanya dengan tekanan remeh kerana sesi (saya akan membuat tempahan dengan segera, saya tidak pernah gementar dengan sesi ini, saya selalu menahan semuanya dengan tenang, kerana saya 100% pasti bahawa saya tahu barang dan serahkan). Saya diberi semacam pil yang teruk, degupan jantung saya turun dan tekanan darah saya turun, yang, secara prinsipnya, saya harus capai. Seseorang boleh melupakan situasinya, bagaimanapun, itu tidak pernah berlaku kepada siapa pun, tetapi apa yang kemudian mulai berlaku di kepala saya menentang sebarang penjelasan.

Sekarang senarai semua yang berlaku di kepala kapal vegetatif (khususnya tambang juga) selepas serangan pertama:

  • Takut bersendirian, pergi ke luar tanpa ditemani

Ketakutan ini mungkin menyeksa saya selama 7 bulan, bulan pertama saya tidak pergi ke mana-mana, tidak ke kedai, atau belajar, saya tidak tinggal sendirian di rumah, saya selalu memerlukan orang yang berdekatan, lebih baik lebih banyak dan mereka yang memiliki intipati saya Masalah. Penting untuk VSD-schnick merasakan sokongan..

  • Takut mati

Ini adalah topik yang terpisah sama sekali, setelah serangan pertama VSD-schnick yakin bahawa dia menderita semacam penyakit dan akan hampir mati dan tidak ada yang akan menolongnya, Tuhan mengapa saya dan sebagainya. Dan setelah melalui sejumlah besar doktor, analisis dan ujian, yang menunjukkan bahawa anda benar-benar sihat, pemikiran segera timbul dari penyakit langka yang tidak dapat disembuhkan yang tidak dapat dikenali oleh doktor dan juruteknik, dan saya akan mati dan Tuhan untuk apa.

  • Ketidakselesaan fizikal berterusan, memberi tumpuan kepada sensasi

Ya, tepat setelah serangan pertama, seluruh kehidupan VSD-schnick berubah menjadi pencarian "teka di mana dia akan jatuh sakit sekarang." Segala kesakitan, di mana-mana bahagian badan, dianggap sebagai permulaan serangan (serangan panik), jika jantung saya menusuk, saya mati, sukar untuk bernafas - saya mati, saya mati di kepala saya, dan nampaknya lebih awal, sebelum serangan itu, ada rasa sakit dan lebih serius dikeluarkan dengan satu tablet ubat bius dan tidak menimbulkan rasa ngeri, tetapi sekarang, kengerian menyebabkan sebarang perubahan pada tubuh, sayangnya, kami menerimanya sebagai fakta.

  • Perasaan rendah diri, kecacatan moral

Ini adalah akibat yang datang sedikit kemudian, ketika serangan terburuk berakhir, dan serangan kecil VSD berlaku secara berkala, tetapi tidak dengan kekuatan seperti itu. Di sinilah permainan dimulakan, saya sudah membuang air kecil bahawa setiap hari VSD-shnik mula menunggu nasibnya, menunggu bahagian panik seterusnya untuk menutupinya dan ini meracuni kehidupan. Saya mempunyai banyak pil di setiap dompet, pil di rumah, pil di ibu bapa di rumah, semuanya di pil, hanya untuk menenangkan diri saya sekiranya berlaku sesuatu, saya mempunyai segalanya untuk menolong diri sendiri. Seorang VSD-shnik tidak dapat merasakan dirinya sepenuhnya, kerana menurutnya semua orang senang dengan kehidupan, bahawa dia tidak dapat menikmati apa-apa lagi. Dan saya bersumpah kepada anda, saya tidak membesar-besarkan sedikit pun, semua yang saya jelaskan di atas adalah kebenaran murni, dan ini berlaku di kepala kita, para pesakit.

Setelah beberapa lama, ketakutan membosankan, tetapi serangan yang timbul mengasah naluri dan anda sekali lagi mula berfikir dan mencari penyebabnya.

Mengapa saya banyak menulis mengenai penyakit ini, walaupun ulasannya adalah mengenai buku ini? Jawapannya mudah.

Untuk memahami buku ini, anda perlu mengetahui proses apa yang berlaku di kepala orang yang sakit. Untuk membincangkan betapa bergunanya, anda perlu membayangkan apa itu IRR, sebab itulah saya menerangkan semuanya secara terperinci.

Sekarang mengenai buku itu sendiri.

Buku itu dicadangkan kepada saya oleh rakan baik saya, yang mengalami sawan sedikit lebih awal daripada saya, dia mengesyorkannya kepada saya untuk membaca, meyakinkan saya bahawa saya dapat memahami apa yang sedang saya hadapi dan ia akan membantu saya. Secara terus terang, sikap saya sangat skeptikal, kerana saya tidak mempercayai mantra, buku, dan lain-lain yang ajaib, tetapi untuk tujuan yang adil, saya memutuskan untuk membaca buku.

Kejutan pertama ialah buku ini tidak penuh dengan ubat-ubatan, pengarang tidak menjelaskan istilah-istilah kasar yang akan menimbulkan kemarahan pada tumbuhan vegetatif, kerana kita merasa cemas apabila kita tidak memahami sesuatu, dan sistem saraf kita seperti luka terbuka. Buku ini ditulis dalam bahasa sederhana dan suku kata yang mudah, dibaca dengan cepat, dan yang paling penting, ia mempunyai semua intipati dan tidak ada air. Perkara utama yang dipromosikan oleh pengarang ialah VSD bukan ayat, VSD tidak dilumpuhkan, ini boleh ditangani. Musuh utama adalah kepala kita.

Sebelum membacanya, saya tidak tahu betapa benarnya kata-kata ini. Saya juga terpaksa memeriksa sendiri, menguji untuk memastikan bahawa pengarang mengatakan yang sebenarnya.

Contohnya, anda:

Saya berbaring menonton TV dan sekejap nampaknya saya tidak mempunyai cukup udara, saya juga mula memikirkannya secara aktif, tetapi apa lagi, otak sedang melalui, tiba-tiba saya akan mati lemas sekarang, dan sebaik sahaja saya memikirkannya, segalanya, mekanisme berlari dan saya harus melalui semua lingkaran neraka. Saya mula bernafas dengan sangat keras, jantung saya mula berdegup kencang, tekanan meningkat dan akibatnya saya merasa tidak enak lagi dan secara moral saya keletihan dan terputus dari dunia selama beberapa hari. Otak telah menjalankan tugasnya. Anda berfikir "tidak, sepertinya saya," dan otak berkata kepada anda, "dan jika tidak, anda boleh mati" - dan di sini tubuh mula menentang degupan jantung, kegagalan pernafasan dan "kesenangan" yang lain.

Secara peribadi, saya yakin bahawa VSD adalah gambaran fantasi otak saya. Ya, saya mempunyai penyakit ini, ya, itu diprovokasi oleh beberapa faktor sebelumnya, tetapi sekarang otak saya secara terbuka bermain dengan saya, dan saya mesti terus bermain dengannya.

Buku ini banyak membantu saya, banyak membantu saya memikirkan semula, membantu saya memahami bahawa saya adalah orang yang sama dengan orang lain dan akan belajar mengurangkan risiko sawan dengan minimum.

Bagi saya secara peribadi, penyembuhan itu berlaku dalam beberapa peringkat..

  1. Sepenuhnya sesuai dengan kenyataan bahawa VSD selamanya, dan yang boleh saya lakukan hanyalah membatalkannya.
  2. Ketahuilah bahawa otak saya cuba menipu saya, dengan itu mempengaruhi sistem saraf saya dan sentiasa mengingatkan saya akan kengerian yang saya alami semasa serangan pertama.
  3. Saya bukan orang yang tidak sah dan bukan orang yang cacat. Saya adalah orang yang sama, seperti orang lain, dan saya dapat menjalani dan menikmati kehidupan dengan cara yang sama, anda hanya perlu mengekalkan latar belakang emosi anda dan tidak menyerah.

Sekarang peraturan utama saya dalam memerangi VSD, yang telah saya kenali dalam proses membaca buku, dan setelah membacanya, saya telah menguatkan fikiran saya dan saya berusaha mengekalkannya:

  1. Pengambilan. Sebaik sahaja otak melemparkan umpan kepada anda bahawa sudah tiba masanya untuk menyelamatkan badan anda, beralih kepada apa sahaja, serta-merta untuk tidak memikirkannya, di rumah - saya mula membersihkan, di kedai - ingat apa yang perlu saya beli, semasa berkunjung - saya terganggu oleh perbualan... Perkara utama adalah tidak berfikir dan tidak memberi tumpuan.
  2. Mandi sejuk dan panas. Ya, ini bukan omong kosong, tetapi kaedah yang betul untuk mencegah VSD, tk. ia adalah mandi kontras yang memberi kesan yang baik pada sistem saraf.
  3. Jangan mengabaikan ubat penenang. Tetapi tentu saja, meminumnya setiap hari juga tidak perlu. Sebagai contoh, untuk profilaksis saya minum triplet, saya membuatnya sendiri, ia merangkumi valerian, motherwort dan hawthorn (semuanya dalam versi cecair, saya mencampurkan satu pertiga daripada setiap cecair) Saya minum satu sudu teh tidak lengkap yang dicairkan dalam segelas air. Penenang yang sangat baik yang mempengaruhi sistem saraf, yang mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi jantung dan saluran darah.
  4. Sekiranya anda menjangkakan bahawa tekanan akan menurun dengan sendirinya, harapan ini dapat membawa anda ke serangan yang lebih besar, dan saya tidak akan membincangkan mengenai akibat yang paling negatif. Tetapi lonjakan tekanan tidak boleh dibiarkan, bagaimanapun, inilah jantungnya. Apabila tekanan mencapai norma maksimum saya, saya minum setengah tablet Enap, atau Captopril. Hal yang sama berlaku untuk denyut nadi, harap diperhatikan dan ingat - nadi dan tekanan adalah perkara yang berbeza, pil tekanan tidak akan memendekkan nadi anda, dan sebaliknya. Untuk berdebar-debar jantung, anda perlu mengambil ubat yang berasingan, bagi saya itu Anaprilin, setengah pil. Ia mesti diambil hanya ketika degupan jantung melebihi 90-100.
  5. Udara segar, makanan, tidur nyenyak. Inilah yang diketahui oleh semua orang, seperti senaman sederhana.

Dengan mematuhi peraturan ini, saya dapat mengurangkan serangan dan ketidakselesaan mereka yang hampir sama, yang sangat menggembirakan. Apabila, setelah semua penderitaan ini, anda hidup sekurang-kurangnya satu hari sepenuhnya, tanpa rasa takut, tanpa rasa tidak selesa, hidup kelihatan begitu indah

Semua yang saya jelaskan di atas adalah apa yang saya lakukan, dan sesuai dengan saya secara berasingan, berjumpa dengan doktor anda ubat apa yang boleh anda gunakan

Sekarang lagi mengenai buku. Buku ini tidak akan menyembuhkan anda, tidak akan menghilangkan fikiran, tetapi ia akan mengajar anda untuk mengawal kepala anda, mengawal apa yang anda lakukan, mengajar anda bagaimana menangani rangsangan luaran, membantu anda memahami bahawa anda adalah orang yang penuh

Saya pasti mengesyorkannya sebagai sejenis jalan menuju pemulihan dan pemulihan

DEAR GADIS DENGAN VVD MENYUKAI ARTIKEL SANGAT BANYAK

Dengan penyetempatan gejala utama dystonia vegetatif-vaskular, VSD dibezakan oleh jenis pernafasan, serebrum, kardiologi, gastroenterologi, vegetatif-viseral, dengan gangguan termoregulasi.

Vegeto-vaskular dystonia dapat menampakkan dirinya sebagai gejala yang berterusan - vaskular, neuromuskular, neuroendocrine, kognitif (gangguan fungsi intelektual), mental (neurosis, kemurungan, serangan panik) dan paroxysmal (paroxysmal) - hipotonik, jenis hipertensi, jenis campuran.

VSD jenis hipotonik dicirikan oleh penurunan tekanan darah.
VSD jenis hipertensi dicirikan oleh peningkatan tekanan darah.
VSD jenis campuran dicirikan oleh turun naik berkala dalam tekanan darah.

Semua jenis dystonia vegetatif-vaskular dicirikan oleh krisis. Dengan dystonia vegetatif-vaskular dari jenis hipertensi, terdapat kegelisahan, berdebar-debar, pergolakan tiba-tiba, gejala serangan panik, peningkatan tekanan darah, keadaan sejuk, kegigihan. Dengan dystonia vegetatif-vaskular jenis hipotonik - kelemahan umum, sesak nafas, loya, pudar di jantung, berpeluh, tekanan darah rendah. Dengan dystonia vegetatif-vaskular jenis campuran, semua gejala di atas menampakkan diri dalam satu atau lain cara.

Krisis vegetatif (sympathoadrenal) disebabkan oleh pengaruh utama sistem saraf simpatik - peningkatan tekanan darah, takikardia, hiperkinesis (gegaran) seperti menggigil, hipertermia, sakit jantung, ketakutan, kegelisahan, panik, peluh sejuk, mati rasa ekstremitas.

Krisis vasinsular VSD disebabkan oleh pengaruh utama sistem saraf parasimpatik - kelemahan, penurunan tekanan darah, gangguan pernafasan, bradikardia (penguncupan jantung yang perlahan dan, oleh itu, nadi), perasaan "pudar" jantung, pening, disfungsi sistem pencernaan, hiperhidrosis (berpeluh), poliuria.

Krisis bercampur menggabungkan pelbagai gejala dan kombinasi.

Perjalanan dystonia vegetatif-vaskular panjang, mungkin selama bertahun-tahun, dengan tempoh pengampunan dan pemburukan.

Pemeriksaan untuk dystonia vegetatif-vaskular

Untuk diagnosis VSD, diperlukan rundingan dari pelbagai pakar dan pemeriksaan (secara individu, bergantung kepada gejala yang dikesan). Ahli terapi, pakar neurologi, pakar oftalmologi, ahli endokrinologi, pakar sakit puan (untuk wanita) - senarai rundingan terpendek yang mungkin.

Untuk mengesahkan diagnosis VSD, perlu mengecualikan kemungkinan penyakit organik somatik yang dapat memberikan manifestasi sindrom dystonia vegetatif-vaskular pada setiap pesakit secara individu. Oleh itu, aduan terperinci dan gejala yang dikesan semasa pemeriksaan oleh doktor diberikan kajian yang diperlukan.

Tugas pesakit: untuk menyatakan secara terperinci perasaannya. Contohnya, bukan hanya - kepala saya sakit, tetapi terperinci - di mana ia sakit (dahi, belakang kepala, pelipis, di satu sisi atau meresap), bagaimana ia menyakitkan (denyutan, roti, pucuk, pecah...) apa yang anda rasa, sensasi apa yang disertai (mungkin tekanan pada mata dan telinga, mungkin muntah, pening, gangguan penglihatan...), yang mendahului munculnya sakit kepala - perubahan keadaan cuaca, tekanan, kerja berlebihan...

Dari kemungkinan pemeriksaan dengan VSD yang disyaki, pakar neurologi lebih kerap menggunakan - elektrokardiogram, dopplerografi vaskular, pengimejan resonans berkomputer dan magnetik, pemeriksaan pakar oftalmologi, ahli endokrinologi, ahli terapi. Untuk mengecualikan penyakit kelenjar tiroid (kedua-dua hipertiroidisme dan hipotiroidisme dapat ditunjukkan oleh gejala dystonia vegetatif-vaskular), ujian makmal digunakan - mereka memeriksa aktiviti hormon kelenjar tiroid dan ultrasound.

Apabila diagnosis VSD ditetapkan dan semua kemungkinan penyakit somatik dikecualikan, rawatan individu ditetapkan.

Rawatan dystonia vegetatif-vaskular

Sangat disarankan untuk mengubah gaya hidup untuk berjaya merawat dystonia vegetatif-vaskular: bekerja dan berehat, sukan dalam mod bermain digalakkan, tetapi tidak profesional, berenang, berjoging, aerobik, kecergasan, mandi kontras, berada di luar rumah, makan sihat, tidur 8 jam sehari, lawatan ke psikoterapis, rawatan spa di sanatorium profil neurologi menggunakan semua jenis balneotherapy (hidroterapi), refleksologi, aromaterapi, prosedur fisioterapeutik, urut. Pesakit sering tidak memandang serius cadangan PENTING ini dan dengan itu memburukkan keadaan mereka..

Persediaan untuk rawatan dystonia vegetatif-vaskular

Gunakan antidepresan dan ubat penenang.

Preskripsi ubat adalah individu - tanpa gejala. Betapa multifungsi sistem saraf autonomi, betapa beragamnya gambaran klinikal dystonia, kombinasi terapi yang ditetapkan sangat berubah-ubah. Doktor menetapkan semua ubat dan menunjukkan dosnya.

Dengan peningkatan tekanan darah - ubat antihipertensi, dengan takikardia - penyekat β, dengan hipotensi - vasoket, venoplant, detralex. Ubat ini diambil dengan rasa berat di kepala, berdenyut-denyut, sakit kepala yang meletup, bertambah buruk selepas tidur dan pada musim panas (pada kajian Doppler, kekurangan vena disahkan), mengambil masa yang lama dari 1 hingga 2 bulan, lebih kerap pada waktu petang 1 tablet.

Dengan pening dan peningkatan tekanan darah, anda boleh mengambil cavinton, cavinton retard, oxybral, sermion, nicerium. Dengan tekanan darah rendah dan pening - persiapan ginkgo-biloba - memoplant, ginkofar.

Dengan bunyi di kepala, betaserc ditambahkan - untuk orang dewasa, 16 mg 3 kali sehari atau 24 mg 2 kali sehari untuk waktu yang lama - dari 1 hingga 2 bulan. Sekiranya pening akut, anda boleh meletakkan tablet di bawah lidah untuk tindakan pantas..

Penenang mempunyai kesan anti-kegelisahan - nootropil, phenotropil, trental. Nootropil (piracetam, lucetam) diambil 1200 kali dua kali sehari - pada waktu pagi dan pada waktu makan tengah hari, sekurang-kurangnya sebulan. Phenotropil 1 tablet sehari. Glisin harus diserap 2 tablet tiga kali sehari selama 1-2 bulan.

Dalam rawatan dystonia vaskular vegetatif, adalah mungkin untuk menggunakan herba untuk ubat penenang (menenangkan), kesan antidepresan pada sistem saraf (normalisasi mood, melegakan kegelisahan, tekanan mental):

  • Melissa adalah ubat penenang dengan kesan antispasmodik dan anxiolytic, antidepresan. Avicena menyebut balsem lemon "Kegembiraan hati", yang membuat hati gembira, menguatkan semangat dan menjauhkan pemikiran gelap. Digunakan dalam bentuk teh perubatan, decoctions, infusions.
    deprim.
  • Hops - kesan sedatif, kesan analgesik.
  • Hawthorn - menormalkan degupan jantung, menurunkan tekanan darah, mempunyai kesan yang menenangkan.
  • Pudina - antispasmodik, hipnotik, penenang, koleretik, mengurangkan loya.
    Valerian - kesan sedatif, menormalkan tidur, melegakan tekanan psiko-emosi.
    Dadah gabungan digunakan - dormiplant, novo-passit, sedasen, sedavit.

Dengan VSD jenis hipertensi, ramuan penenang dan hawthorn, creeper paya, raunatin, rosehip dapat digunakan. Anda boleh mengambil infus cawan hawthorn 4 kali sehari sebelum makan (1 sudu bunga hawthorn dalam 1 gelas air panas, biarkan selama 2 jam). Anda perlu mengurangkan jumlah garam, kafein, alkohol, lemak yang dimakan. Diet perlu dipelbagaikan dengan vitamin - sayur-sayuran dan buah-buahan, delima, epal, limau gedang, bawang putih, coklat. Latihan fizikal ringan dan berjalan di udara segar, prosedur laut, refleksologi berguna.

Sekiranya VSD hipotonik, ginseng, Eleutherococcus, anggur magnolia Cina dapat digunakan, yang meningkatkan kecekapan dan tekanan darah - mereka mempunyai sifat tonik dan adaptogenik. Dengan peningkatan kegembiraan, insomnia, mereka tidak dapat digunakan. Pewarna ginseng diambil pada waktu pagi dengan perut kosong, 1 sudu teh selama sebulan. Oksigen, mutiara, mandi aromatik, pekeliling, pancuran tonik kipas, latihan fisioterapi, aktiviti sukan, refleksologi disyorkan.

Semua langkah-langkah ubat dan terapi ditetapkan dan dipantau oleh doktor.

Pakar neurologi doktor Kobzeva S.V..

Rundingan doktor mengenai dystonia vegetatif-vaskular

Soalan: Bagaimana cara menghilangkan dystonia vegetatif-vaskular (VVD)? Cara menyembuhkan dystonia vaskular vegetatif?

Jawapan: Untuk rawatan dystonia vegetatif-vaskular, doktor menetapkan ubat khas, antaranya ubat penenang dan antidepresan. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa pengambilan ubat untuk dystonia vegetatif-vaskular hanya perlu dengan pengetahuan doktor, kerana mereka boleh menyebabkan ketagihan!

Rawatan dystonia vaskular vegetatif dengan ubat-ubatan rakyat cukup berkesan: khususnya, infus untuk membersihkan saluran darah, infus jantung, tetapi hanya jika tidak ada kontraindikasi terhadapnya. Rawatan dystonia vaskular vegetatif dengan herba (hawthorn, motherwort, dll.) Juga merujuk kepada rawatan alternatif, dana ini hanya sebagai tambahan. Rawatan dystonia vegetatif-vaskular dengan ubat-ubatan rakyat dalam praktiknya tidak memberi pemulihan, tetapi memberi kesan yang baik pada tubuh, melegakan beberapa gejala.

Yang paling berguna dalam dystonia vaskular vegetatif adalah latihan fisioterapi, yang memberikan kesan penguatan umum pada tubuh. Fisioterapi dengan VSD adalah alat yang sangat baik untuk melatih badan dan meningkatkan prestasinya. Dengan dystonia vaskular vegetatif, pendidikan jasmani, difikirkan dengan mempertimbangkan usia, keadaan kesihatan pesakit, sangat diperlukan. Walau bagaimanapun, latihan VSD harus lembut dan tidak termasuk melompat. Perlu juga diingat bahawa gaya hidup aktif secara umum adalah pencegahan dystonia vegetatif-vaskular.

Rehat adalah ubat terbaik untuk dystonia vegetatif-vaskular. Secara semula jadi, seseorang tidak boleh berhenti dari pekerjaannya. Walau bagaimanapun, sangat mungkin dan perlu untuk melakukan perjalanan di luar bandar. Banyak perhatian diberikan kepada rawatan gejala dystonia vaskular vegetatif di sanatorium - terdapat banyak prosedur khas yang akan membantu seseorang merasa lebih baik. Berdasarkan hasilnya, kita dapat mengatakan bahawa dalam rawatan dystonia vegetatif-vaskular, prosedur spa tidak dapat diganti..

Soalan: Saya mempunyai diagnosis dystonia vegetatif-vaskular. Saya diberi ubat oleh doktor, tetapi tidak ada peningkatan dalam keadaan saya selepas rawatan. Dalam kes ini, bagaimana saya boleh menyembuhkan VSD?

Jawapan: Penyebab penyakit seperti VSD selalunya adalah gangguan psikologi (tekanan, kemurungan, neurosis, kerja berlebihan, keletihan kronik). Kesihatan mental tidak dapat dipisahkan dari kesihatan fizikal; kesihatan sejati menggabungkan kedua aspek. Ketakutan, fobia - ini menyebabkan serangan panik, dystonia vegetatif-vaskular atau sindrom keletihan kronik. Semua ini dirawat oleh psikoterapi tanpa pil, menggunakan teknik yang mapan. Rawatan menggunakan terapi tingkah laku dan hipnoterapi.

Soalan: Apa yang lebih baik - minum ubat dan antidepresan selama bertahun-tahun atau menyingkirkan gejala serangan VSD dan panik ketika mengunjungi psikoterapis?

Sekiranya penyebab penyakit ini adalah faktor fizikal, maka mungkin dan perlu untuk menetapkan ubat untuk rawatan VSD. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan untuk dystonia vaskular vegetatif, yang disebabkan oleh gangguan psikologi, tidak relevan. Dalam kes ini, ubat-ubatan rakyat tidak akan membantu dalam rawatan VSD. Dalam kes ini, bantuan psikologi profesional diperlukan untuk merawat dystonia vaskular vegetatif. Hanya dalam kes ini, rawatan VSD akan benar-benar berkesan..

S: Bagaimana dystonia vaskular vegetatif dikaitkan dengan serangan panik??

Gambaran serangan panik sangat mirip dengan gambaran mengenai gejala dystonia vaskular vegetatif semasa krisis (serangan VSD). Sifat serangan panik dan eksaserbasi VSD adalah sama: dalam tubuh pada saat-saat ini terdapat kepekatan adrenalin, norepinefrin dan asetilkolin yang tinggi. Bahan aktif secara biologi ini adalah penyebab beban emosi dan kesakitan. Itulah sebabnya pesakit yang memerlukan rawatan untuk serangan panik sering didiagnosis dengan dystonia vaskular vegetatif dan ubat-ubatan yang ditetapkan untuk VSD, sementara orang memerlukan bantuan psikologi. Adalah mudah untuk mengelirukan serangan dystonia vaskular vegetatif dan serangan panik, terutamanya kerana tidak semua doktor di Rusia tahu mengenai serangan panik. Kesakitan pada VSD (dan terutama ciri sakit kepala pada VSD) sering tidak memerlukan rawatan dengan ubat-ubatan, tetapi ia tetap diresepkan. Namun, walaupun untuk menurunkan tekanan darah (meningkat dengan VSD jenis hipertensi), pil tidak diperlukan, tetapi bantuan psikologi profesional yang cepat.
Rawatan serangan panik dan gejala VSD, seperti rawatan fobia, selalunya tidak memerlukan ubat..

Ulasan VSD mengenai ubat, pertukaran pengalaman, siapa yang dirawat dan bagaimana

Pendidikan tinggi:

Universiti Negeri Kabardino-Balkarian dinamakan sempena H.M. Berbekova, Fakulti Perubatan (KBSU)

Tahap pendidikan - Pakar

Pendidikan tambahan:

"Kardiologi"

GOU "Institut Latihan Lanjutan Doktor" Kementerian Kesihatan dan Pembangunan Sosial Chuvashia

Dystonia vegetatif-vaskular saya muncul pada bulan November tahun lalu. Apa yang saya alami selama beberapa bulan akan datang tidak diinginkan oleh musuh terburuk saya. Panik liar, sakit jantung, migrain, mual, pingsan. Diperiksa oleh doktor dari semua arah. Adakah banyak analisis dan penyelidikan yang mahal. Tiada masalah ditemui di badan. Saya mencuba antidepresan, tetapi saya cenderung mengambil pil. Mereka ketagihan dan mempunyai banyak kesan sampingan. Oleh itu, saya melepaskannya. Sekarang saya melawat ahli psikoterapi. Selepas beberapa sesi saya berasa seperti seorang lelaki. Saya akan terus berjalan.

Dia jatuh sakit dengan dystonia vegetatif-vaskular dengan serangan panik lebih dari tiga tahun yang lalu. Saya segera berhenti minum alkohol. Cipralex dan Truksal, vitamin yang disuntik. Kesannya hanya sementara. Gejala VSD muncul lagi, tetapi tanpa serangan panik. Dan terima kasih untuk itu. Baru-baru ini, atas cadangan doktor, dia berhenti merokok, tetapi keadaannya tidak bertambah baik. Hanya menjadi lebih mudah marah. Saya takut minum pil. Mereka berbahaya, dan sukar untuk turun ketika itu. Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Saya sakit VSD sejak 2013. Sekarang saya berusia 25 tahun. Setelah mengunjungi rakan-rakan, tekanan darah saya meningkat kepada 200/100, kepala saya mula berpusing, saya berasa sakit. Kami dimasukkan ke hospital, melakukan pemeriksaan menyeluruh. Mereka memeriksa semuanya: darah, air kencing, jantung, ginjal, dan melakukan MRI kepala. Tidak menjumpai apa-apa. Saya habis, dan tekanan melonjak lagi. Saya pergi ke hospital lain untuk pemeriksaan semula. Hasilnya sama: sihat sepenuhnya. Secara umum, ini adalah bagaimana saya hidup selama beberapa tahun. Saya mengalami sakit kepala yang berterusan, beberapa kali sehari, degup jantung saya meningkat, sesak nafas terseksa. Saya tidak mengambil ubat kuat, saya hanya minum teh herba yang menenangkan. Ini sedikit membantu, tetapi serangan itu kembali.

Kemudian saya menemui sebuah buku karya A. Kuropatov, "Ubat untuk dystonia vaskular vegetatif." Ia mengatakan bahawa jika serangan berlaku beberapa kali dalam keadaan tertentu, pesakit menarik perhatian mereka. Dan kemudian refleks terkawal dicetuskan. Sebenarnya, kali pertama menjadi buruk kerana beberapa alasan yang boleh difahami - kurang tidur kronik atau curahan alkohol. Kali berikutnya badan gagal, hanya kerana orang itu menjangkakan serangan, berada dalam keadaan yang sama seperti kali pertama. Oleh itu, sebenarnya tidak ada masalah. Semuanya hanya dalam kesedaran. Secara umum, saya mengesan kemunculan gejala dan menyedari bahawa bagi saya situasi konflik menjadi provokator krisis. Saya mengecualikan beberapa rakan dari kalangan sosial saya, dan ia menjadi lebih mudah bagi saya.

Saya diseksa oleh VSD selama beberapa. Serangan pertama berlaku setelah minum pada suatu hari, dan minum kopi keesokan harinya. Tekanan meningkat dengan mendadak. Ia seperti akhir. Nah, dia berhenti minum dengan segera. Saya fikir ini adalah kes terpencil. Tetapi kemudian ia menjadi lebih teruk. Saya hampir tidak menghabiskan satu semester di universiti. Tekanan terus meningkat, kepala terasa sakit, walaupun doktor tidak menemui patologi. Pada musim panas saya beristirahat di laut, mula berjalan lebih banyak di udara segar, cukup tidur, dan gejala hilang. Secara umum, saya menyedari bahawa masalahnya adalah tekanan kerana belajar dan rutin harian yang tidak normal. Semasa pulang, saya mula tidur pada waktu yang sama, makan dengan betul, dan bersukan. Saya juga mahu berhenti merokok, tetapi setakat ini saya tidak mempunyai kehendak yang cukup. Serangan menjadi kurang kerap. Tetapi sekiranya terdapat tekanan, atau kesibukan di tempat kerja, gejala yang tidak menyenangkan akan kembali. Bagi saya sendiri, saya membuat kesimpulan bahawa semua masalah adalah disebabkan oleh beban yang berlebihan. Tubuh membela diri. Perlu rehat lebih banyak.

Bukan dystonia yang perlu dirawat, tetapi penyakit yang menyebabkannya. Dalam kes saya, ternyata osteochondrosis serviks. Fisioterapi dan urut ditetapkan. Keadaan kesihatan telah bertambah baik. Tetapi anda harus kerap mengunjungi tukang urut, sekurang-kurangnya seminggu sekali. Dan idealnya, ubah gaya hidup anda. Tiada kerja tidak aktif selama 12 jam sehari! Bergerak lebih banyak!

Walaupun semasa serangan, kemampuan untuk mengalihkan perhatian dari gejala yang menyakitkan ke dunia luar sangat membantu. Kemahiran meditasi membantu saya. Tidak ada yang eksotik dan rumit dalam amalan ini. Internet penuh dengan maklumat. Semua kejayaan dalam rawatan!

Saya mengalami serangan PA yang teruk di kereta bawah tanah. Untuk masa yang lama, saya sama sekali mengelakkan perjalanan. Sekali saya terpaksa pergi. Kereta api berhenti sama sekali di terowong dan berdiri di sana selama beberapa minit. Saya fikir saya akan kehilangan fikiran saya atau hati saya akan berhenti. Saya memutuskan bahawa ini tidak lagi dapat diteruskan dan saya perlu melawan penyakit ini.

Saya perhatikan bahawa ketika saya makan, saya terganggu. Oleh itu, saya mula minum yogurt dan coklat bersama saya di jalan raya. Dan perlahan-lahan makan ketika kereta api melewati terowong. Oleh itu, saya berhenti mengelakkan kereta bawah tanah. Kemudian saya beralih ke air biasa, permen karet. Sekiranya saya merasa panik semakin hampir, saya akan menghidupkan muzik dan bermain di telefon saya. Sangat mengganggu. Secara umum, akhir-akhir ini VSD tidak mengganggu saya lagi.

Saya mula-mula merasakan gejala serangan panik pada usia 10 tahun. Pada mulanya, terdapat rasa tidak selesa di perut, mual. Kemudian jantung saya berdegup dengan liar. Oleh itu, saya belajar apa itu carvalol. Kemudian selama beberapa tahun semuanya tenang: tidak ada penyakit. Tetapi pada usia 13 tahun saya mula menghidap aritmia. Sebarang tekanan menimbulkan peningkatan kadar denyutan jantung. Saya menjadi sangat hipokondria. Saya takut keluar, mengelakkan aktiviti fizikal. Panik sampai ke tahap bahawa degup jantung saya semakin cepat walaupun saya terbaring tidak bergerak di tempat tidur. Ibu bapa saya berulang kali memanggil ambulans, tetapi kami tidak mendapat penjelasan mengenai keadaan saya. Lulus peperiksaan komprehensif, mendapatkan pakar kardiologi yang baik. Doktor menjelaskan bahawa sehingga saya berhenti mengacaukan diri, tidak ada yang dapat membantu saya. Selepas perbualan itu, saya berhenti merasa kasihan pada diri sendiri dan takut akan sawan, dan hidup saya berubah secara mendadak. Ya, serangan itu tidak berjaya ke mana-mana, tetapi saya telah belajar mengawal keadaan saya. Saya menenangkan nafas, saya hanya memikirkan yang baik. Ia mengambil masa kira-kira 20 minit dan gejala yang tidak menyenangkan itu hilang. Selama 14 tahun yang lalu, VSD secara praktikal tidak mengganggu saya. Hanya sekali sekala. Dan ketika itu, hanya ketika saya minum kopi yang kuat atau sangat risau terbang di kapal terbang.

Saya ingin memberitahu anda bagaimana saya menyembuhkan dystonia vegetatif-vaskular. Saya mengetahui penyakit ini sejak 2010. Semuanya bermula dengan migrain, sakit dada, dan serangan panik. Saya berjumpa dengan semua doktor sehingga saya berjumpa pakar neurologi. Osteochondrosis tulang belakang serviks dan toraks dijumpai. Saya minum seperti yang ditetapkan oleh doktor antipsikotik, tetapi tidak mendapat kesan positif daripada rawatan dengan pil.

Kemudian saya mengambil masalah ke tangan saya sendiri. Saya mula melakukan sedikit latihan pagi dan berjoging. Enam bulan kemudian, gejala VSD hilang, dan setelah setahun saya lupa tentang masalah punggung saya. Semuanya sungguh luar biasa. Tetapi tidak lama kemudian saya cedera, kerana tidak lama saya tidak dapat bersukan. Enam bulan kemudian, VSD kembali mengalami serangan panik. Yang pasti, saya lulus peperiksaan. Diagnosis disahkan.

Perjuangan dimulakan lagi. Latihan asas setiap pagi, berjalan, bar mendatar (sekurang-kurangnya hanya tergantung). Penambahbaikan tidak lama lagi. Serangan panik hilang, sesak nafas hilang, ringan di badan muncul.

Oleh itu, nasihat saya: lupakan ubat, mereka tidak membantu. Lebih banyak bergerak, bermain sukan. Berlari setiap hari, berenang, bar mendatar. Elakkan tekanan. Berhenti merokok. Jangan takut dengan serangan PA. Pada mulanya anda boleh minum pil valerian, carvalol untuk menenangkan diri, dan pergi ke gimnasium.

VSD saya memprovokasi pengambilan jurutera tenaga sukan. Saya pergi ke hospital selama enam bulan dan menganggapnya sudah berakhir. Baik antipsikotik, atau ubat penenang, atau antidepresan benar-benar membantu. Oleh itu, saya mula berusaha sendiri. Sepenuhnya mengubah bulatan sosial. Dia berhenti berkeliaran di kelab. Dia mula bermeditasi, mengambil yoga. Menambah berbasikal. Dan saya merasakan keadaan kesihatan saya yang normal mulai kembali. Saya menasihati semua orang untuk mengatur kehidupan mereka sedemikian rupa sehingga mereka merasa baik bukan hanya di bilik mereka..

Saya berumur 20 tahun dan bekerja keras. Saya menulis program. Saya menghabiskan hari di tempat kerja, pada waktu petang saya hanya tidur beberapa jam. Kemudian dia bangun, minum beberapa tin minuman tenaga dan duduk untuk bekerja semula. Dan seterusnya sehingga subuh, dan kemudian kembali bekerja. Secara semula jadi, dia juga menyalahgunakan kopi. Dan saya menjalani mod ini selama kira-kira lima bulan. Sudah tentu, saya tidak cukup tidur, tetapi secara keseluruhan saya berasa selesa.

Kemudian badan tidak tahan, dan penyakit mula terganggu. Entah bagaimana dalam perjalanan pulang saya merasakan sensasi terbakar di hati. Sesampai di rumah, dia minum ubat penenang dan tidur. Ketika saya bangun, keadaannya semakin teruk. Tekanan meningkat kepada hampir 200. Saya memanggil ambulans. Doktor menyuntik sesuatu, dan saya berasa lebih baik. Saya berehat selama seminggu, ia menjadi lebih baik. Tetapi rasa sakit di hati saya kembali. Setahun kemudian, mereka mula melakukan serangan panik - ketika berguling di dalam kereta, di kereta bawah tanah, ketika memasuki lingkungan yang tidak dikenali. Saya mula berjumpa doktor, mencari alasan untuk kesihatan saya yang buruk. Tetapi hasil ujian mengatakan bahawa saya benar-benar sihat. Saya terus menderita, mula menghindari tempat yang tidak dikenali.

Suatu ketika, setelah serangan PA yang lain, saya memakai kasut dari kemarahan, menghidupkan muzik pemain sepenuhnya dan berlari ke arah tasik tempatan. Setelah beberapa ratus meter, dia mula tersedak dan berfikir bahawa saya akan mati. Tetapi saya memaksa diri untuk berlari lebih jauh, mengatasi rasa sakit, dan, saya terkejut, tidak pingsan. Lebih-lebih lagi, dia sampai ke tasik secepat mungkin. Ia berjarak kira-kira 4 km. Kemudian saya menyedari bahawa semuanya tidak menakutkan seperti yang saya fikirkan sebelumnya. Berjoging saya sudah menjadi kebiasaan harian. Selepas 6 bulan, dia sudah dapat berjalan sejauh 20 km sehari. Saya mandi kontras, pergi ke kolam renang. Kesakitan hilang. Benar, PA berulang kali secara berkala. Biasanya selepas minum alkohol. Oleh itu, adalah wajar untuk mengecualikannya..

Saya ingat dengan baik ketika pertama kali saya menyerang VSD. Itu 7 tahun yang lalu. Saya sampai di taman pada hari musim panas. Saya tiba-tiba mual, pening, sesak nafas. Kemudian simptom-simptom tersebut secara berkala kembali, kepada mereka ditambahkan rasa takut kehilangan kesedaran dan mati.

Saya fikir saya sakit teruk. Lulus banyak peperiksaan. Semua analisis adalah normal. Sekarang saya faham bahawa tekanan perpisahan dengan gadis itu adalah penyebab segalanya. Saya berpendapat bahawa orang yang terdedah kepada pengalaman emosi dan analisis masalah kehidupan lebih mudah terdedah kepada dystonia vegetatif-vaskular. Satu lagi ciri yang membezakan adalah hipokondria. Setelah serangan pertama, analisis dan pencarian gejala baru dimulakan, harapan untuk yang terburuk dikejar.

Hanya beberapa tahun kemudian, saya mendengar tentang diagnosis seperti VSD, yang ulasannya sangat bertentangan. Saya mula naik forum di Internet, mempelajari pelbagai kaedah rawatan. Dan kemudian saya menyedari bahawa saya sebenarnya sihat dan tidak akan mati secara tiba-tiba di jalan. Saya pergi ke psikoterapi. Dia menetapkan ubat antidepresan untuk saya. Saya meminumnya tidak lebih dari dua hari, kerana saya muntah dari mereka pada waktu malam.

Saya sangat kagum dengan kisah kejayaan seorang lelaki yang menyembuhkan VSD dengan berjalan lancar. Diilhamkan oleh contoh positif, saya mula pergi ke gim, walaupun ada larangan doktor. Pada mulanya, saya cepat letih, saya selalu mengalami serangan PA. Saya takut saya akan kehilangan kesedaran dan memalukan diri di hadapan orang lain. Tetapi ketakutan saya tidak pernah menjadi kenyataan. Kelas yoga kumpulan ditambahkan ke gimnasium. Suatu hari saya menyedari bahawa saya berasa lebih baik. Saya berhenti merokok dan minum alkohol. Ini juga menyumbang kepada peningkatan kesejahteraan. Tetapi sebaik sahaja anda berehat sedikit dan melanggar peraturan, serangan itu kembali.

Berdasarkan pengalaman saya sendiri, saya menasihati anda untuk menjalani gaya hidup yang sihat, selalu bersukan secara teratur, dan jangan biarkan diri anda menghadapi setiap serangan penyakit. Untuk kepastian anda sendiri, lulus semua ujian, menjalani pemeriksaan, pastikan anda sihat sepenuhnya. Pada peringkat awal, untuk menghilangkan gejala, anda boleh minum ramuan yang menenangkan - St. John's wort, chamomile, pudina. Tetapi anda boleh menyembuhkan VSD tanpa pil.

Saya berumur 24 tahun. Beberapa bulan yang lalu, saya mengalami serangan panik. Hati saya tiba-tiba mula berdegup dengan cepat, saya diserang demam, mula tersedak. Nampaknya saya akan mati. Serangan dahsyat berulang, tetapi doktor tidak dapat menolong. Saya berhenti mengambil ubat penenang dan cuba mengatasi ketakutan saya terhadap apa yang menimbulkan serangan itu. Saya mula melakukan perkara yang sebelumnya saya hindari: pergi ke kelab, minum alkohol, kopi. Dia banyak ketawa dan bersenang-senang dengan rakan-rakannya, berhenti merasa gementar tentang masalah kecil. Dan saya berjaya mengatasi VSD. Ini semua mengenai jiwa. Sekiranya anda takut akan serangan lain dan menunjukkan simptomnya secara terperinci, maka ini akan menimbulkan serangan. Sudah tentu, ketakutan tidak mudah ditangani. Tetapi anda perlu memahami bahawa badan dikawal melalui otak, dan kemudian semuanya akan berjalan lancar..

Dia jatuh sakit beberapa tahun yang lalu. Saya berumur 25 tahun. Saya mengabaikan tanda-tanda pertama, dan, nampaknya, sia-sia. Tekanan mulai meningkat, ketakutan obsesif dan serangan panik muncul. Saya diberi ubat penenang. Serangan panik hilang, tetapi kesan sampingannya muncul. Terdapat rasa berat di kepala, kelesuan. Dia mengurangkan dos sebanyak 2 kali, dan kemudian menolak sepenuhnya untuk minum ubat. Saya sedar bahawa masalahnya hanya ada di kepala saya. Dia mula mengelilingi dirinya dengan hal-hal positif, berhenti menonton berita, hanya menonton program hiburan dan komedi, berusaha menjalani kehidupan yang normal. Pada mulanya, dia membawa pil untuk ketenangan fikirannya sendiri, tetapi berusaha mengatasi PA sendiri. Saya cuba mengalihkan perhatian, menarik nafas perlahan, mengepalkan penumbuk saya. Dan saya berjaya mengatasi VSD. Perkara utama adalah jangan takut.

Saya menderita VSD sejak berusia 17 tahun. Selama 10 tahun yang lalu, saya menjalani semua pemeriksaan, doktor, mencuba pelbagai kaedah dan ubat. Secara keseluruhan, rawatan tersebut memberikan hasil yang tidak memuaskan. Serangan panik dan pengsan kembali. Kira-kira setahun yang lalu saya menemui ahli terapi gestalt. Pergi setiap minggu selama enam bulan. Ia menjadi lebih mudah. Sekarang saya meneruskan sesi psikoterapi, tetapi saya jarang pergi - 2 kali sebulan. Dari pengalaman saya sendiri, saya akan mengatakan: pil tidak berguna, mereka hanya menekan gejala. Masalah sebenar - masalah psikologi - masih ada. Oleh itu, saya menasihati anda untuk mencari pakar yang cekap dan mula bekerja dengan jiwa anda..

Pengalaman saya. Neurosis, dystonia vegetatif-vaskular dan apa yang perlu dilakukan mengenainya?

Helo! Selama beberapa bulan sekarang, saya mempunyai perasaan bahawa saya harus berkongsi pengalaman saya. Kerana saya banyak membaca, melihat, berbual dengan orang lain, tetapi hanya terdapat banyak maklumat berharga. Dan setelah menonton satu video, saya menyedari bahawa saya hanya perlu memberitahu dan berkongsi, sekurang-kurangnya di mana, bagaimana saya mengatasi neurosis, ia juga merupakan gangguan sistem autonomi.

Jadi, sebenarnya, semua ini telah terkumpul dalam diri saya selama bertahun-tahun. Tubuh sentiasa memberi isyarat bahawa anda perlu menjaga diri sendiri, hanya kita yang tidak mendengar isyarat ini.

Kali pertama, 4 tahun yang lalu, saya mula mengalami masalah serius dengan saluran gastrousus. Setelah melakukan semua kajian, saya diberi rawatan yang sama sekali tidak membantu saya, itu sungguh. Setelah membuat gastroskopi kawalan setelah 2 bulan rawatan, doktor memberitahu bahawa semuanya baik-baik saja dengan saya. Dan dia menasihati saya untuk berjumpa dengan psikoterapis. Sungguh bodoh, saya fikir, tetapi dia sendiri perlu melihatnya. Sementara itu, saya bimbang perpisahan saya dengan seorang lelaki dan semuanya berjalan lancar dengan saya.

Loceng seterusnya muncul kira-kira satu tahun. Saya mula bergoyang tanpa alasan, tanpa alasan. Saya berdosa kerana tekanan darah rendah. Nampaknya anda berbaring sehari di rumah dan semuanya baik-baik saja. Pada masa itu, saya mula bekerja dengan orang yang hanya mendorong saya, meletakkan banyak perkara kepada saya. Menjelang musim bunga, keadaan bertambah buruk di tempat kerja dan saya mengalami konflik yang serius dan mereka menemui saya dan saya berpindah ke arah lain firma.

Baiklah, semuanya nampak baik-baik saja, dan dengan suasana seperti tidak ada, dan saya mula menurunkan berat badan dengan pesat. Tetapi saya menjadi sangat curiga, sedikit tertusuk, saya segera memikirkan yang buruk. Saya memutuskan sebelum pergi ke laut dengan anak untuk diperiksa sepenuhnya, kerana pemikiran muncul dan tersekat di kepala saya, bagaimana jika saya mempunyai apa yang saya ada, saya akan pergi ke sana, ia akan menjadi buruk bagi saya, di mana anak saya akan dibawa?!

Sudah tentu, mereka tidak menjumpai apa-apa dengan saya!

Saya terbang untuk berehat dan perkara pertama semasa ketibaan saya terpaksa menghubungi doktor! Saya memanggilnya ke sana dua kali!

Walaupun, melihat ke belakang, saya memahami bahawa percutian itu sangat baik, seperti Mallorca, laut dan semua yang ada di sekitar!

Tiba di rumah (by the way, saya terus mencair, iaitu, dalam 3 bulan saya kehilangan 10 kilo, bahkan tidak menurunkan berat badan dengan sengaja!) Saya memutuskan bahawa saya perlu menusuk nasolab saya dengan gel! Secara semula jadi, saya sangat risau, kerana saya menjadi orang yang sangat mencurigakan! Dan kemudian ia bermula. Ada yang tidak betul, kawasan di mana gel meradang. Sinusitis dahsyat bermula, yang tidak pernah saya alami. Gel itu, jatuh ke tempatnya, pembengkakan itu hilang, tetapi Laura sangat malu kerana sinusitis bertepatan dengan suntikan gel. Dengan tergesa-gesa dan meminta jurusolek untuk membuang gel itu, kami mengeluarkannya. Saya mengubati resdung, keadaannya tidak dapat dijelaskan dengan kata-kata, semuanya sakit, leher, kepala di pelipis, dahi, mustahil untuk bernafas. Kami dirawat hampir sebulan. Setelah mengubati sinusitis, leher saya mula sakit teruk, lebih-lebih lagi daripada ketika saya menghidap sinusitis. Seminggu menyeksa leher dan hanya ada kiamat (seperti yang saya fikirkan) kesihatan saya, saya mengalami pening yang teruk. Berbaring, berdiri, kepala saya sentiasa berpusing. Saya melakukan imbasan MRI segala-galanya, mereka mendapati osteochondrosis tulang belakang serviks dan mula mengubatinya, semua gejala dikaitkan dengan osteochondrosis. Sekarang bayangkan bahawa saya pergi ke doktor selama sebulan, dan luka seperti cacing selepas hujan..

Ringkasnya, osteochondrosis ini dirawat selama 2 bulan lagi. Sehinggalah saya berhenti tidur. Terdapat penggera yang dahsyat, dan kemudian, serangan panik! Pada waktu malam anda membuka mata anda dan anda tidak boleh tidur. Saya bangun pada waktu pagi - tidak cukup tidur, saya tidak mempunyai kekuatan sama sekali, bagaimana saya pergi bekerja tidak jelas. Dan pada masa yang sama, kepala, leher dan pening selalu sakit. Tidak ada yang memberikan cuti sakit :) Akhirnya, para doktor memutuskan bahawa bukan osteochondrosis yang perlu saya rawat, tetapi saraf saya. Pakar neurologi itu minum saya sebagai antidepresan dan menasihati saya untuk pergi ke Klinik Neuroses.

Mereka membawa saya ke klinik dengan cepat, dan segera mendiagnosis saya dengan gangguan sistem autonomi, saya tidak mengalami keadaan tertekan. Mereka berbaring di sana selama 3 minggu, banyak prosedur. Selama 3-4 hari, pening dan sakit dihilangkan. Dipam dengan pil penuh! Antidepresan, banyak phenazepam (baik pada waktu pagi dan petang), antipsikotik, dan pada amnya banyak! Secara semula jadi, saya bimbang dengan pertanyaan tentang kapan saya boleh melepaskan pil dan apakah itu ketagihan. Sudah tentu, mereka memberi jaminan bahawa tidak ada ketagihan, dan bahawa dalam setengah tahun anda akan menghilangkannya. Tidak ada penekanan khusus pada psikoterapi, ada kelas relaksasi, tetapi tidak ada yang benar-benar dapat mengatakan apa-apa, tidak ada nota pengantar. Adakah anda mahu - pergi, tidak mahu - jangan pergi.

Setelah meninggalkan klinik, saya tentu saja merasa seperti manusia, tetapi setelah sebulan ia menjadi lebih teruk, saya terpaksa menukar pil. Secara amnya, setengah tahun, keadaan seperti buaian, lepas landas, kemudian jatuh. Tidak ada kesudahan dan kelebihan ini, Lebih baik - saya cuba menurunkan dosnya, dan sekali lagi tidak baik. Sudah tentu selama ini, saya bermimpi bagaimana untuk menghilangkan pil, di klinik di Klinik Neuroses, mereka sudah mengatakan bahawa anda perlu minum sekurang-kurangnya setahun. Tetapi tidak kira berapa banyak saya bercakap dengan orang-orang yang sebaris, mereka semua duduk lama dan pil-pil yang ketat, tanpa lumen dan prospek untuk melepaskannya.

Kebetulan anak perempuan saya pergi ke kelas di Pusat Pertuturan dan di sana seorang psikologi kanak-kanak, melihat pesakitnya di dalam saya, menasihati saya kepada rakannya seorang psikoterapis.

Dan saya memulakan perjalanan untuk pemulihan!

Secara amnya, saya pergi menemuinya selama 3 bulan, setiap minggu. Dia tidak melakukan psikoanalisis mendalam dengan saya, ada saat dan pertanyaan yang saya ada untuknya, kami menganalisis. Sebagai contoh, saya sangat takut dengan pemikiran negatif, hanya menakutkan yang naik ke kepala saya seperti lipas. Saya belajar untuk memantau pemikiran ini, membongkar dan memahami bahawa ia merosakkan! Setelah seminggu melakukan analisis sedemikian dalam pemikiran negatif, ia menjadi lebih kurang, dan bahkan lebih sedikit lagi! Salah satu blok utama pelajaran adalah (TADAM) RELAXASI! Sekiranya anda ingin mempunyai sistem autonomi yang lebih kurang sihat, lepaskan kepala anda dari fikiran sesering mungkin. Itu benar-benar, pada mulanya biarkan sebentar, maka ia akan menjadi dua, dan seterusnya. Semakin senyap di kepala anda, semakin baik! Terdapat juga latihan, terdapat banyak latihan, dan ia BEKERJA. Pada bulan pertama hasilnya sangat kecil, yang membuat saya sangat tertekan, kemudian ada masa "kadang-kadang sangat baik, kadang-kadang sangat buruk." Pada masa itu, pemikiran muncul untuk berhenti dari kelas, tetapi saya mengatasi diri saya dan meneruskannya. Nah, setelah kira-kira 2.5 bulan dari awal kelas, saya mendapat keputusan yang stabil. Sekiranya saya berasa tidak enak, saya tahu apa yang harus dilakukan dan semuanya berjaya! Saya segera melepaskan antidepresan, kerana secara dalaman saya faham bahawa saya sama sekali tidak memerlukannya. Dengan ubat lain, lebih sukar, saya membuang 1/8 tablet setiap 2 minggu dan itu adalah pengeluaran mini (jadi semua perbincangan mengenai fakta bahawa tidak ada pergantungan adalah dusta).

Pada masa ini, saya dapat mengatakan bahawa saya telah tanpa ubat selama lebih dari enam bulan, saya mengalami kemerosotan, tetapi saya segera menarik diri dan mengingat semua pengetahuan yang diperoleh dari psikoterapis. Dan ia berfungsi!

Setelah melalui semua ini, saya ingin memberi nasihat kepada sesiapa sahaja yang mempunyai masalah dengan sistem autonomi - lari ke psikoterapis, jangan bawa diri ke pil - ini adalah jalan ke mana-mana!

Sayangnya, tidak begitu banyak orang melepaskan ubat mereka, kerana sistem penjagaan kesihatan kita berfungsi bukan untuk menyembuhkan, tetapi hanya untuk melegakan gejala. Oleh itu, hanya sedikit pakar yang memahami apa yang perlu dilakukan.

Ahli psikoterapi saya percaya bahawa pil adalah ukuran yang melampau, bahawa jika anda merasa tidak enak, tetapi anda berjalan sendiri, maka bertahanlah, kerjakan diri anda dan anda akan gembira!

Saya harap saya dapat membantu sekurang-kurangnya satu orang sekarang :)

Cara merawat ulasan vd

khkm. perlu melakukan pemeriksaan penuh.
Saya menghidap VSD semasa mengandung, selepas itu berlalu. tetapi saya tetap hipotonik.
anda perlu memahami apa yang berkaitan dengan VSDnya, dan kemudian selesaikan penyebabnya. semua ini adalah akibatnya

semoga berjaya dan kesihatan kepada suami dan anda yang mengalami terepnia!

khkm. perlu melakukan pemeriksaan penuh.
Saya menghidap VSD semasa mengandung, selepas itu berlalu. tetapi saya tetap hipotonik.
anda perlu memahami apa yang berkaitan dengan VSDnya, dan kemudian selesaikan penyebabnya. semua ini adalah akibatnya

semoga berjaya dan kesihatan kepada suami dan anda yang mengalami terepnia!

Ya, hanya itu sahaja tinjauannya selesai! Terdapat hanya gastritis perut dan itu sahaja! Semua yang lain baik-baik saja!

»Ditambah kemudian

ya, ketika tekanan saya 120 hingga 70, saya memanggil ambulans, baik atau dekat dengannya. tekanan 110 Saya sudah merasakan sakit kepala dan loya.
masih, kerana saya mempunyai 80 (90) dengan 60

neuralgia jelas bahawa ia menyedot: tingkap terbuka (draf, tingkap di dalam kereta), atau kondensor. semuanya dapat diperbaiki, tetapi tekanan yang berkaitan dengannya telah ditulis kepada anda: anda perlu melakukan pemeriksaan PENUH.

Saya akan menerangkan dengan contoh suami saya sendiri: 8 tahun yang lalu dia diseksa oleh hipertensi arteri yang teruk - tekanan melonjak dari segalanya! fikir buah pinggang! taipkan air yang dikeluarkan dengan teruk, tetapi ia meningkatkan tekanan! pergi untuk memeriksa - semuanya baik-baik saja!
Mereka mula memeriksa lebih jauh, ternyata kandungan hormon yang disebut ADRENALINE dalam darahnya berlebihan. - kelenjar rembesan dalaman tidak berfungsi dengan baik.
masuk ke dalam darah menjadikan jantung mengepam darah secara intensif, meningkatkan tekanan.

wooooooo bagaimana ia berlaku.
sekarang dia menggunakan penyekat iklan. selamanya dan selamanya.

Dan apakah simptom-simptom yang dia jatuh sakit?
Keadaan buruk adalah apa ?
Di sini, kadang-kadang gnat mula muncul di mata saya, pada mulanya sedikit - kemudian semakin banyak (dan mereka kelihatan seperti titisan kaca. Pada masa yang sama, ia boleh menyebabkan panas dan sejuk dan menggigil, dan saya berfikir buruk.
Glycine membantu, 5 tablet di bawah lidah Corvalol dan teh dengan lemon.

Woo, lagu yang sama. Dan di mata seolah-olah jatuh di kaca. Dan badannya dibasahi.. Dan keadaan seperti ketakutan liar.
Dan selalunya ia berlaku dengan pasangan anda..
Tekanan saya masih mengganggu saya, sekarang mmm sudah berhenti.

Terima kasih kerana pautan)))
Saya tahu, pada dasarnya, semuanya, tetapi itu adalah hakikat bahawa anda boleh bernafas dalam beg kertas - saya mendengarnya untuk pertama kalinya))).
Walaupun setiap masa saya berharap untuk tidak mengulangi diri saya.

Cara merawat ulasan vd

Kekurangan udara, degupan jantung yang cepat, kelemahan. Ia bermula kira-kira 2 tahun yang lalu dengan tekanan di tempat kerja. Kemudian ia berlalu. Sejak itu, kekurangan udara muncul setiap beberapa bulan selama 5-10 hari dan hilang. Tetapi fasa semasa telah berlangsung selama tiga minggu dan tidak akan berakhir. Saya selalu mahu menguap, tetapi udara tidak pergi. Kelemahan ditambah. Di tempat kerja mustahil untuk menumpukan perhatian, anda hanya memikirkan bagaimana mempunyai udara yang mencukupi.

Kekurangan udara menjadikan saya simptom yang paling. Di jalan anda pergi dan iri walaupun orang tua bahawa mereka dapat bernafas dengan bebas. Pada suatu hari saya berada di dalam bas, saya fikir saya akan mati lemas sama sekali.
Lulus semua doktor, serta ujian asma. Semua organ normal. Tekanan hidup saya normal.
Saya perhatikan bahawa semasa anda melupakan masalah, nampaknya tidak begitu banyak. Tetapi ini jarang berlaku. Semasa tidur, tidak ada apa-apa, terima kasih Tuhan, tetapi satu atau dua jam setelah bangun semula, ada kekurangan udara..

Saya fikir saya adalah satu-satunya dan ini adalah penyakit yang jarang berlaku dan hanya pada orang tua. Dan kemudian saya googled - banyak yang mempunyai ini.
Saya diberi ubat antidepresan dan diberitahu untuk mencari kursus atau latihan "untuk mengangkat sekatan." Setakat ini, sesuatu tidak banyak membantu. Saya telah mengumpulkan beberapa nasihat untuk diri sendiri: mengenai Kuropatov, mengenai "pernafasan perut", potasium, kalsium dan magnesium apa yang perlu diambil. Saya akan cuba. Kita perlu memikirkan dari mana hendak bermula. Saya terkejut kerana nampaknya penyakit ini tidak membawa maut, tetapi pada abad ke-21 tidak ada penawarnya. Dan saya juga menyedari bahawa hanya saya sendiri yang dapat menolong diri sendiri, bukan doktor..

Rasa panik? Bagaimana untuk mengatakan. Ia berlaku. Tetapi tidak begitu kerap.

Cara menyembuhkan VSD. Pengalaman saya. Bahagian 1

Cara menyembuhkan VSD. Soalan ini diajukan oleh setiap orang yang sakit dengan penyakit berbahaya ini. Dia mempunyai banyak nama: Dystonia vegetovaskular (VVD), dystonia Neurocirculatory (NCD), kadang-kadang disebut neurosis, dalam ICD-10 ditentukan oleh kod F45.3. Seseorang yang sakit tidak peduli dengan apa yang disebut, perkara utama adalah bagaimana menyembuhkannya.

Saya mengambil masa tiga tahun untuk pulih. Dalam artikel ini dalam bentuk buku harian, saya akan memberitahu anda secara terperinci apa gejala yang saya alami dan apa yang saya lakukan untuk kembali sihat..

Sekarang, ketika penyakit itu berakhir, saya melihat apa yang menyebabkannya. Anda perlu memahami apa yang menyebabkan VSD untuk mengelakkan kemunculannya pada masa akan datang.

Cukup aneh, tetapi penyebab penyakit saya adalah gaya hidup sihat (HLS). Saya terlalu memuja dia, mengeksploitasi badan saya.

Kawan, semua yang anda pelajari di sini berasal dari pengalaman peribadi saya dan pendapat saya mengenai rawatan VSD. Kisah saya adalah kebenaran telanjang dan tidak semua orang akan menyukainya.

Tidak akan ada maklumat mengenai cara menghilangkan VSD dengan cepat. Saya bukan pencerita dan saya tidak akan menipu anda. Anda tidak akan membaca mengenai pil menyelamatkan nyawa di sini. Saya tidak tahu seperti itu.

Untuk menyembuhkan VSD, usaha dan masa anda sangat diperlukan agar tubuh dapat pulih setelah sakit. Sekiranya anda tidak bersedia bekerja dengan anda untuk menyembuhkan diri sendiri, tetapi hanya mempercayai ubat allopathic, maka saya tidak dapat menolong anda dalam hal ini..

Kisah saya adalah untuk mereka yang pernah menggunakan perubatan moden dan tidak mendapat pertolongan yang sebenar. Bagi mereka yang belum kehilangan hati, dan yang mencari jalan untuk menghilangkan penyakit ini.

Saya harap pengalaman saya akan menyokong anda dalam masa yang sukar dalam hidup anda dan memberi kekuatan untuk menyingkirkan bencana yang disebut VSD..

Vyacheslav Zheludkov adalah pengarang laman web "Path to Health".

Tahun pertama VSD

Permulaan penyakit

Tidak ada apa-apa dalam kehidupan yang menggambarkan masalah. Saya menjalani gaya hidup sihat, berhenti minum, menormalkan berat badan dan baru berkahwin. Semuanya berjalan mengikut rancangan hidup saya. Saya sama sekali tidak bersedia untuk apa yang akan berlaku kepada saya. Nampaknya tidak ada prasyarat untuk ini.

Tiba dari selatan dari perjalanan bulan madu, saya dan isteri jatuh sakit dengan beberapa jenis jangkitan virus. Ia adalah bulan Julai, panasnya, dan suhu kami ialah 37.5. Pertama kali dalam hidup saya, saya dijangkiti jangkitan pada musim panas, bagi saya itu adalah perkara baru.

Cuba fikirkan, semacam suhu, saya sama sekali tidak merasakannya. Saya telah berlari selama setahun sekarang, dan saya tidak mahu ketinggalan latihan kerana omong kosong. Tunggu ia berlalu, tidak ada latihan yang lebih penting.

Jangkitan selatan ini berterusan, suhu berlangsung selama satu setengah bulan. Agar saya tidak kehilangan bentuk selama ini, saya berlari, mengabaikannya. Pada akhir bulan Ogos, dia sedang tidur, dan saya juga berjaya memberikan yang terbaik dalam perlumbaan sejauh 10 km. Benar, kerana aktiviti fizikal yang kuat, saya kemudian pergi selama dua minggu..

Kemudian beberapa perkara pelik bermula dengan badan. Sekiranya lebih awal setelah berlari saya merasakan lonjakan tenaga yang berlangsung selama beberapa hari, sekarang tidak ada yang lain kecuali keletihan. Jadi September berlalu, "menelan" tiba pada bulan Oktober.

Semuanya bermula semasa tidur. Bangun di tengah malam, pada mulanya saya tidak memahami apa yang berlaku kepada saya. Ini adalah serangan panik pertama (PA), tetapi ketika itu saya tidak mengetahuinya. Sukar untuk menyampaikan dengan kata-kata apa yang harus dialami seseorang, mungkin seseorang mengalami sesuatu yang serupa sebelum dihukum mati. Serangan panik itu teruk, saya tidak tahu apa yang harus dilakukan atau bagaimana meneruskannya. Nampaknya mayat itu bukan milik saya dan ada keinginan kuat untuk melompat keluar dari dalamnya.

Sepanjang masa saya sakit, saya mempunyai tiga daripadanya dan semuanya pada waktu malam. Kemudian saya belajar untuk berurusan dengan mereka. Perkara yang paling teruk adalah bahawa ia berlaku semasa tidur ketika anda tidak berdaya.

Serangan panik bukanlah perkara terburuk yang berlaku pada VSD, ia tidak bertahan lama. Perkara yang paling teruk ialah keadaan kesihatan anda sentiasa merosot sehingga mencapai tahap yang melampau. Hanya selepas itu pendulum penyakit akan menyimpang ke arah yang bertentangan dan pemulihan akan bermula.

Namun, sebelum itu saya masih jauh, sangat jauh. Semuanya baru bermula...

Keadaan saya semakin teruk

Saya tidur di sisi saya sepanjang hidup saya, dan hanya setelah menurunkan berat badan badan saya mula berguling ke punggungnya. Saya tidak boleh tidur di punggung, ia selalu berlaku di sisi saya, tetapi saya terbangun di belakang saya.

Saya terbangun dalam keadaan pelik - badan berada di punggungnya, dan kepala di sebelahnya. Untuk sebab tertentu, kepala tidak mahu berpusing. Dalam kedudukan ini, saya sering bangun.

Pada VSD itu memainkan jenaka kejam pada saya...

Ini berlaku sebulan kemudian, pada bulan November, setelah serangan panik pertama. Saya terbangun di tengah malam dengan pening yang teruk, seperti yang tidak pernah saya alami dalam hidup saya. Nampaknya sekarang otak akan terbang keluar dari kepala dan jauh dari badan. Sensasinya sungguh mengerikan. Masih belum cukup waktu untuk pulih, saya berjaya dengan usaha untuk menghentikan pening. Membuka mata saya, saya sekali lagi melihat diri saya berada di kedudukan kepala di sisi, dan badan di belakang. Saya tidak tahu bagaimana, tetapi saya berjaya sedar dan tertidur. Selepas kejadian ini, pening bermula ketika memusingkan kepala..

Pada waktu pagi saya menaiki basikal dan pergi ke laut. Saya menjalani latihan yang dirancang - larian 10 km.

Kepercayaan dalam latihan kuat dalam diri saya pada awal penyakit saya. Pada waktu itu saya lakukan: berjoging, kettlebells, berhenti di bar di rumah, mengayunkan tekan, push-up, dan juga melakukan latihan yoga hasa selama dua hingga tiga jam.

Selepas berjoging, saya duduk bersarapan dengan pasta dan keju kegemaran saya. Setelah makan separuh daripada bahagian biasa, saya terkejut apabila melihat separuh kedua tidak sesuai dengan saya. Sejak waktu itu, saya kehilangan selera makan, setiap makanan mulai bertambah teruk dalam keadaan kemerosotan keadaan saya dan peningkatan degupan jantung..

Saya masih tidak tahu apa yang berlaku kepada saya, nampaknya ia adalah kerosakan sementara badan, yang akan segera berakhir. Suhu selalu dijaga pada 37. Pada mulanya saya mengukurnya, tetapi kemudian saya berhenti. Muka dan leher mula berpeluh pada waktu malam. Saya sering bangun menggunakan bantal basah. Tetapi semua ini adalah perkara kecil, yang paling sukar ada di hadapan saya.

Untuk mempercepat proses penyembuhan dari penyakit yang tidak diketahui, saya mula melakukan lebih banyak senaman, terutama yoga. Pada mulanya, saya merasakan bahawa ia membantu, tetapi ia adalah khayalan. Seminggu kemudian, keadaan kesihatan mulai merosot..

Latihan hanya bertambah buruk, dan secara beransur-ansur saya mulai berhenti. Perkara pertama yang saya berhenti lakukan ialah yoga yoga. Dari pelbagai asana dan tanda regangan bermula.

Saya tidak mahu melepaskan sepenuhnya aktiviti fizikal. Saya masih mempunyai kepercayaan bahawa dialah yang akan membantu saya mendapatkan kembali kesihatan saya..

Kemudian saya mendapat kebimbangan, ia datang dari kawasan solar plexus. Untuk menyingkirkannya, saya terpaksa berjalan lama di jalan. Kadang-kadang setelah tiga jam saya dibebaskan. Saya ingat pada suatu petang musim luruh saya berjalan dengan kegelisahan ini, tidak tahu bagaimana untuk menghilangkannya. Dan kemudian mereka menyalakan lampu jalan, penggera berlalu dan saya dilepaskan.

Selalunya selepas itu, pada waktu malam, saya mula menyalakan lilin di dekat saya, cahaya itu entah bagaimana membantu saya.

Sekiranya terdapat kerosakan di dunia, maka mungkin inilah perasaan seseorang. Dengan VSD, anda mula mempercayai apa sahaja, jadi keadaan ini menjijikkan. Tetapi saya masih tidak tahu nama saya "musuh", nampaknya seminggu lagi dan semuanya akan sama.

Saya telah bertafakur selama bertahun-tahun. Kerana bermulanya penyakit, saya terpaksa menghentikan latihan rohani. Sekiranya sebelum berehat, saya perlahan-lahan terjebak dalam keadaan berkhayal, sekarang saya mula mengalami kegelisahan, yang tidak memungkinkan saya untuk berehat. Semakin saya santai, semakin kuat dia menjadi. Amalan meditasi harus dihentikan sebelum pengampunan bermula.

Saya sudah masak. Saya pergi ke doktor

Saya mula mencari maklumat mengenai penyakit saya. Malangnya, saya dibawa ke tempat yang salah. Perkara pertama yang sesuai dengan kes saya adalah sindrom arteri vertebral (SPA). Saya mula mencari maklumat dan semua yang berkaitan dengannya.

SPA adalah akibatnya, bukan sebab utama. Masalah saya adalah VSD, tetapi saya belum mengetahuinya.

Selepas tahun baru, tiba-tiba hati saya sakit. Seorang lelaki yang telah berjalan selama satu setengah tahun! Saya tidak percaya. Ini akhirnya mendorong saya berjumpa doktor..

Kali terakhir saya berada di klinik adalah 15 tahun yang lalu, ketika saya mendapat komplikasi dari selesema dalam bentuk sakit yang membosankan di sisi saya. Kemudian ubat tidak membantu saya. Saya menyelesaikan masalah saya sendiri ketika menurunkan berat badan. Tetapi sekarang saya tidak mempunyai pilihan, gaya hidup sihat tidak membantu saya dan saya tidak tahu apa yang berlaku kepada saya.

Doktor, setelah mendengar keluhan saya, menghantar saya untuk diperiksa. Banyak yang tidak ada di sana, dari semua jenis ujian darah hingga berbagai pemeriksaan, termasuk tomografi terkomputer untuk memeriksa tulang belakang serviks.

Ternyata kemudian, semuanya tidak perlu. Hampir semua analisis adalah normal. Tetapi sekarang saya begitu pintar. Kemudian saya tidak mengetahui perkara ini dan percaya bahawa ini adalah analisis lain, pemeriksaan lain, dan saya akan mengetahui nama saya "musuh". Kemudian doktor akan memberi ubat untuk saya, dan saya akan kembali sihat seperti sebelumnya. Naif suci...

Sekarang, ketika kita hidup di zaman kapitalisme, terdapat banyak barisan untuk menghadapi banyak peperiksaan. Agar ubat dapat menjana wang kepada kami, anda boleh mendapatkan Aesculapians dengan memotongnya, anda hanya perlu membayar lebih banyak. Oleh kerana saya kekurangan wang, saya terpaksa menunggu di barisan pertama. Untuk mendapatkan tomografi yang dikira seseorang harus menunggu tiga bulan. Barulah saya harus dirujuk ke doktor seterusnya.

Tunggu tiga bulan ketika anda "sosej" setiap hari! Apabila anda merasa buruk siang dan malam. Tunggu peperiksaan, yang saya tidak perlukan. Intuisi memberitahu saya bahawa ia tidak akan membuat apa-apa..

Penyelamatan seorang lelaki lemas adalah kerja lelaki lemas itu sendiri

Daripada ubat-ubatan tersebut, hanya vitamin kumpulan B dan D. yang diresepkan untuk saya. Secara peribadi, B12, ujian darah menunjukkan bahawa ia sedikit di bawah normal. Dan itu sahaja. Kemudian tunggu peperiksaan dan saya akan diberi rawatan.

- Tidak, maafkan saya, - Saya berkata pada diri saya sendiri, - Saya sendiri perlu dilayan. Tunggu dan menderita, tidak ada keinginan. Oleh kerana saya tidak mengetahui diagnosis saya, saya harus bertindak "secara membuta tuli".

Pencarian internet membawa saya ke buku Your Body Asks for Water. Terlibat dalam gaya hidup sihat, saya minum sedikit cecair, hanya satu liter sehari, kerana saya tidak merasakan keperluan untuk itu. Setelah membaca buku, saya menambah jumlah air menjadi dua liter..

Ini adalah teknik pertama yang memberikan sedikit sebanyak pertolongan kepada saya. Malangnya, air tidak dapat menyembuhkan VSD. Ia hanya dapat mendorong penyembuhan, dan ini adalah salah satu faktornya. Air bertindak seperti plasebo. Setiap kali saya naik, badan saya selalu ingin minum lebih banyak cecair..

Di VSD, anda mula mempercayai semua jenis rawatan, yang dengan senang hati digunakan oleh pakar semua garis - anda sendiri pergi ke sana, tidak ada yang memaksa anda. Satu manual disyorkan kepada saya. Saya memutuskan untuk pergi, berharap ia dapat membantu.

Lebih baik tidak pergi, tukang daging ternyata sama. Seluruh kaedah dikurangkan dengan menekan kuat di punggung sehingga anda menjerit kesakitan. Sekiranya anda bertahan, tekanannya lebih kuat. Di sini "progresif" rawatan.

Selepas beberapa hari saya memutuskan untuk bersenam dengan berat (16kg). Pada mulanya, saya biasanya memanaskan otot dengan satu, mengambil dua tangan. Tidak lama kemudian saya mengambilnya dua kali daripada vertebra di kawasan toraks dicubit. Kami terpaksa melupakan latihan dengan berat, push-up dan abs.

Baguslah "pengendali manual" Saya tidak cedera parah, dengan VSD mudah untuk melakukan ini. Saya kemudian membaca mengenai kes-kes ketika orang-orang mendapat penderitaan yang teruk, hingga dan termasuk kematian. Mengenai bahaya terapi manual - baca di sini.

Pada bulan Mac, saya berhenti beroperasi sepenuhnya. Ini adalah keputusan yang sukar, kerana saya begitu ketagihan dengannya. Berjoging secara berkala saya merasa seperti tidak merasa dalam dua puluh tahun. Tetapi sekarang tidak, hanya keletihan. Setiap kali selepas berlari ada perasaan bahawa tulang belakang "kendur". Harus meregangkannya, yang tidak pernah diperlukan sebelumnya.

Kemudian serangan baru bermula, sepuluh minit selepas berjalan, punggung saya mula sakit. Saya membaca di suatu tempat mengenai urutan nadi. Dia mula mengetatkan otot punggungnya secara berkala, kemudian berehat, dan seterusnya sepanjang perjalanan. Ia terganggu untuk sementara waktu, tetapi belakang tidak hilang.

Saya membaca mengenai faedah mandi kontras untuk memulihkan badan. Saya memutuskan untuk mencubanya. Semasa prosedur ketiga, otot leher sangat sakit dan spasmodik. Sekiranya anda menyentuhnya dengan tangan anda, rasanya seperti baju besi. Untuk VSD saya, pancuran kontras tidak sesuai.

Saya masih tidak menggunakannya.

Untuk otot spasmodik, saya menemui penyelesaian yang baik. Pada waktu malam saya dan isteri menonton siri "Lost" (USA), filem ini banyak mengalihkan perhatian saya dari keadaan yang menyakitkan. Saya meletakkan pad pemanasan elektrik di kerusi, dan pad pemanas getah yang dibalut tuala di leher saya. Kehangatan mengendurkan otot dan menghilangkan rasa sakit. Setelah setengah jam memanaskan badan, saya mula merasakan penyakitnya semakin surut. Saya juga dibantu oleh 2-3 biji oren yang dimakan pada waktu petang, keadaan saya bertambah baik secara harfiah dalam 10 minit. Semua ini tidak bertahan lama dan tidak selalu membantu. Tetapi detik-detik kesihatan ini diperlukan dengan VSD.

Yang terburuk dimulakan kemudian, ketika selepas filem itu perlu tidur. Seolah-olah saya turun dari langit ke bumi. Sistem saraf mula nakal, penggera dihidupkan - Saya tidak tahu bagaimana bertahan malam. Berbaring di atas katil saya mendengar sendiri, apa kejutan lain yang diharapkan dari badan saya. Bahagian yang paling sukar adalah tertidur.

Pada pertengahan April sesuatu berlaku pada saya yang sukar untuk dipercayai. Saya menerima pertolongan dari Dunia Rohani, anda boleh membaca tentang ini di sini Bantuan Rohani dalam Penyakit. Tidak boleh hilang kepercayaan.

Akhirnya saya dapati diagnosis saya - VSD!

Pada awal Mei, setelah berhenti di bar mendatar rumah, saya sekali lagi mencederakan diri di tulang belakang serviks..

Pada waktu malam saya bangun dengan pening yang teruk di belakang saya dengan kepala dipusingkan di sebelahnya. Ini memberi saya satu lagi kekesalan.

Adalah perlu untuk membuang kepala yang berpusing ke sisi. Saya mengambil masa satu bulan untuk menyapukan badan saya untuk berguling di bahagian lain, bukan di bahagian belakang, tetapi di atas perut. Setiap kali saya bangun, saya menahan diri ketika badan ingin memusingkan badan dan membalikkannya ke perut. Kemahiran ini kekal bersama saya sejak itu.

Perkara terakhir yang saya berhenti lakukan ialah penarikan pada bar mendatar..

(Sekiranya anda mengalami masalah leher (pening atau spa) pull-up mesti dikecualikan)!

Semua latihan yang saya lakukan ketika saya sihat sekarang hanya memburukkan lagi. Yang tinggal hanyalah berjalan.

Akhirnya, saya tahu nama saya "musuh". Ternyata kata tiga huruf ini adalah VSD. Adakah anda fikir saya mengetahui perkara ini dari doktor saya, yang baru sahaja saya sakit dengan lawatan berterusan saya? Tidak. Terima kasih kepada internet! Sekarang saya tahu di mana "menggali" dan di mana mencari jawapan untuk soalan anda mengenai rawatan dan pemulihan.

Setelah mengetahui bahawa saya mempunyai VSD, saya dapati latihan pernafasan Strelnikova (DGS). Di rangkaian, saya mendapat komen daripada orang yang dibantunya dengan dystonia vegetatif. Saya mula berlatih pada pertengahan Mei. Gimnastik yang paling banyak membantu saya. Dia banyak menyumbang kepada pemulihan. Ketika berlatih, kira-kira 50 peratus, keadaan kegelisahan berlalu dan keadaan kesihatan bertambah baik. Apabila anda selesai bersenam (berlangsung lebih kurang setengah jam - tidak ada kekuatan untuk lebih banyak lagi), semua simptom akan kembali lagi. Tetapi setengah jam ini bernilai banyak, anda sekali lagi merasa seperti lelaki! Saya mula melakukan DHS dua kali sehari.

Pada mulanya, saya belajar dengan rakaman video. Sesi latihan pertama saya terbawa-bawa sehingga saya hampir mencederakan diri sendiri. Semasa saya melakukan latihan untuk leher, tulang belakang serviks beralih ke sisi, dan secara automatik saya meletakkannya dengan tangan saya. Saya tidak pernah menyangka bahawa ini boleh berlaku, malah saya tidak sempat takut. Sejak itu, dia mula memegang lehernya dengan tangan di kunci dan menghadkan jarak pergerakannya.

Kemudian dia membaca bahawa dia tidak bersendirian, ini berlaku dengan orang lain. Pada VSD, otot memegang tulang belakang dengan sangat lemah. Anda harus berhati-hati untuk tidak mencederakan diri sendiri..

Kadang-kadang, saya terpaksa membatalkan latihan DHS kerana degupan jantung yang kuat dan berasa tidak sihat. Kemudian saya keluar, berjalan selama kira-kira setengah jam, pulang, tidur, tidak dapat berbuat apa-apa. Saya berbaring di sana dan mendengar degup jantung saya. Dia sering tertidur dalam waktu yang singkat, tetapi selalu bangun dalam keadaan patah. Rehat hari ini berlangsung selama kira-kira enam bulan sehingga pengampunan bertambah kuat..

Sebelum musim panas, saya pergi ke laut beberapa kali, dengan basikal. Perjalanan mengambil masa kira-kira setengah jam di sana dan kembali. Selepas itu, belakang saya sakit. Saya terpaksa menjual basikal saya. Perkara yang paling teruk adalah apabila anda harus melepaskan perkara asas yang tidak sihat.

Dalam pengangkutan awam, saya tidak dapat lagi duduk, setiap gegaran sedikit menyebabkan sakit di tulang belakang. Saya mesti berdiri, maka saya tidak merasa gementar, atau meregangkan otot punggung saya, menangkap momen ketika roda memukul sesuatu.

Paling banyak "kelakar", badan saya terasa seperti puteri dan kacang. Saya tidak boleh tidur di atas katil lagi. Pada waktu malam saya bangun dan mula melempar dan berpusing, tempat tidur kelihatan sangat keras sehingga saya tidak dapat berehat dan tertidur. Saya menyelesaikan masalah ini dengan sederhana, saya melipat empat selimut menjadi separuh dan meletakkannya di bawah selimut. Selepas itu, anda sudah boleh tidur dengan normal.

Setelah mengemas katil, saya terpaksa menyelesaikan masalah baru. Sekarang saya tidak boleh tidur di atas bantal saya. Leher mula sakit pada waktu malam. Saya mempunyai dua bantal ortopedik di rumah, saya cuba tidur di atasnya. Tetapi mereka lebih teruk daripada yang saya tidur. Masalahnya diselesaikan dengan membeli bantal bulu kecil.

(Yang utama adalah, jika ada masalah dengan leher, bantal harus sedemikian rupa sehingga semasa tidur tulang belakang dan leher berada pada garis yang sama. Kepala tidak boleh lebih tinggi atau lebih rendah daripada tulang belakang).

Pada akhir bulan Mei, akhirnya giliran saya untuk imbasan tomografi (CT). Tiga hari lebih awal, mereka menghubungi dari pendaftaran dan memberi amaran bahawa harganya akan tiga kali lebih mahal daripada harga semasa membuat tempahan. Ternyata belanjawan negara kehabisan wang untuk orang sakit.

Helo kapitalisme, betapa kami merindui anda.

Pada mulanya saya berfikir untuk menolak, tetapi saya tetap memutuskan untuk pergi. Sinar-X menunjukkan bahawa cakera serviks saya tidak berada dalam keadaan sangat baik. Dan kes latihan pernafasan membangkitkan pemikiran sedih..

Saya datang ke pusat perubatan, pergi ke daftar, bayar, duduk, tunggu. Seorang lelaki datang ke kaunter penerimaan tetamu dan bertanya mengenai janji temu tomografi yang dikira. Mereka mula menggantung mie di telinganya, bahawa KP sekarang banyak dibayar oleh negara dan mereka memanggil harganya, yang pada asalnya juga milik saya. Dia dengan senang hati merakam. Dan apa itu dipanggil?

Satu perkataan - kapitalisme.

Saya semakin teruk

Dengan bermulanya musim panas, keadaan saya bertambah buruk. Nampaknya musim panas mekar di sekitar, matahari, alam semula jadi hidup dan bergembira. Tetapi saya berasa lebih teruk lagi.

Pagi tiba, dan saya tidak tahu apa yang harus dilakukan, bagaimana untuk melalui hari itu, saya berasa sangat teruk. Kemudian malam menjelang, dan sekali lagi saya tidak tahu bagaimana melaluinya.

Pada waktu siang, saya sentiasa cemas dan murung. Saya tidak dapat menyingkirkannya dengan cara apa pun. Pada waktu malam, selain kegelisahan, saya mengalami takikardia, yang tidak membenarkan saya tidur. Untuk hati saya, saya mula membancuh dan meminum buah hawthorn. Secara jujur, saya tidak tahu adakah perlu untuk melakukannya. Tetapi saya terpaksa menyembuhkan diri dengan sesuatu. Bantuan itu lebih seperti plasebo, tetapi semakin banyak plasebo seperti itu, semakin baik pada IRR. Perkara utama adalah bahawa ia tidak menyebabkan pemburukan..

Isteri berada dalam kedudukan, pada musim gugur kita akan mempunyai anak yang ditunggu-tunggu. Tetapi saya sudah mula ragu bahawa saya akan melihat hari ini. Saya terpaksa jatuh sakit ketika pertama kali menjadi bapa. Apa pertolongan yang boleh ada dari seseorang yang tidak tahu bagaimana untuk menjalani hari itu??

Fikiran untuk bunuh diri terus menerus merayap di kepala saya. Saya tidak dapat menyingkirkan mereka. Rasanya otak dihubungkan ke astral bawah dan semua yang negatif mahu menetap di kepala saya. Setelah dua minggu, pemikiran negatif berlalu dengan sendirinya, seolah-olah seseorang mematikannya.

Saya sering bermimpi bahawa saya berkeliaran di tanah perkuburan, melihat kubur, cuba membaca prasasti di monumen. Suatu hari bekas kekasih datang kepada saya dalam mimpi dan mengatakan bahawa ayah dan ibu saya tinggal bersama di dunia roh (dalam kehidupan sebenar mereka bercerai). Saya cuba mengejarnya untuk menyoalnya, tetapi dia mengelak saya...

Tidur saya menjadi dangkal, kedalaman biasa kerana ia hilang.

Setelah menerima hasil tomografi yang dikira, doktor keluarga merujuk saya kepada pakar neurologi. Setelah saya menghubunginya empat bulan yang lalu. Kadang kala pakar yang baik dalam bidang ini dapat dilihat di klinik kami. Semua orang mahu menghampirinya. Saya juga memutuskan untuk mendaftar. Anda mesti menunggu hampir dua bulan...

Entah bagaimana untuk memendekkan tempoh menunggu, saya masih berusaha melakukan sesuatu dengan sihat. Sekarang musim panas, matahari. Saya tidak boleh tinggal di rumah untuk masa yang lama, saya berasa tidak sedap hati di dinding. Saya pergi ke alam semula jadi, ke laut, kerana ia berdekatan. Saya merasa seperti bangkai kapal yang lengkap, seolah-olah saya berumur lebih dari seratus tahun (maafkan saya, hati yang panjang). Perasaan ini, bersama dengan kegelisahan, tidak meninggalkan saya hampir sepanjang musim panas.

Saya pergi ke laut seperti bekerja keras. Saya menjumpai tempat terpencil dan cuba berjemur. Jika dahulu ia suatu kesenangan, kini ia kelihatan seperti penyeksaan. Tetapi saya harus melakukan sesuatu, saya harus keluar dari penyakit ini. Kali pertama di pantai saya hampir tidak boleh berdiri setengah jam, pada hari-hari lain saya berusaha selama satu jam. Sepanjang masa, nampaknya, ketika anda berada di bawah sinar matahari bahawa anda akan tinggal di sini selama-lamanya. Saya cuba lebih dekat dengan orang supaya jika ada, mereka dapat menemui saya...

Sekiranya saya pergi ke air, itu akan menjadikan saya lebih teruk. Nampaknya jantung akan terbang keluar dari dada, ia mula berdegup kencang. Saya tidak boleh pergi lebih jauh ke dalam air dengan kaki saya.

Masalah baru bermula dengan tulang belakang. Saya harus melepaskan kasut yang biasa saya pakai. Setiap langkah terasa sakit di belakang. Di laut saya berjalan di atas pasir yang longgar, berjalan di atas pasir keras bukan lagi bagi saya. Sama juga dengan selipar, sakit melangkah ke lantai.

Tidak dapat membeli di mana sahaja "biasa" kasut untuk jalan. Semua yang saya cuba mewujudkan perasaan bahawa saya berjalan tanpa alas kaki di atas aspal. Satu-satunya perkara yang boleh saya pakai ialah pelatih tapak yang dibeli untuk berlari. Oleh itu, saya memakainya sepanjang masa.

Pada bulan Jun saya pergi ke doktor gigi. Jalan ini memakan masa kira-kira empat puluh minit, tetapi ia menjadi cabaran sebenar. Sepanjang masa saya berasa sangat teruk sehingga saya mahu memanggil ambulans. Orang yang berumur persaraan duduk berdekatan, saya melihat mereka dan memaksa diri saya untuk bertahan.

Pada musim panas, saya mencari cara lain untuk memperbaiki keadaan saya sebelum tidur, ini adalah setengah kilo strawberi. Untuk seketika, ini melegakan gejala VSD..

Bulan Julai, ulang tahun isteri saya, kami pergi ke laut. Kesihatan membolehkan saya minum cepat kali pertama. Saya meninggalkan laut dan berasa sihat selama satu minit. Perasaan yang tidak dapat dilupakan! Kemudian semua gejala VSD kembali lagi..

Selama setahun sakit, anda boleh bergantung pada jari satu tangan, ketika saya merasa normal, seperti orang sihat biasa. Semua hari lain sama ada buruk atau sangat buruk.

Bantuan perubatan moden

Pada akhir bulan Julai, saya mempunyai tanda-tanda pengampunan pertama. Semua gejala VSD masih ada pada saya, tetapi saya mula mengalami kurang kemurungan dan kegelisahan. Ini memberi saya harapan bahawa pemulihan harus berlaku..

Sebilangan peningkatan keadaan saya agak tidak masuk akal, saya mula bersin dan menguap! Saya tidak ingat memilikinya sejak setahun yang lalu. Selera muncul. Di jalan kadang-kadang saya merasa seolah-olah paru-paru saya mula bernafas lagi. Semua ini berlangsung selama beberapa hari dan menanamkan keyakinan untuk mendapatkan kembali kesihatan..

Nota. Sekiranya anda mematuhi diet semasa VSD, maka saya menasihati anda untuk membaca bahan - "Badan Tenaga dan Pemakanan Kami" (bahagian "Daging atau tidak makan" dan "B12 dan kesihatan tubuh fizikal"). Tanda-tanda pertama pengampunan bermula ketika saya berhenti mengikuti diet dan memulihkan tahap B12 dalam badan saya..

Pada awal bulan Ogos, saya akhirnya dapat berjumpa dengan pakar neurologi. Enam bulan selepas lawatan pertama ke doktor. Seorang pakar neurologi, seorang wanita berusia, segera mendiagnosis saya, setelah dua minit cerita saya mengenai penyakit ini. Jadi dia berkata, anda mempunyai VSD.

(Inilah sebabnya mengapa penting untuk berjumpa dengan doktor tepat pada waktunya untuk mengetahui diagnosis yang tepat - dystonia vegetatif-vaskular, dan tidak pergi ke pemeriksaan yang berbeza dan tidak perlu).

Perkara yang paling menarik adalah ketika dia melihat hasil tomografi yang dikira. Dia mengatakan bahawa gejala yang saya alami bukan disebabkan oleh tulang belakang serviks.

Kemudian dia bertanya kepada saya jika saya perlu memberi ubat dari ubat, yang bermaksud antidepresan dan ubat penenang. Saya menolak kerana saya melihat apa yang dilakukan pil ini kepada seorang lelaki.

Saya tidak mahu menjadi heroik dan mengutuk seseorang, jika keadaan kegelisahan itu berlangsung lama, maka saya harus mengambil ubat ini.

Saya diberi vitamin B dan ampul suntikan sepuluh keping Actovegin dan Cerebrolysin. Saya tidak mengharapkan sesuatu yang istimewa dari mereka, kecuali kesan plasebo. Namun, kenyataannya ternyata sama sekali berbeza..

Hari-hari pertama tidak ada yang berlaku, maka pengampunan awal saya mula hilang di suatu tempat. Apa yang berlaku seterusnya mengejutkan saya. Pada hari kelima selepas suntikan, saya terbangun di tengah malam dari takikardia yang teruk. Yang sebelumnya saya nampak sederhana "anak-anak". Hati ingin melompat keluar dari dadaku. Tidak pernah dalam hidup saya mengalami ini, walaupun ketika saya berlari dengan pantas. Saya terpaksa menghubungi ambulans. Saya tidak pernah melakukan ini untuk diri saya sebelum ini. Seorang isteri hamil sedang tidur di dekatnya, kerana ia adalah tekanan yang tidak diingini. Pada tengah malam saya berbaring dan tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian saya tersingkir, saya bangun pada waktu pagi.

Beberapa hari berlalu dengan cara ini. Siang hari saya dalam keadaan gelisah, seolah-olah setelah beberapa cawan kopi. Pada waktu malam, berdebar di dadanya tidak membiarkannya tidur. Saya berbaring dan berfikir bahawa saya perlu memanggil ambulans, tetapi saya bertahan dan hidup sehingga pagi.

Selepas suntikan kesembilan, akhirnya saya tahu siapa pelakunya yang teruk! Saya tidak percaya bahawa ampul kecil ini sangat membahayakan saya.

Ubat ini (Actovegin dan Cerebrolysin) digunakan walaupun untuk kanak-kanak. Wikipedia mengatakan bahawa satu berdasarkan darah anak lembu, yang lain menggunakan otak babi. Dilarang di Amerika Syarikat dan Kanada, tetapi digunakan secara meluas di ruang pasca-Soviet. Nampaknya, orang istimewa tinggal di sini...

Beberapa hari selepas ini "keajaiban" suntikan, saya mula menarik secara beransur-ansur. Doktor keluarga sangat terkejut apabila mengetahui apa yang diresepkan oleh seorang pakar neurologi ketika saya datang kepadanya dengan keadaan yang baru. Dia mengatakan bahawa saya tidak dibenarkan memberi suntikan seperti itu. Perubatan moden adalah seperti loteri, tidak ada yang tahu sama ada anda bernasib baik atau tidak.

Pakar neurologi memberitahu saya bahawa jika keadaan saya bertambah buruk, keluarga boleh membawa saya ke hospital. Saya berminat dengan ini dari dia. Kata kita akan memikirkannya. Doktor keluarga sekarang mempunyai kuota, anda pasti sangat teruk untuk dimasukkan ke hospital. Dan di sini saya berjalan dengan kaki saya sendiri.

Betapa bersyukurnya saya kerana saya menggunakan kuota! Kemudian saya terpaksa membacanya di VSD di hospital dengan saudara kita terus berjalan.

Saya menemui maklumat mengenai balsem kuda. Produk ini diiklankan secara meluas sebagai semula jadi dan berkesan. Saya memutuskan untuk mencuba leher. Saya membeli salap Jerman untuk memastikan kualiti produk. Pada hari ketiga, ketika saya mula memburuk, leher saya sangat sakit. Pada waktu malam, peluh menumpahkannya ke dalam aliran, tubuh mengeluarkan semua benda asing dari dirinya sendiri. Pada waktu pagi, bantal semuanya basah. Percubaan dengan salap mesti dihentikan.

Saya menjumpai ubat yang baik untuk leher. Ini adalah yodium, dicairkan separuh dengan jus lemon. Pada waktu petang saya meneteskan bulu kapas dan menggosoknya ke leher. Ia membantu melegakan kesakitan. Sekiranya anda juga menggunakan pad pemanasan yang hangat, kesannya menjadi lebih kuat.

Pada bulan September, doktor keluarga saya pergi bercuti, dan, seperti nasib, takikardia saya semakin teruk. Sebaliknya, doktor lain menerima. Saya akan berjumpa dengannya, saya tidak tahan lagi. Saya mahu diberi pil supaya saya dapat tidur pada waktu malam. Dia tanpa masalah menetapkan dua ubat untuk jantung, yang saya memanggilnya. Atas sebab-sebab tertentu, saya mahu saya merujuk saya terlebih dahulu kepada pakar kardiologi supaya dia menuliskannya untuk saya sendiri. Untuk melakukan ini, anda perlu menjalani ujian kardio dengan basikal atau pemantauan Holter, tetapi ada juga barisan, anda perlu menunggu.

Beberapa hari kemudian, takikardia pada waktu malam membebaskan saya, aritmia bermula, tetapi anda sudah boleh hidup dengannya. Saya menyimpan resipi untuk hari hujan. Pada masa lapang, saya membaca tentang betapa sukarnya membuang pil jantung kemudian. Semua simptom kembali apabila anda berhenti mengambil ubat.

Akibatnya, saya tidak pernah menggunakan resepinya. (Bersambung di sini).