Apa itu dolichosigma

Di antara patologi usus besar, dolichosigma (kolon sigmoid yang diperbesar) boleh dianggap sebagai varian dolichocolon, disertai dengan peningkatan dan pengembangan satu atau semua jabatan.

Manifestasi utama penyakit ini adalah sembelit yang teruk, yang mana seseorang harus berjuang sepanjang hidupnya. Rawatan dolichosigma usus pada orang dewasa tidak lengkap tanpa diet ketat, pencahar dan perangsang, urut, terapi senaman. Namun, hasil yang kerap berlaku adalah penyumbatan dan penyumbatan tinja, jadi operasi tidak selesai..

  1. Intipati patologi usus
  2. Punca
  3. Gejala apa yang menunjukkan dolichosigma?
  4. Apa komplikasi yang disebabkan oleh dolichosigma??
  5. Tahap perjalanan penyakit, manifestasi mereka
  6. Kaedah apa yang digunakan untuk mengesan penyakit usus?
  7. Cara rawatan tanpa pembedahan?
  8. Diet
  9. Menggunakan urut
  10. Fisioterapi
  11. Cadangan orang
  12. Rawatan ubat
  13. Enemas
  14. Apabila pembedahan ditunjukkan?
  15. Ulasan

Intipati patologi usus

Kolon sigmoid yang memanjang membentuk gelung tambahan, kelainan, mengembang dengan ketara. Biasanya, tugasnya adalah pengumpulan tinja, penyerapan air dan persiapan untuk masuk ke bahagian rektum dan buang air besar selanjutnya. Ukuran rata-rata sigma pada orang dewasa: panjang 54-55 cm (sebilangan penulis menganggap norma maksimum 46 cm), lebar hingga 4 cm.

Ia terletak di dalam daun peritoneal dan mempunyai mesentery sendiri. Ia diproyeksikan ke kawasan iliac kiri perut. Ia berbeza dengan bahagian lain dalam arah berbentuk S dan kehadiran dua selekoh. Pada sesetengah orang, pemanjangan sederhana adalah tanpa gejala. Ia tidak dianggap sebagai patologi usus, tetapi disebut sebagai kelainan fisiologi..


Dengan dolichosigma pada orang dewasa, usus membentuk satu atau lebih gelung tambahan, pelanggaran struktur seperti itu merumitkan pergerakan tinja.

Punca

Mengapa penyakit ini didiagnosis pada beberapa orang pada awal kanak-kanak, sementara yang lain bertahun-tahun kemudian, masih belum jelas. Dolichosigma pada orang dewasa mula menampakkan diri pada usia 50 tahun, dan pada kanak-kanak biasanya dikesan pada usia 4 tahun. Mungkin ini disebabkan oleh penyesuaian kompensasi individu dalam jangka panjang. Atau pada masa kanak-kanak terdapat penyakit kongenital, dan pada orang dewasa, faktor yang diperoleh lebih penting.

Pelanggaran struktur usus pada masa embrio dipengaruhi oleh:

  • sebarang penyakit berjangkit ibu hamil (bakteria, virus) yang berlaku semasa kehamilan;
  • penggunaan ubat untuk rawatan wanita dengan kesan negatif pada janin;
  • gangguan dalam diet wanita hamil (kekurangan buah-buahan dan sayur-sayuran, daging, pengambilan bahan pengawet, racun perosak, pewarna dalam aliran darah dengan makanan);
  • kecenderungan keturunan, kehadiran dalam keluarga bapa atau ibu dengan anomali serupa;
  • hidup seorang wanita hamil di zon kekurangan ekologi;
  • keadaan tekanan yang dipindahkan.

Pemanjangan kolon sigmoid pada orang dewasa boleh menyebabkan pelbagai gangguan dalam proses pencernaan makanan, yang menyebabkan fermentasi dan kerosakan sisa-sisa. Yang penting:

  • gaya hidup tidak aktif;
  • makan berlebihan dan kegemukan;
  • jangkitan usus yang dipindahkan;
  • kegembiraan yang berpanjangan, neurosis menghalang peristalsis;
  • penyakit keradangan kronik saluran pencernaan atas (esofagitis, gastritis, ulser peptik, gastroduodenitis, hepatitis, kolesistitis, pankreatitis, kolitis kronik) menyebabkan kegagalan umum pencernaan dengan kelebihan atau kekurangan rembesan, enzim, asid hempedu, akibatnya, keseimbangan flora usus terganggu, prosesnya menderita pencernaan makanan, genangan dan penapaian pada usus besar bergabung;
  • keadaan imunodefisiensi yang disebabkan oleh pelbagai penyakit menyumbang kepada jangkitan dan disregulasi usus.

Gejala apa yang menunjukkan dolichosigma?

Gejala dolichosigma disebabkan oleh stagnasi bahan sanga di dalam usus, penapaian dan transformasinya menjadi racun beracun, dengan keracunan badan secara beransur-ansur, kembung di zon sigma, pengembangan penyumbatan separa atau lengkap.

Gejala diverticulosis usus

Pesakit pergi ke doktor dengan aduan mengenai perkara berikut:

  • Sembelit - pada mulanya, pergerakan usus ditangguhkan selama 3-4 hari, maka tempoh ini mencapai sebulan. Gejala ini disebabkan bukan sahaja dengan memanjangkan laluan najis, tetapi juga oleh rawatan ceroboh dengan ketagihan ubat pencahar, enema. Mekanisme refleks pembersihan usus hilang pada seseorang.
  • Sindrom nyeri - disebabkan oleh kolon sigmoid yang meluas, penambahan keradangan. Disetempat di pusar atau di perut kiri. Berbeza secara berterusan, kadang-kadang berubah menjadi kekejangan (dengan pergerakan tinja). Kotoran yang mengeras ke keadaan seperti batu merosakkan mukosa usus, "buka pintu" untuk pengenalan flora patologi, radang usus (kolitis).

Kerana fermentasi putrefaktif, gas yang dikeluarkan oleh pesakit meregangkan usus lebih banyak lagi, mempunyai bau yang menyakitkan dan tidak menyenangkan.
Seseorang bimbang akan kembung berterusan

Campuran darah dijumpai di dalam tinja setelah buang air besar, yang mengesahkan kecederaan saluran. Peningkatan gejala memprovokasi pengambilan makanan, berjalan-jalan, dan aktiviti fizikal. Penambahbaikan berlaku hanya selepas pembuangan najis.

Apa komplikasi yang disebabkan oleh dolichosigma??

Peregangan dinding usus menyumbang kepada penipisannya, pecah dengan pelepasan tinja ke rongga perut dan peritonitis adalah mungkin. Kemudian rasa sakit setelah rasa sakit "belati" tajam berkembang menjadi kekal, menyebar ke seluruh perut, suhu meningkat, tekanan darah turun menjadi terkejut, mabuk meningkat.

Dysbacteriosis menyebabkan sindrom iritasi usus, kekurangan vitamin. Anemia (anemia) berkembang tanpa adanya sintesis vitamin penting dalam usus. Kolitis kronik dan penyumbatan usus akut muncul - disebabkan oleh batu karang, keriting, volvulus usus memanjang.

Tahap perjalanan penyakit, manifestasi mereka

Ahli gastroenterologi membezakan antara bentuk penyakit atau peringkat kursus, kerana satu bentuk / tahap dapat berkembang ke bentuk yang lain, lebih parah. Masing-masing mempunyai gejala intensiti tertentu..

Mampat atau awal (tersembunyi) - biasanya pesakit tidak mengetahui tentang patologi usus yang ada, mereka tidak merasakan manifestasi yang tidak biasa. Satu-satunya keluhan adalah kecenderungan untuk sembelit (tidak ada najis hingga lima hari). Pada pemeriksaan, doktor menarik perhatian pada usus besar yang teraba di kawasan iliac kiri. Beralih ke diet dan menggunakan julap ringan dapat membantu menormalkan pergerakan usus.

Subkompensasi - dinyatakan dalam sembelit yang lebih lama, sakit perut, kembung, kekurangan kesan pencahar, penggunaan wajib membersihkan enema. Pesakit menunjukkan tanda-tanda mabuk (kelemahan, sakit kepala, mudah marah, insomnia, mual).

Mengkompensasi - keadaan bertambah buruk, muntah berkala ditambah dengan mual dan hilang selera makan. Sakit kepala menjadi kerap, kelemahan disebabkan oleh perkembangan anemia. Manifestasi kulit bergabung dalam bentuk peningkatan pucat, penyebaran pustula. Enema Siphon digunakan untuk membersihkan usus. Anda boleh membaca mengenai ciri-ciri penyakit pada masa kanak-kanak dalam artikel ini..

Kaedah apa yang digunakan untuk mengesan penyakit usus?

Diagnosis bermula dengan pemeriksaan doktor. Doktor menarik perhatian pada kulit yang pucat, kegelisahan pesakit, dan kembung. Palpasi mendedahkan kesakitan yang teruk di kawasan kolon sigmoid. Boleh jadi najis atau bengkak..

Pemeriksaan rektum menunjukkan ampul rektum yang tidak terisi. Ini bermaksud bahawa terdapat sebab-sebab di atas yang menyukarkan perjalanan najis. Pemeriksaan sinar-X dilakukan dengan pengambilan suspensi awal barium atau pemberian langsung agen kontras ke dalam usus dengan enema (irrigoscopy).

Semasa masuk dengan minuman, doktor pada hari pertama berpeluang memeriksa esofagus, duodenum dan perut. Pada hari kedua, kontras harus memenuhi gelung usus besar. Fluoroskopi mendedahkan: prolaps usus (kolonoptosis), kontras tertunda di zon usus turun dan sigmoid, gelung tambahan dan pemanjangan sigma.

Doktor menjalankan diagnostik pembezaan dengan anomali kongenital lain - megacolon. Penyakit ini disertai dengan pembesaran keseluruhan usus besar dengan penebalan kawasan tertentu, yang menyebabkan penyempitan saluran.


Irrigografi kolon dilakukan sejurus selepas enema

Tomografi yang dikira membolehkan anda mengetahui bukan sahaja ukuran, kepatuhan kolon sigmoid, tetapi juga keadaan membran mukus, untuk membezakan dolichosigma dari neoplasma, polip, yang sering mempengaruhi kawasan ini. Ultrasound usus menunjukkan batu tinja yang padat, kaedahnya tidak begitu penting, kerana gambarnya kabur kerana sejumlah besar gas.

Untuk diagnosis, ujian penting: darah - leukositosis dan ESR menunjukkan keradangan, penurunan eritrosit dan hemoglobin - anemia, dalam analisis tinja adalah penting untuk mengenal pasti pendarahan tersembunyi (reaksi Gregersen), tanda-tanda parasit di dalam usus, dysbiosis. Untuk menentukan aktiviti motor dan kemungkinan pergerakan usus, kaedah elektromiografi dan sphincterometry digunakan.

Cara rawatan tanpa pembedahan?

Pada tahap kompensasi dan subkompensasi, terapi diberikan dengan diet yang ketat, urut, terapi senaman, dengan menggunakan saranan rakyat.

Diet

Pemakanan untuk pesakit dengan dolichosigmoid usus memerlukan:

  • peralihan wajib kepada pengambilan makanan yang kerap (pecahan) dalam bahagian kecil (5-6 kali sehari);
  • pengurangan diet karbohidrat ringan (gula-gula, pastri, roti gandum, pasta);
  • meningkatkan bahagian serat;
  • penggunaan daging yang terhad;
  • penolakan dari bijirin dari millet, beras, yang sukar dicerna dalam usus;
  • penyediaan cecair setiap hari sekurang-kurangnya 1.5-2 liter, minum air mineral yang mengandungi sulfur dalam keadaan panas;
  • memasak makanan hanya rebus atau kukus, makanan goreng, asap dan pedas merengsakan usus, menghalang pergerakan usus, kurang dicerna.

Dianjurkan untuk memasukkan dalam diet usus:

  • roti yang dibuat dari tepung gandum, dengan dedak, rai;
  • produk susu masam (kefir, yogurt, yogurt, keju kotej);
  • dari gula-gula - madu, marmalade (mengandungi pektin yang berguna untuk usus);
  • sayur-sayuran, buah-buahan, beri, herba yang kaya dengan serat;
  • produk dengan kesan pencahar (bit rebus, aprikot kering, prun, minyak sayuran);
  • dedak - bukan sahaja mempunyai sifat pencahar, tetapi juga membuang bahan toksik, sisa buangan dari badan (bertindak sebagai penyerap), ia harus ditambahkan ke kefir, bubur.


Dari minyak sayuran, anda boleh menggunakan minyak zaitun, bunga matahari, biji rami, susu thistle. Mereka digunakan untuk menggayakan salad, disarankan untuk minum segelas kefir dengan satu sendok makan minyak pada waktu malam atau mengambilnya dengan perut kosong

Menggunakan urut

Urut perut setiap hari membantu melonggarkan kawasan spasmodik usus, menaikkan nada tanpa adanya gelombang peristaltik, dan meningkatkan aliran darah ke otot yang meregang. Oleh itu, genangan dihilangkan, tinja dipromosikan.

Perkara utama adalah melakukan semua pergerakan mengikut arah jam. Urut usus bermula dengan pukulan ringan, menggosok untuk memanaskan lapisan permukaan kulit. Perut mesti menjadi merah. Selanjutnya, pergerakan menjadi lebih dalam, menekan, menekan.

Menguli adalah kaedah utama kesan mendalam, tetapi harus digunakan hanya setelah persiapan awal. Dengan hujung jari, lapisan otot dinding perut ditangkap dan diuli. Pergerakan mendorong otot ke arah rektum, 15 minit terakhir.

Akhir prosedur berlaku secara berperingkat (menggosok, membelai). Pada akhirnya, anda boleh membuat ketukan ringan, menepuk. Lebih baik belajar bagaimana melakukannya sendiri setelah menamatkan kursus dengan pakar yang berpengalaman.

Fisioterapi

Sekiranya sembelit kronik disebabkan oleh dolichosigma, latihan dilakukan dengan beban yang kuat, bilangan pengulangan disyorkan untuk ditingkatkan setiap minggu sebanyak 10. Melompat di tempat, bergantian dengan dua kaki dan masing-masing. Penggunaan tali ponteng sangat membantu. Irama mesti meningkat hingga 150 per minit. Squats dengan pelvis menarik ke belakang dan lurus ke belakang. Pada posisi bawah, anda perlu mengekalkan pose selama 10 saat terlebih dahulu, kemudian mencapai satu minit.


Untuk menyukarkan latihan, disarankan untuk meletakkan kaki pada lebar yang cukup dan menyebarkan kaus kaki sejauh mungkin.

Latihan usus dilakukan semasa berbaring. Bahagian atas perut boleh dibuat berfungsi dengan melakukan pengangkat tanpa menggunakan lengan. Bahagian bawah dimuat sebanyak mungkin semasa mengangkat kaki dan melakukan "gunting", "basikal" pada sudut 45 darjah.

Cadangan orang

Rawatan usus dengan ubat-ubatan rakyat paling baik dilakukan setelah berunding dengan doktor dan digabungkan dengan kaedah lain. Minyak kastor - disyorkan untuk meminumnya pada waktu malam dengan kefir atau bir suam (satu sendok makan untuk segelas minuman), pada siang hari anda boleh menambahkannya ke kopi. Tidak boleh digunakan oleh wanita hamil.

Daripada minyak jarak pada waktu malam, anda boleh minum sayur dengan kefir. Bagus untuk kandungan usus dalam air garam timun tanpa perasa, anda boleh meminumnya pada siang hari. Bahagian tanaman berikut mempunyai kesan pencahar:

  • kulit kayu buckthorn;
  • daun senna;
  • Biji Dill.

Mereka mesti dibancuh dalam termos dan dibiarkan semalaman. Ambil setengah gelas pada keesokan harinya. Boleh dicampurkan.

Rawatan ubat

Sekiranya ubat-ubatan yang disenaraikan tidak membantu, rasa sakit menyebabkan siksaan, maka doktor menetapkan ubat-ubatan yang merangsang pergerakan usus. Duphalac - orang dewasa boleh diambil 3-4 kali sehari.

Mucofalk - sebungkus serbuk dituangkan ke dalam segelas air dan dicampur dengan baik; tidak lebih daripada empat beg standard boleh dimakan setiap hari. Duspatalin - diambil dalam bentuk tablet atau kapsul 20 minit sebelum makan, ubat mesti diambil dengan sejumlah besar air. Trimedat - lebih kerap diresepkan untuk merangsang reseptor usus dalam tempoh selepas operasi, boleh diberikan secara rektum.


Forlax adalah julap ringan

Persiapan yang menormalkan flora usus (probiotik) diresepkan untuk memerangi dan mencegah proses penapaian, pembusukan, kandidiasis dengan dolichosigma. Anda boleh memilih dari kaedah yang paling popular (Lactobacterin, Simbiter, Bifidum), yogurt berguna dengan petunjuk kemasukan fermentasi bakteria untuk usus.

Sehubungan dengan perkembangan kekurangan vitamin, persiapan gabungan vitamin ditambahkan ke dalam perawatan, C, A, B, PP, D. sangat berguna.Dengan atonia usus yang jelas, larutan Proserin disuntikkan. Ubat itu harus digunakan dengan berhati-hati pada orang tua..

Enemas

Untuk membersihkan dan merangsang pergerakan usus, enema diresepkan. Mereka dibuat dengan air rebusan, larutan masin, ramuan herba. Penting untuk mengelakkan usus terbiasa dengan kaedah perkumuhan ini. Kehilangan refleks menyebabkan aton lengkap, hilangnya dorongan untuk membuang air besar, kerosakan fungsi sfinkter. Komplikasi lain adalah perkembangan sindrom iritasi usus..

Apabila pembedahan ditunjukkan?

Sekiranya tidak ada hasil dari rawatan konservatif usus, pada tahap dekompensasi, sekiranya aton dan penyumbatan, satu-satunya cara rawatan adalah pembedahan. Semasa pembedahan, perkara berikut dilakukan:

  • reseksi (pengecutan) bahagian kolon sigmoid panjang;
  • penghapusan dinding nekrotik dengan memutar dan memerah;
  • kurang kerap anda harus membuang keseluruhan kolon sigmoid.


Hujung gelung usus dijahit dengan salah satu cara yang paling sesuai

Biasanya pembedahan tanpa komplikasi berlangsung 1.5 jam, diperlukan anestesia umum. Dalam tempoh selepas operasi, pada hari ketiga, dibenarkan untuk bangun dan berjalan sedikit. Terapi antibakteria, detoksifikasi adalah wajib, pendarahan dicegah. Selepas 10 hari, pesakit keluar.

Pesakit mesti mengikuti diet sehingga pemulihan penuh peristalsis dan seterusnya mengehadkan makanan yang tidak disyorkan untuk usus. Penyakit seperti dolichosigma tidak sukar didiagnosis. Tetapi rawatan lebih jauh adalah semakin sukar, patologi usus yang lebih diabaikan. Oleh itu, doktor tidak mengesyorkan untuk menahan sembelit. Anda perlu menentukan alasannya dan mendapatkan cadangan terbaik.

Ulasan

Galina, 58 tahun, suri rumah:
Saya telah mengetahui tentang diagnosis saya selama 5 tahun. Sebelum ini, saya terpaksa bekerja keras di tapak pembinaan. Pada usia 89 tahun, ibu saya mengalami atonia usus yang teruk. Kami bergilir-gilir minum minyak jarak dengan kefir. Menolong.

Nelya 45 tahun, doktor:
Sembelit pada orang tua - kadang-kadang menjadi masalah utama, di sini jantung akan sakit, dan melankolis akan berguling. Tidak jelas sama ada terdapat dolichosigma di sana atau tidak, kerana mereka tidak mahu diperiksa. Julap yang disenaraikan mahal untuk persaraan. Setuju diet usus, ubat herba.

Vera 42 tahun, ahli teknologi:
Anda hanya perlu tidak membawa diri anda ke keadaan seperti itu. Dan orang dewasa bertanggungjawab untuk usus kanak-kanak, tidak ada yang memberi mereka menonton iklan untuk semua jenis kerepek. Secara umum, seseorang memeriksanya untuk membahayakan kesihatan?

Bagaimana merawat dolichosigma usus dan apa itu?

  • Punca dolichosigma
  • Pengelasan Dolichosigma
  • Gejala Dolichosigma
  • Diagnosis dolichosigma
  • Rawatan Dolichosigma
  • Dolichosigma pada kanak-kanak
  • Pencegahan
  • Ramalan Dolichosigma
Dolichosigmoid usus adalah patologi kolon sigmoid, yang dicirikan oleh pemanjangannya yang tidak normal. Biasanya, kolon sigmoid, yang merupakan bahagian usus besar, mempunyai bentuk berbentuk S dan panjang 25 hingga 45 cm. Sekiranya panjang usus melebihi penunjuk ini, maka dolichosigma didiagnosis.

Patologi ini boleh menjadi kongenital dan diperolehi. Anomali dianggap agak biasa: pemanjangan kolon sigmoid didiagnosis pada setiap orang keempat. Sekiranya kita mengambil kira gejala yang kabur atau ketiadaannya, maka kita dapat menganggap bahawa jumlah orang dengan dilihosigma mungkin melebihi 30%. Jadi, di kalangan kanak-kanak yang mengalami sembelit, patologi kolon sigmoid dikesan dalam 40% kes.

Menurut Klasifikasi Penyakit Antarabangsa ICD-10, dolichosigma kongenital termasuk dalam kumpulan Q43.8 "Anomali usus kongenital lain yang ditentukan". Sekiranya tidak ada gejala, maka dolichosigma dapat dianggap sebagai ciri individu perkembangan tubuh, dan bukan penyakit.

Punca berlakunya

Punca dolichosigma kongenital tidak diketahui. Pakar menunjukkan bahawa pemanjangan kolon sigmoid yang tidak normal pada bayi terutama disebabkan oleh faktor genetik, kesan negatif pada janin, penyakit berjangkit ibu, atau pengambilan sejumlah ubat oleh ibu hamil. Dolichosigma kongenital biasanya tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, tetapi jika anak mengalami sembelit yang kerap, maka itu adalah anomali kolon sigmoid yang dianggap sebagai salah satu kemungkinan penyebab penyakit ini.

Bentuk dolichosigma yang diperoleh biasanya didiagnosis setelah 45 tahun, dengan usia, risiko mengembangkan patologi meningkat. Sebabnya adalah:

  • Gaya hidup yang tidak aktif dan aktiviti fizikal yang tidak mencukupi;
  • Pemakanan yang tidak betul. Termasuk diet tinggi karbohidrat;
  • Tekanan berterusan dan kurang tidur;
  • Pengambilan cecair yang tidak mencukupi, kekeringan badan;
  • Kesukaran pergi ke tandas di luar rumah dan, akibatnya, genangan najis;
  • Penggunaan spasmolytics secara ekstra sistemik.
Walau bagaimanapun, ada pendapat bahawa dolichosigma tidak mempunyai bentuk yang diperoleh, dan kejadian manifestasi klinikal dikaitkan dengan patologi kongenital yang ada.

Pengelasan Dolichosigma

Dalam perubatan, dolichosigma biasanya dibahagikan kepada tiga bentuk, yang juga dapat dianggap sebagai tahap perkembangan anomali. Penting: borang-borang ini dapat bergerak dari satu ke yang lain.

  • Bentuk pampasan. Pada tahap perkembangan penyakit ini, keadaan seseorang dianggap normal, begitu juga keadaan kesihatannya. Sembelit yang jarang berlaku boleh berlangsung dari 3 hingga 5 hari dan disertai dengan ketidakselesaan di bahagian bawah perut. Pesakit tidak boleh mengosongkan usus mereka sendiri dan terpaksa mengambil julap.
  • Bentuk subkompensasi. Dengan bentuk dolichosigma ini, sembelit menjadi kronik, begitu juga dengan kesakitan yang menyertainya. Julap kehilangan keberkesanannya.
  • Bentuk dekompensasi. Tahap dolichosigma terakhir dan paling berbahaya sebagai penyakit. Tempoh sembelit boleh melebihi seminggu, sakit perut menjadi teruk, gejala penyumbatan usus muncul, mabuk berkembang, selera makan hilang, mual dan muntah muncul.

Gejala Dolichosigma

Sekiranya anda mempunyai satu atau lebih gejala dolichosigma, anda harus segera menghubungi ahli gastroenterologi. Penyakit ini boleh mengambil bentuk yang tidak dapat dikompensasi dan membawa kepada akibat yang berbahaya..

Dalam kebanyakan kes, anomali perkembangan tidak simptomatik, selalunya tidak terdapat manifestasi dolichosigma pada pesakit. Tetapi dengan perkembangan anomali kolon sigmoid, perkara berikut dapat diperhatikan:

  • Sembelit. Gejala utama dan utama dari sebarang bentuk dolichosigma. Sembelit jangka panjang (kira-kira seminggu) berkembang pada kanak-kanak dan pesakit dewasa. Sembelit boleh disertai dengan kekotoran berdarah di dalam najis, yang berlaku akibat kerosakan pada dinding rektum oleh najis.
  • Perut kembung. Pembentukan gas yang berlebihan juga merupakan pendamping dolichosigma. Perut kembung disertai dengan kembung.
  • Sakit di kawasan iliac kiri atau peri-umbilik yang bertambah baik atau hilang sepenuhnya selepas buang air besar.
  • Penurunan selera makan dan kelemahan. Disebabkan oleh mabuk badan secara umum.
  • Ruam kulit. Juga adalah akibat mabuk.
Dolichosigma sering didiagnosis bersama-sama dengan penyakit saluran gastrointestinal lain: pankreatitis, kolitis, gastroduodenitis, dysbiosis. Sembelit yang berpanjangan yang disebabkan oleh dolichosigma juga membawa kepada kemunculan buasir..

Dolichosigma

Dolichosigma adalah keadaan patologi di mana pemanjangan kolon sigmoid berlaku. Kadang-kadang ia tidak menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan sepanjang hidup seseorang. Dalam kes ini, doktor menganggap dolichosigma adalah varian norma dan ciri struktur badan. Pada sesetengah orang, masalah ini disertai oleh kerosakan usus, yang memerlukan rawatan khas..

Definisi, kelaziman dan klasifikasi

Pada orang yang sihat, kolon sigmoid mempunyai panjang rata-rata 54 cm. Sekiranya ukurannya diperbesar, para pakar bercakap mengenai dolichosigma.
Patologi didiagnosis pada 25-40% kanak-kanak yang menderita sembelit kronik. Secara amnya, kekerapan berlakunya dolichosigma adalah 1 kes bagi setiap 500 orang.
Bergantung pada keparahan gejala, 3 bentuk dolichosigma dibezakan:

  • Pampasan. Dalam kes ini, gejalanya ringan. Pengekalan najis kadang-kadang berlaku, tetapi tidak lebih dari empat hingga lima hari. Terganggu secara berkala oleh rasa sakit di perut, keadaan umum pesakit tetap normal. Kadang-kadang julap atau enema diperlukan.
  • Subpampasan. Terdapat sembelit yang kerap, kembung perut, sakit perut semakin meningkat. Pencahar tidak memberikan kesan yang diinginkan, enema diperlukan.
  • Mengkompensasi. Sembelit berterusan, seseorang tidak dapat membersihkan usus selama seminggu atau lebih. Kerana penyumbatan usus, sakit perut, perut kembung terjadi, kerana pengumpulan gas dan tinja, tanda-tanda keracunan berkembang. Dalam beberapa kes, rawatan pembedahan diperlukan.

Punca

Patologi boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Biasanya, pilihan pertama didiagnosis pada kanak-kanak pada tahun-tahun pertama kehidupan. Penyebab dolichosigma kongenital adalah seperti berikut:

  • kecenderungan keturunan;
  • mengambil kumpulan ubat tertentu semasa kehamilan;
  • penyakit berjangkit semasa melahirkan anak;
  • keadaan ekologi yang tidak baik, sinaran.

Bentuk yang diperoleh biasanya berkembang pada orang setelah 40 tahun. Faktor yang mendorong: pengambilan daging dan produk roti yang berlebihan, gaya hidup yang tidak aktif, gangguan pencernaan (misalnya, dispepsia putrid) atau penyakit saluran gastrointestinal (bisul dan hakisan membran mukus, polip, dll.).

Gejala

Keterukan mereka bergantung pada bentuk penyakit. Bagi sesetengah orang, simptomnya ringan dan tidak mempengaruhi kualiti hidup. Dalam kes sedemikian, pemanjangan kolon sigmoid didiagnosis secara kebetulan. Contohnya, semasa kolonoskopi atau irrigoskopi dilakukan untuk tujuan lain.

Pada pesakit lain, tanda-tanda dolichosigma adalah seperti berikut:

  • Sakit perut. Selalunya ia tidak mempunyai penyetempatan yang jelas, semakin lama pengekalan najis berlangsung, semakin kuat kesakitannya.
  • Pengekalan najis. Pada peringkat awal, pengosongan berlaku kurang dari tiga kali seminggu, kerana patologi berkembang lebih jarang. Kadang-kadang seseorang tidak dapat pergi ke tandas lebih dari sepuluh hari.
  • Mabuk. Dimanifestasikan oleh penurunan selera makan, kelemahan umum, mual, dan kadang-kadang muntah.
  • Perut kembung. Disebabkan oleh pengekalan gas dalam usus dan perlambatan pergerakan tinja.

Pada kanak-kanak, selain gejala di atas, kelesuan, tangisan, dan perubahan mood yang tajam ditambahkan. Anak tidak makan dengan baik atau enggan makan sama sekali. Akibatnya, anemia dan hipovitaminosis berkembang, perkembangan fizikal tertunda.

Diagnostik

Dolichosigma mempunyai gejala yang tidak spesifik, jadi sukar untuk mengenalinya dengan pemeriksaan umum pesakit. Kajian makmal dan instrumental tambahan diperlukan:

  • koprogram (analisis tinja);
  • irrigoscopy (sinar-X usus dengan pengenalan kontras);
  • kolonoskopi;
  • pemeriksaan ultrasound organ perut;
  • tomografi dikira dan kolonoskopi maya.

Rawatan

Terapi Dolichosigma semestinya komprehensif. Ia merangkumi aktiviti berikut:

  • pematuhan diet;
  • rawatan ubat, termasuk julap;
  • fisioterapi.

Operasi untuk dolichosigma jarang dilakukan. Mereka ditunjukkan dalam keadaan sembelit yang berpanjangan bahkan dengan latar belakang terapi konservatif, dengan pembentukan batu tinja, sindrom kesakitan teruk, perforasi usus atau penyumbatan..

Terapi diet

Senarai produk "berguna" dan "berbahaya" untuk dolichosigma diberikan dalam jadual.

Untuk mengelakkan sembelit, adalah berguna untuk memasukkan dedak gandum dalam makanan. Mereka direndam selama 15-20 minit. Kemudian masukkan ke salad, hidangan sayur, potongan daging. Orang dewasa boleh mengambil 1 sudu teh 3-4 kali sehari. Jumlah dedak secara beransur-ansur meningkat dan meningkat menjadi 6 sudu teh sehari. Pada masa yang sama perlu mengambil jumlah cecair yang mencukupi, sekurang-kurangnya 2 liter sehari.

Ubat-ubatan

Mereka diresepkan terutamanya untuk menormalkan fungsi usus dan mengurangkan gejala. Oleh kerana masalah utama adalah sembelit, julap disyorkan:

  • Dufalak;
  • Natrium picosulfat (Guttalax);
  • Bisacodyl;
  • Minyak vaseline.

Ejen koleretik herba, seperti ekstrak daun artichoke, juga mempunyai kesan pencahar. Sekiranya tiada kesan, enema dengan air pada suhu bilik atau mikrokliser (Mikrolax).

Kumpulan ubat berikut juga termasuk dalam rejimen rawatan:

  • Prokinetik (Itomed);
  • Antispasmodik (No-shpa, Mebeverin);
  • Gastroprotectors (Rebagit);
  • Probiotik (Bifiform).

Rawatan biasanya berlangsung selama 10 hingga 15 hari. Laksatif ditetapkan sama ada secara berkala atau dalam kursus (contohnya, Dufalak selama 15 hari).

Fisioterapi

Apa-apa jenis aktiviti fizikal sangat membantu, terutamanya latihan yang menguatkan otot perut. Urut perut merangsang peristaltik: melakukan pergerakan bulat di sepanjang usus, mengikut arah jam. Urut dilakukan setengah jam selepas sarapan dan satu setengah jam selepas makan tengah hari, berdurasi 10 minit.

Semasa memanjangkan kolon sigmoid, prosedur elektro dengan proserin, akupunktur ditunjukkan. Rawatan sanatorium yang berguna di bandar-bandar seperti Essentuki, Truskavets, Zheleznovodsk.

Pembedahan

Operasi adalah kaedah radikal untuk merawat dolichosigma. Ia diperlukan sekiranya berlaku komplikasi, volvulus atau penyumbatan usus. Secara teknikalnya, operasi terdiri daripada membuang (membuang) sebahagian usus besar. Biasanya intervensi pembedahan satu peringkat dilakukan, lebih jarang dua peringkat.
Akibatnya, fungsi usus dipulihkan pada pesakit yang dikendalikan. Episod pengekalan najis berlaku selepas kesalahan diet dan berumur pendek.

Ramalan dan pencegahan

Bentuk dolichosigma yang diberi pampasan mempunyai prognosis yang baik. Dengan diet yang sesuai, fungsi normal saluran gastrointestinal dipelihara dan pesakit tidak mempunyai keluhan. Bentuk patologi yang lebih serius memerlukan terapi khas, dolichosigma dekompensasi dengan komplikasi adalah petunjuk untuk pembedahan.

Tidak ada pencegahan spesifik mengenai patologi ini. Memandangkan sifat kongenital dolichosigma, wanita hamil harus mematuhi gaya hidup yang sihat, menghindari jangkitan, dan meninggalkan tabiat buruk. Sekiranya terdapat sembelit biasa, diperlukan pemeriksaan menyeluruh. Dengan terapi yang mencukupi, adalah mungkin untuk mengelakkan komplikasi dan memulihkan fungsi saluran pencernaan.

Dolichosigma pada orang dewasa dan kanak-kanak

Artikel pakar perubatan

  • Kod ICD-10
  • Epidemiologi
  • Punca
  • Faktor-faktor risiko
  • Patogenesis
  • Gejala
  • Tahap
  • Bentuk
  • Komplikasi dan akibatnya
  • Diagnostik
  • Diagnosis pembezaan
  • Rawatan
  • Siapa yang hendak dihubungi?
  • Pencegahan
  • Ramalan

Dolichosigmoid bermaksud patologi di mana kolon sigmoid dan mesenya memperoleh dimensi yang tidak normal. Dolichosigma memanjang secara mendadak, mengganggu fungsi normal badan. Semua ini disertai dengan sembelit berterusan, kembung perut. Dengan latar belakang ini, rasa sakit yang teruk timbul..

Diagnostik panjang dan merangkumi banyak kajian. Anda harus bersedia untuk fakta bahawa rawatan jangka panjang akan diperlukan semasa mengesahkan diagnosis. Diet khas ditetapkan, yang mesti diikuti sepanjang hayat. Dalam bentuk penyakit kronik, terapi konservatif mungkin tidak berkesan, dan kemudian diperlukan campur tangan pembedahan. Kaedah rawatan utama adalah terapi ubat, ubat-ubatan rakyat dan homeopati. Kaedah sokongan - latihan fisioterapi, berenang, fisioterapi, urut.

Apa ini?

Penyakit ini dianggap sebagai anomali pada struktur usus sigmoid. Inti dari patologi ini adalah pembesaran dan pemanjangan usus. Walaupun morfologi usus tetap tidak berubah. Selalunya tahap mobiliti yang tinggi adalah ciri usus yang memanjang, yang menyebabkan pelanggaran pergerakan tinja. Selalunya, patologi ini terpendam, mempunyai gambaran klinikal yang kabur. Biasanya, panjang usus berkisar antara 24 hingga 46 cm. Sekiranya panjangnya melebihi 46 cm, mereka bercakap mengenai dolichosigma, iaitu pemanjangan usus.

Kod ICD-10

Epidemiologi

Pada 80% kanak-kanak, dolichosigma adalah akibat dari penghentian penghijrahan usus neuron dan pelanggaran persarafan, pada 10% persenyawaan terganggu pada tahap usus besar, dan 10% lagi pada tahap lenturan splenik. 15% orang didiagnosis menghidap penyakit ini, tetapi tidak simptomatik dan sama sekali tidak mengganggu pesakit Dalam 1% kes, usus terjejas sepanjang keseluruhannya. Pada bayi baru lahir, kejadian patologi ini adalah 1 kes setiap 5000 orang. Selalunya penyakit ini berlaku pada kanak-kanak lelaki. Nisbah lelaki dan perempuan adalah 4: 1. Pada 7% orang, penyakit ini diperburuk oleh sejarah keluarga yang serupa. Dalam 3-5% kes, penyakit ini dikaitkan dengan pelbagai kecacatan perkembangan, seperti penyakit Down.

Punca dolichosigma

Sebab yang jelas untuk anomali seperti itu masih belum jelas. Kadang-kadang bayi dengan anomali kongenital dilahirkan sebagai akibat pendedahan kepada bahan radioaktif, toksin, pelbagai faktor fizikal dan kimia semasa kehamilan. Patologi dapat berkembang apabila ibu hamil menderita penyakit berjangkit, terutama jika patogen menunjukkan tropisme untuk sel usus. Mengambil ubat-ubatan tertentu semasa kehamilan boleh menyebabkan perkembangan janin yang tidak normal.

Dolichosigma yang dijangkiti paling kerap muncul setelah sembelit, fermentasi, proses pembusukan dalam usus yang berpanjangan, setelah dysbiosis berpanjangan atau penyakit berjangkit yang berlarutan, keracunan makanan yang kerap. Penyebabnya mungkin adalah pelanggaran motilitas usus, yang disebabkan oleh kerja yang berpanjangan dalam posisi duduk, ketidakaktifan fizikal. Ia boleh berkembang dengan latar belakang atony usus, yang berlaku seiring dengan usia dan paling sering terjadi pada orang berusia 45 hingga 50 tahun. Sebabnya mungkin penyalahgunaan makanan daging, karbohidrat, serta tekanan berpanjangan dan ketegangan saraf yang berterusan..

Banyak pakar cenderung mempercayai bahawa dolichosigma adalah penyakit yang ditentukan secara genetik, dan sama ada ia menampakkan diri atau tidak bergantung pada gaya hidup seseorang dan banyak faktor lain..

Teori asal

Terdapat teori-teori yang agak bertentangan yang menjelaskan penyebab dan asal usul patologi. Tetapi persoalannya masih terbuka. Doktor mempunyai banyak pertikaian mengenai apakah menganggap anomali ini sebagai varian norma, atau sebagai salah satu bentuk patologi. Fakta bahawa penyakit ini dapat dianggap sebagai varian norma ditunjukkan oleh fakta bahawa kira-kira 15% kanak-kanak yang didiagnosis dengan penyakit ini tidak mengalami keluhan atau gejala. Mereka mempunyai najis normal, kesihatan yang sangat baik. Semasa diperiksa, tidak ada patologi dan keradangan yang bersamaan yang dikesan, kesakitan kanak-kanak seperti itu tidak mengganggu.

Sebaliknya, ada sebab untuk menganggap anomali ini sebagai patologi, kerana banyak yang menderita patologi ini mengalami gangguan struktur dan fungsi usus besar, usus besar dan kolon sigmoid. Di samping itu, mereka yang 15% anomali dapat dianggap sebagai varian norma masih termasuk dalam kumpulan risiko, kerana tidak ada yang dapat mengatakan dengan pasti apakah keadaannya akan stabil di masa depan, atau patologi dapat berkembang dari masa ke masa.

Sebilangan pakar menganggap anomali ini sebagai proses degeneratif di kawasan usus. Selalunya, dolichosigma dianggap sebagai akibat dari gangguan usus. Ia berkembang akibat kekejangan, stasis, keradangan kronik dan kerosakan vaskular. Pada akhirnya, perubahan degeneratif sekunder dan gangguan fungsi motor usus berkembang..

Faktor-faktor risiko

Kumpulan risiko termasuk kanak-kanak yang ibunya terdedah kepada radiasi atau terdedah kepada faktor fizikal dan kimia berbahaya semasa kehamilan. Terutama jika pengaruh seperti itu berlaku pada trimester pertama..

Orang dengan anomali usus kongenital, walaupun tidak ada aduan dan gejala penyakit, berisiko. Risiko menghidap penyakit ini pada orang yang sering mengalami sembelit, atonia usus, dan mereka yang menjalani gaya hidup tidak aktif meningkat.

Patogenesis

Patogenesis didasarkan pada kongenital atau pemanjangan kolon sigmoid yang diperoleh. Dengan adanya patologi bersamaan, fibrosis tisu usus sering berkembang, akibatnya tisu normal digantikan oleh tisu penghubung. Munculnya bengkak dan hiperemia. Serat otot tumbuh, yang membawa kepada ketepuan dinding usus yang banyak dengan cecair tisu.

Ini membawa kepada gangguan aktiviti kontraktil normal usus, melemahkan nada usus. Oleh kerana intensiti proses kontraktil berkurang, tinja melewati usus dengan sukar, yang menyebabkan perkembangan sembelit. Pada gilirannya, kehadiran najis yang berterusan dalam usus menyebabkan gangguan selar sel usus, kesesakan, sakit dan mabuk.

Gejala Dolichosigma

Mereka muncul ketika usus dipenuhi najis dan mabuk badan berlaku. Keterukan patologi bergantung pada seberapa ketara gangguan morfologi dan fungsi dalam usus. Juga banyak ditentukan oleh kemampuan kompensasi badan, motilitas dan nada usus.

Gejala utama adalah sembelit jangka panjang atau kronik. Sekiranya sembelit menjadi berpanjangan, reaksi terhadap buang air besar secara beransur-ansur berkurang, pengembangan usus berkembang, nada usus dan aktiviti kontraktil hilang. Gangguan fungsional diikuti oleh gangguan struktur, yang sudah menampakkan diri dalam bentuk kesakitan, kembung perut, dan kembung. Najis berubah bentuk dan saiz, menjadi lebat, besar dan mempunyai bau busuk.

Secara beransur-ansur, ketika kesesakan semakin dalam dan keradangan berkembang, sakit berulang muncul di zona iliaka dan umbilik, perut kembung, sakit pada palpasi. Sindrom nyeri disertai dengan kekejangan, parut usus, keradangan.

Tanda amaran paling awal adalah sembelit. Sekiranya sembelit tunggal dapat dielakkan, disebabkan gangguan pencernaan, maka sembelit jangka panjang dan berterusan harus menjadi perhatian. Apabila tanda-tanda pertama penyakit muncul, anda harus segera menghubungi ahli gastroenterologi atau proctologist untuk diagnosis dan rawatan.

Sakit dengan dolichosigma

Penyakit ini sering disertai dengan kesakitan. Kerana dilatasi kolon sigmoid, peredaran darah yang lemah dan pengawetan usus, pengumpulan tinja dan kesesakan.

Sakit di bahagian kiri

Kesakitan paling sering dilokalisasi di kawasan sebelah kiri, kerana di kawasan inilah usus besar terletak dan proses keradangan utama berkembang. Kekejangan dan serangan sakit akut mungkin berlaku bersamaan dengan kekejangan.

Sakit pangkal paha

Kesakitan di kawasan pangkal paha boleh muncul kerana pelbagai sebab: kekejangan, gangguan persenyawaan, keracunan teruk, pembesaran usus, proses keradangan dan berjangkit. Kesakitan dapat memancar ke pangkal paha dengan keradangan dan kerosakan struktur pada usus, terutama jika serat saraf telah rosak. Perubahan cicatricial dan fibrosis juga dapat disertai dengan rasa sakit yang memancar ke kawasan pangkal paha.

Berat perut dan kembung

Keparahan boleh berlaku akibat pengumpulan tinja, ketidakupayaan untuk mengosongkan usus. Kembung adalah hasil pengumpulan tinja, kerengsaan dinding usus dengan toksin dan bakteria.

Kerusi dengan dolichosigma

Sembelit berkembang, jangka masa dan keparahannya bergantung pada tahap penyakit. Biasanya, pergerakan usus berlaku setiap 3-4 hari, kadang-kadang lebih jarang. Dengan sembelit yang berpanjangan, tinja memperoleh bau fetid, dan kotoran domba muncul. Penggunaan julap yang kerap diperlukan. Cirit-birit tidak diperhatikan.

Sembelit berterusan

Selalunya, dolichosigma disertai dengan sembelit yang berterusan, di mana kotoran domba berkembang, bau fetid. Mengosongkan tidak teratur, kira-kira sekali setiap 3-4 hari, selalunya setelah menggunakan julap. Lama kelamaan, sembelit menjadi kronik dan menjadi biasa. Semasa najis terkumpul di dalam usus, ia mengembang, sensitiviti menurun. Secara struktural, tambahan 2-3 gelung muncul. Pemeliharaan pesakit secara beransur-ansur hilang, dan keinginan untuk membuang air besar hilang. Inkontinensia tinja berkembang. Najis secara beransur-ansur mengeras dan, ketika melewati, dapat merosakkan dinding usus, akibatnya kotoran darah muncul di dalam tinja. Kawasan yang rosak menjadi radang, proses menular berkembang, integriti membran mukus terganggu. Keradangan boleh menular ke bahagian lain dari saluran pencernaan..

Kemudian terdapat pembentukan gas yang kuat, rasa sakit, kekejangan muncul. Dengan penyakit yang teruk, kekejangan menjadi agak stabil, rasa sakit tidak reda.

Cirit-birit

Sekiranya seseorang menghidap dolichosigma, dia menderita sembelit. Munculnya cirit-birit mungkin menunjukkan adanya patologi saluran pencernaan yang bersamaan, serta penambahan jangkitan, atau keracunan makanan.

Dolichosigma tanpa sembelit

Sembelit tidak berlaku hanya pada 15% kanak-kanak yang didiagnosis. Dalam semua kes lain, dolichosigma selalu disertai dengan sembelit..

Loya

Mual mungkin menunjukkan mabuk badan. Selalunya ia berkembang jika seseorang tidak dikosongkan untuk masa yang lama, selama 3-4 hari. Anda juga boleh merasa sakit dengan sembelit kronik yang berpanjangan, di mana massa tinja terkumpul di dalam usus, ia tidak akan dibersihkan sepenuhnya. Akibatnya, toksin terkumpul, proses fermentasi dan putrefaktif berkembang..

Dolichosigma pada orang dewasa

Suar pertama dan utama, yang menunjukkan perkembangan patologi, adalah sembelit. Mereka bermula dengan yang jarang dan pendek. Berlaku kira-kira sekali setiap 2-3 bulan, jangka masa - 2-3 hari. Secara beransur-ansur, sembelit berlaku lebih kerap, menjadi biasa, lamanya boleh meningkat hingga 4-5 hari. Ini sudah menyebabkan mabuk badan, kerana najis berkumpul di dalam badan..

Seseorang yang tidak mempunyai enema tidak boleh mengosongkan dirinya. Penggunaannya yang kerap menyebabkan kepupusan refleks dan keinginan untuk membuang air besar. Dengan sembelit yang berpanjangan akibat mabuk, loya dan muntah berkembang. Pada palpasi di kawasan kolon sigmoid, anda dapat merasakan segel, tubercle yang keras. Dengan pengumpulan massa tinja yang berlebihan, pelepasan spontan mereka mungkin berlaku, yang disebut inkontinensia tinja.

Penyakit ini berkembang dalam tiga peringkat. Pada peringkat pertama, adalah mungkin untuk menormalkan aktiviti usus dengan mengikuti diet dan mengambil julap.

Pada peringkat kedua, sembelit biasa dan tanda-tanda mabuk muncul. Pencahar tidak berfungsi, pembersihan enema diperlukan.

Pada peringkat ketiga, mabuk meningkat. Ia menjadi umum dan merebak ke seluruh badan. Keradangan saluran pencernaan berkembang. Kesakitan berterusan, kekejangan muncul, selera makan berkurang. Sakit kepala berkembang. Hanya enema siphon yang berkesan.

Dalam kebanyakan kes, rawatan konservatif sudah mencukupi. Anda perlu menerapkan diet yang ketat, menggunakan julap, beralih kepada ubat tradisional dan homeopati. Fisioterapi, latihan fisioterapi boleh digunakan. Sekiranya tidak ada hasil, campur tangan pembedahan diperlukan.

Dolichosigma semasa kehamilan

Sekiranya dolichosigma dijumpai pada wanita hamil, rawatan simptomatik digunakan untuk menghilangkan sembelit. Pertama sekali, makanan khas diresepkan, yang mesti dipatuhi sepanjang kehamilan. Dalam kedudukan ini, peralihan sembelit ke bentuk kronik tidak boleh dibenarkan, kerana ini boleh membahayakan ibu dan janin. Dengan sembelit, toksin, gas terkumpul di dalam badan, pembusukan dan penapaian berlaku. Semua ini disertai dengan pelanggaran mikroflora normal, peningkatan beban bakteria pada badan. Toksin, bakteria memasuki aliran darah dan menyebar ke seluruh badan, menyebabkan keracunan.

Kehamilan boleh menjadi faktor yang akan memprovokasi perkembangan dolichosigma. Pada masa ini, badan sedang membangun semula, gangguan hormon berlaku, progesteron dihasilkan, yang mengurangkan nada otot licin dan aktiviti kontraktil otot. Perkara yang sama berlaku untuk otot usus, rektum. Ini melambatkan pergerakan tinja melalui usus dengan ketara. Pada peringkat kemudian, pengeluaran progesteron dan perubahan serupa yang lain hilang, tetapi masalahnya tidak hilang. Ukuran rahim meningkat dengan ketara dan memberikan tekanan pada rektum dan kolon sigmoid, yang juga menyebabkan penurunan pergerakan. Pembentukan stagnasi juga difasilitasi oleh penurunan peristalsis, yang terjadi akibat penurunan jumlah motilin, hormon yang merangsang keterampilan motorik dan peristalsis..

Bahayanya adalah pengekalan tinja yang berpanjangan, kerana toksin dan racun terbentuk. Mereka meningkatkan toksikosis pada manusia. Sembelit jangka panjang terhadap latar belakang ini menimbulkan keradangan usus besar, buasir dan fisur dubur. Semua ini membawa kepada perubahan mikroflora, perkembangan jangkitan bakteria..

Rawatan utama adalah diet. Pertama, doktor mengesyorkan agar anda membuang stagnasi najis dengan sendiri, tanpa menggunakan ubat herba, ubat-ubatan dan enema. Pemakanan yang betul akan membantu dengan ini. Makanan tersebut harus merangkumi sebilangan besar makanan yang mempunyai kesan pencahar. Juga berguna untuk minum segelas air bersih semasa perut kosong. Hanya sekiranya tidak berkesan seseorang boleh menggunakan dadah. Segala ubat boleh diambil hanya setelah berunding terlebih dahulu dengan doktor..

Dolichosigma pada kanak-kanak

Selalunya penyebab perkembangan patologi ini pada kanak-kanak adalah perubahan kongenital pada usus. Dalam kebanyakan kes, patologi ini tidak memerlukan campur tangan pembedahan. Tetapi kanak-kanak seperti itu memerlukan perhatian khusus kepada dirinya sendiri. Rawatan jangka panjang mungkin diperlukan. Ibu bapa harus memantau diet anak, makanan yang mempunyai kesan pencahar harus dimasukkan ke dalam makanan. Apabila rasa sakit berlaku, anda perlu mengurut perut. Urut perut viseral sangat berguna, di mana organ dalaman berfungsi melalui dinding luar.

Inti dari patologi adalah bahawa dengan memanjangkan, pergerakannya meningkat, akibatnya ada halangan untuk pergerakan rembesan melalui usus. Dengan sembelit kronik, beberapa gelung tambahan, pengembangan, keretakan dapat terbentuk. Ini juga membawa kepada pembentukan gas dan kembung..

Kemunculan sembelit pada kanak-kanak, walaupun satu, memerlukan perhatian khusus. Kerana usus bayi cukup elastik sehingga dapat meregangkan dengan mudah akibatnya. Peregangan membawa kepada penurunan nada dan aktiviti motorik usus, hilangnya dorongan untuk membuang air besar dan kemerosotan persenyawaan usus. Akibatnya, keadaan hanya bertambah buruk, sembelit menjadi kronik. Ia diulang dengan intensiti dan kesakitan yang lebih besar. Refleks dikurangkan, dorongan untuk keluar berlaku hanya jika usus benar-benar penuh.

Rawatan dikurangkan menjadi pemakanan yang betul, minum banyak cecair. Penting untuk mengelakkan pemadatan najis. Mereka mesti tetap lembut. Diet harus merangkumi makanan yang tinggi pektin, yang merangsang usus. Perlu memasukkan makanan sebanyak mungkin buah-buahan dan sayur-sayuran segar, serta pelbagai bijirin, sup, kentang tumbuk. Sekiranya terdapat keperluan untuk menggunakan julap, maka lebih baik menggunakan minyak sayuran. Sekiranya tidak ada pergerakan usus selama 2 hari, enema harus diberikan. Bahaya sembelit adalah bahawa bahan najis terkumpul di dalam usus, dan ketika mereka bertakung, busuk dan penguraian berlaku. Secara beransur-ansur, toksin diserap dari usus, yang menyebabkan keracunan. Mikroflora berubah, penyerapan vitamin dan mineral terganggu, pencernaan terganggu sepenuhnya.

Dolichosigma pada bayi

Dengan itu, kolon sigmoid dipanjangkan dengan ketara, akibatnya sembelit berkembang. Usus memperoleh beberapa gelung tambahan. Penyakit ini disertai dengan rasa sakit, kekejangan. Selalunya ia adalah anomali kongenital. Sebab-sebab penampilan tidak difahami sepenuhnya. Bayi baru lahir mengalami sembelit. Biasanya, tanda pertama muncul selepas pengenalan makanan pelengkap. Sembelit jarang berlaku pada mulanya. Berselang-seli dengan pergerakan usus yang normal. Sembelit lebih kerap berlaku selepas tahun pertama kehidupan..

Sekiranya bayi baru lahir mengalami sembelit, adalah mustahak untuk menjalani pemeriksaan. Untuk melakukan ini, ujian darah dilakukan, analisis tinja untuk darah ghaib, koprogram dan tinja untuk pengesanan cacing. Selain itu, kajian instrumental diresepkan, seperti ultrasound, sinar-X usus.

Keadaannya berbahaya kerana boleh menyebabkan mabuk badan yang teruk, pembentukan batu tinja, penyumbatan usus, serta pelbagai gangguan darah dan metabolisme. Biasanya, sembelit pada bayi baru lahir ditunjukkan oleh ketiadaan tandas selama beberapa hari. Kanak-kanak itu menangis, menekan kakinya ke perutnya. Ini menunjukkan bahawa anda perlu segera berjumpa doktor. Anak perlu mengoptimumkan pemakanan, membuat rejimen, melakukan urutan berterusan perut dan gimnastik pasif aktif. Pencahar dan enema hanya digunakan dalam kes yang teruk, dengan tandas yang tidak berpanjangan. Biasanya, rawatan konservatif mencukupi, keperluan kaedah intervensi pembedahan jarang berlaku. Biasanya, operasi dilakukan hanya ketika kerutan dan gelung berlaku di dalam usus, ketika pergerakan usus tidak mungkin kerana alasan fisiologi.

Oleh kerana sebab-sebab penyakit ini tidak diketahui sepenuhnya, langkah pencegahan belum dikembangkan. Secara umum, pencegahan hanya dapat dikurangkan untuk mencegah perkembangan sembelit. Anda perlu mengambil banyak air, mematuhi diet dan hanya makan makanan yang ditetapkan oleh doktor. Anak memerlukan urutan perut secara berkala.

Dolichosigma. Apa ini. Cara menghilangkan sembelit

Dolichosigma adalah keadaan patologi di mana kolon sigmoid memanjang hingga ukuran yang tidak normal. Dalam kes ini, diameter lumen dan ketebalan dinding tetap sama.

Sigma terletak di hujung usus besar - di hadapan rektum, jadi pembentukan akhir najis berlaku di sana, dan jika ada gangguan dengannya, ini hampir menjadi jaminan sembelit kronik. Masalah tandas seperti itu memerlukan lebih banyak usaha daripada sembelit sederhana yang disebabkan oleh hempedu atau diet yang tidak betul, pengambilan air yang tidak mencukupi..

Dolichosigma mungkin tidak menunjukkan tanda-tanda luaran untuk waktu yang lama dan tidak mengganggu seseorang, tetapi kemudiannya membawa kepada sejumlah gangguan sistemik yang serius.

  1. Punca
  2. Bagaimana ia mempengaruhi kesihatan. Bahaya
  3. Cara menghilangkan sembelit

Mengapa dolichosigma berlaku

Fenomena itu boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Dengan dolichosigma kongenital, kolon sigmoid mempunyai panjang yang tidak normal dan membentuk beberapa gelung tambahan, kerana tinja menembusinya dengan sukar. Bentuk patologi yang diperoleh berkembang kerana proses fermentasi dan pembusukan yang berpanjangan di dalam usus..

Yang paling rentan terhadap pelanggaran ini adalah orang berusia lebih dari 45 tahun, dengan gaya hidup yang tidak bergerak, tekanan yang kerap. Diet yang tidak betul dan pengambilan air yang tidak mencukupi memperburuk keadaan.

Penyelidik saintifik juga menunjukkan bahawa kolon sigmoid yang memanjang selalu menjadi malformasi kongenital, tanda-tanda luaran yang timbul hanya dalam keadaan yang tidak baik, di bawah pengaruh faktor-faktor di atas.

Bagaimana pemanjangan kolon sigmoid mempengaruhi badan

Manifestasi utama dolichosigma adalah pelanggaran motilitas usus dan kemajuan massa usus, yang dinyatakan dalam sembelit kronik. Selepas itu, ini membawa kepada sejumlah manifestasi negatif:

Pembentukan batu najis, penyumbatan usus. Kerana konsistensi keras kandungan usus, ubah bentuk usus, keseleo sfingter, kerosakan mukosa, pendarahan dalaman, sindrom iritasi usus mungkin berlaku.

Selalunya menyertai pembentukan buasir dan proctitis, memperburuk perjalanan vena varikos, kerana usus yang membengkak mengganggu peredaran darah di kawasan pelvis.

Pada wanita, merumitkan penyingkiran endometriosis dan fibroid dengan alasan yang sama - pemampatan tisu, gangguan peredaran darah.

Kerana sembelit yang berpanjangan, dolichosigma menyebabkan keracunan kronik yang teruk. Pesakit merasa keletihan berterusan, mudah marah, ruam muncul pada kulit atau abses muncul.

Kesesakan jangka panjang melemahkan sistem kekebalan tubuh dan daya tahan terhadap penyakit lain, kerana terdapat fokus kronik mikroflora yang terganggu, terutama jika masalahnya digabungkan dengan divertikulosis

Disfungsi usus dan komplikasi dihilangkan hanya setelah menormalkan pengeluaran najis harian dari badan.

Sasarannya adalah najis lembut bebas harian. Dalam kes yang melampau, najis sendiri setiap dua hari.

Bagaimana memulihkan najis jika terdapat sembelit terhadap latar belakang dolichosigma?

Pendekatan bersepadu penting untuk menghilangkan akibat negatif. Pencegahan harus ditujukan untuk menormalkan pencernaan secara keseluruhan, melindungi dari keradangan pada sigmoid dan rektum, genangan darah vena di kawasan pelvis, melindungi mukosa dari karsinogenesis - pembentukan tumor.

Untuk mencapai kesan yang berkelanjutan, sebagai peraturan, mereka pertama kali menggunakan terapi ubat, dan kemudian, apabila tidak begitu berjaya, atau hati tidak menerima kimia, mereka beralih kepada ubat semula jadi. Dan di sini terdapat salah tanggapan berbahaya bahawa anda dapat menjumpai sesuatu yang berkesan. Sebenarnya, pelepasan sementara dari sembelit dapat diperoleh dengan penyediaan monopreparasi, tetapi dengan mengambil kira bahawa alasannya adalah anatomi dan tidak akan hilang, lebih masuk akal untuk segera memilih kompleks sedemikian yang akan membolehkan anda melupakan kesukaran dengan ubah bentuk..

Mempengaruhi sebab utama:

1. Dalam pemakanan. Perubahan dalam diet akan membawa kelegaan - peningkatan jumlah makanan tumbuhan dan air bersih, pengurangan penggunaan daging, makanan berkalori tinggi yang menyokong penapaian - tepung, manis.

2. Berapa banyak air yang perlu diminum. Untuk pembersihan usus yang normal, anda memerlukan sekurang-kurangnya 1 liter air bersih setiap hari. Lebih baik daripada 1.5 liter. Lagi - hanya setelah berunding dengan pakar.

3. Tambah cara yang menyelaraskan pergerakan makanan melalui usus. Menghilangkan sembelit kronik akan membantu ubat-ubatan yang mengekalkan peristalsis yang betul. Sangat berkesan adalah bahan hidrofilik, yang membengkak ketika berinteraksi dengan air dan pada masa yang sama menggerakkan gumpalan makanan dengan lembut dan merangsang dinding usus.

Untuk pencegahan negatif dari dolichosigma, ubat berdasarkan serat psyllium paling sering disyorkan di dunia - cangkang psyllium yang dihancurkan (Plantago ovata). Mereka tidak hanya merangsang pergerakan usus, membantu membuang toksin dan mempercepat metabolisme. Cuba psyllium, yang dihasilkan menggunakan teknologi kelarutan ultra khusus untuk Sistem Sokolinsky, dan anda mungkin tidak mahu menggunakan yang lain. Koktel hijau dengan serat aktif ini dipanggil NutriDetox. Mereka berfungsi semasa anda berehat! Berkat kelarutannya yang sangat tinggi, anda boleh minum sedikit psyllium ini dan tidak melampaui usus, seperti yang berlaku dengan penyalahgunaan julap pukal. Anda boleh minum hanya 1/3 sudu teh setiap hari pada bulan pertama, dicairkan dalam air atau jus sayur (smoothie).

4. Muatkan semula mikroflora usus. Bakteria yang ramah bukan sahaja melindungi daripada hiperfermentasi dan mabuk kotoran, bekerjasama dengan serat untuk memperbaiki najis, tetapi juga menyokong imuniti normal. Termasuk ia adalah pencegahan keradangan di dinding usus dan pembentukan tumor. Unibacter memerlukan perhatian. Siri khas yang dihasilkan khas untuk Sistem Sokolinsky. Dos 2 kapsul superprobiotik 2 kali sehari telah membantu ratusan pelanggan kami untuk melupakan sembelit dari bulan pertama. Selanjutnya, kursus sokongan digunakan selama sebulan lagi dan jika perlu.

5. Meningkatkan fungsi enzimatik. Untuk sebarang sembelit, termasuk dan dengan dolichosigma, sangat penting seberapa baik makanan diproses oleh enzim di usus atas: di duodenum dan usus kecil. Apa yang tidak dicerna di sana tidak lagi dapat diperbaiki di usus besar. Oleh itu, sangat penting jus hempedu dan pankreas dilepaskan tepat pada waktunya. Dengan genangan hempedu yang kronik, akan berlaku sembelit kronik..

Semasa kursus awal, kami bertindak sebagai punca aliran hempedu yang tidak betul dan membantu sel-sel hati. Untuk ini adalah baik untuk menggunakan Layver 48 selama sebulan. Sekiranya terdapat perubahan hati yang meresap dan pankreatitis kronik - dua bulan berturut-turut.

Bersama-sama, ketiga-tiga ubat bukan ubat semula jadi ini membentuk Kompleks Sokongan Pencernaan

Selanjutnya, fungsi menyokong rembesan hempedu yang betul dilakukan oleh serat (NutriDetox) 3-4 kali seminggu dan pemakanan yang wajar. Selain itu, jika anda menggunakan ubat semula jadi yang lain di masa depan, misalnya, untuk membersihkan saluran darah - Megapolinol, maka ia juga mempunyai kesan positif pada hati.

Dalam kes di mana, setelah penggunaan ubat hidrofilik (psyllium) dengan mikroflora yang dipulihkan dan pemakanan yang betul, seseorang masih tidak dapat pergi ke tandas sendiri, mungkin diperlukan rawatan perubatan khusus.

Kadang-kadang anda hanya perlu minum julap dan membuat enema, ini adalah penyelesaian yang cepat, tetapi bukan yang terbaik. Penting untuk diingat bahawa kaedah ini adalah ketagihan dan sindrom usus malas.

Enema yang kerap juga menyebabkan dysbiosis, oleh itu, untuk memperbaiki mikroflora, seseorang harus menjalani terapi pra dan probiotik. Ketepuan usus dengan mikroorganisma bermanfaat akan menghilangkan komplikasi, mempercepat proses pemulihan kerja saluran gastrousus dan tubuh secara keseluruhan.

Sumber:

1. Anomali kolon. Akhbar "Berita Perubatan dan Farmasi", No. 304 (2009).

2. Sembelit kronik: sederhana dan sukar. N. B. Gubergrits, 2016.

3. Diagnostik dan rawatan kolostasis kronik pada kanak-kanak dengan dolichosigma. Akilov Kh.A., Saidov F.Kh., Khodzhimukhamedova N.A. Jurnal Perubatan Kazan, No. 6 (2013).

4. Sembelit. Smirnov A.B. Rusmedserver.

5. Sembelit berfungsi kerana kelewatan transit kandungan usus. Pasechnikov V.D. Pharmateca, No. 10 (2003).

Cara Belajar Menyelesaikan Banyak Masalah Kesihatan Secara Serentak dan Mudah?

Kami telah diajar bahawa ada ubat untuk setiap gejala. Dan ini betul semasa anda berada di hospital atau mengalami penyakit akut. Tetapi jika tugas anda adalah untuk meningkatkan kesihatan dan meningkatkan kecekapan, semuanya akan menjadi sebaliknya. Segala-galanya di dalam badan bersambung dan penghapusan gejala tidak membawa kepada menyelesaikan masalah kesihatan, tetapi hanya menyembunyikannya. Perubahan sebenar memberi kesan kepada penyebab kesihatan yang buruk.

Sekiranya anda ingin merasa lebih baik, pengaruh badan dengan bantuan mekanisme universal yang mendalam yang secara serentak membolehkan anda menghilangkan jenis gangguan yang sama pada organ yang berlainan: pembetulan pemakanan, gaya hidup yang wajar, detoks, pemakanan dan perlindungan sel saraf, pemulihan mikroflora, normalisasi pencernaan, ubat anti-radang semula jadi dan antioksidan.

Sistem Sokolinsky menawarkan pendekatan naturopati sistemik berdasarkan pemahaman mendalam mengenai fisiologi, penyelidikan moden, yang diuji dalam praktik oleh lebih daripada 10,000 orang sejak tahun 2002.

Ubat semula jadi dihasilkan khusus untuk digunakan dalam "Sistem Sokolinsky".

BUKAN UBAT!

Sistem ini dibangunkan oleh pakar pemakanan Rusia yang terkenal, Doktor Naturopati (ND), MSc, Vladimir Sokolinsky, Naib Presiden Akademi Naturopati Berasaskan Eropah, pengarang 11 buku mengenai perubatan semula jadi, ahli Persatuan Kebangsaan Ahli Pemakanan dan Pemakanan, Persatuan Ilmuologi Perubatan Ilmiah, Persatuan Pengamal Nutrisi Amerika.