Dysbacteriosis pada bayi. Apa yang dinasihatkan oleh Komarovsky

Seorang ibu yang penuh perhatian, melihat perubahan dalam najis bayi, bergegas ke janji temu dengan pakar pediatrik dan menjadi ngeri setelah mendengar keputusan doktor - dysbiosis usus.

Dan doktor terlebih dahulu menetapkan analisis tinja untuk dysbiosis, dan kemudian menetapkan ubat-ubatan: bacteriophages, lactobacilli, bifidobacteria, yang akan membantu menormalkan keadaan bayi. Situasi biasa, bukan?

Dysbacteriosis pada bayi. Apa yang dinasihatkan oleh Komarovsky

Seberapa dahsyat dan berbahaya penyakit ini, dan kaedah rawatan apa yang akan menyingkirkan penyakit ini? Doktor yang berwibawa Komarovsky E.O. berkongsi pendapatnya mengenai perkara ini. Perkara pertama dan paling penting yang perlu dipelajari oleh semua ibu sekali-sekali: tidak ada penyakit seperti itu pada bayi, dysbiosis, kata Komarovsky.

Menurutnya, penyakit seperti itu tidak ada dalam pengkelasan penyakit antarabangsa, dan di Barat tidak ada yang terlibat dalam perawatannya secara prinsip..

Sebab-sebab dysbiosis

Dysbacteriosis usus, pada dasarnya, adalah pelanggaran mikroflora (iaitu, perubahan komposisi normal kuantitatif dan kualitatif bakteria dan mikroorganisma yang menghuni organisma tertentu). Dan pelanggaran ini tidak pernah berlaku begitu sahaja, selalu ada pencetus, alasan yang menyumbang kepada perkara ini. Contohnya:

  • pelanggaran diet, termasuk makan terlalu kerap;
  • mengubah keadaan iklim (contohnya, bergerak);
  • sebarang penyakit lain yang berterusan atau yang lalu, jangkitan;
  • mengambil ubat tertentu, terutama antibiotik, dll..

Mereka. sebenarnya, terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi mikroflora, tetapi dalam kes apa pun, kesimpulan Dr. Komarovsky adalah sama: dysbiosis pada bayi (sama seperti pada orang dewasa) bukan penyakit, ia adalah akibat dalam bentuk reaksi tubuh terhadap mana-mana pelanggaran, perubahan.

Gejala utama dysbiosis usus

Pelanggaran mikroflora bukanlah penyakit, yang bermaksud bahawa tidak ada gejala penyakit. Tetapi kerana dysbiosis adalah pendamping penyakit lain, sebab menunjukkan bayi kepada pakar pediatrik adalah:

  • cirit-birit selama lebih dari 2-3 hari
  • sembelit
  • kerusi hijau
  • najis berbuih
  • najis dengan zarah lendir
  • regurgitasi yang kerap
  • muntah
  • kembung dan kembung perut
Penyebab umum dysbiosis pada bayi adalah mengambil antibiotik

Namun, sebelum panik, seorang ibu harus ingat bahawa pergerakan usus pada bayi dan orang dewasa sangat berbeza. Segala jenis najis yang disenaraikan boleh menjadi kebiasaan pada bayi! Amaran mesti demam tinggi, muntah teruk, kenaikan berat badan yang lemah, yang menyebabkan najis ini atau jenis itu muncul. Gejala yang disenaraikan mungkin menunjukkan gangguan atau jangkitan gastrousus lain yang disebabkan oleh ketidakseimbangan mikroflora..

Oleh itu, Komarovsky menganggap analisis dysbiosis pada bayi, yang popular di kalangan pakar pediatrik, adalah tidak masuk akal. Kerana, menurut pakar pediatrik yang terkenal, bakteria di usus dan bakteria di dalam tinja bayi adalah dua perkara yang berbeza..

Analisis ini akan menunjukkan hanya komposisi mikroorganisma dalam tinja, tetapi hasil kajian sama sekali tidak mencerminkan keadaan mikroflora.

Cara menyembuhkan dysbiosis pada bayi

Komarovsky menganggap tidak berguna untuk merawat dysbiosis pada bayi. Adalah bodoh untuk merawat kesannya tanpa menghilangkan punca. Selagi bayi menderita jangkitan, atau sehingga menyesuaikan diri dengan iklim baru, atau selama kekurangan zat makanan, pelanggaran mikroflora usus tidak dapat dielakkan. Sebaik sahaja faktor yang memprovokasi dihapuskan, dysbiosis akan hilang dengan sendirinya.

Komarovsky menarik perhatian kepada fakta bahawa tubuh mempunyai sifat penyembuhan diri yang luar biasa, termasuk mikroflora. Hanya memerlukan sedikit masa, dan perkara yang paling munasabah yang dapat dilakukan oleh seorang ibu untuk membantu bayi mengatasi dysbiosis adalah tidak melakukan apa-apa dan menunggu beberapa hari.

Sekiranya selera makan anak menurun, ini mungkin menunjukkan penyesuaian badan dengan keadaan baru. Dalam keadaan seperti itu, adalah betul untuk tidak membebani saluran pencernaan bayi dengan makanan berlebihan dan tidak memaksa bayi makan secara paksa.

Menurut Komarovsky, pengambilan ubat dengan lacto- dan bifidobacteria untuk dysbiosis tidak bermakna.

Sekiranya memulihkan keseimbangan mikroflora, sedikit "kelaparan" malah bermanfaat: jumlah makanan berkurang, beban pada saluran gastrointestinal berkurang, badan mempunyai lebih banyak masa dan sumber untuk penyembuhan diri sementara tidak sibuk mencerna makanan.

Mengenai kaedah popular untuk merawat dysbiosis pada bayi, yang digunakan oleh banyak pakar pediatrik, Dr. Komarovsky ragu-ragu. Pada pendapatnya, sediaan yang mengandungi lacto- dan bifidobacteria tidak berbahaya, tetapi juga tidak berguna. Mereka. penerimaan mereka tidak ada gunanya. Meresepkan ubat semacam itu adalah tindakan komersial yang bertujuan untuk memperkaya doktor dan ahli farmasi, dan untuk menenangkan ibu, yang memberi anak pil, yang berarti dia mengambil tindakan untuk memerangi penyakit ini..

Pencegahan dysbiosis dan gangguan gastrointestinal yang sangat baik pada bayi adalah menyusui sekurang-kurangnya 6 bulan pertama kehidupan anak. Susu ibu membantu menguatkan sistem imun dan mikroflora, adalah penjamin kerja sihat saluran pencernaan bayi. Juga, susu ibu membantu anak mengatasi dysbiosis dengan lebih cepat setelah penyakit sebelumnya atau faktor luaran lain..

Mengenai dysbiosis, kesimpulan Dr. Komarovsky adalah salah satu: tidak ada penyakit seperti dysbiosis, yang bermaksud bahawa ia tidak dapat didiagnosis dan tidak ada gunanya merawatnya dengan ubat-ubatan.

Dan agar tidak mendorong dirinya dan bayi dalam lingkaran "doktor-makmal-farmasi", ibu harus memahami perkara mudah: tugas utamanya dalam meringankan keadaan bayi adalah mengenal pasti punca ketidakseimbangan mikroflora dan menangani masalah sebenar tertentu, dan bukan penyakit semu yang disebut dysbiosis.

Dapatkan maklumat sekarang mengenai produk Plantex yang paling berguna untuk bayi baru lahir (arahan penggunaan). Untuk kolik, sembelit, kembung, regurgitasi dan untuk menormalkan pencernaan.

E. Komarovsky mengenai dysbiosis pada kanak-kanak

Topik dysbiosis pada kanak-kanak adalah salah satu yang paling relevan untuk ibu bapa kedua-dua bayi yang baru lahir dan anak yang lebih tua. Mari dapatkan pendapat pakar pediatrik terkenal Komarovsky mengenai masalah ini.

Apa itu dysbiosis?

Menurut Komarovsky, bakteria hidup di berbagai bahagian tubuh manusia (di hidung, tekak, vagina, paru-paru, usus), dan bukan satu per satu, tetapi dalam kombinasi tertentu, yang disebut mikroflora.

Nama "dysbiosis" merujuk kepada pelanggaran mikroflora, tetapi kerana keadaan seperti ini sering terjadi di usus, oleh itu, konsep ini sering merujuk kepada dysbiosis usus.

Peranan penting mikroflora usus

Seorang doktor terkenal mendakwa bahawa dysbiosis adalah masalah biasa dengan pelbagai gejala. Dan agar ibu bapa dapat memahami dengan lebih baik mengapa penyakit semacam itu relevan, perlu memahami fungsi yang dilakukan oleh bakteria dalam usus manusia. Antaranya:

  • Penyertaan dalam sintesis vitamin. Terima kasih kepada aktiviti mikroorganisma, asid nikotinik dan folik, vitamin B, dan vitamin K terbentuk.
  • Menyediakan pertukaran gas di saluran pencernaan.
  • Membantu dalam pembaharuan sel (pembahagian mereka) mukosa usus.
  • Peningkatan aktiviti enzim dalam usus.
  • Membantu dalam sintesis asid amino.
  • Penyertaan dalam metabolisme asid lemak, serta asid urik dan asid hempedu.
  • Peraturan kerja sel limfoid (sintesis lisozim dan imunoglobulin) di dalam usus.

Penyebab dysbiosis yang paling biasa

Menurut Komarovsky, yang paling kerap menyebabkan munculnya dysbiosis:

  1. Mengambil ubat. Komarovsky menyatakan bahawa bukan sahaja preskripsi antibiotik membawa kepada dysbiosis dalam usus, tetapi juga penggunaan ubat dan kaedah rawatan lain yang menekan imuniti..
  2. Gangguan makan. Dysbacteriosis sering berkembang dengan penyalahgunaan gula-gula dan makanan berlemak, serta dengan diet dan diet yang monoton.
  3. Penyakit sistem pencernaan (gastritis, kolitis, bisul, pankreatitis, duodenitis dan lain-lain), serta operasi yang dilakukan pada saluran gastrointestinal.
  4. Makan awal. Kenalan awal kanak-kanak dengan makanan yang tidak sesuai dengan usianya adalah penyebab dysbiosis yang sangat biasa pada tahun pertama kehidupan.
  5. Jangkitan usus dan jangkitan pada cacing.

Cadangan

Pertama sekali, doktor yang terkenal mengingatkan bahawa konsep norma yang berkaitan dengan mikroflora sangat teori. Walaupun banyak kajian telah membuktikan nilai normal mikroflora usus, nisbah bakteria berubah di bawah pengaruh sejumlah besar faktor - perubahan diet, musim, usia, dan lain-lain. Jadi dysbiosis tidak selalu menjadi penyakit, dan jika disajikan hanya dengan analisis pada sehelai kertas, dan tidak ada gejala dan aduan, tidak ada yang perlu dirawat.

Perkara seterusnya yang diberi amaran oleh Komarovsky ialah ibu bapa tidak boleh menggunakan antibiotik secara tidak wajar. Dia menyatakan bahawa terdapat ubat-ubatan yang hampir tidak menyebabkan dysbiosis, misalnya, eritromisin atau lincomycin. Tetapi ada juga ubat-ubatan, salah satu tabletnya dapat mengganggu mikroflora pada anak, misalnya, kloramfenikol atau tetrasiklin. Ubat khusus untuk kanak-kanak harus diresepkan hanya oleh doktor.

Rawatan

Komarovsky menyebut rawatan dysbiosis adalah perkara yang sukar, yang mana pesakit mesti mempunyai kesabaran dan ketepatan masa, dan doktor mesti mempunyai kelayakan yang mencukupi. Ini adalah kompleks agen diet dan farmakologi, pilihannya dipengaruhi oleh jenis penyakit, penyebab perkembangan, gejala dan hasil ujian. Kaedah utama terapi adalah dengan mengambil eubiotik, tetapi ini bukan satu-satunya rawatan. Anak itu mungkin diberi enzim, bakteriofag, vitamin, dan dalam beberapa kes antibiotik.

Menurut Komarovsky, cukup mudah untuk menyembuhkan dysbiosis jika mungkin untuk menghilangkan penyebab patologi ini dan penyakit ini tidak berkembang sejak lama (kurang dari enam bulan). Tetapi dalam kes ini, anda tidak boleh bergantung pada penawar yang sangat cepat..

Pandangan Dr. Komarovsky mengenai masalah dysbiosis

Ramai yang menghadapi dysbiosis ketika masalah pencernaan, ketidakselesaan dan tanda-tanda gangguan gastrousus muncul. Cara keluar dari situasi ini adalah dengan mengambil probiotik, bakteriofag, produk susu yang ditapai. Terdapat pendapat bahawa masalahnya adalah pelanggaran mikroflora. Doktor Komarovsky mengetahui segala-galanya mengenai dysbiosis dan mendakwa bahawa keadaan seperti itu bukan alasan untuk mendapatkan bantuan ubat farmakologi.

Pendapat Doktor Komarovsky mengenai dysbiosis

Evgeny Olegovich Komarovsky, bercakap mengenai dysbiosis pada kanak-kanak, mendakwa bahawa penyakit seperti itu tidak wujud. Buktinya ialah ketiadaan istilah ini dalam klasifikasi penyakit antarabangsa (ICD-10). Oleh itu, dysbiosis diklasifikasikan sebagai sindrom, kompleks gejala yang merupakan ciri penyakit tertentu.

Istilah ini bersifat mikrobiologi dan ditakrifkan sebagai pelanggaran komposisi mikroflora normal, disertai dengan manifestasi klinikal. Mikroorganisma memasuki tubuh manusia dari minit pertama hidupnya melalui saluran pernafasan, bersentuhan dengan orang lain. Ada yang mati di bawah pengaruh jus gastrik dan usus, sementara selebihnya tetap simbiosis dengan manusia..

Punca

Komarovsky Evgeny Olegovich mengenal pasti sebab-sebab berikut untuk keadaan ini:

  • penggunaan antibiotik, ubat-ubatan kumpulan farmakologi lain yang mempunyai kesan menyedihkan pada sistem imun manusia;
  • monoton diet, pelanggaran kekerapan makan, penyalahgunaan manis atau berlemak;
  • pelbagai penyakit saluran gastrousus, disertai dengan gangguan dalam integriti membran mukus, keradangannya, gangguan dalam kerja kelenjar pencernaan;
  • permulaan awal memberi makan bayi (sukar bagi tubuh anak untuk menyesuaikan diri, makanan seperti itu tidak sesuai dengan usia);
  • jangkitan saluran pencernaan;
  • pencerobohan helminthic;
  • keracunan makanan;
  • perubahan iklim atau tempat kediaman.

Gejala

Gejala yang menunjukkan adanya gangguan saluran gastrointestinal adalah seperti berikut:

  1. Pengeluaran gas berlebihan yang menyebabkan perut kembung dan kembung.
  2. Sering mendesak membuang air besar, najis longgar, atau sembelit.
  3. Hilang selera makan.
  4. Kelemahan dan keletihan.
  5. Sindrom nyeri.
  6. Dispepsia (penampilan loya, pedih ulu hati, sendawa).
  7. Najis menjadi masam, tidak menyenangkan, atau busuk..
  8. Kadang-kadang diatesis.

Analisis tinja untuk dysbiosis

Menurut Evgeny Olegovich, dalam dunia beradab tidak ada analisis tinja untuk dysbiosis. Kehadiran bakteria dalam usus dan yang terdapat di dalam tinja adalah perkara yang berbeza. Pencemaran najis bakteria tidak membawa maklumat objektif mengenai mikroflora saluran gastrointestinal. Kajian semacam itu tidak mempunyai objektif kerana sebab-sebab berikut:

  • tidak ada petunjuk normal, masing-masing mempunyai set bakteria sendiri (analisis tinja untuk dysbiosis, Komarovsky percaya, menunjukkan hanya bakteria patogen);
  • keputusan yang tidak dikenali - mengambil bahagian najis yang berlainan pada siang hari memberikan perbezaan hasilnya;
  • kurangnya kepentingan klinikal kajian - di dalam tinja terdapat bakteria yang terletak di lumen usus, dan tidak secara parietally (pencernaan berlaku di usus kecil, berdasarkan pencemaran mikroba dari najis dari usus besar adalah tidak masuk akal).

Rawatan dysbiosis menurut Komarovsky

Tidak masuk akal untuk merawat keadaan dysbiosis pada bayi atau bayi baru lahir. Evgeny Olegovich bercakap mengenai perkara ini. Ramai orang mengelirukan punca dan akibatnya. Disbiosis usus, kata Komarovsky, bukan penyebab gangguan pencernaan. Ini adalah akibatnya, dan penyebabnya adalah penyakit di mana terapi harus dilakukan sejak awal. Sekiranya anda menghilangkan faktor penyebab utama patologi, akibatnya akan hilang..

  • Ciri-ciri gejala dan tanda-tanda dysbiosis pertama
  • Peraturan untuk penggunaan pelbagai ubat untuk dysbiosis
  • Ciri-ciri setiap tahap dysbiosis

Doktor mengatakan bahawa ibu harus mematuhi akal sehat dan tidak menggunakan kaedah rawatan yang tidak perlu. Taktik yang betul adalah menunggu keadaan ini. Jangan membebankan badan anak, jangan memaksa makanan kepadanya, seperti yang dilakukan oleh nenek kita. Ada akal dalam hal ini: beban pada saluran pencernaan berkurang, semua tenaga yang dibelanjakan untuk pencernaan diarahkan untuk pemulihan tubuh.

Komarovsky ragu-ragu mengenai kaedah biasa merawat dysbiosis pada bayi. Perkara utama adalah bahawa prebiotik, probiotik yang mengandungi lactobacilli, tidak mempunyai keberkesanan yang terbukti. Pendapat ini dikongsi oleh doktor di negara-negara Barat. Adalah dipercayai bahawa jika ubat tersebut tidak mempunyai kesan sampingan, kemungkinan besar tidak ada kesan utama. Dadah seperti itu membazirkan wang. Iklan ini telah tersebar luas berkat banyak kempen iklan dan ditujukan untuk kepercayaan yang kukuh bahawa jika anda memberi pesakit pil, maka pemulihan akan datang..

Pencegahan dysbiosis pada bayi baru lahir

Pencegahan pada bayi baru lahir terdiri daripada memerhatikan penyusuan susu ibu sekurang-kurangnya enam bulan. Susu ibu sangat baik untuk bayi, mengandungi nutrien penting, unsur surih dan memberikan imuniti pasif semula jadi kerana antibodi ibu.

Pencegahan dilakukan berkat:

  1. Rawatan penyakit gastrousus tepat pada masanya.
  2. Diet untuk Penyakit Kronik.
  3. Menguatkan imuniti dengan pemakanan yang keras, penuh dan pelbagai.
  4. Aktiviti fizikal yang kerap (berjalan, bersenam). Senaman merangsang usus.
  5. Jangan ubat sendiri. Kemungkinan kemerosotan atau peralihan ke bentuk kronik.

Dysbacteriosis

Mari kita pertimbangkan beberapa istilah khas, tanpa yang tidak dapat memahami topik yang dibangkitkan. Perhatikan bahawa di semua tempat tubuh manusia di mana mikroba hidup (hidung, paru-paru, kerongkong, usus, vagina), tidak ada satu bakteria, tetapi gabungan mikroorganisma tertentu, yang sering sangat individu. Jadi, di dalam usus selalu ada Escherichia coli, bakteria asid laktik, dan bifidumbacteria, dan beberapa lusin mikroorganisma lain yang kurang dikenali (tetapi tidak kurang perlu).
Gabungan bakteria tertentu dipanggil mikroflora. Jelas bahawa terdapat mikroflora nasofaring, mikroflora usus, mikroflora vagina, dll..
Komposisi kuantitatif dan kualitatif mikroflora normal (optimum untuk menjaga kesihatan organisma tertentu) disebut eubiosis..
Perubahan komposisi dan nilai kuantitatif mikroflora normal bagi organisma tertentu disebut dysbiosis. Dengan kata lain, dysbiosis adalah pelanggaran terhadap komposisi dan sifat mikroflora.
Dari definisi di atas, sangat jelas bahawa dysbacteriosis boleh berlaku di mana sahaja - sekali lagi, di nasofaring, dan di usus, dan di faraj. Walaupun begitu, dalam praktik pediatrik domestik, topik dysbiosis usus dibahas dan dibincangkan dengan kerap sehingga semua dysbacteriosis lain entah bagaimana memudar ke latar belakang. Dan jika anda mendengar perkataan "dysbiosis", maka dengan kebarangkalian tertinggi doktor dan pesakit, dan ibu bapa pesakit bermaksud betul-betul dysbiosis usus.

Mikroflora yang mendiami usus melakukan pelbagai fungsi. Kami akan menamakan beberapa fungsi ini - jika hanya untuk sekali lagi menekankan pentingnya hidup bersama manusia dan bakteria yang aman..
Oleh itu, mikroflora usus:
• mengambil bahagian dalam sintesis vitamin - folik dan niasin, vitamin K, vitamin B;
• membantu mensintesis asid amino dan menggalakkan pertukaran pelbagai asid lain - asid hempedu, lemak, urik;
• memastikan pertukaran gas normal di dalam usus;
• mendorong pembahagian normal (pembaharuan) sel-sel mukosa usus;
• merangsang kerja sel limfoid usus;
• meningkatkan aktiviti enzim usus.
Senarai ini dapat diteruskan untuk jangka masa yang panjang, tetapi lebih baik menggambarkan beberapa perkara di atas. Jadi, sebagai contoh, di sebalik istilah perubatan pintar "merangsang kerja sel limfoid usus" ada masalah yang cukup spesifik - dengan dysbiosis, kerja sel limfoid terganggu, iaitu, sel limfoid mensintesis bahan yang sangat penting untuk melindungi daripada jangkitan - khususnya imunoglobulin dan lisozim. Dan pembaharuan sel-sel mukosa usus yang tidak normal membawa kepada fakta bahawa banyak bahan "wajib" untuk tinggal di dalam usus (pelbagai racun, alergen) mula masuk (diserap) ke dalam darah.

Komposisi dan sifat mikroflora dipengaruhi oleh banyak faktor dan ditentukan oleh usia, musim, diet, kesihatan secara umum dan kaedah merawat penyakit tertentu khususnya.
Apa-apa penyakit saluran gastrousus disertai oleh dysbiosis usus satu darjah atau yang lain, tetapi dengan keinginan khusus, hampir semua penyakit dapat dianggap sebagai sumber dysbiosis: selagi penyakit ini mempengaruhi cara hidup (misalnya, pemakanan) dan memerlukan ubat, semua ini tidak dapat dielakkan akan mempengaruhi kesejahteraan penghuni usus.

Perkara utama yang perlu difahami oleh ibu bapa adalah:
• komposisi dan sifat mikroflora boleh berubah di bawah pengaruh banyak faktor;
• sebilangan besar penyakit boleh disertai oleh dysbiosis;
• dysbiosis selalu menjadi akibatnya;
• penghapusan dysbiosis tidak mempengaruhi penyebab berlakunya;
• penghapusan penyebab membawa kepada penghapusan dysbiosis yang cepat.

Sekarang perkara yang paling penting:
• DYSBACTERIOSIS - BUKAN PENYAKIT;
• dysbiosis tidak mempunyai gejala;
• tidak ada aduan khas dysbiosis;
• tidak ada ubat yang dapat merawat dysbiosis.

Dysbacteriosis adalah istilah mikrobiologi yang mencirikan keadaan mikroflora. Pada masa yang sama, untuk mencirikan mikroflora yang ada di dalam usus, ia mesti dibandingkan dengan sesuatu. Oleh itu, konsep teoritis "mikroflora normal": banyak kajian membuktikan bahawa terdapat begitu banyak mikroba di dalam usus manusia, dan banyak lagi yang lain. Dan ini diterima sebagai kebiasaan. Kami mengulangi sekali lagi - norma teori, kerana kajian untuk dysbiosis tidak mempunyai nilai praktikal.
Kenapa? Pertama sekali, kerana tinja digunakan untuk menganalisis dysbacteriosis, iaitu, mereka menentukan komposisi kualitatif dan kuantitatif mikroba yang hidup dalam tinja.
Tidak masuk akal teori dan praktikal kajian sedemikian ditentukan oleh fakta yang jelas bahawa mikroba dalam usus dan mikroba di kotoran adalah konsep yang berbeza secara asasnya, dan bahkan kajian tinja yang terdekat tidak memungkinkan membuat kesimpulan objektif mengenai mikroflora yang hidup di dalam usus dan menjalankan sangat penting dan fungsi yang sangat berguna yang telah kita tulis.
Sebilangan besar saintis di seluruh dunia menganggap melakukan kajian bakteriologi tinja "untuk dysbiosis" sebagai tidak rasional.
Ini disebabkan oleh kandungan maklumat kajian yang sangat rendah, yang disebabkan oleh:
• kemustahilan untuk menentukan "norma secara umum", kerana eubiosis adalah khusus untuk setiap individu dan bergantung pada usia, tempat tinggal, kemahiran kebersihan, diet, musim, dan lain-lain;
• ketidakstabilan hasil - kajian mengenai bahagian tinja yang berlainan pada waktu yang berlainan dalam sehari dan di makmal yang berbeza memberikan hasil yang berbeza;
• kekurangan maklumat yang signifikan secara klinikal dalam hasil yang diperoleh. Pertama, kerana proses pencernaan dilakukan secara parietally, dan dalam analisis "untuk dysbacteriosis", flora mikroba tinja dinilai, iaitu flora mikroba dalam lumen usus. Kedua, kerana proses pencernaan berlaku terutamanya di usus kecil dan tidak dapat dicirikan oleh kandungan bakteria di bahagian bawah usus besar..

Saya ingin menarik perhatian pembaca kepada kenyataan bahawa rumusan "rawatan dysbiosis" dan "diagnosis dysbiosis" sememangnya tidak tepat. Lebih-lebih lagi, mereka pada asasnya salah. Kerana, sekali lagi, saya menarik perhatian anda: tidak, tidak ada penyakit seperti itu - dysbacteriosis (Dalam klasifikasi penyakit antarabangsa yang diterima pakai oleh WHO, perkataan "dysbiosis" tidak ada. Sangat sukar untuk menemukannya (perkataan ini) dalam literatur khas di luar CIS. Di sebilangan besar negara maju, pekerja perubatan diagnosis tidak diketahui "dysbiosis" dan "analisis tinja untuk dysbiosis").

Pelanggaran komposisi dan sifat mikroflora adalah konsep mikrobiologi yang dapat disahkan dengan mudah oleh hasil ujian. Dysbacteriosis adalah salah satu manifestasi dari banyak penyakit, dan pembetulan sifat mikroflora adalah salah satu petunjuk rawatan pseudo. Ini adalah rawatan palsu, kerana kaedah penyelidikan yang digunakan (analisis tinja untuk dysbiosis) tidak memberikan maklumat objektif mengenai keadaan mikroflora. Tetapi bagaimana anda boleh membetulkan sesuatu sekiranya tidak ada kemungkinan memperoleh maklumat objektif? Walaupun begitu, kita harus mengakui bahawa sering sekali dysbiosis adalah diagnosis mitos, yang sangat mudah untuk menghapus sejumlah besar penyakit, aduan dan gejala.
Dermatitis alergi, regurgitasi, sebarang (!) Pelanggaran kekerapan najis, bau, warna dan konsistensi tinja, sakit perut, masalah dengan kenaikan berat badan, gangguan selera makan, bau mulut, jangkitan pernafasan akut yang kerap, reaksi terhadap vaksinasi, intoleransi terhadap makanan tertentu, penyakit gigi dan puluhan, jika tidak beratus-ratus lebih banyak masalah tidak menemui penyelesaian tepat kerana "pelakunya" utama adalah dysbiosis, dan rawatannya adalah satu-satunya cara yang mungkin untuk menyelamatkan.
Akibatnya, sebab-sebab utama perkembangan penyakit tertentu tidak dihapuskan, dan semua bantuan kepada pesakit berubah menjadi lingkaran dalam lingkaran antara farmasi dan makmal bakteriologi. Untuk analisis mengenai dysbiosis, di mana "norma" akan ditulis, jarang sekali berlaku: terdapat banyak bakteria, dan sekurang-kurangnya sebilangannya akan melampaui had ketat yang diberikan oleh sains perubatan domestik.
Perlu ditekankan bahawa populariti diagnosis "dysbiosis" di negara kita dalam banyak aspek merupakan penghargaan kepada mental, keinginan untuk merawat dan menyembuhkan tanpa gagal..
Dalam kes dermatitis alergi, misalnya, pemanasan berlebihan harus dielakkan (kerana berpeluh meningkatkan gejala penyakit), dan percubaan dengan makanan dan hubungan dengan bahan kimia rumah tangga harus dihentikan. Tetapi ini bukan penawar. Untuk mengecualikan coklat, meletakkan penapis di atas air, mengudarakan bilik dan berpisah dengan gajah mewah hijau yang dicat dengan pewarna yang tidak diketahui - ini, saya ulangi, bukanlah penawar. Tetapi untuk menyelesaikan analisis untuk dysbiosis, untuk mengetahui di dalamnya terdapat kelebihan Klebsiella atau kekurangan lactobacilli, untuk menyatakan mikroba ini sebagai penyebab alahan dan makan ubat secara aktif - ini pada pendapat kami, ini semestinya merupakan rawatan...

Apa itu dysbiosis usus pada bayi, gejala dan komarovsky rawatan

Seorang ibu yang penuh perhatian, melihat perubahan dalam najis bayi, bergegas ke janji temu dengan pakar pediatrik dan menjadi ngeri setelah mendengar keputusan doktor - dysbiosis usus.

Dan doktor terlebih dahulu menetapkan analisis tinja untuk dysbiosis, dan kemudian menetapkan ubat-ubatan: bacteriophages, lactobacilli, bifidobacteria, yang akan membantu menormalkan keadaan bayi. Situasi biasa, bukan?

Dysbacteriosis pada bayi. Apa yang dinasihatkan oleh Komarovsky

Seberapa dahsyat dan berbahaya penyakit ini, dan kaedah rawatan apa yang akan menyingkirkan penyakit ini? Doktor yang berwibawa Komarovsky E.O. berkongsi pendapatnya mengenai perkara ini. Perkara pertama dan paling penting yang perlu dipelajari oleh semua ibu sekali-sekali: tidak ada penyakit seperti itu pada bayi, dysbiosis, kata Komarovsky.

Menurutnya, penyakit seperti itu tidak ada dalam pengkelasan penyakit antarabangsa, dan di Barat tidak ada yang terlibat dalam perawatannya secara prinsip..

Sebab-sebab dysbiosis

Dysbacteriosis usus, pada dasarnya, adalah pelanggaran mikroflora (iaitu, perubahan komposisi normal kuantitatif dan kualitatif bakteria dan mikroorganisma yang menghuni organisma tertentu). Dan pelanggaran ini tidak pernah berlaku begitu sahaja, selalu ada pencetus, alasan yang menyumbang kepada perkara ini. Contohnya:

  • pelanggaran diet, termasuk makan terlalu kerap;
  • mengubah keadaan iklim (contohnya, bergerak);
  • sebarang penyakit lain yang berterusan atau yang lalu, jangkitan;
  • mengambil ubat tertentu, terutama antibiotik, dll..

Mereka. sebenarnya, terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi mikroflora, tetapi dalam kes apa pun, kesimpulan Dr. Komarovsky adalah sama: dysbiosis pada bayi (sama seperti pada orang dewasa) bukan penyakit, ia adalah akibat dalam bentuk reaksi tubuh terhadap mana-mana pelanggaran, perubahan.

Gejala utama dysbiosis usus

Pelanggaran mikroflora bukanlah penyakit, yang bermaksud bahawa tidak ada gejala penyakit. Tetapi kerana dysbiosis adalah pendamping penyakit lain, sebab menunjukkan bayi kepada pakar pediatrik adalah:

  • cirit-birit selama lebih dari 2-3 hari
  • sembelit
  • kerusi hijau
  • najis berbuih
  • najis dengan zarah lendir
  • regurgitasi yang kerap
  • muntah
  • kembung dan kembung perut

Penyebab umum dysbiosis pada bayi adalah mengambil antibiotik

Namun, sebelum panik, seorang ibu harus ingat bahawa pergerakan usus pada bayi dan orang dewasa sangat berbeza. Segala jenis najis yang disenaraikan boleh menjadi kebiasaan pada bayi! Amaran mesti demam tinggi, muntah teruk, kenaikan berat badan yang lemah, yang menyebabkan najis ini atau jenis itu muncul. Gejala yang disenaraikan mungkin menunjukkan gangguan atau jangkitan gastrousus lain yang disebabkan oleh ketidakseimbangan mikroflora..

Oleh itu, Komarovsky menganggap analisis dysbiosis pada bayi, yang popular di kalangan pakar pediatrik, adalah tidak masuk akal. Kerana, menurut pakar pediatrik yang terkenal, bakteria di usus dan bakteria di dalam tinja bayi adalah dua perkara yang berbeza..

Analisis ini akan menunjukkan hanya komposisi mikroorganisma dalam tinja, tetapi hasil kajian sama sekali tidak mencerminkan keadaan mikroflora.

Cara menyembuhkan dysbiosis pada bayi

Komarovsky menganggap tidak berguna untuk merawat dysbiosis pada bayi. Adalah bodoh untuk merawat kesannya tanpa menghilangkan punca. Selagi bayi menderita jangkitan, atau sehingga menyesuaikan diri dengan iklim baru, atau selama kekurangan zat makanan, pelanggaran mikroflora usus tidak dapat dielakkan. Sebaik sahaja faktor yang memprovokasi dihapuskan, dysbiosis akan hilang dengan sendirinya.

Komarovsky menarik perhatian kepada fakta bahawa tubuh mempunyai sifat penyembuhan diri yang luar biasa, termasuk mikroflora. Hanya memerlukan sedikit masa, dan perkara yang paling munasabah yang dapat dilakukan oleh seorang ibu untuk membantu bayi mengatasi dysbiosis adalah tidak melakukan apa-apa dan menunggu beberapa hari.

Sekiranya selera makan anak menurun, ini mungkin menunjukkan penyesuaian badan dengan keadaan baru. Dalam keadaan seperti itu, adalah betul untuk tidak membebani saluran pencernaan bayi dengan makanan berlebihan dan tidak memaksa bayi makan secara paksa.

Menurut Komarovsky, pengambilan ubat dengan lacto- dan bifidobacteria untuk dysbiosis tidak bermakna.

Mengenai kaedah popular untuk merawat dysbiosis pada bayi, yang digunakan oleh banyak pakar pediatrik, Dr. Komarovsky ragu-ragu. Pada pendapatnya, sediaan yang mengandungi lacto- dan bifidobacteria tidak berbahaya, tetapi juga tidak berguna. Mereka. penerimaan mereka tidak ada gunanya. Meresepkan ubat semacam itu adalah tindakan komersial yang bertujuan untuk memperkaya doktor dan ahli farmasi, dan untuk menenangkan ibu, yang memberi anak pil, yang berarti dia mengambil tindakan untuk memerangi penyakit ini..

Pencegahan dysbiosis dan gangguan gastrointestinal yang sangat baik pada bayi adalah menyusui sekurang-kurangnya 6 bulan pertama kehidupan anak. Susu ibu membantu menguatkan sistem imun dan mikroflora, adalah penjamin kerja sihat saluran pencernaan bayi. Juga, susu ibu membantu anak mengatasi dysbiosis dengan lebih cepat setelah penyakit sebelumnya atau faktor luaran lain..

Mengenai dysbiosis, kesimpulan Dr. Komarovsky adalah salah satu: tidak ada penyakit seperti dysbiosis, yang bermaksud bahawa ia tidak dapat didiagnosis dan tidak ada gunanya merawatnya dengan ubat-ubatan.

Dapatkan maklumat sekarang mengenai produk Plantex yang paling berguna untuk bayi baru lahir (arahan penggunaan). Untuk kolik, sembelit, kembung, regurgitasi dan untuk menormalkan pencernaan.

Dysbacteriosis pada kanak-kanak di bawah satu tahun sering muncul. Menurut statistik, lebih daripada 90% ibu bapa menghadapi fenomena ini. Walaupun begitu, dysbiosis usus pada usia ini tidak dapat dianggap sebagai penyakit yang terpisah - ini bukan patologi, melainkan keadaan mukosa gastrik, di mana terdapat kesulitan dalam mencerna makanan. Dengan dysbiosis, kanak-kanak mengalami gejala pencernaan klasik yang menakutkan ibu bapa. Anda tidak perlu bimbang dalam kes ini - tidak semua jenis dysbiosis menimbulkan bahaya kesihatan, dan dalam kebanyakan kes gejala dysbiosis dapat dihilangkan dengan jayanya.

Apabila dysbiosis berlaku pada bayi dan apa itu

Tubuh manusia mengandungi persekitaran steril dan tidak steril. Contohnya, darah steril, tetapi usus boleh disebut sebagai media tidak steril. Walau bagaimanapun, pada bayi yang baru lahir, usus juga steril, tetapi sejak hari-hari pertama kehidupan bayi, bakteria mula menghuninya..

Sebilangan besar bakteria ramah pada tubuh - sebagai contoh, di dalam usus, sebagai contoh, lebih daripada tiga ratus mikroorganisma yang berbeza dapat wujud secara serentak. Yang utama adalah:

  • bifidobakteria;
  • lactobacilli;
  • enterokocci;
  • streptokokus.

Doktor menunjukkan bahawa mustahil untuk menyatukan kumpulan mikroflora - bagi setiap kanak-kanak itu berbeza dan tidak ada senarai dengan jumlah mikroorganisma tertentu yang dibenarkan. Dalam kebanyakan kes, komposisi bakteria akan menyerupai set Ibu dan Ayah..

Penting! Hari ini, doktor mengamalkan rawatan bersama anak yang seawal mungkin dengan ibu bapa, sehingga berlaku pertukaran mikroorganisma pelindung yang diperlukan untuk fungsi normal tubuh anak..

Punca dysbiosis pada bayi yang disusui

Untuk memahami bagaimana merawat dysbiosis, perlu memahami sebab fenomena ini, dari mana ia timbul. Faktor apa yang menyumbang kepada gangguan keseimbangan mikroflora? Doktor mengenal pasti beberapa faktor seperti:

  • ketidakmatangan sistem pencernaan kanak-kanak;
  • pemakanan yang tidak betul;
  • jangkitan pada usus;
  • pelanggaran mikroflora selepas antibiotik;
  • keadaan ekologi yang tidak baik.

Semua faktor ini secara gabungan atau masing-masing dapat memprovokasi perkembangan dysbiosis semasa tempoh penyusuan..

Varieti dysbiosis

Gejala dysbiosis tidak sama pada semua kanak-kanak, kerana keadaannya mempunyai jenisnya sendiri. Oleh itu, doktor membezakan jenis dysbiosis ini:

  1. Disbiosis pampasan - dengan pelanggaran jenis ini, tanda-tanda luaran tidak dapat dilihat. Anak akan ceria, ceria, dia tidak mengalami sakit perut, dia tidak mengalami perut kembung dan selera makannya tidak menderita. Tinja boleh mempunyai konsistensi normal, tidak ada sembelit atau cirit-birit. Keadaan ini ditemui secara kebetulan, jika ada keperluan untuk lulus ujian tinja dengan alasan lain.
  2. Tidak mendapat pampasan - keadaan ini mempunyai gejala yang ketara, yang paling sering menakutkan ibu bapa muda, memaksa mereka untuk bercakap mengenai dysbiosis sebagai patologi. Sesungguhnya, kanak-kanak itu mengalami gangguan berikut:

  • najis longgar bercampur lendir, bau yang tidak menyenangkan, gelembung, sisa makanan yang tidak dicerna;
  • kadang-kadang sembelit;
  • kembung;
  • memuntahkan;
  • ruam kulit;
  • plak pada lidah;
  • hilang selera makan;
  • kelesuan dan kurang berat badan.

Gejala inilah yang membuat ibu bapa membimbangkan dan meminta rawatan perubatan. Dan ini betul, kerana beberapa penyakit saluran gastrousus menampakkan diri dengan cara yang sama seperti disbiosis. Oleh itu, perlu lulus ujian dan melakukan diagnosis pembezaan yang kompeten. Bagaimanapun, walaupun ruam dengan dysbiosis pada bayi dengan latar belakang ketiadaan gejala lain dapat menandakan pelanggaran mikroflora.

Analisis untuk dysbiosis

Sekiranya disyaki pelanggaran mikroflora usus, analisis tinja untuk dysbiosis tidak menunjukkan. Kenyataannya adalah mustahil untuk membuat kesimpulan mengenai dysbiosis, berdasarkan hanya satu analisis tinja, tetapi analisis ini sama sekali tidak berguna. Setelah mendapat hasilnya, seseorang dapat menilai keberadaan bakteria patogen berbahaya, yang juga dapat menimbulkan gejala yang serupa dengan dysbiosis. Jadi, ujian akan membantu mendiagnosis salmonellosis, disentri, tetapi bukan dysbiosis..

Dalam praktiknya, ketika menghubungi doktor, bayi mesti diberi analisis tinja, atau koprogram. Seperti yang telah disebutkan, analisis tinja membantu melihat patogenik dan oportunistik:

  • enterobakteria;
  • shigella;
  • clostridia;
  • cendawan;
  • staphylococcus;
  • salmonella.

Analisis najis ditetapkan dalam kes berikut:

  • sakit perut;
  • najis tidak stabil;
  • penggantian sembelit dan cirit-birit;
  • reaksi alahan atau ruam yang tidak dapat dijelaskan;
  • kecurigaan jangkitan usus;
  • sekiranya kanak-kanak itu dirawat dengan ubat antibakteria atau hormon.

Prosedur penyediaan dan pengumpulan tinja untuk analisis dysbiosis

  1. Selama beberapa hari, doktor mengesyorkan membatalkan julap, jika ada, dan tidak menyuntik ubat secara rektum. Jika tidak, hasilnya mungkin tidak boleh dipercayai..
  2. Antibiotik tidak boleh diambil 12 jam sebelum melahirkan.
  3. Tinja dikumpulkan dalam bekas bersih atau kering atau bekas kaca. Ini menunjukkan nama keluarga, nama dan usia kanak-kanak, serta masa pengumpulan biomaterial.
  4. Ia cukup untuk mengumpulkan kira-kira 10 ml sehingga makmal dapat menjalankan analisis berkualiti tinggi.

Penting! Semasa menilai hasil kajian, doktor mengambil kira semua gejala dan keluhan ibu bapa, serta usia bayi. Sekiranya bayi mempunyai mikroflora patogen, diagnosis yang tepat akan dibuat, dan jika tidak dan kadar massa tinja, doktor akan membuat kesimpulan mengenai dysbiosis.

Union of Pediatricians of Russia - dysbiosis dalam video kanak-kanak

Cara merawat dysbiosis pada bayi

Bercakap mengenai rawatan dysbiosis tidak sepenuhnya betul, lebih tepat untuk mengatakan mengenai perlunya membetulkan mikroflora. Bagaimanapun, mikroflora normal tidak menimbulkan gejala seperti itu, dan oleh itu, dengan penstabilan penunjuk dan pencapaian keadaan keseimbangan individu, kita dapat mengatakan bahawa masalahnya telah diatasi.

Untuk menormalkan mikroflora, kumpulan ubat berikut digunakan:

  • probiotik;
  • bifidobakteria;
  • prebiotik;
  • persiapan enzimatik.

Pemilihan kumpulan ubat tertentu didasarkan pada penyebab pelanggaran mikroflora usus. Biasanya, dengan sifat tidak berjangkit, bayi mempunyai ubat yang mencukupi untuk disbiosis, seperti:

Produk-produk ini dibuat dengan mempertimbangkan usia kanak-kanak sebagai kontinjen utama pengguna, sehingga mereka merawat mikroflora usus anak sendiri.

Pendapat beberapa pakar pediatrik pada dasarnya bertentangan dengan cadangan utama untuk mengatur pemakanan dan gaya hidup sihat untuk seorang kanak-kanak. Doktor percaya bahawa dysbiosis hanya perlu ditanggung. Tubuh adalah sistem pengaturan diri yang kompleks, sehingga dapat dengan mudah melawan gangguan mikroflora dan persoalan bagaimana merawat dysbiosis akan hilang dengan sendirinya dalam 3-7 hari, ketika usus dipulihkan. Kelebihan utama kaedah di atas adalah keselamatan, jadi jika mereka tidak membantu bayi, maka mereka pasti tidak akan membahayakan.

Penting! Untuk normalisasi mikroflora, penting untuk mematuhi kaedah bukan ubat untuk membantu pesakit kecil. Semasa dysbiosis, perlu menjaga penyusuan susu ibu dan tidak beralih kepada formula, walaupun ibu berpendapat bahawa bayi lapar dan tidak cukup makan. Kehilangan selera sementara dalam tempoh ini adalah perkara biasa..

Ibu sendiri juga harus mengikuti diet - jangan makan makanan berat dan sampah. Penting untuk mengikuti rutin harian, jangan berhenti berjalan, menormalkan tidur dan menghilangkan semua jenis faktor tekanan.

Video Doktor Komarovsky mengenai dysbiosis pada bayi

Doktor Komarovsky mengenai dysbiosis pada bayi

Dysbacteriosis pada anak yang disusui tidak sinonim dengan keracunan, walaupun dalam beberapa gejala keadaan ini serupa, dan nenek-nenek yang tegas mengernyit dysbiosis dan menegur ibu bapa muda bahawa mereka tidak mematuhi kebersihan, seperti pada masa mereka... Hari ini, pandangan kanak-kanak sebahagian besarnya mengalami perubahan, dan pakar pediatrik terkenal Yevgeny Olegovich Komarovsky adalah penentang semangat kemandulan, tidak mengenalinya dengan kemurnian. Kemandulan dan niat untuk melindungi anak dari dunia luar lebih banyak membahayakan bayi, jadi doktor mempromosikan keibubapaan secara sedar, apabila dysbiosis tidak dianggap sebagai penyakit, dan ibu bapa tidak tergesa-gesa untuk memberi bayi ubat.

Ramai yang menghadapi dysbiosis ketika masalah pencernaan, ketidakselesaan dan tanda-tanda gangguan gastrousus muncul. Cara keluar dari situasi ini adalah dengan mengambil probiotik, bakteriofag, produk susu yang ditapai. Terdapat pendapat bahawa masalahnya adalah pelanggaran mikroflora. Doktor Komarovsky mengetahui segala-galanya mengenai dysbiosis dan mendakwa bahawa keadaan seperti itu bukan alasan untuk mendapatkan bantuan ubat farmakologi.

Pendapat Doktor Komarovsky mengenai dysbiosis

Evgeny Olegovich Komarovsky, bercakap mengenai dysbiosis pada kanak-kanak, mendakwa bahawa penyakit seperti itu tidak wujud. Buktinya ialah ketiadaan istilah ini dalam klasifikasi penyakit antarabangsa (ICD-10). Oleh itu, dysbiosis diklasifikasikan sebagai sindrom, kompleks gejala yang merupakan ciri penyakit tertentu.

Istilah ini bersifat mikrobiologi dan ditakrifkan sebagai pelanggaran komposisi mikroflora normal, disertai dengan manifestasi klinikal. Mikroorganisma memasuki tubuh manusia dari minit pertama hidupnya melalui saluran pernafasan, bersentuhan dengan orang lain. Ada yang mati di bawah pengaruh jus gastrik dan usus, sementara selebihnya tetap simbiosis dengan manusia..

Komarovsky Evgeny Olegovich mengenal pasti sebab-sebab berikut untuk keadaan ini:

  • penggunaan antibiotik, ubat-ubatan kumpulan farmakologi lain yang mempunyai kesan menyedihkan pada sistem imun manusia;
  • monoton diet, pelanggaran kekerapan makan, penyalahgunaan manis atau berlemak;
  • pelbagai penyakit saluran gastrousus, disertai dengan gangguan dalam integriti membran mukus, keradangannya, gangguan dalam kerja kelenjar pencernaan;
  • permulaan awal memberi makan bayi (sukar bagi tubuh anak untuk menyesuaikan diri, makanan seperti itu tidak sesuai dengan usia);
  • jangkitan saluran pencernaan;
  • pencerobohan helminthic;
  • keracunan makanan;
  • perubahan iklim atau tempat kediaman.

Gejala yang menunjukkan adanya gangguan saluran gastrointestinal adalah seperti berikut:

  1. Pengeluaran gas berlebihan yang menyebabkan perut kembung dan kembung.
  2. Sering mendesak membuang air besar, najis longgar, atau sembelit.
  3. Hilang selera makan.
  4. Kelemahan dan keletihan.
  5. Sindrom nyeri.
  6. Dispepsia (penampilan loya, pedih ulu hati, sendawa).
  7. Najis menjadi masam, tidak menyenangkan, atau busuk..
  8. Kadang-kadang diatesis.

Analisis tinja untuk dysbiosis

Menurut Evgeny Olegovich, dalam dunia beradab tidak ada analisis tinja untuk dysbiosis. Kehadiran bakteria dalam usus dan yang terdapat di dalam tinja adalah perkara yang berbeza. Pencemaran najis bakteria tidak membawa maklumat objektif mengenai mikroflora saluran gastrointestinal. Kajian semacam itu tidak mempunyai objektif kerana sebab-sebab berikut:

  • tidak ada petunjuk normal, masing-masing mempunyai set bakteria sendiri (analisis tinja untuk dysbiosis, Komarovsky percaya, menunjukkan hanya bakteria patogen);
  • keputusan yang tidak dikenali - mengambil bahagian najis yang berlainan pada siang hari memberikan perbezaan hasilnya;
  • kurangnya kepentingan klinikal kajian - di dalam tinja terdapat bakteria yang terletak di lumen usus, dan tidak secara parietally (pencernaan berlaku di usus kecil, berdasarkan pencemaran mikroba dari najis dari usus besar adalah tidak masuk akal).

Rawatan dysbiosis menurut Komarovsky

Tidak masuk akal untuk merawat keadaan dysbiosis pada bayi atau bayi baru lahir. Evgeny Olegovich bercakap mengenai perkara ini. Ramai orang mengelirukan punca dan akibatnya. Disbiosis usus, kata Komarovsky, bukan penyebab gangguan pencernaan. Ini adalah akibatnya, dan penyebabnya adalah penyakit di mana terapi harus dilakukan sejak awal. Sekiranya anda menghilangkan faktor penyebab utama patologi, akibatnya akan hilang..

Doktor mengatakan bahawa ibu harus mematuhi akal sehat dan tidak menggunakan kaedah rawatan yang tidak perlu. Taktik yang betul adalah menunggu keadaan ini. Jangan membebankan badan anak, jangan memaksa makanan kepadanya, seperti yang dilakukan oleh nenek kita. Ada akal dalam hal ini: beban pada saluran pencernaan berkurang, semua tenaga yang dibelanjakan untuk pencernaan diarahkan untuk pemulihan tubuh.

Komarovsky ragu-ragu mengenai kaedah biasa merawat dysbiosis pada bayi. Perkara utama adalah bahawa prebiotik, probiotik yang mengandungi lactobacilli, tidak mempunyai keberkesanan yang terbukti. Pendapat ini dikongsi oleh doktor di negara-negara Barat. Adalah dipercayai bahawa jika ubat tersebut tidak mempunyai kesan sampingan, kemungkinan besar tidak ada kesan utama. Dadah seperti itu membazirkan wang. Iklan ini telah tersebar luas berkat banyak kempen iklan dan ditujukan untuk kepercayaan yang kukuh bahawa jika anda memberi pesakit pil, maka pemulihan akan datang..

Pencegahan dysbiosis pada bayi baru lahir

Pencegahan pada bayi baru lahir terdiri daripada memerhatikan penyusuan susu ibu sekurang-kurangnya enam bulan. Susu ibu sangat baik untuk bayi, mengandungi nutrien penting, unsur surih dan memberikan imuniti pasif semula jadi kerana antibodi ibu.

Pencegahan dilakukan berkat:

  1. Rawatan penyakit gastrousus tepat pada masanya.
  2. Diet untuk Penyakit Kronik.
  3. Menguatkan imuniti dengan pemakanan yang keras, penuh dan pelbagai.
  4. Aktiviti fizikal yang kerap (berjalan, bersenam). Senaman merangsang usus.
  5. Jangan ubat sendiri. Kemungkinan kemerosotan atau peralihan ke bentuk kronik.

Topik dysbiosis pada kanak-kanak adalah salah satu yang paling relevan untuk ibu bapa kedua-dua bayi yang baru lahir dan anak yang lebih tua. Mari dapatkan pendapat pakar pediatrik terkenal Komarovsky mengenai masalah ini.

Apa itu dysbiosis?

Menurut Komarovsky, bakteria hidup di berbagai bahagian tubuh manusia (di hidung, tekak, vagina, paru-paru, usus), dan bukan satu per satu, tetapi dalam kombinasi tertentu, yang disebut mikroflora.

Peranan penting mikroflora usus

Seorang doktor terkenal mendakwa bahawa dysbiosis adalah masalah biasa dengan pelbagai gejala. Dan agar ibu bapa dapat memahami dengan lebih baik mengapa penyakit semacam itu relevan, perlu memahami fungsi yang dilakukan oleh bakteria dalam usus manusia. Antaranya:

  • Penyertaan dalam sintesis vitamin. Terima kasih kepada aktiviti mikroorganisma, asid nikotinik dan folik, vitamin B, dan vitamin K terbentuk.
  • Menyediakan pertukaran gas di saluran pencernaan.
  • Membantu dalam pembaharuan sel (pembahagian mereka) mukosa usus.
  • Peningkatan aktiviti enzim dalam usus.
  • Membantu dalam sintesis asid amino.
  • Penyertaan dalam metabolisme asid lemak, serta asid urik dan asid hempedu.
  • Peraturan kerja sel limfoid (sintesis lisozim dan imunoglobulin) di dalam usus.

Penyebab dysbiosis yang paling biasa

Menurut Komarovsky, yang paling kerap menyebabkan munculnya dysbiosis:

  1. Mengambil ubat. Komarovsky menyatakan bahawa bukan sahaja preskripsi antibiotik membawa kepada dysbiosis dalam usus, tetapi juga penggunaan ubat dan kaedah rawatan lain yang menekan imuniti..
  2. Gangguan makan. Dysbacteriosis sering berkembang dengan penyalahgunaan gula-gula dan makanan berlemak, serta dengan diet dan diet yang monoton.
  3. Penyakit sistem pencernaan (gastritis, kolitis, bisul, pankreatitis, duodenitis dan lain-lain), serta operasi yang dilakukan pada saluran gastrointestinal.
  4. Makan awal. Kenalan awal kanak-kanak dengan makanan yang tidak sesuai dengan usianya adalah penyebab dysbiosis yang sangat biasa pada tahun pertama kehidupan.
  5. Jangkitan usus dan jangkitan pada cacing.

Cadangan

Pertama sekali, doktor yang terkenal mengingatkan bahawa konsep norma yang berkaitan dengan mikroflora sangat teori. Walaupun banyak kajian telah membuktikan nilai normal mikroflora usus, nisbah bakteria berubah di bawah pengaruh sejumlah besar faktor - perubahan diet, musim, usia, dan lain-lain. Jadi dysbiosis tidak selalu menjadi penyakit, dan jika disajikan hanya dengan analisis pada sehelai kertas, dan tidak ada gejala dan aduan, tidak ada yang perlu dirawat.

Perkara seterusnya yang diberi amaran oleh Komarovsky ialah ibu bapa tidak boleh menggunakan antibiotik secara tidak wajar. Dia menyatakan bahawa terdapat ubat-ubatan yang hampir tidak menyebabkan dysbiosis, misalnya, eritromisin atau lincomycin. Tetapi ada juga ubat-ubatan, salah satu tabletnya dapat mengganggu mikroflora pada anak, misalnya, kloramfenikol atau tetrasiklin. Ubat khusus untuk kanak-kanak harus diresepkan hanya oleh doktor.

Rawatan

Komarovsky menyebut rawatan dysbiosis adalah perkara yang sukar, yang mana pesakit mesti mempunyai kesabaran dan ketepatan masa, dan doktor mesti mempunyai kelayakan yang mencukupi. Ini adalah kompleks agen diet dan farmakologi, pilihannya dipengaruhi oleh jenis penyakit, penyebab perkembangan, gejala dan hasil ujian. Kaedah utama terapi adalah dengan mengambil eubiotik, tetapi ini bukan satu-satunya rawatan. Anak itu mungkin diberi enzim, bakteriofag, vitamin, dan dalam beberapa kes antibiotik.

Menurut Komarovsky, cukup mudah untuk menyembuhkan dysbiosis jika mungkin untuk menghilangkan penyebab patologi ini dan penyakit ini tidak berkembang sejak lama (kurang dari enam bulan). Tetapi dalam kes ini, anda tidak boleh bergantung pada penawar yang sangat cepat..

Apa itu dysbiosis

Pada bayi, dysbiosis sering dikesan. Kadang kala doktor membuat diagnosis berdasarkan tanda ciri, tanpa bergantung pada keputusan ujian. Setiap bayi yang baru lahir sekurang-kurangnya sekali, tetapi memaksa ibu bapanya untuk memikirkan dysbiosis. Dan dalam perubatan moden, kes rawatan dysbiosis pada bayi adalah perkara biasa..

Tanda-tanda dysbiosis pada bayi:

  • sembelit;
  • kembung;
  • peningkatan pembentukan gas;
  • najis yang kerap longgar;
  • busa dan lendir di dalam najis;
  • perubahan warna najis;
  • selera makan menurun.

Kadang kala anda dapat menemui rekod doktor mengenai dysbiosis gred 1 pada seorang kanak-kanak, kelas 2 atau kelas 3. Walau bagaimanapun, sebutan ini tidak diterima secara umum..

Tidak ada penyakit seperti itu di ICD-10. Oleh itu, tidak dapat dikatakan bahawa dysbiosis adalah penyakit dan mesti diubati. Sikap doktor terhadap keadaan ini tidak jelas. Sebilangan pakar pediatrik menetapkan serbuk dan suspensi yang berbeza untuk bayi memulihkan mikroflora usus, sementara yang lain mendesak untuk bersabar dan menunggu.

Pendapat Dr. Komarovsky: ini adalah diagnosis komersial

Komarovsky banyak memberitahu mengenai dysbiosis. Pakar pediatrik menumpukan beberapa program untuk menjelaskan sebab-sebab pelanggaran mikroflora usus, kaedah mengenal pasti masalah dan kaedah rawatan.

Komarovsky mengatakan: "Setiap orang mempunyai sejumlah besar bakteria dalam usus, yang terdapat dalam kepekatan yang sangat spesifik dan kepekatan ini khusus untuk setiap orang. Mereka boleh berubah di bawah pengaruh sejumlah besar faktor: keadaan emosi, pemakanan, keadaan persekitaran. Terdapat banyak sebab untuk mengubah komponen flora usus di antara mereka. Perubahan komposisi mikroflora usus bukanlah penyebab, tetapi akibatnya.

Doktor mengatakan bahawa dysbiosis pada kanak-kanak bukanlah punca. Ketidakseimbangan mikroorganisma dalam usus boleh terganggu kerana beberapa keadaan. Oleh itu, tidak masuk akal untuk minum pil pil dengan bakteria baik untuk menghilangkan sakit perut dan memperbaiki najis..

Pendapat kaunselor Hepatitis B: bayi yang baru lahir layak untuk disbiosis

Perunding GV percaya bahawa dysbiosis usus pada bayi adalah perkara biasa. Bayi dilahirkan dengan membran mukus steril. Sudah pada minit pertama kehidupan, tubuhnya secara aktif dijajah oleh pelbagai bakteria. Sebilangan besar daripadanya berguna dan merupakan sebahagian daripada mikroflora normal. Mikroorganisma masuk ke hidung, mulut, pada kulit bayi ketika melalui saluran kelahiran. Apabila bayi disapukan ke payudara, dia menerima mikroflora ibu dari permukaan puting dan bersama dengan kolostrum.

Dysbacteriosis bayi baru lahir adalah keadaan di mana terdapat ketidakseimbangan mikroorganisma bermanfaat dalam usus bayi baru lahir. Saluran pencernaan bayi yang disusui dengan cepat diisi dengan mikroflora yang betul. Pada manusia tiruan, proses ini lebih perlahan. Bayi berusia sebulan mempunyai hak untuk kerusi apa pun. Sekiranya dia mempunyai najis kehijauan dengan kekotoran berbuih, maka ini tidak bermaksud bahawa anak itu memerlukan probiotik. Sebaliknya, jika ibu berhenti memberi ubat penenang, botol dengan kandungan, sirap dan serbuk yang berbeza, maka usus anak akan kembali normal dengan lebih cepat..

Bagaimana untuk diuji dan bagaimana menafsirkannya

Pediatrik terkenal Komarovsky mendakwa bahawa tidak ada gunanya melakukan analisis untuk dysbiosis pada kanak-kanak. Sistem pencernaan manusia bermula di mulut dan berakhir di rektum. Tidak mustahil untuk menentukan mikroflora usus kecil, usus besar dan duodenum dengan pasti. Sekiranya doktor menetapkan analisis tinja untuk dysbiosis pada bayi yang mendapat susu ibu secara eksklusif, perlu diragui kecekapan doktor ini.

Kotoran untuk disbiosis biasanya diambil untuk menenangkan orang tua, tetapi tidak untuk diagnosis dan resep terapi ubat. Analisis dikumpulkan dalam balang yang bersih dan steril. Sebaiknya segera mengirimkan bahan tersebut ke makmal, kerana hasilnya akan terdistorsi semasa penyimpanan lama..

Coprology adalah cabang perubatan yang mengkaji komposisi najis. Tujuan diagnostik adalah untuk mendapatkan data mengenai pelbagai penyakit. Doktor sering memerintahkan ujian yang disebut coprogram. Hasil penyelidikan makmal, komposisi kuantitatif dan kualitatif mikroflora usus dinyatakan. Analisis mungkin menunjukkan:

Cara mengatasi masalah pencernaan

Dysbacteriosis pada bayi adalah perkara biasa. Tidak masuk akal bagi ibu-ibu kanak-kanak berusia satu bulan untuk menderma tinja untuk disbiosis untuk menentukan komponen usus. Keadaan ini pasti akan terungkap, kerana saluran gastrointestinal bayi belum diisi dengan mikroflora yang betul..

Bayi yang diberi susu ibu berhak mendapat najis. Tidak perlu mencari alasan mengapa kotoran jiran Vanya berbeza dengan kandungan lampin bayi anda. Kemunculan tinja bergantung pada penjagaan, penyusuan, usia bayi, keadaan persekitaran dan banyak faktor lain..

Cukup mudah untuk menyelesaikan masalah pencernaan pada bayi yang disusui. Agar usus dapat dijajah dengan bakteria bermanfaat, perlu mengatur penyusuan yang betul. Kita mesti mengecualikan sebarang aksesori yang masuk ke mulut bayi dan melanggar mikroflora semula jadi. Sehingga enam bulan, anak tidak memerlukan jus, air, bijirin dan kentang tumbuk. Dalam 6 bulan pertama, saluran pencernaan hanya siap untuk mencerna susu ibu atau penggantinya.