Dyskinesia pundi hempedu

Dyskinesia pundi hempedu - pelanggaran pergerakan hempedu.

Terdapat beberapa jenis patologi - dengan aktiviti pundi hempedu yang berlebihan, proses bertakung. Pembentukan penyakit ini dikaitkan dengan struktur organ yang tidak normal, penyakit kronik, gangguan dalam kerja pelbagai sistem, pengaruh faktor luaran. Dyskinesia menampakkan diri pada usia berapa pun, termasuk pada kanak-kanak.

Terapi dijalankan dengan ubat-ubatan, ubat-ubatan rakyat, dan pembedahan. Sangat penting untuk mematuhi diet yang sihat, menjalani gaya hidup aktif, tetapi tidak terlalu banyak bekerja secara fizikal, emosi.

Pengelasan

Terdapat 3 jenis DWP:

  1. Hipokinetik (hipomotor, hipotonik). Dalam kes ini, terdapat penurunan nada pundi hempedu, penurunan aktiviti motor saluran..
  2. Hyperkinetic (hipertensi, hipermotor). Fenomena spastik berlaku di sini, peningkatan kontraktilitas organ.
  3. Bercampur. Dalam bentuk campuran, terdapat perubahan nada dan sakit kolik..

Mekanisme pembentukan hempedu

Rembesan hempedu dari pundi hempedu diatur oleh faktor neurohumoral berikut:

  1. Sistem saraf viseral (ANS) mengatur fungsi banyak organ. Apabila saraf vagus diaktifkan, pundi hempedu menguncup dan sfinkter Oddi mengendur. Apabila fungsi ANS terganggu, proses ini terganggu.
  2. Hormon usus dihasilkan oleh organ pencernaan semasa makan. Cholecystokinin memprovokasi pengecutan pundi hempedu dan kelonggaran sfinkter Oddi.
  3. Neuropeptida adalah sejenis molekul protein yang terbentuk di sistem saraf pusat dan sistem saraf periferal dan mempunyai sifat hormon. Mereka mengelakkan pengecutan pundi hempedu.

Faktor-faktor ini saling berinteraksi dan memprovokasi pengecutan otot pundi hempedu semasa makan, peningkatan tekanan di dalamnya. Akibatnya, sfingter Lutkens melonggarkan, dan rembesan hepatik memasuki saluran pundi kencing. Kemudian memasuki saluran empedu biasa, dan kemudian melalui sfinkter Oddi ke dalam duodenum. Apabila penyakit berlaku, mekanisme ini terganggu..

Di bawah pengaruh hempedu, pepsin di duodenum kehilangan sifatnya. Sebagai tambahan, rembesan hepatik memprovokasi pemecahan dan penyerapan lemak, meningkatkan pergerakan jejunum, meningkatkan selera makan, mengaktifkan pengeluaran hormon lendir dan usus.

Sebab pembangunan

Bergantung pada faktor yang menyebabkan diskinesia pundi hempedu dan saluran empedu, penyakit ini terbahagi kepada primer dan sekunder.

Sumber pengembangan penyakit yang paling biasa adalah:

  • menggandakan atau menyempitkan organ ini atau saluran sista;
  • pembentukan parut dan penyempitan;
  • aktiviti motor sel otot licin yang tidak betul;
  • disfungsi ANS, yang boleh berkembang kerana tekanan akut atau kronik;
  • peningkatan atau penurunan pengeluaran kolesistokinin;
  • kegagalan kongenital otot pundi hempedu dan saluran empedu;
  • tabiat makan yang buruk, terutama makan berlebihan, makanan tidak teratur, atau ketagihan berlebihan terhadap makanan berlemak. Atas sebab ini, menjimatkan pemakanan untuk dyskinesia bukanlah tempat terakhir dalam rawatan;
  • sama ada seseorang mempunyai tahap kegemukan atau, sebaliknya, kekurangan berat badan;
  • gaya hidup yang tidak menetap.

DVP sekunder berkembang dengan latar belakang penyakit yang sudah terjadi di dalam tubuh manusia, yang menjadikannya sukar untuk menentukan diagnosis yang tepat, kerana gejala penyakit yang mendasari berlaku kerana tanda-tanda kerosakan fungsi pundi hempedu.

Oleh itu, sumber patologi penyakit ini ditunjukkan:

  • pelbagai gangguan alahan, seperti asma bronkial, alahan makanan atau urtikaria kronik;
  • penyakit gastroenterologi, terutamanya lesi ulseratif duodenum atau perut, gastritis dan duodenitis, kolitis dan enteritis, serta atrofi mukosa gastrousus;
  • perjalanan keradangan kronik pada organ rongga perut dan pelvis - ini harus merangkumi pyelonephritis dan adnexitis, solaritis dan tumor sista ovari;
  • patologi empedu lain - hepatitis dan kolangitis, kolesistitis dan penyakit batu empedu, sirosis hati dan penyakit seliak;
  • pengaruh patologi bakteria, cacing dan parasit patogen;
  • penyakit sistem endokrin;
  • pengambilan ubat-ubatan tertentu yang tidak terkawal, iaitu kontraseptif dan prostaglandin.

Sebagai tambahan, ahli gastroenterologi telah mengemukakan teori bahawa perkembangan penyakit seperti itu dapat dipengaruhi oleh fungsi sel hati yang tidak berfungsi, oleh sebab itu mereka pada mulanya menghasilkan hempedu dengan komposisi yang berubah..

Gejala dan jenis dyskinesia pundi hempedu

Bergantung pada nada dinding pundi hempedu dan salurannya, tiga bentuk diskinesia dibezakan: hipertensi (hipermotor), hipotonik (hipomotronik) dan bercampur. Setiap bentuk mempunyai simptom tersendiri.

Gejala dyskinesia hipermotor pundi hempedu

  1. Rasa sakit adalah akut, kolik, timbul dengan mendadak di hipokondrium kanan. Faktor yang memprovokasi: tekanan (paling kerap), lebih jarang berlaku setelah kesilapan dalam pemakanan (contohnya, makanan berlemak) atau aktiviti fizikal. Serangan berlangsung sekitar 20-30 minit. Rasa sakit sering memancar ke bahu dan lengan kanan, dan kadang-kadang memancar ke kawasan jantung, mensimulasikan serangan angina pectoris.
  2. Selera makan berkurang disebabkan oleh aliran hempedu yang tidak rata ke dalam lumen usus kecil (terlalu banyak atau terlalu sedikit) antara waktu makan.
  3. Penurunan berat badan berkembang dengan jangka panjang penyakit ini kerana pelanggaran proses pencernaan dan penyerapan protein, lemak, karbohidrat, vitamin dan mineral yang tidak mencukupi.
  4. Mual dan / atau muntah semasa serangan (paling biasa).
  5. Najis longgar muncul sama ada semasa serangan atau tidak lama selepas makan semasa eksaserbasi.
  6. Gejala gangguan dalam kerja sistem saraf autonomi. Di luar serangan - mudah marah, keletihan, peningkatan tekanan darah, sakit di jantung dan lain-lain. Semasa serangan - degupan jantung yang cepat, berkeringat, sakit kepala, kelemahan umum yang teruk, tekanan darah tinggi.

Gejala dyskinesia hipomotor pundi hempedu

  1. Rasa sakit itu berterusan, membosankan dan berpanjangan, meresap. Terletak di perut kanan atas. Terburuk oleh tekanan atau kekurangan nutrisi (paling biasa).
  2. Belching berlaku terutamanya selepas makan, tetapi kadang-kadang antara waktu makan.
  3. Mual dan / atau muntah berlaku selepas kesalahan diet: makanan berlemak, makanan segera, makan berlebihan, dan sebagainya.
  4. Kepahitan di mulut paling kerap berlaku pada waktu pagi atau selepas bersenam.
  5. Selera makan berkurang, yang berkaitan dengan aliran hempedu yang tidak mencukupi ke dalam lumen usus kecil.
  6. Kembung berlaku pada waktu kerja maksimum saluran pencernaan, disertai dengan rasa sakit, yang berkurang setelah berlalunya gas.
  7. Cirit-birit jarang timbul, biasanya muncul selepas makan.
  8. Sembelit. Najis tidak ada selama lebih dari 48 jam atau pergerakan usus tidak mencukupi. Pada masa yang sama, ketumpatan tinja meningkat (menjadi kering), sehingga pembuangannya lebih sukar. Ini adalah bagaimana lingkaran setan terbentuk.
  9. Berat badan berlebihan (obesiti) berkembang akibat pelanggaran proses pemecahan lemak. Walau bagaimanapun, kadang-kadang ia berlaku bahkan sebelum bermulanya penyakit.
  10. Gangguan pada sistem saraf autonomi: tekanan darah rendah, penurunan kadar jantung, tidur yang buruk, peningkatan air liur.

Tanda bentuk bercampur

Gejala yang diperhatikan dengan kedua-dua bentuk dyskinesia:

  1. Plak pada lidah boleh berwarna putih atau sedikit kekuningan (jika terdapat hempedu dari 12 PC ke dalam perut, dan dari dalamnya ke rongga mulut). Pesakit mungkin mengadu rasa lidah yang membakar dan rasa kusam..
  2. Kekuningan kulit dan membran mukus yang kelihatan (sclera). Dalam kes ini, sebagai peraturan, air kencing menjadi gelap, dan tinja menjadi tidak berwarna..

Diagnostik

Tidak selalu mudah untuk mendiagnosis bentuk utama penyakit ini. Ultrasound membantu mengenal pasti kelainan sistem hempedu. Tetapi perubahan yang berlaku semasa perkembangan penyakit dapat diperhatikan hanya setelah sekian lama setelah bermulanya penyakit..

Dengan diskinesia sekunder, ultrasound juga ditunjukkan. Kaedah ini membolehkan anda menilai ukuran organ empedu, memeriksa kandungannya, memastikan ada atau tidak ada kelainan. Pada masa prosedur diagnostik, fungsi kontraktil dinding saluran empedu dinilai.

Petunjuk untuk pemeriksaan ultrasound adalah:

  • pesakit mengadu sakit kerap di bahagian kanan;
  • warna kulit berwarna kuning;
  • pengesanan meterai di perut semasa palpasi;
  • peningkatan ukuran hati, limpa.

Sebagai tambahan kepada ultrasound, ujian makmal ditetapkan:

  • ujian darah am dan biokimia;
  • analisis tinja untuk telur cacing, lamblia.

Dalam bentuk utama penyakit ini, jumlah darah tidak berubah. Sekiranya terdapat parasit, bilangan eosinofil meningkat, telur dijumpai dalam tinja. Sekiranya terdapat proses keradangan, ESR meningkat. Ujian darah biokimia akan menentukan pankreatitis, stasis hempedu, gangguan metabolisme lipid.

Sebagai tambahan kepada kaedah ini, penyelidikan tambahan sedang dilakukan. Mereka bertujuan untuk mengenal pasti perubahan yang berlaku dalam sistem bilier:

  1. Kolesistografi. Dilantik untuk mengesan batu di pundi kencing. Selain itu, prestasi dan kebolehpanjang pundi hempedu dikaji.
  2. Manometri sfinkter. Dilakukan untuk menentukan ketegangan dan fungsi sfinkter Oddi.
  3. Cholangiografi. Dijalankan untuk memeriksa saluran empedu.

Intubasi duodenum dilakukan untuk mengkaji komposisi hempedu dan fungsi saluran empedu. Di samping itu, dengan jenis diagnosis ini, doktor dapat mengesan perubahan patologi pada organ sistem pencernaan..

Tomografi yang dikira atau pencitraan resonans magnetik organ hempedu dan saluran ekskresi mungkin diperlukan untuk mendapatkan gambaran klinikal yang lengkap..

Komplikasi

IDVP bukan keadaan normal bagi badan. Rawatan harus dijalankan sepenuhnya. Jika tidak, komplikasi berikut mungkin timbul:

  • kolesistitis - proses keradangan yang melibatkan pundi hempedu;
  • penampilan calculi di pundi hempedu;
  • pankreatitis akut dan kronik;
  • duodenitis - proses keradangan di duodenum.

Rawatan dyskinesia bilier

Pendekatan bersepadu dipertimbangkan. Matlamat utama rawatan dyskinesia saluran empedu adalah untuk memastikan fungsi pundi hempedu berfungsi sepenuhnya, untuk mencegah komplikasi.

  1. Diet;
  2. Gaya hidup yang betul;
  3. Mengambil ubat;
  4. Homeopati, ubat-ubatan rakyat;
  5. Prosedur perubatan.

Sekiranya terdapat gangguan autoimun, diperlukan agen hormon, hepatitis virus dirawat dengan agen antivirus, mikroorganisma berbahaya, helminths dibuang dengan ubat antiparasit, antibiotik. Dalam setiap kes, pendekatan individu diperlukan, tetapi sangat penting untuk mengikuti diet, menjalani gaya hidup yang sihat.

Terapi tambahan:

  1. Akupunktur;
  2. Elektroforesis;
  3. Tiub;
  4. Rawatan dengan lintah;
  5. Akupresur.

Tubage dijalankan di rumah. Prosedur ini mengaktifkan aliran keluar hempedu, meningkatkan fungsi hati dan pundi hempedu. Pada waktu pagi, semasa perut kosong, minum 1 liter air mineral. Mereka tidur di sebelah kiri mereka, meletakkan pad pemanasan hangat di sebelah kanan selama 1-2 jam. Mereka bangkit, melakukan senaman ringan - membongkokkan badan, berjongkok. Najis hitam dengan bau yang menyakitkan menunjukkan penyucian saluran. Prosedurnya dilakukan sebulan sekali, dilarang sekiranya terdapat penyakit batu empedu.

Rawatan ubat

Ubat-ubatan untuk rawatan dyskinesia bilier diresepkan oleh ahli gastroenterologi bergantung pada bentuk penyakit ini.

Dalam rawatan dyskinesia hiperkinetik pundi hempedu, berikut digunakan:

  • ubat koleretik yang tergolong dalam kumpulan kolekinetik (Gepabene, Holosas, Flamin, Mannitol, Sorbitol, Oxafenamide) - memperbaiki aliran keluar hempedu;
  • cholespasmolytics (Drotaverin, Papaverin, No-shpa) - melegakan kesakitan;
  • ubat penenang (Novopassit, motherwort atau valerian tincture).

Dengan bentuk hipokinetik dyskinesia pundi hempedu, berikut ditetapkan:

  • ubat koleretik yang tergolong dalam kumpulan koleretik (Allochol, Cholenzym, Tanacehol, Liobil);
  • antispasmodik myotropik (Odeston, Duspatalin);
  • persiapan enzim (Penzital, Creon, Mezim) - digunakan untuk sindrom dyspeptik yang teruk (perut kembung, sembelit atau cirit-birit, kepahitan di mulut);
  • tonik (tingtur eleutherococcus, ginseng).

Dengan campuran dyskinesia, ubat-ubatan dengan kesan prokinetik dan antiemetik ditetapkan untuk kemasukan - Motilium, Cerucal. Papaverine, No-shpa sesuai untuk melegakan kekejangan yang menyakitkan. Untuk semua bentuk patologi dengan mendahului gejala VSD, antidepresan (Melipramine, Elivel, Sertralin) dan ubat penahan sakit - Ketorolac, Dexamethasone, Anaprilin diperlukan.

Ubat-ubatan rakyat

Rawatan dijalankan dengan ramuan perubatan, biji, sayur-sayuran, buah-buahan. Semasa memilih ubat yang berkesan, anda perlu mengambil kira jenis dyskinesia, sifat komponen ubat tersebut.

Sekiranya dyskinesia berkembang pada jenis hipertensi, pilihan berikut sesuai:

  1. Pudina. Untuk meredakan kekejangan, menghilangkan loya, meningkatkan selera makan dan mengaktifkan saluran pencernaan, daun segar atau kering diseduh pada kadar 10 gram per segelas air mendidih. Selepas setengah jam infus, minum 80 ml ubat dua kali sehari 20 minit sebelum makan.
  2. Akar Liquorice. Kaldu disediakan sama dengan pilihan di atas, disejukkan, ditapis dan jumlah keseluruhannya meningkat hingga 200 ml dengan air rebus. Selepas pengambilan, kelonggaran otot saluran dan pundi kencing itu berkesan.

Dengan gangguan hipotonik, resipi berikut dipilih:

  1. Bunga Helichrysum untuk menormalkan komposisi hempedu, pembasmian kuman tempatan dan memperbaiki peristalsis. 3 sudu besar herba dituangkan ke dalam kuali enamel dan 250 ml air mendidih ditambah. Pemanasan dalam mandi air dilanjutkan selama setengah jam dengan kacau berterusan. Kemudian kuahnya disejukkan, ditapis. Minum 100 ml ubat tiga kali sehari sebelum makan selama 21 hari.
  2. Sutera jagung, yang membantu mencairkan hempedu, menurunkan kadar bilirubin, kolesterol. Untuk menyiapkan infus, satu sendok teh herba cincang dituangkan dengan segelas air mendidih, dibiarkan selama 30 minit, ditapis. Komposisi siap diminum 3 kali sehari sebelum makan, mengekalkan selang setengah jam.
  3. Oregano untuk menormalkan sistem saraf, melegakan keradangan, meningkatkan aliran hempedu. Untuk 200 ml air mendidih, ambil 30 gram bahan mentah. Infusi disimpan sekurang-kurangnya 20 minit. Ubat ini diambil dengan cara yang sama seperti preskripsi sebelumnya..

Diskinesia disarankan untuk makan biji labu, limau gedang, aprikot, minum jeli, kompot buah kering, susu.

Fisioterapi

Untuk meningkatkan keberkesanan terapi, rejimen rawatan dilengkapi dengan prosedur khas:

  • Untuk memperbaiki gangguan hipomotor, elektroforesis dilakukan menggunakan Pilocarpine. Dan juga mereka menjalankan terapi amplipulse.
  • Sekiranya diskinesia hipertensi didiagnosis, papaverine, Platifillin diambil untuk elektroterapi. Aplikasi laser dan parafin diperkenalkan ke dalam skema.

Dengan hipotensi, terapi senaman ditetapkan dengan satu set latihan untuk menguatkan otot perut. Apabila pengampunan berlaku, mereka merancang kursus di sanatorium dengan terapi air mineral.

Diet

Rawatan dyskinesia saluran hempedu dan perkumuhan yang berjaya adalah mustahil tanpa mematuhi diet, yang diresepkan untuk jangka masa yang agak lama - dari 3 hingga 12 bulan. Tujuannya adalah pemakanan lembut dan normalisasi fungsi hati, saluran empedu, dan organ sistem pencernaan..

Diet untuk dyskinesia pundi hempedu apa pun melibatkan pemakanan yang betul dengan pengecualian makanan seperti:

  1. Makanan pedas, masam, masin, berlemak, goreng dan salai;
  2. Minuman beralkohol;
  3. Kuah yang kaya;
  4. Bawang putih, bawang, perasa dan rempah;
  5. Sorrel dan lobak;
  6. Ikan berlemak, daging;
  7. Susu dan krim keseluruhan;
  8. Makanan dalam tin dan perap;
  9. Produk yang meningkatkan pembentukan gas - roti rai dan kekacang;
  10. Koko, kopi hitam, dan minuman berkarbonat;
  11. Coklat;
  12. Pastri dan pastri dengan krim.

Makanan mestilah pecahan, sekurang-kurangnya 5-6 kali sehari, bahagiannya mestilah kecil. Pada hari-hari pertama setelah pembengkakan, produk harus dimakan dalam bentuk cair, tumbuk atau cincang, kemudian, apabila gejala akut diskinesia empedu dan pundi hempedu hilang, dalam keadaan mendidih, dipanggang atau dikukus. Sebaiknya kurangkan pengambilan garam hingga 3 g sehari untuk mengurangkan pengekalan cecair di dalam badan.

Produk dibenarkan untuk penggunaan:

  • sup dengan sup sayur-sayuran;
  • jenis ayam rendah lemak, daging dan ikan;
  • pasta;
  • sebarang bijirin;
  • kuning telur rebus;
  • lemak mentega dan sayur-sayuran;
  • produk asid laktik;
  • roti semalam;
  • sayur-sayuran dalam bentuk apa pun;
  • madu, gula-gula, marmalade, karamel;
  • buah dan beri tidak berasid;
  • jus sayur-sayuran dan buah-buahan.

Dengan dyskinesia hipermotor saluran empedu, perlu dikecualikan dari senarai ini:

  • sayur-sayuran segar, beri dan buah-buahan;
  • daging lembu dan daging babi;
  • kuning telur;
  • gula dan karamel.

Pencegahan dyskinesia juga mengenai pemakanan yang betul..

Gaya hidup

Anda harus meninggalkan tabiat buruk, menguatkan imuniti, mengutamakan pemakanan yang betul, mengikuti diet. Mengawal berat badan, mencegah keletihan saraf. Pastikan anda terlibat dalam pendidikan jasmani, melakukan senaman sederhana, gimnastik.

Gaya hidup yang tidak aktif mengganggu peredaran darah, menyebabkan proses stagnan, dan menyumbang kepada pengumpulan hempedu. Kegiatan fizikal yang melampau merangsang pergerakan hempedu, yang juga bukan norma.

Pencegahan

Pencegahan dyskinesia pundi hempedu merangkumi langkah-langkah berikut:

  1. Kuatkan sistem saraf anda dengan segala cara, cuba jaga diri anda.
  2. Rejimen makanan diperlukan (jangan makan ketika sia-sia, buang semua makanan berbahaya yang diisi dengan sanga).
  3. Diet tetap sepanjang hayat anda.
  4. Makan perlahan-lahan, kunyah makanan anda dengan baik.
  5. Makan dengan kerap, tetapi buat bahagian kecil, hempedu akan berhenti bertakung.
  6. Masukkan minyak sayuran ke dalam salad, ia adalah koleretik.
  7. Protein (haiwan, sayur-sayuran) bermanfaat.
  8. Makan terakhir kira-kira 2.5 jam atau tiga jam sebelum tidur.
  9. Sebelum tidur, minum segelas kompot, jeli, yogurt.

Rawatan dyskinesia pundi hempedu adalah kekal dan sepanjang hayat - ini mesti difahami. Anda terbiasa dengan segala-galanya, dan terbiasa dengannya. Terapi adalah wajib agar tidak menghadapi komplikasi yang lebih serius.

Ramalan

Ramalannya baik. Walaupun patologi bersifat kronik, namun rawatan yang betul dan tepat pada masanya, mengekalkan gaya hidup sihat dan mematuhi diet membantu mencegah berlakunya pemburukan..

Dyskinesias saluran empedu dan usus

Maklumat am

Dyskinesia saluran empedu adalah kehadiran seseorang dari keseluruhan gangguan gangguan sistem empedu, yang timbul berkaitan dengan gangguan fungsi motor pundi hempedu dan saluran empedu. Lebih-lebih lagi, tidak ada perubahan organik pada organ ini. Pesakit sering mengalami pengecutan pundi hempedu yang terlalu kuat atau tidak mencukupi.

Amalan perubatan menunjukkan bahawa wanita lebih mudah terkena dyskinesias. Terdapat bukti bahawa dyskinesi bilier pada wanita 10 kali lebih biasa daripada pada lelaki. Dengan diskinesia saluran empedu, hempedu tidak memasuki duodenum dalam jumlah yang mencukupi, akibatnya pesakit mengalami kesakitan di hipokondrium yang betul. Dyskinesia biasanya dibahagikan kepada hiperkinetik (jika keadaan memprovokasi aktiviti kontraktil yang terlalu tinggi dari sistem empedu) dan hipokinetik (jika keadaan tersebut menimbulkan aktiviti kontraktil yang terlalu rendah dari sistem empedu). Telah diperhatikan bahawa kejadian dyskinesia hiperkinetik lebih sering diperhatikan pada orang muda, dan dyskinesia hipokinetik adalah tipikal bagi mereka yang sudah berusia empat puluh tahun, dan juga berkembang pada orang yang menderita ketidakstabilan mental.

Penyebab diskinesia bilier

Dyskinesia hampir selalu didiagnosis sebagai penyakit sekunder. Ia menampakkan diri pada manusia sebagai akibat daripada faktor-faktor tertentu yang menyebabkan gangguan pada saluran empedu.

Oleh itu, penyakit ini berlaku pada orang yang pernah menderita hepatitis virus akut, disfungsi peredaran darah. Pada kanak-kanak, dyskinesia dapat berkembang kerana beberapa ciri perlembagaan anak, dengan dystonia vegetatif, dengan gaya hidup yang terlalu tidak aktif, kerana saraf, alergi makanan, patologi gastrousus, dengan adanya fokus jangkitan di dalam badan. Selain itu, kekurangan zat makanan dan sejumlah penyakit endokrin dapat mempengaruhi perkembangan dyskinesia bilier. Sebagai peraturan, dengan gaya hidup yang tidak bergerak, asthenia, kekurangan zat makanan, pesakit mengalami dyskinesia hipokinetik.

Diskinesia saluran empedu pada kanak-kanak dan orang dewasa dianggap sebagai penyakit psikosomatik, yang dapat diprovokasi oleh trauma mental, dan juga tekanan yang teruk. Telah terbukti bahawa aktiviti motor pundi hempedu secara langsung bergantung pada tekanan dan emosi negatif yang kuat: dalam kes ini, ia melambatkan dengan ketara, dan hempedu terhenti di pundi hempedu. Selalunya, ketika mempelajari sejarah perubatan pesakit seperti itu, ternyata pada satu masa mereka mempunyai masalah psikologi yang pelbagai..

Di samping itu, gangguan saraf pundi hempedu yang terganggu, tempoh menopaus, kekurangan fungsi kelenjar endokrin dapat menjadi pencetus perkembangan dyskinesia pundi hempedu..

Terdapat juga kemungkinan dyskinesia menyertai penyakit batu empedu, kolesistitis. Pada pesakit dengan penyakit ulser peptik, radang usus buntu, terdapat refleks terjadinya hiperkinetik dyskinesia. Bentuk penyakit ini juga mengancam mereka yang makan secara tidak teratur, terlalu kerap makan makanan pedas yang merengsakan selaput lendir.

Diskinesia yang teruk pada saluran hempedu dan saluran empedu diperhatikan apabila dijangkiti cacing dan parasit lain yang mempengaruhi saluran pencernaan.

Gejala dyskinesia bilier

Gejala utama dyskinesia bilier muncul bergantung pada faktor mana yang mencetuskan perkembangan dyskinesia. Sebagai peraturan, kebanyakan orang yang menderita penyakit ini mengadu tentang manifestasi kompleks gejala saraf. Ini adalah tahap keletihan yang terlalu tinggi, serangan air mata dan kerengsaan, berdebar-debar, berkeringat, sakit kepala berulang. Dalam kes ini, pesakit merasa sakit pada hipokondrium yang betul. Sekiranya kita bercakap mengenai dyskinesia hipertensi, maka kesakitan seperti itu adalah paroxysmal. Dalam kes ini, rasa sakitnya agak akut, tetapi ia berlangsung dalam jangka masa yang singkat. Sensasi kesakitan dapat diberikan pada bahu kanan atau bilah bahu. Terutama, serangan seperti itu berlaku setelah memakan makanan berlemak, tekanan yang kuat, baik fizikal dan emosi. Selalunya pesakit dengan dyskinesia hipertensi memperhatikan manifestasi kepahitan di mulut, yang paling sering berlaku pada waktu pagi.

Sekiranya pesakit mengalami manifestasi dyskinesia hipotonik, maka keadaan ini dicirikan oleh rasa sakit yang membosankan dan sakit, di mana terdapat juga perasaan pecah di hipokondrium yang betul. Kesakitan seperti itu selalu mengganggu pesakit, sementara selera makannya berkurang, orang itu sering mual, dan bersendawa terserlah. Kenaikan suhu badan tidak diperhatikan, ujian darah klinikal juga tidak menunjukkan adanya kelainan.

Di samping itu, gejala dyskinesia bilier pada lelaki mungkin termasuk penurunan aktiviti seksual. Pada masa yang sama, pada wanita, kitaran bulanan mungkin terganggu. Tanda-tanda dyskinesia yang biasa adalah kemurungan, kelemahan emosi dan fizikal. Semasa serangan kolik bilier, pesakit mungkin mengalami degupan jantung yang kuat atau rasa sakit jantung. Mungkin disertai dengan perasaan takut, mati rasa anggota badan.

Penyakit ini berlangsung dalam jangka masa yang panjang, sementara secara berkala terdapat eksaserbasi kuat yang menimbulkan tekanan dan gangguan asas lain. Selepas serangan itu, terdapat kelegaan dari semasa ke semasa. Selepas masa tertentu, dyskinesia dapat memprovokasi keradangan pada pundi hempedu dan saluran, dan juga menyebabkan pembentukan batu empedu..

Diagnostik dyskinesia bilier

Dalam proses mendiagnosis dyskinesia bilier, salah satu perkara yang paling penting adalah pemeriksaan pesakit. Doktor meraba kawasan pundi hempedu untuk mengesan kelembutan. Sangat mungkin untuk menentukan kehadiran kesakitan semasa palpasi dalam semasa penyedutan. Sekiranya keputusan pemeriksaan sedemikian tidak dapat menunjukkan dengan jelas adanya kesakitan, maka doktor akan memeriksa hasil pemeriksaan dari masa ke masa. Kegiatan sistem saraf pusat dan pembahagian autonominya juga dinilai. Diagnosis dyskinesia bilier melibatkan pencarian fokus jangkitan kronik di dalam badan, serta mengenal pasti parasit.

Untuk menentukan bentuk dyskinesia secara tepat, pemeriksaan ultrasound pada rongga perut dilakukan, serta kolesistografi kontras. Ujian darah makmal ditetapkan. Untuk menentukan apa yang berlaku dalam aktiviti kontraktil fungsi saluran empedu (terlalu tinggi atau terlalu rendah), pesakit diberi intubasi duodenum atau pemeriksaan ultrasound, sebelum itu penting untuk mengambil sarapan pagi koleretik.

Rawatan dyskinesia bilier

Perlu diingat bahawa rawatan dyskinesia bilier secara langsung bergantung pada apa yang sebenarnya menyebabkan manifestasi penyakit ini. Semasa menetapkan terapi, adalah perlu untuk mempertimbangkan fakta bahawa dyskinesias diklasifikasikan sebagai penyakit psikosomatik. Oleh itu, langkah-langkah psikoterapi penting dalam rawatannya. Walau bagaimanapun, rawatan sedemikian hanya boleh diresepkan oleh pakar psikoterapi pakar. Walau bagaimanapun, pesakit menganggap masalah mereka secara somatik, oleh itu mereka jarang berjumpa doktor dengan profil ini. Sekiranya pesakit mempunyai gejala keadaan depresi, maka pesakit sering diberi rawatan dengan ubat penenang, antidepresan, ubat neuroleptik ringan.

Semua kaedah selanjutnya untuk mengubati dyskinesia secara langsung bergantung kepada bentuk penyakit yang didiagnosis pada pesakit. Sekiranya pesakit mengalami dyskinesia hipokinetik, dia harus mengikuti diet khas yang merangkumi makanan dengan kesan koleretik dan tinggi mineral tertentu.

Semasa menjalani terapi, pesakit diresepkan penggunaan air mineral jenis tertentu. Mereka mesti diminum satu gelas kira-kira tiga kali sehari, kira-kira setengah jam sebelum makan. Di samping itu, dengan diskinesia saluran empedu, penggunaan senaman urut dan fisioterapi adalah berkesan. Rawatan spa berkala juga disyorkan. Kadang-kadang disarankan kepada pesakit untuk menetapkan intubasi duodenum untuk membebaskan pundi hempedu dari hempedu. Ada juga teknik yang disebut "tiub tertutup", yang dapat dilakukan oleh pesakit secara bebas, sehingga merangsang pengecutan pundi hempedu.

Sekiranya pesakit mengalami manifestasi dyskinesia hiperkinetik, maka penting baginya untuk mematuhi diet, yang dicirikan oleh pembatasan makanan yang merengsa, lemak. Untuk menghilangkan keadaan akut, pesakit ditunjukkan penggunaan ubat antispasmodik, perairan mineral. Kaedah pembedahan dalam kes ini tidak berkesan.

Secara umum, untuk memperbaiki keadaan pesakit, disarankan untuk menormalkan diet, istirahat dan bekerja, untuk mengecualikan sejumlah produk dari diet. Anda juga boleh menggunakan beberapa ubat tradisional, khususnya teh herba. Untuk rawatan dyskinesia, decoctions ketumbar, anise, stigma jagung, wort St. John, pudina, sage, celandine, akar valerian, dan ramuan immortelle digunakan. Juga, ubat tradisional mengesyorkan penggunaan jus limau gedang untuk beberapa waktu sebelum makan..

Para doktor

Fridkina Elena Vladimirovna

Fedosyuk Alexander Vasilievich

Zubova Marina Valerievna

Ubat-ubatan

Diet, pemakanan untuk diskinesia bilier

Diet untuk diskinesia bilier

  • Kecekapan: kesan penyembuhan selepas 14 hari
  • Syarat: dari 3 bulan atau lebih
  • Kos makanan: 1300-1400 rubel seminggu

Walaupun diskinesia bilier adalah penyakit yang tidak digolongkan sebagai penyakit berbahaya, diet sangat penting untuk mencegah perkembangan kolesistitis dan penyakit berbahaya lain pada masa akan datang. Diet untuk diskinesia bilier diikuti bergantung pada bentuk penyakit apa yang berlaku. Walau bagaimanapun, secara amnya, pemakanan harus membantu menormalkan fungsi motor saluran empedu. Sekiranya pesakit menderita manifestasi dyskinesia hipertensi, dia perlu mengurangkan kandungan makanan dalam makanan dengan ketara, penggunaannya menyumbang kepada pengecutan pundi hempedu. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai kaldu yang terlalu kaya, lemak haiwan, minyak sayuran. Tetapi kaldu yang tidak terlalu kaya, sup ikan, minyak sayuran, produk tenusu membentuk diet dengan perkembangan dyskinesia hipotonik.

Diet untuk dyskinesia bilier, yang hipertensi, tidak termasuk penggunaan makanan salai, goreng, alkohol, makanan pedas. Anda tidak boleh makan ais krim atau minum minuman berkarbonat. Makanan seperti itu boleh menyebabkan kekejangan saluran empedu yang teruk. Penting untuk selalu makan hanya makanan hangat dan segar. Diet harus mengandungi banyak sayur-sayuran, tetapi disarankan untuk membatasi jumlah hidangan daging. Perlu mematuhi tabiat pemakanan seperti itu untuk jangka masa yang lama..

Anda perlu mengambil makanan dalam bahagian kecil, melakukannya hingga 6 kali sehari. Sebaiknya makan makanan ringan sebelum tidur. Secara umum, diet untuk penyakit ini serupa dengan prinsip pemakanan di negara-negara Mediterranean: ia dikuasai oleh sayur-sayuran, buah-buahan, dan hidangan ikan. Ngomong-ngomong, dedak mempunyai kesan yang sangat baik terhadap keadaan pergerakan saluran empedu: mereka mesti diambil, sambil menambah 1 sudu makan setiap hari.

Pencegahan diskinesia bilier

Untuk mengelakkan manifestasi penyakit yang tidak menyenangkan ini, seseorang harus, tanpa berlengah, merawat semua gangguan neurotik, mengelakkan situasi tekanan yang serius, secara berkala, pada masa yang sama, makan setiap hari. Tidur dan rehat yang normal dan mencukupi juga lebih penting..

Diskinesia usus

Pelbagai gangguan fungsi usus besar adalah penyakit yang sangat meluas pada masa kini. Diskinesia usus (penyakit ini juga disebut sindrom iritasi usus besar, kolitis spastik) adalah keadaan di mana fungsi motor usus terganggu. Diskinesia usus besar ditunjukkan pada tahap yang lebih besar, diskinesia usus kecil ke tahap yang lebih rendah. Lebih-lebih lagi, luka organik tidak biasa untuk penyakit ini. Pada pesakit dengan dyskinesia usus, rasa sakit ditunjukkan, dan fungsi pentadbiran usus berubah dengan ketara. Dalam beberapa kes, terdapat juga tahap pengeluaran lendir yang terlalu tinggi: fenomena serupa adalah ciri kira-kira separuh daripada semua pesakit.

Diskinesia usus berkembang sebagai akibat daripada gangguan neurotik tertentu, situasi tekanan yang serius, konflik, dystonia sistem saraf autonomi, gangguan endokrin. Juga, faktor yang mempengaruhi manifestasi diskinesia usus adalah keturunan turun temurun untuk penyakit ini. Seperti kes dyskinesia bilier, dengan penyakit ini, perubahan hiperkinetik (spastik) dan hipokinetik (atonik) adalah mungkin. Selalunya, kedua-dua jenis gangguan ini berlaku sekaligus..

Seorang pesakit yang mengalami diskinesia usus semakin sering terganggu oleh sakit di perut, yang dicirikan oleh ketiadaan penyetempatan yang jelas. Gangguan najis juga mungkin berlaku, pengeluaran lendir terlalu aktif. Rasa sakitnya mungkin berbeza-beza: kadang-kadang ada tekanan perasaan di bahagian bawah perut, tekanan di bahagian bawah perut, kadang-kadang kolik agak teruk. Mereka boleh bertahan selama beberapa minit atau beberapa hari. Sering kali, pesakit merasakan kolik seperti permulaan serangan radang usus buntu. Dalam beberapa kes, malah berlaku campur tangan pembedahan kerana disyaki radang usus buntu. Kadang-kadang pesakit dengan diskinesia usus mencatat perubahan sembelit dan cirit-birit secara berkala. Terutama cirit-birit menimpa seseorang pada waktu pagi, setelah dia mengambil makanan. Dalam kes ini, najis sering keluar dengan kekotoran lendir..

Diagnosis dyskinesia usus memberikan, pertama sekali, pengecualian penyakit organik yang mungkin, gejala yang serupa dengan penyakit dyskinesia. Pesakit diberi endoskopi, yang mendedahkan hiperemia membran mukus usus besar. Pemeriksaan mikroskopik tinja tidak menunjukkan perubahan.

Rawatan penyakit ini melibatkan pembetulan diet. Penting untuk tidak membiarkan monoton diet, serta sekatan makanan yang terlalu serius. Sebagai rawatan ubat, terapi dengan ubat penenang, dan juga ubat penenang, diamalkan. Oleh itu, bromida, valerian, Elenium, motherwort, Trioxazin, dan lain-lain digunakan. Juga, rawatan penyakit yang kompleks mungkin termasuk pengambilan vitamin, perairan mineral, ubat-ubatan herba. Penggunaan haba secara berkala di perut, mandi terapeutik, penggunaan ozokerite dan parafin di bahagian bawah abdomen adalah disyorkan. Diskinesia usus juga dirawat dengan akupuntur electrosleep.

Penting bagi semua pesakit untuk menjaga gaya hidup yang sihat, untuk mengelakkan ketidakaktifan fizikal. Sekiranya seseorang selalu mengalami sembelit, dia disarankan untuk memasukkan bubur gandum, produk susu yang diperam, epal bakar ke dalam makanan..

Senarai sumber

  • Sherlock Sh. Penyakit hati dan saluran empedu / Sh. Sherlock - M.: GEOTAR-MED, 2002;
  • Penyakit hati dan saluran empedu: Panduan untuk doktor / Ed. V.T. Ivashkina. - M., 2002;
  • Ilchenko A.A. Cholelithiasis. M.: Anacharsis, 2004;
  • Maev I.V., Samsonov A.A., Salova L.M. dan Diagnostik dan rawatan penyakit saluran empedu lain: buku teks. - M.: GOU VUNMTs MZ RF, 2003;
  • Ilchenko A.A. Penyakit saluran hempedu dan saluran empedu: Panduan untuk doktor. M.: Ana-kharsis, 2006.

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa yang diberi nama I. M.I. Pirogov dan magang di pangkalannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan ketua kios farmasi. Dia dianugerahkan dengan sijil dan penghargaan selama bertahun-tahun kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.

Komen

terima kasih! artikel yang sangat berharga. Serangan pertama berlaku ketika, pada usia sekitar 1 tahun, anak perempuan saya jatuh, dan saya tidak sempat menangkapnya. Tekanan benar-benar bergelombang di lantai, rasa sakit tidak hilang. Ubat perut tidak membantu. Sehingga 1-2 kali setahun "dari awal" (sekarang saya faham kerana keadaan tertekan). doktor tidak dapat mendiagnosis dengan cara apa pun. kemudian dia menghilangkan rasa sakit dengan tempalgin. Anak perempuan saya sekarang berumur 11 tahun. Kesihatan kepada anda dan orang tersayang.

Nampaknya awak menyelamatkan saya! Selama hampir 2 tahun selepas melahirkan, saya tidak dapat memahami apa yang berlaku kepada saya. Saya harap sekarang, dengan rawatan yang betul, saya dapat menjalani kehidupan yang normal.!

Terima kasih banyak untuk artikel itu, sekarang saya akan tahu bahawa saya mengalami mimpi buruk. Diagnosis dibuat bertahun-tahun yang lalu, tetapi doktor merawat saya untuk semua perkara bukan kerana ini. Selepas semua rawatan, saya biasanya menyelamatkan diri dengan magnesium sulfat. Selepas itu, pada hari kedua, saya menghidupkan dan seterusnya selama kira-kira 4-5 bulan, dan sekali lagi berulang lagi.

Mengenai fakta bahawa penyakit ini tidak berbahaya, saya tidak begitu yakin, ia boleh mencetuskan reaksi berantai yang lebih serius di dalam badan, yang boleh menyebabkannya tidak begitu selamat, jadi jangan memandang rendah betapa seriusnya masalah ini

Saya telah menderita penyakit ini selama bertahun-tahun, dan baru sekarang saya menyedari apakah penyakit ini. Saya akan mematuhi semua cadangan dan arahan doktor saya. Sebelum itu, saya gagal menjelaskan keadaan saya kepada doktor. Ya, semua ini berkaitan dengan keadaan psikologi.

Saya sangat berterima kasih atas maklumat yang diterima. Saya didiagnosis beberapa tahun yang lalu, tetapi mengetahui bahawa penyakit ini tidak berbahaya, saya secara jujur ​​tidak mengaitkan gejala-gejala yang berkembang dengan diskenesia. Saya mematuhi diet, kerana saya menderita hipotiroidisme. Dan penemuan yang sama sekali tidak disangka-sangka bagi saya adalah bahawa keadaan kemurungan, keletihan, air mata dengan latar belakang ujian hormon yang baik, adalah gejala diskenesia! Sekarang, mengetahui musuh dengan pandangan, saya akan bertarung dengannya.

Apa ubat yang boleh merawat dyskinesia bilier

Menurut statistik perubatan, sejak 8-10 tahun kebelakangan ini, jumlah lawatan dengan penyakit perut meningkat dengan ketara. Setiap orang ketiga dengan diskinesia bilier, yang hanya dapat dirawat dengan ubat. Data ini hanya hampir, kerana penyakit ini tidak mengancam nyawa, jadi sebilangan pesakit lebih suka tidak berjumpa doktor.

Diagnosis penyakit

Dyskinesia saluran empedu terdiri daripada 2 jenis: cepat (hiperkinetik), lambat (hipokinetik). Walaupun asas penyakitnya sama, gejala dan rawatannya berbeza dengan ketara. Oleh itu, diagnosis yang betul sudah menjamin 50% rawatan yang berjaya..

Sekiranya seseorang mempunyai gejala yang jelas, perlu segera meminta pertolongan. Tidak ada pakar yang akan membuat diagnosis yang tepat hanya berdasarkan pemeriksaan visual dan gambaran gejala pesakit. Satu set ujian dan prosedur perubatan akan diberikan.

Kaedah diagnostik asas:

  • Tinjauan pesakit awal. Walaupun tidak terdapat beberapa tanda perkembangan penyakit ini sekaligus, doktor harus menemu ramah pesakit dengan seberapa terperinci yang mungkin.
  • Pengenalpastian sejarah hidup pesakit. Ini mungkin kemungkinan penyakit keturunan, adanya penyakit kronik saluran usus, penggunaan ubat pihak ketiga, kehadiran neoplasma jinak, pekerjaan, gaya hidup.
  • Pemeriksaan visual. Doktor memeriksa kulit manusia, membran mukus yang dapat diakses, memeriksa organ yang diperlukan dengan cara berdebar.
  • Penghantaran ujian makmal. Selalunya, senarai ini adalah standard: analisis umum darah dan tinja, biokimia, kajian tinja untuk telur, cacing, profil lipid.

Setelah menerima keputusan ujian utama, doktor yang hadir dapat membuat diagnosis awal, dan sama ada hipkinonik dyskinesia atau hiperkinetik, prosedur berikut dapat menunjukkan dengan tepat:

  • Ultrasound seluruh kawasan perut.
  • Ultrasound "dengan makanan percubaan." Kaedah pemeriksaan yang agak muda, berdasarkan ultrasound, dengan perut kosong. Selepas prosedur, individu itu bersarapan pagi, menunggu 40-50 minit, pergi ke ultrasound kedua.
  • Bunyi duodenal. Pemeriksaan duodenum menggunakan probe berbentuk usus. Pada masa yang sama, hempedu diambil untuk penyelidikan.
  • Fibroesogastroduodenoscopy. Pemeriksaan membran mukus perut dan esofagus.
  • Kolesistografi. Prosedur ini dilakukan secara lisan. Pesakit minum cecair perubatan, dengan pertolongannya dapat melihat tahap patensi empedu, laluan dan genangan massa empedu.
  • Kolangiopancreatygrafi retrograde endoskopi. Melihat status saluran empedu.
  • Skintigrafi. Semasa prosedur, pesakit disuntik secara intravena dengan ubat radioaktif, ia menembusi hati, dengan penggunaan peralatan perubatan, menjadi mungkin untuk melihat organ.

Kaedah pemeriksaan khusus hanya ditetapkan oleh doktor yang hadir. Selalunya separuh daripada prosedur di atas cukup untuk membuat diagnosis yang tepat..

Cara merawat

Rawatan boleh dianggap berkesan dan lengkap jika aliran keluar keseluruhan jisim empedu dari hati dipulihkan. Tidak mungkin untuk melakukan ini hanya dengan bantuan ubat-ubatan, dipilih pendekatan bersepadu untuk menyingkirkan penyakit.

Bagaimana diskinesia bilier dirawat, doktor akan memberitahu secara terperinci setelah membuat rancangan. Terapi klasik melibatkan:

  • Rejimen harian khas dan lembut.
  • Tanpa tekanan, tidur malam yang baik, rehat siang hari.
  • Jalan-jalan harian.
  • Gimnastik asas beberapa kali sehari.

Untuk memulihkan fungsi sistem pencernaan sepenuhnya, sangat penting untuk mengikuti diet yang ketat, mungkin terdapat sering sembelit dengan diskinesia bilier. Semua jenis makanan pedas, masin, pengawet tidak termasuk. Minimum garam dan gula dibenarkan. Adalah wajar untuk mematuhi peraturan minum: kurang teh, kopi, lebih banyak air mineral. Doktor harus mencadangkan jenama ubat khas.

Anda boleh makan dengan kerap, tetapi dalam bahagian kecil.

Dari ubat-ubatan, enzimatik, koleretik, kolespasmolitik diresepkan.

Bergantung pada tahap pertumbuhan penyakit, usia pesakit, keadaan umum badan, prosedur sokongan berikut ditetapkan:

  • Pembersihan hempedu lengkap (tubage).
  • Pembersihan buatan duodenum dari jisim empedu.
  • Peningkatan oleh elektroforesis.
  • Terapi diadynamic.
  • Pembersihan dengan lintah.
  • Pelbagai sesi akupunktur.

Tidak ada eksaserbasi dengan dyskinesia, oleh itu, rawatan kecemasan, pembedahan tidak diresepkan. Sekiranya pesakit mengalami neurosis, maka dia dirujuk ke psikoterapis.

Sekiranya fungsi motor pundi hempedu terganggu, malah pakar yang berpengalaman mengesyorkan memperhatikan resipi ubat tradisional. Penyembuhan dan decoctions penyembuhan berkesan melawan genangan, penyumbatan, radang saluran empedu.

Yang paling selamat adalah yang berikut:

  • Untuk memasak, anda memerlukan akar elecampane - 10-12g, calendula - 15g, marshmallow - 10-12g, bunga chamomile - 10g.

Campurkan semua bahan di atas, gunakan 2 sudu besar jisim yang dihasilkan. Isi 0.5l. air bersih, didihkan, biarkan selama 50-60 minit. Terikan melalui kain cheesecloth, ambil 3 kali sehari sebelum makan utama. Kursus - 21 hari.

  • Untuk memasak, anda memerlukan pisang - 30-40g, calendula - 10g, bijak - 10g, 20g setiap satu. pudina, rosehip, 20g setiap satu. cinquefoil, daun raspberry.

Masak dengan cara yang sama seperti yang dinyatakan di atas.

Sekiranya terdapat serangan diskinesia hipokinetik saluran empedu yang menyakitkan, disarankan untuk menggunakan kompres sejuk untuk jangka masa yang pendek ke kawasan tulang rusuk kanan. Sekiranya aktiviti kontraktil meningkat dengan mendadak, anda boleh menggunakan kompres panas.

Sejurus selepas bangun tidur, eloklah minum segelas susu yang sedikit hangat dengan jus lobak merah yang baru diperah. Campurkan dalam bahagian yang sama.

Dengan dyskinesia hipertensi, enema dengan komposisi minyak jagung dibenarkan. Untuk menyediakan penyelesaiannya, anda memerlukan 1 liter air pada suhu yang selesa dan satu sudu besar minyak.

Lebih baik membincangkan semua kaedah ubat alternatif dengan doktor anda sebelum menggunakannya..

Gejala dan rawatan dyskinesia hiperkinetik

Dengan dyskinesia hiperkinetik saluran empedu, gejalanya cukup ketara:

  • Rasa sakit yang tajam di sebelah kanan tulang rusuk, memasuki skapula, bahu.

Dalam kebanyakan kes, kesakitan berlaku secara tiba-tiba dan kerap. Kemungkinan:

  • loya, cirit-birit,
  • berpeluh berat,
  • serangan takikardia,
  • sakit kepala,
  • berasa lemah,
  • perubahan warna pada kulit.

Dengan bentuk penyakit hiperkinetik, neuralgia sering dijumpai. Serangan boleh berlaku dengan tekanan yang kerap dan berpanjangan.

Rawatan dyskinesia hiperkinetik dilakukan dengan cara yang kompleks. Yang paling kerap diresepkan adalah analgesik dan antispasmodik. Agar massa empedu mula bergerak, ubat koleretik secara bebas diresepkan. Selain itu boleh diberikan:

  • Xanthines,
  • Cholespasmolytics,
  • Ubat M-cholinolytic.

Untuk membetulkan dan menormalkan tahap asid perut, disyorkan untuk minum air khas: Truskavets, "Naftusya", Morshyn yang dicairkan. Selain itu, mereka menormalkan hati, melegakan ketegangan sfinkter saluran empedu.

Dari prosedur fisioterapeutik, elektroforesis dengan papaverine dan penggunaan ozokerite disyorkan.

Gejala dan rawatan dyskinesia hipotonik

Ciri pembezaan utama manifestasi dyskinesia hipotonik dari jenis hipotonik boleh dianggap sebagai sakit kusam yang berterusan. Sekiranya seseorang merasa gugup atau makan makanan berlemak yang berbahaya, rasa sakit mungkin bertambah, dan keparahan muncul. Gejala utama adalah:

  • Kurang selera makan.
  • Loya.
  • Rasa pahit di mulut.
  • Kembung.
  • Sembelit berulang, berpanjangan.

Dalam proses palpasi organ yang berpenyakit, timbul sensasi yang tidak menyenangkan.

Dyskinesia hipotonik pundi hempedu dapat diperbetulkan. Berbeza dengan jenis penyakit hiperkinetik, prosedur dengan panas dikontraindikasikan di sini. Ubat koleketik disyorkan untuk digunakan. Selepas 5-7 minit penggunaan yang betul, keadaan pesakit bertambah baik, sfinkter Oddi melegakan, aktiviti kontraktil pundi kencing dipulihkan. Penggunaan bunyi duodenum yang berkesan. Adalah disyorkan untuk menggunakan air dengan tahap mineralisasi yang tinggi: Morshynska, dicairkan dengan air suam.

Doktor yang merawat mungkin menetapkan ubat-ubatan yang merangsang pergerakan pundi hempedu yang lebih cepat..

Dengan displasia hipotensi, prosedur fisioterapeutik seperti elektroforesis, urut, terapi parafin, UHF, arus Bernard, rangsangan elektrik ditetapkan.

Dengan hipotensi, anda boleh melakukan pembuangan air besar secara bebas, tidak lebih dari 2 kali seminggu. Untuk melakukan ini, anda memerlukan garam Barbara atau minyak zaitun. 20-30 gr. bahan per 100 ml air panas. Selepas prosedur, pesakit perlu berbaring di sebelah kanannya dan berehat selama 1.5-2 jam.

Gejala dan rawatan dyskinesia hipertensi

Semua gejala dyskinesia bilier hipertensi muncul dengan latar belakang peningkatan nada pundi kencing. Ciri-ciri utama:

  • sakit kusam di sebelah kanan, memancar ke skapula, bahu, dada,
  • permulaan ketidakselesaan secara tiba-tiba,
  • loya,
  • cirit-birit, cirit-birit,
  • takikardia,
  • berpeluh,
  • kelemahan,
  • mimpi buruk,
  • mudah marah.

Dalam kebanyakan kes, dengan dyskinesia pundi hempedu, kejang berlaku selepas tekanan, beban emosi.

Matlamat utama rawatan diagnosis "dyskinesia bilier jenis hipertensi" adalah normalisasi fungsi pembentukan dan perkumuhan jisim empedu. Sangat penting untuk membina rejimen dan pemakanan harian dengan betul, mengecualikan atau merawat penyakit yang ada pada sistem endokrin dan saluran gastrointestinal.

Doktor yang merawat harus membuat rancangan terperinci untuk diet terapi. Adalah perlu untuk mengecualikan semua makanan ringan, lemak. Berusaha menormalkan keadaan sistem saraf. Untuk ini, ubat penenang dan ubat penenang neurotropik disyorkan. Dalam kes yang sukar, ubat penenang ditetapkan. Pada penyakit pundi hempedu, rawatan boleh berbeza secara radikal..

Ubat koleretik untuk dyskinesia

Pada masa ini, terapi untuk dyskinesia bilier dijalankan pada tahap yang cukup tinggi. Dalam proses memilih agen koleretik, doktor mesti mengambil kira struktur kimianya, semua kemungkinan kesan terapeutik, dan ciri-ciri individu struktur anatomi badan. Bermakna, ubat harus dipilih dengan mengambil kira ciri-ciri individu organisma.

Terdapat klasifikasi ubat koleretik yang jelas untuk dyskinesia bilier:

Koleretik

Membantu badan yang lemah menghasilkan jisim empedu yang mencukupi untuk proses pencernaan yang normal.

Jenis ubat ini dibahagikan kepada subtipe:

  • Koleretik sejati. Menggalakkan penghasilan hempedu sepenuhnya melalui sintesis asid hempedu. Ubat ini untuk rawatan penyakit jenis hipomotor dicipta berdasarkan bahan mentah asal tumbuhan atau haiwan..
  • Koleretik sintetik. Ubat koleretik berdasarkan bahan kimia.
  • Herba penyembuhan untuk rawatan dyskinesia bilier. Mereka digunakan dalam bentuk decoctions, infusions.
  • Hidrokoleretik. Ubat-ubatan untuk rawatan jenis ini mengandung komposisi bahan-bahan yang menyumbang kepada normalisasi jumlah hempedu dalam tubuh dengan mencairkan biomaterial yang sudah ada, iaitu, jumlah jisim empedu meningkat kerana peningkatan kandungan air.

Kolekinetik

Ubat koleretik untuk dyskinesia hipokinetik meningkatkan keadaan pesakit dengan ketara kerana cara yang dibuat khas yang menyumbang kepada aliran keluar massa empedu yang normal kerana peningkatan nada umum pundi hempedu, misalnya, bentuk hiperkinetik. Dalam tempoh ini, saluran empedu harus dilonggarkan..

Cholespasmolytics

Ditetapkan kepada pesakit yang masih mempunyai organ yang terjejas aktif, aliran keluar hempedu yang dihasilkan dilakukan dengan bantuan kelonggaran lengkap jisim otot pundi kencing, saluran empedu.

Rawatan ubat-ubatan dyskinesia bilier pada orang dewasa dengan kolespasmolytics menunjukkan pembahagiannya menjadi subtipe:

  • Antikolinergik.
  • Antispasmodik asal sintetik.
  • Antispasmodik herba.
  • Ubat yang disyorkan untuk diminum untuk mencegah kambuhnya pembentukan batu. Dadah yang diambil secara berasingan menyumbang kepada pembubaran ubat-ubatan yang ada secara beransur-ansur. Jangan lupa bahawa selain kesan penyembuhan, ini boleh menyebabkan gejala sampingan dalam bentuk pergerakan batu besar.

Ubat yang paling berkesan

Dalam kebanyakan kes, koleretik semula jadi disyorkan untuk merangsang rembesan hempedu. Ini termasuk: Allohol, Liobil, Holenzim, Vigeratil, Livodex.

Kategori ubat sintetik merangkumi: Gepabene, Nikodin, Gimekroon, Tsikvalon.

Dalam kes standard, kolekinetik digunakan untuk rawatan bilier yang kompleks. Selalunya, ini adalah sediaan herba yang boleh diambil sebagai tablet, tincture, serbuk. Anda boleh membuatnya sendiri dari ramuan herba. Di farmasi anda boleh membeli Holosas, serbuk berasaskan sorbitol, Berberis, Solar, Urolesan, Holemax.

Untuk serangan yang menyakitkan, pakar mengesyorkan mengambil kolespasmolytics penghilang rasa sakit: Hofitol, Duspatalin, No-shpa, Iberogast, Trimedat.

Sekiranya serangan itu lemah, maka anda boleh minum magnesia. Dalam kebanyakan kes, disyorkan untuk kanak-kanak dan wanita hamil, terutamanya semasa perkembangan penyakit saluran empedu.

Untuk melegakan serangan sakit, anda boleh mengambil ubat yang disyorkan oleh doktor anda sebelum setiap makan, selama 30-40 minit. Ia akan mencegah timbulnya keradangan, akan menyumbang kepada pembentukan jisim empedu yang normal, belching akan hilang.

Rawatan dyskinesia bilier pada kanak-kanak

Anak itu juga mungkin menghadapi masalah dengan pundi hempedu. Terdapat ubat yang dibenarkan walaupun yang terkecil: Allohol, Osalmid, Magnesia, Valerian, Papaverin, No-shpa, Spazmol. Penggunaan ubat tonik adalah yang paling selamat dalam proses rawatan.

Dos yang diperlukan dikira secara individu hanya oleh doktor yang merawat..

Sekiranya penyakit ini berada di tahap awal dan tubuh secara aktif melawannya, maka masuk akal untuk mencuba rawatan dengan air mineral. Yang paling berkesan adalah Borjomi, Essentuki, Slavyanovskaya, dalam beberapa kes cecair ini wajib. Malah kanak-kanak dibenarkan mengambil cecair mineral. Selain itu, anda boleh mengambil infus penyembuhan, decoctions, mencairkan serbuk herba dalam air mineral yang disyorkan.

Video

Diskinesia bilier: gejala, pencegahan dan rawatan.