Diet untuk gastritis dan kolesistitis

Penyakit saluran gastrousus dan pundi hempedu memerlukan pengawasan perubatan wajib, diagnosis yang teliti dan terapi yang dipilih dengan betul. Tanpa organisasi pemakanan terapeutik dan profilaksis, usaha doktor dan pesakit mungkin sia-sia: penyakit ini berlanjutan, gejala tidak melemahkan keparahannya. Diet untuk gastritis dan kolesistitis bertujuan untuk "memunggah" organ yang terjejas, lembut pada beban pada tubuh dan mendorong penyembuhan tisu dan normalisasi fungsi perut, pundi hempedu dan saluran..

Ciri-ciri terapi diet untuk kolesistitis dan gastritis

Bentuk penyakit kronik memerlukan pembatasan seumur hidup terhadap makanan tertentu dalam diet dan mematuhi diet yang betul. Jika tidak, eksaserbasi berlaku lebih kerap dan boleh mengakibatkan komplikasi. Dalam bentuk yang lebih ringan, terapi diet dan penggunaan ubat herba adalah satu-satunya kaedah yang mencukupi untuk merawat patologi..

Peraturan pemakanan umum untuk kolesistitis dan gastritis:

1. Makan makanan kecil.

2. Diet - 4-5 kali sehari.

3. Mematuhi waktu makan yang berterusan (untuk pembentukan aliran keluar hempedu secara tetap dan pengeluaran jus gastrik).

4. Ketersediaan sarapan pagi ringan dan snek tengah hari dan sarapan, makan tengah hari dan makan malam pertama yang lebih sedap.

5. Makan terakhir - 3 jam sebelum tidur.

6. Semua makanan dimasak dalam bentuk rebus, rebus, bakar, kukus. Daging kasar dan sayur-sayuran disapu.

7. Sebaiknya minum dari 1.5 liter sehari. cecair.

Adakah dan tidak boleh dilakukan untuk kolesistitis kronik dan gastritis?

Pemakanan pesakit harus dibina sesuai dengan cadangan diet No. 5 dan No. 2, sama seperti kandungan komposisi dan kalori. Prinsip utama diet seperti ini adalah untuk mengekalkan kandungan protein dan karbohidrat sambil mengurangkan kehadiran lemak. Adalah perlu untuk meningkatkan jumlah serat dan cecair tumbuhan dalam makanan. Dilarang makan makanan sejuk atau terlalu panas, makanan masam, kasar, pedas, masin, serta menggoreng daging dan sayur-sayuran. Dengan kolesistitis, diet lebih ketat, termasuk jumlah lemak minimum (haiwan dan sayur-sayuran). Dengan gastritis, sekatan lemak kurang ketara; pemakanan bertujuan untuk menghilangkan makanan yang tidak dapat ditoleransi secara individu dari menu.

- roti yang dibuat dari tepung kelas pertama dan kedua, roti dengan penambahan tepung rai, roti bakar rendah lemak tanpa ragi;

- sup dari sayur-sayuran, bijirin, tenusu, dengan pasta (vegetarian); dengan gastritis tanpa eksaserbasi, sup daging dan ikan pada kaldu rendah lemak rendah dibenarkan;

- daging tanpa lemak dari pelbagai jenis, sosej tenusu, sosej rebus;

- sebarang produk tenusu dengan kandungan lemak hingga 3.2%, keju tidak terlalu masin;

- telur dalam bentuk telur dadar kukus, direbus lembut;

- sayur-sayuran, kecuali masam dan pedas;

- buah-buahan, buah-buahan kering, gula-gula berdasarkannya, gula-gula tanpa coklat, madu;

- sos berdasarkan susu, tomato;

- minuman buah, decoctions, kompot, teh lemah;

- minyak sayuran, mentega.

- roti putih segar, pai goreng, banyak pastri;

- sup kuah (daging, ikan, cendawan);

- daging berlemak, daging asap, jeroan;

- ikan masin, dalam tin;

- susu lemak, krim, krim masam, keju;

- sayur-sayuran dengan lebihan asid oksalik dan pedas (lobak, bawang putih, lobak, sorrel, dll.). Dengan gastritis, tomato dan bawang juga terhad, serta epal segar dan buah-buahan dan sayur-sayuran yang mana terdapat reaksi patologi individu;

- ais krim, coklat, pastri dengan krim berlemak;

- rempah panas, herba, teh pekat, kopi;

- marjerin, lemak babi, daging babi, domba, lemak daging lembu.

Menu contoh untuk kolesistitis dan gastritis

Untuk sarapan pagi, anda boleh makan sepinggan oat dalam susu, 1 telur rebus, minum segelas teh hijau. Sarapan kedua merangkumi keju kotej dengan krim masam rendah lemak atau yogurt buah. Makan tengah hari: sup mi dengan sayur-sayuran dan krim masam, potongan daging rebus dengan kentang tumbuk, kompot. Untuk snek petang, anda boleh minum segelas jeli atau 2 kuki yang tidak selesa dengan teh. Makan malam: ikan jeli, kaserol beras dengan aprikot kering, kefir.

Diet untuk gastritis akut dan kolesistitis

Sekiranya terdapat peningkatan kolesistitis, pada hari-hari pertama diet puasa ditunjukkan - nasi, kefir, semangka, curd, bijirin. Sekiranya keparahan gejala klinikal tinggi, mungkin hanya menetapkan minuman (minuman buah, air, teh yang diseduh lemah) selama 2 hari. Kemudian, pesakit dipindahkan ke makanan yang disucikan (sup dari bijirin, sayur-sayuran), bijirin dengan pengecualian lengkap minyak, lemak, dan daging. Prinsip yang sama berlaku untuk gastritis akut (pada hari pertama) dengan pengembangan menu secara beransur-ansur dan pengenalan semua produk yang dibenarkan untuk patologi kronik..

Perlu diingat bahawa rawatan gastritis dan kolesistitis juga harus merangkumi normalisasi gaya hidup, kawalan tahap tekanan, penolakan tabiat buruk, dan terapi untuk insomnia. Hanya dalam kes ini, keadaan pesakit bertambah baik, sering menjadi pengampunan yang berpanjangan dan berterusan.

Diet untuk kolesistitis: menu dan pemakanan yang betul

Kolesistitis kronik dan akut adalah patologi biasa pada pundi hempedu. Penyakit seperti ini dirawat secara rawat jalan dan di hospital jabatan gastroenterologi. Rejimen rawatan selalu merangkumi diet untuk keradangan pundi hempedu. Mustahil untuk mengatasi penyakit ini tanpa mematuhi prinsip pemakanan yang betul. Peraturan umum untuk membuat diet berbeza untuk pelbagai jenis penyakit, dalam beberapa kes diperlukan sekatan yang teruk.

Peraturan umum

Cholecystitis adalah proses keradangan yang berlaku di pundi hempedu. Penyakit ini bersifat menular, yang boleh menjadi bakteria, virus dan parasit. Faktor penting dalam perkembangan proses ini adalah genangan hempedu, serta perubahan sifat kimianya, pengambilan agen pembuangan hempedu ditunjukkan.

Terdapat beberapa bentuk penyakit ini. Dalam amalan gastroenterologi, kolesistitis akal dan kalkulus dibezakan. Proses keradangan boleh menjadi catarrhal dan bernanah..

Pesakit mengadu sakit akut di hipokondrium kanan di pundi hempedu. Sindrom ini meningkat setelah makan makanan yang tidak disyorkan: berlemak, goreng, masin, minum bir dan air mineral. Kesakitan yang membosankan muncul dalam perjalanan kronik. Serangan tajam yang dapat memancar ke kawasan skapula, bahu dan leher adalah ciri pemburukan. Juga, pesakit bimbang tentang perut kembung, cirit-birit dan sembelit, loya dan muntah. Dengan kolesistitis dan pankreatitis bersama, najis longgar adalah mungkin.

Apabila gambaran klinikal seperti itu berlaku, pesakit ditunjukkan diet. Ia diperlukan untuk penyakit akut dan kronik. Asas diet adalah jadual nombor 5 menurut Pevzner. Keterukan pemakanan bergantung pada tahap proses patologi.

Dengan kolesistitis dan pankreatitis, peraturan diet berikut mesti dipatuhi:

  1. Makanan biasa, tidak termasuk puasa dan makan berlebihan. Anda perlu makan 2-3 kali sehari, buat beberapa makanan ringan penuh.
  2. Makanan harus diambil dalam bahagian kecil, bangun dari meja tanpa merasa lapar.
  3. Suhu makanan yang dimakan tidak boleh melebihi 40-45 darjah.
  4. Makanan harus lembut, agar tidak memberi tekanan pada organ pencernaan, makanan yang mengandung serat harus dielakkan.
  5. Makanan mesti dikukus, dibakar, direbus, makanan goreng tidak termasuk sepenuhnya.
  6. Penggunaan telur terhad kepada 3 keping setiap minggu. Lebih baik makan protein sahaja.

Ini adalah peraturan umum yang berlaku untuk penyakit saluran gastrousus yang berlainan..

Diet untuk kolesistitis dan pankreatitis

Dengan gabungan penyakit, makanan mestilah homogen. Ia perlu dihancurkan ke keadaan puri. Pelbagai sos dan perasa dikeluarkan dari diet. Daging harus ada dalam diet, tetapi harus kurus. Lebih baik menghilangkan daging babi, domba, itik.

Ia dibenarkan menggunakan produk berikut:

  • roti semalam, lavash Armenia dan keropok kering oven, tanpa rempah;
  • epal bakar, zucchini, bit;
  • kefir rendah lemak, krim masam 15% lemak, yogurt semula jadi, susu panggang yang ditapai;
  • rebusan dan kompot, jus buatan sendiri tanpa gula tambahan, teh dengan susu;
  • soba, semolina dan oatmeal;
  • daging tanpa lemak, ayam dan daging lembu;
  • sup dengan sup sayur, sup ayam dan kentang.

Lebih baik menggunakan minyak sayuran, menyerah lemak haiwan. Dalam proses kronik patologi ini, pemakanan harus seimbang. Hidangan disediakan dari bahan yang dibenarkan, tetapi senarai ini berkembang sedikit demi sedikit. Sekiranya keadaan pesakit bertambah buruk setelah menukar diet, hidangan cair diperkenalkan kembali.

Diet untuk gastritis dan kolesistitis

Menu pesakit dibuat sesuai dengan cadangan untuk jadual diet No. 5 dan 2 menurut Pevzner. Prinsip utama diet adalah untuk mengekalkan kandungan protein dan karbohidrat sekaligus mengurangkan pengambilan lemak. Adalah perlu untuk meningkatkan jumlah serat dan cairan tumbuhan yang dimakan dalam diet. Jangan mengambil makanan sejuk atau terlalu panas, makanan masam, kasar dan pedas yang mencederakan saluran gastrousus.

Senarai produk yang dibenarkan untuk penyakit ini merangkumi:

  • Roti tepung 2 gred dengan penambahan dedak, roti bakar tanpa ragi;
  • sayur-sayuran, sup susu;
  • daging tanpa lemak dan sosej yang dimasak (terhad);
  • ikan laut rendah lemak;
  • produk tenusu dengan kandungan lemak hingga 4%;
  • telur dadar dan telur rebus;
  • soba, oatmeal, padi beras;
  • pasta, bit, kentang, zucchini;
  • buah-buahan dan buah-buahan kering;
  • gula-gula tanpa coklat, madu asli;
  • minuman buah beri, decoctions dan kompot, teh;
  • sayur-sayuran dan mentega, tetapi terhad.

Menu anggaran untuk pesakit dengan gabungan gastritis dan kolesistitis selama satu hari adalah seperti berikut:

  1. Untuk sarapan pagi, anda boleh makan tepung gandum dalam susu dengan satu telur rebus, minum segelas teh hijau.
  2. Sarapan kedua boleh dibuat dari keju kotej dengan penambahan yogurt rendah lemak.
  3. Untuk makan tengah hari, sup dengan pasta dan sayur-sayuran, potongan daging rebus dan kentang tumbuk, kompot dibenarkan.
  4. Untuk snek petang, minum jeli dengan biskut biskut.
  5. Casserole beras dengan aprikot kering, kefir boleh diterima untuk makan malam.

Ini adalah anggaran menu yang disyorkan. Perubahannya harus dibincangkan dengan ahli gastroenterologi atau pakar pemakanan..

Diet untuk kolesistitis dan gastroduodenitis

Dengan mengikuti diet, anda dapat menghentikan proses keradangan, memulihkan integriti membran mukus yang terjejas. Sepanjang tempoh rawatan, produk berikut dibenarkan:

  • ayam rebus atau daging arnab, dikukus atau dibakar;
  • keju kotej rendah lemak dan susu;
  • haluskan dari buah-buahan atau sayur-sayuran yang tidak berasid;
  • air mineral, kompot epal, minuman buah beri atau jeli;
  • pelbagai sayur-sayuran, lebih baik bit rebus dan wortel;
  • ikan tanpa lemak, seperti salmon merah jambu atau hake.

Dilarang makan roti segar, cendawan, telur mentah. Diperlukan masa sekitar 4 bulan untuk mengikuti diet hemat untuk kolesistitis. Apabila terdapat tanda-tanda peningkatan, ramuan lain ditambahkan ke menu.

Diet untuk kolesistitis akut

Dalam proses akut keradangan pundi hempedu, perlu memberi ketenangan pada organ yang terkena, untuk menghilangkan beban berlebihan dari organ-organ sistem pencernaan. Semasa eksaserbasi, perlu membatasi jumlah makanan yang dimakan, dan dalam 2-3 hari pertama lebih baik tidak makan sama sekali. Cecair mesti diambil dalam jumlah yang mencukupi. Lebih baik minum air mineral bukan berkarbonat. Kandungan mineral dalam satu liter hendaklah dari 0,1 hingga 0,4 g. Infusi rosehip berguna, sedikit madu atau gula ditambahkan ke dalam kaldu.

Pada hari ke-2, teh segar dibenarkan. Pada hari ketiga, pesakit menjadi lebih baik. Anda boleh makan tepung oat untuk sarapan. Ukuran bahagiannya ditentukan oleh kesejahteraan pesakit, tetapi makan berlebihan harus dikecualikan. Pada waktu makan tengah hari, sup dengan sup daging dan buah beri manis dibenarkan.

Setelah rasa sakit mereda dan pencernaan pulih, anda boleh makan daging tanpa lemak. Lebih baik jika hidangan itu dibuat dari daging cincang. Produk tenusu, roti gandum kering, ikan kukus secara beransur-ansur dikembalikan kepada diet. Setelah 1-1,5 minggu, keadaan pesakit dinormalisasi, dia disarankan untuk mengikuti cadangan jadual rawatan No. 5a.

Diet untuk kolesistitis kronik

Pesakit secara beransur-ansur kembali ke diet normal. Kandungan kalori harian diet mestilah dalam lingkungan 2400-2700 kilokalori. Semasa membuat menu, pakar pemakanan mengambil kira perkadaran berikut: kira-kira 70% diet haruslah karbohidrat, protein dan lemak, masing-masing 15%. Pada siang hari, pesakit mesti mengambil banyak cecair, sekurang-kurangnya satu setengah 2 liter.

  1. Yang paling berguna adalah hidangan kukus. Dibolehkan memasak makanan di dalam air.
  2. Sayuran panggang, daging, dan ikan juga ada dalam diet, asalkan tidak ada kerak goreng. Masak pinggan pada suhu rendah atau tambahkan sedikit air ke dulang pembakar..
  3. Sayur-sayuran paling baik dimakan mentah, tetapi tumbuk. Salad ini dibumbui dengan sedikit minyak sayuran halus..
  4. Sup disediakan dalam sayur-sayuran atau kaldu ayam lemah tanpa menggoreng.
  5. Bubur mestilah dalam diet harian pesakit dengan kolesistitis kronik, mereka mengandungi banyak karbohidrat dan serat. Bijirin dimasak bukan hanya di dalam air, tetapi juga susu skim.
  6. Mengehadkan pengambilan garam.

Sebarang produk yang memprovokasi serangan kolik bilier dilarang. Ini termasuk: bawang, bawang putih dan lobak.

Diet untuk kolesistitis kalkulus

Ini adalah patologi kronik yang didiagnosis dengan pembentukan batu empedu. Selama tempoh rawatan, doktor mungkin mengesyorkan mengambil kaler koleretik, tetapi ubat tersebut tidak boleh digunakan tanpa terlebih dahulu berjumpa doktor. Menu anggaran pesakit dengan penyakit ini adalah seperti berikut:

  • makanan protein, iaitu daging atau ikan, dikukus;
  • produk susu yang ditapai tanpa bahan tambahan yang tidak perlu dengan kepekatan lemak yang rendah;
  • bijirin sebagai lauk atau sebagai sebahagian daripada kursus pertama;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan yang diproses secara termal;
  • jus segar dicairkan dengan air hingga kepekatan rendah;
  • putih telur dalam bentuk rebus atau sebagai sebahagian daripada telur dadar stim;
  • buah kering dimasak tanpa gula tambahan;
  • minyak sayuran (zaitun dan bunga matahari);
  • keju kotej rendah lemak dan krim masam rendah lemak.

Produk yang disenaraikan dapat digabungkan antara satu sama lain, menyediakan makanan lengkap dari mereka. Dengan menambahkan ramuan tambahan untuk diet, anda perlu mengawal kesejahteraan anda sendiri. Sekiranya makanan baru menimbulkan rasa sakit atau perubahan keadaan, ia harus dibuang.

Diet untuk kolesistitis tidak berkira

Ini adalah bentuk penyakit tanpa batu. Ia terbentuk apabila terdapat sumber jangkitan di dalam badan. Patogen dibuang ke pundi hempedu dari usus. Ia boleh menjadi pencerobohan enterokocci, Escherichia coli dan helminthik. Dengan keradangan jenis ini, pemakanan harus lengkap, tetapi lembut..

Makanan berlemak, pedas dan goreng tidak termasuk dalam menu. Makanan harus diambil secara berkala, perlu untuk menormalkan aliran keluar hempedu. Adalah wajar untuk melepaskan alkohol, kerana rawatan penyakit melibatkan penggunaan ubat antibakteria. Hidangan kaya kolesterol dikeluarkan dari menu harian. Makanan manis, perapan, makanan berlemak dan goreng yang dilarang.

Dengan diet, penyakit ini mempunyai hasil yang baik, tetapi pesakit mesti mengambil kira semua cadangan doktor. Dengan kekambuhan berterusan, risiko terkena hepatitis meningkat. kolangitis dan komplikasi lain.

Makanan kesihatan untuk kanak-kanak

Pada hari-hari awal kolesistitis akut, kanak-kanak itu terbukti minum banyak cecair. Ini boleh menjadi teh manis, infusi rosehip, jus sayur-sayuran dan buah-buahan, minuman buah beri. Secara beransur-ansur, hidangan yang mudah dicerna diperkenalkan ke dalam menu:

  • sup tumbuk dalam sup sayur atau ayam;
  • bubur susu dengan soba dan semolina;
  • puri sayur dan buah
  • daging rebus dan ikan.

Dalam proses kronik, penggunaan susu dan produk susu yang ditapai, keju kotej dibenarkan. Dari lemak, hanya yang mudah dicerna dibenarkan. Ini termasuk sayur-sayuran dan mentega..

Senarai makanan terlarang banyak:

  • roti rai dan putih segar;
  • produk tepung dari mentega dan adunan ragi;
  • daging asap, sosej, makanan dalam tin;
  • kuah kaya lemak;
  • sebilangan besar coklat dan gula-gula;
  • minuman kopi dan koko;
  • minuman manis berkarbonat.

Pematuhan yang ketat terhadap selang waktu makan membolehkan aliran keluar hempedu normal dipulihkan. Dengan rehat yang panjang antara waktu makan, genangan berlaku di pundi kencing, dengan latar belakang rasa sakit muncul, batu terbentuk di pundi kencing atau saluran. Anak tidak dibenarkan makan pada waktu malam kerana menyebabkan kekejangan bilier. Pesakit dengan kolesistitis kronik harus selalu mengikuti cadangan ini..

Cara makan untuk wanita hamil dengan kolesistitis

Wanita tidak perlu risau. Pemakanan yang dikembangkan untuk pesakit dengan kolesistitis dianggap lengkap. Sekatan tersebut hanya berlaku untuk produk berbahaya yang tidak dapat memberi manfaat kepada ibu dan janin. Satu-satunya kelemahan rejim seperti ini adalah keperluan untuk terus memantau rejim anda, kerana pemburukan akibat pelanggaran dapat muncul secara tiba-tiba. Jika tidak, peraturan untuk pesakit biasa dan wanita semasa kehamilan tidak berbeza..

Pemakanan selepas pembedahan

Selepas campur tangan untuk membuang hempedu, pesakit keluar dari hospital pada hari 3-5. Di rumah, anda perlu mengatur makanan dengan mengambil kira semua cadangan yang diberikan oleh doktor. Makanan harus dimakan 5 hingga 7 kali sehari, dalam bahagian kecil. Temujanji terakhir dibuat 2 jam sebelum tidur..

Untuk menormalkan pencernaan, minum banyak cecair. Adalah lebih baik menggunakan kaldu rosehip atau air mineral. Anda boleh makan produk berikut:

  • dada ayam kukus;
  • sup tenusu dan sayur-sayuran;
  • soufflé dari ikan dan daging tanpa lemak;
  • kaserol keju kotej dan telur dadar protein;
  • yogurt rendah lemak atau kefir;
  • bubur oat dan soba.

Pada hari-hari pertama selepas operasi, diet sebatas mungkin, tetapi pada hari ke-10 diet berkembang dengan ketara.

Produk yang dibenarkan

Untuk menyusun diet, produk digunakan untuk mengurangkan beban pada saluran pencernaan dan pundi hempedu:

  • produk tepung - roti rebus, keropok, keropok;
  • sup dengan susu, sayur dan kaldu ayam lemah;
  • jus segar tanpa gula tambahan, rebusan rosehip, kompot;
  • mousses buah, epal bakar, jeli semula jadi;
  • daging tanpa lemak: arnab, sapi, ayam;
  • ikan laut tanpa lemak;
  • pelbagai bijirin, pasta dari gandum durum;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan;
  • produk tenusu dengan peratusan minimum lemak;
  • minyak sayuran.

Makanan terlarang

Senarai produk tersebut merangkumi:

  • kuah cendawan dan ikan;
  • pencuci mulut berasaskan koko;
  • kek dengan krim lemak;
  • pai ragi dan hidangan pastri puff;
  • pengasam dan acar, makanan dalam tin;
  • salad dengan kacang merah, bawang merah, bawang putih liar dan lobak;
  • telur rebus keras;
  • sebarang jeroan: hati, ginjal, hati ayam;
  • kekacang: kacang polong, kacang buncis, jagung;
  • sosej, ham;
  • sos panas dan saus tomat;
  • keju keras berlemak;
  • produk tenusu dengan kandungan lemak tinggi;
  • kubis putih dalam bentuk apa pun.

Adalah perlu untuk menolak penggunaan produk ini sekiranya berlaku kolelitiasis dan kolesistitis dalam bentuk apa pun.

Menu diet anggaran untuk kolesistitis

Menu untuk pesakit disajikan dalam jadual.

Sarapan pagiMakan tengah hariMakan malamMakan malam
IsninSemolina di atas air, teh manisBuah manis, pir atau epalPotongan dada ayam rebus, salad sayurSayuran kukus, pasta dengan daging rebus, jeli
SelasaOatmeal dengan epal parut, jeli buah segarPisang, parut dengan keju kotejSup sup ayam dengan mi, ikan tanpa lemak yang dibakarKentang rebus, putih telur rebus, sepotong ikan tanpa lemak, teh
Hari RabuKastor curd, minuman kopi dengan susuBuah keringDaging bakar oven, sekeping kecil keju, salad sayurKeju kotej dengan kismis, beberapa keping keju, kaldu rosehip.
KhamisBubur soba dengan susu skim, teh dengan biskut biskutTeh dengan croutonBubur soba dengan sos rebusan, timun atau tomatoLada diisi dengan daging, teh.
JumaatBihun rebus, epal bakar, teh susuSalad buah dengan strawberiKentang rebus dengan ayam, salad sayur bermusimHake panggang dengan sayur-sayuran, koko
SabtuKeju kotej rendah lemak, koko dengan biskut biskutLobak, parut dengan epal dan maduBit rebus, spageti dan potongan daging kukusVinaigrette, kentang rebus, kompot.
AhadCasserole labu, teh bagel manisKeju kotej dengan kismisBubur Artek, potongan daging kukus, salad kubis Peking dengan timun dan minyak sayuran.Pilaf beras dari buah kering, pinggul mawar.

Dengan gabungan kolesistitis dengan patologi saluran gastrousus lain, cadangan boleh berubah.

Resipi diet

Pilihan berikut akan membantu mempelbagaikan diet biasa:

  1. Kubis kembang kol malas. Berkepala putih dilarang kerana pelbagai patologi gastrik, oleh itu ia mesti diganti. Potong kembang kol atau brokoli menjadi kiub kecil dan rebus di dalam air. Kacau dengan fillet cincang mentah, masukkan telur dan sedikit nasi rebus. Bola kecil terbentuk, diletakkan dalam loyang, ditaburkan dengan wortel parut, diletakkan di dalam loyang dan dituangkan dengan tomato. Masukkan ke dalam ketuhar selama 30-40 minit.
  2. Kek keju di dalam ketuhar. Perahkan keju kotej melalui ayak, berubah menjadi jisim homogen. Masukkan sedikit tepung, 1 telur, gula dan garam ke dalamnya. Untuk meningkatkan rasa, tambahkan kismis atau prun. Campurkan komposisi dengan baik. Sekiranya pekat, masukkan krim masam. Letakkan doh yang dihasilkan pada loyang dengan bungkusan, bentuk pancake darinya. Hantar ke ketuhar yang dipanaskan selama 20 minit.
  3. Omelet protein dalam ketuhar gelombang mikro. Pisahkan putih telur dan pukul dengan pengadun, tambahkan sedikit susu dan teruskan prosesnya, anda harus mendapat busa pekat. Tepung, masukkan garam secukup rasa. Griskan penaik dengan mentega, tuangkan kosong ke dalamnya. Tutup bekas dengan filem pelekat dan hantar ke microwave. Masak dengan kekuatan maksimum selama 5-6 minit.

Anda perlu mengikuti diet untuk keradangan pundi hempedu. Keengganan untuk mengikuti cadangan doktor adalah berbahaya dengan pemburukan berulang dengan manifestasi gambaran klinikal yang jelas. Jangan bimbang, cadangan pemakanan lengkap, kerana tubuh pesakit akan menerima semua vitamin yang diperlukan, dan sangat mungkin untuk menyediakan hidangan lazat dan sihat dari produk yang dibenarkan.

Diet yang paling berkesan untuk gastroduodenitis

Apakah perbezaan antara gastritis dan gastroduodenitis? Dengan gastritis, lapisan perut menjadi radang. Dengan gastroduodenitis, proses patologi meluas ke membran mukus duodenum.
Di bawah ini dalam teks, kita akan melihat pelbagai rawatan dengan diet dan pemakanan yang betul..

Gejala pada orang dewasa

Gastroduodenitis pada orang dewasa dicirikan oleh gejala berikut:

  • muntah;
  • pedih ulu hati;
  • bersendawa;
  • loya;
  • kembung perut;
  • hilang selera makan;
  • rasa tidak sedap di mulut.
Tanda umum penyakit ini ialah sakit di kawasan epigastrik - di kawasan yang betul-betul di bawah proses xiphoid, sesuai dengan unjuran perut ke dinding perut anterior.

Dengan gastroduodenitis dangkal, rasa sakitnya ringan. Rawatan memberi tumpuan kepada menghilangkan perengsa dan menormalkan proses pencernaan. Dengan bentuk dangkal, selaput lendir hanya meradang di lapisan atas. Dalam kes ini, proses atropik tidak diperhatikan..
Dengan bentuk gastritis dan gastroduodenitis yang erosif, gejalanya lebih tidak menyenangkan dan menyakitkan, jadi rawatan harus dimulakan seawal mungkin. Bentuk erosif dicirikan oleh lapisan perut dan usus dengan banyak fokus keradangan dengan ulser kecil - erosi. Muntah boleh menyebabkan darah.

Video di bawah memberikan maklumat yang lebih terperinci mengenai gejala dan rawatan gastroduodenitis:

Cadangan umum

Cadangan umum untuk gastroduodenitis menunjukkan bahawa anda harus makan hanya pada masa yang ditentukan untuk ini. Cadangan ini akan membantu meningkatkan motilitas gastrointestinal.

Makan makanan kecil dan kerap sekurang-kurangnya enam kali sehari. Elakkan jurang yang besar antara waktu makan.

Ini perlu untuk menghilangkan dari makanan diet yang merangsang rembesan pepsin.

Makanan terlarang termasuk:

  1. Sos dan rempah.
  2. Kaldu daging dan ikan.
  3. Hidangan goreng dan salai.

Pemakanan perubatan pada peringkat akut dengan keasidan perut meningkat

Dengan gastroduodenitis pada tahap eksaserbasi dengan peningkatan keasidan perut, salah satu kaedah perjuangan adalah berpuasa. Anda boleh mematuhi kaedah ini selama 2 atau 3 hari..
Dalam tempoh puasa, penting untuk minum air mineral atau teh herba. Minuman herba panas dan air mineral membekalkan tubuh dengan cecair dan mineral.

Diet selepas makan cepat harus menjaga perlindungan mukosa. Kami mengesyorkan oatmeal, kentang tumbuk dan makanan seperti pisang, tembikai, aprikot, dan jus sayuran.

Elakkan makanan yang mengganggu perut anda. Ini termasuk:

  • kobis;
  • kekacang;
  • makanan goreng dan berlemak;
  • rempah pedas;
  • kopi;
  • Teh hitam;
  • alkohol;
  • minuman berkarbonat.

Daging berlemak, sandwic, sosis, keju tinggi lemak, dan makanan yang dibuat dengan marjerin dan mentega mempunyai kesan negatif terhadap kesihatan perut.

Oatmeal disyorkan. Biji-bijian oat mengandungi enzim yang menyokong kesan perlindungan perut. Oatmeal mesti dimakan untuk sarapan pagi.

Oleh itu, diet yang sihat berdasarkan kandungan lemak rendah. Buah-buahan, sayur-sayuran, kentang, kekacang, dan biji-bijian menentukan diet. Produk haiwan memudar ke latar belakang.

Senarai Makanan: Tidak boleh dan tidak boleh dilakukan

Di bawah ini kita akan secara berasingan menganalisis beberapa buah dan sayur-sayuran yang boleh dan tidak boleh dimakan dengan gastroduodenitis.

Buah

Persimmon

Dengan gastroduodenitis, disyorkan untuk makan buah persim dalam jumlah yang sangat terhad. Buah ini mengandungi unsur seperti tanin, kepekatannya meningkat pada buah yang belum masak. Kesan astringen dicapai berkat bahan ini, yang boleh menyebabkan rasa sakit dan berat di perut kerana pencernaan yang buruk. Sekiranya anda benar-benar mahu makan buah kesemek, maka pilihlah buah yang masak dengan pulpa berair.

Pisang

Pisang adalah produk hebat yang menyelimuti dinding perut dan menghilangkan rasa sakit walaupun dengan gastroduodenitis yang memburukkan. Anda boleh makan pisang dengan keasidan rendah dan tinggi. Terdapat juga kontraindikasi - jika anda mengalami kembung atau kembung, lebih baik anda menolaknya..

Sebiji epal

Seperti yang kita tulis di atas, tahap keasidan perut rendah dan tinggi. Dengan keasidan yang rendah, anda boleh makan epal masam, tetapi dalam jumlah yang terhad. Sekiranya keasidan meningkat, maka hanya epal manis yang disyorkan..

Bahasa Mandarin

Sekiranya anda mengalami keasidan yang tinggi, maka anda tidak boleh makan jeruk keprok. Dengan keasidan yang rendah, kami mengesyorkan kira-kira 100 ml jus jeruk segar tiga kali sehari. Tetapi anda harus sangat berhati-hati dan mendengar badan anda.!

Garnet

Pada tahap pemburukan gastroduodenitis, penggunaan biji dan jus delima harus dikecualikan. Sekiranya fasa akut penyakit ini berlalu, ia dibenarkan minum jus delima yang dicairkan dengan air dan memakan pulpa dalam jumlah kecil.

Sayur-sayuran

Labu

Dengan keasidan yang rendah, labu mentah dilarang.

Rebus dibenarkan, tetapi hanya dalam keadaan sederhana.

Dengan gastroduodenitis dengan keasidan yang tinggi, labu menjadi komponen diet yang sangat diperlukan..

Ia membantu melegakan pedih ulu hati dan menghilangkan rasa tidak selesa.

Tomato

Dengan peningkatan rembesan, pengambilan tomato harus terhad. Sebaiknya anda makan tidak lebih dari 100 gram sehari. Hanya tomato masak merah dengan kulit kupas yang dibenarkan untuk dimakan. Tomato kuning dan hijau dilarang. Semasa menggunakan gas, mereka harus ditinggalkan sepenuhnya.!

Lobak

Dengan gastroduodenitis, anda harus menolak wortel atau jus wortel, kerana sayur ini merengsakan lapisan perut.

Makanan yang dibenarkan dan dilarang: apa yang anda boleh dan tidak boleh makan?

Pasta

Dengan gastroduodenitis pada peringkat akut, pasta harus ditinggalkan. Dalam kes lain, hidangan yang dibuat dari pasta boleh dimakan dalam jumlah yang terhad. Semasa memasak, anda harus menahan diri daripada menambahkan bahan berbahaya. Anda harus melupakan sos dan perasa panas.

The vinaigrette

Vinaigrette tidak dilarang. Walau bagaimanapun, beberapa syarat mesti dipenuhi semasa memasak. Vinaigrette tidak boleh mengandungi bahan pedas, masam atau masin. Sekiranya anda merasa berat di perut dan peningkatan pembentukan gas, anda harus menolak hidangan tersebut.

Kissel

Kissel disyorkan oleh doktor sebagai ubat untuk melindungi lapisan perut yang jengkel. Kissel membantu menghilangkan rasa sakit dan merangsang penyembuhan tisu yang lebih cepat.

Susu

Produk tenusu dan susu adalah komponen penting dalam diet untuk gastroduodenitis. Susu kambing segar sangat berkesan.

Ia mengandungi lisozim, yang memiliki kemampuan untuk mengurangkan kerosakan pada mukosa gastrik tanpa menyebabkan reaksi kimia dan meneutralkan kesan merosakkan jus gastrik.

Kefir

Perhatikan bahawa tidak semua produk tenusu baik untuk penyakit. Sebahagian daripada mereka tidak diingini. Salah satu produk ini adalah kefir. Ia berasid, jadi penggunaannya dapat menyebabkan peningkatan rembesan jus gastrik, yang merupakan kontraindikasi.

Menu untuk minggu dan untuk setiap hari

Berikut adalah jadual dengan menu contoh selama seminggu dan setiap hari:

Isnin

  • Sarapan pagi: 200 g bubur nasi;
  • Makan tengah hari: sup sayur-sayuran dengan herba;
  • Makan malam: bubur soba dan kek ikan tanpa lemak.

Selasa

  • Sarapan pagi: oatmeal dengan buah kering, segelas susu kambing;
  • Makan tengah hari: 200 g daging ayam bakar dan kefir;
  • Makan malam: sup kubis dan jus lobak merah.

Hari Rabu

  • Sarapan pagi: 150 g keju kotej tanpa lemak dan secawan teh herba;
  • Makan tengah hari: sup soba dengan bebola daging tanpa lemak;
  • Makan malam: sayur rebus - 250 g.

Khamis

  • Sarapan pagi: bubur semolina dengan madu atau jem, teh hitam tanpa gula;
  • Makan tengah hari: potongan daging kukus dengan ramuan dan krim masam tanpa lemak;
  • Makan malam: 200 g beras rebus, kompot epal.

Jumaat

  • Sarapan pagi: smoothie buah;
  • Makan tengah hari: kentang tumbuk digabungkan dengan potongan daging ayam rendah lemak;
  • Makan malam: kubis rebus dengan kentang dan zucchini, segelas kefir rendah lemak.

Sabtu

  • Sarapan pagi: oatmeal, teh lemon;
  • Makan tengah hari: soba, 150 g daging arnab rebus dan segelas jus epal;
  • Makan malam: hinggap dengan sayur-sayuran.

Ahad

  • Sarapan pagi: telur dadar kukus dengan tomato dan herba, jus oren;
  • Makan tengah hari: zucchini rebus, epal dan lobak merah;
  • Makan malam: salad buah, kaldu rosehip.

Resepi ringkas

Kami menawarkan beberapa resipi yang akan membantu mengatasi gastroduodenitis pada peringkat akut dengan peningkatan keasidan perut:

  1. The vinaigrette. Resipi ini mudah tetapi hebat. Rebus kentang, bit, dan wortel dalam periuk air atau dandang berganda. Potong, kemudian perasakan salad dengan biji rami atau minyak zaitun.
  2. Nasi, semolina, bubur soba. Resipi ringkas: buat bubur biasa dengan susu.
  3. Sup sayur-sayuran. Potong lobak merah dan kentang dengan kasar. Kemudian masukkan ke dalam periuk dan didihkan selama setengah jam dengan api kecil. Kaldu harus disuntik selama kira-kira 15 minit dan kemudian disaring. Hasilnya, anda akan mendapat asas sup dari gandum, barli mutiara dan bijirin lain..

Rawatan rumah yang paling berkesan untuk rawatan di rumah

Dalam perubatan rakyat, terdapat banyak resipi yang boleh digunakan untuk menyembuhkan gastroduodenitis sepenuhnya dan selamanya. Seterusnya, kami akan menganalisis kaedah rawatan yang paling berkesan dengan ubat-ubatan rakyat di rumah:

Cara rawatan dengan herba?

Penyakit utama perut dan duodenum dapat dirawat dengan herba. Tumbuhan perubatan ini mempunyai kesan anti-radang, koleretik dan bakteria pada tubuh. Untuk rawatan gastroduodenitis digunakan:

  • chamomile;
  • yarrow;
  • jelatang;
  • pisang;
  • John's wort.

Tuangkan air mendidih ke atas chamomile, St. John's wort dan yarrow di bahagian yang sama, dengan anggapan bahawa ada satu gelas air untuk satu sudu besar ramuan. Tegaskan setengah jam, kemudian tapis. Minum kuahnya selama dua minggu, tiga puluh minit sebelum makan..

Chamomile

Chamomile dianggap sebagai salah satu ubat penyembuhan semula jadi terbaik. Ia dengan cepat menghilangkan kekejangan dan keradangan perut, mendorong penyembuhan mikrotraumas membran mukus dan menjadikan rawatan jauh lebih berkesan..

Biji rami

Flax digunakan dalam perubatan rakyat untuk gastritis dan gastroduodenitis, dan juga dianggap berguna untuk bisul perut. Ramuan ini membantu sembelit dan meningkatkan fungsi usus.

Oleh kerana kandungan polisakarida, biji rami memiliki sifat menyelimuti dan, meresap ke dalam badan, menarik bahan berbahaya kepada diri mereka sendiri dan mengeluarkannya. Harta ini sangat berharga dalam rawatan gastroduodenitis..

Rebus biji rami dalam nisbah 1 sudu biji biji rami hingga 2 cawan air. Selepas itu, kaldu mesti disuntik selama 60 minit dengan gegaran sekali-sekala. Minum infus sebelum setiap hidangan (2-3 sips).

Madu dan propolis

Madu dan propolis bermanfaat kerana kandungan unsur surihnya yang tinggi, yang memberi kesan positif pada saluran pencernaan.

Banyak kajian menunjukkan bahawa madu lebah dan propolis:

  1. Meningkatkan Pencernaan dan Mengatur Selera Makan.
  2. Merangsang proses penyembuhan luka semula jadi.
  3. Melegakan pedih ulu hati.
  4. Mereka mempunyai kesan antimikrob.
  5. Menghilangkan Sembelit dan Kembung.
  6. Memulihkan flora usus, merawat dysbiosis.
  7. Meningkatkan tahap hemoglobin.
  8. Meringankan kegatalan saraf, meningkatkan mood dan mengembalikan tidur yang sihat.

Bagi mereka yang menderita penyakit perut dan duodenum, tidak digalakkan mengambil lebih dari 200 gram madu setiap hari.

Halia

Ramai orang berpendapat bahawa halia membantu penyakit duodenum dan perut, tetapi ini adalah salah tanggapan.

Dengan pemburukan gastroduodenitis dan gastritis, penggunaan akar halia dalam makanan dalam beberapa kes sangat dilarang, kerana dapat memperburuk penyakit. Sebelum menggunakan sayur-sayuran akar ini, pastikan anda berjumpa doktor.!

Kacang

Malangnya, sekiranya terdapat penyakit perut dan duodenum, kacang tidak boleh dimakan. Mereka menjengkelkan dinding perut, yang boleh memudaratkan keseluruhan rawatan. Bahkan orang yang tidak mempunyai penyakit saluran gastrointestinal disarankan untuk membatasi penggunaan kacang, kerana ia menyebabkan pedih ulu hati, sakit dan rasa tidak selesa..

Jus kentang

Ubat rakyat yang paling popular dan berkesan untuk rawatan gastroduodenitis, gastritis dan ulser perut adalah jus kentang..

Kelebihan jus kentang:

  • melegakan kesakitan;
  • melegakan kekejangan;
  • menyembuhkan luka;
  • diuretik sederhana;
  • mempunyai kesan regenerasi dan anti-radang.

Hasil pengambilan jus kentang boleh menjadi:

  1. Normalisasi metabolisme.
  2. Penghapusan sembelit kronik.
  3. Peningkatan tahap hemoglobin dalam darah.
  4. Meningkatkan fungsi sistem kencing.
  5. Penghapusan kesakitan kronik pada sistem pencernaan.
  6. Menyembuhkan bisul dan luka pada selaput lendir perut, menyembuhkan kesan luka bakar.

Semasa merawat penyakit perut dan duodenum dengan jus kentang, ingat bahawa penting untuk menggunakan kentang segar yang berkualiti sahaja. Jus harus diambil sebaik sahaja disiapkan. Jangan sekali-kali menyimpan minuman di dalam peti sejuk, kerana ia akan kehilangan khasiat berharga dalam beberapa minit sahaja..

Minyak buckthorn laut

Untuk gastroduodenitis, minyak buckthorn laut disyorkan.

  • Pelbagai vitamin. Vitamin membantu menormalkan metabolisme badan. Mereka juga meningkatkan anabolisme (penciptaan) sel baru dan penyembuhan kawasan yang dijangkiti dan meradang di perut..
  • Asid lemak tak jenuh ganda (omega-3 dan omega-6), yang membantu melapisi dinding perut yang meradang dan mempercepat pemulihan dan penyembuhannya.
  • Nutrien yang meningkatkan rembesan kelenjar dinding perut yang lebih baik.

Untuk gastroduodenitis erosif dan atropik, ikuti tiga peraturan:

  1. Ambil minyak buckthorn laut secara lisan semasa perut kosong sebelum makan pertama anda.
  2. Makan minyak buckthorn laut dengan kerap.
  3. Simpan minyak di dalam bekas yang tertutup rapat di tempat yang gelap pada suhu tidak melebihi 5 darjah.

Untuk mengelakkan perkembangan gastritis, minyak buckthorn laut boleh digunakan selama 14 tahun. Anda mesti meminumnya sebagai sudu teh semasa perut kosong..

Pilihan terbaik adalah menggunakan minyak buckthorn laut selama dua minggu dengan rehat pendek selama 1-2 hari.

Minyak zaitun

Untuk penyakit perut, duodenum, esofagitis refluks, dan lain-lain, hanya perlu menggunakan minyak zaitun premium.

Rawatan harus dijalankan dari 2 hingga 3 bulan, walaupun terdapat peningkatan yang ketara setelah dua minggu diberikan. Sekiranya seseorang, dengan alasan atau alasan apa pun, tidak dapat mengambil minyak dalam bentuk tulennya, ada baiknya menambahkannya ke dalam hidangan siap (bijirin, salad). Minyak zaitun, walaupun dengan penggunaan ini, akan memberi kesan menyelubungi, pertumbuhan semula dan antiseptik pada perut..

Video berguna

Kami menjemput anda untuk menonton video popular yang menggambarkan diet dan senaman untuk gastroduodenitis:

Perlu diingat bahawa pemakanan yang betul hanyalah sebahagian daripada terapi untuk gastroduodenitis. Rawatan yang berkesan biasanya tidak lengkap tanpa ubat. Oleh itu, pastikan anda berjumpa dengan pakar anda dan berunding.

Diet untuk kolesistitis

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Tahap rawatan yang penting dianggap sebagai diet kolesistitis, yang bertujuan mengurangi penggunaan makanan dengan kolesterol dan meningkatkan jumlah serat. Program terapi diet disusun secara individu, bergantung kepada keparahan dan tahap penyakit. Pesakit diminta untuk membahagikan diet harian menjadi 5-6 makanan, tiga daripadanya akan menjadi yang paling padat. Pemakanan pecahan mencegah genangan hempedu, mengurangkan kesakitan dan meningkatkan pencernaan.

Keradangan pada pundi hempedu atau saluran empedu berlaku pada 10% populasi. Cholecystitis tidak menyenangkan dengan sensasi yang menyakitkan dan penuh dengan akibat yang serius. Selain pembentukan batu, penyakit ini berbahaya dengan penyumbatan saluran empedu, yang mengganggu aliran keluar hempedu, mengancam peritonitis dan bahkan kematian.

Kursus kolesistitis kronik dan akut ditentukan oleh rasa sakit yang teruk di sebelah kanan, sakit pahit, mual dan warna kulit kekuningan. Keadaan pesakit bertambah buruk setelah makan makanan bergoreng dan berlemak. Faktor negatif adalah - kenaikan berat badan, diet tidak sihat, ketagihan alkohol berlebihan, makan berlebihan, kehadiran jangkitan kronik, merokok, kehamilan dan keturunan.

Diet untuk kolesistitis dan pankreatitis

Proses keradangan di pundi hempedu, yang berkembang apabila saluran empedu disekat dengan latar belakang mikroflora patogen, disebut kolesistitis. Keradangan pada gilirannya dapat merebak ke organ-organ berdekatan, seperti pankreas, memprovokasi pankreatitis.

Adalah mungkin untuk meringankan keadaan pesakit dan mencapai pengampunan yang cepat melalui perawatan yang tepat, serta dengan mengikuti diet. Dengan pankreatitis tahap eksaserbasi, puasa selama beberapa hari ditunjukkan. Diet untuk kolesistitis dan pankreatitis mempunyai ciri umum:

  • meningkatkan pengambilan protein sambil mengurangkan makanan berlemak dan karbohidrat;
  • tidak termasuk hidangan berlemak, salai, acar, pedas;
  • air mesti diminum sehari hingga 2-2.5 liter;
  • lebih baik mengukus atau mendidih, dan kemudian mengelap makanan (terutamanya semasa pemburukan penyakit);
  • penting untuk memantau suhu makanan yang dimakan (sangat panas atau sejuk dilarang);
  • lebih baik melupakan kursus pertama mengenai kuah yang kaya dan menggunakan sup vegetarian;
  • makanan harus dikunyah sebanyak mungkin dan untuk mengelakkan tergesa-gesa semasa makan;
  • makanan yang dimakan tidak boleh menyebabkan kembung, peningkatan pengeluaran gas, pengeluaran aktif jus gastrik dan pencernaan yang berpanjangan;
  • penggunaan ramuan herba (immortelle, calendula, barberry atau chicory bark, daun lingonberry).

Diet untuk kolesistitis dan pankreatitis melarang pengambilan produk berikut:

  • kursus pertama dengan sup daging / ikan / cendawan dan goreng;
  • daging berlemak, produk ikan dan produk separuh siap;
  • mufin, roti putih / hitam, pastri;
  • kubis putih, kekacang, lobak, bawang putih, bawang, lobak;
  • kopi dan koko yang mengandungi minuman, soda;
  • alkohol;
  • coklat, pencuci mulut berkrim dan berlemak, ais krim.

Perlu diperhatikan bahawa dengan pankreatitis, anda tidak boleh makan buah-buahan dan sayur-sayuran mentah, serta buah ara, pisang, dan anggur. Sekatan itu merangkumi gandum, barli, jagung dan barli mutiara. Untuk tempoh rawatan kolesistitis, pengambilan buah dan beri masam, lobak dan mustard tidak termasuk.

Diet untuk gastritis dan kolesistitis

Tugas utama terapi diet adalah untuk mengurangkan beban pada organ yang terjejas, menyumbang kepada normalisasi pundi hempedu dan salurannya, memulihkan fungsi saluran gastrointestinal dan lapisan usus..

Diet untuk gastritis dan kolesistitis termasuk peningkatan dalam diet serat tumbuhan dan jumlah cecair. Cholecystitis memerlukan sekatan yang lebih ketat - tahap lemak haiwan dan sayur-sayuran dikurangkan sebanyak mungkin. Gastritis tidak memerlukan penolakan makanan berlemak sepenuhnya, tetapi hanya penghapusan penyakit yang tidak dapat ditoleransi atau yang memprovokasi makanan yang memburukkan lagi penyakit.

Dengan kolesistitis dan gastritis, dilarang:

  • ikan masin, salai dan kalengan;
  • salai, daging berlemak, jeroan;
  • kuah kaya atau digoreng;
  • pai goreng, roti, roti putih;
  • produk susu keju dan keju;
  • kekacang;
  • pastri, kek, pencuci mulut dengan krim mentega;
  • ais krim coklat;
  • pedas, pedas;
  • teh / kopi yang kuat, koko;
  • sayur-sayuran yang mengandungi asid oksalik, serta lobak, bawang putih;
  • lemak babi, marjerin, ghee.

Pesakit gastritis disarankan untuk membatasi pengambilan bawang, tomato, epal dan sayur-sayuran / buah-buahan, yang menyebabkan reaksi akut dan memburukkan lagi keadaan..

Diet untuk kolesistitis dan gastritis akut bermaksud pemunggahan selama beberapa hari - dengan ketat pada nasi, kefir, bijirin, keju cottage atau semangka. Sekiranya gejala klinikal tidak dapat ditoleransi, maka disarankan untuk membatasi diri anda untuk minum selama dua hari (jeli, minuman buah, decoctions herba, air). Diet selanjutnya dapat dipelbagaikan dengan makanan dan bijirin yang disucikan di dalam air tanpa lemak.

Diet untuk gastroduodenitis dan kolesistitis

Pengiring kolesistitis yang kerap dengan kehadiran patogen adalah gastroduodenitis - patologi membran mukus usus 12-p dan zon keluar perut.

Diet untuk gastroduodenitis dan kolesistitis termasuk makanan dengan sup sayur tumbuk (labu, wortel, labu, dengan kembang kol) atau kursus susu pertama. Pesakit disyorkan telur dadar berdasarkan putih telur, daging / ikan kukus rendah lemak, keju cottage dan turunannya (kaserol, kek keju, dll.). Di antara buah-buahan, mereka memilih yang tidak berasid, dari mana lebih baik memasak jeli dan kompot atau memakannya dalam bentuk yang dibersihkan. Jus yang baru diperah hanya dibenarkan dalam bentuk cair. Kopi / teh lemah dengan krim rendah lemak dibenarkan.

Makanan dalam tin, produk salai, roti, pelbagai pastri dan kuih muih, produk roti segar dari gandum dengan kadar tertinggi dilarang. Pesakit harus menghindari coklat, ais krim, kaviar, dan menghindari buah sitrus, sos, saus tomat, rempah, dan garam berlebihan.

Semasa pemburukan gastroduodenitis, anda tidak boleh minum susu, bir, Coca-Cola, kopi. Kursus kronik gastroduodenitis memerlukan pengambilan decoctions herba dan air mineral. Perubatan herba bermula setelah gejala akut mereda. Bagi air mineral, perbezaan kaedah pentadbiran bergantung kepada keasidan jus gastrik. Sekiranya peningkatan keasidan, air mineral dipanaskan hingga 40C, diminum dengan cepat sejam sebelum makan. Dengan keasidan yang rendah, air diminum 10-15 minit sebelum makan, perlahan-lahan, dengan meneguk kecil. Untuk keasidan normal, minum disarankan setengah jam sebelum makan, dengan meneguk kecil.

Diet individu untuk kolesistitis dan gastroduodenitis harus mengambil kira sekatan pemakanan bergantung pada berat, usia, keadaan umum pesakit, kerana penurunan jumlah makanan yang tajam penuh dengan masalah dengan kelenjar tiroid (pengeluaran hormon yang tidak mencukupi memperlambat metabolisme). Puasa juga berbahaya, kerana menimbulkan dysbiosis dan memburukkan lagi penyakit tertentu (gastritis, bisul, kolelitiasis, dll.).

Diet untuk kolesistitis akut

Keadaan kolesistitis akut dicirikan oleh kemerosotan kesihatan yang tajam, disertai demam, dengan muntah, dan sering memerlukan rawatan segera di hospital.

Diet untuk kolesistitis akut sangat sukar. Untuk mengurangkan beban pada organ saluran pencernaan, dua hari pertama hanya dibenarkan beri, minuman buah (kompot, jeli), separuh dicairkan dengan air. Kaldu mawar liar, chamomile, pudina atau balsem lemon, yang diminum hangat, akan sangat berguna. Beberapa hari berikutnya, anda mesti makan bubur tumbuk murni dan sup sayur-sayuran. Makan makanan dalam bahagian kecil dengan banyak minuman akan menjadi relevan. Bubur, sup disediakan dalam susu dengan air (nisbah 1: 1). Nasi, oatmeal dan semolina lebih disukai. Kembang kol dan brokoli tetap menjadi kegemaran sayur-sayuran. Untuk mousse buah / jeli, beri masak dan manis sesuai. Air mineral tanpa gas dibenarkan, yang dicairkan dengan air rebus.

Diet berkembang dengan pemulihan, yang berlaku kira-kira pada minggu kedua terapi diet. Pesakit tidak dianjurkan untuk segera mengatur "pesta perut", dan dalam beberapa kes sekatannya mungkin jangka panjang. Diet dengan kolesistitis pada tempoh eksaserbasi melarang daging asap, pedas, berlemak, pedas, tidak disucikan kursus pertama. Kekacang, barli, millet, cendawan, produk coklat dan makanan yang dibakar mampu memprovokasi gelombang pemburukan baru dan melemahkan fungsi pencernaan.

Diet untuk kolesistitis kronik

Diagnosis kolesistitis kronik adalah tempoh pembusukan dan pembaharuan gejala patologi. Dalam kes ini, diet bukan hanya merupakan kaedah untuk meringankan keadaan yang menyakitkan, tetapi juga cara hidup..

Terapi diet untuk kronik kolesistitis harus memberikan rejimen lembut untuk hati, menormalkan pemisahan dan komposisi hempedu. Diet untuk kolesistitis kronik terdiri daripada peraturan asas:

  • makanan mestilah pecahan (hingga 6 kali makan sehari), dalam jumlah kecil;
  • penting bagi pesakit untuk minum air secukupnya;
  • makanan harus diambil dengan ketat setiap jam, berusaha untuk tidak keluar dari jadual yang telah ditetapkan;
  • adalah wajar untuk mengurangkan pengambilan garam;
  • dilarang makan makanan panas / sejuk secara berlebihan.

Pada kolesistitis kronik, perlu mengelakkan makanan yang memprovokasi yang menyebabkan serangan kolik bilier atau kekejangan yang menyakitkan. Bahaya penyakit kronik adalah penyakit ini dapat berkembang menjadi proses akut dan menyebabkan munculnya batu di pundi hempedu. Sudah tentu, setiap pesakit mempunyai bakul makanannya sendiri dengan senarai makanan terlarang dan dibenarkan yang berbeza..

Diet rata-rata untuk kolesistitis kronik memungkinkan:

  • daging tanpa lemak dan ikan (direbus atau dikukus);
  • sosej susu dan sosej;
  • sup dari bijirin (kacang polong, soba, beras) atau sayur-sayuran, anda boleh memancing sup, borscht tanpa menggoreng;
  • bijirin, pasta dari gandum kasar, kentang rebus;
  • roti dedak, lebih baik semalam, crouton;
  • biskut kering (tidak berminyak, tidak masin);
  • sayur-sayuran, buah-buahan segar, salad daripadanya;
  • telur dadar, telur utuh (rebus keras) tidak lebih dari satu sehari;
  • produk tenusu dan keju kotej dengan peratusan rendah lemak;
  • tidak pedas, tidak keju masin;
  • minyak sayuran, mentega - dalam jumlah terhad;
  • teh hijau, jus, minuman buah, minuman buah, teh herba;
  • air mineral diperkaya dengan sulfat.

Diet untuk kolesistitis kalkulus

Kolesistitis kalkulus bermaksud keradangan pundi hempedu, disertai dengan pembentukan batu. Kursus penyakit ini dicirikan oleh pengumpulan garam kolesterol, bilirubin dan kalsium yang berlebihan di pundi hempedu. Patologi bermula dengan deposit dalam bentuk serpihan dan ketidakselesaan perut ringan, tetapi boleh berkembang menjadi peritonitis. Berbahaya adalah batu yang dapat menyekat saluran empedu.

Rezim pengambilan makanan yang dirancang dengan baik menghalang pembentukan calculi dari sedimen yang jatuh akibat genangan hempedu. Diet untuk kolesistitis kalkulus adalah pemakanan pecahan dalam bahagian kecil pada waktu yang ditentukan dengan ketat, yang membantu tubuh membiasakan diri dengan jadual yang ditetapkan, meningkatkan selera makan, penyerapan nutrien dan pengeluaran jus gastrik tepat pada masanya. Pengambilan kalori harian tidak boleh melebihi 2000 unit, tetapi had ini tidak berlaku untuk nilai pemakanan.

Diet untuk kolesistitis kalkulus harus jenuh dengan protein lengkap (pike hinggap, sapi, keju cottage, bijirin, protein telur, dll.) Pada kadar maksimum 1.5 gram per 1 kg berat. Jumlah karbohidrat harian menurun dan tidak melebihi 4 gram setiap 1 kg berat badan. Antara gula-gula yang ditunjukkan: madu, jem dan jus dengan gula tambahan. Bahagian makanan berlemak tidak lebih daripada 1 gram sekilogram. Keutamaan diberikan kepada minyak sayuran yang meningkatkan fermentasi lipolitik kerana asid tak jenuh. Pesakit perlu melupakan makanan kolesterol, asap, pedas, goreng, kalengan dan alkohol. Hari puasa dengan susu, kefir, keju kotej dan beri / buah-buahan / sayur-sayuran yang dimurnikan akan sangat bermanfaat.

Diet untuk kolesistitis tidak berkira

Gambaran kolesistitis tidak berkalkulasi dicirikan oleh pelanggaran komposisi hempedu, kehadiran organisma parasit tanpa pembentukan calculi. Manifestasi penyakit - sakit di bawah tulang rusuk di sebelah kanan (lebih jarang di bawah sudu), diperburuk oleh pengambilan makanan berlemak, pedas, goreng, alkohol atau makanan panas / sejuk yang berlebihan.

Diet individu untuk kolesistitis bukan kalkulus dipilih berdasarkan sifat penyakit dan ciri-ciri organisma. Peraturan terapi diet:

  • makan kerap dalam bahagian kecil;
  • penolakan daripada minuman goreng, berlemak, pedas, pedas, soda dan alkohol;
  • pengambilan sayur-sayuran, buah-buahan yang mencukupi;
  • diet seimbang dengan penurunan komponen lemak dan karbohidrat sambil meningkatkan tahap protein dan vitamin;
  • penggunaan ubat herba.

Kursus fitoterapi sangat relevan semasa tempoh peningkatan kolesistitis. Untuk melegakan simptom kesakitan, chamomile, rebusan pudina digunakan, bunga calendula, pinggul mawar, akar sorrel, licorice juga tidak dapat diganti.

Diet selepas kolesistitis

Dengan pengurangan serangan kolesistitis akut dan kronik, kursus khas latihan fisioterapi, minum air mineral, dubage buta (kemungkinan pencucian saluran empedu dengan air mineral) ditunjukkan. Jalan-jalan harian dan aktiviti fizikal yang sederhana, serta diet khas untuk kolesistitis, mengatasi stasis bilier.

Kursus klinikal patologi pundi hempedu, ciri dan tahap penyakit adalah faktor penentu dalam keperluan untuk meneruskan terapi diet. Anda tidak boleh bergantung pada perasaan anda sendiri, kerana penyakit ini dapat mengintai dan jatuh ke gelombang baru yang menyakitkan akibat kegemukkan yang tidak terkawal. Penting bagi pesakit dengan sebarang bentuk kolesistitis untuk mendengar cadangan doktor yang hadir. Diet selepas kolesistitis boleh menjadi sangat ketat, termasuk makanan kukus dan suci. Setiap kes mempunyai preskripsi dan larangannya sendiri. Juga tidak diperbolehkan untuk memperluas diet secara drastik setelah menjalani rawatan diet, ini dapat menyebabkan kelebihan saluran gastrointestinal, genangan hempedu dan kembalinya keadaan penyebab penyakit. Adalah baik untuk terus memperkenalkan hari puasa mingguan, penting untuk tidak makan berlebihan pada waktu malam, mengamati rejimen harian dan tidak gugup. Kehadiran semua komponen ini akan menjadi kunci pemulihan yang berkesan..

Diet selepas pembedahan untuk kolesistitis

Hempedu dari hati, dengan syarat tubuh sihat, memasuki pundi hempedu, di mana ia mencapai kepekatan yang diperlukan untuk pencernaan dan asimilasi daging, hidangan ikan, produk tenusu dan lemak lain. Jalan hempedu yang lebih jauh adalah kolon 12, di mana ia melewati bahagian kecil ketika makanan ditambahkan. Sekiranya pundi hempedu dikeluarkan, maka pergerakan hempedu terhad pada hati dan 12-kolon. Lebih-lebih lagi, hempedu tidak mempunyai kepekatan yang diperlukan dan bertindak sebagai jus pencernaan yang dapat mengatasi sebilangan kecil makanan.

Mengapa anda memerlukan diet selepas pembedahan untuk kolesistitis? Hanya pemakanan pecahan dalam bahagian kecil (dalam 6-7 penerimaan) yang dapat menyelamatkan seseorang yang telah menjalani pembedahan daripada genangan hempedu dan pembentukan batu di saluran hepatik. Pada bulan-bulan pertama, apabila badan menyesuaikan diri dengan keadaan kerja yang berubah, hanya hidangan rebus / kukus dan tumbuk yang dibenarkan. Diet untuk kolesistitis dan selepas pembedahan diperluas secara beransur-ansur, protein haiwan, buah-buahan dan sayur-sayuran bermusim diperkenalkan. Tidak termasuk: lemak, karbohidrat kompleks, daging asap, makanan dalam tin, minuman beralkohol.

Diet dengan pemburukan kolesistitis

Saya ingin memperhatikan bahawa pemburukan kolesistitis berlaku dengan genangan hempedu akibat gaya hidup yang tidak menetap, situasi tekanan yang kerap, ketagihan alkohol dan pemakanan yang buruk. Melakukan kompleks gimnastik tidak digalakkan untuk pesakit dengan kolesistitis kalkulus akut, kerana senaman fizikal dan bahkan pergerakan biasa boleh menyebabkan kolik hepatik.

Diet dengan peningkatan kolesistitis menunjukkan pemakanan selama beberapa hari hanya dengan makanan yang disucikan. Pesakit harus memahami bahawa setelah akhir fasa eksaserbasi, peraturan ini dibatalkan, dan hanya daging dengan urat yang dicincang dengan teliti. Pada peringkat eksaserbasi, garam tidak boleh disalahgunakan, adalah mustahak untuk mengecualikan penggemar goreng, berlemak, pedas dan lain-lain.

Diet seimbang untuk kolesistitis adalah nisbah protein protein asal tumbuhan dan haiwan yang optimum, serta pengambilan sejumlah vitamin, mineral dan serat tumbuhan yang mencukupi. Harus diingat bahawa dengan peningkatan patologi, telur dilarang sama sekali. Pesakit dapat menikmati telur rebus protein kukus untuk mengelakkan peningkatan kesakitan dan serangan kolik hepatik.

Diet untuk kolesistitis pada kanak-kanak

Pada masa kanak-kanak, perjalanan kolesistitis kronik dengan tempoh eksaserbasi dan pengampunan adalah lebih biasa. Selalunya, kolesistitis pada pesakit dewasa tidak didiagnosis tepat pada masanya keradangan laten pada pundi hempedu bayi. Tempoh akut penyakit pada kanak-kanak berlanjutan dengan latar belakang mabuk, demam, sakit teruk dan memerlukan rehat di tempat tidur. Untuk meningkatkan aliran keluar hempedu, ekstrak sutera jagung digunakan pada kadar 1 penurunan untuk setiap tahun kehidupan.

Diet untuk kolesistitis pada anak didasarkan pada penggunaan protein, karbohidrat, sekaligus mengurangkan lemak. Kanak-kanak dilarang menggoreng, berlemak, merokok, makanan pedas, coklat, kek, pastri. Rawatan harus menyeluruh dan merangkumi:

  • mengambil ubat;
  • pematuhan kepada diet No. 5 pada saat gejala memburuk dan mengurangkan pemakanan sekurang-kurangnya enam bulan;
  • terapi herba;
  • keseimbangan rehat dan aktiviti fizikal yang betul.

Dalam praktik klinikal, dua kumpulan kolesistitis yang biasa dibezakan - jenis berjangkit dan parasit, oleh itu, tempat penting dalam terapi diduduki oleh penggunaan antibiotik dan ubat spektrum luas terhadap protozoa (lamblia). Drotaverin dan no-shpa akan membantu melegakan kekejangan.

Diet untuk kolesistitis semasa kehamilan

Malangnya, tempoh menunggu bayi dapat dibayangi oleh peningkatan penyakit kolesistitis dan batu empedu. Kehamilan membataskan penggunaan ubat, rawatan herba dan pembubaran calculi secara farmakologi. Untuk memastikan perkembangan normal janin, seorang wanita hamil tidak dapat mengubati sendiri, lebih baik berjumpa dengan pakar yang kompeten.

Diet untuk kolesistitis semasa mengandung harus memberi nutrisi yang mencukupi untuk ibu dan anak yang hamil. Pantang larang ketat dikenakan pada makanan kasar dan lemak tahan api. Seorang wanita hamil harus mengelakkan perap, acar, asap, pedas, pedas dan goreng. Kaedah memasak - dalam dandang berganda, rebus, rebus. Anda juga harus melupakan pencuci mulut berlemak, kek, pastri, soda.

Selalunya wanita dalam kedudukan disyorkan agen koleretik - sorbitol atau xylitol, yang memudahkan pergerakan hempedu yang normal dan membantu melawan sembelit. Sekiranya tidak ada kecenderungan alahan, decoctions herba perubatan (sutera jagung, pinggul mawar, chamomile, calendula, dll.) Akan menjadi ubat yang sangat baik..

Diet 5 untuk kolesistitis

Pakar pemakanan Mikhail Pevzner menerangkan pilihan terapi diet untuk sejumlah penyakit. Antaranya, diet 5 untuk kolesistitis, yang, bergantung pada fasa penyakit, merangsang aliran keluar hempedu atau, sebaliknya, memberi ketenangan pada sistem empedu.

Keadaan akut melibatkan penurunan beban pada semua bahagian saluran gastrointestinal, oleh itu, pada hari-hari pertama, mereka terhad untuk minum air mineral yang banyak, rebusan rebus, dan teh herba. Dalam bentuk penyakit kronik, makanan berlebihan, alkohol, pedas, goreng, asap dan makanan berlemak harus dielakkan. Untuk mengelakkan sembelit dan gangguan pencernaan lain, harus ada cukup serat sayur dalam makanan, kerana tidak diinginkan untuk menggunakan pencahar untuk kolesistitis kronik..

Sekiranya penyakit ini disertai dengan genangan hempedu yang jelas, maka diet lemak lipotropik 5 khas untuk kolesistitis akan membantu menormalkan kerja pundi hempedu. Dalam kes ini, perlu meningkatkan pengambilan lemak sayuran setiap hari kepada 130 gram. Penting untuk diingat bahawa mentega atau minyak sayuran apa pun ditambahkan pada akhir memasak, mereka tidak boleh dipanaskan. Dengan kekurangan vitamin semula jadi, doktor yang hadir boleh menetapkan analog farmakologi mereka.

Diet untuk kolesistitis: menu untuk setiap hari

Makanan diet disusun untuk setiap pesakit tertentu secara individu, yang berkaitan dengan kemungkinan mengembangkan reaksi negatif terhadap sejumlah produk.

  • Diet untuk menu kolesistitis:
  • makanan pertama - puding keju kotej, bubur oat. Teh herba / hijau;
  • sarapan pagi kedua - lobak merah dan buah-buahan. Kaldu / teh rosehip;
  • makanan utama adalah sup vegetarian dengan penambahan krim masam rendah lemak. Daging kukus (seperti daging lembu atau arnab) yang boleh dibakar selepas dandang berganda. Zucchini rebus. Jus / jeli;
  • makan tengah hari kaldu rosehip kedua dengan biskut kering dan tanpa garam;
  • untuk makan malam - ikan kukus dengan kentang tumbuk. Kompot / teh.
  • makanan pertama adalah telur dadar yang diperbuat daripada protein dan teh (mungkin dengan penambahan susu);
  • sarapan pagi kedua - epal bakar, tumbuk dalam haluskan;
  • makanan utama adalah sup puri dengan nasi dan sayur-sayuran. Ayam rebus / kukus dengan soba. Puding / jeli;
  • makan tengah hari kedua - rebusan herba dengan keropok manis;
  • untuk makan malam - ikan kukus dengan sayur-sayuran dan teh;
  • untuk tidur yang akan datang - kefir atau jeli.

Diet untuk kolesistitis bermaksud pengambilan pada siang hari: roti putih dan penggiling kasar - tidak lebih dari 200 g, gula - hingga 70 g. Bahagian makanan tidak boleh melebihi 150-200 g.

Resipi diet untuk kolesistitis

Resipi diet untuk kolesistitis adalah seperti berikut:

  • puding labu - labu dikupas 100g, semolina 10g, 150g epal, 20g susu, 1-2 telur, 10g gula, secubit garam, 8g mentega. Epal dan labu diparut. Rebus labu ke dalam susu hingga hampir masak, masukkan epal dan gula dan angkat hingga lembut. Kemudian semolina diperkenalkan dan jisimnya dididihkan pada api kecil (kacau sentiasa) selama kira-kira 10 minit. Masukkan kuning telur ke jisim sejuk. Putih disebat secara berasingan ke dalam busa ringan dan ditambahkan ke dalam campuran dengan teliti. Puding diletakkan dalam acuan berminyak dan dihantar ke dandang berganda;
  • sup krim susu dengan daging dan susu - daging lembu 60g, beras 20g, susu 100g, kuning telur 3g, mentega 5g, secubit garam. Potong daging lembu yang telah dimasak, gosokkan dengan penapis. Rebus nasi dan tapis. Campurkan air selepas nasi dengan daging dan didihkan. Masukkan campuran susu-telur ke sup sejuk (sekurang-kurangnya 60 darjah), yang jelas disediakan dalam mandi air. Kuning dimasukkan ke dalam susu (kira-kira 60-70 darjah) dan direbus sehingga konsistensi tebal dicapai;
  • wortel tumbuk, bit dan buckthorn laut - bit rebus dan wortel (25 g setiap produk) tanpa kulit, gosokkan dengan kentang tumbuk. Ekstrak jus dari buckthorn laut (20g). "Sekam" yang tersisa dituangkan dengan air mendidih dan direbus selama kira-kira 10 minit, kemudian disaring. 8 g gula dimasukkan ke dalam kaldu buckthorn laut dan direbus selama beberapa minit. Kentang tumbuk digabungkan dengan sirap buckthorn laut dan tunggu sehingga mendidih. Pada akhir, tambahkan jus buckthorn laut. Hidangan dihidangkan sejuk.

Diet untuk kolesistitis adalah tahap terapi yang penting, tetapi pesakit perlu mengawal tahap kekeliruan, melepaskan tabiat negatif, dan menormalkan tidur. Hanya normalisasi gaya hidup dengan rawatan ubat yang diperlukan dapat membantu mencapai hasil yang stabil dan pengampunan jangka panjang.