Demam kepialu

Demam kepialu adalah jangkitan antroponus usus siklik akut.

Ia berkembang setelah masuknya bakteria patogen Salmonella typhi ke dalam badan menggunakan laluan penularan makanan. Ini bermaksud bahawa cara patogen dipindahkan dari organisma yang dijangkiti ke imuniti yang mudah terdedah. Ia boleh masuk melalui air, makanan, atau tangan yang tercemar. Itulah sebabnya penting untuk mengikuti peraturan asas kebersihan diri..

Selepas jangkitan, seseorang merasakan keadaan demam, dan tubuh mengalami keracunan umum. Status kepialu secara beransur-ansur berkembang di dalam badan, letusan roseolous muncul di lapisan atas epidermis, serta lesi spesifik sistem limfa di bahagian bawah usus kecil.

Apa ini?

Demam kepialu adalah penyakit berjangkit akut dengan lesi utama saluran gastrointestinal, yang disebabkan oleh bakteria genus Salmonella. Demam kepialu tergolong dalam kategori penyakit antroponotik, yang bermaksud bahawa agen penyebab patologi ini hanya boleh wujud di dalam tubuh manusia.

Di wilayah Persekutuan Rusia, jumlah kes demam kepialu telah menurun dengan ketara sejak 2007. Sekiranya dari tahun 2003 hingga 2006 jumlah pesakit tahunan bervariasi antara 150 hingga 180 orang, maka dari tahun 2007 hingga 2013 angka ini tidak melebihi 80 orang. Pada tahun 2014, 14 pesakit telah didaftarkan (13 orang dewasa dan 1 kanak-kanak).

Ejen penyebab demam kepialu

Ejen penyebab demam kepialu - Salmonella typhi, adalah bacillus (bacillus), bentuk sederhana, mempunyai struktur berikut, ciri-ciri yang memungkinkan untuk mengenal pasti patogen di antara Salmonella patogen lain, dan struktur ini menentukan ciri kehidupan dan kaedah interaksi dengan makroorganisma:

  • O-antigen (menentukan daya maju, iaitu, berapa lama patogen dapat hidup dalam keadaan buruk);
  • H-antigen (flagellar - menentukan mobiliti bakteria);
  • Vi-antigen (adalah antigen virulensi tertentu, iaitu, ia menyebabkan kemampuan jangkitan yang tinggi);
  • Endotoksin (toksin yang terkandung di dalam patogen dan dilepaskan setelah kematiannya, menyebabkan kerosakan);
  • Villi adalah formasi dengan bantuan patogen melekat dan dimasukkan ke dalam enterosit (sel usus);
  • Tropisme (lesi yang paling kerap) ke tisu saraf;
  • Keupayaan membiak dalam sel-sel sistem kekebalan tubuh (sel CMF adalah sistem fagosit monositik, yang boleh dipasang di organ limfoid atau bergerak bebas)
  • R-plasmid (gen yang menentukan sintesis enzim yang memusnahkan ubat antibakteria), disebabkan oleh faktor ini, yang menentukan daya tahan ubat, dan juga kerana kemampuan patogen untuk bertahan (tinggal) dalam tubuh untuk jangka masa yang lama, strain tahan ubat baru dicipta; ini juga difasilitasi oleh penggunaan ubat antibakteria yang tidak betul.

Tidak seperti sebilangan besar basil lain, agen penyebab ini tidak membentuk spora dan kapsul, tetapi ini tidak mengurangkan kestabilannya di persekitaran luaran, kerana relatif stabil dan mati hanya pada suhu tinggi (mendidih, autoklaf, dll.) 60˚С - 30 minit, apabila direbus, kematian berlaku seketika. Ia juga mati akibat tindakan pembasmi kuman (fenol, klorin, lezol) dalam beberapa minit. Suhu rendah tidak membawa maut kepadanya; Ia membiak dengan baik dan kekal dalam produk tenusu untuk waktu yang lama (susu, krim masam, jeli) - ia boleh tinggal di sana selama beberapa bulan, ia dapat menghabiskan masa yang sama di dalam tanah dan badan air (dalam air mengalir hingga beberapa hari).

Bagaimana anda boleh dijangkiti?

Demam kepialu merujuk kepada jangkitan dengan mekanisme penularan fecal-oral, yang bermaksud bahawa penembusan bakteria patogen ke dalam badan berlaku terutamanya melalui mulut. Jangkitan boleh dilakukan dengan makanan atau air. Salmonella bertahan di dalam tanah atau air untuk waktu yang lama, yang menjadikan laluan jangkitan ini paling kerap. Jangkitan atau jangkitan rumah tangga sangat jarang berlaku, terutamanya pada kanak-kanak. Ini boleh berlaku melalui kontak langsung dengan sumber jangkitan (misalnya, anak boleh memasukkan mainan di mulutnya yang telah terkontaminasi dengan salmonella).

Melalui rongga mulut ke dalam tubuh manusia, salmonella kemudian berhijrah ke usus. Telah diketahui bahawa pengenalan patogen berlaku di ileum, yang merupakan bahagian usus kecil. Pada mulanya, bakteria mula parasit dalam kelompok tisu limfa di ileum. Kemudian, bersama-sama dengan aliran limfa, mereka menembusi ke nodus limfa mesenterik. Di sini mereka juga mulai membiak secara intensif, dan setelah mencapai kepekatan tertentu, mereka menembusi aliran darah. Berada di kelenjar getah bening, salmonella tidak hanya tumbuh dan membiak di dalamnya, tetapi juga mencetuskan perkembangan proses keradangan. Jangka masa dari saat bakteria memasuki tubuh hingga memasuki aliran darah disebut masa inkubasi. Setelah selesai, gejala pertama penyakit ini muncul. Telah diketahui bahawa untuk permulaan penyakit, perlu sekurang-kurangnya 10 juta sel mikroba memasuki saluran gastrointestinal. Di saluran usus, kepekatan mereka boleh mencapai satu bilion.

Sekali dalam darah, salmonella membawa kepada perkembangan bakteremia. Bakteria adalah peredaran bakteria dalam darah (yang biasanya steril). Proses ini bertepatan dengan munculnya gejala pertama demam kepialu dan akhir tempoh inkubasi. Semakin besar bakteremia, semakin kuat dan jelas gejala penyakit ini..

Patogenesis

Ciri menarik dari penyakit yang dipertimbangkan: patogenesisnya bersifat kitaran dan semua peringkat dari penembusan hingga hubungan dengan pertarungan sistem imun manusia berulang kali. Ini berterusan sehingga kekebalan manusia menjadi sangat kuat sehingga boleh memberi kesan buruk pada mikroorganisma patogen secara serentak di semua tempat penyetempatannya..

Penyebaran demam kepialu di dalam badan berlaku secara berperingkat:

  1. Mikroorganisma patogen menembusi ke usus kecil, atau lebih tepatnya, ke bahagian terminal.
  2. Patogen menembusi mukosa usus dan menyebabkan perkembangan proses keradangan yang cepat - enteritis.
  3. Penembusan salmonella (mereka adalah agen penyebab demam kepialu) ke dalam tisu limfoid - kelenjar getah bening dan mesentery terjejas, dan ruang retroperitoneal.
  4. Patogen memasuki aliran darah dan memasuki limpa dan hati. Walaupun penyebaran aktif, mikroorganisma patogen terus berkembang secara aktif dan membiak, menembusi jauh ke dalam tisu organ. Hasil aktiviti tersebut adalah proses keradangan patologi di hati dan limpa..
  5. Oleh kerana agen penyebab demam kepialu beredar di aliran darah, tubuh "menghidupkan" reaksi pelindung - sistem kekebalan tubuh mula berfungsi, yang merosakkan Salmonella dan memprovokasi perkembangan keracunan yang kuat.

Gejala Demam Kepialu

Tempoh inkubasi adalah dari 7 hari hingga 23 hari, rata-rata 2 minggu. Ejen penyebab - mulut - usus - Tompok Peyer dan folikel soliter (limfadenitis dan limfangitis) - aliran darah - bakteremia - manifestasi klinikal pertama. Mikroorganisma yang beredar dalam darah mati sebahagiannya - endotoksin dilepaskan, yang menyebabkan sindrom keracunan, dan sekiranya endotoksemia besar - kejutan toksik berjangkit.

  1. Tempoh awal (masa dari permulaan demam hingga terbentuknya jenis kekal) berlangsung selama 4-7 hari dan dicirikan oleh peningkatan gejala mabuk. Kulit pucat, kelemahan, sakit kepala, hilang selera makan, bradikardia. Lapisan lidah putih, sembelit, kembung perut, cirit-birit.
  2. Tempoh puncaknya adalah 9-10 hari. Suhu badan sentiasa dijaga pada tahap tinggi. Gejala keracunan diucapkan. Pesakit dihambat, negatif terhadap persekitaran. Jika dilihat pada latar belakang kulit yang pucat, seseorang dapat menemukan unsur tunggal merah jambu pucat - ruamola, sedikit menonjol di atas permukaan kulit, hilang dengan tekanan, terletak pada kulit perut atas, dada bawah, permukaan lateral batang, permukaan lenturan anggota atas. Pekak bunyi jantung, bradikardia, hipotensi diperhatikan. Lidah dilapisi dengan lapisan kecoklatan, dengan tanda gigi di tepi. Perut buncit, ada kecenderungan untuk sembelit. Hati dan limpa membesar. Status kepialu - kelesuan teruk, kesedaran terganggu, kecelaruan, halusinasi. Manifestasi lain dari keparahan penyakit adalah kejutan toksik berjangkit.
  3. Tempoh penyelesaian penyakit. Suhu turun secara kritikal atau dengan lisis yang dipercepat, mabuk menurun - selera makan muncul, tidur dinormalisasi, kelemahan secara beransur-ansur hilang, dan kesejahteraan bertambah baik.
  4. Selama tempoh pemulihan, kambuh penyakit mungkin berlaku pada 3-10% pesakit. Penyakit kambuh adalah demam kelas rendah, kurangnya normalisasi ukuran hati dan limpa, penurunan selera makan, kelemahan berterusan, malaise. Kambuh disertai dengan manifestasi klinikal yang sama dengan penyakit yang mendasari, tetapi berlangsung kurang.

Demam kepialu boleh berlaku dalam bentuk ringan, sederhana dan teruk. Terdapat bentuk-bentuk penyakit yang tidak biasa - menggugurkan dan menghapuskan.

Pada masa ini, perubahan besar telah berlaku dalam gambaran klinikal demam kepialu. Ini disebabkan penggunaan antibiotik yang meluas, serta imunoprofilaksis. Akibatnya, bentuk penyakit yang terhapus dan abortif mulai berlaku. Demam boleh bertahan hingga 5-7 hari (kadang-kadang 2-3 hari). Permulaan akut lebih biasa (tanpa tempoh prodromal - dalam 60-80% kes). Bagi gambaran darah, dalam 50% kes, normositosis tetap berlaku, eosinofil adalah normal. Ujian serologi untuk demam kepialu boleh menjadi negatif sepanjang penyakit ini.

Komplikasi

Demam kepialu adalah penyakit yang serius dan sering mendatangkan pelbagai akibat negatif bagi kesihatan pesakit. Penyebab komplikasi adalah aktiviti aktif bakteria dalam tubuh manusia. Faktor penting adalah usia pesakit, kerana selalunya akibatnya didiagnosis pada orang tua..

Akibat demam kepialu terbahagi kepada spesifik dan tidak spesifik.

Komplikasi demam kepialu yang tidak spesifik

Kumpulan ini merangkumi penyakit yang boleh bertindak sebagai akibat daripada bukan sahaja demam kepialu, tetapi juga penyakit lain. Bakteria kepialu, selain usus, boleh menjangkiti organ lain, memprovokasi proses keradangan. Keadaan menjadi rumit apabila jangkitan bakteria sekunder menyertai keradangan utama..

Akibat tidak spesifik demam kepialu termasuk:

  • dari sistem pernafasan - radang paru-paru (keradangan tisu paru-paru);
  • dari sisi kapal - trombophlebitis (keradangan urat);
  • dari jantung - miokarditis (keradangan otot jantung);
  • pada bahagian ginjal - pyelitis (keradangan pada pelvis buah pinggang), pielonefritis (keradangan tisu ginjal);
  • dari sistem saraf - neuritis periferal (radang saraf), meningoencephalitis (keradangan otak dan, dalam beberapa kes, saraf tunjang, diikuti oleh kelumpuhan);
  • pada bahagian sistem muskuloskeletal - artritis (radang pada sendi), chondritis (keradangan tisu tulang rawan), periostitis (keradangan periosteum);
  • dari organ genitouriner - cystitis (radang pundi kencing), prostatitis (radang prostat).

Komplikasi khas demam kepialu

Kategori ini merangkumi akibat yang hanya menjadi ciri demam kepialu. Kejutan toksik berjangkit mempunyai nilai yang paling besar antara akibat spesifik penyakit ini. Keadaan ini berkembang pada tahap tinggi penyakit kerana pengambilan racun secara besar-besaran ke dalam aliran darah, yang disekresikan oleh bakteria kepialu. Toksin ini menimbulkan vasospasme, mengakibatkan peredaran darah terganggu..

Tahap kejutan toksik berjangkit adalah:

  1. Awal. Kesedaran pesakit tetap jelas, kebimbangan, kegelisahan motor, pembengkakan muka dan bahagian atas badan dapat diperhatikan. Pada masa yang sama, pernafasan dipercepat, tekanan darah naik dan turun dalam gelombang. Pada kanak-kanak, peringkat awal biasanya disertai dengan muntah, cirit-birit, sakit perut (di bahagian atas).
  2. Dinyatakan. Kegelisahan dan kegembiraan umum pada tahap pertama digantikan oleh keadaan apatis, perencatan motor. Kulit pesakit menjadi pucat, sejuk dan lembap. Lama kelamaan, pendarahan mungkin muncul pada kulit. Anggota badan mengambil warna kebiruan. Suhu dan tekanan darah menurun, pernafasan dan nadi menjadi lemah. Isipadu air kencing menurun dengan mendadak. Dalam tempoh ini, pelbagai patologi buah pinggang dan sistem pernafasan berkembang..
  3. Dikompensasi. Tekanan darah dan suhu badan terus menurun. Pesakit mengalami sawan, kehilangan kesedaran atau koma adalah mungkin. Kulit mempunyai warna biru yang jelas. Tidak ada kencing. Gejala disfungsi dari semua organ mula muncul.

Diagnostik

Memandangkan ciri khas mikroskopik kepialu Salmonella tidak ada, kajian serologi adalah kaedah utama untuk mendiagnosis demam kepialu. Mereka didasarkan pada pengesanan antibodi spesifik dalam plasma darah..

Ini boleh dilakukan dengan cara berikut:

  1. Reaksi agregasi. Kaedah termudah dan paling kuno untuk menentukan kehadiran antibodi terhadap O-antigen patogen. Menjadi bermaklumat dua minggu selepas bermulanya penyakit. Kaedah ini tidak spesifik, kerana dapat memberikan hasil positif palsu pada jenis jangkitan salmonella yang lain;
  2. Reaksi hemaglutinasi tidak langsung. Membantu dalam diagnosis demam kepialu sudah pada minggu pertama penyakit ini;
  3. Tindak balas antibodi pendarfluor. Kaedah diagnostik yang sangat sensitif yang membolehkan anda menentukan sebarang jenis antibodi terhadap komponen antigen patogen. Kaedah ini membantu bukan sahaja dalam menilai dinamika penyakit, tetapi juga dalam memerhatikan pembawa, dan pada masa pemulihan semula;

Asas untuk diagnosis demam kepialu mengikut kaedah diagnostik serologi adalah peningkatan berterusan dalam antibodi spesifik. Untuk penyelidikan ini mesti diulang dari masa ke masa..

Ruam kepialu

Cara merawat demam kepialu?

Seorang pesakit demam kepialu dimasukkan ke hospital di jabatan penyakit berjangkit. Anda akan menghabiskan lebih dari sebulan di hospital. Rehat tempat tidur yang ketat mesti diperhatikan semasa rawatan. Ini akan membantu mencegah pecahnya usus dan pendarahan dalaman. Adalah sangat penting untuk tidak mengangkat benda berat dan tidak meregang walaupun menggunakan tandas.

Rawatan demam kepialu berlaku dalam beberapa arah sekaligus.

Lawan keracunan dan dehidrasi

Anda perlu minum lebih banyak untuk "membuang" racun dari badan, atau, seperti yang dikatakan oleh doktor, "detoksifikasi." Jumlah cecair yang anda minum mestilah sekurang-kurangnya 2.5-3 liter sehari. Sekiranya ini tidak mencukupi, enterosorben ditetapkan. Ubat ini menyerap (menyerap) racun dan gas di dalam usus. Untuk tujuan ini, mereka mengambil Enterodez, Polyphepan, arang batu putih, Smecta.

Dengan keadaan sederhana, perlu membersihkan bukan sahaja usus, tetapi juga darah. Untuk ini, larutan garam glukosa disuntik secara intravena sehingga toksin cepat dihilangkan oleh buah pinggang. Ubat yang digunakan: Lactasol, Quartasol, Acesol, larutan glukosa 5%. Mereka diresepkan hingga 1.5 liter sehari.Jika, walaupun semua usaha, keracunan meningkat, maka tablet Prednisolone diresepkan selama 5 hari. Terapi oksigen membantu melawan keracunan dengan baik. Oksigen disuntik menggunakan kateter ke dalam hidung atau menggunakan ruang tekanan oksigen khas.

Sekiranya ubat tidak membantu, dan keadaannya terus memburuk selama tiga hari, maka pemindahan darah dilakukan.

Melawan jangkitan

Untuk memusnahkan salmonella demam kepialu, antibiotik digunakan. Meresepkan Levomycetin atau Ampicillin dalam bentuk tablet atau intramuskular 4 kali sehari selama sebulan.

Dalam bentuk yang teruk, gabungan antibiotik Ampicillin dan Gentamicin digunakan. Atau ubat generasi baru Azithromycin, Ciprofloxacin.

Sekiranya antibiotik tidak berfungsi atau ditoleransi dengan buruk, maka ubat antimikroba kumpulan lain diresepkan: Biseptol, Bactrim, Septrim, Cotrimoxazole. Mereka diambil 2 tablet 2 kali sehari. Kursus 3-4 minggu.

Pemakanan

Dengan demam kepialu, anda memerlukan diet yang lebih baik - diet nombor 4. Makanan tidak boleh berlama-lama di usus, menjengkelkan, menyebabkan rembesan empedu berlebihan. Doktor mengesyorkan mengukus, menyaring, atau mengadun makanan. Makanan mesti suam 20-50 C, minum dengan banyak air.

Produk yang dibenarkanMakanan terlarang
Roti semalamPastri segar
Susu Acidophilus, kefir tiga hari, keju kotej segarAlkohol
Telur 1 biji sehari, direbus lembut atau dalam bentuk telur dadarBarli mutiara, millet, parut barli
Daging sapi, daging sapi, ikan rebus, rebus atau kukusMakanan berlemak dan goreng
Soufflé daging, potongan daging kukus, pate buatan sendiriBabi, domba, itik, angsa
Sayur-sayuran dalam bentuk kentang tumbuk dan pudingKopi dengan susu, minuman berkarbonat
Buah-buahan dan buah beri dalam bentuk jeli dan mousseHidangan dalam tin dan salai
Hijau muda yang dicincang halusSayuran dan buah-buahan segar
Gula, jemMustard, lobak, saus tomat, rempah panas
Bubur tumbuk: soba, oatmealAis krim dan pastri dengan krim
Sup kaldu rendah lemak dengan bijirin dan bebola dagingAcar dan perap
Zaitun, bunga matahari, mentega
Teh, koko dengan sedikit susu, kompot, jus buah segar dicairkan dengan setengah air

Anda perlu mengambil makanan 5-6 kali sehari, dalam bahagian kecil. Tidak dapat menyampaikan atau merasa lapar untuk masa yang lama.

Selepas keluar dari hospital (sakit 6-7 minggu), menu dapat diperluas secara beransur-ansur. Jangan segera bergantung pada makanan asap dan berlemak terlarang Cuba sebilangan kecil makanan baru selama 7-10 hari.

Memperbaiki keadaan umum

Semasa sakit, sumsum tulang tidak menghasilkan sel darah putih yang mencukupi, yang memberikan imuniti. Untuk meningkatkan pengeluaran mereka dan mempercepat proses penyembuhan ulser di usus, ubat Methyluracil dan Pentoxil diresepkan. Mereka diambil dalam pil selepas makan..

Angioprotector Ascorutin membantu meningkatkan fungsi kapilari kecil, menormalkan metabolisme dan peredaran darah..

Tingtur ginseng, schisandra chinensis atau eleutherococcus memperbaiki keadaan umum, memberi kekuatan dan meningkatkan nada sistem saraf. Persediaan herba semula jadi digunakan bersama dengan kompleks vitamin: A, B, C, E.

Pencegahan

  1. Pematuhan dengan peraturan kebersihan dan epidemiologi di pelbagai peringkat organisasi (dari bekalan air - rawatan air sisa, hingga kebersihan diri);
  2. Pemeriksaan pekerja perusahaan makanan (dengan bantuan RNGA, mereka tidak dibenarkan bekerja sehingga hasilnya diperoleh);
  3. Untuk setiap kes penyakit, pemberitahuan kecemasan dihantar kepada pihak berkuasa kebersihan dan epidemiologi. Pesakit dimasukkan ke hospital, orang yang dihubungi diperhatikan selama 21 hari, dan pembasmian kuman terakhir dilakukan dalam wabah.
  4. Setelah sakit, tidak lebih dari 10 hari selepas pembuangan, dilakukan pemeriksaan bakteriologi tinja dan air kencing 5 kali ganda, dengan selang waktu 2 hari, kemudian selama 2 tahun, 4 kali setahun, pemeriksaan bakteriologi 3 kali ganda terhadap tinja dan air kencing dilakukan. Sekiranya semua hasil penyelidikan negatif, orang akan dikeluarkan dari daftar.

Spesifik: menurut petunjuk wabak (jika lebih daripada 25 orang per 100,000 penduduk jatuh sakit + melakukan perjalanan ke negara-negara dengan kejadian tinggi + hubungan tetap dengan pembawa) - dalam kes ini, vaksin kering alkohol Tifivak diresepkan, ia dapat dijalankan dari 15-55 tahun. Sekiranya umurnya dari 3-15 tahun - vaksin cecair kepialu Vi-polisakarida (Vianvac), dan setelah 3 tahun, vaksinasi ulang diulang.

Ramalan

Dengan tahap rawatan perubatan sekarang, prognosis untuk demam kepialu berjaya, penyakit ini berakhir dengan pemulihan sepenuhnya. Prognosis yang semakin teruk dicatat dengan perkembangan komplikasi yang mengancam nyawa: perforasi dinding usus dan pendarahan besar-besaran.

Demam kepialu

Penerangan

Demam kepialu pada orang dewasa dan kanak-kanak

Demam kepialu adalah jangkitan antroponus kitaran akut. Ia berkembang setelah masuknya bakteria patogen Salmonella typhi ke dalam badan menggunakan laluan penularan makanan. Ini bermaksud bahawa cara patogen dipindahkan dari organisma yang dijangkiti ke imuniti yang mudah terdedah. Ia boleh masuk melalui air, makanan, atau tangan yang tercemar. Itulah sebabnya penting untuk mengikuti peraturan asas kebersihan diri..

Selepas jangkitan, seseorang merasakan keadaan demam, dan tubuh mengalami keracunan umum. Status kepialu secara beransur-ansur berkembang di dalam badan, letusan roseolous muncul di lapisan atas epidermis, serta lesi spesifik sistem limfa di bahagian bawah usus kecil.

Ciri bakteria Salmonella typhi

Ejen penyebab utama demam kepialu, Salmonella typhi, adalah bacillus gram-negatif aktif yang mempunyai hujung yang sedikit bulat. Pewarna dengan baik jika pewarna anilin digunakan untuk mengesannya. Setelah memasuki badan, bakteria mula menghasilkan endotoksin, yang dianggap hanya patogen untuk manusia, prosesnya berjalan tanpa pembentukan spora.

Salmonella cukup tahan terhadap keadaan persekitaran. Ia boleh ditemui di badan air di mana terdapat air tawar. Bakteria mengekalkan aktiviti pentingnya selama satu bulan jika ia berada dalam cecair. Tetapi jika ditempatkan di lingkungan susu, bakteria mula membiak secara aktif dan secara beransur-ansur terkumpul..

Apa cara anda boleh mendapat kepialu?

Mekanisme penularan demam kepialu berlaku melalui pengambilan makanan atau air yang tercemar. Pesakit yang mempunyai keadaan ini dapat menyebarkan bakteria melalui sistem air setelah pergi ke tandas. Najis pesakit mengandungi sejumlah besar patogen yang terpelihara dengan baik di dalam air.

Sebilangan orang mempunyai jenis demam tifoid ringan, jadi mereka bahkan tidak tahu mengenai keberadaannya. Juga sukar untuk mengenalinya dalam kehidupan seharian. Akibatnya, mereka tetap menjadi pembawa mikroorganisma yang sangat berbahaya untuk masa yang lama..

Bakteria cenderung membiak di pundi hempedu, saluran dan hati. Pembawa demam kepialu Salmonella typhi mungkin tidak mempunyai tanda-tanda atau gejala, jadi dia tidak menyedari penyakitnya dan membahayakan orang yang sihat. Ejen penyebab penyakit mengekalkan daya tahannya dengan baik dalam air sisa.

Jenis demam kepialu

Semakin ramai orang menghadapi jenis demam kepialu berikut:

  • Kepialu. Ia tergolong dalam kumpulan penyakit berjangkit yang berasingan, yang dalam kebanyakan kes berkembang setelah rickettsiae memasuki badan. Vektor utama penyakit dari orang sakit hingga orang yang sihat adalah kutu badan, kutu kepala atau kutu kemaluan, yang dapat menyebarkan kutu kepala. Terdapat beberapa jenis penyakit ini - ini adalah wabak tifus spesis rickettsia R. mooseri dan Rickettsia prowazekii. Tikus dan kutu bertindak sebagai patogen dan pembawa jangkitan.
  • Demam kambuh. Istilah ini digunakan untuk menunjukkan spirochetes patogen dari penyakit ketika kutu dan kutu adalah pembawa. Dalam kes ini, penyakit berjangkit demam kepialu berlaku dengan gejala bergantian. Seseorang tiba-tiba dapat merasakan serangan demam, selepas itu suhu badan kembali ke nilai normalnya.
  • Demam kepialu (disentri). Ini adalah penyakit berjangkit atau antroponosis usus, yang mula berkembang setelah bakteria salmonella memasuki badan. Terdapat beberapa bentuk klinikal penyakit ini - khas dan tidak biasa.

Terdapat juga beberapa peringkat demam kepialu - ringan, sederhana, dan teruk. Untuk sebarang manifestasi penyakit ini, anda mesti mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan. Anda juga harus sentiasa mengikuti peraturan kebersihan diri, terutama di tempat awam..

Pada fasa awal demam kepialu, pasien mengalami kekurangan selera makan, sakit kepala yang teruk, kelemahan, malaise, demam, cirit-birit, dan keadaan apatis. Sekiranya anda tidak mengambil langkah tepat pada waktunya, seseorang mungkin menghadapi berulang demam kepialu..

Adakah terdapat komplikasi demam kepialu??

Sekiranya anda tidak berjumpa doktor tepat pada waktunya, penyakit ini boleh berkembang menjadi bentuk yang lebih teruk, yang akan merumitkan rawatan dan pemulihan pesakit. Beberapa abad yang lalu, bahkan sebelum pengenalan kloramfenikol ke dalam perubatan, demam kepialu menjadi penyebab perkembangan asthenia tahap yang teruk, dan menyebabkan penurunan berat badan dan kekurangan zat makanan yang cepat. Dalam bentuk penyakit yang sangat teruk, pesakit mengalami pendarahan usus dalaman dan perforasi usus besar..

Dalam kes pertama, hakisan saluran darah berlaku di tambalan Peyer, serta tempat di mana terdapat pengumpulan sel mononuklear yang tinggi di dinding usus. Pesakit melaporkan kemunculan garis-garis darah pada tinja. Pendarahan besar berlaku tiga minggu selepas bermulanya penyakit. Tanda klinikal utama yang harus diperhatikan adalah penurunan tekanan darah, tekanan darah, dan suhu badan yang cepat. Ini adalah komplikasi spesifik demam kepialu yang perlu segera diatasi..

Perforasi usus membayangkan perkembangan proses patologi pada tisu limfoid. Secara beransur-ansur, jangkitan merebak ke lapisan otot dan serosa dinding usus, akibatnya berlubang. Ubat antimikrobial membantu mengatasi manifestasi klinikal secepat mungkin, serta mencegah komplikasi.

Dalam beberapa kes, bakul kepialu dilokalisasi di mana-mana organ dalaman, di mana ia menyebabkan pembentukan proses purulen tempatan. Proses ini menyebabkan perkembangan meningitis, chondritis, periostitis, osteomielitis, arthritis, dan pielonefritis..

Komplikasi yang paling biasa termasuk radang paru-paru, yang terbentuk setelah jangkitan bakteria memasuki badan..

Doktor mana yang harus dihubungi sekiranya anda mengesyaki demam kepialu?

Sekiranya seseorang telah mengetahui gejala pertama demam kepialu, anda harus segera mendapatkan nasihat daripada pakar penyakit berjangkit. Dia akan mendengar dengan teliti semua aduan pesakit dan menetapkan pemeriksaan penuh untuk menentukan penyebab penyakit ini. Pakar pasti akan memperhatikan sejarah perubatan, dan juga menentukan sejarah epidemiologi. Ini termasuk menentukan hubungan dengan pesakit yang dijangkiti atau melakukan perjalanan ke kawasan yang dijangkiti. Selalunya, doktor mungkin memerlukan pemeriksaan tambahan, selepas itu dia akan menetapkan rawatan yang diperlukan.

Untuk menentukan demam kepialu, anda perlu menjalani kultur dan smear untuk mikroflora, melakukan diagnostik PCR, analisis biokimia dan penanda darah. Penting untuk diingat bahawa tempoh inkubasi demam kepialu adalah sekitar dua minggu, setelah itu penyakit ini mulai berkembang dalam bentuk akut. Adalah perlu untuk menentukan penyakit pada waktunya untuk pemulihan yang cepat..

Demam kepialu pada kanak-kanak

Terdapat banyak cara penularan demam kepialu, dan anak kecil sering tidak mencuci tangan dengan baik setelah berjalan, jadi jangkitan Salmonella dapat masuk ke dalam usus dengan mudah. Ibu bapa akan dapat melihat gejala pertama dengan cepat. Tingkah laku dan keadaan anak berubah, dia menjadi lesu, aktiviti fizikal menurun, dan juga sikap terhadap mainan kegemaran..

Bentuk demam kepialu akut pada kanak-kanak dicirikan oleh kemunculan demam tinggi, demam, gejala mabuk, serta pengesanan ruam kulit roseolous. Kanak-kanak, tidak seperti orang dewasa, cenderung menghadapi akibat negatif, jadi penting untuk menghubungi pakar penyakit berjangkit yang berpengalaman dalam masa yang tepat untuk mendapatkan bantuan yang berkelayakan.

Kanak-kanak sangat memerlukan rawatan di hospital, di mana mereka akan mendapat rawatan menyeluruh dan memilih makanan khas. Pada masa yang sama, penting untuk memerhatikan kebersihan mulut secara menyeluruh, serta menjaga kulit agar dapat melindungi diri anda dari perkembangan stomatitis..

Gejala

Gejala demam kepialu bergantung kepada bentuk klinikal dan keparahan penyakit. Terdapat bentuk khas dan tidak biasa (abortif, terhapus), pelbagai jenis penyakit: berulang, siklik. Gejala demam kepialu berubah ketika penyakit ini berlanjutan:

  • Tempoh pengeraman. Ia dicirikan oleh kelemahan umum, mual, rasa lemah. Boleh berlangsung dari tiga hari hingga tiga minggu.
  • Kenaikan suhu. Kenaikan suhu secara beransur-ansur, dapat mencapai 40 darjah dalam seminggu setelah gejala pertama penyakit muncul pada anak-anak.
  • Ruam di perut dan dada. Ruam demam kepialu tidak cerah, bulat, mempunyai kontur yang jelas. Muncul setelah dua minggu sakit.
  • Mabuk badan. Pesakit mengalami pening, kelemahan, keadaan khayalan, berpeluh.
  • Lesi usus kecil, kelenjar getah bening. Dengan demam kepialu, doktor memberi perhatian kepada sindrom Padalka. Semasa mengetuk dinding perut, pakar mungkin menyedari bahawa suaranya berubah di bahagian kanan bawah. Kesakitan di bahagian bawah perut muncul.
  • Kerosakan pada hati, limpa. Hati membesar, orang itu mengalami penyakit kuning.

Sekiranya tidak dirawat, dengan demam kepialu, pendarahan usus mungkin timbul. Penyakit ini berbahaya kerana komplikasinya: peritonitis, meningitis, kolesistitis dan akibat lain.

Tahap awal penyakit ini

Pada orang dewasa, gejala demam kepialu mula muncul dalam tempoh inkubasi. Pesakit melaporkan malaise, kelemahan, kehilangan selera makan, sakit kepala dan sakit otot. Suhu dijaga dalam lingkungan 37.5-38.5 darjah, meningkat pada waktu petang.

Penyakit puncak

Keadaan pesakit memburuk dengan cepat, dengan demam kepialu, suhunya boleh mencapai 39.5-40 darjah. Pesakit mengadu beberapa gejala yang tidak menyenangkan:

  • insomnia, kurang selera makan;
  • dahaga, mulut kering, kepahitan di lidah;
  • peningkatan kadar jantung;
  • berpeluh;
  • sakit pada otot dan sendi;
  • sakit perut, kembung;
  • kelesuan, kehilangan kesedaran.

Masa munculnya ruam dengan demam kepialu berkisar antara satu minggu hingga dua minggu. Ruam berwarna merah jambu, dengan kontur yang jelas, paling sering di bahagian bawah dada, di sisi, dan di atas perut. Unsur-unsur ruam tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada pesakit. Bintik-bintik itu hilang setelah 3-5 hari, unsur-unsur baru dapat ditambahkan, kulit tetap sedikit berpigmen untuk jangka waktu yang singkat.

Dalam tempoh akut penyakit ini, limpa dan hati membesar. Wajah pesakit menjadi pucat, bengkak. Dengan demam kepialu, najis tidak stabil diperhatikan. Sembelit bergantian dengan cirit-birit. Sekiranya timbul komplikasi, pendarahan berlaku di usus, cirit-birit berdarah.

Dengan penyakit yang teruk, pakar mendiagnosis "status kepialu" pada pesakit, yang disertai dengan gejala berikut:

Tifus (demam kepialu, demam kepialu dan kambuh)

Maklumat am

Perkataan "typhus" berasal dari bahasa Yunani dan diterjemahkan sebagai "kabut", "kekeliruan kesedaran." Ini adalah bagaimana sekelompok penyakit berjangkit dipanggil, di mana pesakit menderita demam, mabuk dan gangguan mental.

Penyakit tifus terbahagi kepada beberapa jenis - tifus, perut dan berulang. Ini adalah penyakit yang berbeza, tetapi untuk waktu yang lama, hingga sekitar awal abad kesembilan belas, mereka dianggap sebagai satu penyakit. Satu penyakit dianggap sebagai keadaan yang disertai oleh demam dan kegelapan kesedaran. Seperti yang dibuktikan oleh Wikipedia, penyakit ini disebut "demam busuk" dan "demam saraf." Kemudian, pada tahun 1829, demam kepialu dipisahkan menjadi kumpulan yang terpisah, dan pada tahun 1843 - kambuh.

Pada masa yang berlainan, wabak kepialu berlaku dengan latar belakang malapetaka sosial - perang, kelaparan, kehancuran. Semasa wabak seperti itu, orang mati dalam ribuan.

Doktor moden mengetahui segala-galanya mengenai jenis kepialu, kerana mereka berjaya menyembuhkan semua jenis penyakit ini. Bagaimana perbezaannya dan bagaimana merawat setiap jenis kepialu akan dibincangkan dalam artikel ini..

Patogenesis

Semua jenis kepialu menyebabkan agen berjangkit yang memasuki badan.

Demam kepialu, serta demam paratyphoid A dan B memprovokasi Salmonella typhi, Salmonella paratyphi, Salmonella schottmuelleri. Penyakit ini mempunyai manifestasi klinikal dan patogenetik yang serupa yang timbul akibat mabuk sistem limfa usus..

Ejen penyebab yang menimbulkan demam paratyphoid dan demam kepialu adalah milik jabatan Gracilicutes, keluarga Enterobacteriaceae, genus Salmonella, di mana lebih daripada dua ribu spesies mikroorganisma ditentukan. Salmonella adalah anaerob fakultatif dengan aktiviti biokimia yang tinggi. Mereka membentuk endotoksin, yang menghasilkan kesan enterotropik, neurotropik dan pirogenik. Salmonella tahan terhadap suhu rendah, tetapi sensitif terhadap suhu tinggi. Mereka juga mempunyai kepekaan tinggi terhadap sinar UV, tetapi juga untuk pembasmi kuman. Mereka boleh bertahan lama, dan juga membiak dalam makanan..

Demam paratyphoid dan demam kepialu berkembang setelah bersentuhan dengan pesakit, patogen disebarkan melalui laluan fecal-oral. Mengenai bagaimana demam kepialu ditularkan,
laluan penghantaran boleh menjadi air, makanan, hubungan dan isi rumah. Kadar kejadian tertinggi diperhatikan pada musim panas dan musim luruh. Demam kepialu paling kerap didiagnosis pada orang yang berumur bekerja.

Patogenesis penyakit adalah seperti berikut. Pada mulanya, agen penyebab demam kepialu menembusi usus, selepas itu dimasukkan ke dalam kelenjar getah bening, yang membawa kepada perkembangan limfadenitis. Selanjutnya, patogen memasuki aliran darah, dan pesakit memulakan bakteremia. Pada masa ini, klinik demam kepialu mula muncul. Patogen yang beredar dalam darah sering mati semasa melepaskan endotoksin. Ini membawa kepada perkembangan mabuk. Dalam kes endotoksemia besar, kejutan toksik berjangkit diperhatikan. Seperti penyakit berjangkit lain, demam kepialu memburukkan lagi keadaan.

Mikrobiologi jenis perut selanjutnya dijelaskan sebagai berikut: bakteria menembusi ke organ parenkim, di mana granuloma tifoid terbentuk. Oleh itu, fungsi organ-organ ini terganggu. Dari hari kelapan penyakit ini, patogen diekskresikan dalam jumlah besar dari badan dalam tinja, dan kemudian dalam air kencing. Pada masa ini, pembentukan limfoid usus berubah. Perubahan sedemikian berlaku secara berperingkat. Pertama, pembentukan limfoid membengkak, kemudian menjadi nekrotik, kemudian massa nekrotik ditolak. Tahap keempat adalah tahap ulserasi, tahap kelima adalah tahap penyembuhan ulser. Pada peringkat terakhir, imuniti spesifik terbentuk, dan tubuh dibebaskan dari patogen.

Tifus merebak melalui luka kecil pada kulit (biasanya menggaru). Kejadian penyakit ini sangat tinggi dalam tempoh perang dan keadaan sosial yang merosot. Punca jangkitan adalah seseorang selama 2-3 hari terakhir dari masa inkubasi dan hingga 7-8 hari dari saat suhu badannya kembali normal.

Ejen penyebab penyakit ini adalah Provachek's rickettsia. Pembawa tifus adalah kutu, terutama untuk pakaian, lebih jarang kutu kepala, yang menyebarkan penyakit dari orang yang sakit kepada orang yang sihat, setelah itu wabak tifus berkembang. Jangkitan dengan epidemi tifus berlaku apabila najis kutu disapu ke dalam sisir. Tifus yang ditularkan adalah penyakit yang dijangkiti melalui gigitan kutu yang dijangkiti. Tifus bawaan kutu endemik juga berkembang selepas dijangkiti rickettsia.

Setelah pembawa menjangkiti seseorang, rickettsiae memasuki aliran darah, sebahagian kecil dari mereka mati, dan selebihnya, memasuki limfa, menuju ke kelenjar getah bening, di mana mereka membiak. Proses ini sesuai dengan masa inkubasi.

Selepas itu, rickettsiae dibuang ke dalam darah dalam jumlah besar, sebahagian daripadanya mati dan endotoksin dilepaskan. Proses ini sesuai dengan permulaan tempoh akut penyakit ini. Rickettsiae membiak dalam endotelium vaskular, yang membawa kepada pembengkakan dan desquamasi sel endotel. Dalam aliran darah, sel-sel ini hancur dan rickettsiae yang dilepaskan sekali lagi menyerang sel-sel endotel. Proses ini berlaku paling aktif pada hari-hari terakhir tempoh inkubasi dan pada hari-hari pertama demam..

Dalam proses perkembangan penyakit ini, kapal terjejas oleh endokarditis ketuat. Proses patologi ini dapat meluas ke seluruh ketebalan dinding kapal, akibatnya nekrosis segmental atau bulat terbentuk. Pada gilirannya, ini boleh menyebabkan penyumbatan kapal oleh trombus. Proses patologi ini membawa kepada pembentukan granuloma typhus (nodul Popov).

Sekiranya penyakit ini teruk, perubahan nekrotik diperhatikan, jika mudah, perubahan proliferatif. Perubahan vaskular pada sistem saraf pusat sangat ketara. Kerana lesi vaskular, perubahan pada kulit dan membran mukus juga diperhatikan. Kemungkinan komplikasi tromboemboli. Setelah seseorang menghidap demam kepialu, Provacek's rickettsiae dalam badan dapat wujud selama bertahun-tahun. Apabila pertahanan badan menjadi lemah, kekambuhan dapat terjadi, yang merupakan penyakit Brill-Zinsser. Penyakit Brill lebih ringan, tetapi manifestasi klinikalnya serupa dengan tifus.

Demam kambuh - agen penyebab penyakit ini tergolong dalam spirochetes genus Borrelia, salah satu patogennya yang paling biasa adalah Obermeyer Borrelia (Borrelia recurrentis). Pembawa demam kambuh endemik adalah kutu keluarga Argasidae. Pembawa adalah apa yang disebut sebagai hos takungan spirochetes. Rodents juga merupakan takungan Borrelia. Walau bagaimanapun, pada manusia, demam kambuh endemik berkembang tepat setelah gigitan kutu. Pada mulanya, papula muncul di tempat di mana tanda telah masuk. Patogenesis dan manifestasi jenis kutu serupa dengan manifestasi wabak demam kambuh, yang dibawa oleh kutu kepala dan kepala.

Apabila borrelia memasuki badan, mereka dimasukkan ke dalam sel-sel sistem limfoid-makrofag, membiak di dalamnya, dan kemudian memasuki aliran darah dalam jumlah besar. Dalam darah, mereka hancur sebagian dan endotoksin dilepaskan, yang merosakkan darah dan sistem saraf. Keracunan badan berlaku, demam berkembang, fokus nekrotik terbentuk di hati dan limpa. Bekalan darah tempatan juga terganggu, yang menyebabkan infark hemoragik.

Penyakit ini dicirikan oleh apa yang disebut sebagai demam berulang. Selepas akhir tempoh demam pertama, antibodi terhadap generasi pertama borrelia terbentuk. Di bawah pengaruh mereka, agregat mikroba dengan banyak platelet muncul, dan sebahagian besar borrelia mati. Dalam tempoh ini, pesakit berada dalam keadaan reda. Walau bagaimanapun, patogen sering mendapat daya tahan terhadap antibodi dan terus berlanjutan di dalam badan. Apabila Borrelia ini membiak, episod demam kedua berlaku. Keadaan ini dapat diulang beberapa kali. Seseorang pulih sepenuhnya hanya selepas kemunculan antibodi dalam darah, yang mempengaruhi semua varian antigen Borrelia. Selepas pemulihan, imuniti tidak bertahan lama.

Pengelasan

Jenis penyakit berikut ditentukan:

  • Kepialu.
  • Demam kambuh.
  • Demam kepialu.

Mengikut keparahan kursus ini, penyakit ini terbahagi kepada beberapa darjah:

  • mudah;
  • berat sederhana;
  • berat.

Dari segi kehadiran, komplikasi demam kepialu terbahagi kepada:

  • tidak rumit;
  • rumit.

Punca

Tifus berkembang akibat jangkitan pada tubuh dengan parasit intraselular - rickettsia. Pembawa ritexia adalah kutu badan, kutu kepala dan kutu kemaluan. Jangkitan berlaku apabila seseorang menggaru kulit di tempat gigitan kutu dan menggosok najisnya. Apabila rickettsiae memasuki aliran darah, seseorang menjadi berjangkit kepada orang lain..

Demam kepialu berkembang selepas dijangkiti Salmonella typhi. Anda boleh dijangkiti dari orang yang sakit atau pembawa patogen. Jangkitan berlaku oleh rumah tangga, air, makanan.

Jenis berulang bermula selepas dijangkiti dengan spirochetes genus Borrelia. Epidemik demam kambuh dapat dijangkiti setelah digigit oleh kutu, endemik - oleh kutu.

Gejala kepialu

Setiap jenis kepialu ditunjukkan dengan tanda khas.

Perut

Gejala demam kepialu adalah akut atau subakut. Doktor membezakan beberapa tempoh penyakit ini. Pada peringkat awal, yang dapat berlangsung dari 4 hingga 7 hari, pesakit secara beransur-ansur mengalami keracunan. Sakit kepala, suhu badan meningkat, selera makan bertambah buruk, bradikardia berkembang. Kesakitan yang berterusan dan kram di perut, kembung perut, cirit-birit mengganggu. Lidah ditebal dengan lapisan kelabu-putih. Anggota badan tumbuh kebas, menjadi sejuk.

Semasa tempoh puncak, yang berlangsung selama 9-10 hari, suhu terus tinggi. Ruam kecil muncul di bahagian perut dan permukaan dada. Sekiranya anda menekan permukaan kulit yang terkena ruam, ia akan hilang, tetapi kemudian muncul semula selepas beberapa saat. Pesakit mengalami kelesuan yang teruk.

Terdapat bradikardia, pekak bunyi jantung, tekanan darah rendah. Lapisan berwarna coklat kelihatan di lidah, kesan gigi kelihatan di sepanjang tepinya. Masalah pernafasan diperhatikan - ia menjadi sukar dan serak. Apabila penyakit itu berkembang, hati dan limpa membesar. Terdapat kecenderungan untuk sembelit, perut membengkak. Pesakit mungkin mempunyai status kepialu, iaitu gangguan kesedaran, kelesuan teruk, halusinasi, kecelaruan. Satu lagi manifestasi penyakit ini adalah kejutan toksik berjangkit..

Gejala demam kepialu pada orang dewasa dalam tempoh penyelesaian penyakit ini adalah seperti berikut: suhu badan turun dengan mendadak atau lisis dipercepat diperhatikan. Keterukan tanda-tanda mabuk berkurang - selera makan dan tidur dinormalisasi, kesejahteraan keseluruhan bertambah baik.

Pada sebahagian kecil pesakit - dari 3 hingga 10% - semasa pemulihan, penyakit berulang mungkin berlaku. Kambuh menunjukkan beberapa tanda: selera makan terganggu, kurangnya normalisasi ukuran hati dan limpa, demam kelas rendah, kelemahan. Gejala kambuh adalah sama dengan penyakit yang mendasari. Tetapi tempohnya kurang.

Sypny

Tifus bermula apabila suhu badan pesakit meningkat, tanda-tanda keracunan umum berkembang - menggigil, demam, sakit belakang, sakit kepala. Selepas beberapa hari, bintik-bintik muncul di kulit dalam bentuk ruam merah jambu. Bintik-bintik menutupi badan di bahagian atas badan, ketiak, tetapi tidak terdapat pada telapak tangan, muka dan telapak kaki. Pesakit dalam keadaan terencat akal, kadang-kadang jatuh koma. Dia menjadi tidak sesuai dengan ruang dan masa Suhu kekal sekitar 40 darjah terus-menerus, dan setelah dua minggu turun dengan mendadak. Suhu boleh turun sedikit dalam tempoh ini pada waktu pagi..

Selepas beberapa ketika, ruam menjadi lebih gelap, memperoleh penampilan makulopapular. Sekiranya penyakit ini teruk, ruam petechial dan hemorrhagic mungkin muncul. Splenomegali boleh berkembang. Dalam bentuk penyakit yang sangat teruk, hipotensi diperhatikan. Kemungkinan keruntuhan vaskular, tanda ensefalitis, kegagalan buah pinggang, radang paru-paru - semua tanda ini tidak baik dari segi prognosis.

Penyakit Brill-Zinsser adalah kambuh tifus yang lebih ringan. Keadaan ini dapat berkembang dengan latar belakang penurunan kekuatan pelindung bertahun-tahun setelah seseorang sakit pertama kali..

Dikembalikan

Gejala demam kambuh adalah berbeza. Ia bermula secara tiba-tiba. Dingin pendek digantikan oleh demam dan sakit kepala. Kesakitan muncul di otot dan sendi, suhu meningkat, nadi semakin cepat, kulit menjadi kering. Sistem saraf terjejas, selalunya dengan kecelaruan.

Ruam muncul di kulit, dalam beberapa kes penyakit kuning berkembang, hati dan limpa membesar. Dalam tempoh demam, jantung boleh terkena, radang paru-paru dan bronkitis berkembang. Keadaan ini boleh bertahan 2-6 hari. Selanjutnya, suhu menurun, keadaan pesakit bertambah baik. Tetapi selepas 4-8 hari, serangan seterusnya bermula lagi, dan gejalanya berulang. Jarang sekali penyakit ini hilang tanpa serangan berulang..

Dengan demam kutu yang berulang, 1-2 serangan berulang berlaku, dengan serangan kutu - empat atau lebih serangan.

Analisis dan diagnostik

Dalam proses mendiagnosis kepialu, kaedah penyelidikan klinikal umum digunakan. Analisis umum air kencing dan darah, kaedah penyelidikan biokimia, analisis cecair serebrospinal dilakukan. Sekiranya perlu, lakukan elektrokardiogram, ultrasound, sinar-x paru-paru.

Untuk diagnostik khusus, kaedah penyelidikan serologi digunakan. Analisis tifus dilakukan dengan kaedah bakteriologi dengan menyemai darah, tinja, air kencing pada media nutrien.

Ini juga harus memperhatikan hakikat bahawa bagi pekerja di kawasan tertentu, ujian darah untuk demam kepialu demi buku adalah wajib. Untuk menjalankan ujian sanksi, anda perlu menghubungi klinik di tempat kediaman.

Sebelum melakukan analisis sedemikian, anda tidak boleh minum ubat selama 3 hari, atau anda harus memberitahu doktor mengenai ubat-ubatan yang telah anda ambil. Lebih baik menderma darah ketika perut kosong, makan malam ringan pada waktu malam sebelum dianalisis. Anda tidak boleh mengambil alkohol sekurang-kurangnya dua hari sebelum ujian. Jangan merokok pada waktu pagi sebelum menderma darah.

Mengenai bagaimana mereka melakukan analisis untuk demam kepialu, jika ada penyakit yang dicurigai, penyakit itu segera dilakukan, karena beberapa hari setelah rawatan penyakit ini, patogen akan sulit untuk diasingkan. Sekiranya anda mengesyaki demam kepialu, jenis ujian berikut boleh dilakukan:

  • Analisis umum - semasa membuat diagnosis, darah diperiksa terlebih dahulu. Dengan bantuan analisis umum, secara tidak langsung dapat terjadi lesi bakteria (ini dibuktikan dengan leukopenia dan peningkatan ESR).
  • Ujian darah biokimia - semasa kajian ini, kehadiran protein dan kepekatannya ditentukan.
  • Pemeriksaan serologi - dalam proses kajian sedemikian, antigen terhadap Salmonella ditentukan jika 4-5 hari telah berlalu sejak masa jangkitan. Dengan demam kepialu, antigen O-, Vi- dan H ditentukan. Ujian Vidal digunakan untuk penyelidikan serologi.
  • Budaya bakteria - kultur bakteria ditanam berdasarkan nutrien. Walau bagaimanapun, ini adalah proses yang panjang - mikroflora tumbuh selama kira-kira 5 hari. Tetapi hasilnya membolehkan kita menentukan jenis bakteria dan memilih antibiotik yang paling berkesan untuk melawannya..
  • Reaksi pendarfluor imun - dengan pertolongannya, demam kepialu dapat dikesan pada peringkat awal. Untuk kajian ini, antibodi yang dilabelkan dengan bahan pendarfluor ditambahkan ke biomaterial. Dengan adanya antigen patogen, anda dapat melihat cahaya di bawah mikroskop.
  • Immunoassay - membolehkan anda menentukan antibodi dan antigen.

Rawatan typhus

Semasa merawat apa-apa jenis kepialu, penting untuk mendiagnosis dan mematuhi rejimen terapi yang ditetapkan oleh doktor. Pesakit demam kepialu harus dirawat secara rawat inap, di bawah pengawasan doktor. Rawatan kompleks dilakukan, dengan penggunaan ubat-ubatan, kepatuhan terhadap rejimen dan diet.

Apa itu demam kepialu, gejala dan rawatannya

Demam kepialu adalah penyakit berjangkit antroponotik akut yang disebabkan oleh salmonella typhi. Penyakit ini tersebar di seluruh dunia, tetapi wabak kepialu paling sering terjadi di negara-negara dengan iklim panas dan keadaan kebersihan yang buruk (kekurangan atau kualiti bekalan air dan sanitasi terpusat).

Pada masa ini, di dunia setiap tahun terdapat sekitar 16 juta kes demam kepialu. Dari jumlah tersebut, lebih daripada 600 ribu kes penyakit ini membawa maut.

Di negara-negara dengan ekonomi maju dan taraf hidup yang tinggi, penyakit ini jarang terjadi dan, sebagai peraturan, dalam bentuk wabak terpencil. Di wilayah Persekutuan Rusia, salmonella kepialu paling sering dijumpai di Dagestan dan Chechnya.

Demam kepialu - apa itu

Demam kepialu adalah penyakit antroponotik, yang dimanifestasikan oleh perkembangan sindrom demam yang ketara, gejala mabuk umum, sindrom hepatolienal, serta ruam roseolus dan perubahan spesifik dalam usus (luka ulseratif struktur limfoid pada usus kecil).

Dari segi etiologi, ciri epidemiologi, patogenesis perkembangan dan gejala klinikal, penyakit ini sangat serupa dengan kumpulan paratyphoid. Demam kepialu dan demam paratyphoid jenis A, B dan C membentuk kelas patologi tifoid paratyphoid. Untuk masa yang lama, demam paratyphoid bahkan digambarkan sebagai bentuk demam tifoid ringan dengan gambaran klinikal yang terhapus..

Mengikut klasifikasi ICD10, demam tifus dan paratyphoid dikelaskan sebagai A01. Kod demam kepialu mengikut ICD10 - A01.0.

Demam kepialu - agen penyebabnya

Demam kepialu disebabkan oleh kepialu Salmonella, yang tergolong dalam genus Salmonella dan tergolong dalam keluarga enterobakteria usus..

Kepialu salmonella mampu bertahan pada suhu rendah, tetapi sangat sensitif terhadap panas. Suhu 60 darjah membunuh salmonella dalam setengah jam, dan apabila direbus, salmonella kepialu mati dalam beberapa saat.

Bagaimana anda boleh mendapat demam kepialu

Demam kepialu adalah jangkitan usus dan antropon yang khas (hanya manusia yang boleh bertindak sebagai sumber dan takungan semula jadi agen penyebab demam kepialu).

Bahaya epidemiologi ditimbulkan oleh kedua-dua pesakit dengan demam kepialu dan pembawa bakteria yang sihat..

Penyakit ini dicirikan oleh musim musiman-musim luruh yang ketara. Demam kepialu paling kerap berlaku pada pesakit berusia lima belas hingga empat puluh lima tahun.

Laluan utama penularan demam kepialu adalah fecal-oral. Kolektif kanak-kanak juga dapat menerapkan mekanisme hubungan rumah tangga untuk penyebaran Salmonella (mainan biasa).

Pesakit atau pembawa mengeluarkan Salmonella dalam tinja dan dalam air kencing (dalam jumlah kecil). Bakteria mula aktif melepaskan diri ke persekitaran dari hari ketujuh penyakit ini.

Seseorang mempunyai tahap kerentanan tinggi terhadap salmonella kepialu.

Selepas jangkitan yang dipindahkan, imuniti stabil terbentuk. Dalam kes terpencil, demam kepialu berulang direkodkan.

Bentuk penyakit

Berdasarkan gambaran klinikal, penyakit ini terbahagi kepada yang berikut:

  • biasanya;
  • atipikal (terhapus, abortif, pesakit luar, ia juga termasuk bentuk yang jarang berlaku - pneumotif, meningotif, nefrotiphs, colotiphs, typhoid gastroenteritis).

Patologi boleh menjadi akut dan berlanjutan dengan eksaserbasi dan tempoh kambuh.

Keterukan jangkitan boleh ringan, sederhana, atau parah. Bergantung pada kehadiran komplikasi, penyakit ini boleh menjadi tidak rumit atau rumit. Komplikasi jangkitan boleh berlaku:

  • spesifik (berlakunya perforasi usus dengan pendarahan, kejutan, dll.);
  • tidak spesifik (berlakunya radang paru-paru, beguk, kolesistitis, tromboflebitis, orkitis, dll.)

Baca juga mengenai topik ini

Patogenesis perkembangan demam kepialu

Demam kepialu adalah jangkitan dengan kitaran tertentu dan perkembangan perubahan patofisiologi tertentu. Sejak Salmonella memasuki tubuh melalui mulut, selaput lendir saluran pencernaan berfungsi sebagai pintu masuk jangkitan. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh kesan bakteria dari jus gastrik, apabila salmonella ditelan dalam jumlah kecil, patogen dapat mati tanpa menyebabkan perkembangan penyakit ini.

Sekiranya Salmonella memasuki usus kecil, ia mula aktif membiak dan menjadi tetap di struktur limfoid usus kecil dan terkumpul di kelenjar getah bening rongga perut. Kemasukan Salmonella ke dalam formasi limfoid usus disertai dengan perkembangan limfangitis, adenitis mesenterik, keradangan pada bahagian kecil dan, kadang-kadang di usus besar.

Kerana aktiviti fagosit sel leukosit, sebahagian daripada patogen mati, sambil melepaskan endotoksin dan menyebabkan keracunan yang teruk. Pada peringkat ini, simptomologi klinikal demam kepialu berkembang: demam, kelemahan, mengantuk, kelesuan, pucat dan sianosis kulit, bradikardia, sembelit, kerana paresis otot usus, dll..

Tempoh penyakit ini boleh berlangsung dari lima hingga tujuh hari. Pada masa yang sama, sebahagian daripada patogen terus berkembang biak secara aktif di kelenjar getah bening rongga perut, mengekalkan aliran Salmonella yang berterusan ke aliran darah dan perkembangan keradangan teruk pembentukan limfoid usus dari jenis "pembengkakan otak".

Dengan latar belakang bakteremia berterusan, organ dalaman terjejas (tisu hati, ginjal, limpa, sumsum tulang). Proses ini dicirikan oleh penampilan granuloma keradangan spesifik di dalamnya, serta perkembangan neurotoksikosis dan hepatosplenomegali (pembesaran hati dan limpa).

Juga, badan mula aktif mensintesis antibodi kepada salmonella dan kepekaan pesakit berkembang, yang ditunjukkan oleh kemunculan ruam tertentu. Ruam dengan demam kepialu adalah fokus keradangan hiperergik di tempat-tempat pengumpulan patogen terbesar di saluran kulit.

Dengan penembusan bakteria berulang ke dalam usus, reaksi anafilaksis berkembang dengan nekrosis tisu limfatik.

Keterukan bakteremia menurun hanya pada minggu ke-3 penyakit ini. Dalam kes ini, keradangan pada organ berterusan, dan proses penolakan kawasan nekrosis di usus bermula, dengan pembentukan ulser dalam. Pada peringkat penyakit ini, terdapat risiko tertinggi mengalami komplikasi teruk: perforasi ulser usus, pendarahan dan peritonitis..

Menjelang akhir minggu keempat, intensiti peredaran bakteria dalam darah mencapai tahap minimum, suhu badan dinormalisasi dan keparahan sindrom mabuk berkurang.

Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, salmonella kepialu dapat bertahan dalam monosit, yang menyebabkan kambuh jauh atau pemburukan penyakit. Kemungkinan juga berlakunya fokus bakteria sekunder (pyelitis, kolesistitis, dll.) Disebabkan oleh penembusan bakteria ke dalam sistem empedu dan saluran kencing..

Gejala Demam Kepialu

Tempoh inkubasi untuk salmonella kepialu berkisar antara tiga hari hingga dua puluh satu hari (dalam kebanyakan kes, dari sembilan hingga empat belas hari). Dalam tempoh manifestasi awal, pesakit mempunyai gejala mabuk umum: mual, kehilangan selera makan, kelemahan, mudah marah, sakit kepala. Dalam beberapa kes, penyakit ini dapat bermula secara akut, dengan kenaikan suhu yang tajam dan mabuk yang teruk.

Dengan permulaan yang beransur-ansur, demam perlahan. Kenaikan suhu maksimum (hingga empat puluh darjah) diperhatikan pada hari kelima atau ketujuh penyakit ini. Pada pesakit dengan permulaan akut, mabuk yang teruk dan demam tinggi mungkin berlaku pada hari kedua penyakit ini..

Kerosakan pada sistem kardiovaskular disertai dengan penurunan tekanan darah dan penurunan degupan jantung (bradyarrhythmia).

Pesakit sering bimbang dengan penampilan batuk, hidung tersumbat. Pada auskultasi paru-paru, sekumpulan rales kering yang tersebar dapat didengar.

Lidah dengan demam kepialu

Dicirikan oleh penebalan lidah, penampilan di atasnya terdapat kesan gigi yang jelas dan plak kelabu. Pada masa yang sama, tidak ada plak di hujung dan tepi lidah dan warna merah terang mereka menarik perhatian..

Terdapat hiperemia sederhana pada faring, amandel membesar..

Pada palpasi perut, terdapat pembengkakan yang kuat, kemunculan gegaran sonor kasar di kawasan iliaka. Palpasi pada perut terasa sakit.

Pesakit bimbang akan sakit perut yang teruk (manifestasi ileitis dan adenitis mesenterik), sembelit, mual, muntah, kelemahan teruk. Oliguria berkembang secara beransur-ansur (penurunan jumlah kencing).

Dalam beberapa kes, bisul kecil mungkin muncul di lengkungan palatine (tanda-tanda angina Duguet). Menjelang hari kesepuluh penyakit, kebanyakan pesakit mengalami ruam kemerahan dengan warna merah muda, menutupi perut, dada bawah dan, kadang-kadang, anggota badan.

Ruam berlangsung dari tiga hingga lima hari, setelah hilang, pigmentasi kulit yang lemah masih ada. Pada masa akan datang, ada kemungkinan untuk menambahkan elemen baru. Pada kebanyakan pesakit, kulit kaki dan telapak tangan memperoleh warna kekuningan yang jelas (penyakit kuning dikaitkan dengan hiperkromia karotena endogen pada kulit, kerana pelanggaran penukaran karotena menjadi vitamin A).