Disbiosis usus pada bayi, gejala dan langkah-langkah untuk menghilangkannya

Mungkin tidak ada ibu yang belum mendengar mengenai dysbiosis usus pada bayi. Diagnosis seperti itu diberikan kepada hampir setiap bayi, hanya 10% bayi yang baru lahir tidak menghadapi masalah gangguan mikroflora. Mengapa keadaan ini merupakan varian norma? Cara menentukan dysbiosis usus pada bayi dan langkah-langkah apa yang boleh diambil untuk membetulkannya?

Kadang-kadang terdapat kekeliruan dengan istilah "dysbiosis" dan "dysbiosis". Sebenarnya, ini hampir sama dengan sinonim, tetapi konsep kedua lebih luas. Dysbiosis bermaksud ketidakseimbangan hanya mikroflora sebatian bakteria, dan dysbiosis bermaksud ketidakseimbangan keseluruhan mikroflora. Oleh itu, lebih tepat untuk membicarakan dysbiosis, kerana flora usus tidak hanya diwakili oleh bakteria.

Apa itu dysbiosis usus (dysbiosis)?

Di usus orang yang sihat, terdapat triliunan mikroorganisma yang berbeza: kebanyakannya bakteria, tetapi ada juga ragi, virus, dan protozoa. Bakteria tidak hanya tinggal di sana dengan damai, tetapi membawa manfaat: mereka turut serta dalam sistem kekebalan tubuh, membantu menyerap nutrien, meneutralkan racun, menghasilkan vitamin, dan menghalang pertumbuhan flora berbahaya. Mikroba "baik" adalah bifidobacteria dan lactobacilli. Selebihnya mikroorganisma yang tinggal di usus tidak berbahaya atau oportunistik. Yang terakhir, dalam keadaan tertentu, boleh menyebabkan penyakit..

Dysbiosis adalah pelanggaran keadaan mikroflora normal dan nisbah komponen individu. Dengan kata lain, terdapat lebih sedikit bakteria bermanfaat, dan mikroba oportunistik dan berbahaya membiak secara intensif. Ini ditunjukkan oleh tanda-tanda gangguan pencernaan (dan bukan sahaja). Organisme bayi sangat rentan terhadap dysbiosis, dan ada penjelasan untuk ini..

Semasa bayi dalam kandungan, usus dia steril. Dalam proses kelahiran, melalui saluran kelahiran, bayi pertama kali "berkenalan" dengan mikroba. Pada hari-hari berikutnya, bakteria terus menjajah usus bayi yang baru lahir. Mereka memasuki badan remah terutamanya dengan susu ibu, dan bahkan jika bersentuhan dengan kulit ibu, dengan benda-benda di sekitarnya.

Komposisi mikroflora yang kurang lebih normal dibuat pada akhir minggu pertama kehidupan dan akhirnya stabil sekitar satu tahun. Oleh itu, sehingga hari ketujuh, dysbiosis adalah fenomena fisiologi. Mereka menyebutnya - sementara, iaitu sementara. Sekiranya pada hari-hari pertama kehidupan bayi kerap membuang air besar, anda tidak boleh membunyikan penggera - tentu saja, dengan syarat bayi yang baru lahir berasa sihat, aktif memberi makan dan menambah berat badan.

Malangnya, dysbiosis usus sementara (dysbiosis) pada kanak-kanak sering berubah menjadi benar. Mereka bercakap tentangnya apabila tanda-tanda gangguan pencernaan tidak hilang seminggu selepas kelahiran atau berkembang lebih jauh dengan latar belakang kesejahteraan lengkap.

Disbiosis sejati tidak timbul dari awal, walaupun tidak selalu mungkin untuk menentukan penyebabnya dengan tepat. Telah diketahui bahawa ketidakseimbangan mikroflora pada bayi dipromosikan oleh:

  • Pramatang. Tubuh bayi yang dilahirkan lebih awal tidak dapat disesuaikan dengan keadaan dunia luar, sistem ketahanan bayi seperti itu sangat lemah.
  • Makanan buatan. Tidak ada makanan yang lebih baik untuk bayi baru lahir daripada susu ibu. Dengan itu, lacto- dan bifidobacteria dan antibodi berguna memasuki tubuh bayi, yang membentuk komposisi mikroflora yang sihat dan tahan terhadap pengaruh buruk. Sekiranya, atas sebab tertentu, penyusuan susu ibu tidak mungkin dilakukan, kanak-kanak kehilangan perlindungan semula jadi, dan latar belakang ini disbiosis sering timbul.
  • Penyakit berjangkit - pada bayi dan juga ibu. Mereka menekan sistem imun dan memprovokasi pembiakan flora berbahaya di dalam usus..
  • Mengambil antibiotik. Kebetulan kerana kelahiran yang rumit, jangkitan dan sebab-sebab lain, seorang ibu muda terpaksa mengambil ubat antibakteria. Kadang kala anda harus menyerahkannya kepada bayi. Antibiotik adalah penemuan ubat yang paling hebat, tetapi mempunyai kesan sampingan. Bersama dengan patogen, mereka juga membunuh flora usus yang sihat, yang menyebabkan dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi baru lahir.
  • Pengasingan dari ibu pada hari-hari pertama kehidupan. Hubungan berterusan dengan ibu sangat penting untuk pembentukan mikroflora "betul" dan imuniti bayi. Dan ini bukan hanya mengenai penyusuan susu ibu, walaupun terutama mengenai hal itu - pelekatan awal pada payudara adalah prasyarat untuk pembentukan perlindungan imun. Tetapi hubungan itu sendiri penting. Berdekatan dengan ibu membantu mengatur metabolisme dan proses penting lain [1].

Gejala dan tanda-tanda dysbiosis usus (dysbiosis) pada kanak-kanak di bawah satu tahun

Perubahan komposisi mikroflora usus dapat dikesan dengan kaedah makmal. Tetapi ujian seperti ini, tentu saja, bukan untuk semua bayi, tetapi hanya untuk mereka yang mempunyai tanda-tanda dysbiosis. Untuk mengenal pasti pelanggaran pada waktunya, ibu harus ingat bagaimana dysbiosis usus (dysbiosis) menampakkan dirinya pada anak-anak. Gejala berikut mesti memberi amaran kepada anda:

  • Kolik. Hampir semua bayi yang berumur antara 1 hingga 3 bulan menderita sakit perut yang disebabkan oleh pergerakan gastrousus yang tidak sempurna. Tetapi dengan dysbiosis, kolik biasanya lebih teruk dan tempoh ini berlangsung lebih lama..
  • Keresahan. Kerana sakit perut, bayi menangis, kurang tidur, sering terbangun.
  • Perut kembung. Gangguan pencernaan menyebabkan proses penapaian, pengumpulan gas di dalam usus. Ini ditunjukkan dengan kembung dan kesakitan..
  • Regurgitasi dan muntah. Sekiranya, dalam beberapa minit selepas memberi makan, bayi secara berkala "memberi" sedikit susu atau formula, ini adalah perkara biasa dan tidak ada yang perlu dibimbangkan. Tetapi jika regurgitasi diulang terlalu kerap dan jumlahnya melebihi yang dibenarkan, ini adalah alasan untuk mengesyaki dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi.
  • Cirit-birit. Kebiasaannya, bayi boleh mempunyai najis selepas setiap kali makan. Ia mempunyai konsistensi yang seragam, warna kekuningan, tanpa bau yang tidak menyenangkan. Pada kanak-kanak yang diberi makanan buatan, pergerakan usus berlaku lebih jarang - 1-3 kali sehari. Buang longgar yang kerap (lebih daripada 12 kali sehari) dengan zarah makanan yang tidak dicerna, campuran busa dan lendir, dengan bau yang tidak menyenangkan - ini adalah cirit-birit, yang sangat kerap menyertai ketidakseimbangan mikroflora.
  • Sembelit Sekiranya keseimbangan mikroflora usus terganggu, gambar sebaliknya kadang-kadang diperhatikan: najis terlalu jarang (sekali setiap 2-3 hari atau kurang), kesukaran mengosongkan usus.
  • Pergerakan usus yang tidak teratur. Dengan dysbiosis (dysbiosis) usus pada bayi, sembelit sering diselingi dengan cirit-birit.
  • Perubahan sifat pergerakan usus. Warna hijau najis, busuk tajam atau bau masam, kehadiran sejumlah besar lendir, busa, serpihan di dalamnya, walaupun tidak ada cirit-birit, menunjukkan bahawa tidak semuanya sesuai dengan mikroflora.
  • Manifestasi kulit. Kadang-kadang dengan dysbiosis pada bayi, anda dapat melihat ruam di pipi, kawasan kering dan bersisik pada siku dan lutut, retakan di sudut mulut. Semua ini adalah akibat kekurangan vitamin dan mineral..

Rawatan dysbiosis usus (dysbiosis) pada kanak-kanak: kita menghilangkan gejala dan penyebabnya

Disbiosis usus tidak dianggap sebagai penyakit, jadi tidak sepenuhnya betul untuk membicarakan rawatannya. Sebaliknya, ini mengenai pembetulan mikroflora. Cabarannya adalah untuk:

  • untuk mengurangkan bilangan mikroorganisma berbahaya dan oportunistik;
  • untuk mengisi usus dengan bakteria bermanfaat, menolong mereka, mewujudkan keadaan yang sesuai untuk pertumbuhan;
  • meningkatkan pencernaan bayi;
  • elakkan kemungkinan ketidakseimbangan mikroflora pada masa akan datang.

Untuk mencapai semua matlamat ini, anda perlu bertindak secara bersepadu. Pertama sekali, anda harus berjumpa dengan pakar pediatrik. Seorang pakar pediatrik yang kompeten akan menetapkan ujian (coprogram, pemeriksaan bakteriologi tinja) dan, jika hasilnya mengesahkan dysbiosis, mengembangkan program pembetulan. Kemungkinan besar, ia akan merangkumi aktiviti berikut (atau sebahagian daripadanya).

Preskripsi agen antibakteria. Tugas utama ketika membetulkan mikroflora adalah untuk melambatkan pertumbuhan mikroba berbahaya. Sekiranya analisis menunjukkan bahawa jumlah mereka jauh lebih tinggi daripada yang biasa, doktor mungkin menetapkan bakteriofag. Ini adalah "pendahulu" antibiotik, virus yang meresap ke dalam sel-sel jenis bakteria tertentu (ada "pembunuh" staphylococci, streptococci dan lain-lain) dan memusnahkannya. Antibiotik untuk dysbiosis jarang diresepkan dan hanya apabila ada alasan yang baik untuk ini, seperti jangkitan usus.

Probiotik dan prebiotik. Mereka sering keliru kerana persamaan nama. Kegagalan untuk memahami perbezaannya membawa kepada kenyataan bahawa ibu bapa kadang-kadang tidak tahu apa maksud memilih untuk membetulkan mikroflora pada bayi. Sebenarnya, anda memerlukan kedua-duanya. Prebiotik adalah bahan yang merangsang pertumbuhan flora bermanfaat di dalam usus. Banyak dari mereka terdapat dalam makanan. Terdapat juga suplemen prebiotik khas.

Bagi probiotik, mereka adalah budaya hidup mikroorganisma "baik" - bifidobacteria dan / atau lactobacilli. Dana ini membantu bukan sahaja mencegah dysbiosis, tetapi juga menyelamatkan bayi dari manifestasi gangguan yang sudah ada. Lebih baik menggunakan probiotik yang mengandungi kedua-dua jenis bakteria (lacto- dan bifido-): maka kesannya akan menjadi kompleks. Bermakna dilepaskan dalam bentuk kering dan cair. Bagi bayi, lebih senang menggunakan bentuk titisan.

Sorben. Dengan ketidakseimbangan mikroflora, pencernaan terganggu, dan toksin terbentuk di usus, yang sorben mengikat dan mengeluarkan dari saluran pencernaan.

Pemeriksaan mikrobiologi tinja untuk dysbiosis adalah salah satu ujian yang paling popular dalam amalan pediatrik. Tetapi tidak semua pakar menganggapnya bermaklumat. Maksudnya adalah terlalu banyak syarat yang mempengaruhi hasilnya, dan data tidak selalu dapat dianggap objektif. Oleh itu, doktor yang berpengalaman dipandu terutamanya oleh gejala dan merawat anak, dan bukan "ujian". Peranan penting penyelidikan makmal adalah bahawa ia membolehkan anda menentukan mikrob berbahaya dalam usus yang paling banyak.

Enzim. Tugas mereka adalah untuk membantu sistem pencernaan rapuh bayi mengatasi kerosakan protein, lemak dan karbohidrat..

Bermakna untuk menormalkan motilitas gastrointestinal. Mereka melegakan bayi dari sembelit dan cirit-birit, membantu mengurangkan gas dan kolik.

Pemakanan yang betul memainkan peranan besar dalam membetulkan manifestasi dysbiosis. Susu ibu adalah jenis makanan terbaik untuk bayi sejak lahir hingga satu tahun: ia tidak hanya diserap dengan baik, tetapi juga mengandungi faktor pelindung yang menjadi asas kepada imuniti bayi yang kuat. Malangnya, tidak setiap ibu berpeluang menyusukan bayinya. Sekiranya berlaku penyusuan susu ibu adalah mustahil, adalah penting untuk memilih formula susu yang betul dan menyesuaikan diet. Anda tidak boleh meningkatkan bahagian atau kepekatan anda, walaupun bayi anda nampaknya berat badan anda bertambah buruk. Pantau reaksi anak terhadap formula: jika menyebabkan alahan atau gangguan pencernaan, ada baiknya memilih yang lain.

Anda harus berhati-hati semasa memperkenalkan makanan pelengkap. Sehingga 6 bulan, satu-satunya makanan untuk bayi adalah susu ibu atau susu formula yang disesuaikan. Tambahkan makanan baru ke dalam diet secara beransur-ansur, awasi reaksi dengan teliti.

Bayi yang menyusu adalah makhluk kecil dan tidak berdaya, dan kesihatannya bergantung sepenuhnya kepada mereka yang dekat dengannya. Hanya seorang ibu (dan, mungkin, doktor keluarga yang berpengalaman dan sensitif) yang tahu apa yang baik untuk seorang anak. Dalam soal membetulkan dysbiosis, seseorang tidak boleh bergantung pada pendapat secara rawak, dan pemilihan kaedah mesti dilakukan dengan sengaja. Probiotik dengan komposisi kompleks - penyelesaian optimum untuk memulihkan mikroflora yang terganggu.

Gejala dan rawatan dysbiosis pada bayi

Masalah dengan perut pada bayi tidak jarang berlaku, kerana dysbiosis pada bayi berlaku pada satu tahap atau yang lain pada hampir semua kanak-kanak. Lebih kerap perut mengganggu bayi pramatang, bayi lemah, dan juga bayi yang diberi susu botol.

Apa itu dysbiosis

Sebilangan besar bakteria hidup dan membiak di usus manusia. Biasanya, mereka tidak membahayakan seseorang. Lebih-lebih lagi, kehadiran mereka diperlukan untuk fungsi normal usus dan badan secara keseluruhan..

Dysbacteriosis adalah fenomena di mana keadaan diciptakan di dalam usus yang memungkinkan pembiakan mikroflora patogenik secara aktif. Dengan kata lain, ini adalah pelanggaran keharmonian mikroflora usus, yang menyebabkan gejala yang agak tidak menyenangkan bagi seseorang..

Adakah dysbiosis berbahaya bagi bayi

Adakah saya perlu bercakap mengenai dysbiosis pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan sebagai penyakit? Soalan ini tetap terbuka dalam perubatan moden. Ramai pakar mengaitkannya dengan keadaan khas yang memerlukan pembetulan..

Dysbacteriosis pada bayi ditunjukkan oleh banyak masalah, seperti sembelit, cirit-birit, ruam alergi, dan lain-lain. Gejala ini, sebenarnya, mengganggu bayi. Seperti yang anda ketahui, bukan sahaja pencernaan yang normal bergantung pada keadaan usus, tetapi juga kesejahteraan bayi secara keseluruhan, dan juga kekebalannya..

Ketidakseimbangan flora usus melemahkan pertahanan tubuh anak, menjadikannya rentan terhadap jangkitan virus.

Cara mengenali dysbiosis pada bayi

Ibu bapa yang berwaspada dapat mengenali gejala pertama dengan mudah. Tanda-tanda utama dysbiosis pada kanak-kanak: cirit-birit, kegelisahan, masalah tidur, air mata, kecenderungan manifestasi dermatitis alergi, ruam. Gejala di atas bukanlah alasan untuk diagnosis, tetapi sekurang-kurangnya mereka harus memberi amaran kepada ibu bapa.

Gejala khas dysbiosis:

  1. kembung perut;
  2. kulit pucat;
  3. kelesuan;
  4. kurang selera makan;
  5. serangan kolik yang kerap;
  6. sakit di perut;
  7. kulit kering;
  8. manifestasi dermatitis alahan yang kerap, ruam;
  9. mudah marah;
  10. sariawan di mulut, stomatitis;
  11. sembelit;
  12. cirit-birit selama lebih dari 3 hari;
  13. muntah, mual, regurgitasi yang kerap dan banyak;
  14. kenaikan berat badan yang lemah;
  15. lendir hijau pada tinja bayi, kekotoran darah, busa.

Perlu diingat bahawa dengan pengenalan makanan pelengkap, perubahan sementara dalam konsistensi tinja anak, kekerapan buang air besar, penampilan lendir hijau, cirit-birit, dan ruam alergi mungkin terjadi. Keadaan seperti itu dalam kebanyakan kes tidak memerlukan rawatan khas, semuanya akan hilang dengan sendirinya. Sekiranya tidak, anda perlu mencari punca gangguan tersebut..

Jangan ubat sendiri. Sekiranya anda mengalami sebarang gejala, anda harus menghubungi doktor yang memerhatikan kanak-kanak itu. Setelah memeriksa semua simptom, doktor akan membuat diagnosis.

Apakah sebab-sebab pelanggaran mikroflora usus

Penyebab dysbiosis pada bayi adalah seperti berikut:

  • masalah kesihatan ibu semasa mengandung;
  • patologi semasa melahirkan anak;
  • pelbagai jangkitan;
  • ketidakmatangan fisiologi saluran gastrointestinal kanak-kanak sehingga setahun;
  • kekurangan imuniti primer;
  • memberi makan awal kanak-kanak dengan produk tenusu, makanan buatan;
  • lampiran lewat pada payudara;
  • penggunaan ubat hormon, antibiotik;
  • keadaan sosio-psikologi yang tertekan dan / atau tidak menyenangkan di mana kanak-kanak itu berada.

Kaedah untuk mendiagnosis dysbiosis

Tentukan ketidakseimbangan mikroflora usus menggunakan analisis tinja.

Sebelum menyumbangkan tinja untuk dianalisis, berjumpa dengan doktor anda mengenai kesesuaian kajian sedemikian. Tafsiran keputusan ujian yang diperoleh juga harus dilakukan oleh doktor anda..

Di makmal, kajian berikut dilakukan:

  1. Coprogram. Mendedahkan tahap pencernaan makanan oleh usus. Juga membantu mengesan tanda-tanda keradangan pada saluran pencernaan.
  2. Tangki pembenihan najis. Mendedahkan tahap pembentukan flora usus patogen.
  3. Menyemai najis untuk disbiosis. Mendedahkan peratusan nisbah komponen mikroflora patogen dan normal.

Nampaknya, apa yang sukar untuk mengumpulkan najis bayi untuk dianalisis? Agar hasil kajian dapat dipercayai, ia mesti dilakukan dengan betul..

Untuk mengumpulkan tinja untuk analisis dengan betul, peraturan berikut harus dipatuhi:

  • sebelum mengumpulkan najis untuk dianalisis, kanak-kanak harus dicuci dan memakai seluar dalam yang bersih, lebih baik menggunakan lampin, lampin buatan sendiri (tidak boleh pakai);
  • penyimpanan jangka panjang bahan yang dikumpulkan pada suhu bilik tidak boleh diterima;
  • lebih baik jika bekas plastik steril yang dibeli dari farmasi digunakan untuk mengumpulkan najis;
  • jika anak makan campuran yang mengandungi prebiotik dan probiotik, sebelum mengumpulkan bahan ujian, mereka mesti dibatalkan beberapa hari sebelum tinja dihantar untuk analisis.

Rawatan dysbiosis pada bayi

Ibu bapa tidak perlu takut dengan diagnosis ini, kerana perubatan moden tahu bagaimana merawat dysbiosis pada bayi..

Akan lebih mudah dan cepat untuk menyembuhkan dysbiosis pada bayi dengan menentukan sebab-sebab kejadiannya. Ibu bapa yang telah menemui tanda-tanda pelanggaran mikroflora usus pada anak-anak mereka harus segera berjumpa doktor keluarga. Dialah yang akan memberi rawatan yang betul dalam kes anda yang spesifik..

Doktor (dan bukan anda sendiri) yang mesti menentukan sebabnya dan memberi anda cadangan praktikal untuk menghapuskannya..

Taktik rawatan dysbiosis

Sebagai peraturan, rawatan dysbiosis cukup lama. Kami memerlukan ubat khas yang mengandungi lacto - dan bifidobacteria hidup. Doktor menetapkan rejimen rawatan, dia juga memerhatikan anak dan menyesuaikan terapi yang bertujuan untuk memulihkan mikroflora usus normal. Sebagai contoh, pengambilan ubat "Linex" boleh berlangsung dari 5 hingga 7 hari, selepas itu peningkatan yang ketara biasanya diperhatikan. Sekiranya perlu, doktor akan menyesuaikan rejimen rawatan.

Pertama, doktor akan menetapkan ubat-ubatan yang membunuh bakteria patogen. Secara selari, sorben diresepkan untuk membuang toksin dari badan. Dan pada masa akan datang, taktik rawatan akan bertujuan untuk menjajah usus dengan lacto- dan bifidobacteria yang berguna dengan bantuan ubat-ubatan dan campuran susu. Untuk menjaga kesihatan usus, disarankan agar semua anggota keluarga menjaga gaya hidup sihat dalam semua manifestasi..

Sekiranya anak di atas masih diberi susu ibu, syarat yang diperlukan adalah normalisasi pemakanan ibu yang menyusu. Anda harus mengambil lebih banyak produk susu yang ditapai, meninggalkan makanan yang disebut "sampah": sosej, sosej, mayonis, saus tomat, jus dalam beg, minuman berkarbonat, kerepek, dll..

Sekiranya anda sudah memperkenalkan makanan pelengkap, anda semestinya memberi produk susu masam kepada bayi setiap hari.

Rawatan dysbiosis dengan ubat-ubatan

Untuk rawatan dysbiosis dalam amalan perubatan moden, sediaan laktulosa banyak digunakan dengan pelbagai nama komersial. Mereka benar-benar selamat untuk kesihatan kanak-kanak dan boleh diterima oleh mereka..

Amalan yang biasa dilakukan adalah menetapkan rawatan dengan Linex, yang mengandungi bakteria yang memulihkan mikroflora usus normal.

Ubat Linex banyak digunakan untuk merawat dysbiosis pada kanak-kanak di bawah umur 2 tahun. Semasa menggunakannya untuk merawat bayi baru lahir dan bayi, pertama-tama anda perlu membuka kapsul, kemudian campurkan isinya dengan sedikit air. Juga "Linex" digunakan untuk pencegahan dysbiosis semasa rawatan antibiotik.

Selalunya, untuk rawatan dysbiosis pada bayi, mereka menggunakan: bakteriofag, probiotik, "Acipol", "Linex", "Enterol", bifidumbacterin, bifiform dan lain-lain.

Persediaan ini mengandungi bakteria bermanfaat, mikroorganisma untuk pemulihan mikroflora usus positif, serta vitamin yang diperlukan untuk mengekalkan imuniti.

Pencegahan dysbiosis pada bayi

Sekiranya terdapat risiko dysbiosis usus, disarankan untuk mengambil langkah pencegahan.

Menetapkan kursus rawatan antibiotik untuk mencegah dysbiosis, doktor biasanya menetapkan ubat selari yang memulihkan mikroflora usus (Linex, sirap laktulosa, dll.).

Selalunya doktor menetapkan ubat "Linex" untuk pencegahan dysbiosis dari hari-hari pertama kehidupan bayi. Perkara ini berlaku terutamanya untuk kanak-kanak yang diberi susu formula. Biasanya ubat ini dapat diterima dengan baik, dari kesan sampingan dalam kes yang jarang berlaku, reaksi hipersensitiviti (ruam, cirit-birit, dll.) Mungkin berlaku, yang tidak menimbulkan bahaya. Dalam kes sedemikian, sebelum meneruskan rawatan dengan ubat ini, anda harus berjumpa doktor.

Overdosis ubat "Linex" adalah mungkin apabila dos yang ditunjukkan dalam arahan melebihi usia yang sepadan. Anda harus berhati-hati.

Langkah-langkah utama untuk pencegahan dysbiosis pada bayi:

  1. Lekapan awal pada payudara. Titisan kolostrum pertama yang memasuki mulut bayi menimbulkan pertahanan yang kuat untuk tubuhnya, menghuni usus dengan bakteria bermanfaat.
  2. Menyusu. Tetapi jangan putus asa untuk ibu bapa bayi yang diberi makan secara buatan. Pelbagai formula susu moden membolehkan anda memilih rejimen rawatan yang sesuai.
  3. Pemakanan sihat yang seimbang untuk ibu menyusu.
  4. Menjaga kesihatan ibu bapa pada peringkat perancangan dan semasa kehamilan. Perundingan dengan pakar sakit puan sebelum pembuahan tidak akan berlebihan. Semasa hamil, perlu menjalani pemeriksaan yang diperlukan tepat pada waktunya (sebelum waktu bersalin) dan, jika perlu, menjalani rawatan yang sesuai.
  5. Gaya hidup sihat ibu bapa dan anak-anak dalam semua manifestasi.

Menyahkod analisis untuk dysbiosis

Analisis tinja untuk pelanggaran mikroflora usus memberikan maklumat mengenai kehadiran bakteria tertentu.

Enterobacteriaceae. Mereka adalah sebahagian daripada flora patogen dan menyebabkan banyak penyakit, termasuk jangkitan usus. Ini termasuk salmonella, shigella (agen penyebab disentri);

E. coli (e, coli). Sebahagian daripada mikroflora normal usus manusia. Bakteria ini menimbulkan sejenis penghalang untuk masuknya perwakilan flora patogen ke dalam badan. Hal ini diperlukan untuk asimilasi kalsium dan zat besi oleh tubuh, mengambil bahagian dalam penghasilan vitamin kumpulan B. Kehadiran cacing di dalam badan dan parasit lain dapat dinyatakan dengan penurunan jumlah E. coli dalam analisis.

Pada kanak-kanak yang sihat, analisis tinja yang menunjukkan kehadiran Escherichia coli dalam lingkungan 107-108 CFU / g adalah norma..

Sebilangan enterobacteria (citrobacter, klebsiella, proteus, enterobacter), dengan penurunan imuniti manusia yang ketara, boleh mengganggu fungsi usus dengan ketara.

Klebsiella. Sebahagian daripada mikroflora patogen usus manusia (keluarga enterobacteriaceae). Boleh menyebabkan banyak penyakit saluran gastrousus manusia.

Enterobacteria negatif laktosa. Bakteria ini tergolong dalam mikroflora patogen. Biasanya - tidak lebih daripada 5% (104-105 - jumlah sederhana).

Lactobacillus. Penting untuk mikroflora usus yang sihat. Sekiranya bayi disusui, maka secara automatik dia akan menerimanya sehingga diperlukan dengan susu ibu. Bakteria asid laktik ini penting untuk pemecahan laktosa yang normal, serta untuk mengekalkan keasidan yang optimum dalam usus. Mempunyai fungsi pelindung yang penting.

Bifidobakteria. Diperlukan oleh badan untuk tahap yang sama dengan lactobacilli. Mereka diperlukan untuk mewujudkan keadaan negatif untuk perkembangan mikroflora patogen. Menguraikan analisis tinja untuk dysbiosis harus menunjukkan perkembangan populasi bifidobakteria - 95%. Penurunan bilangan mereka menunjukkan dysbiosis..

Ingat bahawa tafsiran keputusan ujian dilakukan oleh doktor yang merawat anda. Dia juga akan memberi anda rejimen rawatan yang sesuai..

Disbiosis usus pada bayi: jenis, gejala dan terapi

Mungkin, hampir setiap ibu tahu apa tidur malam dengan bayi yang menangis, lawatan ke doktor tanpa henti, percubaan sia-sia untuk mencari dan menghilangkan penyebab kolik, kegelisahan dan gangguan najis pada bayi. Dalam kalangan perubatan, terdapat pendapat yang bertentangan mengenai dysbiosis usus pada kanak-kanak. Contohnya, ramai doktor percaya bahawa keadaan ini tidak perlu dirawat sama sekali. Tetapi ini tidak memudahkan bayi dan ibunya. Kami akan berusaha untuk mengetahui bersama apa itu dysbiosis usus pada bayi, dan mencari kaedah berkesan untuk mengatasi gejala yang tidak menyenangkan.

Dalam kesusasteraan popular, bersama dengan istilah "dysbiosis", "dysbiosis" sering dijumpai. Ini adalah sinonim, tetapi definisi kedua lebih luas dan merangkumi yang pertama. Oleh itu, dengan membincangkan mengenai dysbiosis usus pada bayi baru lahir, kita akan menggunakan istilah "dysbiosis" kerana paling tepat menggambarkan inti pati fenomena.

Apa itu dysbiosis dan apa penyebabnya?

Menurut statistik, dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi adalah fenomena yang meluas: ia diperhatikan pada lebih daripada 90% kanak-kanak kecil [1]. Di satu pihak, jumlahnya menakutkan, bukan? Sebaliknya, mereka juga membuat anda berfikir: jika masalahnya berleluasa, adakah berbaloi untuk bercakap mengenai patologi?

Terutama bifidobakteria "hidup" dalam usus yang sihat. Tidak begitu banyak, tetapi sama pentingnya adalah lactobacilli. Sebagai tambahan, enterokocci, Escherichia coli dan sejumlah kecil (tidak lebih daripada 1% [2]) flora oportunistik (bakteria, ragi, protozoa) hidup di dalam usus. Keadaan di mana keseimbangan ini terganggu disebut dysbiosis. Pada masa yang sama, terdapat lebih sedikit bifidobacteria dan lactobacilli "baik", dan mikroba oportunis, sebaliknya, mula membiak secara intensif. Sekiranya dysbiosis tidak diperbetulkan, ia tidak hanya boleh menyebabkan gangguan pencernaan yang berfungsi, tetapi juga penyakit radang saluran gastrointestinal, gangguan metabolik, dan penurunan imuniti.

Dysbiosis boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi bayi dan anak yang baru lahir pada tahun pertama kehidupan sangat mudah terdedah. Ini dapat dijelaskan oleh ketidakmatangan sistem pelindung dan sebilangan besar faktor yang menyumbang kepada ketidakseimbangan flora usus pada bayi..

Jenis-jenis dysbiosis pada kanak-kanak

Doktor bercakap mengenai dua jenis dysbiosis pada bayi pada tahun pertama kehidupan - sementara dan benar. Apakah perbezaan antara mereka?

"Sementara" bermaksud "sementara". Jelas dari namanya sendiri bahawa tidak ada yang perlu dirisaukan. Keadaan ini berlaku pada semua bayi yang baru lahir dan tidak memerlukan rawatan. Semasa bayi berkembang di rahim ibu, usus dia steril, tidak ada mikroba yang berguna atau berbahaya di dalamnya. "Acquaintance" dengan mikroorganisma berlaku dalam proses kelahiran. Pada jam dan hari pertama selepas kelahiran, mikrob patogen bersyarat mendominasi flora. Dengan susu ibu, bifidobakteria dan lactobacilli berguna memasuki badan remah. Secara beransur-ansur terdapat semakin banyak dari mereka, mereka mula menguasai. Komposisi mikroflora dinormalisasi sepenuhnya kira-kira seminggu selepas kelahiran..

Tetapi ini adalah keadaan yang ideal ketika kelahiran tepat pada waktunya dan berlalu tanpa komplikasi, bayi dan ibu benar-benar sihat, bayi yang baru lahir segera dilekatkan pada payudara. Pada hakikatnya, malangnya, ini tidak selalu berlaku. Sekiranya faktor luaran mengganggu proses semula jadi perkembangan kanak-kanak pada minggu pertama atau kemudian, dysbiosis sementara sering berubah menjadi kenyataan. Keadaan ini tidak hilang dengan sendirinya dan memerlukan pembetulan..

Faktor yang menyumbang kepada perkembangan dysbiosis

Penyebab sebenar dysbiosis usus pada kanak-kanak hampir selalu mustahil untuk dijumpai. Biasanya pelbagai faktor berfungsi. Berisiko adalah kanak-kanak yang:

  • dilahirkan sebelum waktunya;
  • menerima makanan buatan (walaupun formula berkualiti tinggi yang diperkaya dengan prebiotik dan probiotik tidak menggantikan susu ibu);
  • dilahirkan akibat pembedahan caesar (bayi seperti itu tidak selalu disapukan pada payudara).

Perkembangan dysbiosis sejati difasilitasi oleh:

  • penyakit berjangkit (termasuk pada ibu);
  • mengambil antibiotik (seperti yang anda tahu, mereka memusnahkan bukan sahaja mikroba yang berbahaya, tetapi juga bermanfaat);
  • pemakanan yang tidak mencukupi atau tidak betul, kesilapan dalam pengenalan makanan pelengkap.

Tanda-tanda dysbiosis usus (dysbiosis) pada kanak-kanak

Bagaimana dysbiosis usus ditunjukkan pada kanak-kanak? Ibu dapat meneka bahawa bayi mempunyai keseimbangan mikroflora usus yang terganggu oleh ciri khasnya. Gejala yang paling biasa adalah:

  • Cirit-birit. Najisnya cair, berwarna kehijauan, dengan bau yang tidak menyenangkan, kekerapan buang air besar melebihi enam hingga tujuh kali sehari. Kadang kala lendir, busa, serpihan, zarah makanan yang tidak dicerna dapat dijumpai dalam tinja (jika makanan pelengkap sudah diperkenalkan). Harus dikatakan bahawa pada minggu pertama kehidupan, ketika komposisi mikroflora usus yang berterusan baru terbentuk, najis hijau kekuningan cair adalah norma. Oleh itu, jangan membunyikan penggera sebaik sahaja keluar dari hospital sekiranya tidak ada sebab lain yang perlu dikhawatirkan..
  • Sembelit. Pediatrik mengatakan bahawa bayi yang diberi susu botol harus mempunyai pergerakan usus setiap hari. Sekiranya ibu menyusukan bayi, kekerapan sekali setiap dua hari dianggap cukup diterima - tetapi hanya jika bayi merasa sihat, tidak menunjukkan tanda-tanda kesakitan dan kegelisahan. Apa-apa yang kurang biasa adalah sembelit. Sekiranya kesukaran dengan kerusi timbul lebih dari sekali atau dua kali, tetapi berlaku secara berkala, anda harus memikirkan tentang dysbiosis sebagai penyebab yang paling mungkin..
  • Cirit-birit dan sembelit bergantian. Pada bayi dengan dysbiosis, pergerakan usus sering tidak teratur..
  • Peningkatan pengeluaran gas dan sakit perut yang berkaitan. Kolik pada bayi berusia antara satu hingga tiga bulan sangat biasa. Tetapi jika mereka terlalu kuat, mungkin masalahnya adalah dysbiosis. Adalah mungkin untuk mengesyaki ketidakseimbangan mikroflora usus walaupun kolik berterusan setelah tiga bulan.
  • Kebimbangan, kurang tidur. Seorang bayi yang menyusu tidak dapat mengatakan bahawa dia sakit perut, tetapi seorang ibu dapat meneka ini dari menangis dan masalah tertidur.
  • Regurgitasi yang kerap dan banyak. Sekiranya selepas memberi makan sebahagian kecil makanan kembali, tidak ada yang perlu dibimbangkan. Regurgitasi pada bayi dianggap sebagai varian norma (untuk mencegah fenomena yang tidak menyenangkan, pakar pediatrik menasihatkan menjaga bayi dalam keadaan tegak selama beberapa minit setelah akhir penyusuan). Dengan dysbiosis, regurgitasi mungkin berlaku selepas setiap makan.
  • Pertambahan berat badan yang kecil. Dengan pemeriksaan dan penimbangan yang kerap, pakar pediatrik dapat menarik perhatian ibu kepada fakta bahawa bayi tidak pulih dengan baik. Sebab-sebab kenaikan berat badan yang perlahan adalah regurgitasi yang kerap dan gangguan penyerapan makanan dalam usus.

Manifestasi dysbiosis bergantung pada seberapa banyak keseimbangan flora usus terganggu. Pada peringkat awal, gejala terhad kepada gangguan usus. Kemudian, apabila terdapat lebih sedikit bakteria bermanfaat dan lebih berbahaya, disfungsi bahagian lain saluran gastrointestinal berlaku. Pada masa akan datang, jika anda tidak mengambil langkah-langkah, masalah kulit (kekeringan, pengelupasan, gatal-gatal), stomatitis, alahan mungkin muncul. Bayi menurunkan berat badan, mula kerap sakit. Semakin awal dysbiosis dikesan dan pembetulan dimulakan, semakin banyak peluang untuk pemulihan cepat..

Rawatan yang mungkin

Sebelum memulakan rawatan dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi, anda perlu memastikan bahawa bayi benar-benar mengalami ketidakseimbangan mikroflora. Bagaimana cara menentukan dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi? Untuk melakukan ini, doktor akan menawarkan lulus beberapa ujian:

  • coprogram - kajian makmal tinja, yang akan menilai fungsi sistem pencernaan, menentukan apakah ada proses keradangan;
  • kultur bakteria tinja - analisis yang memungkinkan untuk menentukan berapa banyak bilangan mikroorganisma oportunis melebihi norma.

Kadang kala penyelidikan tambahan dilakukan untuk menjelaskan diagnosis..

Sekiranya, berdasarkan gejala dan hasil ujian, doktor menentukan dysbiosis, dia akan menetapkan program pembetulan (tidak betul untuk membicarakan rawatan, kerana keadaan ini tidak dianggap sebagai penyakit). Langkah-langkah untuk membetulkan dysbiosis bertujuan untuk menyelesaikan beberapa masalah sekaligus:

  • memusnahkan mikrob patogen, meminimumkan bilangan mikroorganisma oportunistik;
  • mengisi usus dengan bakteria bermanfaat, menjadikan nisbahnya normal;
  • membuang toksin dari badan anak;
  • meningkatkan fungsi motor usus;
  • membantu sistem pencernaan rapuh bayi untuk memecahkan protein, lemak dan karbohidrat;
  • menetapkan pemakanan yang betul dan mencegah perkembangan dysbiosis pada masa akan datang.

Untuk mencapai tujuan ini, pakar pediatrik menetapkan kaedah yang berbeza. Sebilangan dari mereka bekerja dalam arah tertentu, sementara yang lain menyelesaikan pelbagai tugas pada masa yang sama. Jadi, bagaimana dysbiosis usus dirawat pada bayi??

  • Bakteriofag menekan pertumbuhan flora patogenik bersyarat. Produk ini mengandungi virus yang mempengaruhi jenis mikroorganisma tertentu. Untuk bakteria "baik", mereka sama sekali tidak berbahaya. Bakteriofag dipilih mengikut preskripsi pakar pediatrik, dengan mengambil kira keputusan ujian, kerana perkara utama adalah dengan tepat menentukan jenis mikroba yang perlu dimusnahkan.
  • Antibiotik diresepkan dalam kes yang luar biasa, hanya dengan dysbiosis yang sangat maju, apabila jangkitan usus muncul. Di sini juga, sangat penting untuk mengetahui jenis patogen untuk bertindak di atasnya.
  • Sorben (Smecta, Enterosgel dan lain-lain) mengikat dan membuang toksin, alergen dari badan, membersihkan usus dengan berkesan dan cepat.
  • Enzim "memunggah" sistem pencernaan. Dengan dysbiosis usus, pankreas berfungsi dalam keadaan sengit. Ejen enzimatik memudahkan kerjanya, membantu mengatasi pencernaan protein, karbohidrat dan lemak.
  • Cara yang mengatur pergerakan perut dan usus diresepkan untuk memerangi gejala dysbiosis seperti regurgitasi, muntah, sembelit spastik, cirit-birit, kolik. Bergantung pada mana manifestasi ini berlaku, doktor akan memilih ubat yang sesuai.
  • Prebiotik dan probiotik adalah kaedah utama membetulkan dysbiosis pada bayi. Yang pertama adalah bahan asal semula jadi yang membantu "baik" lacto- dan bifidobacteria untuk membiak. Mereka tidak terurai di saluran pencernaan dan berfungsi sebagai sejenis tanah untuk pertumbuhan flora yang bermanfaat, dan juga menghambat perkembangan mikroba oportunistik. Beberapa prebiotik diperkaya dengan vitamin.
    Probiotik adalah produk yang mengandungi bakteria hidup dan bermanfaat. Mereka boleh menjadi komponen tunggal (hanya bifidobakteria atau hanya lactobacilli) dan kompleks. Pediatrik moden lebih suka jenis yang terakhir. Probiotik kompleks membantu menyelesaikan beberapa masalah pada masa yang sama. Mereka tidak hanya menormalkan komposisi mikroflora usus, menghuniinya dengan bakteria bermanfaat, tetapi juga menghalang pertumbuhan mikrob patogen, mengurangkan risiko alergi, memperbaiki pencernaan, dan membantu menguatkan imuniti.

Sebagai tambahan kepada pembetulan ubat, diet seimbang sangat penting dalam rawatan dan pencegahan dysbiosis pada bayi. Tidak kira betapa cekapnya pakar pediatrik, ibu masih terlibat dalam pemakanan anak. Hanya dia yang memutuskan untuk memperkenalkan makanan pelengkap, produk mana yang harus diberikan kepada bayi, dan mana yang lebih baik untuk ditunggu. Untuk mengelakkan dysbiosis, makan berlebihan harus dielakkan, terutama jika bayi diberi susu botol. Untuk kanak-kanak yang mengalami masalah pencernaan, susu formula dianjurkan, diperkaya dengan bifidobacteria dan lactobacilli, termasuk susu yang ditapai (tetapi ia harus diberikan hanya setelah perjanjian dengan doktor).

Ubat utama untuk membetulkan ketidakseimbangan mikroflora usus adalah probiotik. Ia biasanya diresepkan oleh pakar pediatrik. Tetapi seorang ibu yang prihatin dan bertanggungjawab tidak mungkin hanya mempercayai seorang pakar: kemungkinan besar, dia akan mengkaji dengan teliti komposisi dan ciri tindakan ubat yang ditetapkan. Dan ini adalah pendekatan yang betul. Kami hanya dapat menambahkan bahawa ketika memilih probiotik kompleks, anda juga harus memperhatikan faktor seperti kemudahan penggunaannya pada bayi pada tahun pertama kehidupan..

  • 1,2 https://med-atlas.ru/vnutrennie-organy/chem-opasen-disbakterioz-kishechnika-dlya-detey-rannego-vozrasta.html

Penyusuan susu ibu dianggap sebagai kaedah terbaik untuk mencegah dysbiosis, tetapi ibu yang menyusu tidak boleh melupakan dietnya sendiri. Penting agar makanan lengkap dan seimbang. Perlu mengehadkan penggunaan buah-buahan dan sayur-sayuran tertentu yang menyebabkan peningkatan pengeluaran gas, serta mengecualikan makanan yang boleh menimbulkan alergi dari diet..

Diagnosis dan rawatan dysbiosis usus pada bayi

Dysbacteriosis adalah kejadian yang biasa terjadi pada bayi, tetapi jika orang dewasa dapat memberitahu tentang masalah kesihatan dirinya, maka diagnosis penyakit pada anak menyebabkan beberapa kesulitan. Apakah simptom dysbiosis? Bagaimana merawat dysbiosis pada bayi? Tanda-tanda apa yang patut diperhatikan? Semua persoalan ini perlu dijawab untuk mengatasi penyakit ini..

Apa itu dysbiosis

Bakteria hidup di usus setiap orang, mereka juga bertanggungjawab untuk berfungsi normal. Sebagai tambahan kepada mikroorganisma yang bermanfaat seperti lactobacilli dan befidobacteria, terdapat sejumlah kecil staphylococci, enterococci dan parasit penyebab penyakit lain di dalam badan.
Selagi keseimbangan antara mikroorganisma bermanfaat dan berbahaya tidak terganggu, usus berfungsi dengan normal. Tetapi kerana pelbagai sebab, bakteria patogen dapat mula aktif membiak dan mempengaruhi fungsi organ dalaman. Keadaan ini disebut dysbiosis; rawatannya mesti dilakukan secepat mungkin..

Sebab-sebab perkembangan dysbiosis pada bayi

Dysbacteriosis pada bayi adalah kejadian biasa. Biasanya didahului oleh salah satu daripada beberapa sebab berikut:

  1. Kecacatan kongenital saluran gastrousus, penyakit perut dan usus, jangkitan.
  2. Penggunaan antibiotik jangka panjang. Mereka membunuh bukan sahaja mikroorganisma patogen, tetapi juga bermanfaat.
  3. Pelanggaran keadaan persekitaran.
  4. Diet yang tidak betul, termasuk pengenalan makanan pelengkap lewat.
  5. Melemahkan imuniti.
  6. Situasi yang tertekan, hubungan keluarga yang tidak sihat.
  7. Pilihan formula susu yang salah untuk makanan buatan.
  8. Pada peringkat awal perkembangan anak, mikroflora usus belum terbentuk dalam norma yang diperlukan..

Pembentukan mikroflora pada bayi

Sepanjang 9 bulan bayi dalam kandungan, dia dikelilingi oleh persekitaran yang steril. Selama ini, usus tidak mengandungi bakteria. Penyelesaian mereka bermula pada masa laluan janin melalui saluran kelahiran ibu hasil daripada hubungan bayi dengan mereka.

Pada hari-hari pertama kehidupan, usus bayi dipenuhi dengan koloni pelbagai mikroorganisma. Kolostrum ibu mengandungi bahan-bahan yang mempromosikan percambahan bakteria bermanfaat di dalamnya. Oleh itu, perlu melekatkan bayi ke payudara seawal mungkin..

Pada mulanya, dysbacteriosis semula jadi mungkin berlaku, yang berkaitan dengan jumlah lacto- dan bifidobacteria yang tidak mencukupi, dalam kes ini, rawatan tidak diperlukan. Sekiranya tidak ada patologi dalam perkembangan usus dan tidak ada jangkitan, maka pada hari ke-5 setelah kelahiran, mikroflora mendekati kerangka yang diperlukan, dan pada bulan itu sepenuhnya stabil.

Sekiranya bayi tidak merasa lebih baik, atau setelah keadaan normal, kesukaran pencernaan telah timbul, maka kita dapat membincangkan tentang penampilan dysbiosis. Dalam kes ini, rawatan diperlukan.

Gejala dysbiosis pada bayi

Diagnosis dysbiosis dan rawatannya pada bayi mempunyai ciri tersendiri. Malangnya, dia tidak dapat ditanya mengenai kesihatannya, jadi perlu dimulakan dari pengamatannya mengenai keadaannya:

  1. Kolik. Beberapa jam selepas makan, anak itu mula berubah-ubah dan "memusingkan" dengan kakinya.
  2. Anak tidak tidur lena dan tidak menambah berat badan dengan baik.
  3. Gumpalan susu yang melengkung muncul dalam jisim najis.
  4. Peningkatan pengeluaran gas, yang disertai dengan regurgitasi dan pembuangan yang menyakitkan.
  5. Perubahan warna najis, hingga hijau.
  6. Ruam mulut dan ruam kulit.
  7. Apabila diabaikan, gejala seperti demam, cirit-birit dan muntah muncul.

Setelah mengetahui gejala-gejala ini, perlu segera berjumpa doktor, terutamanya jika anak itu sudah berumur satu bulan. Sehingga saat ini, manifestasi ringan dysbiosis usus bukan penyakit, ini adalah keadaan semula jadi bayi baru lahir.

Untuk memahami dari saat apa untuk mula membunyikan penggera, anda perlu memahami tahap dysbiosis dan mempertimbangkan gejala-gejala yang terdapat pada mereka.
Tahap perkembangan dysbiosis usus pada bayi

Pediatrik membahagikan perkembangan dysbiosis kepada beberapa fasa:

  1. Mampat. Anak mempunyai penurunan selera makan dan ketidakstabilan kenaikan berat badan. Warna najis menjadi coklat muda. Keadaan ini biasanya dikaitkan dengan kekurangan zat makanan dan reaksi terhadap makanan pelengkap atau alergen. Pada peringkat ini, keadaan bayi tidak menjadi perhatian.
  2. Subpampasan. Gejala tahap ini lebih ketara: sakit perut yang teruk, hilang selera makan, cirit-birit, atau, sebaliknya, sembelit. Warna najis tidak rata dengan warna kehijauan dan segumpal makanan. Dalam kes ini, semasa mengambil ujian darah, mikroflora patogen dikesan di dalamnya..
  3. Dikompensasi. Semua simptom sebelumnya ditunjukkan dengan tahap yang jauh lebih besar. Bau najis menyerupai bau telur busuk. Gejala seperti itu menimbulkan kebimbangan yang kuat terhadap keadaan anak. Terdapat kekurangan kenaikan berat badan, anemia dan tanda-tanda riket.
  4. 4 darjah. Bau najis memperoleh warna busuk, ada warna hijau yang stabil dan konsistensi cecair. Mabuk badan bermula, yang disertai dengan kelemahan, penolakan makan sepenuhnya, demam, penurunan berat badan. Tanda-tanda ini memerlukan kemasukan ke hospital dengan segera.

Gejala yang teruk harus menjadi isyarat untuk mendapatkan rawatan perubatan segera. Doktor akan menentukan tahap penyakit dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Rawatan dysbiosis usus pada bayi

Penting untuk mendiagnosis dysbiosis usus pada bayi tepat pada waktunya dan mula mengubatinya. Rawatan penyakit peringkat lanjut memerlukan masa lebih lama dan boleh memberi kesan buruk kepada perkembangan anak. Rawatan dysbiosis usus pada bayi dilakukan dalam beberapa peringkat:

  1. Pengoptimuman diet bayi yang baru lahir. Makanan yang sesuai untuk kanak-kanak adalah susu ibu, jika atas sebab tertentu tidak mungkin, maka ia diganti dengan susu formula yang mengandungi bakteria bermanfaat yang diperlukan.
  2. Penindasan pembiakan bakteria patogen. Untuk melakukan ini, tetapkan penerimaan persediaan khas imun yang mengandungi bakteriofag yang menyerap mikroorganisma yang tidak diingini.
  3. Penjajahan usus dengan mikroorganisma yang diperlukan. Ia melakukan ini dengan probiotik.
  4. Sekiranya anak enggan makan, kekurangannya harus diatasi dengan teh manis atau penyelesaian yang boleh diresepkan oleh pakar pediatrik.

Rawatan terbaik untuk dysbiosis usus adalah pencegahan. Walaupun semasa mengandung, ibu mengandung harus menjaga keadaan mikroflora sendiri, kerana bayi harus bersamanya ketika keluar dari saluran kelahiran. Ia juga penting untuk melekatkan bayi ke payudara pada jam pertama selepas kelahiran. Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, maka tidak akan ada situasi ketika bayi memerlukan rawatan..

Apa itu dysbiosis pada bayi dan bagaimana merawatnya?

Terakhir dikemas kini 30 Januari 2018 pada 01:34

Masa membaca: 6 minit

Pada masa ini, topik ini adalah salah satu masalah terpenting yang berkaitan dengan kesihatan kanak-kanak, kerana kes-kes penyakit ini semakin kerap berlaku. Walau bagaimanapun, wanita tidak memikirkan jangkaan penyakit ini, bangun pada saat-saat terakhir.

Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan dengan teliti soalan seperti: apa itu dysbiosis pada bayi, betapa berbahayanya, tanda-tandanya, dan apa yang boleh berlaku setelah mengambil antibiotik. Mari kita mulakan dengan teori.

Apa itu dysbiosis?

Di dalam usus mana-mana orang terdapat pelbagai jenis bakteria yang berbeza. Namun, jangan terintimidasi dengan ini - ini adalah perkara biasa. Di samping itu, ini bukan sahaja normal, tetapi tanpanya kerja stabil kedua usus dan, secara amnya, dan tubuh itu sendiri tidak mungkin dilakukan..

Dysbacteriosis adalah sejenis ketidakseimbangan wakil mikroflora yang disebutkan di dalam usus, yang menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan bagi seseorang. Walau bagaimanapun, pada masa ini, pendapat pakar berbeza: ada yang percaya bahawa ini bukan penyakit, dan badan itu sendiri mesti menyembuhkan dysbiosis untuk mengembangkan imuniti.

Masalahnya ialah sebelum kelahiran, bayi berada di persekitaran steril yang ideal, tanpa terdedah kepada pengaruh berbahaya dari dunia luar. Semasa anak dilahirkan, tubuhnya sangat lemah, dan perlu menjaga kesihatannya secara maksimum..

Anak-anak melakukan perkenalan pertama mereka dengan bakteria secara langsung pada saat kelahiran, melalui saluran kelahiran ibu mereka. Yang kedua, lebih dekat adalah ketika bayi yang baru lahir pertama kali menggunakan susu untuk makanan.

Itulah sebabnya sangat penting bagi seorang wanita untuk menyusui bayi untuk pertama kalinya - pada masa ini, perubahan yang baik berlaku pada tubuhnya yang sedang membesar, dan memberikan kekebalan pada masa akan datang.

Dalam beberapa hari akan datang, mikroflora usus pada bayi dipenuhi, positif dan negatif, patogen.

Terdapat juga pendapat lain bahawa ini bukan penyakit, tetapi akibat dari pemakanan yang tidak betul, baik untuk ibu dan anaknya, dan pertama sekali perlu mengetahui penyebab dysbiosis pada bayi.

Penyebab dysbiosis pada bayi

Kekurangan penyusuan susu ibu, peralihan tepat pada masanya ke formula siap pakai, penggunaan ubat hormon apa pun oleh ibu yang menyusu, atau komplikasi selepas antibiotik.

Terdapat perkara seperti dysbiosis sekunder, dan ia juga mempunyai sebab tersendiri..

Penyakit yang berkaitan dengan sistem pencernaan, rawatan bayi dengan antibiotik, pengeluaran enzim pencernaan yang buruk, diet tidak sihat, jangkitan dengan parasit atau bakteria berbahaya yang memusnahkan mikroflora dalam usus, trauma semasa melahirkan anak, jangkitan pada ibu yang menyusui.

Sebagai tambahan kepada perkara di atas, selalunya penyebab dysbiosis adalah Staphylococcus aureus, yang banyak tinggal di hospital. Bukan sahaja anak boleh dijangkiti, tetapi juga ibu. Kerana itu, gangguan berlaku di dalam badan yang membawa kepada penyakit..

Anda juga boleh takut kambuh selepas penggunaan antibiotik yang berpanjangan. Sekarang mari kita bincangkan mengenai gejala yang menunjukkan adanya dysbiosis pada bayi.

Gejala

Seorang ibu yang prihatin akan dengan mudah memperhatikan simptom bahawa dysbiosis telah sampai ke usus bayinya. Pertama sekali, anda harus melihat lebih dekat kerusi anak. Manifestasi penyakit yang paling ketara terdapat di dalamnya. Sembelit, atau sebaliknya - cirit-birit, kembung, lendir dalam najis - semua ini adalah tanda-tanda dysbiosis.

Beberapa lagi gejala penyakit ini akan dijelaskan di bawah..

  1. Kulit pucat atau kering;
  2. kelesuan;
  3. kurang selera makan;
  4. ruam;
  5. mudah marah;
  6. sariawan di mulut, stomatitis;
  7. muntah;
  8. kenaikan berat badan yang lemah.

Setelah mengetahui sesuatu dari senarai ini, anda harus segera menghubungi doktor anda supaya dia dapat menulis rujukan untuk ujian yang diperlukan.

Perlu juga diperhatikan bahawa terdapat empat darjah dysbiosis secara keseluruhan..

Dysbacteriosis darjah Pertama - diberi pampasan - terdiri daripada selera makan yang buruk, kenaikan berat badan yang tidak normal, perut kembung. Dia adalah yang paling tidak berbahaya daripada yang lain. Berlaku kerana penggunaan makanan pelengkap, ubat-ubatan awal. Tetapi pada masa yang sama, anak berasa cukup selesa.

Dysbacteriosis darjah kedua - subkompensasi - juga kembung perut, tetapi sakit perut, selera makan yang kurang baik dan cirit-birit atau sembelit sudah ditambahkan pada mereka. Najisnya kebanyakan berwarna kehijauan, mungkin dengan ketulan makanan yang tidak dicerna. Di sini sudah semestinya mula membunyikan penggera. Analisis menunjukkan kehadiran mikroflora yang tidak baik: staphylococcus yang sudah biasa dan bakteria patogen lain.

Dysbacteriosis darjah Ketiga - dekompensasi - pengukuhan semua tanda. Bakteria berbahaya mula membiak. Anak itu mula menderita cirit-birit kronik, yang masih mempunyai warna hijau yang sama, yang berbau busuk telur busuk. Makanan yang tidak dicerna semakin sering terjadi pada tinja, kekebalan tubuh berkurang, tanda-tanda riket muncul. Keadaan umum menjadi lebih teruk, bayi mengalami kelemahan yang teruk.

Dysbacteriosis darjah keempat - bakteria patogen berkembang biak dengan lebih kuat, yang meningkatkan risiko jangkitan. Mikroba meninggalkan usus, menyebar ke seluruh badan dan menyebabkan keradangan pada organ lain. Mabuk berlaku. Najis longgar yang berterusan mulai berbau seperti busuk, anak cepat kehilangan berat badan, ada tanda-tanda anemia dan anemia, gangguan sistem saraf.

Memerhatikan dysbiosis pada bayi dengan gejala yang semakin meningkat pada setiap tahap, anda harus segera berjumpa doktor, rawatan dan pencegahan dysbiosis lebih lanjut pada bayi yang sakit berada di bawah pengawasan pakar. Tetapi perkembangan penyakit ini akan bergantung pada proses patologi.

Anda perlu tahu bagaimana merawat dysbiosis pada bayi.

Ini ditulis di bawah..

  • coprogram - diagnosis yang membantu mengenal pasti bagaimana usus dapat mencerna makanan, serta gejala proses keradangan, atau ketiadaannya;
  • menabur najis untuk flora oportunistik adalah kajian, hasilnya menunjukkan peratusan bakteria wajib dalam usus;
  • menabur najis untuk disbiosis - analisis yang menentukan nisbah mikroflora seimbang dengan keadaan berbahaya, juga - persepsi terhadap antibiotik.

Namun, jika penyakit ini dijumpai pada kanak-kanak, timbul persoalan yang benar-benar logik: bagaimana merawat dysbiosis pada bayi jika gejala tertentu diketahui? Sudah tentu, tidak ada yang harus melakukan penyembuhan diri - semua ubat dan prosedur ditetapkan dan dijalankan di bawah pengawasan yang ketat dari pakar..

Rawatan dysbiosis pada bayi yang sakit adalah proses yang sukar dilakukan. Pertama, pesakit diberi bakteriofag - mereka juga disebut "virus dijinakkan". Tugas utama mereka adalah untuk memusnahkan bakteria patogen. Walau bagaimanapun, mereka tidak memberi kesan negatif terhadap flora positif..

Sorben diresepkan pada masa yang sama. Mereka diperlukan untuk penyingkiran toksin yang dipercepat dari badan. Dan sebagai tambahan - enzim yang membantu menormalkan sistem pencernaan. Selepas itu, lacto- dan bifidobacteria diperkenalkan ke dalam usus melalui persediaan khas.

Juga, probiotik dan prebiotik digunakan secara aktif dalam rawatan dysbiosis. Sedikit lebih lanjut mengenai bagaimana merawat dysbiosis secara khusus pada bayi ditulis di bawah..

Probiotik (eubiotik) adalah mikroorganisma hidup yang berguna untuk manusia. Terutama penting: pelbagai bifidobacteria dan lactobacilli, jamur ragi, enterokocci berguna, E. coli. Probiotik mengembalikan keseimbangan dalam mikroflora usus dan memusnahkan bakteria patogen, memulihkan proses pencernaan.

Mereka datang dalam konsistensi yang berbeza, seperti cecair dan kering. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa hanya doktor yang boleh menetapkan probiotik. Tempoh pengambilan adalah berdasarkan keparahan penyakit dan jenis ubat yang ditetapkan. Masa rawatan berbeza dari satu minggu hingga beberapa bulan.

Probiotik yang paling terkenal: "Lactobacterin", "Linex", "Acepol", "Hilak Forte", "Bifidumbacterin".

Prebiotik adalah bahan organik yang merangsang peningkatan bilangan bakteria bermanfaat. Ini adalah protein, karbohidrat dan vitamin yang terkenal; lemak bukan prebiotik. Mereka dibuat dari bahan semula jadi.

Oleh kerana bayi mungkin mempunyai manifestasi khas reaksi terhadap ubat-ubatan yang berkaitan dengan imuniti yang lemah, bagi mereka prebiotik dihasilkan dalam bentuk yang berbeza daripada yang ditetapkan untuk orang dewasa. Pada asasnya, ini adalah sirap, serbuk atau butiran.

Fungsi utama mereka adalah:

  1. melemahkan perkembangan bakteria berbahaya dan meningkatkan pertumbuhan yang bermanfaat;
  2. membersihkan lendir dan kembung meningkat;
  3. penyembuhan dinding usus yang rosak;
  4. normalisasi fungsi usus;
  5. meningkatkan sintesis vitamin B dan K;
  6. pemulihan keseimbangan asid;
  7. menguatkan sistem imun.

Beberapa prebiotik yang paling biasa adalah: "Portalak", "Goodlack", "Lakofiltrum", "Lignosorb". Perlu disebutkan kewujudan sintesis pra dan probiotik tertentu, yang disebut "synbiotics". Yang paling terkenal di antaranya ialah "Maxilak".

Jadi bagaimana seorang wanita dan bayinya dapat mengatasi penyakit ini? Pada dasarnya, dysbiosis, yang menyebabkan masalah usus pada bayi kecil, diperhatikan tepat pada waktunya, tidak begitu sukar untuk dirawat seperti yang kelihatannya pada pandangan pertama.

Proses penyembuhan terdiri dari penghapusan tepat pada masanya penyebab yang mempengaruhi perkembangan penyakit ini. Walau bagaimanapun, setelah semua prosedur, perlu dilakukan profilaksis untuk mengelakkan kambuh..

Pencegahan

  1. Penyusuan susu ibu dari hari-hari pertama dan, jika boleh, sehingga setahun. Kolostrum yang masuk ke dalam tubuh bayi mengelilingi badan dengan pertahanan terkuat, membekalkan bakteria bermanfaat ke usus.
  2. Pemakanan yang betul untuk ibu menyusu.
  3. Sekiranya, atas alasan apa pun, penyusuan susu ibu tidak mungkin dilakukan, tidak perlu putus asa dan membunyikan penggera. Pada masa ini terdapat banyak formula susu, yang mana anda boleh menetapkan kaedah rawatan yang diperlukan.
  4. Perlu diingat mengenai kesihatan ibu bapa, baik selepas melahirkan dan semasa mengandung. Jangan sekali-kali mengabaikan perundingan dengan pakar sakit puan sebelum dan selepas pembuahan. Semasa hamil, perlu menjalani pemeriksaan sebelum melahirkan, dan merawat tubuh sekiranya terdapat penyimpangan dari norma.
  5. Dan, tentu saja, gaya hidup sihat, baik untuk anak-anak dan ibu bapa mereka, akan membantu menyembuhkan dysbiosis, yang menyebabkan ketidakselesaan pada bayi..