Ikan berlemak

8 minit Dihantar oleh: 0

  • Varieti tinggi lemak dari laut dan sungai
  • Sifat berguna ikan berminyak
  • Potensi bahaya
  • Ikan merah mana yang paling gemuk
  • Ikan paling gemuk di dunia
  • Kadar penggunaan yang disyorkan
  • Penerangan mengenai varieti
  • Senarai varieti dengan kandungan lemak
  • kesimpulan
  • Video-video yang berkaitan

Ikan adalah salah satu makanan manusia yang paling penting. Bubur mengandungi jumlah vitamin, mineral dan asid yang seimbang yang menguatkan imuniti orang dari segala usia. Yang paling bermanfaat untuk kesihatan adalah ikan berminyak, yang meningkatkan kualiti kulit dan rambut, serta proses pencernaan.

Varieti tinggi lemak dari laut dan sungai

Telah terbukti bahawa mana-mana spesies ikan laut atau sungai jauh lebih sihat untuk tubuh daripada daging haiwan. Hidangan fillet sangat lembut, lembut dan menyenangkan. Semasa memasak, bubur sungai dan laut kehilangan jumlah minimum cecair kerana sejumlah besar protein yang mudah dicerna dan sejumlah kecil tisu penghubung.

Senarai unsur surih dan tahap lemak bergantung pada habitat ikan, usia, jenis kelamin ikan dan waktu tahun di mana ikan itu ditangkap. Varieti sungai mengandung lebih sedikit vitamin A, B dan D, yodium dan magnesium, tetapi bubur sungai mengandung zat besi yang lebih mudah dicerna.

Kadang kala fillet mempunyai bau lumpur dengan alga. Nilai serat makanan ikan dari laut lebih tinggi daripada ikan sungai, kerana pulpa mengandung sejumlah besar protein, vitamin yang dilarutkan dalam air, yodium dan asid tak jenuh ganda.

Semua jenis ikan boleh dibahagikan kepada kategori berikut mengikut tahap kandungan lemak:

  • rendah lemak (hingga 3%) - pike perch, crucian carp, pike meat, pollock, mullet, pike, roach kecil, omul;
  • lemak sederhana (hingga 9%) - ikan hering, hinggap, ikan mas, salmon merah jambu, ikan mas, ikan tenggiri, tuna;
  • tinggi lemak (hingga 30% dan lebih) - saury, salmon fillet, lamprey, belut, mackerel, herring, catfish, sturgeon, asp.

Sifat berguna ikan berminyak

Lemak dalam bangkai ikan tertumpu di usus dan rongga perut. Daging dapat memekatkan lemak hingga 30%, bergantung pada jenis ikan, dan isinya juga meningkat pada musim pemijahan. Pulpa lemak kaya dengan asid lemak omega 3 dan 6, vitamin, unsur makro dan mikro, yang memastikan fungsi penuh semua sistem vital tubuh manusia.

Pulpa ikan hampir diserap sepenuhnya, yang mempunyai kesan bermanfaat yang kompleks pada tubuh. Dengan pengambilan ikan berlemak secara sistematik, risiko penyakit kardiovaskular dikurangkan. Fosfor dalam komposisi memperbaiki keadaan enamel gigi, menguatkan rambut, mencerahkan kulit dan menguatkan sistem muskuloskeletal.

Asid lemak bekerja sama untuk menurunkan kolesterol, meningkatkan pertumbuhan semula tisu, meningkatkan fungsi pelindung, dan mengubah keadaan tulang menjadi lebih baik. Dari pendedahan kepada asid, aktiviti otak diaktifkan, imuniti dan ketajaman penglihatan bertambah baik.

Ikan berlemak sangat diperlukan untuk makanan bayi, kerana vitamin mempunyai kesan yang baik terhadap perkembangan mental anak-anak, mempertajam perhatian, meningkatkan ingatan dan persepsi tentang realiti sekitarnya.

Potensi bahaya

Ikan berlemak boleh memberi kesan negatif kepada tubuh. Sebelum makan, bahan mentah harus diperiksa dengan teliti untuk kerosakan, kawasan tangkapan harus diperjelas untuk mengecualikan kemungkinan keracunan.

Orang yang mengalami alahan tidak boleh memakannya; semasa mengandung, saury, salmon merah jambu, tuna dan hake harus dikecualikan dari menu. Lebih baik tidak mengkonsumsi bubur ikan mentah kerana kemungkinan terdapat bakteria dalam daging..

Ikan merah mana yang paling gemuk

Semua jenis spesies ikan salmon menduduki kedudukan utama dari segi kandungan lemak. Bergantung pada musim, jumlah lemak dalam pulpa antara 10 hingga 20%. Daging yang lebih menyenangkan, lembut dan tidak bertulang terdapat pada ikan trout, salmon dan salmon.

Salmon adalah ikan merah yang mempunyai kandungan asid lemak omega 3 dan 6 yang tinggi, oleh itu, penggunaan salmon akan menyelamatkan tubuh daripada penyakit gastrousus, tromboflebitis, penyakit hati. Lebih baik menggoreng salmon dalam kuali panggang menggunakan tepung oat, tepung dan tepung tepung.

Juga senang merokok, perap, garam dan menambah ikan ke salad, makanan pembuka dan masukkan sandwic. Cara memasak yang terbaik dianggap sebagai memanggang ikan dalam kerajang atau sarung kuliner, serta memakan pulpa lembut dalam bentuk yang sedikit masin..

Ikan paling gemuk di dunia

Ikan paling gemuk di dunia disebut euhalon. Kira-kira 200-300 tahun yang lalu, penduduk Kanada menggunakannya dalam bentuk kering sebagai sumbu untuk menerangi bilik. Evhalon tinggal di Lautan Pasifik, filletnya mempunyai kandungan lemak lebih dari 40%, yang bermaksud bahawa pulpa tidak sesuai untuk pemakanan makanan.

Di Eropah Timur, golomyanka ikan paling gemuk tinggal di tasik paling suci Baikal. Karkasnya hampir sepenuhnya telus, dan panjang bangkai boleh mencapai 15 hingga 25 cm. Sekiranya anda mencuba memasak golomyanka, anda akan mendapat panci penuh lemak dan kerangka tanpa daging. Ikan utara inilah yang menjadi asas menu semua penduduk lain di utara Baikal..

Kadar penggunaan yang disyorkan

Organisasi kesihatan awam mengesyorkan makan ikan dua kali seminggu, salah satu bahagian mesti berlemak. Penting juga untuk tidak melebihi 4 kali sehari ikan setiap minggu dengan 1 bahagian 140 g. Bagi wanita hamil dan menyusui, jangan melebihi 2 kali sehari produk ikan. Sekatan hanya berlaku untuk ikan seperti: jerung, ikan todak, marlin.

Penerangan mengenai varieti

Gambaran cadangan ikan sungai dan laut akan membolehkan anda memahami kelebihan dan kekurangan isi ikan ikan berlemak.

  • Belut (hingga 30%) - ikan laut yang enak dengan peningkatan jumlah protein, natrium, magnesium, kalium, tembaga, mangan, selenium, vitamin B, A, D. Daging belut mempunyai kesan positif pada sistem kardiovaskular dan saraf, mempunyai kesan meremajakan, merawat penyakit mata.
  • Ikan tenggiri (bergantung pada musim 13-27%) - ikan dianggap sebagai salah satu penduduk laut paling gemuk. Fillet mengandungi yodium, fosfor, zink, kromium, natrium, asid amino, vitamin kumpulan A, E, B, PP. Pengambilan ikan tenggiri mempunyai kesan pencegahan terhadap barah. Ikan tenggiri ditunjukkan sebagai sebahagian daripada menu untuk ibu menyusu, orang tua dan anak-anak. Makarel besar meningkatkan daya tahan tubuh terhadap kesan berbahaya, menguatkan jantung dan saluran darah.
  • Herring (19.5%) adalah penghuni laut dan lautan yang terkenal dengan kandungan kalium, protein dan antioksidan yang tinggi. Tidak ada karbohidrat dalam herring. Pulpa mempunyai kesan pencegahan terhadap kesihatan jantung, saluran darah, penglihatan dan darah.
  • Salmon (13.6%) adalah hidupan laut yang menggabungkan kompleks vitamin B, A, D, asid omega 3, protein dan mineral. Steak salmon adalah makanan sihat. Salmon mempunyai sifat regeneratif dan anti-radang. Pulpa akan menguatkan saluran darah, meningkatkan fungsi jantung, mempertajam fungsi otak.
  • Capelin (7.2%) adalah ikan laut dengan kandungan asid amino, protein, kalium, fluorin, natrium yang tinggi. Minum akan meningkatkan fungsi kelenjar tiroid, otak dan jantung. Pulpa, walaupun dengan kandungan kalori tinggi, ditunjukkan untuk pesakit diabetes.
  • Ikan mas (5.3%) adalah penghuni sungai dan tasik segar. Ikan mempunyai daging yang manis dengan tekstur serat yang halus dan elastik. Daging mengandungi sejumlah besar magnesium dan kalium, yang meningkatkan fungsi sistem muskuloskeletal, memulihkan sistem saraf, meningkatkan kualiti rambut dan kuku, dan menguatkan tisu tulang. Kos ikan mas lebih banyak anggaran daripada hidupan laut.
  • Trout (5%) - boleh hidup di sungai dan laut. Warna fillet boleh berkisar dari merah pucat hingga putih. Trout terkenal dengan rasa yang tinggi. Komposisi mengandungi riboflavin, magnesium, kalium, folik dan asid nikotinik. Pengambilan trout secara sistematik meningkatkan prestasi otak dan mempercepat proses metabolik dalam badan.
  • Halibut (4%) adalah sejenis ikan flounder. Halibut dibezakan dengan filletnya yang lembut dengan rasa masam yang menyenangkan. Fillet mengandungi asid folik, fosforus, tembaga, selenium, vitamin. Kompleks nutrien mempercepat proses metabolik dan mempunyai kesan pertumbuhan semula.
  • Tilapia (3.7%) adalah penghuni perairan segar dengan rasa daging yang sangat baik. Tilapia dibenarkan untuk menu kanak-kanak dan dimakan oleh wanita hamil. Pulpa mempunyai komposisi vitamin dan mineral yang seimbang, tetapi ada kemungkinan besar membeli produk yang tercemar.

Senarai varieti dengan kandungan lemak

Jadual di bawah memberikan senarai terperinci jenis ikan laut dan ikan berlemak tinggi dengan keterangan dan nilai pemakanan..

NamaLemak (g / 100g) dan kalori (kcal / 100g)Ciri pemandangan
Ikan Keli5.3 / 126Anda boleh memakan pulpa dalam bentuk apa pun: bakar, rebus dan goreng. Fillet mempunyai kesan yang baik terhadap proses berfikir.
Kod0.7 / 78Nilai pemakanan daging dan hati yang tinggi memberikan peningkatan dalam struktur darah, meningkatkan fungsi otot jantung.
Trout2.1 / 97Karkas kaya dengan asid omega-3 dan dibakar dengan baik. Trout mana yang lebih enak adalah soal selera.
Ikan kembung13/181Tidak menyebabkan alahan, paling baik masin ringan.
Salmon merah jambu6.5 / 142Fillet paling sesuai digunakan untuk memasak di dalam ketuhar. Fillet daging menyerap rempah dan sos dengan sempurna.
Salmon13/201Pelbagai jenis ikan yang sangat sesuai dengan krim, keju, sayuran. Menepu badan dengan cepat dan diserap sepenuhnya.
Pemukul1.8 / 78Mempunyai kesan yang baik terhadap kelenjar tiroid dan imuniti.
Pangasius3/90Hidangan dengan pangasius meningkatkan proses metabolik, menstabilkan sistem saraf dan memperbaiki keadaan kulit.
Capelin11.5 / 157Komposisi ini mengandungi peningkatan kandungan vitamin B, yang menstabilkan jumlah kolesterol dalam darah. Yang paling sedap adalah capelin kering, salai dan goreng.
Laut dasar laut15.3 / 99Ikan putih dengan daging tanpa tulang tanpa lemak sesuai dengan sayur-sayuran, sos putih dan nasi.
Salmon6/140Meningkatkan aliran darah, melindungi dari pembekuan darah. Fillet memerlukan minimum rempah, digabungkan dengan roti, sayur-sayuran, madu dan kicap.
Tuna1/101"Daging sapi" mengurangkan risiko barah dan radang. Hidangan sampingan sayur atau frunchose sesuai untuk ikan.
Chum5.6 / 139Mencegah aterosklerosis, mempercepat metabolisme, adalah makanan istimewa untuk menu perayaan.
Halibut3/102Menajamkan penglihatan, mensaturkan badan dengan vitamin.

kesimpulan

Ikan berlemak mempunyai kesan meremajakan pada tubuh, meningkatkan imuniti, memperbaiki keadaan rambut dan kuku, dan mempercepat proses metabolik. Asid lemak yang ditaburkan menyembuhkan tubuh, sementara fillet ikan tinggi lemak tetap lembut, berair dan lembut.

Ikan berlemak: senarai, faedah kesihatan

Dalam artikel ini, kita akan melihat apa itu ikan berlemak dan bagaimana ia bermanfaat bagi tubuh. Pengambilan yang disyorkan untuk kanak-kanak, orang dewasa (lelaki, wanita) dan wanita hamil / menyusui, serta senarai ikan berlemak (ikan laut dan sungai / tasik).

Senarai ikan berlemak dan faedah kesihatan

Ikan berlemak mempunyai lemak di tisu mereka dan di rongga perut di kawasan saluran gastrousus. Filletnya mengandungi hingga 30% lemak, walaupun angka ini berbeza di dalam dan di antara spesies. Sebagai contoh, ikan berlemak termasuk ikan pakan kecil seperti sardin, ikan hering dan ikan bilis, serta ikan pelagik besar lain seperti salmon, trout, tuna dan ikan tenggiri (1).

Ikan berlemak dapat dibandingkan dengan ikan putih, yang hanya mengandung lemak di hati (lebih sedikit daripada ikan berlemak). Ikan putih termasuk ikan kod, haddock, flounder, dll. Ikan putih biasanya ikan demersal yang hidup di atau dekat dasar laut, sementara ikan berminyak pelagik - hidup di lajur air.

Daging ikan berlemak adalah sumber vitamin A dan D yang baik dan kaya dengan asid lemak omega-3 (ikan putih juga mengandungi nutrien ini, tetapi pada kepekatan yang jauh lebih rendah). Atas sebab ini, pengambilan ikan berlemak daripada ikan putih mungkin lebih bermanfaat bagi orang, terutama berkaitan dengan penyakit kardiovaskular (2).

Walau bagaimanapun, ikan berminyak diketahui membawa tahap pencemaran yang lebih tinggi (seperti merkuri atau dioksin) daripada ikan putih. Antara kesan menguntungkan yang lain, para penyelidik menyatakan bahawa asid lemak omega-3 pada ikan berminyak dapat membantu memperbaiki keadaan untuk keadaan keradangan seperti arthritis..

Ikan laut berlemak: senarai

Ikan berlemak mengandungi sejumlah besar lemak di semua tisu badan dan di perut. Berikut adalah senarai ikan berlemak:

  • ikan trout laut
  • ikan tenggiri
  • ikan bilis
  • ikan sardin
  • spat
  • jerawat
  • ikan hering
  • pollock
  • tuna
  • jerung
  • sturgeon atlantik
  • bass laut
  • pelempar
  • halibut

Semua ikan ini kaya dengan asid lemak omega-3, sama ada dalam tin, segar atau beku.

Ikan sungai dan tasik berlemak

Ikan paling gemuk di antara sungai dan tasik:

  • ikan salmon
  • ikan trout
  • sturgeon
  • ikan sabrefish
  • burbot
  • ikan mas perak
  • ikan mas
  • ikan putih tasik
  • mencium
  • hinggap air tawar
  • ikan keli

Manfaat kesihatan ikan berminyak

Para saintis telah membuktikan bahawa pengambilan ikan berlemak secara berkala membantu mencegah perkembangan pelbagai penyakit dan keadaan patologi, seperti:

Demensia (demensia)

Kajian 1997, yang diterbitkan dalam Annals of Neurology, melibatkan 5386 peserta tua dari Rotterdam. Para penyelidik mendapati bahawa pengambilan ikan mengurangkan risiko demensia (3).

Warga emas yang makan ikan atau makanan laut sekurang-kurangnya sekali seminggu kurang cenderung mengalami demensia, termasuk Alzheimer. Selain memberikan perlindungan vaskular, asam lemak omega-3 yang terdapat dalam minyak ikan dapat mengurangi keradangan di otak dan berperanan dalam pengembangan otak dan regenerasi sel saraf (4).

Kajian Perancis, yang diterbitkan pada tahun 2002 dalam British Medical Journal (BMJ), melibatkan 1,774 orang tua di selatan Perancis selama tujuh tahun. Para saintis mengkaji berapa banyak daging dan makanan laut yang mereka makan, dan bagaimana ini berkaitan dengan gejala demensia..

Kesimpulannya adalah bahawa orang yang makan ikan sekurang-kurangnya sekali seminggu mempunyai risiko yang jauh lebih rendah untuk didiagnosis dengan demensia selama tujuh tahun. Kajian ini mengukuhkan penemuan penyelidikan Annals of Neurology. Tempoh kajian BMJ yang lebih lama memberikan bukti yang lebih meyakinkan untuk kesan perlindungan yang tulen.

Penyakit jantung

Makan 200-400 gram ikan berminyak dua kali seminggu juga dapat membantu mencegah kematian mendadak akibat infark miokard dengan mencegah aritmia jantung (5).

Asid Eicosapentaenoic (EPA), yang terdapat dalam minyak ikan, nampaknya dapat mengurangkan keradangan secara dramatik dengan menukar dalaman menjadi resolusi dengan kesan yang baik terhadap kesihatan kardiovaskular dan artritis (6).

Kadar penggunaan yang disyorkan

Pada tahun 1994, Jawatankuasa UK mengenai Aspek Perubatan Dasar Makanan dan Pemakanan (COMA) mengesyorkan agar orang makan sekurang-kurangnya dua hidangan ikan setiap minggu, salah satunya mestilah ikan berlemak..

Pada tahun 2004, Badan Piawaian Makanan UK menerbitkan garis panduan untuk makan ikan berlemak minimum dan maksimum yang disyorkan setiap minggu untuk menyeimbangkan faedah asid lemak omega-3 dengan potensi bahaya memakan PCB dan dioksin. Ini menegaskan kembali panduan 1994 untuk dua porsi ikan setiap minggu, termasuk satu porsi ikan berminyak. Walau bagaimanapun, disarankan agar wanita hamil atau menyusui makan tidak lebih dari empat hidangan setiap minggu, dan tidak lebih dari dua hidangan setiap minggu (7).

Agensi Perlindungan Alam Sekitar AS (EPA) menyatakan bahawa dos oral maksimum untuk bahan toksik metilmercury adalah 0.1 mikrogram per kg berat badan setiap hari. Had yang sesuai untuk merkuri darah adalah 5.8 µg / L. Sekatan dikenakan untuk ikan berminyak tertentu:

  • marlin
  • ikan todak
  • jerung
  • tuna (pada tahap yang lebih rendah) (8)

Cadangan pengambilan maksimum ikan berminyak adalah sehingga empat hidangan (1 hidangan = 140 g) seminggu untuk lelaki, anak lelaki dan wanita yang melewati usia melahirkan anak, dan hingga dua hidangan setiap minggu untuk wanita usia subur, termasuk wanita hamil dan menyusui, dan anak perempuan. Tidak ada had yang disyorkan untuk pengambilan ikan putih.

Garis panduan EPA dan USDA 2007 menetapkan had hanya untuk ikan berlemak dengan lebih dari satu bahagian per juta metilmercury, khususnya:

  • malacanths
  • ikan tenggiri kerajaan
  • jerung
  • ikan todak

Walau bagaimanapun, terdapat sekatan untuk penyusuan / wanita hamil dan kanak-kanak di bawah usia enam tahun. Penduduk ini harus menghindari pengambilan ikan dengan risiko pencemaran merkuri yang tinggi (disenaraikan di atas), dan mengehadkan pengambilan ikan dengan kandungan metilmercury sederhana hingga rendah hingga 340 gram seminggu. Pengambilan tuna longfin (albacore) harus dihadkan kepada 170 gram atau kurang setiap minggu.

Murah tidak bermaksud buruk. Memilih ikan putih yang paling sedap

Perkara lain ialah ikan putih. Rasanya enak, atau kering dan keras, sama sekali tidak menarik. Ikan ini jauh lebih murah daripada merah yang diimport. Namun ini tidak bermakna bahawa putih lebih teruk. Anda hanya perlu dapat memilihnya tanpa membingungkannya dengan jenis ikan lain yang lebih murah, dan setelah membelinya, anda juga perlu memasaknya dengan betul. Bagaimana ia betul? Sebilangan ikan akan kelihatan digoreng enak, dan beberapa ikan perlu disajikan dengan sos, reneh.

Kami telah memilih jenis ikan putih yang paling sedap yang boleh anda makan setiap hari dan masak untuk percutian.

Berlemak dan sedap

Lemak adalah konduktor perasa terbaik untuk reseptor kita. Otak kita umumnya memujinya dan menganggap produk berlemak itu enak. Sudah tentu, sehingga had tertentu. Hanya tidak ada yang akan makan lemak babi mentah dan berlemak, tetapi masin... ya dengan bawang putih... Oleh itu, ikan yang paling lazat adalah berlemak.

Herring

Halibut

Ikan yang sangat lembut dan agak berlemak. Halibut sangat sesuai untuk membakar, menggoreng, dan ajaib dalam pai. Halibut salai yang sedap. Ia mempunyai sedikit tulang dan dagingnya lembut dan putih. Ia dianggap sebagai salah satu jenis ikan yang paling sedap. Selain itu, halibut tidak dibiakkan dalam kurungan, jadi dagingnya juga sangat sihat, mengandungi banyak asid lemak Omega-3, vitamin B, dan terdapat asid amino penting - triptofan..

Ikan kembung

Makarel salai, dan terutama ikan kembung salai panas, hanyalah ikan ketuhanan. Ia harum, berminyak, lembut. Tetapi tidak kurang enaknya adalah ikan yang tidak merokok, misalnya, direbus dengan sos putih atau dibakar dalam kerajang.

Ikan Keli

Ikan yang enak dan enak, bagaimanapun, sangat berlemak, jadi ketika memasak separuh daripadanya hilang di dalam kuali. Tetapi ini tidak mengurangkan rasa ikan keli, yang sepertinya hanya dibuat untuk menggoreng. Ini juga sesuai untuk potongan daging cincang, tetapi dipasangkan dengan beberapa ikan yang tidak begitu lembut dan berlemak.

Diet dan lembut

Ikan putih tanpa lemak juga sedap dan sihat. Mereka mengandungi vitamin B, fosforus, yodium, kalsium, secara amnya, unsur-unsur yang kita perlukan setiap hari. Lebih-lebih lagi, jenis ikan ini rendah kalori dan sangat disyorkan untuk pemakanan makanan..

Haddock

Kod

Ikan yang sangat baik, tetapi hanya jika ia tidak dicairkan berkali-kali dan dibekukan semula. Semakin banyak kali ini berlaku, semakin sukar keretakannya. Ikan yang sama dengan pelanggan di dalam peti sejuk berfungsi akan menggembirakan anda dengan kelembutan dan kelembutan dagingnya. Cod boleh menjadi lazat dalam hampir semua keadaan: boleh dibakar, digoreng, direbus, dikukus, dijadikan sup dan ditambahkan ke potongan daging. Ngomong-ngomong, ikan salai panas ini memang sedap dan sedap.!

Pemukul

Ia sedikit lebih tinggi kalori daripada haddock dan sedikit lebih banyak lemak. Walaupun begitu, flounder masih menjadi makanan ikan dan pada masa yang sama cukup sedap. Kerana kandungan lemak yang sedikit lebih tinggi, daging pemukul agak mudah dimasak, dan sukar untuk merosakkan. Salah satu kelebihan flounder adalah sebilangan kecil tulang.

Mahal dan tidak biasa

Muksun

Jerawat

Belut salai adalah salah satu makanan yang paling sedap. Tetapi belut juga boleh dijual segar. Kemudian anda perlu memasak sup daripadanya. Ianya akan cukup gemuk, kerana ikan itu sendiri sangat gemuk, tetapi tidak dapat dilupakan, kerana setelah mencubanya sekali, anda tidak akan melupakannya, dan jika anda menyukainya, anda akan membelinya berulang kali. Selain sup dan merokok, ikan ini direbus, disumbat untuk pai dibuat dari itu, dan akhirnya, dibungkus dengan nasi, membuat gulungan.

Ikan putih: spesies, nama dengan foto, ciri dan sifat berguna

Ikan putih adalah makanan biasa. Ia ringan, berpatutan dan terdapat dalam pelbagai reka bentuk. Terima kasih kepada ini, ia telah menjadi salah satu produk kuliner yang paling popular, yang lebih berguna lagi. Apakah jenis dan nama ikan putih? Kami akan bercakap mengenai wakilnya yang paling terkenal..

Ikan putih: gambar dan keterangan

Ahli biologi biasanya membahagikan ikan menjadi tulang dan tulang rawan, bentik atau pelagik. Istilah "putih" lebih merupakan istilah kuliner, dan dalam pengertian tradisional, ini merujuk kepada semua ikan yang dagingnya berwarna putih. Secara semula jadi, mereka tinggal di air tawar dan laut dan terdapat di seluruh pelosok dunia..

Terdapat pelbagai jenis spesies ikan putih. Banyak dari mereka telah menjadi objek utama memancing sejak zaman dahulu lagi. Hari ini, mereka terus ditambang pada skala yang besar dan tidak meninggalkan rak kedai sepanjang tahun..

Mengikut struktur kerangka, ikan sering dibahagikan kepada rata dan bulat. Jenis pertama biasanya merangkumi spesies dengan sisi rata dan punggung lebar. Wakil khas mereka adalah penyerang. Penampilan yang tidak biasa disebabkan oleh fakta bahawa dia menghabiskan sebahagian besar masa di bahagian bawah. Bulat disebut ikan yang biasa kita ketahui dengan sisi bulat dan punggung yang sempit. Tidak seperti pandangan rata, tulang rusuknya diarahkan ke bawah dari rabung dan mempunyai bentuk melengkung, mata terletak di sisi, dan bukan di belakang.

Senarai ikan putih cukup panjang. Selalunya terdapat di rak:

  • dorada;
  • halibut;
  • pelempar;
  • capelin;
  • ikan kod;
  • bluewaying;
  • hake;
  • minyak;
  • nototenia;
  • pangasius;
  • pollock;
  • nila;
  • savorin.

Kualiti makanan

Ikan putih biasanya kurang berminyak dan lebih murah daripada ikan merah. Tetapi ia tidak kurang berguna dan sering disyorkan untuk makanan dan makanan yang sihat sahaja. Ia adalah sumber protein, asid amino, fosforus, kalsium, magnesium, kalium, mangan, zink, vitamin B, E, A, D. yang berharga. Berbanding daging, ia kurang berkhasiat dan berat, dan juga mengandungi tisu penghubung dan tisu adiposa..

Kehadiran zat yang diperlukan untuk tubuh dalam ikan putih sangat bergantung pada habitat, gaya hidup, dan keadaan penahanannya. Diyakini bahawa daging yang paling berguna adalah pada individu yang ditangkap di alam liar, dan tidak dibesarkan di kolam buatan. Jadi, ia tidak akan mengandungi hormon pertumbuhan dan antibiotik. Faktor penting untuk rasa dan kualiti ikan lain adalah kebersihan takungan tempat ia tinggal. Atas sebab ini, para pakar menasihatkan agar tidak membeli produk yang terperangkap di Sungai Mekong..

Ikan putih laut umumnya mengandung yodium, vitamin D dan B. Ikan juga kaya akan garam yang penting untuk fungsi normal badan kita, dan biasanya hidup di air bersih. Pada masa yang sama, merkuri sering terkumpul di dalamnya, itulah sebabnya sebilangan spesies (tuna bermata besar dan kuning, tenggiri, kerapu, marlin, croaker putih) berbahaya untuk digunakan.

Ikan sungai dianggap kurang berguna, tetapi lebih ringan dan lebih banyak makanan. Tetapi zat besi daripadanya diserap oleh badan lebih baik daripada dari laut. Nama-nama yang paling terkenal untuk ikan putih yang hidup di air tawar adalah: pike, hinggap, pike hinggap, bersh, chop, roach, silver bream, carp, carp.

Ikan kembung

Ikan tenggiri adalah ikan komersial bersaiz sederhana yang popular. Ia memakan ikan kecil dan invertebrata, tetapi juga menjadi mangsa makhluk air besar seperti tuna, marin, lumba-lumba dan ikan yu. Berbagai spesies ikan tenggiri hidup dari zona sederhana hingga tropis, mendiami lautan Atlantik, India dan Pasifik. Mereka dijumpai di pesisir Eropah Barat, Afrika Utara dan Tengah, Asia Tenggara dan Timur, Australia dan Oceania.

Ikan tenggiri mempunyai daging berlemak dan lembut, yang kaya akan vitamin D dan B12. Di kawasan kami, ia sering digunakan salai atau asin, tetapi anda boleh memasaknya dengan cara lain. Ia direbus, dikukus dan dibakar. Kerana kandungan lemaknya yang tinggi, tidak digalakkan bagi mereka yang mempunyai masalah dengan hati, perut, usus dan ginjal..

Capelin

Capelin, atau uek, adalah ikan putih kecil tetapi sangat sihat. Ia mengandungi lebih banyak selenium dan vitamin A dan B daripada daging. Capelin kaya dengan yodium, fluor, natrium, bromin, kalsium dan disyorkan untuk orang yang terdedah kepada penyakit sistem kardiovaskular dan kelenjar tiroid.

Ini adalah ikan sekolah yang hidup secara eksklusif di perairan laut. Ia jarang tumbuh lebih dari 25 sentimeter, dan di rak, dimensinya biasanya 10-20 sentimeter. Capelin mendiami laut utara Atlantik dan Lautan Pasifik. Beberapa juta tan ikan ini ditangkap di dalamnya setiap tahun, tetapi tidak diancam kepupusan. Kerana kesuburannya yang tinggi, populasi capelin cepat pulih. Sebiji ikan membawa 2 hingga 60 ribu telur.

Zander

Salah satu spesies ikan putih yang paling terkenal dan berharga adalah pike hinggap. Ia tergolong dalam keluarga hinggap, tinggal di takungan Belahan Bumi Utara. Tumbuhan pike biasa terdapat di sungai dan tasik air tawar di Asia dan Eropah Timur, spesies Kanada dan kuning terdapat di Amerika Syarikat dan Kanada. Ia dijumpai terutamanya di badan air tawar, tetapi spesies laut hidup di lembah Laut Hitam dan Caspian.

Zander adalah ikan pemangsa yang besar. Panjang badannya boleh melebihi satu meter, dan berat badannya biasanya mencapai 10-20 kilogram. Ciri utama pike hinggap adalah sifatnya yang halus. Ikan sangat sensitif terhadap kemurnian air dan pada tahap pencemaran sedikit pun mereka berpindah ke badan air yang lain. Oleh kerana itu, praktikalnya tidak mengumpulkan bahan berbahaya dan mempunyai kualiti pemakanan yang tinggi. Sebagai tambahan, daging pike bertengger mempunyai sedikit tulang, tetapi tinggi protein, unsur surih dan asid amino penting. Disarankan untuk menguatkan sistem imun, otot, saluran darah dan rambut.

Halibut

Halibut adalah ikan pelempar. Ia adalah penghuni kedalaman lautan Atlantik dan Pasifik. Ia dijumpai terutamanya di bahagian utara dunia dan dijumpai di pinggir pantai Amerika Utara, Kamchatka, Timur Jauh dan Jepun..

Badan halibut, seperti pelempar, rata. Matanya diletakkan di bahagian atas, membolehkan ikan merehatkan perutnya sepenuhnya di bahagian bawah takungan. Halibut hidup selama beberapa dekad, panjangnya 70 hingga 130 sentimeter. Beratnya dari 5 hingga 30 kilogram. Namun, nelayan juga menangkap individu seberat 100-200 kilogram..

Tilapia

Nama nila, atau nila, menyatukan beberapa ratus ikan yang tergolong dalam keluarga cichlid. Mereka lebih suka perairan yang hangat dan tinggal terutamanya di kawasan tropika di planet ini. Tilaias dipercayai berasal dari Asia Kecil, tetapi hari ini ikan meluas di badan air tawar di Asia, Afrika, Amerika Utara dan Selatan.

Pelbagai jenis ikan ini telah mendapat populariti bukan hanya sebagai produk masakan, tetapi juga sebagai haiwan peliharaan. Bahkan pada abad ke-19, ikan nila disimpan di akuarium, yang difasilitasi oleh sifatnya yang bersahaja dan damai. Hari ini ikan secara aktif dimakan kerana kandungan vitamin B5, B6, B9, B12, E, K dan unsur mikro penting. Sebilangan saintis menyatakan bahawa nisbah omega-3 dan omega-6 pada ikan tidak sama, dan menganggapnya sebagai produk yang berpotensi berbahaya..

Ikan Keli

Ikan keli adalah ikan dari urutan perchiformes. Ia diwakili oleh lima genera dan tinggal di wilayah utara lautan Atlantik dan Pasifik. Ikan keli terdapat di Laut Chukchi, Barents, Putih, Norwegia, Baltik dan Utara, jatuh tidak lebih rendah daripada zon beriklim sedang.

Ikannya mempunyai berat hingga 30 kilogram dan panjangnya 1-2 meter. Ia mendapat namanya kerana rahang yang maju dan giginya yang pendek tetapi tajam. Mereka sangat berguna untuknya ketika memburu, membantu memecahkan cangkang binatang laut yang tahan lama..

Ikan keli mempunyai badan yang sempit dan memanjang, yang mengingatkan pada badan belut atau belut moray. Daging ikan lembut dan berkhasiat, tetapi tidak mudah dimasak. Ia tidak tahan bentuknya dan mudah merayap di kuali atau loyang. Agar ikan dapat mengekalkan bentuknya, ia mesti direndam dalam larutan garam yang lemah.

Bahaya ikan

Ikan putih adalah makanan penting dalam diet apa pun. Ia mengandungi banyak nutrien yang cukup mampu menggantikan daging. Pada masa yang sama, ia termasuk makanan yang menyebabkan alahan, jadi anda tidak boleh menyalahgunakan ikan..

Adalah sangat penting untuk memasukkan pelbagai jenisnya ke dalam menu, tanpa memikirkannya. Bersama dengan vitamin dan unsur mikro penting, ikan putih sering mengandungi bahan berbahaya bagi kesihatan, seperti racun, zarah radioaktif dan logam berat. Anda tidak boleh menolaknya kerana ini, tetapi sebelum membeli adalah penting untuk mengetahui di mana ikan itu ditangkap dan bagaimana ia disimpan. Anchovies, Atlantic haddock, Atlantic mackerel and herring, sardine, barramundi dicirikan oleh risiko kesihatan terendah. Sebilangan besar bahan berbahaya terdapat dalam tuna, pemukul musim panas bergigi, kerapu dan bluefar.

Ikan tanpa lemak

Varieti ikan dengan peratusan rendah lemak sesuai untuk menyiapkan makanan diet, seperti yang ditunjukkan oleh ahli diet. Dengan memakan ikan seperti itu, seseorang tidak berisiko mendapat pound tambahan. Daging ikan mengandungi hingga 17 peratus protein dan asid amino yang diperlukan oleh tubuh manusia setiap hari. Di samping itu, makanan laut kaya dengan vitamin dan mineral..

Kategori lemak

Pakar membahagikan makanan laut kepada 3 kategori, bergantung pada kandungan lemak:

  • Kategori pertama merangkumi makanan laut, yang mengandungi lemak hingga 4 peratus..
  • Kategori kedua mengandungi varieti dengan kandungan lemak hingga 8.5 peratus.
  • Kategori ketiga adalah jenis ikan yang mengandungi lebih daripada 8.5 peratus lemak..

Perkara penting! Kandungan lemak ikan berubah-ubah dan berubah-ubah bergantung pada musim. Sebilangan besar ikan berlemak sebelum membiak.

Daging ikan, tanpa mengira jenisnya, dapat mengandung 14 hingga 27 persen protein dan 0,3 hingga 36 persen lemak. Sebagai peraturan, ada jadual khas yang menunjukkan peratusan lemak, bergantung pada jenis ikan, dari mana dibenarkan untuk menyediakan makanan diet..

Ikan berlemak

Terdapat varieti ikan yang tidak sesuai untuk pemakanan makanan. Ini termasuk ikan seperti:

  • Ikan tenggiri dan ikan keli.
  • Sprat dan stellate sturgeon.
  • Herring dan belut berlemak.
  • Sturgeon dan halibut.
  • Saury.

Spesies ikan ini mempunyai kandungan lemak yang cukup tinggi (lebih dari 8.5 peratus), dan nilai tenaganya berkisar antara 270 hingga 350 kkal per 100 gram produk..

Walaupun terdapat peratusan lemak yang tinggi, spesies ikan ini dianggap paling berguna bagi manusia, kerana dagingnya mengandung lebih banyak yodium dan asid lemak. Kehadiran komponen sedemikian memungkinkan seseorang untuk melawan sejumlah penyakit yang berkaitan dengan sistem kardiovaskular, serta proses metabolik dalam badan.

Malangnya, mereka tidak sesuai untuk penyediaan makanan diet..

Varieti lemak sederhana

Varieti ini mempunyai kandungan lemak rata-rata dan termasuk:

  • Ikan keli dan ikan tenggiri.
  • Carp dan serebryanka.
  • Carp dan bermata merah.
  • Ikan hering dan ikan bilis Baltik.
  • Salmon merah jambu dan herring rendah lemak.
  • Pike hinggap dan berbau.
  • Idea dan bream.
  • Salmon dan bass laut.
  • Tuna.

Nilai tenaga spesies ikan ini berada pada tahap 126 hingga 145 kcal per 100 gram produk siap..

Jenis ikan ini sesuai untuk menyediakan makanan diet, tetapi ia hanya boleh dimakan dengan kebenaran pakar. Varieti makanan laut ini tinggi protein, oleh itu ia sesuai untuk pemakanan sukan. Untuk mengekalkan kegunaan makanan laut, lebih baik memasak hidangan dari jenis ikan ini dengan rebusan, asin, merokok, dan juga mengukus.

Varieti rendah lemak

Ikan membiak dengan jumlah lemak yang paling sedikit.

Varieti ini merangkumi:

  • Cod dan navaga.
  • Haddock dan Lemonema.
  • Pollock dan pollock.
  • Vobla dan hinggap sungai.
  • Pike dan pangasius.
  • Pike perch dan crucian carp.
  • Omul dan nila.
  • Burbot dan mullet.
  • Flounder dan bermata putih.
  • Lamprey dan kelabu.
  • Mokrel dan roach.
  • Ikan putih dan soroga.

Senarai ini juga boleh merangkumi krustasea dan moluska.

Nilai tenaga daging spesies ikan ini tidak melebihi 100 kcal per 100 gram produk.

Dengan memakan varieti ikan tanpa lemak, serta varietas dengan kandungan lemak rata-rata, adalah mungkin untuk menghilangkan pound tambahan, dan juga menyingkirkan sejumlah penyakit. Pakar mengesyorkan mengajar anak-anak makanan laut dengan menyediakan hidangan dari varieti yang tidak berlemak.

Penting untuk diketahui! Crucian bukan ikan berlemak dan satu-satunya wakil keluarga ikan mas dengan peratusan lemak yang rendah. Selebihnya keluarga ini mempunyai kandungan lemak rata-rata.

Jadual kalori ikan

Seekor ikankaloriproteinlemakkarbohidrat
Salmon merah jambu rebus168,0022.907.800.00
Ikan keli rebus114,0015.505.800.00
Pemukul rebus103.0018.303.300.00
Ikan rebus rebus102.0020.702.100.00
Ikan rebus125,0019.405.300.00
Bream rebus126,0020.904.700.00
Ikan tenggiri rebus124,0022,803.600.00
Pollock rebus79,0017.601.000.00
Burbot rebus92,0021.400.700.00
Bass laut rebus112.0019.903.600.00
Whiting biru rebus81.0017.901.000.00
Herring rebus153.0022.007.200.00
Sardin rebus178,0020.1010.800.00
Ikan tenggiri rebus133,0020.605.600.00
Pike rebus97,0021.301.300.00
Kod rebus78,0017.800.700.00
Hake rebus95.0018.502.300.00
Pike rebus97,0021.301.300.00
Ikan tenggiri rebus211.0019.6014.700.00
Ikan keli rebus196.0018.4013.600.00
Halibut rebus216,0014.0017.800.00
Sotong110,0018.004.200.00
Udang95.0018.902.200.00
Krill98,0020.601.700.00
Ketam96.0016.003.600.00
Kerang50,009.101.500.00
Beluga memerah234,0023.3015.600.00
Salmon merah jambu136,0020.905.800.00
Chum129,0021.504.800.00
Udang81.0017.801.100.00
Ketam85.0018.701.100.10
Salmon merah170,0018.8010.500.00
Sturgeon163.0016.4010.600.60
Tuna96.0022.500.700.00
Toskan spat154.0014.8010.500.00
Hati ikan kod613,004.2065.701.20
Ikan kembung258,0016.4021.400.00
Flounder digoreng dalam minyak249,0014.4021.300.00
Sardin (kepingan) dalam minyak249,0017.9019.700.00
Saury dikisar dalam minyak283.0018.3023.300.00
Ikan tenggiri dalam minyak278,0013.1025.100.00
Ikan tenggiri digoreng dalam minyak309,0015.6027.400.00
Tuna dalam minyak231.0022.0015.900.00
Sprats563,0017.4032.400.40
Salmon merah jambu dalam sos tomato132,0014.505.106.90
Flounder dalam sos tomato125,0012.605.406.30
Bancuh dalam sos tomato138.0015.307.402.60
Sturgeon dalam sos tomato181.0014.7012.003.40
Carp dalam sos tomato145,0012.408.704.10
Herring Baltik dalam sos tomato118,0017.004,003.40
Sevruga dalam sos tomato179.0016.1011.50> 2.80
Ikan keli dalam sos tomato126,0012.906.304.30
Makarel kuda dalam sos tomato110,0014.802.307.30
Tumbuk di sos tomato119,0014.005.303.70
Masukkan sos tomato108,0014.204,003.60
Salmon merah jambu masin169,0022.109.000.00
Salmon chum masin184.0024.309.600.00
Sprat Baltik, masin137,0017.107.600.00
Salmon masin269,0021.0020.500.00
Herring Atlantik masin145,0017.008.500.00
Iwashi ikan masin masin173.0017.5011.400.00
Salmon masin203.0022.5012.500.00
Kod masin98,0023.100.600.00
Tulle masin225,0019.8016.200.00
Hamsa masin166.0021.209.000.00
Kaviar Beluga237,0027.2014.200.00
Kaviar salmon merah jambu230,0031.2011.700.00
Kaviar salmon chum251.0031,6013.800.00
Kaviar Pollock131.00> 28.401.900.00
Kaviar sturgeon berbutir203.0028.909.700.00
Sturgeon kaviar ditekan236.0036.0010.200.00
Kaviar Sevruga221.0028.4011.900.00
Pemukul salai panas192.0022.0011.600.00
Spat salai panas162.0021.308.500.00
Bass laut salai panas175,0023.509.000.00
Bream salai panas172.0032,804.500.00
Herring berasap panas152,0025.405.600.00
Kod salai panas115,0026.001.200.00
Vobla sejuk merokok.181.0031.106.300.00
Bream sejuk dihisap.160,0029.704.600.00
Hinggap laut (balychok)199,0026.4010.400.00
Lemak ikan hering Pasifik diasap.225,0020.3016.000.00
Ikan tenggiri yang sejuk.150,0023.406.400.00
Ikan tenggiri sejuk.94,0017.102.800.00
Sturgeon balyk194.0020.4012.500.00
Roach kering235.0046.40> 5.500.00
Bream kering221.0042,005.900.00
Polessky mencium264.0046.308.800.00
Snetok pskov159.0032.003.400.00

Trout dan salmon: ikan mana yang lebih gemuk

Kerana beberapa sebab, banyak orang percaya bahawa ikan trout dan salmon mempunyai peratusan lemak yang rendah, yang mengaitkannya dengan makanan laut. Ini sebenarnya khayalan. Sekiranya kita membandingkan jenis ikan ini dari segi nilai tenaga, maka baka ini bukan termasuk jenis ikan rendah lemak. Sebagai contoh, nilai tenaga ikan trout adalah sekitar 147 kkal dengan kandungan lemak 7 peratus, dan nilai tenaga salmon adalah 219 kkal dengan kandungan lemak 15 persen. Oleh itu, ikan trout dan salmon tidak termasuk makanan laut, walaupun ikan trout kurang berlemak dan tergolong dalam spesies ikan dengan kandungan lemak rata-rata..

Penyediaan ikan yang betul untuk diet anda

Bagi orang yang memutuskan untuk menjalani diet, pilihan terbaik adalah makan hidangan ikan. Hidangan sedemikian menjadikannya lebih mudah untuk menanggung tempoh yang sukar bagi tubuh. Oleh kerana hidangan rendah kalori, penurunan berat badan berlebihan dirangsang, di samping itu, mereka memenuhi selera makan dengan sempurna.

Perkara yang paling penting adalah menyediakan hidangan sedemikian rupa sehingga sebanyak mungkin komponen berguna disimpan di dalamnya. Oleh itu, para pakar menasihatkan untuk menggunakan hidangan rebus, rebus atau panggang..

Diet tidak termasuk makanan laut goreng, salai, asin atau kering. Anda tidak boleh terbawa dengan ikan kalengan dengan cara yang sama..

Makanan laut boleh digunakan untuk membuat makanan rendah kalori yang sangat bervariasi dan cukup enak. Oleh itu, ikan boleh digunakan untuk memasak sup, potongan daging, bebola daging, tetapi hanya dikukus, serta kaserol dan souffle.

Menarik untuk diketahui! Ikan jenis lemak rendah bukan sahaja dapat membantu mengatasi masalah berat badan berlebihan, tetapi juga membantu mengatasi beberapa penyakit saluran gastrointestinal. Kerana kandungan kalori yang rendah, makanan mudah dicerna dan dicerna tanpa membebankan perut.

Penggunaan hidangan ikan setiap hari membolehkan anda mengisi badan manusia secara berkala dengan semua komponen berguna yang diperlukan, memberi kesan yang baik terhadap kerja semua organ dalaman. Ini membolehkan anda mengurangkan berat badan, menguatkan imuniti, mengoptimumkan kerja sistem saraf pusat, mencegah penuaan badan, meremajakan kulit, dll..

Resipi ringkas dari ikan tanpa lemak

Memasak makanan diet tidak akan menjadi aktiviti berlebihan, terutamanya jika tujuannya adalah untuk menurunkan berat badan, atau pulih dari penyakit yang teruk..

Cod stik dengan kentang

Resipi direka untuk penyediaan 4 hidangan.

Untuk menyediakan hidangan, anda memerlukan:

  • 700 gram fillet ikan kod.
  • 10 kentang sederhana.
  • Sebiji bawang kecil.
  • Sebiji lemon tidak besar.
  • Yogurt biasa dalam jumlah 3 sudu pencuci mulut.
  • Kira-kira 50 g tepung rai.
  • Minyak zaitun dalam jumlah 3 sudu pencuci mulut.
  • Akar lobak tidak besar.

Di samping itu, anda juga memerlukan dill, pasli dan salad hijau dalam sekumpulan kecil, serta beberapa rempah.

Selain ikan kod, ikan lain, seperti pollock atau navaga, juga sesuai untuk dimasak..

Proses memasak adalah seperti berikut:

  1. Pertama sekali, anda perlu mengupas kentang dan membilasnya dengan air sejuk. Selepas itu, kentang dipotong menjadi bulatan, setebal hingga 1 sentimeter dan rebus.
  2. Bawang juga dikupas, dicuci dengan air sejuk dan dipotong menjadi separuh cincin atau cincin.
  3. Setengah lemon juga dipotong bulat.
  4. Fillet ikan dibancuh dan dipotong-potong. Selepas itu, mereka digulung di semua sisi dalam tepung, tetapi sebelum itu ditaburkan dengan pelbagai rempah. Akhirnya, kepingan ikan digoreng dalam minyak zaitun hingga coklat keemasan..
  5. Horseradish mesti dicuci dan dikupas, setelah mengeluarkan kulitnya, dan kemudian dicincang pada parutan.
  6. Untuk membuat sos, anda perlu mencampurkan yogurt dengan jus lemon, serta lobak dan herba parut. Semua bahan mesti dicampurkan dengan teliti.

Sebelum menghidangkan hidangan, ia dihiasi dengan ramuan cincang, daun salad, dan kepingan lemon.

Cod adalah ikan tanpa lemak dan hidangan yang dibuat dari itu sangat bagus untuk diet, kerana kandungan kalori hanya 235 kkal.

Potongan nila

Set produk ini dirancang untuk menyediakan 5 hidangan. Apa yang diperlukan untuk ini:

  • 700 gram daging nila.
  • Sebiji bawang.
  • Sebiji telur ayam.
  • Nasi rebus bulat - kira-kira 100 gram.
  • Minyak sayur - 3 sudu besar. sudu.
  • Dill bukan sekumpulan besar.

Pelbagai rempah dan perasa boleh digunakan.

Teknologi memasak

  1. Daging ikan menyingkirkan tulang dan dihancurkan ke keadaan daging cincang dengan cara yang tersedia.
  2. Bawang dikupas, dicuci dan dicincang hingga rata.
  3. Sebiji telur harus ditambahkan ke dalam daging cincang, bawang dan nasi rebus.
  4. Kemudian sayur-sayuran diambil dan dihancurkan, setelah itu ditambahkan ke dalam daging cincang bersama dengan rempah dan bumbu. Selepas itu, semua bahan dicampurkan dengan teliti..
  5. Akhirnya, potongan dibentuk dari daging cincang dengan rempah dan bahan-bahan lain..

Untuk memasak potongan daging, anda perlu mengambil loyang yang dilumurkan dan meletakkan potongan daging di atasnya. Selepas itu, loyang diletakkan di dalam ketuhar, dengan suhu sekitar 150 darjah. Selepas 20 minit, hidangan akan berwarna coklat keemasan, yang bermaksud ia boleh dihidangkan. Hidangan ini sesuai dengan kentang rebus dan sayur-sayuran segar..

Halibut yang dimasak oleh Vietnam

Untuk menyediakan 4 hidangan, anda mesti mempunyai makanan berikut:

  • Fillet Halibut - kira-kira 600 gram.
  • 2 biji tomato.
  • 2 biji lada.
  • 2 ulas bawang putih.
  • Sebiji lemon atau sebiji limau nipis.
  • Sos ikan - 40 ml.
  • Halia cincang - 15 gram.
  • Gula - 10 gram.
  • Pudina - tiga tangkai.

Pelbagai rempah dan perasa juga tidak akan mengganggu..

Cara menyediakan hidangan dengan betul:

  1. Fillet dibasuh dan dipotong menjadi bahagian.
  2. Jus lemon diambil dan dicampurkan dengan minyak bijan, sos ikan dan rempah. Selepas itu, kepingan fillet dituangkan dengan campuran yang telah disediakan dan dibiarkan dalam bentuk ini sebentar.
  3. Tomato dikupas dan dicincang.
  4. Bawang putih dan lada dikupas dan dicincang sekecil mungkin. Kemudian mereka masukkan tomato dan halia..
  5. Pudina dibasuh dan dicincang halus.
  6. Potong lemon atau limau menjadi bulatan, tetapi bilas sebelum ini.
  7. Campuran sayur-sayuran dibentangkan di atas kepingan daging ikan yang telah disiapkan dan dicurahkan dengan perapan di atasnya.
  8. Setelah itu, setiap kepingan ikan diambil dan dibungkus dengan kerajang, kemudian dibentangkan di atas loyang..
  9. Ketuhar memanaskan hingga 150 darjah dan lembaran penaik dengan kepingan ikan diletakkan di dalamnya selama kira-kira setengah jam.

Selepas masa ini, setiap bahagian dikeluarkan dari kerajang dan diletakkan di atas pinggan. Sebelum dihidangkan, hidangan dihiasi dengan pudina dan irisan limau nipis atau lemon.

Pada nota! Nilai tenaga hidangan adalah kira-kira 192 kcal, jadi ia boleh dianggap sebagai makanan diet.

Beberapa petua berguna

Ikan sungai berbeza kerana ia mempunyai bau alga atau kolam tertentu, jadi lebih baik menyimpannya di dalam air dengan jus lemon sebelum dimasak.

Ikan segar mempunyai sisik berkilat, insang berwarna merah jambu dan mata yang jelas dan sedikit menonjol. Sekiranya ini tidak berlaku, maka kita boleh menganggap bahawa ikan itu tidak segar..

Bagaimanapun, perlu memastikan bahawa tidak ada tulang dalam daging ikan, terutama yang kecil..

Untuk menentukan sama ada ikan berminyak atau tidak, lebih baik melihat senarai. Di samping itu, pakar pemakanan mempunyai maklumat yang diperlukan, sehingga mereka dapat memberikan nasihat yang tepat, baik mengenai pilihan spesies ikan dan juga kaedah penyediaannya..