Dropsy perut pada manusia (asites)

Asites, atau sakit perut, bukan penyakit bebas, tetapi merupakan gejala beberapa penyakit kronik hati, ginjal, jantung, onkologi, tuberkulosis dan beberapa penyakit lain, yang disertai dengan kelemahan aliran darah dan fungsi ekskresi organ dalaman. Oleh itu, rawatan asites haruslah kompleks, pertama sekali, penyakit yang mendasari perlu dirawat, dan barulah komplikasinya, termasuk pengumpulan cecair yang berlebihan di rongga perut, iaitu. askites.

Rawatan yang rumit melibatkan penggunaan ubat-ubatan yang wajib, dan berlangsung selama jangka waktu yang agak lama, dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa doktor setia dan bahkan mengalu-alukan penggunaan ubat-ubatan rakyat yang curang dalam memerangi sakit perut. Dan ubat tradisional telah lama menggunakan banyak ubat semula jadi yang cukup berkesan dalam memerangi penyakit hebat yang merumitkan kehidupan masyarakat..

Rawatan sakit perut yang berkesan tidak mungkin dilakukan tanpa pemakanan yang betul. Seharusnya ringan, sayur-sayuran mentah dan buah-buahan harus ada dalam diet, pertama sekali - aprikot (dalam bentuk apa pun). Pasli dan kubis segar mesti terdapat dalam makanan dalam jumlah besar, anda perlu mencuba lebih banyak terung dan parsnips, menambah madu ke minuman dan bukannya gula, lebih baik menolak teh dan kopi biasa, menggantinya dengan rebusan kulit semangka kering, yang perlu anda tambahkan bancuhan lemon dengan kupas, yang mesti dimakan.

Kaldu yang sangat berkesan disediakan dari pasli biasa dalam susu. Anda perlu menuangkan 80 g ramuan cincang halus ke dalam susu 1.5 liter dan rebus campuran tersebut ke dalam mangkuk enamel sehingga jumlah cecair menjadi separuh. Kaldu yang tegang harus disimpan di dalam peti sejuk dan diminum setiap jam, 2 sudu besar.

Decoctions dan infus daun birch atau kuncup telah lama dianggap sangat berkesan dalam memerangi sakit perut. 20 gram bahan mentah yang dihancurkan dengan 0.2 gram baking soda harus dicurahkan dengan segelas air mendidih 200 gram, dibungkus dan bersikeras selama 6 jam. Infusi yang dihasilkan mesti disaring dan diminum dalam dua langkah - pada waktu pagi dan petang. Mandi selama setengah jam dengan kaldu birch sangat berguna. Mandi seperti itu lebih berkesan jika anda menambahkan 1/3 kaldu dari kulit elm pada mereka..

Kepekatan bahan bioaktif pada tunas birch jauh lebih tinggi daripada pada daun, jadi orang yang tidak menderita penyakit ginjal lebih baik merawat asites dengan mereka. Boleh diminum tiga kali sehari sebelum makan dengan 1/3 cawan kaldu birch bud, yang disediakan dari 2 sdt. buah pinggang dan segelas air. Rawatan dengan alkohol berwarna lebih berkesan, yang disediakan seperti berikut: botol setengah liter ditutup dengan buah pinggang dan diisi ke bahagian atas dengan vodka, ditutup rapat dan disimpan selama sekurang-kurangnya 30 hari. Ambil warna juga sebelum makan, tiga kali sehari, 30-40 tetes.

Rawatan asites dengan merebus akar burdock telah membuktikan dirinya dengan baik. Mereka dituai pada akhir musim luruh atau awal musim bunga. 15 gram bahan mentah kering direbus selama 10-15 minit dalam segelas air. Kaldu selesai diambil secara lisan dalam 1 sudu besar. l. 4 kali sehari. Pastikan untuk mandi setiap hari sebelum tidur, yang dimasukkan infus akar burdock. Siapkan seperti ini: tuangkan 50 g akar burdock cincang ke dalam baldi air mendidih, tekan sehingga air sejuk, dan setelah menyaring, tambahkan ke dalam tab mandi. Daripada mandi, kompres dari infusi boleh digunakan pada perut.

Satu ubat yang popular di kalangan masyarakat adalah kayu cacing pahit. Ia boleh diambil secara lisan sebagai rebusan atau alkohol. Yang terakhir boleh dibeli di farmasi dan diambil 15 tetes sebelum makan, 3 kali sehari. Kaldu disediakan secara bebas pada kadar 1 sudu kecil. kayu cacing herba kering dalam 400 ml air, anda juga perlu meminumnya tiga kali sehari, sebelum makan, 1/4 cawan.

Rosehip anjing membantu merawat asites. Multivitamin dan diuretik yang terkenal ini digunakan dalam bentuk merebus. Ambil 2 sudu kecil dalam segelas air. rosehip kering dihancurkan dalam mortar dan direbus selama 10 minit. Kaldu yang disejukkan dan tegang harus diminum sepenuhnya sebelum makan. Ini mesti dilakukan pada waktu pagi dan petang. Kanak-kanak diberi 1/4 cawan kaldu pada satu masa..

Rawatan asites dengan bantuan warna alkohol dari calamus paya (akar dengan rimpang) juga menunjukkan dirinya dengan luar biasa. Anda boleh memasaknya sendiri. Untuk melakukan ini, tuangkan 20 gram akar hancur kering ke dalam sebotol vodka dan bersikeras dalam gelap sekurang-kurangnya 10 hari. Ambil warna 30 minit sebelum makan tiga kali sehari, 1 sudu kecil..

Doktor untuk sakit perut semestinya menetapkan ubat diuretik yang kuat, seperti Furosemide dan Spironolactone, tetapi ubat tersebut tidak boleh diambil selama-lamanya. Dan semasa rehat, rawatan serupa dapat diteruskan dengan diuretik semula jadi. Sebagai contoh, teh yang dibuat dari daun kering kismis hitam, lingonberry, raspberry dan pinggul mawar di bahagian yang sama telah membuktikan dirinya dengan baik. 3-4 sudu besar. l. campuran hendaklah dibuang ke dalam 250 ml air mendidih dan rebus dengan api kecil selama 20 minit. Kaldu yang dihasilkan harus diminum dalam dua langkah - pada waktu pagi dan petang..

Diuretik yang sangat baik adalah merebus kacang kering. Empat puluh bahagian mesti direbus dalam satu liter air mendidih selama 10 minit dan dibiarkan sejuk. Kaldu ini mesti diminum dalam 4 dos sehari, sebelum makan, dan selain itu, jangan minum apa-apa lagi pada siang hari. Mereka juga telah membuktikan dirinya sebagai diuretik: hernia, bearberry, ekor kuda, elderberry dan beri juniper. Dan dalam rawatan ascites, teh diaphoretic dari coltsfoot, linden blossom, raspberry sering digunakan, ini membantu melegakan buah pinggang dan mengeluarkan sebahagian cecair melalui kulit.

Banyak ubat-ubatan rakyat untuk sakit perut yang boleh disediakan dan disediakan sendiri, dan banyak yang boleh dibeli di farmasi. Bagaimanapun, sebelum menggunakannya, anda perlu berjumpa doktor. Ascites adalah diagnosis yang terlalu serius untuk membenarkan percubaan tanpa izin ke atas badan.
Video mengenai topik asites:

Rawatan ascites dengan ubat-ubatan rakyat

Istilah perubatan "ascites" merujuk kepada sakit perut yang biasa. Penyakit yang tidak menyenangkan ini boleh terjadi pada seseorang yang mengalami hipertensi, kegagalan jantung, masalah buah pinggang, atau tumor ganas di ruang retroperitoneal. Ascites adalah gejala yang serius, dan perkembangannya adalah alasan untuk segera berjumpa doktor.

Tetapi perubatan tradisional juga mempunyai sesuatu yang dapat ditawarkan kepada pesakit dalam keadaan ini. Kadang-kadang ubat yang diuji selama bertahun-tahun ternyata lebih berkesan, dan yang paling penting, selamat untuk kesihatan anda. Cara mengalahkan pertapa dengan ubat tradisional?

Resipi berkesan dari pembaca

Resipi ini dikongsi oleh pelawat laman web. Semasa menggunakan ubat untuk asites yang disyorkan olehnya, cecair dari rongga perut pada pesakit barah dengan metastasis hati daun sudah selama 2 hari.

Rebus setengah liter susu dan biarkan mendidih dengan api yang sangat rendah.

Potong sekumpulan besar pasli menjadi 2-3 cm dan tuangkan ke dalam susu.

Rebus campuran pasli dan susu selama 2.5 jam dengan api yang sangat rendah.

Terikan, sejuk, kira-kira segelas akan kekal.

Minum kuah yang dihasilkan setiap jam 2 sudu besar.

Birch akan menjimatkan dari jatuh

Ini adalah daun dan tunas birch yang telah lama dianggap oleh penyembuh tradisional sebagai ubat terbaik untuk genangan cecair. Mendapatkannya tidak menjadi masalah, kerana birch putih tumbuh di mana-mana sahaja di negara kita. Mari mulakan kisah kami dengan khasiat daun birch yang menakjubkan..

Mandi birch "kering"

Prosedur ini harus dijalankan pada akhir musim bunga atau musim panas. Kumpulkan sebanyak mungkin daun birch putih segar dan muda dan masukkan ke dalam tab mandi, atau lebih baik - di dalam tab kayu yang sebenar, seperti yang anda biasa cuci di kampung. Turunkan dedaunan dengan baik dan tutup dengan bungkus plastik, kemudian biarkan di bawah sinar matahari selama beberapa jam. Apabila daun menjadi panas, rendam sepenuhnya pesakit dengan asites di dalamnya, dan biarkan dia berbaring di sana sekurang-kurangnya satu jam. Pada akhir prosedur, anda mungkin mengalami sedikit kebas pada kulit, ini adalah perkara biasa. Lakukan mandi "kering" dua hingga tiga kali seminggu sehingga peningkatan ketara berlaku.

Mandi dengan kaldu birch

Mandi ini boleh diambil pada bila-bila masa sepanjang tahun. Bagi mereka, bukan sahaja daun birch putih kering juga sesuai. Untuk satu baldi air mendidih, anda perlu mengambil lima puluh gram dedaunan kering atau seratus gram segar. Cara terbaik untuk menyediakan mandi penyembuh di pangsapuri biasa adalah dengan merebus air di dalam tab mandi berisi dandang, kemudian tambahkan dedaunan, kacau dan tunggu sehingga air menyejuk hingga suhu yang selesa. Selama ini, daun birch hanya akan melepaskan zat berfaedahnya. Anda boleh melakukannya secara berbeza - rebus beberapa baldi air sekaligus, jika boleh. Mandi dengan kaldu birch untuk melawan asites dilakukan tidak lebih dari setengah jam.

Balut birch

Untuk prosedur ini, anda memerlukan kaldu birch panas, juga disediakan pada kadar 50 gram daun setiap baldi air. Rendam lembaran kapas biasa yang dilipat empat dalam baldi dan bungkus pesakit dengan tetes, bermula dari ketiak hingga lutut, dan lebih baik pergelangan kaki. Kemudian, secepat mungkin, bungkus lembaran kering kedua di atas dan selimut bulu di atas. Letakkan pesakit di atas katil dan tutup dengan selimut atau selimut yang lain. Biarkan dia berbohong seperti ini selama satu setengah jam, dan jika dia tertidur, itu tidak menjadi masalah. Semasa dia bangun, angkat balut tanpa membuka pesakit supaya udara sejuk tidak menyentuh badan yang dipanaskan.

Minuman birch untuk ascites

Untuk menyediakan kaldu, daun birch kering diperlukan dalam nisbah 1/10 berkaitan dengan air, tetapi ini tidak mencukupi. Faktanya adalah bahawa dedaunan mengandungi asid betuloretinik, yang sangat mudah larut. Untuk mengatasi masalah ini, tambahkan 2 gram baking soda setiap cawan. Tegaskan kuahnya untuk minum sekurang-kurangnya enam jam. Anda perlu mengambilnya dalam setengah gelas sebaik sahaja anda bangun, dan pada waktu petang, sebelum tidur. Tempoh terapi adalah dua minggu.

Tingtur pada tunas birch

Kepekatan bahan aktif di buah pinggang jauh lebih tinggi daripada di dedaunan. Mereka hanya boleh digunakan oleh orang yang tidak menderita penyakit berjangkit sistem kencing. Kaldu penyembuh disediakan dengan kadar beberapa sudu teh setiap satu gelas air, dan ambil sepertiga gelas tiga kali sehari satu jam sebelum makan. Tetapi lebih baik membuat warna alkohol. Untuk melakukan ini, ambil setengah botol tunas birch dan isi dengan vodka, tahan sekurang-kurangnya tiga puluh hari, dan kemudian minum 30-40 tetes tiga kali sehari semasa perut kosong.

Sebagai kesimpulan, kami perhatikan bahawa jika anda menggabungkan kaedah luaran dan dalaman rawatan alternatif asites menggunakan birch, kesan positif biasanya berlaku dalam beberapa jam. Untuk memperbaikinya, anda boleh menambahkan sepertiga rebusan kulit kayu elm ke rebusan birch untuk mandi dan balut..

Diuretik untuk ascites

Alam menawarkan banyak ubat lain untuk sakit perut, jadi jika birch tidak sesuai dengan anda atau tidak membantu anda, cubalah resipi ini:

Pengumpulan vitamin diuretik. Ambil bahagian yang sama dengan pinggul mawar kering, raspberry, lingonberry dan daun kismis hitam. Tuangkan tiga hingga empat sudu besar campuran wangi ini dengan seperempat liter air mendidih, rebus selama dua puluh minit dengan api kecil, terikan, sejuk dan ambil pada waktu pagi dan petang.

Kuah kacang polong. Ambil sekam kering dari beberapa dozen biji kacang, isi dengan satu liter air mendidih dan rebus selama sepuluh minit. Biarkan kuahnya selama setengah jam, kemudian tapis dan ambil dalam empat dos selama satu hari, setengah jam sebelum makan. Anda perlu bermula pada awal pagi dan selesai selewat-lewatnya jam lapan malam. Tiada cecair lain yang boleh diminum semasa rawatan.

Teh Bearberry dan hernia. Herba ini terkenal dengan sifat diuretiknya yang kuat. Campurkannya dalam bahagian yang sama, tuangkan 4 sudu besar campuran kering dengan seperempat liter air mendidih, kemudian biarkan kuah mendidih selama 15-20 minit. Saring, sejukkan dan ambil sekaligus, pada awal pagi, sejam sebelum sarapan..

Penyerapan dedaun ekor kuda dan birch. Kembali ke birch, kami perhatikan bahawa dalam kombinasi dengan ekor kuda, ia berfungsi dengan lebih berkesan. Untuk menyediakan ubat rakyat untuk ascites, campurkan dedaunan birch kering dengan rumput ekor kuda di bahagian yang sama, tuangkan beberapa sudu ke dalam gelas, diisi dengan air mendidih dan biarkan selama setengah jam. Kemudian tapis dan ambil semuanya sekaligus. Lebih baik melakukan ini pada waktu subuh, jam 5-6 pagi, ketika buah pinggang paling mudah menerima dan aktif..

Merebus diuretik pelbagai komponen. Dalam satu mangkuk, dalam bahagian yang sama, campurkan bunga linden kering, elderberry, pinggul mawar, ekor kuda dan beri juniper. Dalam hidangan lain - pudina dan jelatang. Kemudian satukan semua ini dan gaul hingga sebati, maka anda akan mendapat keseimbangan komponen yang sempurna. Untuk setengah liter air mendidih, anda memerlukan setengah gelas koleksi ini. Didihkan dengan api kecil sekurang-kurangnya dua puluh minit, kemudian saring dan minum satu pertiga gelas sebelum sarapan, makan tengah hari dan minum petang. Anda tidak boleh memuatkan buah pinggang pada waktu malam.

Aprikot kaya kalium. Ubat rakyat yang baik untuk asites adalah aprikot biasa, yang kaya dengan kalium. Anda boleh memakannya begitu sahaja, atau anda boleh membuat rebusan aprikot kering: tuangkan segelas aprikot kering dengan satu liter air mendidih, masak selama kira-kira empat puluh minit, sejuk dan minum sepanjang hari dan bukannya teh.

Pasli segar melawan ascites. Pasli segar biasa boleh menyelamatkan anda dari perut kembung. tuangkan tiga ratus gram dengan satu liter air dan masak selama setengah jam. Minum kaldu yang dihasilkan dari pagi hingga makan tengah hari secara berkala (setengah jam), setengah gelas.

Teh diaforetik panas. Cecair yang berlebihan pada asites juga dapat dikeluarkan melalui pori-pori kulit. Untuk melakukan ini, anda perlu berpeluh dengan baik. Bancuh teh yang kuat dari bunga linden dan ibu dan ibu tiri dengan kadar 4 sudu campuran untuk dua cawan air mendidih. Didihkan selama kira-kira sepuluh minit, kemudian letakkan dalam termos dan minum panas empat kali sehari. Jumlah cecair yang diminum setiap hari tidak boleh melebihi satu liter.

Rawatan tetes testis

Bagi banyak orang, pertapa datang secara tiba-tiba, dan bagi kebanyakan orang saudara-mara sangat sakit. Jadi saya tidak terkecuali. Saya sangat kecewa apabila cucu saya didiagnosis dengan ini. Dan tidak mungkin lebih teruk lagi - mereka menghantar saya untuk operasi. Tetapi saya, tanpa keraguan, menolak dan mula memperlakukannya sendiri. Dan cucunya itu baru berusia 2.5 tahun.

Itulah yang saya perlakukan kepadanya. Anda hanya perlu melumasi testis dengan minyak jarak. Ini mesti dilakukan selama dua minggu pada waktu pagi dan petang. Kemudian seminggu berehat, maka anda boleh mengulangi kursus rawatan orang asites, tetapi selepas itu sudah ada 31 hari rehat. Ulangi lagi, dan kemudian berehat selama 93 hari.

Dengan semua ini, anda perlu minum perkara berikut satu sudu teh pada satu masa. Ambil seratus gram lemon dan seratus gram akar lobak. Akar lobak perlu digiling. Perah lemon sepenuhnya ke lobak merah dan biarkan mendidih sedikit. Campuran ini semestinya cukup untuk anda selama seminggu, selepas itu anda perlu menyediakan tincture sederhana seperti itu lagi. Oleh kerana anda akan menyimpan tincture ini di dalam peti sejuk, saya menasihati anda: bagaimana mengambil sudu - biarkan ia memanaskannya sendiri, tetapi jangan panaskannya. Seperti yang anda mungkin sudah menduga - anak itu tidak akan meminumnya. Jadi di sini perlu sedikit kecanggihan dan tambahkan, misalnya, gula atau sedikit madu, dan sebaik sahaja dia minum, anda perlu membiarkannya merebut dengan epal parut. Dan anda jangan lupa bahawa anak anda mungkin mempunyai alahan, misalnya, pada lemon. Oleh itu, pastikan ia tidak ada.

Sekiranya anda akan merawat, misalnya, remaja atau dewasa, maka, dos tincture akan meningkat dengan tepat. Maksudnya, sekarang anda harus mengambil dua sudu besar. Dan jika anda memberi anak sebiji epal, maka di sini anda sudah semestinya makan sebiji epal.

Teh ekor kuda dan simpul juga dapat membantu anda. Juga, jangan lupa tentang asas berhati-hati, seperti tidak menahan sejuk, tidak berada dalam keadaan sejuk, dan banyak lagi. Selain itu, anda tidak boleh makan acar, makanan pedas, daging asap, dan orang dewasa tidak boleh makan alkohol. Yang anda perlukan hanyalah kesabaran dan masa.

Resipi rakyat terbukti untuk ascites

Anda memerlukan ramuan yang tumbuh hampir di mana-mana. Ia dipanggil chamomile, tetapi anda memerlukannya tanpa lidah. Kaedah penyediaan ubat rakyat untuk ascites adalah seperti berikut. Basuh chamomile dan cincang untuk mengisar. Tetapi sebelum itu, jangan lupa mengeringkannya sedikit..

Yang tinggal bagi anda adalah menggunakan losyen ke kawasan ovari dengan rumput biasa yang dihancurkan ini. Ini mesti dilakukan tiga kali sehari, pagi dan petang. Tidak lama sebelum anda melihat hasilnya. Juga, ubat tradisional ini dapat merawat penyakit seperti hematoma dan penebalan tisu kulit..

Sekiranya musim sejuk di luar, maka anda tidak perlu kecewa. Beli chamomile kering dari farmasi. Rendam dalam air mendidih, tetapi tidak lama sehingga nutrien tidak mempunyai masa untuk dipindahkan ke dalam air. Dan pakai juga.

Untuk pemulihan yang lebih kuat, jangan lupa tentang diet untuk asites.

Rawatan asites pada kanak-kanak lelaki

Anda harus memahami bahawa penyakit seperti asites tidak boleh berlaku sendiri, terutama pada lelaki. Selalunya ini adalah akibat dari beberapa jenis penyakit yang kompleks. Penyakit ini dalam kebanyakan kes berlaku disebabkan oleh penyakit hati, perut, ginjal dan organ lain yang bertanggungjawab untuk pertukaran air di dalam badan. Oleh itu, jika anda ingin disembuhkan dari penyakit ini, maka rawatan anda harus meluas, atau lebih tepatnya, harus dirancang untuk seluruh tubuh. Terdapat pelbagai ramuan dalam perubatan tradisional yang boleh mempengaruhi seluruh badan. Dan kami memberikan contoh resipi yang begitu popular.

Anda memerlukan daun currant hitam, penyakit kuning kelabu dan bijak perubatan, chamomile. Ambil semua ini dalam perkadaran 1: 1: 1, setelah mengisar, misalnya, dalam penggiling kopi. Kemudian satu sudu teh harus dituangkan dengan 200 gram air mendidih. Biarkan ia berdiri, dan kemudian lalui melalui jaring.

Anda harus minum seperempat gelas 4 kali sehari, iaitu segelas sehari. Ini harus dirawat selama 31 hari, diikuti dengan rehat tujuh hari.

Rawatan tetes testis

Semua yang akan ditulis di sini adalah untuk lelaki sahaja. Oleh kerana kita akan mengubati testis. Penyakit yang sangat tidak menyenangkan.

1 resipi. Berikut adalah resipi rawatan herba asites. Anda memerlukan rumput coltsfoot dan bunga semanggi manis. Semua ini harus dihancurkan dan diambil satu sudu teh pada satu masa. Kemudian tuangkan dengan dua gelas air mendidih dan biarkan selama setengah jam. Mereka mengambil ubat ini kira-kira lima kali sehari, tiga sudu teh. Ini mesti dilakukan sehingga pemulihan..

2 resipi. Berikut adalah satu lagi ubat rakyat untuk ascites: seperempat liter untuk dua sudu teh bearberry. Biarkan selama tujuh jam, kerap bergetar. Kemudian melalui mesh, anda perlu minum, sedikit dipanaskan, sedikit pada kadar satu liter sehari.

Krim tetes testis yang bertambah baik

Kacau calendula dan krim bayi dalam jumlah yang sama. Kemudian anda mesti mengoleskan testis dengan campuran ini, sapukan kain kasa di atasnya. Dan setelah semua ini, pakai seluar dalam bentuk celana renang. Dalam arti bahawa semuanya sesuai. Oleh itu, tidak ada yang merosot, dan banyak membantu.

Ia akan mengambil masa kira-kira tiga puluh hari, dan anda akan sihat. Kami sangat berharap ia dapat membantu anda seperti yang saya lakukan.

Dan berikut adalah ubat rakyat lain untuk rawatan asites, berdasarkan losyen. Ambil lima puluh gram kacang polong untuk setengah liter bir. Biarkan selama satu jam, selepas itu hendaklah didihkan sedikit dengan api kecil. Anda akan memasak selama seperempat jam. Maka semua ini mesti dibiarkan sejuk dan disapukan, membasahi beberapa jenis kain, lebih baik rami. Dan begitu - sehingga anda sembuh.

Sumber: Gaya hidup sihat surat khabar, penyembuh surat khabar seluruh Ukraine "Babushka"

Cara mengeluarkan cecair dari rongga perut dengan ubat-ubatan rakyat

Ubat tradisional tidak menyetujui rawatan dengan ubat-ubatan rakyat, tetapi kadang-kadang ubat ini lebih berkesan. Untuk mengatasi sakit perut atau asites, ramuan ramuan herba, losyen dan mandian masin, latihan terapi, dan puasa digunakan. Kaedahnya diuji masa dan benar-benar selamat. Mereka boleh digunakan secara bebas dan sebagai tambahan kepada terapi utama..

Apa itu ascites

Ascites adalah pengumpulan cecair tidak normal di rongga perut. Penyakit ini berlaku dengan latar belakang gangguan kronik yang ada. Ini termasuk sirosis hati, gagal ginjal atau jantung, tuberkulosis, pankreatitis, pendarahan dalaman, onkologi, dan banyak lagi. Berisiko adalah orang yang menderita kecanduan dadah atau alkohol, hepatitis, diabetes mellitus, obesiti, atau memiliki kadar kolesterol darah tinggi. Menurut statistik, dalam 75% kes, asites adalah komplikasi sirosis hati..

Perkembangan patologi berlaku secara beransur-ansur, selama beberapa bulan dan bahkan bertahun-tahun. Gejala pertama muncul ketika jumlah transudat mencapai 1 liter. Dalam keadaan yang terabaikan, isipadu cecair dapat mencapai 20-25 liter. Ciri gambaran klinikal ascites:

  • kembung perut;
  • sakit perut;
  • dyspnea;
  • pedih ulu hati dan sendawa;
  • bengkak pada bahagian bawah kaki.

Apabila rongga perut menjadi penuh, parameter pinggang meningkat. Seseorang merasa tidak selesa ketika membongkok, berpusing. Perut mengambil bentuk bola, stretch mark muncul pada kulit atau urat muncul melalui.

Untuk diagnosis asites, kaedah penyelidikan moden digunakan. Pertama, ultrasound perut, sinar-X dan ultrasound Doppler ditetapkan. Pengimejan resonans magnetik atau dikira dilakukan untuk mengesahkan diagnosis..

Rejimen rawatan tradisional untuk asites terdiri daripada dua peringkat: merawat penyakit yang mendasari dan menghilangkan gejala patologi. Bergantung pada etiologi, ubat dan prosedur berikut digunakan:

  • untuk penyakit jantung: vasodilator, glukosida;
  • dengan penyakit buah pinggang: diet rendah garam, mengehadkan pengambilan cecair;
  • dengan gangguan metabolik: pemindahan albumin, diet;
  • dengan sirosis hati: hepatoprotectors.

Pesakit selalu diresepkan kompleks diuretik yang mempromosikan perkumuhan transudat. Sekiranya perlu, pesakit dipindahkan sepenuhnya ke diet rendah garam (hingga 2 g sehari) atau tanpa garam.

Keberkesanan ubat-ubatan rakyat dalam rawatan asites

Preskripsi untuk ubat-ubatan rakyat untuk mengeluarkan cecair dari rongga perut didasarkan pada prinsip yang sama dengan rejimen terapi tradisional. Infus dan decoctions mempunyai kesan diuretik, menguatkan imuniti dan menormalkan metabolisme.

Sekiranya demam disebabkan oleh penyakit kronik, komponen ubat dipilih dengan mengambil kira keadaan badan. Sekiranya terdapat kerosakan fungsi organ dalaman, aprikot dimasukkan ke dalam makanan dalam bentuk kompot, infus. Dengan beban tinggi pada jantung, penyumbatan saluran darah dan terak, pulpa labu, biji labu melakukan pekerjaan yang sangat baik.

Rawatan ascites di rumah paling berkesan pada peringkat awal pengumpulan cecair. Lebih-lebih lagi, pelbagai ubat semula jadi mempunyai kesan yang baik terhadap sistem kardiovaskular dan perkumuhan, membuang toksin dari badan, dan mencegah bengkak..

Dengan perkembangan aktif patologi, kaedah alternatif disyorkan digabungkan dengan kaedah konservatif. Pada tahap lanjut, sakit perut memerlukan campur tangan pembedahan segera, mulai dari mengepam keluar cecair asites hingga transplantasi organ. Namun, selepas pembedahan, diet dan ubat-ubatan semula jadi akan mempercepat proses penyembuhan..

Ubat rakyat yang popular

Terdapat banyak resipi rakyat untuk menangani asites di rumah. Antaranya ialah losyen, mandi, pembalut, decoctions dan infusions, campuran ubat. Diuretik merupakan kategori yang berasingan. Mereka membantu membuang cecair yang berlebihan dari badan dengan cepat, menghilangkan bengkak, nada dan menenangkan badan dengan vitamin. Beberapa formulasi untuk penggunaan dalaman sangat kuat atau boleh menyebabkan reaksi alergi, oleh itu disarankan untuk berjumpa doktor sebelum mengambil.

Terapi air kencing

Rawatan ascites dengan air kencing adalah kaedah yang tersedia untuk semua orang, tetapi keberkesanannya belum terbukti secara saintifik. Ia berdasarkan sifat penyembuhan air kencing, yang mengandungi lebih dari 200 komponen. Antaranya adalah anti-radang, bakteria dan berkhasiat. Pada masa yang sama, bersama-sama dengan air kencing, toksin, produk metabolik, hormon dan unsur surih dikeluarkan dari badan.

Pernyataan bahawa urinoterapi tidak mempunyai kontraindikasi adalah mitos. Dengan berhati-hati, kaedah rawatan diri ini harus dirawat oleh pemilik masalah gastrousus (ulser, kolitis), penyakit kelamin, penyakit kronik pankreas, hati dan ginjal.

Peraturan untuk mengambil air kencing:

  1. Di dalam hanya mengambil air kencing segar pagi.
  2. Cecair harus diminum dua kali sehari: 1 jam sebelum makan siang dan pada waktu petang sebelum tidur.
  3. Satu dos adalah dari 0.5 hingga 1 cawan. Lebih baik memulakan dengan bahagian kecil, secara beransur-ansur menjadi normal.
  4. Kursus ini adalah 2-3 bulan.

Dalam kombinasi dengan terapi air kencing, disarankan untuk membersihkan badan dari toksin terlebih dahulu. Anda juga dianjurkan untuk beralih ke diet nabati, mengamati peraturan air, bermain sukan dan melepaskan tabiat buruk..

Puasa terapeutik

Puasa menurut Broiss adalah makanan popular yang membantu menghilangkan asites di rumah dengan barah. Kursus ini adalah 42 hari. Inilah sebenarnya yang diperlukan pengarang teknik untuk pulih sepenuhnya dari barah. Sebelum itu, dia menjalani beberapa operasi, tetapi tumornya kembali lagi..

Lebih daripada 40 ribu orang berjaya dirawat dengan diet.

  1. Makanan ini terdiri daripada lobak merah, kentang, bit, jus saderi, sosis dan geranium merah, teh ginjal.
  2. Semasa perut kosong, setelah bangun tidur, ambil 125-150 ml teh ginjal.
  3. Sejam kemudian, anda harus minum 1-2 gelas infusi bijak yang hangat.
  4. Selepas satu jam, anda perlu minum jus sayur. Kemudian, dengan rehat 20-30 minit, ambil 10-15 sips lagi.
  5. Di antara penggunaan jus sayur, dibenarkan minum infus bijak.
  6. Pada waktu makan tengah hari, anda harus sekali lagi minum setengah gelas teh ginjal. Dan kemudian ulangi pengambilan jus sayur dan infusi.
  7. Seminggu sekali, anda harus minum infus geranium, minum 1 gelas cecair setiap hari. Ia mengandungi radium.
  8. Jumlah maksimum jus sayur setiap hari ialah 0.5 liter. Infusi sage boleh diminum dalam jumlah yang tidak terhad.
  9. Kadang-kadang jus sayur boleh diganti dengan jus buah: lemon, oren, currant hitam.
  10. Dilarang mencampurkan jus sayur dan buah..

Resipi untuk membuat jus dan suntikan untuk diet:

  • Jus sayur multivitamin. Untuk memasak, anda memerlukan 300 g bit, 100 g lobak merah, 100 g saderi, 30 g lobak hitam, 1 kentang. Kupas sayur-sayuran dan perahkan juicer. Saring jusnya dan minum dengan sedikit teguk.
  • Infusi bijak. 2 sudu kecil tuangkan 0.5 l air mendidih ke atas bunga kering dan masukkan dengan api kecil hingga mendidih. Masak selama 3 minit. Keluarkan dari panas. Masukkan 1 sudu kecil ke dalam kuah jika mahu. pudina, balsem lemon, wort St. John. Berkeras 10 minit. Ketegangan dan pengambilan.
  • Teh buah pinggang. Campurkan 15 g ekor kuda, 10 g jelatang, 8 g knotweed, 6 g wort St. John. Tuangkan segelas air mendidih di atas bunga kering dan biarkan selama 10 minit. Terikan. Tambahkan 0,5 liter air lagi ke dalam cairan bersih dan ambil seperti yang diarahkan. Isipadu dikira selama 3 minggu puasa.
  • Penyerapan geranium merah. 1 sudu kecil tuangkan segelas air mendidih ke atas tanaman kering dan biarkan selama 10 minit. Minum seteguk kecil sepanjang hari.

Pada minggu-minggu pertama, rasa lapar dapat menimbulkan ketidakselesaan yang serius, kerana diet sangat sedikit. Untuk mengurangkannya dan mendapat daya hidup, anda boleh memasak sup bawang. Untuk menyediakan hidangan, anda perlu mengambil 1 bawang, basuh dan cincang bersama-sama dengan kulitnya. Kemudian goreng dalam minyak sayuran hingga coklat keemasan, tuangkan 0,5 liter air sejuk dan didihkan. Mana-mana kaldu sayur ringan harus ditambahkan ke dalam kaldu selesai, rebus selama beberapa minit. Terikan sup sebelum makan.

Sebaiknya mulakan puasa menurut Brouss 2-6 bulan selepas pembedahan atau kemoterapi. Semasa meninggalkan diet, makanan biasa dimasukkan ke dalam diet secara beransur-ansur. Kursus pertama harus mempunyai konsistensi separa cair, tanpa garam.

Kompot aprikot

Apabila digunakan dengan betul, aprikot adalah rawatan yang sangat baik untuk asites. Buah mempunyai kesan ringan pada tubuh, membantu memulihkan tisu hati dan menormalkan metabolisme. Produk ini tidak mempunyai kontraindikasi dan tidak boleh menyebabkan overdosis. Kaedah penyediaan kompot:

  1. Tuangkan 400 g aprikot segar atau kering ke dalam 1.5 liter air mendidih.
  2. Masukkan campuran dengan api kecil dan masak selama 10-15 minit.
  3. Rasakan kuahnya. Sekiranya nampak masam, tambah 1 sudu kecil. sayang.

Minum kira-kira 400 ml kaldu setiap hari. Sebaiknya lakukan ini pada waktu pagi dengan perut kosong dan pada waktu petang sebelum tidur..

Parsli dengan ascites

Parsley adalah produk semula jadi yang kaya dengan vitamin, mineral dan asid lemak. Resipi berasaskan herba:

  • Kuahnya. 2 sudu besar l. Tuangkan 1 liter sayur cincang dengan air mendidih. Berkeras 4-5 jam di tempat yang gelap. Ambil 2 sudu besar. l. empat kali sehari.
  • Teh. Basuh dan kisar 300 g rumput. Tuangkan 1 liter air bersih, masukkan dengan api kecil dan masak selama 20 minit. Minum seteguk kecil sepanjang hari.
  • Minuman susu. Didihkan 0.5 L susu hingga mendidih. Masukkan 200 g herba segar cincang. Didihkan campuran dengan api kecil selama 2 jam. Sejukkan produk dan ambil 2 sudu besar. l. sebelum setiap makan.
  • Infusi. Campurkan 250 g ramuan kering dan 1 akar pasli cincang. Tuang dalam 1 liter susu rebus. Rebus campuran dalam mandian air selama 2 jam. Terikan ubat dan minum setengah gelas tiga kali sehari.

Ubat-ubatan rakyat dengan pasli mempunyai kesan diuretik, yang membolehkan anda mengeluarkan cecair dari rongga perut dengan tetes.

Internet penuh dengan ulasan kaedah alternatif untuk merawat asites. Sebilangan besar positif. Yang paling popular adalah diet, resipi berdasarkan pasli, kacang dan aprikot. Mereka benar-benar selamat dan tidak mempunyai kontraindikasi. Walau bagaimanapun, sebelum memulakan kursus, disarankan untuk berjumpa pakar. Semasa terapi dan selepas pemulihan, anda harus menjalani pemeriksaan dan memantau kesejahteraan anda secara berkala.

Rawatan asites perut dengan ubat-ubatan rakyat

8 minit Pengarang: Irina Smirnova 11

  • Rawatan herba
  • Rawatan dengan pengaktif metabolik
  • Permohonan soda
  • Rawatan dengan daun birch
  • Video-video yang berkaitan

Asites perut menyertai penyakit saluran pencernaan, beberapa gangguan jantung. Kerana perut yang besar dengan cecair yang terkumpul di dalamnya, orang-orang memanggil penyakit ini "jatuh". Mengenali asites cukup mudah, walaupun secara visual, tetapi menyingkirkan pengumpulan cecair tidak selalu mungkin dilakukan walaupun dengan kaedah profesional. Untuk meningkatkan kesan ubat yang diresepkan oleh doktor, disyorkan rawatan asites perut dengan ubat-ubatan rakyat.

Rawatan herba

Asites adalah akibat penyakit ini, oleh itu, adalah perlu untuk merawat punca patologi. Ubat-ubatan rakyat dalam rawatan asites akan membantu membuang lebihan cecair jika secara aktif diserap ke dalam darah atau dikeluarkan oleh organ kencing.

Sekiranya asites tidak hilang walaupun dengan rawatan dengan kaedah alternatif, tetapi, sebaliknya, kemajuan, onkologi mungkin muncul. Pesakit perlu menjalani pemeriksaan tambahan. Dalam semua kes lain, kaedah rakyat berjaya mengatasi asites, terutamanya jika rawatan berkesan terhadap penyakit yang mendasari dijalankan.

Rawatan dengan bayaran diuretik

Untuk mengatasi tanda-tanda asites akan membantu terutamanya tumbuhan yang mempunyai kesan diuretik. Air yang berlebihan akan dikeluarkan dari badan, dan kekurangannya akan diisi semula dengan cairan dari rongga perut. Jadi perut pada pesakit dengan asites akan berkurang dengan ketara dan menjadi lebih kecil. Herba berikut akan membantu melawan penyakit tetes:

  • elecampane,
  • ibu dan ibu tiri,
  • bijak,
  • chamomile,
  • bearberry.

Mereka menggunakan kedua-dua ramuan ini sendiri dan yuran yang mereka ada. Untuk rawatan, koleksi dengan semanggi manis akan memberi kesan yang baik. Anda perlu menyediakan ubat dengan cara ini: 50 g coltsfoot dan semanggi manis ubat digabungkan bersama dan 250 ml air mendidih dituangkan. Perlu menahan cecair sama ada dalam termos atau dalam balang dengan penutup yang ketat sehingga komponennya dikukus dengan baik. Selepas dua jam, bekas itu tidak dipotong dan cecair penyembuh diminum 3 kali sehari, 2 sudu besar. l.

Herba ibu dan ibu tiri dapat membantu pesakit secara beransur-ansur menghilangkan gejala asites

Bearberry mempunyai kesan diuretik yang baik.

Dalam resipi ini, penduduk menyarankan menggabungkannya dengan hernia herba, yang meningkatkan kesan bearberry. Untuk menyediakan ubat itu, 50 g setiap ramuan dicampur bersama, masukkan termos liter atau balang liter dan tuangkan air mendidih ke bahagian atas. Setelah menutup bekas dengan ketat, cecair disimpan sekurang-kurangnya tiga jam. Minum ubat ini disyorkan tiga kali sehari selama setengah gelas..

Kesan kismis hitam dengan ascites sangat hebat, oleh itu populis pasti mengesyorkan memasukkan resipi ini dalam rawatan ascites. Oleh itu, untuk memasak, anda perlu mencampurkan satu sudu ramuan seperti itu:

  • daun kismis hitam terperinci;
  • bijak;
  • ubat chamomile;
  • penyakit kuning kelabu.

Semua komponen ubat dicampurkan dan dituangkan dengan 1 liter air mendidih. Campuran mesti disimpan di bawah penutup selama beberapa jam. Kemudian mereka meminumnya 0.5 cawan setiap hari selama dua minggu..

Kacang juga terkenal dengan kesan diuretiknya. Untuk terapi, buah tumbuhan ini digunakan, yang membantu membuang lebihan air. Untuk menyediakan ubat, anda memerlukan 150 g polong kering, tuangkan 1 liter air mendidih dan tahan dalam mandi air selama kurang dari setengah jam. Selepas itu, cecair dibiarkan sejuk dan 125 ml diminum pada siang hari. Keesokan paginya ubat baru disediakan.

Ubat popular untuk asites adalah kaldu aprikot. Ubat ini membantu menyingkirkan lebihan cecair yang terkumpul di rongga perut dalam masa yang agak singkat. Juga, kaldu aprikot akan mengimbangi kekurangan kalium pada pasien, kerana tubuhnya kalah semasa rawatan tetes dengan ubat diuretik. Kaldu disediakan seperti kompot biasa, anda boleh membuatnya dari buah kering dan dari aprikot segar. Minum 500 ml kaldu aprikot setiap hari.

Satu lagi ubat semula jadi untuk asites adalah pasli. Ia direbus dalam air, menambahkan 300 g ranting tumbuhan hijau per liter cecair. Pasli direbus selama dua puluh minit, dan disyorkan untuk minum 125 ml cecair sehari untuk rawatan asites.

Merebus elecampane semasa rawatan ubat tetes harus diminum dengan berhati-hati, kerana dikontraindikasikan untuk pesakit hipertensi. Bagi mereka yang tidak mempunyai kontraindikasi, kaldu disarankan minum setengah gelas sehari. Ia disediakan dengan sederhana - 50 g akar elecampane direbus selama seperempat jam, selepas itu cairan disimpan di tempat yang hangat (anda boleh membungkusnya dengan selimut) sehingga ia sejuk sepenuhnya.

Rawatan dengan pengaktif metabolik

Untuk tujuan pengambilan air yang meningkat, ada kemungkinan untuk menambahkan cara untuk mengaktifkan proses metabolik dalam terapi asites. Dalam kes ini, aliran darah akan secara aktif mengambil cairan untuk dimasukkan dalam reaksi kimia. Untuk tujuan ini, orang ramai juga mempunyai sejumlah resipi untuk membantu menyingkirkan pengumpulan cecair di dalam perut..

Batang ceri adalah rawatan yang sangat baik. Satu Seni. l. bahan mentah kering perlu dituangkan dengan 500 ml. air mendidih dan biarkan selama 3 jam. Sebaiknya tutup bekas dan bungkusnya dengan kain sehingga proses penyejukan berlangsung selembut mungkin. Kemudian ejen ditapis dari residu dan diambil 1 gelas 3 kali sehari. Anda perlu dirawat selama dua minggu, selepas itu rehat seminggu dan sekali lagi anda perlu mengulangi terapi dengan merebus tangkai ceri.

Biji pasli adalah cara yang berkesan untuk menyingkirkan pengumpulan lebihan cairan dengan cara mengering

Merebus biji pasli akan membantu menghilangkan gejala asites. Untuk menyediakan ubat, anda memerlukan satu sudu besar biji pasli untuk menuangkan air mendidih (500 ml), dan kemudian biarkan ubat itu selama sepuluh jam. Anda perlu minum infus 2 sudu teh tiga kali sehari. Anda perlu minum ubat mengikut skema - minum selama dua hari, dan jangan minum selama tiga hari. Kemudian skema diulang lagi.

Anda boleh merawat asites dengan biji rami. Anda boleh menyediakan produk seperti berikut: tuangkan 8 sudu teh biji rami dengan 1 liter air, rebus dan reneh selama seperempat jam. Kemudian ubat itu disejukkan secara semula jadi dan diminum tujuh kali sehari..

Untuk mengembalikan keseimbangan air, yang terganggu pada pesakit yang mengalami perut kembung, anda boleh menggunakan ubat berikut: dalam jumlah yang sama, ambil daun lingonberry, currant, raspberry, rose pinggul. Setengah gelas koleksi yang dihasilkan dicurahkan ke dalam 500 ml air dan direbus selama sepuluh minit. Sebaiknya minum ubat itu selepas makan dan bukannya teh..

Teh herba bukan sahaja akan menjadi ubat, tetapi juga menggantikan minuman malam yang biasa

Apabila air berlebihan muncul di rongga perut, termasuk tetes, disarankan untuk menggunakan koleksi stigma jagung dan bearberry. Ekor kuda juga ditambah di sini. Mengambil satu sudu pada satu masa, bahan-bahan itu dicampurkan dan dipindahkan ke dalam bekas kaca kering. Tuangkan setengah gelas bahan mentah dengan air dan reneh selama seperempat jam. Dianjurkan untuk minum sebelum makan, kira-kira tiga puluh minit.

Sekiranya terdapat penyakit dengan asites perut, merebus pelbagai ramuan boleh membantu:

  • jelatang,
  • pisang,
  • hiperikum,
  • pinggul mawar,
  • bearberry.

Semua komponen mesti diperincikan dan dicampur dengan teliti. 2 sudu kecil bahan mentah kering yang dihasilkan disimpan dalam segelas air sejuk. Cecair itu dituangkan semalaman, dan pada waktu pagi direbus selama sepuluh minit dengan api kecil, setelah itu mereka minum sepertiga gelas empat kali sehari.

Permohonan soda

Rawatan di perut untuk sakit perut boleh dilakukan bukan hanya dengan infus dan rebusan herba, tetapi juga dengan ubat lain, khususnya natrium bikarbonat. Natrium bikarbonat terdapat di hampir semua isi rumah, kerana di peringkat isi rumah ini sebatian kimia ini disebut soda. Serbuk putih ditambahkan ke produk kuliner, digunakan untuk membersihkan piring, dan juga dalam rawatan banyak penyakit.

Untuk menyediakan resipi berasaskan soda pertama, anda mesti:

  • natrium bikarbonat di hujung pisau;
  • segelas air mendidih;
  • daun birch kering - 20 g.

Soda akan membantu menghilangkan tanda-tanda asites dalam beberapa minggu

Soda dicampurkan dengan daun birch, setelah itu semua komponen dituangkan dengan air mendidih. Alat ini mesti dipaksa sekurang-kurangnya enam jam, kemudian saring dengan baik dan bahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama disyorkan untuk diminum terutamanya pada separuh pertama hari, dan bahagian kedua - pada lewat petang. Ubat ini boleh diambil dari satu hingga empat minggu bergantung pada pencapaian kesannya.

Anda boleh menggunakan soda untuk ascites mengikut resipi lain. Untuk memasak, anda memerlukan satu gelas air atau susu, serta setengah sudu teh baking soda. Natrium bikarbonat dilarutkan dalam air atau susu dan diminum tiga kali sehari. Kursus awal adalah tiga hari, selepas itu mereka berehat sebentar.

Sekiranya badan tidak memberi reaksi negatif terhadap kaedah tradisional dengan soda, maka dalam tiga hari berikutnya dos natrium bikarbonat dua kali ganda - menjadi satu sudu teh. Kemudian, setelah tiga hari rawatan, rehat juga dibuat selama tiga hari. Menurut skema ini, ubatnya diambil, menambah setengah sudu teh setiap kitaran tiga hari sehingga mencapai tiga sudu besar. Sekiranya anda menggunakan soda dengan betul dan mengikut dos yang disyorkan, maka tidak akan ada kesan sampingan dari rawatan tersebut, keasidan perut tidak akan terganggu.

Dengan bantuan soda, anda boleh membuat bukan sahaja penyelesaian untuk minum, tetapi juga dapat dirawat dengan enema, menggabungkan rawatan dengan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor anda. Soda dalam enema akan membantu membuang air berlebihan kepada pesakit. Untuk memasak ambil:

  • 35 g natrium bikarbonat;
  • 100 ml air (rebus).

Larutkan soda dalam air suam (kira-kira suhu badan) dan suntikan larutan ke dalam rektum selama tiga puluh minit. Pada peringkat awal, anda boleh mencuba menyimpan cecair sekurang-kurangnya 15 minit, dan kemudian membawanya hingga setengah jam. Prosedur dilakukan setiap petang, dengan berhati-hati memerhatikan kesihatan pesakit. Tempoh kursus terapi bergantung pada jumlah cecair yang perlu dikeluarkan dari badan..

Rawatan dengan daun birch

Ubat yang sangat berkesan dalam rawatan asites adalah daun birch. Mereka digunakan sebagai pelbagai decoctions dan juga digunakan untuk rawatan mandi. Untuk mandi kering, disarankan untuk mengumpulkan daun birch muda, meletakkannya di permukaan mandi dan tutup dengan kerajang. Kemudian bekas dibawa keluar ke bawah sinar matahari terbuka dan tunggu sehingga daun birch di bawah filem itu kabut - butiran embun kecil akan muncul di atasnya. Dalam mandi seperti itu, pesakit disarankan untuk berbaring selama satu jam. Kursus terapi adalah 2 kali seminggu, rawatan dengan kaedah ini dapat dijalankan sehingga tanda-tanda patologi hilang sepenuhnya.

Ubat birch untuk rawatan patologi bukan hanya mandi kering, tetapi juga yang basah, yang lebih biasa bagi pesakit. Tidak sukar untuk menyiapkan mandi seperti itu - anda perlu mencurahkan 50 g dedaunan birch kering, serta 100 g daun birch segar yang dicincang halus ke dalam baldi logam atau periuk besar.

Air direbus dalam baldi, dimasukkan selama 20 minit dan dituangkan ke dalam tab mandi. Nisbah kaldu ubat dan air harus satu hingga satu, oleh itu disarankan untuk menyediakan beberapa baldi sekaligus. Anda perlu mandi dua kali seminggu selama 30 minit. Kursus rawatan adalah satu bulan.

Ubat yang berkesan untuk kehilangan air oleh badan adalah membungkus. Balch birch digunakan mengikut resipi yang sama dengan rebusan untuk mandi basah. Lapisan besar dicelupkan ke dalam cecair yang dihasilkan dan tubuh pesakit dibungkus sekerap mungkin. Adalah baik jika anda boleh meletakkan filem atau jenis penebat di atas kepingan. Dalam bentuk ini, pesakit perlu berbaring selama setengah jam. Balutan boleh digabungkan dengan mandi dan terapi lain.

Apabila asites berlaku, pesakit tidak boleh putus asa - keadaan rumah yang baik dan rawatan yang berkesan dapat mencapai hasil yang signifikan dan menghilangkan sakit perut.