Pemampatan arteriomesenterik duodenum

Abstrak dalam bahasa Rusia: Artikel ini dikhaskan untuk kajian pemampatan arteriomesenterik sebagai salah satu penyebab penyumbatan duodenum kronik. Artikel ini menyajikan data moden mengenai etiologi dan mekanisme patogenetik perkembangan patologi ini. Tinjauan ringkas literatur mengenai masalah ini dilakukan dan kes klinikal kompresi arteriomesenterik duodenum dijelaskan..

Ringkasan dalam Bahasa Inggeris: Artikel ini dikhaskan untuk kajian pemampatan arteriomesentral sebagai salah satu penyebab penyumbatan duodenum kronik. Artikel ini membentangkan data moden mengenai etiologi dan mekanisme patogenetik perkembangan patologi ini. Tinjauan ringkas literatur mengenai masalah ini dibuat dan kes klinikal kompresi arteriomesentral duodenum dijelaskan.

Kata kunci: mampatan, duodenum, penyumbatan duodenum kronik.

Mampatan arteriomesenterik yang tidak menyenangkan akan menjatuhkan walaupun seekor lembu jantan

Anomali dalam perkembangan duodenum lebih biasa daripada bahagian lain saluran gastrousus. Selalunya ia digabungkan dengan kecacatan pada organ dan sistem lain (sistem kardiovaskular, usus besar). Mari cuba memahami masalah ini dengan lebih terperinci..

  1. Duodenum
  2. Atresia
  3. Stenosis kongenital
  4. Sindrom penyumbatan duodenum kronik
  5. Pemampatan arteriomesenterik
  6. Sindrom usus yang merengsa

Duodenum

Bahagian saluran pencernaan ini bermula dengan segera dari pilorus perut, dengan itu usus kecil bermula.
Secara anatomi terdiri daripada 4 bahagian:

  1. Bahagian atas. Membengkokkan dengan tepat, membentuk selekoh atas;
  2. Bahagian yang turun. Di sini, melalui sfinkter Oddi, saluran pundi hempedu dan laluan perkumuhan pankreas terbuka;
  3. Bahagian mendatar (bawah);
  4. Bahagian menaik. Bergerak ke usus kecil mesenterik.

Organ ini melakukan beberapa fungsi dalam tubuh manusia:

  • Di sinilah pencernaan usus bermula. PH gumpalan makanan berubah dari berasid (setelah perut) menjadi alkali, yang merupakan ciri keseluruhan usus;
  • Peraturan pelepasan jus pankreas dan hempedu dilakukan, bergantung pada sifat makanan yang diterima;
  • Maklum balas dari perut, peraturan humoral aktivitinya.

Apa-apa penyakit organ ini menyebabkan gangguan pencernaan, kerosakan fungsi normal badan dan, dalam kes yang teruk, boleh membawa maut.
Patologi utama perkembangan duodenum termasuk:

  • Atresia;
  • Stenosis kongenital;
  • Sindrom penyumbatan duodenum kronik (stasis duodenum);
  • Pemampatan arteriomesenterik;
  • Sindrom usus yang merengsa.

Pertimbangkan setiap negeri ini.

Atresia

Atresia adalah pelanggaran embriogenesis yang berlaku pada 2-3 bulan perkembangan janin.

Ini adalah penutupan lengkap lumen organ, dan bahagian-bahagian usus yang terletak lebih dekat ke perut mengembang dengan tajam, dan bahagian-bahagian yang terletak secara jauh - runtuh.
Gejala:

  • Pada minit-minit pertama kehidupan, kanak-kanak itu menumpahkan cecair ketuban;
  • Selepas makan pertama - muntah, bernoda hempedu (kerana penutupan paling sering terletak di bawah saluran pundi hempedu);
  • Perut lembut dan melekat;
  • Kehilangan najis;
  • Selepas beberapa hari, kesan toksik dan keletihan berkembang kerana kekurangan nutrien dan kehilangan cecair dengan muntah;

Sekiranya tidak dirawat, kanak-kanak itu mati selepas 1 minggu
Diagnostik: Pemeriksaan sinar-X dilakukan untuk menjelaskan diagnosis. Gambar menunjukkan pengumpulan gas dalam pembesaran perut dan duodenum. Tidak ada udara di saluran gastrointestinal yang mendasari.

Rawatan: sangat cepat. Semasa operasi, anastomosis dibuat - hubungan dua rongga. Selepas campur tangan, pemberian makanan parenteral diresepkan, dan hanya setelah seminggu anak itu dipindahkan ke makanan oral.

Stenosis kongenital

Stenosis adalah penurunan pada bahagian awal organ. Anomali ini menyumbang 40% daripada semua patologi kongenital sistem pencernaan. Ia lebih biasa pada lelaki. Lumen paling kerap menyempit kerana ubah bentuk, pertumbuhan tisu parut atau neoplasma. Kadang-kadang keadaan itu muncul kerana kekejangan otot dan edema mukosa..

Stenosis menyukarkan pengosongan benjolan pencernaan dari perut, akibatnya limpahan terakhir, proses stagnan berkembang di dalamnya. Semua ini membawa kepada patologi perut..

Biasanya:

  • Belching dan regurgitasi;
  • Muntah isi perut;
  • Nafas berbau kerana stagnasi jisim makanan;
  • Ekzos dan ketoksikan;
  • Pada peringkat terakhir - kulit kering, pucat, pingsan, kekeringan, penurunan pengeluaran air kencing, kejang.

Keadaan itu boleh menyebabkan kematian
Cara menentukan: pemeriksaan sinar-X kontras saluran pencernaan, darah, air kencing dan tinja dilakukan. Pengembangan perut dan peregangan dindingnya yang ketara, penurunan patensi saluran pencernaan dinyatakan. Pengangkutan makanan terganggu.
Rawatan: hanya beroperasi. Sebelum pembedahan, pesakit diberi pemakanan parenteral dan pengosongan kandungan perut melalui tiub.

Sindrom penyumbatan duodenum kronik

Patologi ini menampakkan dirinya sebagai pelanggaran fungsi evakuasi motor organ. Ia berkembang akibat meremas bahagian bawah duodenum oleh arteri mesenterik, menutup rongga dengan tisu parut atau neoplasma, meremas usus oleh pankreas, membran mukus bengkak.
Pergerakan makanan dari organ ke bahagian bawah usus sukar atau tidak mungkin sama sekali.
Apa yang sedang berlaku:

  • Kembung;
  • Belching;
  • Muntah, bernoda hempedu;
  • Bunyi air meluap di perut;
  • Keletihan dan penyahhidratan.

Cara diagnosis: menetapkan fluoroskopi dan endoskopi. Pembesaran organ yang ketara dan penyempitan di bahagian bawahnya, penipisan dinding diperhatikan. Mereka juga melakukan elektrogastrografi - mereka merekodkan isyarat elektrik yang berasal dari saluran pencernaan.
Cara menyembuhkan: hanya pembedahan. Sebagai terapi bersamaan, diet terapeutik dan fisioterapi digunakan.

Pemampatan arteriomesenterik

Patologi adalah pelanggaran anatomi duodenum, akibatnya ditekan oleh arteri mesenterik ke aorta perut atau arteri usus ke tulang belakang.
Patogenesis penyakit ini belum dikaji secara terperinci, ia lebih kerap berlaku pada wanita.

  • Muntah;
  • Kesakitan yang teruk;
  • Keletihan;
  • Kekeringan dan pucat kulit, penurunan turgor kulit;
  • Kembung, air percikan.

Definisi: Pemeriksaan sinar-X dilakukan. Gambar menunjukkan pengembangan perut distal dan permulaan duodenum. Pengangkutan makanan dapat terganggu, kadang-kadang sejumlah kecil makanan masuk ke usus kecil. Antiperistalsis adalah ciri. Cara menyingkirkan: pembedahan. Anastomosis dibuat - hubungan antara duodenum dan bahagian awal jejunum, melewati kawasan yang dimampatkan.

Sindrom usus yang merengsa

IBS adalah keadaan yang dicirikan oleh gangguan patensi organ sekiranya tidak ada perubahan patologi yang jelas. Penyebab anomali belum diketahui, dipercayai bahawa ini disebabkan oleh patologi dalam perkembangan histologi sel mukosa.
Gejala:

  • Najis, atau sebaliknya, najis yang sangat kerap;
  • Kembung;
  • Kesakitan dan ketidakselesaan;
  • Penyakit bersamaan terdapat: gastritis, duodenitis;
  • Migrain.

Diagnostik: Pemeriksaan sinar-X, manometri dilakukan. Diagnosis dibuat berdasarkan gabungan gejala klinikal.

Rawatan: dalam terapi, diet, bantuan psikologi digunakan (IBS sering berkembang dengan latar belakang tekanan), pesakit diresepkan antispasmodik, ubat untuk cirit-birit. Oleh itu, patologi duodenum adalah penyakit serius yang membawa kepada kematian dan memerlukan campur tangan pembedahan segera..
Penting untuk berunding dengan pakar pada tanda-tanda pertama keadaan yang dijelaskan.

Anomali dalam perkembangan duodenum: sebab, gejala, diagnosis, rawatan

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Anomali duodenal jarang berlaku.

Atresia dan stenosis kongenital duodenum

Atresias, stenosis kongenital dan lekatan membranous duodenum dikesan pada hari pertama selepas kelahiran: dicirikan oleh muntah yang banyak, regurgitasi yang kerap dan gejala lain, penyumbatan usus tinggi. Kerusi hilang. Pemeriksaan sinar-X (kontras disuntik ke dalam perut melalui tiub nipis) menunjukkan pengembangan perut dan ketiadaan medium kontras memasuki perut. Sekiranya rawatan pembedahan tidak mungkin dilakukan pada keesokan harinya, bayi baru lahir mati akibat dehidrasi dan keletihan.

Dengan penyempitan sebahagian lumen duodenum, pemakanan anak mungkin sedikit terganggu atau sama sekali tidak terganggu. Dalam kes kedua, keluhan pesakit tidak biasa dan penyempitan lumen duodenum dapat dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan sinar-X sudah pada orang dewasa.

Pada pemeriksaan sinar-x, membran dalaman kongenital dan ligamen duodenum biasanya membuat gambaran penyempitan simetri pada tahap yang sangat kecil (dari 1-2 hingga 5 mm), bergantung pada ketebalan membran. Kelegaan mukosa usus tidak berubah atau lipatan membesar ditentukan di atas penyempitan. Dengan bekas luka, tali pusat atau ligamen tambahan (lig.cystoduodenocolicum), kawasan penyempitan mempunyai kontur yang licin dan jelas, panjangnya tidak melebihi 0.5-1 cm.

Gastroduodenoscopy juga sangat memudahkan diagnosis: sama ada penyempitan bulatan kawasan duodenum, biasanya dengan selaput lendir yang tidak berubah, atau jambatan membran, yang sifat kongenitalnya mudah ditentukan oleh endoskopi berpengalaman.

Gejala

Gambaran klinikal bergantung pada tahap pemampatan. Pada orang dewasa, ini adalah perasaan kenyang yang cepat semasa makan, bersendawa, mual, dan kadang-kadang muntah. Dengan mampatan usus yang lengkap, gejalanya serupa dengan atresia dan ia dikesan dari hari-hari pertama selepas kelahiran anak.

Mampatan kongenital duodenum harus dibezakan dari mampatan kerana lekatan pada rongga perut (periduodenitis, akibat campur tangan pembedahan), dll..

Halangan arteriomesenterik

Kepentingan klinikal yang paling besar adalah anomali arteri mesenterik yang unggul dan gangguan kongenital dan konstitusional lain, akibatnya mungkin terdapat pelanggaran bahagian isi duodenum di sepanjang cabang mendatar bawahnya (yang disebut penyumbatan arteriomesenterik). Seperti yang anda ketahui, biasanya arteri mesenterik yang unggul berlepas dari aorta, melintasi permukaan anterior cabang mendatar bawah duodenum, melewati pankreas, dan kemudian memasuki mesentery usus kecil. Walau bagaimanapun, dengan beberapa anomali lokasinya, adanya cabang tambahan, serta dengan lordosis lumbal yang jelas, mesentery pendek kongenital usus kecil atau kendurnya yang signifikan (enteroptosis yang diucapkan, penurunan berat badan secara tiba-tiba), ia dapat menekan duodenum, mengganggu patensi. Mungkin, dalam kes di mana gejala penyumbatan arteriomesenterik kronik (kita lebih suka istilah "mampatan arteriomesenterik duodenum") berlaku pada usia tua, pengerasan arteri ini disebabkan oleh lesi aterosklerotik..

Penyumbatan arteriomesenterik duodenum akut berlaku secara tiba-tiba disebabkan oleh pengembangan perut yang tajam atau pengisiannya yang berlebihan dengan makanan, akibatnya usus didorong ke bawah, mesentery usus kecil diregangkan dan arteri mesenterik unggul menekan cabang mendatar bawah duodenum. Penyampaian klinikal seperti pada penyumbatan usus akut (sakit tajam di kawasan epigastrik).

Gejala

Gambaran klinikal kompresi arteriomesenterik duodenum kronik: perasaan berat dan sakit kusam atau teruk dan perasaan "limpahan" perut (kadang-kadang setelah mengambil sedikit makanan), berlaku sejurus selepas makan, bersendawa, jarang muntah makanan yang dimakan.

Selalunya gejala ini mereda pada posisi paksa (siku lutut, kadang-kadang di sisi), dalam keadaan berdiri - mereka semakin meningkat. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini berlaku pada usia muda, dan secara beransur-ansur gejalanya bertambah buruk. Dalam kes yang teruk, perhatikan penampilan pesakit: ini adalah asthenics dengan dinding perut yang lembik dan perut yang kendur.

Diagnostik

Diagnosis penyumbatan arteriomesenterik (pada pendapat kami, lebih baik menggunakan istilah "pemampatan arteriomesenterik duodenum") paling mudah disahkan dengan pemeriksaan sinar-X kontras, di mana di persimpangan cabang mendatar bawah duodenum (semasa peralihan ke jejunum), bahagian pendek penyempitan usus kecil dinyatakan usus, di mana arteri mesenterik unggul melewati. Mampatan arteri inilah yang menyukarkan kandungan melewati cabang duodenum mendatar bawah..

Pada masa yang sama, terdapat pengembangan bahagian proksimalnya, peningkatan peristalsis, kontraksi spastik dan antiperistaltik, dalam beberapa kes - bahkan pengembangan perut. Kaedah duodenografi yang lebih visual, di mana di bahagian bawah mendatar duodenum di tepi kiri vertebra lumbar, jalur pencerahan sempit sempit selebar 1.5 cm atau sedikit lebih dengan kontur halus ditunjukkan. Kelegaan membran mukus di kawasan ini tidak berubah. Kadang-kadang jalan penggantungan kontras melalui kawasan yang disempit dipulihkan ketika memeriksa pesakit dalam posisi siku lutut, yang dengan yakinnya mengesahkan diagnosis. Penyetempatan ciri zon penyempitan duodenum dengan membran mukus yang tidak berubah juga dijumpai semasa gastroduodenoskopi (dengan kemajuan duodenoskop yang cukup "dalam" - ke bahagian akhir cabang mendatar bawah duodenum).

Rawatan

Kebanyakannya konservatif. Nutrisi pecahan kalori tinggi (5-6 kali sehari) disyorkan - untuk meningkatkan berat badan pesakit dan mengurangkan gastroenteroptosis (ketegangan mesentery usus kecil dan mampatan penurunan arteri mesenterik duodenum yang unggul). Ditunjukkan adalah cara yang dapat meningkatkan selera makan: koleksi yang menyelerakan (dalam bentuk infus), suntikan insulin sebanyak 4-6 unit 30 minit sebelum makan, methandrostenolone, retabolil. Untuk menghilangkan gangguan pergerakan duodenum, antispasmodik, metoclopramide (cerucal) ditetapkan. Dalam kes-kes yang sangat teruk, pada awal rawatan, yang disarankan dilakukan di bahagian gastroenterologi hospital terapi, setelah makan, disarankan untuk mengambil posisi siku lutut selama 30-60 minit, di mana ketegangan mesentery usus kecil berkurang dan pemampatan cabang duodenum mendatar bawah. Dalam kes yang teruk, apabila tindakan konservatif tidak membantu, rawatan pembedahan ditunjukkan..

Penggandaan duodenum

Menggandakan duodenum adalah anomali yang sangat jarang berlaku. Dalam kes ini, terdapat tiub usus tambahan dengan diameter 1-4 cm, terletak selari dengan yang utama dan mempunyai dinding yang sama dengannya. Gejala klinikal tidak ada, atau ada rasa sakit di kawasan epigaeral setelah makan, muntah (dengan kelewatan penduaan duodenum massa makanan). Diagnosis dilakukan dengan sinar-X.

Rawatan untuk gejala klinikal yang teruk, pembedahan.

Kista enterogen dari duodenum adalah tunggal dan berganda. Dengan ukuran yang besar, gejala klinikal gangguan patensi duodenum berlaku. Diagnosis dibuat dengan pemeriksaan sinar-X dan duodenofibroscopy. Rawatan pembedahan.

Mampatan duodenum

Dalam kes yang jarang berlaku, kerana penghapusan mesentery ventral yang tidak lengkap, tali berserat terbentuk, yang merupakan penyebab penyempitan luaran duodenum; selalunya terdapat mampatan bahagian atas bahagian bawah duodenum oleh ligamen yang bergerak dari pundi hempedu ke lenturan hati kolon.

Untuk stenosis yang disebabkan oleh annular, iaitu, "annular", pankreas, lokasinya di bahagian atas atau tengah ketiga bahagian bawah duodenum adalah ciri, paling sering tepat di atas papilla besar (vaters) duodenum. Penyempitan lumen biasanya eksentrik, kerana pankreas aksesori jarang menjadi cincin tertutup, tetapi lebih sering mengandungi bahagian tisu penghubung. Panjang penyempitan adalah 2-3 cm, konturnya jelas, halus. Selaput lendir usus di kawasan ini tidak berubah, ia ditunjukkan oleh lipatan halus, nipis, dan di atas dan di bawah penyempitan lipatan menebal atau normal. Panjang kawasan penyempitan dan diameternya tidak berubah dengan pemampatan, perubahan kedudukan tubuh pesakit dan dengan kajian tambahan. Gastroduodenoscopy (selaput lendir yang tidak berubah di zon penyempitan menarik perhatian) dan tomografi yang dikira dapat memudahkan diagnosis. Memandangkan bahawa mampatan duodenum lebih sering ditunjukkan pada orang dewasa dengan latar belakang penebalan tisu kelenjar akibat pankreatitis kronik, data ini juga dapat diperoleh dengan menggunakan ultrasound.

Rawatan pembedahan. Dengan sedikit penyempitan lumen duodenum dan ketiadaan gejala usus, cukup untuk mengesyorkan pemakanan pecahan, diet mekanikal.

Anomali duodenal

Anomali di lokasi duodenum agak biasa. Oleh itu, dengan putaran usus yang tidak lengkap semasa embriogenesis, bahagian bawah duodenum tidak berpusing ke kiri, masuk ke bahagian mendatar bawahnya, tetapi turun, tanpa sempadan anatomi topografi tajam, masuk ke jejunum. Anomali ini tidak mempunyai kepentingan klinikal dan dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan sinar-X..

Dengan adanya mesentery duodenum, ia dapat membentuk selekoh dan kerutan tambahan yang menghalang pergerakan makanan di sepanjangnya dan dalam beberapa kes menyebabkan serangan sakit disertai dengan muntah.

Kadang-kadang rasa sakit berlaku semasa makan berlebihan dan pengambilan sebahagian besar kandungan perut ke dalam usus. Selalunya, rasa sakit menenangkan pada kedudukan tertentu pesakit, menyumbang kepada meluruskan keriting (berbaring di punggung, di sisi, di kedudukan lutut-siku, dll.). Diagnosis dilakukan dengan sinar-x.

Rawatan untuk gejala klinikal yang teruk adalah pembedahan (fiksasi duodenum ke dinding posterior rongga perut).

Diverticula duodenum kongenital

Diverticula duodenum kongenital mempunyai gambaran klinikal yang sama seperti yang diperoleh. Sebelum pembedahan, diagnosis pembezaan dengan diverticula yang diperoleh adalah mungkin jika diverticulum dikesan sudah pada masa kanak-kanak.

Sindrom arteri mesenterik unggul (pemampatan arteriomesenterik duodenum, sindrom Wilkie)

Sindrom arteri mesenterik superior (SVBA) adalah sejenis penyumbatan duodenum yang disebabkan oleh mampatan duodenum 12 antara arteri mesenterik unggul dan aorta perut. Penyakit ini ditunjukkan oleh sakit perut selepas makan, mual, muntah, rasa kenyang di perut. Untuk diagnostik, teknik instrumental digunakan: X-ray saluran gastrointestinal dengan peningkatan kontras oral, EFGDS, ultrasound dan gabungan gabungan tomografi. Rawatan terutamanya konservatif: diet dan ubat-ubatan yang hemat (prokinetik, antispasmodik, enzim) ditetapkan. Dengan versi sindrom dekompensasi, campur tangan pembedahan ditunjukkan.

ICD-10

  • Punca
    • Faktor penyumbang
  • Patogenesis
  • Gejala SVBA
  • Komplikasi
  • Diagnostik
  • Rawatan sindrom arteri mesenterik yang unggul
    • Terapi konservatif
    • Pembedahan
  • Ramalan dan pencegahan
  • Harga rawatan

Maklumat am

Dalam literatur perubatan, SVBA mempunyai beberapa sinonim: kompresi arteriomesenterik atau vaskular duodenum, sindrom Wilkie. Penyakit ini jarang berlaku. Kelaziman sebenarnya tidak diketahui kerana kerumitan pencarian diagnostik. Kekerapan sindrom arteri mesenterik unggul, menurut sinar-X saluran barium, adalah 0,013-0,3%. Pada wanita, penyakit ini dikesan 2 kali lebih kerap. Dalam 75% kes, pemampatan vaskular diperhatikan pada kanak-kanak berumur lebih dari 10 tahun, remaja dan orang muda di bawah 30 tahun.

Punca

Faktor etiologi utama sindrom adalah ciri individu anatomi zon gastroduodenal. Sudut kira-kira 20-25 ° (dibandingkan dengan norma 30-60 °) antara aorta perut dan arteri mesenterik unggul adalah ciri, kerana jarak antara dua kapal berkurang menjadi 10 mm atau kurang. Juga, terdapat lokasi tinggi ligamen Treitz, yang menarik bahagian mendatar duodenum (duodenum) ke puncak sudut aortomesenterik.

Faktor penyumbang

Pemampatan duodenum hanya berlaku apabila terdapat faktor-faktor yang memprovokasi. Penyebab umum sindrom:

  • penurunan berat badan yang tajam, yang disertai dengan penurunan jumlah lemak viseral - sementara jarak antara aorta dan arteri mesenterik menurun;
  • lordosis lumbal, scoliosis;
  • kelemahan otot perut;
  • rehat katil yang ketat selepas kecederaan dan operasi.

Yang paling rentan terhadap perkembangan sindrom arteri mesenterik unggul adalah remaja yang mengalami pertumbuhan spasmodik yang cepat tanpa kenaikan berat badan.

Patogenesis

Penyumbatan duodenum kronik yang berkaitan dengan pemampatan usus oleh arteri mesenterik yang unggul berkembang dalam 3 peringkat. Tahap pampasan dicirikan oleh pertindihan lumen organ yang tidak lengkap dan peningkatan tekanan intraluminal, yang menyumbang kepada perjalanan makanan ke saluran gastrointestinal bawah. Dalam tempoh ini, pelanggaran trofisme dan peredaran mikro dinding usus yang berterusan muncul, aliran enzim empedu dan pankreas berkurang.

Pada tahap subkompensasi, peristalsis duodenum menurun. Biasanya terdapat aliran balik kandungan ke dalam perut, saluran pankreas atau saluran empedu. Yang paling sukar adalah tahap dekompensasi, yang dimanifestasikan oleh duodenostasis. Dicirikan oleh pengembangan patologi perut dan bahagian awal usus, bersama dengan penyumbatan total arteri bahagian mendatar duodenum.

Gejala SVBA

Dalam kebanyakan keadaan, sindrom arteri mesenterik yang unggul mempunyai penyakit kronik, dan gejalanya meningkat secara beransur-ansur. Permulaan akut penyakit ini mungkin berlaku pada pesakit yang mengalami kecederaan tulang belakang, masalah ortopedik atau luka bakar - keadaan yang memerlukan imobilisasi yang berpanjangan. Varian akut sindrom menampakkan dirinya dengan rasa sakit terkuat di rongga perut dan penyumbatan usus.

Gejala utama kompresi kronik duodenum oleh arteri mesenterik yang unggul adalah sakit epigastrik yang berlaku 20-40 minit selepas makan (sindrom kesakitan pasca kelahiran). Kadang-kadang rasa sakit muncul sebaik sahaja makan. Kesakitan cukup terasa sehingga memaksa pesakit makan dalam bahagian kecil atau bahkan kelaparan. Untuk mengurangkan rasa tidak selesa, seseorang mengambil posisi terpaksa: berbaring di sebelah kiri atau perutnya, berdiri dalam posisi siku lutut.

Kesakitan disertai dengan loya dan muntah, rasa perut penuh. Muntah mengandungi makanan yang dicerna sebahagiannya dengan kemasukan hempedu. Selepas muntah, pesakit berasa lega. Selalunya bimbang akan sakit pahit, pedih ulu hati. Perasaan kenyang awal adalah ciri. Tahap dekompensasi dicirikan oleh penurunan berat badan yang tajam hingga keletihan. Dalam sindrom kronik, apatis berkembang, keupayaan fizikal dan mental untuk bekerja berkurang.

Komplikasi

Dalam pelanggaran kronik patensi duodenum, patologi gastrik ditambahkan. Pada 50% pesakit, gastrik hiperklorida dan hiperasid ditentukan, yang pada 25-45% kes berubah menjadi penyakit ulser peptik. Pada tahap subkompensasi, disfungsi sfinkter pilorik diperhatikan, akibatnya refluks duodeno-gastrik terbentuk. Kerosakan pada dinding perut oleh asid hempedu menampakkan dirinya sebagai gastritis refluks.

Tahap pemampatan duodenum yang tidak dapat dikompensasi oleh arteri mesenterik yang unggul rumit oleh duodenitis kronik. Proses keradangan disebabkan oleh pergerakan bebas kandungan gastrik yang dijangkiti ke dalam duodenum dan punggung. Dalam kes sindrom lanjut, nada sfinkter Oddi menurun, dan kandungan duodenum yang tersekat memasuki saluran. Akibatnya, cholecystopancreatitis kronik berkembang, memperburuk keadaan pesakit.

Diagnostik

Berdasarkan pemeriksaan fizikal, sukar bagi ahli gastroenterologi untuk mengesyaki mampatan arteriomesenterik kerana tidak adanya gejala patognomonik. Adalah mungkin untuk menganggap sifat vaskular penyumbatan pada orang dengan fizikal, asatik, pesakit somatik atau onkologi. Diagnosis sindrom arteri mesenterik unggul adalah berdasarkan penggunaan beberapa kaedah diagnostik instrumental:

  • Pemeriksaan sinar-X. Sinar-X dengan agen kontras menunjukkan genangan barium pada arteri mampatan bahagian mendatar duodenum dan pengosongan gastrik yang tertunda (sehingga 4-6 jam). Bahagian atas duodenum yang diperbesar dan refluks duodenogastrik berterusan juga dapat dilihat. Gejala khas lain adalah penurunan peristalsis..
  • EFGDS. Sekiranya terdapat SVBA, terdapat pembesaran perut, serta bahagian awal duodenum dengan penyempitan patologi pada bahagian distalnya. Semasa pemeriksaan endoskopi, hiperemik dan selaput lendir edematous zon gastroduodenal dilihat. Dekompensasi proses ditunjukkan oleh celahan sfinkter penjaga pintu.
  • Ultrasound zon gastroduodenal. Ultrasound diperlukan untuk memantau fungsi kontraktil perut dan duodenum dalam masa nyata. Sonografi Doppler dilakukan untuk menilai keadaan aorta perut, arteri mesenterik, dan mengukur sudut vaskular.
  • Imbasan CT perut. Kontras saluran makanan dengan angiografi serentak aorta perut diresepkan untuk mengesahkan diagnosis dalam kes yang meragukan. Kajian ini dijalankan untuk menilai tahap proses patologi, mengukur lumen duodenum, sudut yang membentuk aorta dan arteri mesenterik unggul.

Rawatan sindrom arteri mesenterik yang unggul

Terapi konservatif

Pada tahap pemampatan vaskular yang diberi pampasan dan subkompensasi, terapi diet dan rawatan ubat dilakukan. Tugas utama langkah-langkah konservatif adalah untuk meningkatkan pemakanan dan mengurangkan tahap penyumbatan duodenum. Diet terapi melibatkan pengambilan makanan cair, separa cair dan bersuci dalam bahagian kecil. Sejumlah ubat digunakan untuk membetulkan keadaan:

  • Prokinetik. Ubat-ubatan merangsang peristaltik saluran gastrointestinal, menyumbang kepada pergerakan chyme yang lebih cepat melalui saluran makanan. Prokinetik menormalkan nada sfinkter otot, mencegah refluks duodenum.
  • Antispasmodik. Ditetapkan dalam kursus pendek sebelum mengambil prokinetik untuk mengurangkan tekanan intrakavitasi di duodenum, yang dimampatkan oleh arteri mesenterik. Ubat dengan cepat menghilangkan rasa sakit dan ketidakselesaan di zon epigastrik.
  • Persediaan enzim. Untuk meningkatkan fungsi pencernaan, terapi penggantian dengan enzim pankreas digunakan. Ubat-ubatan membantu menormalkan najis, mengurangkan gejala kembung dan dyspeptik.
  • Ejen antibakteria. Untuk mengurangkan risiko gastroduodenitis, dengan refluks duodenum, antiseptik usus disyorkan, yang tidak mempunyai kesan sistemik. Untuk menekan jangkitan bakteria, fluoroquinolones, makrolida ditunjukkan.

Pembedahan

Kriteria untuk memilih pesakit untuk campur tangan pembedahan adalah penurunan berat badan yang progresif, duodenostasis yang diucapkan, dan perkembangan komplikasi SVBA. Selalunya, duodenojejunostomy dilakukan, yang memungkinkan untuk sepenuhnya menghilangkan gejala pada 90% pesakit. Dalam pembedahan perut moden, pembedahan laparoskopi digunakan untuk memisahkan ligamen Treitz dan mengurangkan mampatan duodenum.

Ramalan dan pencegahan

Gabungan rawatan ubat dengan diet khas menunjukkan hasil jangka panjang yang baik pada pesakit dengan tahap awal sindrom. Dengan mengambil kira kaedah rawatan pembedahan moden, prognosisnya lebih baik walaupun dengan penyahkompensian penyakit ini. Langkah-langkah pencegahan termasuk pembetulan kelengkungan saluran tulang belakang tepat pada masanya, pematuhan terhadap diet rasional dengan kandungan kalori yang mencukupi.

Pemampatan arteriomesenterik duodenum, Penyumbatan duodenum kronik - ya / tidak?

Permintaan besar untuk memberi komen pada gambar. Anak lelaki berumur 30 tahun, tinggi, fizikal. Keluhan kerap dan tidak selesa di sebelah kanan atau kiri pusar selepas makan; dalam beberapa tahun kebelakangan ini, berterusan membuang udara dan sembelit. Sebelum ini didiagnosis dengan gastritis kronik, kolesistitis, dyskinesia biliary hipotonik.

Saya memohon anda untuk menyatakan pendapat anda mengenai kesimpulan ahli radiologi dan ahli gastroenterologi. Adakah terdapat tanda objektif pemampatan arteriomesenterik duodenum dan penyumbatan duodenum kronik??

Fluoroskopi perut:

Tindakan menelan tidak terganggu. Kerongkongan adalah normal, dengan kontur halus, jelas, elastik, bebas dilalui untuk BaSO4. Ampula esofagus luas. Kardia diletakkan di paras kubah diafragma. Perut biasanya terletak, meregang, mempunyai infleksi di kawasan subkardial, konturnya jelas, pada perut kosong ia mengandungi sejumlah besar cecair dan lendir sekresi, lipatan membran mukus elastik, peristaltik dengan gelombang kedalaman sederhana. Penjaga pintu gerbang itu tidak biasa. Mentol 12PK terletak secara menegak, kekejangan di bahagian output. Duodenum berbentuk tapal kuda, lebar lumen tidak rata, kekejangan di bahagian menurun. Selekoh duodenojejunal runcing, tinggi. Buang sejumlah kecil BaSO4 dari perut ke dalam esofagus dan dari mentol duodenum ke dalam perut dikesan. Gelung awal jejunum adalah normal. Pengosongan BaSO4 dari perut tepat pada masanya, bebas melalui duodenum.

30 minit selepas mengambil porsi BaSO4 1/3 hidangan di perut, 2/3 di bahagian usus kecil.

1 jam 30 minit selepas mengambil bahagian BaSO4, terdapat jejak kontras di perut, bahagian utama di bahagian terminal usus kecil.

Kesimpulannya. Esofagitis refluks. Gastritis refluks. CDN, seni. subkompensasi. Periyunit.

Kesimpulan ahli gastroenterologi: Esofagogastroduodenitis kronik etiologi refluks berdasarkan AMC (pemampatan arteriomesenterik) duodenum. Penyumbatan duodenum kronik. Kolepancreatitis kronik. Sindrom Usus Kerengsaan. Dystonia Vegeto-vaskular.

Pemampatan arteriomesenterik duodenum pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, keadaan ini dikaitkan dengan penurunan kongenital hingga 10-20 ° pada sudut arteri mesenterik unggul dari aorta perut atau dengan adanya saluran embrio tambahan. Dalam kedua kes tersebut, pemampatan berlaku, lebih kerap berkala, pada bahagian bawah usus mendatar, yang menyebabkan penyumbatan separa atau lengkapnya. Kedudukan rendah kongenital duodenojejunal flexure akibat putaran usus yang tidak lengkap juga boleh menyebabkan keadaan ini. Perpindahan ke bawah mesentery boleh terjadi akibat lekatan yang dipindahkan secara intrauterinely atau selepas pembedahan pada organ perut, dengan penurunan berat badan pesakit yang tajam, serta dengan korset yang dipilih dengan tidak betul untuk rawatan skoliosis, kerana lordosis tulang belakang itu sendiri dapat menyebabkan penyumbatan usus yang terputus..

Biasanya, pemeriksaan sinar-X dilakukan dalam tempoh pemburukan penyakit, di sepanjang dan di antara serangan, adalah mungkin untuk menentukan tahap cecair mendatar tambahan dengan gas di atasnya di sebelah kanan tulang belakang di kawasan unjuran duodenum. Kegigihan simptom ini setelah palpasi menunjukkan pelanggaran fungsi saliran usus. Ejen kontras masuk secara bebas dari perut, yang menunjukkan ketidakcukupan fungsi penutupan saluran pilorik. Dalam peringkat pampasan, refluks duodenogastrik dan gastroesophageal dinyatakan dengan jelas. Pada masa akan datang, atonia usus berkembang, disertai oleh duodenostasis. Suspensi barium dikekalkan untuk masa yang lama di hadapan rintangan - mengikut paksi tengah tulang belakang dalam kedudukan menegak pesakit, dan juga mendatar di bahagian belakang. Hanya sebahagian kecil agen kontras yang memasuki jejunum. Apabila pesakit beralih ke perut dan usus (dan mesentery, masing-masing) diganti ke arah kranial, patensi usus dipulihkan - penerimaan Gaines (Gamb. 159).

Gambar: 159. X-ray polos perut anak IV2 bulan. Penyumbatan mesenterik arteri pada duodenum.

Gambar: 160. Melihat radiografi pesakit berusia 9 tahun. Pemampatan arteriomesenterik duodenum. Di kawasan penyempitan duodenum, penyusunan semula relief yang berterusan: ke tempat penyempitan mengikut jenis retensi, setelah penyempitan mengikut keadaan sementara.

Di kawasan penyempitan dan sedikit lebih tinggi, kelegaan membran mukus tidak berubah dan selalu diwakili oleh lipatan melintang, yang agak lebih lebar dan lebih tinggi daripada biasa. Peristaltik, kadang-kadang begitu aktif, sehingga boleh menyebabkan intussusception, bergabung dengan pengecutan usus yang menggerunkan (Gamb. 160). Hipotonia buatan usus tidak selalu membantu dalam diagnosis, kerana pengembangan diameter usus yang sudah membesar menyukarkan pencarian zon penyempitan.

Pemampatan arteriomesenterik duodenum boleh menjadi rumit oleh duodenostasis, duodenitis, dan juga digabungkan dengan anomali perkembangan lain dan penyakit ulser peptik [Filippkin MA, Jordanov KS, 1980; Pohmig IL, Lechner G., 1970].

Pankreas annular pada kanak-kanak

Dalam kes yang jarang berlaku, penyebab penyumbatan duodenum, yang intinya dikurangkan menjadi pelanggaran perkembangan kelenjar ventral kelenjar, adalah pankreas anular. Bahagian duodenum yang menurun pada satu tahap atau yang lain dikelilingi setiap tahun oleh pertumbuhan dari pankreas. Manifestasi klinikal bergantung pada tahap penyempitan usus, oleh itu, pada radiografi polos rongga perut, tahap mendatar cecair di duodenum adalah tanda yang berubah-ubah. Kontras usus menunjukkan penyempitan sepanjang 1.5-2.5 cm, yang boleh simetri atau tidak simetri.

Dengan penyempitan yang jelas, terdapat pengembangan bahagian yang terletak di atas, kadang-kadang mereka menggantung di atas tempat stenosis (Gbr. 161). Sebagai peraturan, ini menunjukkan duodenobulbar, dan kemudian refluks duodenogastrik. Sekiranya penyempitan terletak di bawah papilla duodenum yang besar, maka gastroduodenitis berkembang dengan cepat. Kepentingan pengesanan pankreas anular tepat pada masanya sebagai kemungkinan penyebab pembentukan ulser gastrik dan duodenum sekunder ditunjukkan oleh A. Leutenegger et al. (1972).

Jenis penyumbatan usus kecil pada bayi baru lahir berlaku akibat penebalan mekonium yang tidak biasa, yang merupakan salah satu manifestasi fibrosis sista pankreas (cystic fibrosis). Kekalahan pankreas adalah primer dan dinyatakan dalam kekurangan fungsinya. Dalam penyakit ini, tidak hanya pankreas yang terjejas, tetapi juga organ pembentuk lendir lain, akibatnya terdapat lesi sistem pernafasan yang teruk, yang ditunjukkan dalam bentuk atelektasis, kawasan emfisema obstruktif, dll. Menurut JI. I. Roshal (1970), J. Sauvergrain et al. (1979) D penyumbatan mekonium menyumbang 3-10% kes penyumbatan usus kongenital.

Gambar: 161. X-ray duodenum pankreas Annular remaja berusia 15 tahun. Pemeliharaan penyempitan pekeliling usus menurun selepas permulaan hipotensi buatan.

Dengan perkembangan intrauterin cystic fibrosis pankreas (cystic fibrosis), meconium ileus berlaku. Dalam kes di mana penyakit ini berkembang beberapa waktu setelah kelahiran, perubahan terjadi terutama pada sistem pernafasan, dan manifestasi klinikal dari usus biasanya dianggap sebagai penyakit seliak. Gambaran klinikal berkembang antara bulan ke-6 dan 2 tahun kehidupan anak.

Manifestasi utama penyumbatan mekonium adalah muntah. Oleh kerana penyumbatan usus paling kerap berlaku di kawasan gelung terminal jejunum, terdapat kembung yang ketara. Kadang-kadang jisim mekonium keras dapat diraba.

Sinar-X polos perut menunjukkan gelung usus kecil dengan pelbagai saiz, diregangkan oleh gas. Pada masa yang sama, gelung usus biasa kelihatan. Menurut MD Levin (1986), kehadiran gas bebas di rongga perut atau kalsifikasi menunjukkan peritonitis mekonium, yang merupakan petunjuk untuk pembedahan mendesak. E. Neuhauser (1946) menganggap gejala ciri "busa sabun" dari penyakit ini adalah bahagian terminal ileum, terbentuk akibat percampuran gas tidak sekata dengan minyak esensial mekonium likat Penyebab diabetes mellitus, perkembangan biokimia penyakit

Repin V.N., Repin M.V., Efimushkina A.S. Diagnostik dan rawatan pembedahan penyakit ulser peptik dan komplikasinya terhadap latar belakang pemampatan arteriomesenterik duodenum // Medical Almanac. 2013. No. 5 (29). Hlm 83–86.

Popular mengenai penyakit gastroususUbat untuk penyakit saluran gastroususSekiranya rawatan tidak berjayaAlamat klinik

Pengarang: Repin V.N. / Repin M.V. / Efimushkina A.S.

Diagnostik dan rawatan pembedahan ulser peptik dan komplikasinya terhadap latar belakang kompresi arteriomesenterik duodenum

V.N. Repin, M.V. Repin, A.S. Efimushkina

GBOU VPO "Akademi Perubatan Negeri Perm"

Vasily Repin - e-mel: [email protected]

Artikel ini memaparkan pengalaman merawat 189 pesakit dengan ulser peptik, berlanjutan dengan latar belakang kompresi duodenum arteriomesenterik. Pada 80.4% pesakit, ulser itu rumit. Pergerakan duodenum dan sudut antara aorta dan arteri mesenterik unggul diperiksa. Pilihan pembedahan bergantung pada jenis komplikasi ulser peptik dan tahap pemampatan arteriomesenterik. Kaedah operasi asal untuk ulser ganas ditunjukkan. Hasil jangka panjang pada 94% pesakit sangat baik dan baik.

Kata kunci: ulser peptik, pemampatan arteriomesenterik duodenum, duodenojejunostomy.

Pengalaman rawatan pembedahan 189 pesakit oleh ulser duodenum dan perut digabungkan dengan mampatan duodenum oleh arteri mesenterik yang unggul. Komplikasi penyakit ulser diperhatikan pada 80% pesakit. Penyelidikan khas yang digunakan: mengkaji aktiviti motorik duodenum dan mengukur sudut antara arteri mesenterik unggul dan aorta. Pilihan pembezaan cara campur tangan pembedahan, bergantung pada jenis komplikasi ulser dan tahap kompresi duodenum ditawarkan. Teknik operasi asal ditunjukkan pada ulser perut ganas: gastrektomi subtotal dan total dalam kombinasi dengan duodenojejunostomy. Hasil jangka panjang dikaji pada 138 (73%) pesakit dan 94% daripadanya diakui sangat baik dan baik.

Kata kunci: penyakit ulser, kompresi duodenum arteriomesenterikal.

Ulser peptik perut dan duodenum adalah masalah sosial yang serius, walaupun terdapat pencapaian kaedah rawatan konservatif moden. Bilangan pesakit dengan penyakit yang rumit, terutama dengan pendarahan, terus meningkat. Pada masa yang sama, perforasi ulser, pendarahan, stenosis cicatricial sering berlaku terhadap latar belakang patologi bersamaan, khususnya - penyumbatan duodenum kronik, salah satu sebabnya adalah pemampatan arteriomesenterik (AMC) duodenum (Duodenum) [1, 2, 3]. Pilihan individu kaedah pembedahan untuk patologi gabungan sangat sukar, dan pilihan standard untuk operasi, tanpa mengambil kira tanda-tanda patensi duodenum yang merosot, menimbulkan potensi ancaman terhadap perkembangan komplikasi pasca operasi dan mengurangkan kualiti hidup pesakit yang dikendalikan [4, 5, 6].

Tujuan kajian: untuk menjelaskan manifestasi klinikal penyakit ulser peptik yang berlaku terhadap latar belakang ulser duodenum AMC, untuk memperbaiki diagnosis patologi gabungan ini dan untuk membenarkan pilihan pembedahan.

Bahan dan kaedah

Sepanjang tahun 2008 hingga 2012, pemeriksaan dan rawatan pembedahan terhadap 189 pesakit dengan ulser gastrik dan ulser duodenum bersama dengan kompresi arteriomesenterik duodenum dilakukan, di antaranya 61 (32.3%) adalah wanita, 128 (67.7%) adalah lelaki. Umur pesakit antara 16 hingga 69 tahun. Ulser duodenal terdapat pada 164 (86.8%) pesakit; perut - dalam 25 (13.2%). Komplikasi penyakit ulser peptik terdapat pada 152 (80.4%) pesakit. Klinik ini adalah pusat bandar untuk rawatan pesakit dengan pendarahan gastroduodenal.

Daripada pesakit dengan ulser duodenum, 56 pesakit dimasukkan ke klinik kerana pendarahan, 15 dengan perforasi, 33 dengan stenosis pada tahap yang berbeza. penembusan.

Daripada pesakit dengan ulser gastrik, 16 dimasukkan dengan pendarahan, 2 dengan stenosis. 5 pesakit mengalami ulser perut yang ganas.

Setelah penstabilan keadaan pesakit, pemeriksaan klinikal komprehensif dilakukan, termasuk penilaian sinar-X mengenai fungsi evakuasi motor duodenum, esofagogastroduodenoskopi, dan pemeriksaan ultrasound untuk mengukur sudut arteri mesenterik unggul dari aorta. Untuk menilai nada dan fungsi kontraktil duodenum, duodenomanokinesografi dilakukan dengan menggunakan kaedah kateter terbuka menggunakan transduser tekanan silikon yang dikeluarkan oleh Motorola (MPXT 5006 D) dengan pendaftaran hasilnya menggunakan peranti asal. Untuk menilai rembesan gastrik dan gangguan refluks, metrik pH intragastrik dilakukan menggunakan sistem "Gastroscan - 5M".

Hasil jangka panjang dinilai menggunakan sistem Visick yang diubah suai oleh Yu.M. Pantsyrev et al (1989). Kualiti hidup dinilai dengan mempersoalkan nilai-nilai integral dari skala penilaian dalam mata.

KOMPRESI ARTERIOMESENTERI MRI DUEDENUM ORGAN RABUN ABDOMINAL

Pada hari Rabu, Vladimir Ivanovich bertugas. Akan menjawab soalan dengan kelewatan 2-3 hari.

Pentadbiran laman web menarik perhatian anda! Pesakit yang dihormati! Jangan lupa untuk mendaftar di laman web ini! Sekiranya perlu untuk bertindak balas secara peribadi kepada pesakit, pengguna yang tidak berdaftar tidak akan menerima respons sedemikian. Sekiranya panggilan berulang - buat semula SEMUA surat-menyurat sebelumnya (tulis tarikh dan nombor terbitan). Jika tidak, perunding tidak akan "mengenali" anda. Anda boleh melengkapkan soalan atau menjawab soalan perunding dalam "Mesej" di bawah soalan anda. Mereka akan dihantar ke perunding.
Apabila anda menerima jawapan anda, jangan lupa beri penilaian ("beri peringkat jawapan"). Saya berterima kasih kepada semua orang yang menganggapnya mungkin dan perlu untuk menilai jawapannya !

Ingat bahawa untuk jawapan (perundingan) yang anda suka, anda boleh menggunakan pilihan laman khas "Ucapkan terima kasih", di mana anda dapat mengucapkan terima kasih kepada perunding dengan membelikannya beberapa bonus di laman web kami. Kami berharap jumlah bonus yang dicadangkan tidak akan menimbulkan senyuman kepada anda.

12/24/2008 Imbasan CT rongga perut. Sindrom arteri mesenterik yang unggul (Mampatan aorta-mesenterik)

Pemuda berusia 17 tahun, mengadu sakit di pusar dan kawasan supra-umbilik, setelah makan (selepas bersalin). Terdapat episod muntah selepas pesta yang banyak di anmaneza. Imbasan CT dilakukan dengan protokol yang disasarkan untuk usus kecil. Secara lisan diberi "kelabu" (kelabu), atau ia juga disebut "negatif" kontras - air biasa, sehingga anda dapat melihat membran mukus dengan lebih baik. By the way, anda boleh menggunakan susu biasa, lebih baik berlemak, maka lumen usus akan kelihatan lebih hypodense, menekankan lipatan membran mukus usus kecil, diperkuat dengan kontras..

  • miscellanea

CT br. rongga.

Saya tidak pasti, tetapi anda boleh memikirkan stenosis saluran keluar perut, atau semacam anamali?

  • Log masuk untuk menghantar komen

Sejenis anomali perkembangan?

Jangan keliru dengan perut buncit, saya selalu mempersiapkan pesakit dengan cara ini untuk kajian sasaran saluran gastrousus, saya memberi mereka 1.5 liter kontras (dalam kes ini, air biasa), pesakit minum 400 ml terakhir di atas meja 1-2 minit sebelum permulaan pemeriksaan... Tetapi pemikiran anda ke arah yang betul.

  • Log masuk untuk menghantar komen

Imbasan CT rongga

Kepala kelenjar annular?

Sesuatu yang tidak disukai limpa (CT dengan kontras?)

  • Log masuk untuk menghantar komen

Sindrom arteri mesenterik yang unggul

N.B. CT abdomen harus selalu dilakukan dengan bolus kontras, jika tidak, nilai diagnostik kajian sedemikian sangat rendah. Pengecualian adalah CT untuk kolik ginjal untuk mengesan calculi dan pesakit dengan fungsi ginjal yang terganggu.

Dengan imbasan yang diperhatikan, kami dapat mengenal pasti patologi yang agak menarik. Sindrom arteri mesenterik unggul (sindrom gunting vaskular), di mana mampatan segmen ke-3 duodenum 12 berlaku antara aorta perut dan SMA. Perhatikan bahawa pada pesakit, SMA (arteri mesenterik unggul) berlepas dari aorta pada sudut yang sangat akut 14-15 darjah (norma 34-68 *), jarak antara aorta dan SMA pada tahap laluan segmen ke-3 duodenum adalah sekitar 6 -7 mm (norma 13-34 mm), angka-angka tersebut adalah kriteria yang jelas mengenai diagnosis sindrom SMA.
Di bawah ini saya akan memberikan imbasan dengan simbol:

Arteri mesenterik SMA unggul
Ao Aorta
duodenum duodenum

Sudut keberangkatan VBA dari aorta ialah 14 darjah.

Dalam fail yang dilampirkan, anda dapat melihat penerbitan pemerhatian serupa di salah satu jurnal barat untuk tahun 2004.

  • Log masuk untuk menghantar komen

Terima kasih Dr Mario untuk yang terbaik

Terima kasih kepada Dr. Mario atas pemerhatian yang baik dan komen yang komprehensif mengenainya! Dalam kesusasteraan berbahasa Rusia, terdapat penerbitan yang ditujukan untuk diagnosis radiologi varian anterior dan posterior "forceps" aorto-mesenterik, tetapi perhatian utama diberikan kepada pemampatan vena ginjal kiri (dengan hematuria kasar yang signifikan secara klinikal).

Saya tertanya-tanya apa yang berlaku di SMA dalam mod PW pada masa itu? Adakah mungkin untuk mengetahui pengunjung laman web dengan data imbasan ultrasound kompleks pesakit ini?

  • Log masuk untuk menghantar komen

Artifak zebra

Gambar di limpa adalah artifak khas zebra (artifak zebra dari parenkim splenetik pada fasa arteri) ketika melakukan CT dengan peningkatan kontras bolus. By the way, dengan catatan, dengan CT untuk kecederaan perut, anda tidak boleh melakukan fasa awal, ada fasa portal yang cukup atau bahkan vena tertunda.
Pesakit tidak menjalani ultrasound, CT dianalisis setelah fakta, pesakit itu pesakit luar, jadi saya tidak dapat memberikan demonstrasi, walaupun akan cukup menarik!

  • Log masuk untuk menghantar komen

Saya rasa ini adalah perkara biasa

Saya percaya ini adalah kontras normal limpa pada fasa arteri dengan CT multiphase. Dan "variegasi" (ketidakseragaman) parenkim disebabkan oleh kekhasan pengumpulan agen kontras oleh pulpa merah dan putih.

  • Log masuk untuk menghantar komen

Pemampatan arteriomesenterik duodenum

Hari ini saya menemui patologi yang serupa pada seorang kanak-kanak, semuanya sama. Dr. Mario, terima kasih untuk penerbitan anda, mereka banyak membantu dalam kerja kami (jika tidak kerana kes anda, saya tidak akan memperhatikannya).

  • Log masuk untuk menghantar komen

Tidak begitu optimis :)

Selamat tahun Baru semua!

Kadang-kadang - sindrom arteri mesenterik yang unggul. Kita masih perlu lebih berhati-hati dengan diagnosis ini. Pada Simposium Stanford ke-10 untuk Multidetector CT (MDCT) ke-10, Profesor Fishman berkata, jika saya tidak membayangkan :), bahawa manifestasi klinikal tidak selalu disebabkan oleh fakta bahawa kita melihat penurunan jarak antara arteri mesenterik unggul dan aorta.

Dalam praktik saya, susunan arteri yang serupa agak biasa. Sekarang saya menggunakan kriteria lain - tidak ada perubahan diameter cabang mendatar bawah duodenum pada imbasan tajam;

- penurunan jarak dari arteri mesenterik superior ke aorta dengan jarak dari tempat pembuangannya dari aorta.

Saya mungkin salah :)))

  • Log masuk untuk menghantar komen

Sindrom arteri mesenterik yang unggul

Terima kasih atas komen anda. Anda dengan betul memperhatikan bahawa kehadiran hanya satu ciri (pengurangan jarak) tidak mencukupi. Dalam kes ini, pesakit mempunyai klinik positif; dan juga sudut keberangkatan SMA itu sendiri dari aorta. Semua kriteria ini dijelaskan dalam artikel di bawah ini (lihat fail terlampir).