Pembedahan untuk membuang radang usus buntu: berapa lama masa yang diperlukan, kemungkinan komplikasi dan pemulihan

Pembuangan usus buntu secara pembedahan adalah satu-satunya cara untuk menyembuhkan radang usus buntu. Walaupun terdapat kesederhanaan, ini adalah operasi penuh yang mencederakan badan dan memerlukan tempoh pemulihan sepenuhnya. Pemulihan selepas radang usus buntu pada orang dewasa termasuk mematuhi diet, peraturan aktiviti fizikal. Hanya dalam keadaan ini, lampiran tidak akan mengingatkan dirinya lagi..

Ciri-ciri pemulihan selepas penyingkiran radang usus buntu

Pertimbangkan jenis pemulihan apa yang diperlukan selepas pembedahan untuk radang usus buntu, dan mengapa ia dilakukan.

Menurut data moden, lampiran telah kehilangan fungsi asalnya dan merupakan dasar. Ini adalah bahagian kecil dari sekum (7-10 cm) dari sekum, keradangannya disebut apendisitis.

Operasi untuk pemotongannya dilakukan dari dua jenis:

  • perut - dengan sayatan peritoneal;
  • laparoskopi - dengan beberapa sayatan kecil di mana instrumen dimasukkan.

Pemulihan selepas pembuangan apendisitis menggunakan laparoskopi lebih mudah kerana ukuran jahitan yang lebih kecil dan kerosakan pada kulit.

Dengan sebarang jenis aktiviti operasi, perkara berikut berlaku:

  • menerima anestesia;
  • luka dan jahitan di usus dan saluran darah;
  • kerosakan pada kulit;
  • tekanan badan secara am.

Tempoh pemulihan, yang merangkumi:

  1. Penjagaan kejururawatan pasca operasi. Pesakit harus mula bergerak dan bangun pada waktu yang disarankan, menerima ubat untuk mengelakkan jangkitan. Untuk mengurangkan kesakitan yang teruk, ubat bius diresepkan - pertama dalam suntikan, selepas pembuangan - dalam tablet.
  2. Diet khas membantu meringankan beban pada usus yang cedera, memperbaiki pencernaan dan menormalkan najis.
  3. Aktiviti fizikal yang normal melindungi daripada usaha yang berlebihan, tetapi merangsang peredaran darah dan mempercepat metabolisme.

Syarat pemulihan selepas apendisitis pada orang dewasa bergantung pada jenis operasi, ciri-ciri badan dan banyak lagi..

Syarat pemulihan

Selepas operasi, pesakit dipindahkan ke wad, di mana pekerja perubatan mengawal pemulihan dari anestesia dan kemungkinan komplikasi dari penggunaannya. Sekiranya tidak ada masalah, setelah 8 jam, pesakit dapat dengan lembut bangun dan bergerak di tempat tidur..

Pada hari-hari pertama, pesakit menerima anestetik, antibiotik untuk mengecualikan jangkitan, semua pergerakannya dipantau oleh perawat.

Laparoskopi dipilih jika apendisitis tidak rumit dan tidak ada kontraindikasi terhadap penggunaannya. Ini adalah pilihan intervensi yang paling lembut. Pesakit boleh meningkat sehari selepas manipulasi, sekiranya tidak ada komplikasi, pelepasan berlaku pada hari ke-3-7.

Tempoh pemulihan pasca operasi selepas penyingkiran apendisitis dengan laparoskopi adalah 2, lebih jarang 4 minggu.

Pembedahan perut memerlukan tempoh pemulihan yang lebih lama. Istilah biasa adalah satu bulan. Dengan komplikasi yang berkaitan, mungkin diperlukan sehingga enam bulan untuk pulih sepenuhnya.

Peraturan dan peraturan pemakanan dalam tempoh selepas operasi

Kelaparan ditunjukkan pada hari pertama. Di masa depan, kepatuhan diet diperlukan, kerana operasi dilakukan pada usus, yang terlibat dalam pencernaan. Peraturan asas pemakanan yang mesti dipatuhi semasa tempoh pemulihan selepas pembedahan untuk radang usus buntu:

  1. Makanan pecahan - 5-6 kali.
  2. Pada masa awal, jeli, kaldu rendah lemak, produk susu yang ditapai berguna.
  3. Makanan mesti hangat - panas dan sejuk tidak dibenarkan.
  4. Jangan makan makanan yang menimbulkan perut kembung - kekacang, kubis, minuman berkarbonat.
  5. Cara memasak yang terbaik adalah dengan stim.
  6. Makanan berat yang dikecualikan - pedas, masin, acar, berlemak.
  7. Rehat diperlukan selepas makan supaya daya badan diarahkan ke pencernaan..

Ia perlu untuk memantau pergerakan usus yang normal. Sembelit boleh disebabkan oleh penyumbatan usus yang disebabkan oleh pembedahan yang kurang baik. Pada bulan pertama, lebih baik memilih makanan rebus yang telah disucikan..

Dengan kecenderungan sembelit, diet dan peraturan pemakanan mesti dipatuhi dengan berhati-hati..

Pada lelaki, kesukaran yang paling besar dalam pemulihan selepas penyingkiran usus buntu disebabkan oleh penolakan alkohol dan makanan berat, yang dianggap tradisional lelaki..

Latihan fizikal

Tempoh selepas operasi dicirikan oleh mobiliti rendah, pelanggaran integriti saluran darah menyebabkan peningkatan pembekuan darah dan pembentukan gumpalan darah. Sebilangan besar doktor percaya bahawa latihan dos membantu melegakan banyak masalah pemulihan..

Fisioterapi (terapi senaman) adalah sebahagian daripada kaedah pemulihan. Bersama dengan fisioterapi, ia meningkatkan proses metabolik, merangsang peredaran darah, nada otot dan saluran darah.

Latihan ditetapkan walaupun dengan rehat di tempat tidur. Ditunjukkan:

  • membengkokkan lutut;
  • giliran kaki dan tangan;
  • senaman pernafasan;
  • latihan lain yang tidak melibatkan perut.

Biasanya selepas 3 hari pesakit dapat bangun. Untuk membantu otot perut, pendakap disarankan untuk banyak pesakit. Lindungi perut daripada tekanan yang berlebihan semasa batuk dan gegar otak yang lain.

Pada masa akan datang, peningkatan aktiviti fizikal berlaku secara beransur-ansur. Untuk 2-3 bulan awal, mendaki adalah cara terbaik untuk pulih. Lebih baik berjalan di taman dengan jalan rata yang baik dan udara segar.

Menguatkan sistem imun adalah bahagian penting dalam pemulihan. Doktor boleh menetapkan kaedah khas untuk meningkatkannya.

Untuk pemulihan setelah pembuangan usus buntu, berenang di kolam renang ditunjukkan. Ia membantu, tanpa melatih badan, untuk menaikkan nada umum semua otot.

Kemungkinan komplikasi dan cara mengelakkannya

Komplikasi yang mungkin timbul selepas operasi yang kurang baik sering menjadi:

  • pemeliharaan suhu jangka panjang (38 °, kadang-kadang lebih tinggi);
  • perbezaan jahitan, pemadatan dan hiperemia tepi luka;
  • penampilan pelepasan bernanah;
  • sakit perut;
  • keracunan darah;
  • trombosis vena;
  • lekatan;
  • disfungsi pernafasan dan kardiovaskular;
  • abses;
  • ubah bentuk, penonjolan kandungan rongga perut di kawasan luka - hernia.

Komplikasi serupa sering timbul dengan radang usus buntu, tumpahan kandungan radang usus buntu ke rongga perut. Penyembuhan jahitan pembedahan yang buruk boleh disebabkan oleh imuniti yang lemah, dan bukan hanya oleh kesalahan doktor. Dalam kes ini, operasi kedua mungkin diperlukan..

Tempoh pemulihan standard selepas pembedahan untuk radang usus buntu boleh meningkat sekiranya berlaku tindakan pemulihan yang tidak betul, mengabaikan nasihat doktor.

Pesakit pulang 1-2 minggu selepas pembedahan, keluar dari kawalan doktor dan bertanggungjawab untuk kesihatannya sendiri. Selain jahitan luaran, ada juga jahitan dalaman, yang dapat tersebar pada waktu yang cukup jauh, setelah dilepaskan.

Perbezaan tersebut dapat diprovokasi oleh:

  • gas di dalam usus yang disebabkan oleh pelanggaran diet;
  • pengekalan tinja dengan pergerakan usus yang tidak teratur;
  • jumlah makanan yang berlebihan;
  • peningkatan beban pada peritoneum.

Manipulasi laparoskopi mengurangkan kemungkinan komplikasi ini, tetapi perlu mengikuti dos dan diet, melakukan latihan terapi senaman yang disarankan, dan setelah itu.

Semasa menetapkan prosedur fisioterapi, anda mesti menyelesaikan kursus. Tindakan tempatan memperbaiki keadaan jahitan, mendorong penyembuhan dan penyerapan semula parut.

Selepas pembedahan untuk radang usus buntu, kursus pemulihan diperlukan agar hasil campur tangan pembedahan yang berjaya tidak terganggu. Tempoh kursus ini sangat bergantung pada ketekunan dan kehati-hatian pesakit, pelaksanaan cadangan yang tepat.

Ia perlu untuk merangsang imuniti yang hilang, menguatkan korset otot, dan mengikuti diet. Sikap positif dan pertolongan dari orang yang dikasihi adalah komponen penting dalam pemulihan..

Pemulihan dari radang usus buntu

Apendisitis adalah proses keradangan usus kecil usus buta. Ia disebut apendiks, atau apendiks vermiform. Keradangan jenis ini memerlukan rawatan pembedahan, yang terdiri daripada membuang proses usus yang rosak. Pesakit dikendalikan dengan segera. Dengan rawatan tepat pada masanya, campur tangan pembedahan ini berjaya dengan kemungkinan komplikasi minimum..

Setelah berakhirnya operasi untuk membuang radang usus buntu, para pakar mengesyorkan agar memberi perhatian yang serius terhadap tempoh pemulihan. Sekiranya pesakit selepas pembedahan usus setia dan tepat waktu memenuhi setiap preskripsi doktor, maka kemungkinan komplikasi adalah rendah, dan pemulihan berlaku dengan cepat. Jika tidak, campur tangan pembedahan berulang diperlukan..

Konsep tempoh selepas operasi

Tempoh pasca operasi adalah masa dari akhir operasi hingga pemulihan sepenuhnya aktiviti penting dan hilangnya kemampuan kerja seseorang.

Selepas pembuangan apendisitis, tubuh pesakit perlu menyesuaikan diri dengan hubungan anatomi dan fisiologi baru yang dibuat oleh operasi. Kelengkapan dan jangka masa pemulihannya secara langsung bergantung pada masa ini. Pemulihan adalah saat yang sangat penting dan perlu yang mesti dilalui oleh setiap pesakit. Tempoh selepas operasi dibahagikan kepada awal, ketika pesakit berada di hospital, dan terlambat, ketika pemulihan berlaku di rumah..

Untuk pemulihan yang cepat, pesakit yang menjalani pembedahan membuang radang usus buntu perlu berada di bawah pengawasan dinamik doktor dan pekerja perubatan lain. Ini dilakukan untuk mengesan dan merawat komplikasi yang mungkin berlaku. Untuk ini, pesakit ditempatkan di wad yang berasingan sejurus selepas operasi, di mana dia dipantau. Sementara orang yang dikendalikan dalam perawatan intensif, lawatan kepadanya, sebagai peraturan, dilarang. Mereka memantau keadaan kulit, jahitan pasca operasi, kesedaran dan suhu badan, serta sejumlah petunjuk khusus, seperti: tekanan darah, denyut jantung, kadar pernafasan, pengeluaran air kencing, ujian darah. Penyelidikan mereka dilakukan selepas pembedahan. Dalam keadaan kritikal, rakaman berterusan elektrokardiogram dan pemantauan hemodinamik diperlukan.

Pada jam-jam pertama selepas usus buntu, seseorang keluar dari anestesia. Pada masa ini, pada orang dewasa dan kanak-kanak, sejumlah reaksi yang berlaku di bawah pengaruh ubat narkotik diperhatikan: pesakit boleh menyanyi, ketawa, menjerit, menangis. Anda tidak perlu takut dengan ini, kerana struktur subkortikal teruja apabila kerja korteks dihambat. Ini adalah kesan ubat anestetik, yang juga boleh menyebabkan mual dan muntah. Oleh itu, setelah operasi, letakkan pesakit sehingga kepala dipusingkan ke satu sisi..

Pada akhir masa pasca operasi, usaha pemulihan diperlukan oleh pihak pesakit, kerana pada masa ini jaringannya dipulihkan bukan di bawah pengawasan pakar yang berkelayakan, tetapi di bawah pengawasan peribadinya. Wajib mengikuti cadangan doktor. Ini akan menjadi kunci pemulihan cepat. Kegagalan untuk mematuhi peraturan ini adalah penyebab komplikasi dan kemasukan berulang kali ke hospital.

Prasyarat untuk hasil yang baik dari tempoh pemulihan adalah pematuhan dengan diet khas dan aktiviti fizikal yang normal. Ini akan mengurangkan tekanan pada saluran usus yang cedera, memperbaiki pencernaan, peredaran darah dan metabolisme..

Tempoh tempoh pemulihan

Tempoh tempoh selepas operasi selepas apendisitis berbeza di antara pesakit, walaupun dengan satu kaedah pembedahan. Selama ini, gejala berikut mempengaruhi:

  • Keterukan penyakit;
  • Ciri-ciri individu badan pesakit (umur, jantina, berat badan dan kehadiran patologi bersamaan);
  • Kaedah pembedahan;
  • Mematuhi arahan doktor yang hadir dengan betul.

Sebagai peraturan, pemulihan selepas pembedahan ini berlangsung sekurang-kurangnya 2 minggu. Masa pemulihan yang tepat hanya ditentukan oleh doktor yang hadir.

Operasi dengan kaedah laparoskopi dilakukan jika tidak ada kontraindikasi terhadapnya. Ia tergolong dalam kaedah intervensi perubatan yang lembut dan cepat. Terdapat beberapa sebab untuk ini:

  • Kawasan kecederaan yang tidak ketara;
  • Kesakitan sedikit;
  • Pesakit dibenarkan berguling dan bergerak selepas 4-6 jam;
  • Operasi pantas;
  • Penyataan selama 3-7 hari.

Kaedah pembedahan perut membawa kepada tempoh selepas operasi yang lebih lama. Ia biasanya berlangsung sebulan, dan sekiranya timbul komplikasi - enam bulan.

Tempoh pemulihan untuk kanak-kanak, orang dewasa yang berlebihan berat badan dan orang tua lebih sukar.

Komplikasi pasca operasi

Komplikasi pasca operasi adalah proses patologi yang baru muncul yang tidak menjadi ciri keadaan normal dalam tempoh selepas operasi. Mereka menjadi penyebab gangguan kehidupan dan membawa maut.

Masalah ini timbul apabila cadangan doktor tidak dipatuhi, ketidakaktifan fizikal yang berpanjangan, peningkatan fizikal pada peritoneum dan pemakanan yang tidak betul. Penting untuk diingat bahawa usia dan keadaan perubatan yang mendasari juga memainkan peranan yang berpengaruh..

Komplikasi pembedahan apendisitis jarang bergantung pada kesalahan teknikal. Rawatan lewat adalah lebih biasa..

Sebilangan besar daripada mereka diberi amaran hanya dengan bantuan tepat pada masanya, secara rasional dan tepat dilaksanakan cadangan doktor yang hadir.

Anda perlu pergi ke hospital sekiranya anda mengalami sedikit komplikasi. Penting untuk cuba bergerak lebih sedikit pada masa ini, meminta seseorang dari keluarga anda untuk membantu perjalanan, atau hubungi ambulans.

Pengelasan

Selepas apendektomi, komplikasi pasca operasi berikut adalah mungkin:

  • Suhu badan yang berpanjangan (38 ke atas);
  • Pendarahan dan pendarahan dari luka;
  • Tempat Tidur;
  • Pembentukan infiltrat, saluran sinus atau abses di rongga perut;
  • Penyembuhan luka pasca operasi;
  • Perbezaan jahitan tunggul lampiran;
  • Kejadian luka adalah keluarnya organ perut melalui kecacatan pada dindingnya;
  • Peritonitis tempatan atau meresap;
  • Trombosis dan embolisme;
  • Komplikasi paru;
  • Halangan usus;
  • Komplikasi kardiovaskular;
  • Kegagalan buah pinggang akut
  • Pembentukan lekatan.

Pencegahan

Anda boleh menyingkirkan kebanyakan komplikasi dan pulih lebih cepat jika anda mengikut cadangan doktor yang hadir secara rasional dan betul.

Untuk mengelakkan kemerosotan keadaan berulang, sejumlah langkah pencegahan diambil:

  • Menahan kesakitan, yang merupakan faktor tekanan kuat yang memanjangkan tempoh selepas operasi;
  • Kedudukan yang mencukupi di tempat tidur;
  • Penjagaan jahitan pasca operasi yang betul;
  • Pengaktifan awal pesakit;
  • Melawan kebuluran oksigen dan mengurangkan jumlah darah;
  • Penggunaan antibiotik;
  • Gimnastik pernafasan, yang akan meningkatkan fungsi organ pernafasan luaran dan memberi oksigen kepada tubuh;
  • Sanitasi pokok trakea dan bronkus;
  • Melegakan kesakitan yang mencukupi;
  • Urut, fisioterapi;
  • Menggunakan tilam anti-decubitus.

Doktor mengesyorkan memakai tali pinggang selepas pembedahan, kerana ia akan menjaga organ perut pada kedudukan yang betul, melindungi luka dari jangkitan, dan mengurangkan risiko hernia dan sakit. Di samping itu, ia membantu mengekalkan pergerakan dan tidak menyekat pergerakan secara berlebihan..

Kualiti bahan jahitan yang digunakan oleh doktor berperanan besar.

Diagnostik

Diagnosis dibuat berdasarkan pengesanan petunjuk perubahan patologi terhadap keteguhan persekitaran dalaman berbanding dengan yang normal. Komplikasi dicirikan oleh gejala umum berikut:

  • Merasa tidak sihat;
  • Keresahan;
  • Warna pucat kulit dan membran mukus;
  • Keadaan tertekan.

Menggigil, demam tinggi, penurunan pengeluaran air kencing menunjukkan sifat penyakit purulen dan radang. Tetapi mual dengan muntah, perut kembung, pengekalan najis dan pembuangan gas, penurunan tekanan darah akan menunjukkan masalah dalam sistem pencernaan. Kemunculan gejala ini akan menjadi dorongan untuk memulakan pemeriksaan semula yang dikendalikan.

Semasa pemeriksaan perubatan pesakit dengan kecurigaan komplikasi pasca operasi, aduannya dikaji, pemeriksaan umum tubuh dilakukan, dan fungsi tubuh dinilai. Pemeriksaan yang mendalam dan teliti terhadap luka pasca operasi adalah tahap diagnosis yang wajib dan perlu. Hiperemia, bengkak, bengkak, kelembapan dan suhu tinggi, pelepasan bernanah atau berdarah adalah tanda-tanda komplikasi yang berkembang. Selepas itu, kaedah pemeriksaan makmal, radiologi, ultrasound dan lain-lain dapat digunakan dalam diagnostik..

Pemakanan

Pemakanan selepas keluar dari hospital adalah salah satu masalah yang paling penting. Pendekatan yang sangat berhati-hati dan bertanggungjawab diperlukan untuk diet. Diet yang tidak seimbang dan diet yang tidak betul menyebabkan akibat buruk malah boleh mengakibatkan kematian!

Menu selepas usus buntu dibincangkan dengan doktor yang hadir. Pemakanan yang tidak betul yang dipilih sendiri akan menyebabkan pengerasan najis dengan cepat, pembentukan gas, kerengsaan pada selaput lendir, kembung, gejala malabsorpsi dan kepincangan, sembelit.

Pada hari-hari pertama, lebih baik pesakit menolak makanan. Selepas itu, disyorkan untuk makan makanan seperti jeli dan cair. Anda mesti makan dengan kerap, dalam bahagian kecil. Anda perlu menggunakan yang berikut: teh dengan sedikit gula, rebusan nasi dan pinggul mawar, jeli, kaldu tanpa lemak. Berat awal bahagian adalah 50 g. Secara beransur-ansur dibiarkan meningkat hingga 300 g. Makanan tidak boleh panas atau sejuk. Makanan kukus hangat dibenarkan. Sangat penting untuk mengambil kira-kira 2 liter air bebas gas setiap hari. Selepas 4-6 hari, pesakit boleh makan makanan ringan: bubur dengan daging rebus, produk tenusu dengan 0% lemak, madu, telur parut.

Setelah makan, doktor mengesyorkan agar pesakit tidur supaya semua kekuatan pesakit diarahkan untuk mencerna makanan yang mereka makan..

Terdapat juga batasan. Rempah panas, produk tepung, tomato, minuman beralkohol, lada panas, hijau dan bawang, teh, kopi, dan makanan dalam tin yang kuat dan sangat manis dilarang. Jangan makan makanan yang menimbulkan kembung - kekacang, kubis, minuman berkarbonat. Mengehadkan penggunaan garam, rempah dan bumbu, saus tomat, mayonis juga merupakan prasyarat. Penghapusan daging asap, produk tepung, alkohol, makanan goreng, produk dengan bahan tambahan kimia, minuman berkarbonat, ikan, tomato, kubis, cendawan dan kaldu daripadanya akan mempercepat pemulihan pesakit..

Kelakuan Pesakit

Setelah mengeluarkan apendiks yang meradang, pesakit mesti mengikut cadangan doktor dengan betul dan bertanggungjawab. Sekiranya anda mengesyaki komplikasi pasca operasi, diperlukan bantuan pakar yang berkelayakan. Untuk melambatkan proses keradangan dan mengurangkan rasa sakit, alas pemanas dengan air sejuk, dan bukan air suam, harus diletakkan di perut pesakit. Air yang dipanaskan hanya akan meningkatkan keradangan..

Jangan mengambil ubat penghilang rasa sakit dalam jumlah besar selepas pembedahan. Ini akan menyukarkan diagnosis komplikasi yang mungkin berlaku. Tidak selamat dalam kes ini untuk menggunakan julap. Tetapi vitamin hanya perlu digunakan, ia akan mempercepat rawatan. Sekiranya boleh, lebih baik mengambil antibiotik yang disyorkan oleh doktor setelah pembedahan selama 1-2 hari tambahan untuk mencegah komplikasi.

Anda tidak boleh berenang. Oleh itu, perjalanan ke laut harus ditangguhkan. Tempat mandi juga dilarang dalam tempoh selepas operasi. Sehingga jahitan dikeluarkan, mandi dan pancuran juga dilarang. Anda tidak boleh mencuci semasa berada di dalam air dengan seluruh badan anda. Sekiranya perlu, doktor membenarkan melakukan pembersihan badan dengan air, mencuci, mencuci kaki dan tangan.

Kawasan jahitan tidak boleh disentuh, tetapi terutamanya diurut dan digosok. Ia sembuh lebih cepat jika dijaga dengan betul..

Merokok rokok dilarang sama sekali. Merokok akan menyulitkan proses anestesia yang normal dan menjadikan tempoh pemulihan bermasalah.

Setelah 6-10 jam, pesakit harus bekerja dengan kemahiran berguling dan duduk yang betul. Pada mulanya, dia memerlukan bantuan orang dekat dan pegawai perubatan. Pakar mengesyorkan berjalan dan bangun dalam 20-24 jam.

Selepas keluar dari hospital, pesakit harus terus mengikuti peraturan berikut:

  1. Jangan makan banyak;
  2. Bergerak setiap hari, lakukan latihan terapeutik dan berjalan kaki jarak dekat;
  3. Jangan angkat berat selama 3-4 bulan;
  4. Selepas prosedur air, rawat jahitan dengan hijau yang cemerlang;
  5. Gunakan pembalut (terutamanya untuk pesakit yang berlebihan berat badan).

Ini akan membantu mencapai akhir awal pemulihan..

Apendisitis adalah penyakit yang sangat biasa. Perkara utama adalah berjumpa doktor tepat pada waktunya dan mengikuti semua cadangannya. Ingat bahawa hidup anda bukan hanya di tangan doktor, tetapi juga di tangan anda. Lindungi diri anda.

Apendisitis: bagaimana operasi berjalan dan kapan ia dilepaskan

Apendisitis adalah keadaan patologi badan, yang disertai dengan perkembangan proses keradangan di lampiran (epididimis rektum). Ini adalah fenomena yang sangat berbahaya, oleh itu, apabila gejala pertama muncul, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan. Dengan akses doktor yang tepat pada masanya, akibat yang serius dapat dielakkan.

Kronik sejarah

Istilah apendisitis diperkenalkan hanya pada tahun 1886 oleh Reginald Heber Fitz. Fitz juga membuktikan bahawa rawatan yang paling berkesan untuk penyakit ini adalah penyingkiran radang usus buntu..

Gambaran klinikal radang usus buntu dijelaskan dengan lengkap oleh A. McBurnay pada tahun 1889. Salah satu simptom penyakit dan akses operasi yang digunakan untuk menghilangkan radang usus buntu diberi nama selepasnya..

Juga, beberapa kes doktor yang melakukan pembedahan membuang apendisitis dengan sendirinya telah didaftarkan. Kes yang paling terkenal adalah penyingkiran radang usus buntu oleh pakar bedah Soviet L.I. Rogozov pada tahun 1961. Pakar bedah berusia 27 tahun adalah satu-satunya doktor di stesen Antartika. Pembedahan berjalan lancar, tanpa komplikasi, dan keadaan pakar bedah cepat sembuh.

Punca penyakit

Berapa lama operasi untuk membuang apendisitis sangat bergantung kepada penyebab penyakit ini. Mereka akan dibincangkan pada masa ini. Tetapi pertama-tama, mari kita fokus pada fakta bahawa faktor apa pun yang menyebabkan penyakit ini, selalu ada edema apendiks dan tisu berdekatan. Terdapat pelanggaran aliran keluar cecair. Keadaan ini boleh disebabkan oleh:

  • Penyumbatan mekanikal saluran (pembentukan plag). Penampilannya difasilitasi oleh: sembelit, diet tidak sihat, penyakit kronik usus besar, onkologi.
  • Kehadiran parasit. Dalam sembilan puluh kes daripada seratus, cambuk berlaku di lampiran..
  • Serotonin. Nama lain adalah hormon kebahagiaan. Menonjol dari sel semasa sintesis, ia menimbulkan keradangan tisu. Proses ini mengandungi sebilangan besar sel yang terlibat dalam proses endokrin.
  • Proses keradangan di saluran darah. Dalam kes ini, terdapat pelanggaran bekalan darah ke lampiran..

Kaedah dan prosedur penyingkiran untuk intervensi

Selepas anestesia, kakitangan perubatan menyiapkan tempat pembedahan. Di tempat di mana trocar dimasukkan atau sayatan, rambut dicukur, kulit dirawat dengan larutan iodin.

Cara pertama untuk menghilangkan radang usus buntu. Dalam operasi terbuka, pakar bedah membuat tanda mengikut titik anggaran. Di tempat yang dipilih, membedah:

  • kulit;
  • tisu lemak subkutan;
  • fasia;
  • aponeurosis perut.

Ukuran keseluruhan sayatan hingga 7 cm. Tisu otot tersebar dengan alat tumpul atau dibuka dengan jari. Bahagian sekum ditarik ke lubang yang dihasilkan, prosesnya dikeluarkan, usus dan saluran dijahit. Seterusnya, luka dijahit secara berlapis. Setelah menjahit, luka ditutup dengan pembalut.

Cara kedua untuk menghilangkan radang usus buntu. Apendektomi laparoskopi adalah teknik pembedahan invasif minimum yang menghilangkan radang usus buntu dengan trauma minimum. Semasa operasi, pakar bedah menggunakan laparoskop, atau endoskopi, yang menembusi rongga perut melalui lubang sentimeter di perut pesakit.

Pembedahan apendisitis laparoskopi dilakukan jika apendektomi rongga klasik tidak dapat dilakukan kerana kesihatan pesakit yang buruk. Kaedah membuang apendiks yang meradang ini dipraktikkan dalam proses akut dan kronik..

Cara ketiga untuk menghilangkan radang usus buntu. Kaedah transgastrik adalah jenis pembedahan unik yang tidak melibatkan sayatan. Penembusan ke rongga perut berlaku dengan jarum dan gastroskop melalui pusar. Kaedah menghilangkan apendisitis ini tidak termasuk berlakunya hernia atau penembusan jangkitan ke rongga perut. Malangnya, teknik ini tidak digunakan secara meluas, kerana masih pada tahap eksperimen..

Cara keempat untuk menghilangkan radang usus buntu. Kaedah transvaginal. Perkara pertama yang perlu anda perhatikan ialah pembedahan jenis ini hanya bertujuan untuk wanita. Endoskopi dimasukkan terus melalui faraj (oleh itu nama kaedahnya) melalui bukaan kecil di dalamnya. Kaedah ini boleh digunakan dalam kombinasi dengan laparoskopi. Satu-satunya kelebihan operasi jenis ini adalah tidak adanya parut..

Berapa lama tinggal di hospital dengan radang usus buntu?

Dua hari selepas pembedahan, pembalut dilakukan, menilai penampilan jahitan - kehadiran kemerahan, pembengkakan. Keadaan umum pesakit juga dipantau, suhu badan diukur. Penyerapan semula jahitan dalaman berlaku selepas dua bulan, dan bahagian luar dikeluarkan 10 hari selepas campur tangan. Pemulihan penuh memerlukan masa sekitar dua bulan dan rejimen yang lembut.

Berapa lama orang dewasa tinggal di hospital selepas radang usus buntu? Ia bergantung kepada faktor berikut:

  • usia pesakit;
  • kesihatan umum;
  • kaedah menjalankan operasi;
  • peringkat pengesanan keradangan;
  • ciri-ciri tempoh selepas operasi.

Peraturan dan sekatan semasa pemulihan

Pada hari pertama selepas operasi, pesakit memerhatikan kelaparan. Sekiranya anda ingin makan, anda boleh minum jeli pekat, kaldu pada daging tanpa lemak dan sayur-sayuran. Pada jam-jam pertama setelah meninggalkan anestesia, sebarang makanan dan minuman dikontraindikasikan (muntah, asfiksia dengan muntah adalah mungkin). Semua makanan harus hangat, suhu yang selesa, makanan yang agresif dengan gas, kandungan lemak tinggi tidak termasuk.

Pemakanan dalam tempoh pemulihan mestilah pecahan, dalam bahagian kecil - ini menghilangkan genangan usus, mengurangkan beban pada otot licin, dan mencegah sembelit.

Anda juga harus mengikuti beberapa peraturan:

  • elakkan berkunjung ke sauna, mandi, mandi air panas - pancuran mandi air panas cukup;
  • tidak termasuk pendedahan kepada sinaran ultraviolet, cahaya matahari langsung (termasuk mengunjungi solarium);
  • tidak termasuk aktiviti fizikal, mengangkat berat;
  • najis kawalan - sekiranya berlaku sembelit, julap osmotik harus diambil sehingga saluran najis dipulihkan sepenuhnya.

Aktiviti fizikal yang dibenarkan

Pergerakan pertama selepas operasi dapat dilakukan hanya selepas 8 jam. Anda boleh mula berjalan hanya tiga hari selepas operasi penyingkiran. Dilarang sama sekali berbaring untuk waktu yang lama. Walaupun di hospital, kompleks terapi senaman ditetapkan bersama dengan doktor pemulihan.

Untuk 1.5-2 bulan pertama, semua aktiviti fizikal harus dibatasi hanya untuk berjalan kaki dan latihan yang ditetapkan oleh pakar. Membawa beg dan barang berat mesti dihapuskan sepenuhnya.

Bilakah jahitan epitelium dapat dikeluarkan?

Jahitan dikeluarkan setelah granulasi yang sihat terbentuk pada sayatan. Biasanya, ini berlaku dari hari ketujuh hingga kesepuluh berada di hospital. Prosedur penyingkiran berlaku di ruang prosedur. Pesakit kemudian bersedia untuk keluar..

Penting untuk difahami bahawa pesakit harus menghindari senaman fizikal yang berat selama dua hingga tiga minggu, kerana terdapat kemungkinan besar kerosakan pada integriti sayatan.

Entri berkaitan:

  1. Tenggelam: keadaan masalahTenggelam adalah proses gangguan pernafasan akibat rendaman.
  2. Glioblastoma otak: berapa banyak yang hidupGlioblastoma adalah sejenis neoplasma malignan yang mempengaruhi neuroglia..
  3. Kista ovari: apakah itu dan boleh berlaku kerana tekanan?Apa yang menyebabkan sista ovari? Ramai wanita mencari dengan sia-sia selama bertahun-tahun.
  4. Penyakit Meniere: sebab dan gejalaPenyakit Meniere adalah penyakit bukan supuratif telinga dalam yang dicirikan oleh peningkatan jumlah.

Pengarang: Levio Meshi

Doktor dengan pengalaman 36 tahun. Blogger perubatan Levio Meshi. Kajian berterusan topik pembakaran dalam psikiatri, psikoterapi, ketagihan. Pembedahan, Onkologi dan Terapi. Perbualan dengan doktor terkemuka. Ulasan klinik dan doktor mereka. Bahan berguna untuk rawatan diri dan menyelesaikan masalah kesihatan. Lihat semua entri oleh Levio Meshi

Tahap utama rawatan apendisitis akut selepas pembedahan

Pembuangan usus buntu telah lama diakui sebagai salah satu operasi yang paling selamat dan paling mudah, yang boleh ditoleransi oleh orang dewasa dan kanak-kanak dengan selamat. Walau bagaimanapun, kesalahan tidak dikecualikan di sini: semasa campur tangan pembedahan itu sendiri dan dalam tempoh selepas operasi. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui semua peraturan dan tahap rawatan apendisitis akut selepas pembedahan - ini akan membantu mengelakkan komplikasi dan kembali ke rejimen biasa secepat mungkin..

Apendisitis akut selepas pembedahan: masa pemulihan dan cadangan umum

Rawatan selepas pembedahan untuk memotong radang usus buntu (apendektomi) tidak mempunyai syarat khusus - mereka adalah individu untuk setiap pesakit. Berapa hari rata-rata yang diperlukan untuk pulih dari apendektomi? Biasanya ia adalah satu setengah hingga empat minggu; untuk kanak-kanak di bawah 10 tahun, orang tua dan orang gemuk, masa meningkat. Pesakit muda dan langsing kembali ke irama hidup normal mereka dengan lebih pantas.

Sekiranya dalam 3-7 hari pertama setelah pelepasan apendiks tidak ada komplikasi, pesakit diberhentikan, menjelaskan kepadanya peraturan asas tingkah laku selanjutnya. Ia bergantung pada ketelitian mereka selama berapa hari seseorang dapat menjalani kehidupan pra operasi yang normal..

  1. Setiap hari anda perlu berjalan di udara segar untuk jarak dekat.
  2. Anda boleh mengunjungi kolam renang dan bermain sukan hanya apabila bekas luka terbentuk setelah memotong lampiran (hingga 2-6 bulan).
  3. Dilarang mengangkat berat selama 2.5-3 bulan pertama setelah pembuangan usus buntu.
  4. Pesakit yang berlebihan berat badan dan atlet yang aktif disyorkan memakai pembalut selama 3-7 hari selepas pembedahan, selama beberapa bulan lagi - semasa melakukan aktiviti fizikal.
  5. Ia dibenarkan melakukan hubungan seks 2 minggu selepas operasi.

Apendisitis akut selepas pembedahan: hari pertama

Dalam 48 jam pertama selepas pembedahan, rawatan khas tidak diberikan kepada pesakit - penekanan utama adalah pada langkah pemulihan: terapi fizikal, diet, penghilang rasa sakit jika perlu.

Operasi standard untuk memotong lampiran memerlukan masa 30-40 minit, kemudian pesakit dipindahkan ke wad. Berapa hari anda boleh pulang? Cuti sakit rasmi selepas usus buntu biasanya tidak melebihi 2 minggu, setelah 3-4 hari dimasukkan ke hospital, pesakit sudah boleh dibebaskan untuk rawatan pesakit luar.

Yang paling penting dalam proses pemulihan adalah 24 jam sejurus selepas usus buntu. Pembuangan apendiks secara pembedahan dilakukan terutamanya di bawah anestesia umum, dan pada jam pertama selepas operasi, sangat penting untuk memastikan jalan keluar dari anestesia yang betul. Bahaya kesihatan terbesar dalam tempoh ini adalah muntah. Untuk mengelakkan muntah memasuki saluran pernafasan dan menimbulkan radang paru-paru atau sesak nafas, pesakit harus diletakkan di sebelah kanannya pada dorongan pertama.

Selama 12-24 jam setelah bangun tidur, makanan dan minuman dilarang. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, anda boleh memberikan air mineral yang masih mendidih atau teh lemah dengan gula setiap 20-30 minit - 2-3 sudu teh sekaligus.

Apendisitis akut selepas pembedahan: sekatan dan larangan dalam tempoh selepas operasi

24 jam pertama selepas operasi, pesakit mesti mematuhi rehat tempat tidur yang ketat. Selepas berapa jam anda boleh bergerak dan berjalan? Selama 8-12 jam, anda perlu berbaring di atas katil, maka anda boleh duduk dan berpusing, setelah 24 jam - bangun dan perlahan-lahan bergerak di sepanjang koridor (dengan persetujuan doktor!).

Ia dibenarkan makan dalam sehari, dengan syarat pesakit tidak mengalami muntah. 8 hari pertama adalah penting untuk mengikuti diet pasca operasi yang ketat, maka secara beransur-ansur anda dapat kembali ke diet biasa anda.

Peningkatan aktiviti fizikal selama beberapa hari dilarang sama sekali, tetapi ketidakaktifan fizikal juga sangat berbahaya - ia boleh mencetuskan sembelit, atrofi otot, kesesakan di paru-paru, gangguan aliran darah dan aliran getah bening. Penyelesaian yang ideal adalah latihan terapi khas selepas radang usus buntu akut.

Jahitan selepas apendektomi dikeluarkan pada hari ke-4-8, tetapi hanya beberapa bulan selepas operasi, anda boleh berenang dan melakukan sukan (berlari, menari, melompat, dll.). Apabila 3-6 bulan berlalu dan parut terbentuk sepenuhnya, aktiviti fizikal yang berat juga dibenarkan.

Latihan terapi selepas penyingkiran radang usus buntu

Satu set latihan fisioterapi (terapi senaman) selepas apendisitis akut disyorkan untuk pesakit dari semua peringkat usia - ini adalah pencegahan kesesakan yang sangat baik, paresis usus, tromboflebitis, radang paru-paru dan lekatan usus..

Berapa hari kursus terapi senaman berlangsung? Perlu melakukan gimnastik selepas apendektomi selama 3-4 hari pertama selepas operasi, sementara pesakit mematuhi rehat di tempat tidur, kemudian - dengan persetujuan dengan doktor yang menghadiri.

Semua latihan dilakukan dari posisi awal "berbaring di belakang anda", jumlah pendekatan adalah 5-6 kali.

  • Kaki terletak tepat di atas katil, lengan di sepanjang badan. Lenturkan dan lepaskan pergelangan kaki kedua-dua kaki.
  • Kaki lurus, lengan dibengkokkan ke siku. Bengkokkan dan lepaskan jari ke penumbuk.
  • Kaki dibengkokkan di lutut, letakkan satu tangan di dada, yang lain pada jahitan pembedahan. Semasa menghirup, tarik perut anda, sambil menghembus nafas, tarik keluar.
  • Kaki lurus, tangan diangkat ke bahu. Secara bergilir melakukan pergerakan bulat dengan sendi bahu - ke hadapan dan ke belakang.
  • Kaki lurus, tangan di bahu. Bengkokkan lutut dan luruskan, tumit harus meluncur di sepanjang katil.
  • Kaki bersatu, lengan kiri dilanjutkan sepanjang badan, yang kanan terletak di perut, pada jahitan operasi. Semasa menghirup, angkat tangan kiri ke atas, sambil menghembus nafas, turunkan.

Peraturan pemakanan yang paling penting selepas penghapusan lampiran

Rawatan selepas pembuangan apendiks terutamanya melibatkan pematuhan pada makanan yang lembut. Menu perubatan khas akan mengurangkan beban pada badan yang lemah, memulihkan dan memberi kekuatan, dan juga mencegah masalah dengan najis dan komplikasi lain.

Untuk membuat pemulihan dari apendisitis akut semudah mungkin, penting untuk mengikuti peraturan diet pasca operasi..

  • Anda perlu makan secara pecahan: dalam bahagian sederhana 5-6 kali sehari. Ini akan mengurangkan beban pada usus, dan pesakit tidak mempunyai masa untuk lapar..
  • 2-3 hari pertama selepas apendisitis akut, tidak ada makanan pejal: hanya cecair, bubur, jeli dan kentang tumbuk.
  • Makanan tidak boleh sejuk atau terlalu panas - ini merengsakan usus yang sudah lemah.
  • Asas menu adalah minuman, makanan tumbuk dan kukus.

Semua pesakit bimbang dengan soalannya: setelah berapa hari anda boleh makan gula-gula, daging goreng, asap asin dan alkohol lagi, tambah rempah kegemaran anda ke makanan? Doktor pasti mengesyorkan sepenuhnya menjauhi makanan dan minuman sampah selama 2-3 minggu, dan kemudian secara beransur-ansur memasukkannya ke dalam diet - sehingga 2 bulan.

Ciri-ciri diet selepas apendisitis akut

Berapa hari diet diet boleh bertahan? Anda perlu kembali ke diet biasa secara berperingkat: hari pertama selepas pembedahan, anda harus melakukan tanpa makanan sama sekali. Pada hari ke-2-3, asas diet hospital adalah bijirin cair, kaldu ayam, bubur sayur tumbuk dan jeli, kaldu rosehip dan sup beras.

Kemudian anda boleh menambah roti, potongan daging kukus ayam, sup sayur ringan, telur dadar kukus, susu masam rendah lemak ke menu, selepas 4-5 hari - buah-buahan.

Tiga hari pertama selepas penghapusan lampiran, makanan pepejal, susu, sup dari kacang polong dan kacang, kentang, anggur, kubis segar, makanan dengan kandungan serat tinggi dilarang.

Selama 2-3 minggu anda mesti melupakan alkohol, sosej dan sosej, gula-gula dan kek, hidangan berlemak dan salai. Sebarang produk buatan sendiri, pengasam dan makanan dalam tin juga harus disembunyikan. Adalah mustahak untuk meninggalkan teh, kopi dan soda yang kuat - ia digantikan dengan air mineral tanpa gas, teh lemah, infus herba, jeli, buah dan sayur segar.

Selepas 2-2.5 bulan, anda boleh kembali sepenuhnya ke menu pra operasi dan hidangan kegemaran anda.

Apendisitis akut selepas pembedahan: kemungkinan komplikasi

Biasanya usus buntu cepat dan tanpa akibat yang serius bagi pesakit, tetapi ada pengecualian. Komplikasi, sebagai peraturan, timbul setelah pembedahan dengan apendisitis lanjut dengan peritonitis, ketidakpatuhan terhadap peraturan pemulihan pada hari-hari pertama dan imuniti yang lemah pada pesakit.

  • Apendisitis akut boleh menimbulkan komplikasi berikut:
  • Jangkitan luka - nanah, pembentukan infiltrat inflamasi, abses dinding perut.
  • Kehilangan darah yang besar, sebagai akibatnya - gangguan dalam kerja sistem kardiovaskular.
  • Peritonitis (keradangan peritoneum).
  • Lekatan usus dan hernia insisional.
  • Gangguan sistem pernafasan - bronkitis dan radang paru-paru.
  • Sembelit, kembung, gas, dan pengekalan kencing.
  • Fistula usus - lubang di dinding usus di mana kandungannya (hempedu, tinja, makanan tidak dicerna) dibuang.

Demam selepas penyingkiran radang usus buntu

Kenaikan suhu hingga 38º sangat biasa berlaku selepas pembedahan usus buntu. Ini boleh menjadi reaksi semula jadi tubuh atau memberi isyarat kemungkinan komplikasi - semuanya bergantung pada berapa hari suhu berlangsung.

Penyebab utama demam selepas apendiks akut adalah:

  1. Jangkitan kerana tidak mematuhi peraturan kebersihan.
  2. Kerosakan organ dalaman semasa appendektomi dan perkembangan keradangan.
  3. Penurunan imuniti yang ketara.
  4. Kehilangan darah yang teruk.
  5. Tindak balas tiub saliran.

Adalah dianggap normal untuk mengekalkan suhu badan yang tinggi hingga 3 hari, jika demam berlangsung lebih lama dan disertai dengan menggigil yang teruk dan berpeluh meningkat, rawatan tambahan ditetapkan.

  • Kursus antibiotik (bergantung kepada agen penyebab jangkitan pasca operasi).
  • Ubat antipiretik (aspirin, parasetamol, dll.).
  • Ubat anti-radang (ibuprofen, dll.).
  • Dalam kes mendesak, campur tangan pembedahan tambahan.

Apendisitis akut selepas pembedahan: rawatan komplikasi

Komplikasi serius selepas apendisitis akut berlaku pada 5-10% semua kes dan memerlukan rawatan kompleks yang serius. Berapa hari selepas operasi, kesan berbahaya itu muncul?

Pembengkakan luka, kejadian penyusupan dan abses biasanya membuat diri mereka terasa pada hari ke-3-4 setelah penghapusan apendiks. Gejala utama adalah sakit, demam, masalah dengan najis, pembengkakan yang ketara di kawasan parut). Rawatan melibatkan penyekat novocaine, antibiotik, prosedur fisioterapi. Dengan hasil yang baik, setelah 2-3 hari, proses keradangan berhenti..

Dengan komplikasi paru dan kardiovaskular, latihan terapeutik, antibiotik, penyedutan diperlukan. Untuk fistula usus, rawatan konservatif juga digunakan, dan terapi vakum juga berkesan..

Akibat apendisitis akut yang paling berbahaya adalah peritonitis. Ia jarang berlaku dan hanya dengan bentuk penyakit yang merosakkan. Gejala utama adalah kesakitan berterusan selepas pembedahan, diikuti dengan mual dan muntah, mulut kering, gas dan kembung, dan sembelit. Rawatan dalam kes seperti itu adalah pembedahan satu kali.

Apendisitis akut adalah penyakit yang agak biasa. Sekiranya anda berjumpa pakar bedah tepat pada waktunya dan mengikuti semua cadangan perubatan dalam tempoh selepas operasi, maka proses pemulihan akan dilakukan secepat mungkin. Walau bagaimanapun, dalam kes lanjut, penyakit ini boleh menyebabkan komplikasi, dan berapa hari pemulihan akan bergantung hanya pada rawatan yang betul dan lengkap selepas pembedahan..