ANAFRANIL

- psikoterapi jangka pendek serangan panik, ketakutan, obsesi -


- psikoterapi individu dan kumpulan untuk pertumbuhan peribadi -


- latihan pengurusan kegelisahan dan komunikasi yang berjaya.

www.preobrazhenie.ru - Transformasi Klinik - konsultasi tanpa nama, diagnosis dan rawatan penyakit aktiviti saraf yang lebih tinggi.

  • Sekiranya anda mempunyai pertanyaan kepada perunding, tanyakan kepadanya melalui pesanan peribadi atau gunakan borang "ajukan pertanyaan " di halaman laman web kami.


Anda juga boleh menghubungi kami melalui telefon:

  • 8 495-632-00-65 Multichannel
  • 8 800-200-01-09 Panggilan percuma di Rusia


Soalan anda tidak akan dijawab!

Kami adalah yang pertama dan kekal yang terbaik!

BUAT PESAN BARU.

Tetapi anda adalah pengguna yang tidak dibenarkan.

Sekiranya anda mendaftar lebih awal, maka "log masuk" (borang log masuk di bahagian kanan atas laman web). Sekiranya anda berada di sini untuk kali pertama, kemudian daftar.

Sekiranya anda mendaftar, anda akan dapat memantau respons terhadap mesej anda pada masa akan datang, teruskan dialog dalam topik menarik dengan pengguna dan perunding lain. Di samping itu, pendaftaran akan membolehkan anda melakukan surat-menyurat peribadi dengan perunding dan pengguna laman web lain..

Anafranil

Penilaian 4.2 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Anafranil (Anafranil): 12 ulasan doktor, 2 ulasan pesakit, arahan penggunaan, analog, infografik, 2 borang pelepasan.

Ulasan doktor mengenai Anafranil

Penilaian 5.0 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Dadah cantik. Cukup antidepresan kegemaran saya "sepanjang masa": dari awal latihan psikiatri saya pada tahun 1998. dan sehingga sekarang! Bagi saya ia hanya "tidak boleh rosak", "tiga kali ganda platinum". Dia mengeluarkan pesakit dari kemurungan seperti itu dalam beberapa minggu (pemberian intravena), dari mana ubat-ubatan lain tidak dapat ditarik selama beberapa bulan. Terima kasih kepada Novartis kerana mencipta dan tidak menghentikan keajaiban ini. Paling cekap, paling kuat, paling boleh diramalkan. Semasa melantiknya, saya selalu ingat bahawa saya akan memperoleh hasilnya, dan ia pasti akan berlaku. Bukan untuk keselamatan, mudah alih, dll. - semua "kapur" dan "pati" moden ini dari bahagian "terapi plasebo". Ini adalah ketika anda menetapkan sesuatu yang ultra-moden dan mahal, tetapi sebenarnya ia ternyata "merata". Dan nama "perontok" sekarang ini adalah "legiun". Ini hanya dominasi yang selamat, moden, mahal dan tidak berkesan.

Penilaian 4.2 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Saya menetapkan, terutamanya, dengan kemurungan yang teruk. Dan, tentu saja, bagi saya ia adalah ubat pilihan untuk gangguan obsesif-kompulsif. Saya bermula berkali-kali, dalam kebanyakan kes, ia membantu!

Bagi saya, ini adalah standard dalam pharyacotherapy untuk OCD! Sebilangan besar pelanggan dengan diagnosis ini dengan cepat dan berkesan menghilangkan atau mengurangkan gejala..

Penilaian 4.2 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Ubat hebat untuk kemurungan sederhana hingga teruk dalam konteks gangguan bipolar. Berfungsi sangat baik untuk gangguan obsesif-kompulsif. Pada pendapat saya, tidak ada analog dari segi kecekapan.

Kesan sampingan seperti semua antidepresan trisiklik (mulut kering, takikardia, kadang-kadang disfungsi kencing).

Ubat ini harus berada di gudang psikiatri mana pun..

Penilaian 4.2 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Saya sangat suka antidepresan. Ia dianggap asas dalam rawatan keadaan depresi. Ia membantu mengatasi masalah kemurungan bertopeng dengan komponen algik. Ia dapat diterima dengan baik jika anda memulakan dengan dos kecil dan meningkat secara beransur-ansur. Pada prinsipnya murah pada dos terapeutik.

Selalunya dirasakan oleh pesakit sebagai ketinggalan zaman.

Penilaian 3.3 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Telah lama dianggap "standard emas" dalam rawatan gangguan obsesif-kompulsif. Sedang menetapkan untuk kes OCD tahan SSRI.

Kesan sampingan seperti semua trisiklik: mulut kering, penahan kencing jarang.

Secara keseluruhan, ubat yang berkesan dan selamat apabila digunakan dengan betul.

Penilaian 2.9 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Ubat yang saya gunakan dalam kes penyakit serius. Kemurungan vital, dengan khayalan Cotard, tidak berfungsi, tahan. Dan juga dalam rawatan gangguan obsesif-kompulsif.

Fakta bahawa ia menyebabkan pengekalan mulut kering dan najis masih dapat dialami. Tetapi jika terdapat kelewatan membuang air kecil, kadang-kadang anda harus membatalkannya. Momen yang tidak menyenangkan adalah ketika pesakit yang mengambil resperidone mengembangkan neurolepsi dengan latar belakang anafranil yang ditambahkan pada terapi.

Saya mengulangi diri saya setiap kali saya mengesyorkan ubat. Ambil ubat hanya seperti yang diarahkan oleh doktor, dan bincangkan semuanya dengan doktor anda.

Penilaian 3.3 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Antidepresan yang baik dari kumpulan trisiklik. Baik untuk merawat episod kemurungan utama. Mempunyai kesan merangsang. Tidak ketagihan, membenarkan penggunaan jangka panjang.

Selalunya kesan sampingan seperti mulut kering, mengantuk, penurunan tumpuan, penurunan libido.

Penilaian 5.0 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Ubat yang benar-benar berfungsi, dikaji dan difahami dengan baik. Pada pendapat saya, itu bagus dalam merawat kemurungan apatis dan suram, serta dalam keadaan asthenik yang teruk, tetapi tanpa komponen kegelisahan yang ketara. Ia juga sangat berkesan sebagai sebahagian daripada terapi kompleks dalam fasa depresi pada gangguan afektif bipolar.

Boleh menimbulkan kegelisahan, gangguan tidur malam, dalam dos terapi klasik sering menyebabkan kesan sampingan yang paling banyak terdapat pada antidepresan trisiklik.

Secara amnya, antidepresan yang sangat murah (dengan latar belakang ubat asli lain) yang sangat berkesan dengan kesan yang cepat, dengan pengendalian yang mahir, ia berkesan dan dalam dos kecil hingga 25 mg / hari. Piawaian Emas untuk Terapi OCD.

Penilaian 5.0 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Ubat ini sudah terkenal, keberkesanan dalam kemurungan telah diuji oleh masa, kecekapan tinggi dalam kemurungan, kemungkinan menggunakannya pada pesakit tua. Mempunyai kesan merangsang yang baik.

Terdapat kesan sampingan seperti banyak antidepresan.

Harga yang cukup rendah dengan kualiti yang baik. Bagaimana pilihan ubat adalah mungkin.

Penilaian 5.0 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Ubat yang luar biasa dan tiada tandingan untuk rawatan gangguan obsesif-kompulsif, lebih berkesan daripada SSRI mana pun. Selain itu, seperti trisiklik lain, ia dapat digunakan untuk merawat kemurungan endogen.

Seperti antidepresan trisiklik yang lain, ia sering menyebabkan kesan sampingan kolinergik: pengekalan kencing, sembelit. Pening, ketidakstabilan tekanan darah.

Penilaian 4.6 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Aktiviti antidepresan yang tinggi. Bagus untuk OCD. Kesan sampingan adalah sedikit dan jarang berlaku. Harga yang agak rendah.

Saya ingin tablet dengan dos yang lebih rendah dihasilkan - 10 atau 12.5 mg. Kadang-kadang dos kecil diperlukan (pada orang tua, dengan gangguan neurotik). Dan jumlah tablet dalam bungkusan (30 biji.) Juga tidak mencukupi, kerana kursus ini panjang.

Ubat yang baik dan agak murah, setanding dengan keberkesanannya dengan amitriptyline, tetapi lebih selamat digunakan. Tidak seperti SSRI, ia bergabung dengan antidepresan dan neuroleptik lain.

Penilaian 4.2 / 5
Kecekapan
Kualiti harga
Kesan sampingan

Antidepresan yang sangat baik dengan kesan merangsang. Mahal. Ia berkesan bukan sahaja untuk kemurungan dengan gangguan, anhedonia, tetapi juga untuk obsesi. Ini telah menunjukkan dirinya dengan baik dalam rawatan keadaan asthenik dengan latar belakang kerja berlebihan ("sindrom keletihan kronik").

Dalam beberapa kes, pada awal pengambilan, mereka menimbulkan perasaan gelisah dan gembira. Pada pendapat saya, ia tidak sesuai untuk pesakit yang mengalami kegelisahan (walaupun petunjuk menunjukkan bahawa ia dapat menghilangkan kerisauan) Untuk mengelakkan kesan ini, saya cadangkan memulakan ubat dengan 1/2 tablet semasa mengambil ubat penenang atau neuroleptik ringan (Eglonil).

Antidepresan yang baik dan murah.

Ulasan pesakit mengenai Anafranil

Dia mengambil anafranil setiap tahun (4 tahun) dari sekitar November hingga April. Kali ini tidak banyak membantu (kulit saya terbakar).

Psikiatri menetapkan ubat ini kepada saya. Diagnosis adalah "gangguan mental depresi". "Anafranil" mula menunjukkan hasil setelah seminggu mengambil. Berkurangnya kebimbangan, ketakutan. Setelah sebulan mengambil, saya berasa seperti orang yang sama sekali berbeza. Apabila perubahan positif bermula dalam mood saya, doktor mencadangkan mengurangkan dos dan meninggalkannya sepenuhnya. Mereka mula mengurangkan dos, gejala-gejala mulai kembali. Diusulkan untuk melanjutkan perawatan hingga enam bulan, kerana untuk masa yang lama saya membawa diri saya ke keadaan ini dan ubat tidak dapat mengatasi dalam satu bulan. Selepas enam bulan, dosnya dikurangkan. Selepas pembatalan kursus yang lengkap, saya berasa sangat baik. Fikiran dan ketakutan itu hilang. Saya telah menjadi orang yang berbeza. Ubat itu benar-benar membuat keajaiban. Kekurangan besar dalam ubat ini: ia menyebabkan rasa lapar (sebab itulah anda menambah berat badan) dan pada lelaki ia berkurang atau, lebih tepatnya, tidak ada sama sekali. Tiada keinginan untuk seks.

Borang pelepasan

DosPembungkusanPenyimpananJualanJangka hayat
20; tiga puluh

Arahan untuk penggunaan anafranil

Penerangan Ringkas

Anafranil (clomipranil) adalah antidepresan trisiklik, strukturnya berdasarkan cincin karbon tiga. Menindas pengambilan neuron terbalik dari norepinefrin dan serotonin dari celah sinaptik. Kesan terapeutik ubat ini ditentukan terutamanya oleh kemampuannya untuk menekan pengambilan serotonin neuron, neurotransmitter yang juga disebut "hormon kebahagiaan" atau "hormon keseronokan". Anafranil diresepkan untuk kemurungan pelbagai etiologi dan dengan pelbagai manifestasi klinikal, gangguan obsesif-kompulsif, kesakitan patologi (sindrom kesakitan), neurosis fobik, dan serangan panik. Anafranil menghilangkan atau mengurangkan keparahan semua manifestasi khas sindrom depresi, termasuk perlambatan aktiviti mental dan fizikal, mood tertekan, dan peningkatan kegelisahan. Kesan terapeutik ubat dapat dinilai, sebagai peraturan, setelah 2-3 minggu terapi ubat. Kesan ubat dalam kesakitan patologi mungkin disebabkan oleh kemampuannya untuk meningkatkan penghantaran sinaptik, di mana serotonin dan norepinefrin bertindak sebagai perantara. Anafranil diserap dengan baik dari saluran pencernaan. Ubat ini mengalami kesan pertama kali melalui hati, yang mengurangkan ketersediaan biologinya hingga 50%. Kehadiran kandungan makanan di saluran pencernaan tidak mengganggu ketersediaan bio (mungkin hanya sedikit penyerapan penyerapan bahan aktif, yang menunda saat mencapai kepekatan puncaknya dalam darah).

Penghapusan ubat dari badan dilakukan terutamanya dengan air kencing, dan, pada tahap yang lebih rendah, dengan tinja. Separuh hayat clomipramine adalah sekitar 21 jam. Pada pesakit tua, kerana penurunan intensitas proses metabolik, kepekatan zat aktif dalam darah lebih tinggi, yang memerlukan penyesuaian dos. Anafranil digunakan dalam amalan pediatrik untuk rawatan gangguan obsesif-kompulsif, enuresis nokturnal (pada pesakit berusia lebih dari 5 tahun, dengan pengecualian faktor organik). Kerana kekurangan data klinikal mengenai keberkesanan dan keselamatan penggunaan Anafranil dalam pediatrik untuk rawatan kemurungan pelbagai etiologi, gangguan fobik dan serangan panik, ubat ini tidak digunakan pada pesakit di bawah 17 tahun untuk petunjuk ini. Pada orang dengan siklothymia, pengambilan Anafranil boleh menyebabkan perkembangan sindrom manik atau hipomanik, yang memerlukan pengurangan dos atau penarikan sepenuhnya ubat. Rejimen dos ditetapkan secara individu, bergantung pada keadaan pesakit semasa. Terapi ubat harus bertujuan untuk mencapai kesan terapeutik yang optimum ketika menggunakan dos minimum ubat. Remaja dan orang tua lebih sensitif terhadap clomipranil daripada pesakit usia pertengahan.

Farmakologi

Antidepresan trisiklik, norepinefrin dan perencat pengambilan serotonin. Dipercayai bahawa kesan terapeutik Anafranil adalah kerana kemampuannya untuk menghalang pengambilan semula norepinephrine (NA) dan serotonin (5-HT) yang dilepaskan ke celah sinaptik, dengan yang paling penting adalah penindasan pengambilan serotonin.

Selain itu, Anafranil mempunyai pelbagai tindakan farmakologi lain: alpha1-adrenolitik, antikolinergik, antihistamin dan antiserotonergik (sekatan reseptor 5-HT).

Anafranil bertindak pada sindrom kemurungan secara umum, termasuk. terutamanya pada manifestasi khas seperti keterbelakangan psikomotor, mood tertekan dan kegelisahan. Kesan klinikal biasanya diperhatikan selepas 2-3 minggu rawatan.

Sebagai tambahan, Anafranil mempunyai kesan khusus (berbeza dari kesan antidepresannya) pada gangguan obsesif-kompulsif.

Tindakan Anafranil dalam sindrom kesakitan kronik, yang disebabkan dan bukan disebabkan oleh penyakit somatik, mungkin dikaitkan dengan fasilitasi penularan impuls saraf yang dimediasi oleh serotonin dan norepinefrin.

Farmakokinetik

Selepas pemberian oral, clomipramine diserap sepenuhnya dari saluran gastrousus. Bioavailabiliti sistemik clomipramine tidak berubah adalah sekitar 50%. Penurunan bioavailabiliti ini disebabkan oleh kesan "first pass" melalui hati dengan pembentukan metabolit aktif N-desmethylclomipramine. Pengambilan makanan tidak banyak mempengaruhi bioavailabiliti clomipramine. Hanya sedikit pelambatan penyerapannya yang mungkin dan, oleh itu, peningkatan masa untuk mencapai Cmaks dalam plasma darah. Anekranil (tablet bersalut filem) dan Anafranil SR (tablet bersalut filem pelepasan berterusan) bioekivalen.

Setelah mengambil ubat di dalam dos harian C yang tetapss clomipramine plasma berbeza-beza dari pesakit ke pesakit.

Dengan pengambilan ubat setiap hari pada dos 75 mg / hari Css Clomipramine dalam plasma ditetapkan dalam lingkungan antara 20 hingga 175 ng / ml. Nilai Css metabolit aktif N-desmethylclomipramine adalah 40-85% lebih tinggi daripada kepekatan clomipramine.

Pengikatan protein plasma clomipramine adalah 97.6%. Kelihatan Vd kira-kira 12-17 l / kg berat badan. Kepekatan clomipramine dalam cecair serebrospinal adalah sekitar 2% dari tahap dalam plasma darah. Clomipramine masuk ke dalam susu ibu, di mana ia ditentukan dalam kepekatan yang hampir dengan yang terdapat dalam plasma darah.

Clomipramine dimetabolisme terutamanya oleh demetilasi untuk membentuk metabolit aktif N-desmethylclomipramine. Beberapa isozim sitokrom P terlibat dalam tindak balas ini450, tetapi terutamanya CYP3A4, CYP2C19 dan CYP1A2. Clomipramine dan N-desmethylclomipramine dihidroksilasi menjadi 8-hydroxyclomipramine dan 8-hydroxy-N-desmethylclomipramine. Kegiatan in vivo metabolit 8-hidroksi belum dapat ditentukan. Clomipramine juga dihidroksilasi pada kedudukan 2; N-desmethylclomipramine dapat selanjutnya dipisahkan menjadi didesmethylclomipramine. Metabolit 2- dan 8-hidroksi diekskresikan terutamanya dalam bentuk glukuronida dalam air kencing. Penghapusan dua komponen aktif - clomipramine dan N-desmethylclomipramine dengan pembentukan 2- dan 8-hydroxyclomipramine dikatalisis oleh CYP2D6.

Kira-kira 2/3 dos tunggal clomipramine diekskresikan dalam bentuk konjugat larut dalam air dalam air kencing dan sekitar 1/3 dos dalam tinja. Dalam bentuk yang tidak berubah, kira-kira 2% daripada dos clomipramine yang diterima dan sekitar 0.5% desmethylclomipramine diekskresikan dalam air kencing. T1/2 dari plasma clomipramine rata-rata 21 jam (turun naik antara 12 hingga 36 jam), dan desmethylclomipramine - rata-rata 36 jam.

Farmakokinetik dalam situasi klinikal khas

Pada pesakit tua, tanpa mengira dos Anafranil yang digunakan, disebabkan penurunan kadar metabolisme, kepekatan plasma clomipramine lebih tinggi daripada pada pesakit yang lebih muda.

Data mengenai kesan gangguan fungsi hati dan ginjal pada parameter farmakokinetik clomipramine belum diperoleh..

Borang pelepasan

Tablet, bersalut (gula) kuning muda, bulat, biconvex.

1 tab.
clomipramine hidroklorida25 mg

Eksipien: laktosa monohidrat - 15 mg, pati jagung - 3,5 mg, silikon dioksida anhidrat koloid - 3 mg, asid stearat - 1,5 mg, talc - 1,5 mg, magnesium stearat - 250 mcg, gliserol 85% - 250 mcg.

Komposisi cangkang gula: talc - 6.22 mg, hypromellose - 430 μg, copovidone (vinylpyrrolidone / vinyl asetat copolymer) - 430 μg, titanium dioksida - 260 μg, sukrosa kristal - 16.5 mg, polyvinylpyrrolidone K30 (povidone K30) - 360 μ 15093 Ansted (besi oksida kuning (EEC172) 5% + titanium dioksida (EEC171) 95%) - 320 μg, polietilena glikol 8000 (makrogol 8000) - 240 μg, selulosa mikrokristalin - 240 μg.

10 keping. - lepuh (2) - pek kadbod.
10 keping. - lepuh (3) - bungkusan kadbod.

Dos

Dos ubat dipilih secara individu, dengan mengambil kira keadaan pesakit. Matlamat rawatan adalah untuk mencapai kesan yang optimum terhadap latar belakang penggunaan dos ubat yang paling rendah, serta peningkatannya dengan teliti, terutama pada pesakit tua dan remaja, yang umumnya lebih sensitif terhadap Anafranil daripada pesakit dalam kelompok usia pertengahan..

Hipokalemia harus dihilangkan sebelum memulakan terapi..

Untuk kemurungan, sindrom obsesif-kompulsif dan fobia, dos harian awal ialah 75 mg (25 mg 2-3 kali / hari) Anafranil atau 75 mg 1 kali / hari Anafranil SR. Kemudian, pada minggu pertama rawatan, dos ubat secara beransur-ansur meningkat, misalnya, sebanyak 25 mg setiap beberapa hari (bergantung pada toleransi), sehingga dos harian 100-150 mg tercapai. Dalam kes yang teruk, dos harian boleh dinaikkan hingga maksimum 250 mg. Setelah peningkatan dicapai, pesakit dipindahkan ke dos pemeliharaan ubat, iaitu 50-100 mg (2-4 tablet Anafranil atau 1 tablet Anafranil SR).

Untuk gangguan panik, agoraphobia, dos awal adalah 10 mg / hari. Kemudian, bergantung pada toleransi Anafranil, dosnya meningkat sehingga kesan yang diinginkan tercapai. Dos harian ubat berbeza-beza dan boleh berkisar antara 25 mg hingga 100 mg. Sekiranya perlu, adalah mungkin untuk meningkatkan dos hingga 150 mg / hari. Dianjurkan untuk tidak menghentikan rawatan sekurang-kurangnya 6 bulan, perlahan-lahan mengurangkan dos penyelenggaraan selama ini.

Dengan cataplexy bersamaan dengan narkolepsi, dos harian Anafranil adalah 25-75 mg.

Dalam sindrom kesakitan kronik, dos Anafranil harus dipilih secara individu. Dos harian sangat berubah-ubah dan boleh berkisar antara 10 mg hingga 150 mg. Dalam kes ini, seseorang harus mengambil kira penggunaan analgesik bersamaan dan kemungkinan mengurangkan penggunaan yang terakhir..

Pada pesakit tua, dos awal adalah 10 mg / hari. Kemudian secara beransur-ansur, lebih kurang 10 hari, dos harian ubat tersebut meningkat ke tahap optimum, iaitu 30-50 mg.

Kanak-kanak dan remaja

Untuk sindrom obsesif-kompulsif, dos awal adalah 25 mg / hari. Selama 2 minggu pertama, dos meningkat secara beransur-ansur, dengan mempertimbangkan toleransi, sehingga dos harian dicapai sama dengan 100 mg, atau dikira pada kadar 3 mg / kg berat badan, mana yang lebih sedikit. Selama beberapa minggu berikutnya, dos terus meningkat secara beransur-ansur sehingga dos harian dicapai sama dengan 200 mg atau dikira pada kadar 3 mg / kg berat badan, mana yang kurang.

Dengan enuresis nokturnal, dos harian Anafranil awal untuk kanak-kanak berumur 5-8 tahun adalah 20-30 mg; untuk usia 9-12 tahun - 25-50 mg; untuk kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun - 25-75 mg. Penggunaan dos yang lebih tinggi ditunjukkan untuk pesakit yang tidak mempunyai kesan klinikal setelah 1 minggu rawatan. Biasanya, dos keseluruhan ubat ditetapkan dalam satu dos selepas makan malam, tetapi dalam kes apabila kencing tidak disengajakan pada awal malam, sebahagian daripada dos Anafranil diresepkan lebih awal - pada jam 16. Setelah mencapai kesan yang diinginkan, rawatan harus diteruskan selama 1-3 bulan. secara beransur-ansur mengurangkan dos Anafranil.

Overdosis

Gejala yang timbul dengan overdosis Anafranil serupa dengan yang dijelaskan dengan overdosis antidepresan trisiklik yang lain. Komplikasi utama adalah gangguan jantung dan neurologi. Pada kanak-kanak, pengambilan ubat secara tidak sengaja dalam dos apa pun dari mulut harus dianggap sebagai kejadian yang sangat serius dan membawa maut..

Gejala biasanya muncul dalam masa 4 jam selepas mengambil ubat dan mencapai tahap keparahan maksimum setelah 24 jam. Oleh kerana penyerapan yang perlahan (kesan antikolinergik ubat), jangka hayat yang panjang dan peredaran semula hepatoenterik bahan aktif, jangka masa di mana pesakit kekal di "zon risiko", adalah 4-6 hari.

Dari sisi sistem saraf pusat: mengantuk, stupor, koma, ataksia, kegelisahan, pergolakan, peningkatan refleks, kekakuan otot, pergerakan koreoatetoid, kejang. Di samping itu, manifestasi sindrom serotonin (demam, mioklonus, delirium, koma) dapat diperhatikan..

Dari sistem kardiovaskular: penurunan tekanan darah yang ketara, takikardia, pemanjangan selang QTc, aritmia (termasuk aritmia ventrikel seperti "pirouette"); gangguan konduksi intrakardiak, kejutan, kegagalan jantung; dalam kes yang sangat jarang berlaku - serangan jantung.

Lain-lain: Kemurungan pernafasan, sianosis, muntah, demam, mydriasis, berpeluh, oliguria atau anuria.

Rawatan: tidak ada penawar yang spesifik, rawatan terutamanya bersifat simptomatik dan menyokong. Sekiranya disyaki overdosis Anafranil, terutama pada kanak-kanak, pesakit harus dimasukkan ke hospital dan diperhatikan dengan teliti sekurang-kurangnya 72 jam.

Sekiranya pesakit sedar, lavage gastrik atau muntah harus dilakukan secepat mungkin. Sekiranya pesakit tidak sedarkan diri, intubasi trakea dengan tabung cuffed harus dilakukan sebelum memulakan lavage gastrik untuk mengelakkan aspirasi; muntah dalam kes ini tidak disebabkan. Langkah-langkah ini disarankan untuk dilakukan jika 12 jam atau lebih telah berlalu sejak overdosis. tindakan antikolinergik Anafranil dapat melambatkan pengosongan gastrik. Untuk melambatkan penyerapan ubat, penggunaan karbon aktif berguna.

Rawatan berdasarkan penggunaan kaedah terapi intensif moden dengan pemantauan berterusan fungsi jantung, komposisi gas dan elektrolit darah, serta penggunaan tindakan mendesak seperti terapi antikonvulsan, pengudaraan mekanik dan kaedah resusitasi, jika perlu. Oleh kerana terdapat laporan bahawa physostigmine boleh menyebabkan bradikardia teruk, asystole dan kejang, tidak digalakkan menggunakan ubat ini untuk rawatan overdosis Anafranil. Hemodialisis dan dialisis peritoneal tidak berkesan kerana kepekatan plasma clomipramine rendah.

Interaksi

Anafranil dapat mengurangkan atau menghilangkan sepenuhnya kesan antihipertensi guanethidine, betanidine, reserpine, clonidine dan alpha-methyldopa. Oleh itu, dalam kes di mana rawatan hipertensi arteri diperlukan serentak dengan pengambilan Anafranil, ubat-ubatan kelas lain harus digunakan (contohnya, vasodilator atau beta-blocker).

Antidepresan trisiklik, termasuk Anafranil, dapat memperkuatkan kesan antikolinergik (contohnya, fenotiazin, ubat antiparkinsonian, atropin, biperiden, antihistamin) pada organ penglihatan, sistem saraf pusat, usus dan pundi kencing.

Antidepresan trisiklik dapat meningkatkan kesan etanol dan ubat lain yang mempunyai kesan depresan pada sistem saraf pusat (contohnya, barbiturat, benzodiazepin, atau anestetik).

Anafranil tidak boleh diresepkan sekurang-kurangnya 2 minggu setelah menghentikan perencat MAO kerana risiko mengalami gejala dan keadaan yang teruk seperti krisis hipertensi, demam, serta gejala sindrom serotonin: mioklonus, pergolakan, kejang, kecelaruan dan koma. Peraturan yang sama harus dipatuhi jika perencat MAO diresepkan setelah rawatan sebelumnya dengan Anafranil. Dalam mana-mana kes ini, dos awal perencat Anafranil atau MAO harus rendah, mereka harus ditingkatkan secara beransur-ansur, di bawah kawalan berterusan kesan ubat.

Pengalaman yang ada menunjukkan bahawa Anafranil boleh diresepkan tidak lebih awal dari 24 jam selepas penarikan perencat MAO jenis A yang boleh diterbalikkan (seperti moclobemide). Tetapi, jika perencat MAO jenis A diresepkan setelah pemberhentian Anafranil, tempoh rehat harus sekurang-kurangnya 2 minggu.

Penggunaan gabungan Anafranil dengan inhibitor pengambilan serotonin selektif boleh menyebabkan peningkatan kesan pada sistem serotonin.

Dengan penggunaan Anafranil secara serentak dengan perencat pengambilan serotonin selektif atau perencat pengambilan serotonin dan norepinefrin (norepinefrin), antidepresan trisiklik dan persiapan litium, ada kemungkinan untuk mengembangkan sindrom serotonin dengan gejala seperti demam, mioklonus, pergolakan, kejang, dan.

Sekiranya perlu menetapkan fluoxetine, disarankan untuk berehat dua hingga tiga minggu antara penggunaan Anafranil dan fluoxetine - berhenti menggunakan fluoxetine 2-3 minggu sebelum memulakan terapi dengan Anafranil atau menetapkan fluoxetine 2-3 minggu setelah berakhirnya rawatan dengan Anafranil.

Anafranil dapat meningkatkan kesan pada sistem kardiovaskular ubat simpatomimetik (adrenalin, norepinefrin, isoprenalin, efedrin dan phenylephrine), termasuk. dan apabila bahan-bahan ini dimasukkan ke dalam anestetik tempatan.

Bahan aktif Anafranil - clomipramine - terutamanya diekskresikan dalam bentuk metabolit. Jalan metabolik utama adalah demetilasi ke metabolit aktif N-desmethylclomipramine, diikuti oleh hidroksilasi dan konjugasi N-desmethylclomipramine dengan clomipramine. Beberapa isoenzim sitokrom P terlibat dalam demetilasi450, terutamanya CYP3A4, CYP2C19 dan CYP1A2. Penghapusan kedua-dua komponen aktif dilakukan dengan hidroksilasi, yang dikatalisis oleh CYP2D6.

Pemberian bersama dengan perencat isoenzim CYP2D6 boleh menyebabkan peningkatan kepekatan kedua-dua komponen aktif sehingga nilai tiga kali ganda pada individu dengan fenotip metabolisme debrisoquine / sparteine ​​yang cepat. Pada masa yang sama, pada pesakit ini, metabolisme menurun ke tahap ciri individu dengan fenotip metabolisme yang lemah..

Diasumsikan bahawa pemberian bersama dengan perencat isoenzim CYP1A2, CYP2C19 dan CYP3A4 boleh menyebabkan peningkatan kepekatan clomipramine dan penurunan kepekatan N-desmethylclomipramine.

  • Inhibitor MAO (contohnya, moclobemide) dikontraindikasikan semasa mengambil clomipamine kerana in vivo mereka adalah perencat kuat CYP2D6.
  • Ubat antiarrhythmic (seperti quinidine dan propafenone) tidak boleh digunakan bersamaan dengan antidepresan trisiklik. mereka adalah perencat kuat CYP2D6.
  • Perencat pengambilan serotonin selektif (seperti fluoxetine, paroxetine atau sertraline) menghalang CYP2D6, ubat lain dari kumpulan ini (misalnya fluvoxamine) juga menghalang CYP1A2, CYP2C19, yang boleh menyebabkan peningkatan kepekatan clomipramine dalam plasma dan perkembangan kesan yang tidak diinginkan. Terdapat peningkatan 4 kali ganda dalam kepekatan keseimbangan clomipramine ketika diambil bersama dengan fluvoxamine (kepekatan N-desmethylclomipramine menurun sebanyak 2 kali).
  • Penggunaan antipsikotik gabungan (misalnya, fenotiazin) boleh menyebabkan peningkatan kepekatan plasma antidepresan trisiklik, penurunan ambang kejang dan terjadinya kejang. Gabungan dengan thioridazine boleh menyebabkan perkembangan aritmia jantung yang teruk.
  • Penggunaan gabungan dengan penghalang histamin H2-reseptor dengan cimetidine (yang merupakan penghambat beberapa isoenzim sitokrom P450, termasuk CYP2D6 dan CYP3A4) boleh menyebabkan peningkatan kepekatan plasma antidepresan trisiklik, dan oleh itu diperlukan penurunan dos yang terakhir.
  • Tidak ada data yang mengesahkan interaksi antara Anafranil (pada dos 25 mg / hari) dan kontraseptif oral (15 atau 30 mg etinilestradiol / hari) dengan penggunaan yang terakhir. Tidak ada bukti bahawa estrogen adalah penghambat CYP2D6, isoenzim utama yang terlibat dalam penghapusan clomipramine, jadi tidak ada alasan untuk mengharapkan interaksi mereka. Walaupun dengan penggunaan imipramine dan estrogen antidepresan trisiklik secara serentak dalam dos tinggi (50 mg / hari), dalam beberapa kes, kesan sampingan yang bertambah buruk dan peningkatan kesan terapeutik antidepresan telah dilaporkan. Tidak diketahui sama ada data ini relevan dengan penggunaan clomipramine dan estrogen bersamaan dalam dos rendah. Dengan penggunaan gabungan antidepresan trisiklik dan estrogen dalam dos tinggi (50 mg / hari), disarankan untuk memantau kesan terapeutik antidepresan dan, jika perlu, sesuaikan rejimen dos.
  • Methylphenidate dapat meningkatkan kepekatan antidepresan trisiklik, mungkin dengan menghalang metabolisme mereka. Dengan penggunaan gabungan ubat ini, peningkatan konsentrasi antidepresan trisiklik dalam plasma darah adalah mungkin, dan penurunan dos yang terakhir mungkin diperlukan..
  • Beberapa antidepresan trisiklik dapat meningkatkan kesan antikoagulan kumarin (contohnya, warfarin), mungkin dengan menghalang metabolisme mereka (CYP2C9). Tidak ada bukti kemampuan clomipramine untuk menghalang metabolisme antikoagulan (warfarin). Walau bagaimanapun, semasa menggunakan kelas ubat ini, disarankan untuk memantau kepekatan prothrombin plasma..

Penerimaan bersama Anafranil dengan ubat - pemicu sitokrom P450, terutamanya CYP3A4, CYP2C19 dan / atau CYP1A2 boleh meningkatkan metabolisme dan mengurangkan keberkesanan Anafranil.

Pemberian bersama Anafranil dengan ubat - pemicu CYP3A dan CYP2C, seperti rifampicin atau anticonvulsants (contohnya barbiturat, karbamazepin, fenobarbital dan fenitoin), boleh menyebabkan penurunan kepekatan clomipramine dalam plasma.

  • Pengaruh CYP1A2 yang diketahui (contohnya nikotin / komponen asap rokok lain) mengurangkan kepekatan antidepresan trisiklik dalam plasma. Kepekatan keseimbangan clomipramine pada perokok rokok adalah 2 kali lebih rendah daripada perokok bukan perokok (kepekatan N-desmethylclomipramine tidak berubah).
  • Clomipramine, baik in vivo dan in vitro, menghalang aktiviti CYP2D6 (pengoksidaan sparteine). Oleh itu, clomipramine dapat meningkatkan kepekatan ubat-ubatan yang digunakan bersamaan, yang dimetabolisme terutama dengan penyertaan CYP2D6, pada individu dengan fenotip metabolisme yang kuat..

Kesan sampingan

Reaksi buruk disenaraikan mengikut kekerapan, bermula dengan yang paling kerap: berlaku sangat kerap (≥10%); selalunya (≥1%, tetapi semuanya

ANAFRANIL: ulasan

Ubat ini telah diresepkan untuk merawat serangan panik dan gangguan bipolar.
Selepas pil pertama, saya terpaksa berhenti mengambil.
Ditetapkan 1 tablet sebelum tidur.
Saya minum seperti yang ditetapkan, dan kemudian muntah sepanjang malam. Dan keesokan harinya berdebar-debar, semua yang ada di dalamnya bergetar, seolah-olah ada kedinginan, tetapi tidak ada kedinginan. Dan mulut kering berterusan. Neraka lengkap bermula seharian. Perasaan sama seperti selepas keracunan biasa.
TETAPI! Saya tidak boleh mengatakan bahawa ubat itu tidak membantu. Setelah hanya satu pil, perubahan mood yang tajam digantikan oleh sikap tidak peduli dan sikap tidak peduli terhadap segalanya. Saya hanya berbaring di tempat tidur sepanjang hari tanpa bangun, kepala saya berdengung sangat teruk, saya bahkan tidak mempunyai fikiran, saya meletakkan berat badan. Saya terpaksa menolak, tidak sesuai

Ubat ini telah diresepkan untuk merawat serangan panik dan gangguan bipolar.
Selepas pil pertama, saya terpaksa berhenti mengambil.
Ditetapkan 1 tablet sebelum tidur.
Saya minum seperti yang ditetapkan, dan kemudian muntah sepanjang malam. Dan keesokan harinya berdebar-debar, semua yang ada di dalamnya bergetar, seolah-olah ada kedinginan, tetapi tidak ada kedinginan. Dan mulut kering berterusan. Neraka lengkap bermula seharian. Perasaan sama seperti selepas keracunan biasa.
TETAPI! Saya tidak boleh mengatakan bahawa ubat itu tidak membantu. Setelah hanya satu pil, perubahan mood yang tajam digantikan oleh sikap tidak peduli dan sikap tidak peduli terhadap segalanya. Saya hanya berbaring di tempat tidur sepanjang hari tanpa bangun, kepala saya berdengung sangat teruk, saya bahkan tidak mempunyai fikiran, saya meletakkan berat badan. Saya terpaksa menolak, tidak sesuai

Selamat hari.
Ada baiknya semua ini berlaku pada masa lalu, neurosis saya dan kaedah mengatasinya.
Salah satu penyelamat saya adalah antidepresan "Anafranil". Ia diresepkan oleh psikiatri saya setelah mencuba beberapa antidepresan lain, lebih moden dan konon dengan jumlah kesan sampingan paling sedikit (Selektra, Adepres). Dia ragu-ragu mengenai kemasukan tersebut. jadi jika tekanan darah mahal (di farmasi "Anafranil" berharga 270 rubel, tetapi saya mendapatkannya secara percuma dengan preskripsi doktor) tidak membantu, maka apa yang akan berlaku dari ini.
Saya telah mengambilnya selama setahun.
Sekarang, dalam dos minimum, 1 tablet pada waktu pagi dan dalam masa terdekat saya merancang untuk menyerahkannya sepenuhnya.
Dia mula mengambil 4 tablet. tetapi sebelum itu sudah ada pengalaman mengambil tekanan darah.1 pada waktu pagi + 1 pada waktu makan siang + 2 pada waktu malam + ketelept neuroleptik.
Apabila keadaan bertambah baik, dos. baca lagi biri-biri.
Dari pengakuan peribadi, terdapat kesan sampingan: sembelit, pengekalan kencing, selera makan yang sangat kuat, kenaikan berat badan, kekurangan libido. (Tetapi ini semua omong kosong berbanding dengan NEUROSIS) Nervosis menampakkan diri dengan kegelisahan, kegelisahan, PA beberapa kali sehari, kurang selera makan, tidur, fikiran obsesif hipokondriakal, parestesi (menggigil, sakit terbakar, gatal-gatal.), mati pucuk, degupan jantung cepat melebihi 100 degup jantung, sakit di jantung.
Sekarang tidak ada gejala. Saya terlupa apa itu PA. Saya bekerja (walaupun dalam tempoh neurosis yang sudah nyata, saya tidak dapat bekerja).
Saya bertemu rakan, saya mempunyai minat dalam hidup.
Saya tidak akan mengesyorkan, tetapi jika doktor menetapkan ia patut dicuba.
Semua kesihatan.

Selamat hari.
Ada baiknya semua ini berlaku pada masa lalu, neurosis saya dan kaedah mengatasinya.
Salah satu penyelamat saya adalah antidepresan "Anafranil". Ia diresepkan oleh psikiatri saya setelah mencuba beberapa antidepresan lain, lebih moden dan konon dengan jumlah kesan sampingan paling sedikit (Selektra, Adepres). Dia ragu-ragu mengenai kemasukan tersebut. jadi jika tekanan darah mahal (di farmasi "Anafranil" berharga 270 rubel, tetapi saya mendapatkannya secara percuma dengan preskripsi doktor) tidak membantu, maka apa yang akan berlaku dari ini.
Saya telah mengambilnya selama setahun.
Sekarang dalam dos minimum 1 tablet pada waktu pagi dan dalam masa terdekat saya merancang untuk menyerahkannya sepenuhnya.
Dia mula mengambil 4 tablet. tetapi sebelum itu sudah ada pengalaman mengambil tekanan darah.1 pada waktu pagi + 1 pada waktu makan siang + 2 pada waktu malam + ketelept neuroleptik.
Apabila keadaan bertambah baik, dosnya dikurangkan.
Dari pengakuan peribadi terdapat kesan sampingan: sembelit, pengekalan kencing, selera makan yang sangat kuat, kenaikan berat badan, kekurangan libido. (Tetapi ini semua omong kosong berbanding dengan NEUROSIS) Nervosis menampakkan diri dengan kegelisahan, kegelisahan, PA beberapa kali sehari, kurang selera makan, tidur, pemikiran obsesif hipokondriakal, parestesi (menggigil, sakit terbakar, gatal-gatal.), mati pucuk, degupan jantung cepat melebihi 100 degup jantung, sakit di jantung.
Sekarang tidak ada gejala. Saya terlupa apa itu PA. Saya bekerja (walaupun dalam tempoh neurosis yang sudah nyata, saya tidak dapat bekerja).
Saya bertemu rakan, saya mempunyai minat dalam hidup.
Saya tidak akan mengesyorkan, tetapi jika doktor menetapkan ia patut dicuba.
Semua kesihatan.

Saya mengalami kemurungan reaktif. Saya hidup dalam keadaan tidak peduli, pesimisme, melepaskan diri
Tidak ada yang salah. Suatu hari semuanya pasti akan berakhir - anda tidak kekal.
Pada mulanya saya diberi ubat thioridazine - "untuk menenangkan." Ia adalah antipsikotik, tetapi seperti kebanyakan antipsikotik, ia mempunyai kesan antidepresan yang sederhana. Saya mengalami keadaan yang cemas dan sangat tertekan, pertuturan dan pergerakan yang terlambat, nadi di bawah 100 dan gejala tidak menyenangkan yang lain. Saya mengambil Thioridazin untuk waktu yang singkat, terutamanya "agar tidak berkedut", untuk melindungi diri saya dari faktor luaran. Dari mana anda boleh pergi dari dalaman?
Seperti masa berlalu. Mengambil ubat hormon meningkatkan gejala negatif. Saya kehilangan minat dalam hidup dan mula berfikir betapa mudah dan tidak menyakitkan untuk meninggalkan dunia ini, di mana kita menderita. Tetapi sejak pr. Membaca proses itu tidak mempengaruhi bidang kehendak, dan emosi saya tidak mengganggu siapa pun, saya masih mempunyai kewajipan: saya terus pergi bekerja, belajar, melakukan pekerjaan rumah tangga - walaupun tanpa semangat dan jijik. Saya hanya menikmati dua perkara: makanan dan tidur. Saya tidak memberi apa-apa untuk makan. Dia tidur pada waktu petang dan berharap tidak bangun pada waktu pagi. Pada waktu pagi saya mahu menutupi diri dengan selimut dengan kepala dan berbaring di sana sepanjang hari. Terdapat dua keadaan: semuanya tidak peduli dan air mata, air mata, air mata.
Anafranil dijual dengan ketat mengikut preskripsi. Preskripsi tetap di farmasi. Kos, rata-rata, ialah 300 rubel setiap pek 30 tablet 25 mg. Dos dipilih secara individu, tetapi jika anda membaca arahannya, hanya ada dos kuda. Dan dalam kes ini, ubat itu sukar disebut murah. Ubat psikotropik, terutama "pemula", diresepkan dalam dos minimum - dan reaksi pesakit dipantau. Di samping itu, pil ini jauh dari tidak berbahaya dan selamat. Bukan glisin.
Saya tidak menulis mengenai kesan sampingan dan kontraindikasi, saya juga tidak melampirkan arahan pada teks - ini adalah helaian. Ubat ini, khususnya, menyebabkan pengekalan kencing - terutamanya pada lelaki (dinilai berdasarkan banyak catatan di forum).
Saya minum pil sekali sehari, pada waktu pagi. Pada hari pertama saya tersingkir - saya tidur sepanjang hari. Tidak ada kekuatan untuk melakukan sesuatu. Pada waktu petang saya cuba membaca - ada bubur di kepala saya. Saya bimbang bagaimana saya akan bekerja dalam keadaan sayur seperti ini. Tekanan melonjak dari 150 ke 130. Saya tidur lena. Tetapi saya memutuskan untuk meneruskan, pada hari kedua saya juga minum pil pada waktu pagi. Tertulis bahawa kesan klinikal berlaku selepas 2-3 minggu. Sehingga waktu makan tengah hari saya berasa seperti somnabula. Kemudian entah bagaimana tersebar, sedikit aktiviti muncul. Pada hari ketiga, dia berbaring di tempat tidur sehingga jam 12 tengah hari. Saya masih tidak mahu bangun. Tidak ada motivasi. Saya minum pil. Saya mendengar perasaan dalaman saya. Kegelisahan memberi jalan kepada sikap tidak peduli, tetapi ini pernah terjadi sebelumnya. Mengantuk yang hebat. Kebolehan kognitif kurang baik. Hari keempat dan kelima - tiada perubahan. Ya, saya tidak mahu menangis lagi. Tetapi saya juga tidak mahu melakukan apa-apa. Saya berhenti pergi ke luar. Ratakan rambut anda. Cat. Tidur-tidur-tidur... Saya memutuskan bahawa sudah tiba masanya untuk berhenti menggunakan pil ini. Kemudian saya fikir - anda tidak pernah tahu. Badan menyesuaikan diri. Saya akan memberi mereka peluang - Saya akan mengambil masa satu atau dua minggu lagi. Untuk mencapai "kesan klinikal yang mampan".
Gambar itu muncul seperti berikut. Pada waktu petang - kelesuan, mengantuk, kelesuan, saya sukar menggerakkan kaki. Pada waktu malam - mimpi itu terganggu, saya bangun setiap jam. Dia tidak mencintai kehidupan, dia tidak mencintai orang. Ketajaman semua sensasi telah membosankan, kehendak itu, bahawa perhambaan adalah satu.
Saya memutuskan untuk mengambilnya pada waktu malam - ia menjadi lebih mudah. Saya mula tidur pada waktu malam dan berfungsi dalam mod selamat pada waktu siang. Tetapi saya membuat kesimpulan untuk diri sendiri bahawa saya tidak akan mencari resipi baru. Mungkin satu-satunya perkara yang dibantu oleh pil ini ialah saya berhenti merasa 100% tidak berdaya dan tidak berharga. Walaupun mereka tidak mempengaruhi keinginan saya untuk menarik diri dan tidak kembali dan mengurangkan komunikasi dengan orang ke tahap minimum. Nasib baik, saya dapat cuti belajar selama tiga bulan dan tidak dapat melihat atau mendengar sesiapa.
Jelas bahawa ubat-ubatan, dan ubat psikotropik - terutamanya - adalah perkara yang halus dan individu. Pada pendapat saya, ubat tersebut tidak meningkatkan kualiti hidup. Minggu pertama saya tidur dengan bodoh, kemudian kembali ke kehidupan saya yang tidak menggembirakan. Saya menilai ubat itu secara neutral, walaupun dia mengetepikan saya pada minggu pertama tanpa kebudak-budakan. Saya menahan diri daripada cadangan. * A. Blok

Saya mengalami kemurungan reaktif. Saya hidup dalam keadaan tidak peduli, pesimisme, melepaskan diri
Tidak ada yang salah. Suatu hari semuanya pasti akan berakhir - anda tidak kekal.
Pada mulanya saya diberi ubat thioridazine - "untuk menenangkan." Ia adalah antipsikotik, tetapi seperti kebanyakan antipsikotik, ia mempunyai kesan antidepresan yang sederhana. Saya mengalami keadaan yang cemas dan sangat tertekan, pertuturan dan pergerakan yang terlambat, nadi di bawah 100 dan gejala tidak menyenangkan yang lain. Saya mengambil Thioridazin untuk waktu yang singkat, terutamanya "agar tidak berkedut", untuk melindungi diri saya dari faktor luaran. Dari mana anda boleh pergi dari dalaman?
Seperti masa berlalu. Mengambil ubat hormon meningkatkan gejala negatif. Saya kehilangan minat dalam hidup dan mula berfikir betapa mudah dan tidak menyakitkan untuk meninggalkan dunia ini, di mana kita menderita. Tetapi kerana proses itu tidak mempengaruhi bidang kehendak, dan tidak ada yang peduli dengan emosi saya, saya masih mempunyai kewajipan: saya terus pergi bekerja, belajar, melakukan pekerjaan rumah tangga - walaupun tanpa semangat dan jijik. Saya hanya menikmati dua perkara: makanan dan tidur. Saya tidak memberi apa-apa untuk makan. Dia tidur pada waktu petang dan berharap tidak bangun pada waktu pagi. Pada waktu pagi saya mahu menutupi diri dengan selimut dengan kepala dan berbaring seperti itu sepanjang hari. Terdapat dua keadaan: semuanya tidak peduli dan air mata, air mata, air mata.
Anafranil dijual dengan ketat mengikut preskripsi. Preskripsi tetap di farmasi. Kos, rata-rata, adalah 300 rubel setiap pek 30 tablet 25 mg. Dos dipilih secara individu, tetapi jika anda membaca arahannya, hanya ada dos kuda. Dan dalam kes ini, ubat itu sukar disebut murah. Ubat psikotropik, terutama "pemula", diresepkan dalam dos minimum - dan reaksi pesakit dipantau. Di samping itu, pil ini jauh dari tidak berbahaya dan selamat. Bukan glisin.
Saya tidak menulis mengenai kesan sampingan dan kontraindikasi, saya juga tidak melampirkan arahan pada teks - ini adalah helaian. Ubat ini, khususnya, menyebabkan pengekalan kencing - terutamanya pada lelaki (dinilai berdasarkan banyak catatan di forum).
Saya minum pil sekali sehari, pada waktu pagi. Pada hari pertama saya tersingkir - saya tidur sepanjang hari. Tidak ada kekuatan untuk melakukan sesuatu. Pada waktu petang saya cuba membaca - ada bubur di kepala saya. Saya bimbang bagaimana saya akan bekerja dalam keadaan sayur seperti ini. Tekanan melonjak dari 150 ke 130. Saya tidur lena. Tetapi saya memutuskan untuk meneruskan, pada hari kedua saya juga minum pil pada waktu pagi. Tertulis bahawa kesan klinikal berlaku selepas 2-3 minggu. Sehingga waktu makan tengah hari saya berasa seperti somnabula. Kemudian entah bagaimana tersebar, sedikit aktiviti muncul. Pada hari ketiga, dia berbaring di tempat tidur sehingga jam 12 tengah hari. Saya masih tidak mahu bangun. Tidak ada motivasi. Saya minum pil. Saya mendengar perasaan dalaman saya. Kegelisahan memberi jalan kepada sikap tidak peduli, tetapi ini pernah terjadi sebelumnya. Mengantuk yang hebat. Kebolehan kognitif kurang baik. Hari keempat dan kelima - tiada perubahan. Ya, saya tidak mahu menangis lagi. Tetapi saya juga tidak mahu melakukan apa-apa. Saya berhenti pergi ke luar. Ratakan rambut anda. Cat. Tidur-tidur-tidur... Saya memutuskan bahawa sudah tiba masanya untuk berhenti menggunakan pil ini. Kemudian saya fikir - anda tidak pernah tahu. Badan menyesuaikan diri. Saya akan memberi mereka peluang - Saya akan mengambil masa satu atau dua minggu lagi. Untuk mencapai "kesan klinikal yang mampan".
Gambar itu muncul seperti berikut. Pada waktu petang - kelesuan, mengantuk, kelesuan, saya sukar menggerakkan kaki. Pada waktu malam - mimpi itu terganggu, saya bangun setiap jam. Dia tidak mencintai kehidupan, dia tidak mencintai orang. Ketajaman semua sensasi telah membosankan, kehendak itu, bahawa perhambaan adalah satu.
Saya memutuskan untuk mengambilnya pada waktu malam - ia menjadi lebih mudah. Saya mula tidur pada waktu malam dan berfungsi dalam mod selamat pada waktu siang. Tetapi saya membuat kesimpulan untuk diri sendiri bahawa saya tidak akan mencari resipi baru. Mungkin satu-satunya perkara yang dibantu oleh pil ini ialah saya berhenti merasa 100% tidak berdaya dan tidak berharga. Walaupun mereka tidak mempengaruhi keinginan saya untuk menarik diri dan tidak kembali dan mengurangkan komunikasi dengan orang ke tahap minimum. Nasib baik, saya dapat cuti belajar selama tiga bulan dan tidak dapat melihat atau mendengar sesiapa.
Jelas bahawa ubat-ubatan, dan ubat psikotropik - terutamanya - adalah perkara yang halus dan individu. Pada pendapat saya, ubat tersebut tidak meningkatkan kualiti hidup. Minggu pertama saya tidur dengan bodoh, kemudian kembali ke kehidupan saya yang tidak menggembirakan. Saya menilai ubat itu secara neutral, walaupun dia mengetepikan saya pada minggu pertama tanpa kebudak-budakan. Saya menahan diri daripada cadangan. * A. Blok

Clomipramine (Anafranil)

  • Balas

Pentadbir # 1

  • Pentadbir
  • 149 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Bandar: Neuroleptik dot ru
    • Ke atas
    • Balas
    • Petikan

  • Pengguna aktif
  • 1,351 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Bandar: Мsк
    • Minat: psikiatri, agama, sukan, nymph corella, hi-fi, kelas atas
    • 0
    • Ke atas
    • Balas
    • Petikan

    # 3 Tetamu_My_ *

    • 0
    • Ke atas
    • Balas
    • Petikan

    # 4 Maxim

  • Moderator
  • 2,360 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Bandar Voronezh
    • Minat: psikiatri, skizofrenia, gangguan bipolar, penyakit Alzheimer, kemurungan, ketergantungan alkohol, antipsikotik, antidepresan, normotimik, alkoholisme, OCD, rintangan

    Anafranil dikatakan tidak selamat dari segi bunuh diri. Cara terbaik untuk bertindak?

    • 0
    • Ke atas
    • Balas
    • Petikan

    # 5 Tetamu_My_ *

    • 0
    • Ke atas
    • Balas
    • Petikan

    # 6 eSperatoR

  • Pengguna aktif
  • 824 siaran
    • Jantina: Tidak Pasti

    Anafranil adalah antidepresan yang cukup berat bagi mereka yang benar-benar dirawat kerana kemurungan dan "PURE WHEELS" untuk penyalahguna

    Adakah mungkin dari tempat ini dengan lebih terperinci? Apa maksud "berat"?
    Rakan-rakan seperjuangan yang kompeten mengesyorkannya kepada saya sebagai yang terbaik untuk hari ini!
    Dan apa maksudnya. namun, bahagian kedua cadangan anda kurang penting.

    • 0
    • Ke atas
    • Balas
    • Petikan

    # 7 Tetamu_vova77777_ *

    Anafranil adalah antidepresan yang cukup berat bagi mereka yang benar-benar dirawat kerana kemurungan dan "PURE WHEELS" untuk penyalahguna

    berat sebelah?
    atau berat = kuat.

    • 0
    • Ke atas
    • Balas
    • Petikan

    # 8 eSperatoR

  • Pengguna aktif
  • 824 siaran
    • Jantina: Tidak Pasti

    Moscow bercakap. Tidak ada kesamaran di dunia sama sekali, doc.

    oleh kerana para ahli diam, mereka mungkin benar-benar memahami segalanya.
    Dan ini "pasti" bagus.
    Sebagai penyair akan berkata: "minum jus tomat sonny - anda akan kuat dan tinggi"
    "... minum tidak berbahaya, tetapi membuangnya - perahu kecil!" (c) K. Vonnegut

    IMHO, "kotoran dahsyat" ini anafranil anda, ya!
    Saya seorang lelaki tua dan telah banyak melihat dalam hidup saya,
    tetapi bahan kimia ini perlu dilarang dengan segera.

    • 0
    • Ke atas
    • Balas
    • Petikan

  • Pengguna aktif
  • 1,351 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Bandar: Мsк
    • Minat: psikiatri, agama, sukan, nymph corella, hi-fi, kelas atas

    IMHO, "barang menyeramkan" ini anafranil anda, ya!
    Saya seorang lelaki tua dan telah banyak melihat dalam hidup saya,
    tetapi bahan kimia ini perlu dilarang dengan segera.

    • 0
    • Ke atas
    • Balas
    • Petikan

    # 10 alex61

  • Kumpulan X
  • 30 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Bandar: Belgorod

    Adakah mungkin dari tempat ini dengan lebih terperinci? Apa maksud "berat"?
    Rakan-rakan seperjuangan yang cekap mengesyorkannya kepada saya sebagai yang terbaik untuk hari ini!
    Dan apa maksudnya. namun, bahagian kedua cadangan anda kurang penting.

    © Copyright 2022 www.ciladultdaycare.com