Ait yang menyembuhkan ulasan

Dalam gangguan autoimun seperti penyakit Hashimoto, sistem imun berfungsi melawan tubuhnya sendiri. Seluruh badan sering terkena. Penyakit ini dinyatakan dengan cara yang sangat berbeza dan boleh berlaku dalam dua fasa. Pada mulanya, keradangan menyebabkan peningkatan pengeluaran hormon pada kelenjar tiroid. Ini boleh menyebabkan hiperfungsi dan peningkatan metabolisme. Gejala khas semasa fasa ini adalah kegelisahan, tergesa-gesa dan perasaan cemas yang berterusan..

Sebilangan pesakit mengalami aritmia jantung dan tekanan. Hanya pada fasa kedua gejala berubah secara mendadak, dan hipofungsi kelenjar berkembang. Akibat yang mungkin berlaku ialah gangguan mental hingga kemurungan, masalah peredaran darah, kurang motivasi, kenaikan berat badan yang tidak terkawal dan rambut rapuh..

Ramai pesakit tidak menyedari bahawa kerosakan kelenjar tiroid adalah penyebab masalahnya, tetapi... saya menekankan... setiap orang dengan aitis merasa lebih teruk daripada keadaan yang lebih kompleks.. "Menurut Persatuan Penyakit Autoimun Jerman, dengan terapi hormon, 80% pesakit menyingkirkan Selebihnya 20% pesakit, walaupun menjalani rawatan, harus menangani banyak keluhan. "

Elena, saya menunjukkan ujian anda kepada ahli endokrinologi dengan pengalaman hebat. untuk membuat kesimpulan mengenai keadaan anda, ujian ini tidak mencukupi untuk diagnosis.
beritahu saya apa yang perlu dibuat. dan anda... berfikir.
1. Cari dispensari endokrinologi dan buat temu janji. dari mulut ke mulut, dapatkan maklumat mengenai doktor. tanya sekeliling. saya tidak tahu.. jangan cuba sampai ke yang terkemuka, mereka berkelip. kadang-kadang doktor muda, kadang-kadang lebih baik, profesor. terangkan keluhan anda, semua perkara di atas, terutama yang disebut kerakusan. periksa keseluruhan panel pankreas.... Insulin anda menarik. HEMOGLOBIN GLYCOSYLATED. adakah ibu menghidap diabetes? ibu itu menghidap penyakit?
2. Kilat panas adalah EVD, dan boleh bercakap mengenai apa sahaja. saluran gastrousus, kelenjar tiroid, ginekologi. tetapi. adalah perlu untuk memeriksa topik menopaus awal. kita pergi ke pakar sakit puan-endokrinologi yang cerdas
3. gastritis? mengapa tidak diubati. Saya TIDAK MEMAHAMI. Terdapat skema 100%, mengelakkan gastritis. 3 ubat + diet. keasidan-? meningkat, menurun?
4. RHEUMATOLOGIST
PADA UMUR ANDA, KAKI TIDAK HARUS SIKAP. keterangan anda sesuai dengan perihal gout, yang klasik yang diterjemahkan sebagai "perangkap kaki". sensasi - belenggu pada kaki.. ujian yang ditetapkan oleh pakar rheumatologi HARUS memberi penerangan. walaupun, di bandar saya, kajian ini lengkap, ia lebih baik dijalankan di institut ini. ortopedik, semasa menangani aduan sakit sendi.
5. Sila. ujian darah klinikal, IRON. hemoglobin. ultrasound hati dan hempedu, biokimia. dan profil lipid. tanpa analisis ini dengan cara apa pun. adalah ahli terapi
______________________________________________________________________________
Mengapa anda berasa lebih baik semasa menjalani terapi dengan 25 mcg? Saya rasa ini subjektif. 25 mcg tiroksin tidak berfungsi dalam tubuh orang dewasa.

Tiroiditis autoimun

Pemerhatian klinikal dan kajian teoritis menunjukkan bahawa AIT bukan keradangan, bukan penyakit, proses yang boleh diterbalikkan!

Beberapa tanda klinikal utama dikenal pasti yang menunjukkan adanya penyakit autoimun tiroiditis autoimun:
1) pelepasan antibodi yang berlebihan oleh sistem kekebalan tubuh ke struktur kelenjar tiroid (mengikut ujian darah),
2) perubahan meresap (meluas) atau tempatan (tempatan) dalam tisu tiroid, dalam bentuk pemusnahan (iaitu penipisan dan kematian) tisu kelenjar dan pembentukan tisu penghubung di tapak folikel kelenjar yang hancur (menurut ultrasound),
3) penembusan sebilangan besar sel imun ke dalam tisu kelenjar (menurut analisis sitologi selepas biopsi).

Dua ciri pertama adalah yang paling ketara. Menemui mereka di pesakit membolehkan doktor menilai keadaannya sebagai tiroiditis autoimun..

Dua pandangan mengenai perkembangan penyakit ini

I. Hipotesis umum mengenai perkembangan tiroiditis autoimun menawarkan idea mengenai keagresifan antibodi terhadap tisu tiroid.

Dipercayai bahawa antibodi sendiri mempunyai kesan buruk terhadap komponen kelenjar tiroid. Ini memprovokasi kematian sel dan pengembangan tisu penghubung. Adalah dipercayai bahawa tiroiditis autoimun adalah kecaman kelenjar tiroid untuk berubah. Oleh itu, AIT juga dipanggil kronik.

Untuk mencirikan kesan agresif antibodi ini, digunakan istilah yang berkaitan dengan proses berjangkit. Sebagai contoh, sifat "antibodi", atau "sitotoksik" (iaitu merosakkan) dan "antitiroid" (iaitu terhadap kelenjar tiroid) antibodi.

Tetapi banyak fakta yang bertentangan dengan hipotesis ini! Penyelidik mengenal pasti banyak keadaan yang bertentangan. Mereka terus-menerus diabaikan, kerana ada teori otoritatif yang meluas.

II. Teori

mengambil kira sifat pelindung dan tiroiditis imunimun yang dapat ditarik balik!

Perkembangan penyakit ini terletak tepat pada penyertaan pelindung adaptif sistem imun (dengan bantuan antibodi) dalam pemeliharaan sel dan folikel kelenjar tiroid.

Antibodi itu sendiri tidak mampu memusnahkan sel dan folikel tiroid! Antibodi hanya menyekat selnya. Ini adalah bagaimana pelestarian pelindung dari penipisan dan kematian sel kelenjar yang dibebani dengan kerja berlebihan berlaku..

Dengan menarik sel-sel sistem kekebalan tubuh, antibodi dapat berpartisipasi dalam penggunaan sel dan tisu penghubung (parut) yang telah mati akibat kerja berlebihan dan penipisan. Ia adalah sebahagian dari penyembuhan diri badan!

Ternyata apabila keadaan kelenjar tiroid bertambah baik, jumlah antibodi menurun ke nilai standard, dan tisu kelenjar dipulihkan! Tisu penghubung (iaitu parut) dibuang!

Kajian eksperimental mengenai kesan antibodi pada kelenjar tiroid haiwan telah menunjukkan bahawa dalam masa yang terdekat, sebahagian besar proses autoimun mengambil perkembangan terbalik ke arah pemulihan tisu tiroid dan penurunan jumlah antibodi!

Mengapa ia berlaku? Kerana kelenjar tiroid dan badan haiwan ini tidak habis! Keadaan yang baik untuk kelenjar tiroid dalam badan haiwan yang tidak habis menyumbang kepada kebolehbalikan proses autoimun.

Antibodi tidak mempunyai kesan agresif dan perkembangan keradangan! Dengan proses autoimun di kelenjar tiroid, tidak ada tanda-tanda keradangan!

Rawatan tiroiditis autoimun

Perubatan moden mempunyai banyak ubat-ubatan dan ubat-ubatan anti-radang. Mengapa dia tidak menggunakan ubat ini untuk tiroiditis autoimun??

AIT dinyatakan sebagai penyakit "ditentukan secara genetik" (jika tidak - semestinya diwarisi). Tetapi tidak ada rawatan "genetik" untuk tiroiditis autoimun.

Pada masa yang sama, banyak fakta diketahui menunjukkan penurunan yang signifikan dalam antibodi dan pemulihan tisu tiroid, dengan rawatan yang tepat..

Pemeriksaan dan diagnostik memungkinkan untuk mengenal pasti sumber penting pengaruh pada kelenjar tiroid dan organ yang berkaitan. Sesuai dengan keadaan ini, rawatan pemulihan dijalankan.

Pesakit, Doktor dan

Tiroiditis autoimun

Semasa pesakit pertama kali mengetahui mengenai tiroiditis autoimun, dia sering menilai berita ini sebagai ayat. Tidak perlu dikatakan, bahkan doktor yang menunjukkan tanda-tanda proses autoimun mengalami kegelisahan mental yang ketara. Mereka juga dihadapkan dengan "pencerobohan antibodi tanpa ampun dan tanpa henti." Mereka juga belajar tentang tidak adanya rawatan khusus untuk penyakit ini dan bertemu dengan kata-kata yang sering tidak peduli dan tanpa kompromi dari bibir rakan mereka..

"Di antara semua doktor yang pernah saya kunjungi," salah seorang pesakit memberitahu saya semasa berunding, "hanya seorang doktor yang memberi inspirasi kepada keyakinan saya. Ternyata dia juga menderita tiroiditis dan hipotiroidisme autoimun. Dia mengatakan bahawa dia sedang berusaha mencari jalan keluar. Saya cuba dirawat dengan herba, homeopati, lintah. Tetapi dia terpaksa kembali untuk minum pil hormon, seiring berjalannya waktu, dan tidak ada yang berubah menjadi lebih baik - ujian darah tetap sama. Mengikuti teladannya, saya juga mengambil hormon selama beberapa tahun. Tetapi seperti yang anda lihat, setelah saya mencuba membatalkannya sendiri, dua bulan kemudian saya kembali merasa keletihan dan melihat penurunan dalam analisis. Oleh itu, saya datang kepada anda.

- Percubaan rakan sekerja saya dalam "mencari jalan keluar dari penyakit" boleh disebut empirikal, iaitu, dilakukan oleh percubaan dan kesilapan, hampir secara rawak, jika tidak - dengan bantuan pengalaman biasa mereka sendiri, bergantung pada iman. Tiba-tiba ia akan membantu... Seperti yang mereka katakan, cubalah sendiri, dan juga pada diri sendiri, - Saya menjawab ketika itu, - Jalan ini tidak sesuai dengan doktor. Tidak seperti pesakit, pakar wajib menerapkan pengetahuan, bukan iman! Doktor mesti secara teorinya memahami "apa" dan "mengapa" yang dapat dia harapkan sebagai hasil penerapan kaedah dan kaedah tertentu.

- Seorang doktor, - saya sambung, - tidak boleh terbatas pada buku teks, buku panduan dan manual, menggunakannya seperti orang buta yang sepenuhnya bergantung pada panduan. Pakar sebenar tidak mempunyai hak untuk membuat janji hanya bergantung pada apa yang tertulis dalam arahan ubat. Dia mesti tahu bagaimana kesannya dan apa yang menyebabkannya.

Doktor wajib secara bebas, berdasarkan pengetahuan mengenai undang-undang biologi, dan hanya memusatkan perhatian pada banyak pengetahuan indah yang telah terkumpul dari monograf dan disertasi asas, secara bebas, seperti kapten kapal di laut yang tidak berkesudahan, membuat kursus rawatan, meramalkan bagaimana, kapan dan seberapa berkesan matlamat itu dapat dicapai. Dalam kes ini - menyembuhkan, tidak mengekalkan keadaan kesihatan yang memuaskan.

Tetapi kembali kepada tiroiditis autoimun. Sikap terhadap keadaan ini tidak jelas. Perbezaan ini terutamanya mempunyai dua kutub persepsi terhadap manifestasi proses autoimun. Bukan penafsiran fakta yang sesuai untuk kepentingan hipotesis pencerobohan antibodi, yang sudah bergaya sejak tahun 50-an. Dan teori ini dilanjutkan dengan disahkan oleh pengetahuan praktik undang-undang umum mengenai proses patologi.

Pengetahuan ini, sayangnya, tidak banyak diketahui oleh pakar, kerana kekurangan latihan pakar yang hampir sempurna di kebanyakan universiti perubatan (menurut ahli akademik terkemuka di negara ini). Oleh itu, kita hampir bersendirian di pengetahuan mengenai proses autoimun. Tetapi kebenaran lebih berharga di sini! Nilainya adalah kesihatan.

Kebenaran dan Hipotesis

Adalah biasa bagi kita pada awalnya menganggap mana-mana pakar bukan dari bidang pengetahuannya sebagai profesional yang sangat layak. Tetapi kemudian, apabila kita lebih mengenali bidang pengetahuan ini (lebih kerap berdasarkan pengalaman kita sendiri), kita sering menjadi yakin bahawa pada hakikatnya banyak "pakar" sangat biasa-biasa saja.

Dalam bidang perubatan, seperti dalam banyak sains, hanya sebilangan profesional yang memilih secara bebas arah pencarian pengetahuan, arah yang mendekatkan kita dengan kebenaran, dan tidak menyesatkan kita. Pada masa yang sama, tidak semua pakar terkemuka menuju ke arah kebenaran, walaupun mereka menginginkannya. Selebihnya - dengan keyakinan ikuti pemimpin. Sebilangan besar pakar tidak memikirkan untuk memahami intipati dan menembusi asal usulnya. Majoriti ini berpuas hati dengan sedikit. Penjelasan dan keyakinan minimum bahawa "semua orang tidak boleh salah".

Baru-baru ini saya "gembira" dengan kejadian yang diberitahu oleh seorang pesakit semasa berunding. Untuk soalan saya mengenai mengapa keadaan fungsi kelenjar tiroid dinilai sangat berbeza dalam protokol ujian darah, dia menjawab:
- Anda tidak boleh bayangkan! Ahli endokrinologi lain, yang saya lihat, mengatakan bahawa selain TSH, tidak perlu melakukan ujian darah untuk petunjuk ini (T3sv., T4sv., T3bs., T4bs.), Kerana, seperti yang dia katakan, "Saya masih belum ada apa-apa faham ".

Mereka mempercayai pihak berkuasa, dan yakin bahawa pendapat yang dikemukakan oleh pakar yang berwibawa adalah benar. Mereka percaya bahawa kelaziman dan sokongan berwibawa untuk pengetahuan apa pun (hipotesis, walaupun tidak tepatnya bukti), menerjemahkannya menjadi kebenaran. Ini adalah bagaimana hipotesis dikanonisasi.

Hipotesis mengenai pencerobohan tiroiditis autoimun sama sekali tidak benar. Ini disakinkan oleh banyak fakta, untuk kemudahan atau tidak dihiraukan, tidak diperhatikan oleh "majoriti" dan pihak berkuasa.

Tetapi untuk memahami hal ini, seorang doktor harus mempunyai kualiti yang penting - kebebasan berfikir dan menilai, pengetahuan mengenai undang-undang alam secara umum dan khususnya perubatan, pemerhatian dan keinginan untuk menyelesaikan masalah, sama ada kes diagnostik dan terapi dengan pesakit atau pemahaman teori umum mengenai proses patologi.

Ini adalah bagaimana pengasas patologi manusia umum, profesor Universiti Moscow Justin Evdokimovich Dyadkovsky, merumuskan keperluan pemikiran bebas hampir 200 tahun yang lalu: penggunaannya, dan oleh itu bebas dari sebarang ketagihan kepada biasiswa asing, sehingga secara logiknya tidak masuk akal, jelek dari segi moral, fizikal tidak sesuai untuk digunakan, selama dua puluh tahun saya membuktikan bahawa doktor Rusia, dengan maklumat sebenar mereka, mempunyai peluang penuh untuk menjatuhkan kuk tiruan guru asing dan menjadi asli; dan saya membuktikan tidak hanya dengan kata-kata, tetapi juga dalam perbuatan, yang mengungkapkan banyak kebenaran baru, yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam bidang perubatan, dengan penerapan penuh dan jelas mereka untuk perkara praktikal.

Tiroiditis autoimun

Tiroiditis bermaksud keradangan kelenjar tiroid. Banyak penerbitan asing, dan setelah itu adalah penerbitan dalam negeri, meyakinkan banyak pengamal mengenai keradangan tisu kelenjar akibat proses autoimun..

Manifestasi klinikal (gejala) tiroiditis autoimun bukanlah ciri keradangan sebenar yang berlaku apabila jangkitan memasuki kelenjar (iaitu, untuk proses akut). Walau bagaimanapun, proses autoimun pada kelenjar tiroid biasanya jangka panjang. Dan tindak balas imun itu sendiri adalah ciri keradangan. Oleh itu, pakar berwibawa telah memutuskan untuk menganggap tiroiditis ini sebagai kronik. Itulah yang mereka namakan - tiroiditis kronik. Bagaimana lagi? Bagaimanapun, jika terdapat tiroiditis akut dan subakut, maka ia mesti kronik. Biarkan mereka menjadi kejadian autoimun di kelenjar. Tetapi adakah keradangan kronik pada kelenjar tiroid??

Pertimbangkan keadaan penting yang menghindarkan doktor yang berat sebelah atau tidak cekap. Mari kita cari penjelasan kepada salah satu disiplin utama dalam perubatan, yang mempunyai pengetahuan mengenai proses-proses penting dan teratur dalam tubuh - kepada "Patologi manusia umum". Berikut adalah beberapa ketetapannya.

  1. Segala keradangan selalu berlaku. Keradangan kronik adalah sekumpulan fenomena keradangan akut yang tidak lengkap sepenuhnya dan oleh itu mempunyai kursus berkala, fasa, bergelombang. Ia semakin meningkat dan semakin pudar.
    Anda mungkin mengetahui sesuatu tentang eksaserbasi dan pudar pada bronkitis kronik, apabila batuk pesakit meningkat untuk jangka masa tertentu, dan kemudian batuk berkurang dan bahkan berhenti. Sebilangan daripada anda melihat siklik yang serupa (tempoh fasa-kitaran, tentu saja, berbeza) pada gastritis kronik, sinusitis, sistitis... Iaitu penyakit keradangan yang benar. Adakah ini berlaku dengan kelenjar tiroid? Di mana dan oleh siapa dalam beberapa karya sastera ilmiah ini fenomena kitaran keradangan kronik pada kelenjar tiroid dijelaskan? Mungkin kerana mereka tidak ada di sana?
  2. Pengetahuan mengenai keradangan adalah salah satu yang tertua dalam perubatan. Banyak karya telah ditulis mengenai proses ini. Ia dikaji, dianalisis. Mereka berdebat mengenai dia. Dan apa. Hanya ciri utama keradangan yang dikenal pasti. Tetapi sebilangan kerumitan persepsi doktor mengenai keradangan terus berlanjutan di benak pengikut mereka. Ini berlaku di tempat-tempat di mana masa lalu ilmiah, undang-undang umum kurang diketahui, bergegas ke depan, untuk mencari maklumat.
    Selama lebih dari 200 tahun dalam bidang perubatan telah muncul arah yang jelas dalam dunia ilmiah "untuk melihat keradangan di mana-mana dan dalam segala hal" (Ahli Akademik IV Davydovsky, 1969). Bahkan Nikolai Ivanovich Pirogov (1865) harus mengatakan yang berikut: “Tidakkah kita memanggil dengan nama yang sama beberapa proses yang serupa antara satu sama lain hanya di satu sisi atau serupa dalam semua proses organik yang serupa antara satu sama lain? Atau, sebaliknya, adakah kita tidak membezakan dengan nama keradangan tanpa perlu dan tanpa asas logik proses yang pada dasarnya sama dengan banyak proses organik lain? Petikan ini dari saintis hebat N.I. Pirogov, sangat penting untuk memahami intipati peristiwa dalam tubuh, yang diperhatikan oleh pengasas patologi umum moden I.V. Davydovsky, terakhir digunakan dalam manual mengenai keradangan pada tahun 1995 oleh ahli akademik V.V. Serov dan D.S..Sarkisov. Inilah kata-kata mereka yang menjadi ciri dari sezaman kita: “Formalisme dan morfologi, spekulasi, penerimaan bahagian untuk keseluruhan (pars pro toto) - ini adalah kesalahan mendasar yang diungkapkan oleh akal cerdas Pirogov, tetapi terus memberi tekanan pada kesadaran kita sekarang. ".
    Tubuh adalah universal kerana ia pada dasarnya menerapkan proses yang sama untuk peristiwa yang berbeza. Izinkan saya memberikan contoh abstrak. Semasa saya menjalani perkhidmatan ketenteraan bertahun-tahun yang lalu, saya belajar makan bukan sahaja sup atau borsch dengan satu sudu besar. Sekiranya tidak ada pisau, garpu dan sudu teh, satu sudu boleh digunakan sebagai barang yang tersenarai. Dia boleh mengacau gula dalam teh, menyebarkan mentega ke atas roti. Bukankah fleksibiliti ini? Dan betapa hebatnya balang kaca makanan dalam tin dibuka, ditutup dengan penutup "digulung" dengan bantuan cawan enamel terbalik! Ini juga fleksibiliti.
    Adakah berbaloi untuk bercakap mengenai fleksibiliti sistem imun? Mesti!
    Dalam tiroiditis autoimun, sel-sel sistem imun menembusi ke dalam tisu tiroid. Ia juga dianggap sebagai tanda keradangan. Sesungguhnya, "ciri lain dari proses ini adalah adanya jaringan infiltrat sel yang menyebar, yang terdiri daripada limfosit, sel plasma, histiocytes, eosinofil," tulis IV Davydovsky (1969). Tetapi di halaman lain IV Davydovsky meneruskan: “Penyebaran penyebaran dari sel-sel limfoid, histiosit, eosinofil dapat dilihat pada tisu di luar sebarang keradangan. Penyusupan sel bulat seperti itu, yang sering dianggap sebagai bukti keradangan kronik, sering menyaksikan proses metabolik yang sama sekali berbeza, contohnya, dengan gangguan rembesan organ endokrin..., misalnya,... dalam kelenjar tiroid yang atrofi... Penyusupan sel bulat yang menyebar dengan penyertaan sel plasma yang menonjol adalah ciri reaksi autoimun. Penyusupan seperti ini sering berlaku dengan penggantian parenkim organ, misalnya, pada kelenjar tiroid... Percambahan tisu penghubung, bahkan parut, dengan sendirinya juga tidak menunjukkan adanya bekas keradangan. ".
    Badan secara universal menggunakan mana-mana prosesnya untuk keperluan fisiologi yang berbeza. Kami hanya mentafsirkan fenomena semula jadi, bergantung pada luas dan menyeluruh pengetahuan kami. Dalam penilaian ini, kita dapat lebih dekat atau lebih jauh dari kebenaran..

Kesinambungan

Adakah anda tahu bahawa pakar terkemuka (ahli endokrinologi) menghadapi kesukaran untuk mengklasifikasikan manifestasi autoimun pada kelenjar tiroid? Adakah kerana kesalahan mendasar telah merangkumi pemahaman proses ini? Adakah anda menyedari hakikat bahawa tidak ada arah terapi khusus untuk tiroiditis autoimun yang dibuat? Mungkin ini disebabkan oleh ketidakpastian keadaan ini, kerana ini bukan penyakit?

Mengapa biasanya "diam" dalam literatur ilmiah bahawa dalam keadaan yang baik (termasuk langkah-langkah terapeutik) jumlah antibodi (dan ini adalah kriteria yang paling penting dan tanda tiroiditis autoimun) menurun... dan bahkan kepada "norma"? Atau adakah ia bertentangan dengan keagresifan? Siapa di antara doktor yang bertanya-tanya mengapa badan, walaupun dalam "norma" mesti mempunyai sejumlah antibodi "agresif"??

Berikut adalah pesanan yang agak baru dari pesakit (yang hanya mengikuti cadangan kami selama kira-kira satu setengah bulan) yang berjudul “Antibodi akan pergi! Sendiri. ":

Yang dikemukakan dan ditunjukkan hanyalah beberapa hujah yang paling menarik yang meyakinkan kita tentang kesilapan hipotesis meluas mengenai keagresifan, keradangan, kronik dan tidak dapat dipulihkan pada kelenjar tiroid dalam reaksi autoimun..

PS Saya meminta maaf untuk artikel yang besar, tetapi entah bagaimana mendorong saya. Dan saya baru sahaja mendapat keputusan ujian untuk g

dia mendapat hormon dan sudah terluka. Mungkin seseorang akan berguna :)

PPS Sekiranya ada yang mengatakan positif untuk tupai miskin dengan peningkatan TSH dan AT ke TPO (walaupun sedikit meningkat, tetapi masih "buruk"), saya akan sangat berterima kasih

Bolehkah kita merawat tiroiditis autoimun kronik??

Hello perunding yang dikasihi! Nama saya Svetlana.

Secara tidak sengaja (kerana kulit kering), saya dirujuk untuk ultrasound kelenjar tiroid, di mana hasilnya adalah sebagai berikut:

lobus kiri: 1.8 * 5.8 * 1.9 Isipadu = 9.5
lobus kanan: 2.0 * 6.3 * 2.1 Isipadu = 12.7
isthmus: 0.35
Isipadu kelenjar = 22.2
Lokasinya biasa
Konturnya tidak rata
Echogenicity dikurangkan
Strukturnya heterogen kerana kawasan hipoechoik
Pembentukan fokus: sampel bulat hipoechoik dengan kontur tidak jelas 0,9 * 0,8 cm di lobus kanan
Pada v / z lobus kiri, sampel serupa 1.0 * 0.6
Keamatan aliran darah CDC di parenchyma kelenjar tidak. (tidak ditulis dengan jelas)

Kesimpulan: gondok nodular meresap (bercampur (sepertinya saya tidak faham)). Perubahan yang meresap dalam struktur kelenjar tiroid.

Telah lulus analisis hormon:
TSH: 3.4
Percuma T3: 5.4
Percuma T4: 15.1

Dengan semua ini, hari ini saya pergi ke ahli endokrinologi yang mendiagnosis saya:
Tiroiditis autoimun kronik. Sabtu hipotiroidisme ic.

Doktor menetapkan rawatan berikut: minum 0,25 mg eutirox setiap hari, setelah 2 bulan melakukan ujian kedua untuk TSH, dan selepas 6 bulan - ultrasound kelenjar tiroid.

Saya cuba mengetahui jenis penyakit apa itu melalui Internet, tetapi sedikit yang jelas, dan perasaannya adalah bahawa tidak ada yang baik = (
Esok saya akan memulakan rawatan. Dan persoalannya adalah:

1. Adakah mungkin untuk menyembuhkan tiroiditis sepenuhnya??
2. Tidak berbahaya untuk mengambil hormon (adakah saya akan mengisi semula?)
3. Saya belum melahirkan, tetapi saya dan suami merancang bayi pada tahun akan datang - bolehkah saya hamil dan mempunyai bayi yang sihat?
4. Sekiranya penyakit itu seumur hidup, maka bagaimana ia akan menjadi penyakit bagi saya, apa yang mengancam?

Terima kasih terlebih dahulu untuk jawapan terperinci!

1. Tidak, tiroiditis autoimun tidak dapat disembuhkan.

Biasanya diagnosis dibuat dengan adanya tiga tanda: perubahan tertentu pada ultrasound (yang anda miliki), peningkatan antibodi yang signifikan terhadap kelenjar tiroid (yang anda miliki), keluhan ciri (rasa benjolan di kerongkong yang muncul dengan latar belakang tekanan, misalnya - anda tidak menggambarkan sebarang aduan ). Jadi buat masa ini, kita hanya boleh mengatakan bahawa diagnosis tiroiditis autoimun mungkin terjadi, tetapi anda tidak boleh meletakkannya.

Saya boleh mengatakan hal yang sama mengenai hipotiroidisme subklinikal: anda tidak boleh memakainya, kerana TSH anda adalah normal.

Sekarang, walaupun anda mempunyai risiko tertentu terkena hipotiroidisme primer, anda secara sihat sihat. Dari sudut pandangan rasmi, anda mungkin didiagnosis dengan goiter euthyroid bercampur. Bercampur - kerana terdapat peningkatan dalam jumlah kelenjar tiroid (anda mempunyai 22 ml pada kadar hingga 18 ml) dan sekurang-kurangnya ada 1 simpul yang signifikan secara klinikal - yang berukuran 1,0 * 0,6 cm. TSH anda normal, iaitu fungsi tiroid dipelihara.

2. Tidak, tidak berbahaya. Hanya ada petunjuk untuk rawatan atau tidak. Dalam kes ini, indikasi ditentukan oleh hasil analisis untuk TSH dan T4 percuma. Hormon tiroid tidak menyebabkan kenaikan berat badan. Sebaliknya sebaliknya.

3. Ya. Sekurang-kurangnya penyakit tiroid anda tidak menghalangnya..

4. Ya, seumur hidup. Dalam jangka masa yang panjang, hipotiroidisme primer. Cukup mudah untuk mengimbanginya dengan mengambil levothyroxine yang sama..

Sekarang beberapa komen mengenai keadaan anda:

5. Sekiranya anda tidak merancang kehamilan, maka pada dasarnya anda dapat melakukan pemeriksaan dan rawatan lebih lanjut.

6. Kehamilan mengenakan kerangka kerja yang lebih ketat pada norma ultrasound dan analisis. Oleh itu tujuannya: 6.1) pastikan bahawa formasi 1.0 * 0.6 dan 0.9 * 0.8 cm jinak = melakukan tusukan nod ini, 6.2) mengurangkan TSH ke

Sekiranya anda tidak memahami jawapan saya, anggap tidak lengkap atau ada soalan tambahan - tuliskan di komen untuk soalan anda di laman web ini dan saya akan berusaha membantu (jangan menulisnya dalam mesej peribadi).

Sekiranya anda ingin menjelaskan sesuatu, tetapi anda bukan pengarang soalan ini, maka tulislah soalan anda di halaman https://www.consmed.ru/add_question/, jika tidak, soalan anda akan tetap tidak dijawab. Soalan perubatan dalam mesej peribadi tidak akan dijawab.

Potensi Pendedahan Konflik Kepentingan: Saya menerima pampasan kewangan dalam bentuk geran penyelidikan bebas dari Servier, Sanofi dan Kementerian Kesihatan RF.

Seseorang cuba menyembuhkan tiroiditis autoimun?

baik, anda tidak mempunyai apa-apa rawatan, sebaliknya perhatikan bahawa TSH tidak merangkak dan itu sahaja!
dan antibodi 115 baik, mereka tidak mungkin menjadi lebih kecil, dan tidak lagi normal

baik, jadi betul mengatakan bahawa anda akan merawat?
sungguh, jika anda tidak mempunyai nod dan perkara lain dalam kelenjar tiroid, hidup dan jangan risau, lulus ujian setiap 3-6 bulan, ini tidak kritikal
perkara utama adalah stabil

dengan iodomarin dengan sangat berhati-hati! ia mengurangkan TTg, jika kurang dari 2, jangan minum! Saya mendapat tirotoksikosis; teruk!

membaca sastera celik!
iodomarin cenderung mengurangkan TSH
jika anda mempunyai 4 TSH, maka anda boleh minum
tetapi dengan milik saya dalam 1, ia tidak memberikan apa-apa yang baik. Saya kemudian dirawat selama 1.5 tahun! sekarang saya tidak mengambil yodium dalam bentuk apa pun, semua vitamin kehamilan hanya tanpa yodium!
lebih baik tidak memanjakannya!

Suhu basal dari A hingga Z

Penguasa kita adalah perancang. Cubalah dan berikan pendapat anda! ->

* Rakan-rakan yang dikasihi! Ya, ini adalah iklan, berputar seperti itu!

Sejarah penyakit tiroid saya (tiroiditis autoimun - penyakit HaShimoto)

Gejala yang paling biasa adalah pembengkakan di leher (gondok, pertumbuhan kelenjar tiroid yang terlalu banyak). Gejala pada tahun-tahun awal penyakit ini adalah: keletihan kronik, sakit kepala yang berterusan, dan kerap terkena selesema. Selanjutnya, pelbagai gejala diperhatikan, bergantung pada fungsi (hiperfungsi) yang berlebihan atau tidak mencukupi (hipofungsi) kelenjar tiroid:

- Denyutan jantung yang cepat walaupun dalam keadaan rehat;
- Menggeletar jari dan kadang-kadang badan;
- Peningkatan kepekaan terhadap panas, peningkatan pengambilan air dan berpeluh berlebihan;
- Menggigil dan hipersensitif terhadap sejuk;
- Berat badan walaupun selera makan yang baik;
- Penambahan berat badan walaupun kurang selera makan;
- Sembelit yang kerap;
- Kerengsaan dan kegembiraan (pencerobohan);
- Kemurungan dan kadang-kadang kurang berminat dalam hidup;
- Kulit kering dan kasar;
- Kuku rapuh dan mengelupas;
- Rasa berat dan kelesuan;
- Pembengkakan muka atau tangan, khususnya jari (perasaan "sarung tinju") pada waktu pagi selepas tidur;
- Sakit pada sendi dan otot semasa bersenam dan melakukan aktiviti fizikal;
- Keletihan dan mengantuk yang tidak biasa pada waktu siang;
- Nadi perlahan dan lemah;
- Urat bersimpul dan tuberkular vena;
- Haid tidak teratur (kitaran yang dipendekkan, sakit dan darah gelap);
- Pembengkakan di leher yang cukup ketara (rasa koma dan sakit, sakit di leher dan laring).

Punca penyakit: tekanan dan kurang rehat yang betul, kebimbangan dan persepsi dekat ke jantung semua masalah, selsema yang kerap dengan imuniti yang lemah, diet tidak sihat (termasuk tabiat pemakanan yang berlebihan), alergi dan penyalahgunaan ubat-ubatan yang kerap terhadap alahan. Faktor psikologi - harga diri yang rendah.

Baca 97 komen:

Hasil penyakit ini adalah ketidakupayaan untuk hamil selama sepuluh tahun

Pada usia sekolah, saya juga didiagnosis dengan pembesaran kelenjar tiroid hingga tahap tertentu (dan doktor selalu memeriksa saya dengan sentuhan), memerintahkan saya untuk minum L-tiroksin dan beberapa pil lain, saya meminumnya selama 2 tahun... kemudian saya membuangnya sendiri... Pada tahun 2011, saya melakukan imbasan ultrasound kelenjar tiroid, dan 2 kali lebih rendah daripada norma. Jadi saya rasa sekarang saya baru sembuh pada masa kecil saya...

Svetlana82, hanya untuk disentuh, ini adalah omong kosong, dan hanya di CIS mereka mungkin melakukannya :(. Di Jepun, mereka melakukan banyak ujian, walaupun sudah jelas bahawa saya mempunyai kelenjar tiroid. Saya didiagnosis menghidap penyakit hasimoto - ketika kelenjar tiroid menyerang sel-selnya sendiri, e. Menganggap sel-sel badan sebagai antibodi. Gondok saya membesar, kadang-kadang ia berkurang.

Svetlana82, Membezakan antara tiroiditis akut, subakut dan kronik.
Akut, pada gilirannya, boleh bernanah dan tidak bernanah..
Subacute juga disebut tiroiditis de Quervain.
Kronik boleh berserat (gondok Riedel) dan autoimun (tiroiditis Hashimoto).
Tiroiditis purulen akut berkembang dengan latar belakang proses berjangkit akut atau kronik (tonsilitis, radang paru-paru, sepsis, dll.).
Tiroiditis nonsupuratif akut boleh berkembang selepas trauma, pendarahan di kelenjar tiroid, terapi radiasi.
Tiroiditis subakut berkembang selepas jangkitan virus (ARVI, Coxsackie, parotitis berjangkit, dll.). Wanita berumur 30-50 tahun lebih kerap sakit.
Tiroiditis kronik autoimun adalah penyakit berdasarkan kerosakan autoimun pada kelenjar tiroid, antibodi terhadap pelbagai komponen kelenjar tiroid terbentuk (biasanya, antibodi dalam tubuh manusia dihasilkan hanya untuk bahan asing). Ia adalah gangguan tiroid keradangan yang paling biasa. Selalunya, tiroiditis autoimun berlaku pada pesakit berusia 40 hingga 50 tahun, dan pada wanita ia sepuluh kali lebih biasa daripada pada lelaki. Dan baru-baru ini, semakin banyak pesakit muda dan kanak-kanak menderita tiroiditis autoimun..
Punca tiroiditis berserabut kronik tidak diketahui. Terdapat versi bahawa gondok Riedel adalah tahap akhir tiroiditis autoimun. Orang yang mempunyai penyakit Graves atau bentuk gondok endemik berisiko terkena penyakit ini.

Svetlana82, lebih kerap keadaan hipertiroidisme berlaku pada permulaan penyakit. Selepas itu, fungsi kelenjar tiroid mungkin normal atau agak berkurang (hipotiroidisme). Hipotiroidisme biasanya berlaku 5-15 tahun selepas bermulanya penyakit dan tahapnya meningkat dalam keadaan yang tidak baik. Dengan penyakit virus pernafasan akut, dengan beban mental dan fizikal, pemburukan pelbagai penyakit kronik.

Ini semua mengenai saya...

Svetlana82, saya mencadangkan agar dia berubah dengan anda. Walaupun di sini mereka memberitahu saya bahawa ada kemungkinan besar penyakit saya juga akan berubah.

Svetlana82, saya rasa anda perlu berjumpa dengan ahli endokrinologi yang baik. Dapatkan diagnosis yang betul. Sekiranya anda mengalami imuniti, anda perlu mula merawat dengan segera. Tetapi jangan minum atau berhenti minum ubat sendiri. Memandangkan doktor kami tidak begitu panas, lakukan analisis di beberapa klinik sekaligus.

Marishka28, gejala ini boleh berlaku pada penyakit lain. Oleh itu, anda perlu memastikan dengan lulus analisis.

Eh, saya ada kesilapan dalam mesej saya, saya harap tidak ada yang mengutuk menaip pada iPhone dengan keras

Dia, tidak, saya telah mengesahkan bahawa HAIT, saya hanya terkejut membaca artikel itu, seberapa tepat keterangannya... Sekarang pada Tyroxin, semua peraturan.

Dia, dari segi kemustahilan, tetapi akhirnya ia berjaya? Saya juga mempunyai penyakit yang sama.. Setakat ini, tidak ada satu pun kehamilan

Marishka28, saya diperiksa di lima klinik sehingga saya melihatnya sendiri di cermin dan pergi ke pakar endokrinologi. Malangnya, gejala-gejala ini bersifat abstrak, yang lebih sering kita anggap sebagai selesema..

Ksyushkin, tidak, ia tidak berjaya... Saya dirawat kerana penyakit.. Mereka menyuruh saya duduk di pil sepanjang hidup saya. Dan dengan mengorbankan kehamilan, penyakit ini mempunyai kesan dan kadang-kadang membawa kepada kemandulan. Contohnya, haid saya hanya berlangsung selama 1, 5 atau 2 hari dan kemudian ia berhenti.. Darah masih gelap dan akhir-akhir ini dengan kesakitan... Tetapi saya rasa penyakit saya bermula pada tahun 2006 dan secara beransur-ansur bertambah... Saya mendedahkan Toko tahun ini... Saya tidak dapat hamil sejak 2006. Walaupun di dua klinik Jepun saya diberitahu bahawa tidak ada masalah dengan rahim, sama dengan virus dan bakteria di bahagian wanita.. Sekarang saya membuat jadual, tetapi ada yang tidak berguna... Tidak ada kehamilan.. Mungkin secara mental dan mental saya melambatkan... Menangis dan kemurungan

Dia, beritahu saya, apa gunanya mengetahui sifat kejadiannya? Bagaimanapun, hipotiroidisme masih dirawat dengan satu eutirox.
Saya telah menggunakan hormon sejak 2007, saya bahkan tidak menetapkan analisis untuk ATPO, kata doktor mengapa? Mereka juga tidak akan pergi ke mana-mana.
Kira-kira 10 tahun kemandulan kerana penyakit ini: jika saya jadi anda, saya akan mencari alasan lain. Izinkan saya menjelaskan: hipotiroidisme saya berkembang dengan pesat selepas melahirkan anak, setelah 3 bulan, semuanya seperti buku teks. Tetapi saya yakin 1000% saya jatuh sakit lebih awal, kerana sekarang saya memahami semua gejala muncul secara beransur-ansur selama beberapa tahun. Dan saya masih berjaya hamil, bertahan dan melahirkan anak yang sihat, dan barulah badan menyerah.
Saya memerlukan banyak masa untuk sekurang-kurangnya menstabilkan hormon, metabolisme saya, ada kehamilan yang tidak berjaya, dan kehamilan seterusnya yang berjaya adalah 5 tahun kemudian, dan selepas itu kelenjar tiroid nampaknya tersembunyi dan saya hamil lagi tanpa masalah. Semua ahli endokrinologi memberitahu saya bahawa jika TTG dinormalisasi, maka masalah dengan konsepsi tidak lagi bagi mereka, tetapi kepada pakar sakit puan.
Dan ada juga contoh kawan saya, kelenjar tiroidnya dikeluarkan sepenuhnya, tetapi dengan pengawasan yang betul dan dos penuh eutirox, dia sudah melahirkan 2 orang anak.

Dia, tapi bagaimana untuk mula dirawat.. Saya pulih dari tirokin.. Sekarang saya duduk di eutirox.. Tapi masih belum ada kehamilan

Marishka28, dilakukan dengan baik, dan ada kehamilan?

Dia, saya memahami anda dengan baik, saya juga mendiagnosis diri saya, jika pada masa itu anda berada di Asia Tenggara seperti saya, maka di sini mereka sedikit sakit dengan ini, dan tidak ada yang dapat mendiagnosis saya tentang (((walaupun psikologi dihantar, mereka berkata, anda mengalami kemurungan)))

Cherie, kerana anda pasti mempunyai penyakit ini sebelum hamil, dan kehamilan adalah beban bagi "badan yang lemah". Pelbagai faktor boleh menjadi penyebab penyakit ini. Tetapi perlu untuk mengenal pasti sama ada ini adalah autoimm. T. Di sini saya diberitahu, bergantung pada tahap penyakitnya, kaedah rawatannya berbeza. Nah, dalam kes autoimm. T. Alas kedai pil. Mengenai ketidaksuburan saya, nampaknya kesihatan saya (sistem imun) lemah sejak lahir dan ia adalah penyakit.. Yang menyebabkan..

Cherie, :) Saya mahu ketawa dan menangis. Di sini juga, mereka memandang saya dengan pelik... Muda, diduga dan sudah sakit atau berpura-pura... Orang Jepun jarang jatuh sakit, saya rasa.. Di klinik, hanya ada orang tua dan saya sendirian di antara mereka

Ksyushkin, malangnya tiroiditis autoimun tidak dapat disembuhkan, ia hanya "disekat" atau, boleh dikatakan, disokong oleh pil, saya diberitahu di sini. Mungkin ada tempoh pemulihan tetapi sementara. Tetapi saya fikir kita perlu meningkatkan imuniti, vitamin dan pendekatan psikologi - jangan risau, jangan gugup, jangan tertekan. Saya bertengkar dengan yang terakhir dalam beberapa tahun kebelakangan ini kerana saya tidak dapat hamil. Sebelum ada masalah keluarga... Ini meninggalkan kesannya.. Tetapi jangan risau, anda mungkin akan menjadi lebih baik. Saya perlu berfikir untuk percaya

Gadis-gadis, saya mempunyai soalan untuk semua orang, saya sudah berumur 2-2 tahun, 5 ultrasound kelenjar tiroid telah berhenti diresepkan walaupun.
Dan awak apa khabar?

Ksyushkin, saya tidak tahu pasti, tetapi saya rasa anda semakin baik bukan dari pil, mungkin. Saya juga pulih, kadang-kadang saya membuang dengan mudah, tetapi kemudian saya kembali gemuk. Ini disebabkan oleh fakta bahawa metabolisme dalam penyakit ini tidak berfungsi dengan baik. Oleh itu, anda menjadi lebih baik... Tubuh tidak memenuhi fungsinya, walaupun sedikit makanan masuk ke dalam badan

Dia, saya sembuh dari dia. Sendiri.

Ksyushkin, pelik tentang kenaikan berat badan, sebaliknya, ketika akhirnya saya mengetahui apa yang salah dengan saya dan mula mengambil L-tiroksin (saya mengambilnya dalam bentuk eutirox), saya akhirnya mula menurunkan berat badan.

Cherie, dalam kes saya mereka mengatakan setiap 6 bulan ultrasound (biopsi) dan ujian darah.

Semasa saya berusia 5 tahun, saya menghadapi masalah kelenjar tiroid. Hipertiroidisme. Pertama, mereka cuba mengubati tirostatik (mercazolil, yang, dengan cara ini, dikontraindikasikan semasa kehamilan), kemudian mereka menjalani operasi untuk membuang sebahagian kelenjar. Namun, kambuh segera bermula lagi... Semua ini berlangsung selama lima tahun... Pada satu masa yang sangat tidak menyenangkan, ketika para doktor sebulat suara meyakinkan saya bahawa saya memerlukan operasi kedua (selepas itu saya mungkin tidak lagi dapat menjadi ibu), saya menandatangani penolakan dari operasi ini dan memutuskan untuk menjaga dirinya sendiri. Saya berhenti di buku kecil oleh KEHO "Fikiran bawah sedar dapat melakukan segalanya", membacanya, dan mula bertindak. Keadaan UTAMA, saya faham ini dan saya yakin 100 peratus - adalah menjadikan aktiviti ini sederhana dan tidak banyak memakan masa yang HABITATIK. Ia mengatakan bahawa kesannya berlaku selepas sekurang-kurangnya 20 hari, dan bagi sebahagian besar - di sekitar 40, dan ada yang memerlukan lebih banyak masa untuk sesuatu mula berubah. Oleh itu, saya melakukan visualisasi setiap hari dan lebih dari sekali (mandi, sedang dalam perjalanan, tertidur, melakukan gimnastik, berjalan di suatu tempat). Pertama, saya membayangkan diri saya sihat dan penuh tenaga, dan kedua, saya menyusun pelbagai jenis puisi, ucapan dan lagu seperti: SAYA SIHAT, SAYA SIHAT, MENJADI SIHAT! Saya juga pergi ke sesi latihan di mana saya terlibat dalam pernafasan holotropik. Ini adalah latihan pernafasan yang kuat yang diciptakan oleh yogi ribuan tahun yang lalu. Dan dia membiarkan saya menyedari masalah saya dan membersihkan diri secara emosional, untuk mengalami semacam katarsis. Saya akan mengesyorkan teknik ini kepada sesiapa sahaja yang ingin sihat.!
Dari sudut pandang psikosomatik, masalah tiroid adalah, pertama-tama, perasaan bersalah atau kebencian yang terkumpul, dan selalunya ia sama, hanya bercampur antara satu sama lain. Oleh itu, semasa Holotropic Breathwork, saya mengalami emosi seperti itu yang membolehkan saya melepaskan perasaan buruk ini. Dan hidup menjadi lebih mudah.
Saya terlupa mengenai masalah tiroid.

Dia, ketika saya pergi ke ahli endokrinologi untuk pemeriksaan pada tahun 2011, dia juga merasa "seram! Kelenjar tiroid anda membesar. Ultrasound mendesak, ujian hormon mendesak! " pada akhirnya: menurut analisis, hormon saya semuanya normal, tetapi pada ultrasound kurang daripada normal. Selepas itu, dia sendiri bingung, tidak benar-benar menjelaskan apa-apa kepada saya dan tidak melantik apa-apa, dia dengan lancar beralih ke gula darah saya (5, 5), mereka mengatakan, terlalu tinggi, sudah berada di ambang diabetes, anda perlu menjalani diet. Singkatnya, saya meludahkan semua kata-katanya dan pergi, dan kemudian saya mengambil semula gula dan itu adalah 5, 2. Di Almaty, saya masih tidak dapat menemui pakar sakit puan-endokrinologi yang baik, dan pada waktunya ia terhad (((

Tiroiditis autoimun. Cara hidup dengannya: '(

Normalkan TTG, tunggu peningkatan ATTPO - dan teruskan. Anda mesti berkompromi dengan yodium.

Adakah anda sekurang-kurangnya membaca sesuatu mengenai penyakit anda dan kerja kelenjar tiroid secara umum. Dan kemudian anda menulis karut yang begitu padat:

norma TTG pada wanita hamil adalah 2 begitu, bukan 6.

penulis, jangan panik. tidak ada yang membawa maut atau berbahaya, atau mengerikan.
TSH pada dos yang betul akan kembali normal SANGAT cepat, bahkan mungkin dalam beberapa bulan. kemudian, apabila B datang, anda akan terus memantau TSH dan menyesuaikan dosnya jika perlu.

Semua Mengenai Kelenjar Tiroid

laman web untuk profesional penjagaan kesihatan


Kelab Perbincangan Pelayan Perubatan Rusia> Forum Perundingan Perubatan> Endokrinologi> Penyakit Tiroid> Soalan dan Jawapan mengenai Penyakit Tiroid

Rawatan AIT

Pencarian Forum
carian terperinci
Cari semua kiriman terima kasih
Cari dalam buku harian
carian terperinci
Halaman 1 daripada 212>

Tolong bantu dengan nasihat. Pada musim bunga tahun 2008, dia didiagnosis dengan darjah AIT II-III kronik, bentuk nodular. Keadaan Euthyroid. Hormon (T3, T4, TSH) adalah normal. Antibodi AT-TG dan AT-TPO meningkat: AT-TG 309.2 unit / ml pada norma - hingga 65.0, AT-TPO 158.4 unit / ml pada kadar hingga 30. Seperti yang ditetapkan oleh doktor, saya mengambil Eutirox ( 0.75 sehari) selama 4 bulan. Hormon TSH turun hampir kepada sifar. Saya pergi ke doktor lain yang membatalkan Eutirox, menetapkan EDAS-942 (5 butir pagi dan 5 butir pada waktu petang) dan krim Endokrinol 2 kali sehari. Selepas pengambilan enam bulan, hormon TSH kembali normal, T3, T4 juga normal. Tetapi antibodi AT-TG dan AT-TPO meningkat lebih banyak lagi: AT-TG 621.4 unit / ml pada kadar hingga 18.0, AT-TPO 397.1 unit / ml pada kadar hingga 5.6.
Tolong, beritahu saya ubat apa yang boleh digunakan untuk mengurangkan antibodi? Dan apakah ancaman tahap tinggi seperti itu? Saya belajar dari pelbagai sumber bahawa AIT tidak dapat diperlakukan secara prinsip, ia hanya dapat "dimarahi" untuk beberapa waktu. penyakit ini masih berlanjutan dari masa ke masa. Mungkin ada beberapa ubat rakyat untuk menghentikan penyakit ini? Petunjuk khas untuk diet / hari? Doktor pertama mengatakan bahawa kita mesti berhenti mengambil semua makanan yang mengandungi yodium. Doktor kedua menafikannya.
Saya sangat meminta pertolongan anda dan nasihat yang berkelayakan. benar-benar bingung dan tidak tahu arah mana.

Terima kasih terlebih dahulu!

Natalie_2009
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Natalie_2009
Tambahkan Natalie_2009 ke senarai rakan anda
Ahli itu mengucapkan terima kasih kepada Sandra25 untuk catatan ini:
Sandra25
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Sandra25
Tambahkan Sandra25 ke senarai rakan anda

Terima kasih banyak atas nasihat dan penyertaan anda.!

Hasil ultrabunyi. (Saya meminta maaf terlebih dahulu jika saya menulis sesuatu dengan kesilapan: sangat sukar untuk membaca tulisan tangan doktor.)

Jumlah isipadu tiroid = 27.4 ml. (lobus kanan 23 * 22 * ​​70 mm, isipadu 15.4 cm3; lobus kiri 21 * 20 * 60 mm, isipadu 12.0 cm3, isthmus 10 mm.)
Strukturnya jelas heterogen, tersebar, dengan luas peningkatan, komponen stromal yang jelas, struktur aihogenik berganda hingga 6 mm dalam isipadu dan bentuk tidak teratur. Di lobus kanan, simpul isoechoik terpusat dengan pelek hipoechoik 16 * 13 * 13 mm, di tiang bawah dengan peralihan ke isthmus, nod echogenicity yang agak meningkat 11 * 12 * 11 mm dengan kawasan anechoic, bersebelahan dengan pembentukan seperti nod di isthmus struktur heterogen 18 * 13 * 18 mm. Pada permukaan anterior lobus kiri, terdapat kawasan nodular dengan penyertaan eogenik 16 * 8 * 8 mm. Mungkin simpulan pseudo dengan tiroiditis.

Kesimpulan ultrasound: Pembesaran tiroid dengan perubahan meresap yang ketara (tiroiditis). Node lobus kanan dan isthmus. Membezakan dengan formasi pseudonodal adalah sukar.

Diagnosis doktor: AIT kronik 2-3 darjah, bentuk nodular. Keadaan Euthyroid.

Anda tahu, saya tidak tahu apa yang terbaik untuk membuat diagnosis saya. bagaimana dirawat, apa yang perlu diambil. Mungkin selain mengambil ubat, anda perlu mengubah sesuatu dalam rutin harian, pemakanan. Adakah boleh makan makanan laut yang kaya dengan yodium atau tidak? Bolehkah saya pergi ke laut? Lawati sauna?

Saya sangat malu untuk membebankan anda dengan masalah saya dan saya sangat berterima kasih kepada anda kerana menawarkan diri untuk membantu saya! Terima kasih banyak - banyak!

Dengan setia,
Natalia.


P.S. Maaf, saya tidak tahu bagaimana saya boleh menghubungi anda dengan nama, patronimik?

Natalie_2009
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Natalie_2009
Tambahkan Natalie_2009 ke senarai rakan anda
Anggota ini mengucapkan terima kasih kepada Melnichenko untuk jawatan ini:
Melnichenko
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Melnichenko
Tambahkan Melnichenko ke senarai rakan anda

Terima kasih banyak atas jawapan anda.!

Tolong beritahu saya ubat apa yang harus saya ambil dengan diagnosis saya? Dan adakah mungkin untuk temu janji anda?

Terima kasih terlebih dahulu!

Natalie_2009
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Natalie_2009
Tambahkan Natalie_2009 ke senarai rakan anda
Anggota ini mengucapkan terima kasih kepada Melnichenko untuk jawatan ini:
Melnichenko
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Melnichenko
Tambahkan Melnichenko ke senarai rakan anda

Terima kasih sekali lagi atas jawapan dan masa anda.!

Sejujurnya, saya sangat takut melakukan biopsi. Pada masa yang sama, doktor ultrasound juga mengatakan bahawa dengan kelenjar tiroid seperti saya, sukar untuk menentukan hasil biopsi: kerana terdapat banyak kekotoran darah, dll..
Ringkasnya, seram yang mengerikan. Saya faham bahawa saya meminta omong kosong, tetapi jika kita berharap sel-sel itu jinak, bagaimana simpul ini dapat dirawat? Selain kenyataan bahawa mudah untuk memerhatikan mereka, sejak mereka, terima kasih Tuhan, tidak tumbuh.

Ahli itu mengucapkan terima kasih kepada Natalie_2009 untuk catatan ini:
Natalie_2009
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Natalie_2009
Tambahkan Natalie_2009 ke senarai rakan anda
Melnichenko
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Melnichenko
Tambahkan Melnichenko ke senarai rakan anda

Anda tentu saja, seperti yang saya fahami, adalah seorang doktor yang berwibawa, tetapi tetap, sebagai seorang yang sopan dan, saya ingin percaya, orang yang cerdas, ini tidak memberi anda hak untuk bercakap dengan orang lain seperti ini. Tidak patut menjawab dengan tegas di sini kepada orang-orang yang telah mengatasi masalah dan kesakitan mereka. Lebih baik diam sama sekali dan tidak membalas mesej. Dan dengan sewenang-wenangnya menyalahkan doktor lain, khususnya, profesor dari klinik Sklifasovsky dan Pervaya Gradskaya yang masih dihormati, dengan mengatakan bahawa diagnosis itu bukan diagnosis dan mereka separa akal, dan seterusnya, tidakkah anda juga memberi penghargaan. Saya membaca laman web "Tironet", tetapi saya tidak menemui jawapan untuk beberapa soalan saya di sana, dalam hal ini saya meminta nasihat di sini. Malangnya, komunikasi seperti ini yang anda biarkan sendiri sangat tidak menyenangkan bagi saya. Saya sendiri seorang yang berpendidikan dan profesional yang terkenal di bidang saya, tetapi saya dibesarkan dengan cara yang berbeza dan saya tidak akan membiarkan diri saya bercakap dengan orang lain dengan cara yang sombong dan ceroboh, dengan unsur-unsur kekasaran. Maafkan saya kerana harus menulis ini kepada anda - orang yang lebih tua dari saya pada usia, tetapi tidak terbiasa dengan sikap seperti itu. Jangan berfikir bahawa jika anda adalah orang yang layak, anda bebas berkelakuan seperti yang anda mahukan..

Mesej saya tidak memerlukan jawapan.

Natalie_2009
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Natalie_2009
Tambahkan Natalie_2009 ke senarai rakan anda

Tempat kerja dan kedudukan, seperti yang anda nyatakan dengan betul, tidak menjamin pendekatan profesional terhadap pesakit.

Nodular goiter = tusukan biopsi, kerana barah tidak pernah dapat dikesampingkan (masa dan jumlahnya tidak penting), dan konsensus mengenai perkara ini ditulis dan gondok koloid nodular tidak perlu dirawat - jika tidak ada disfungsi dan penurunan jumlah yang ketara.

Sebab-sebab mengapa, bukannya cadangan yang berkelayakan, penyimpangan lirik diberikan, saya tidak tahu - dan kerengsaan tidak ditujukan kepada ANDA - tetapi kepada rakan sekerja yang dilarang membaca bahagian Tyronet untuk doktor dengan semua rujukan yang dapat dibayangkan dan tidak dapat difikirkan - dan kemudian, maafkan saya, itu adalah milik saya SAKIT yang membuatkan saya menulis pada waktu petang dan tengah hari Perkara TERMUDAH yang harus diketahui oleh doktor
S-m "tebusan Stockholm" adalah situasi biasa bagi pesakit domestik yang sangat mudah tertipu dengan nasihat yang buta huruf dan benar-benar tuli dengan nasihat yang tidak menyukai cadangan yang celik dan diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Perbincangan mengenai dugaan diagnosis yang dibuat kepada anda adalah mustahil untuk satu sebab mudah - TIDAK ADA diagnosis
Terdapat fungsi kelenjar, nod dan antibodi yang normal - ini tidak bermaksud bahawa simpul adalah gondok koloid nodular, dan bukan sesuatu yang lain, dan antibodi sebenarnya adalah AIT, dan bukan reaksi tisu sekitarnya terhadap fakta simpul
Itulah sebabnya tahap akhir adalah tusukan, dan istilah yang anda gunakan yang menyinggung perasaan saya dan rakan anda dari Sklif memerlukan hukuman

Melnichenko
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Melnichenko
Tambahkan Melnichenko ke senarai rakan anda

Saya memahami anda dan terima kasih atas nasihat anda. Saya rasa kerana pekerjaan dan sejumlah besar maklumat di laman web ini, anda tidak membaca dengan teliti apa yang saya tulis. Sekiranya anda melihat lagi, anda tidak akan mendapat kritikan dan bahkan lebih dari itu "istilah yang menyinggung perasaan rakan sekerja Sklif", yang, dalam kata-kata anda, "memerlukan hukuman." Sebaliknya, saya sangat terkejut kerana anda bercakap sangat negatif mengenai kerja rakan-rakan anda dari Pervaya Gradskaya dan dari Institut. Sklifasovsky. Kerana, dalam ungkapan anda, diagnosis yang mereka catat dalam kad saya adalah "bukan diagnosis", "bukan," dll. Dan saya yang berdiri untuk melindungi doktor-doktor ini, kepada siapa saya pergi, kerana Saya rasa mereka juga berlatih pakar dan kata-katanya boleh dipercayai. Berdasarkan pengalaman hidup saya, setiap doktor mempunyai metodologi dan visi sendiri mengenai rawatan penyakit ini atau penyakit itu. Untuk mengetahui apakah ubat mujarab lain untuk rawatan penyakit saya, saya menulis di sini. Dan jika anda meluangkan masa dan membaca mesej saya dengan teliti, anda akan melihat bahawa saya, sebenarnya, berpaling ke sini tepat untuk mendapatkan nasihat: mengenai kaedah rawatan lain yang mungkin (termasuk ubat-ubatan rakyat, iaitu, persediaan herba, sekiranya seseorang dari doktor di laman web ini menggunakan ini dalam latihan mereka dan jika ada dinamik positif). Dan juga dengan permintaan untuk menjelaskan kepada saya beberapa pertanyaan mengenai gaya hidup yang mesti diperhatikan dengan penyakit ini (kemungkinan sekatan, dll.), Kerana saya fikir saya telah menemui laman web khusus di mana mereka dapat membantu saya. Dan saya tidak menyinggung perasaan anda - ibu bapa saya tidak mengajar saya bagaimana untuk melakukan ini, dan saya menghormati diri sendiri agar tidak menghina sesiapa. Saya hanya meminta anda menjawab dengan cara yang sopan dan betul, kerana mesej anda dibaca oleh orang dewasa yang, seperti anda, dihormati dalam bulatan mereka dan terbiasa dengan cara yang sopan. Tetapi, tentu saja, setiap orang berhak atas pendapat mereka sendiri dan anda boleh "menghukum" saya, seperti yang anda katakan (bagaimanapun, tidak jelas untuk apa). nampaknya mengusir saya dari sini atau sesuatu. Saya tidak tahu kaedah "hukuman" apa yang digunakan pada sumber ini. Seperti yang anda mahukan.

Pada masa yang sama, sekali lagi saya mengucapkan terima kasih atas masa yang anda habiskan untuk saya dan jawapan anda yang berkelayakan. terima kasih.

Natalie_2009
Lihat profil
Cari semua catatan oleh Natalie_2009
Tambahkan Natalie_2009 ke senarai rakan anda

Sekali lagi - ada dunia perubatan dewasa yang normal, di mana diagnosis AIT tidak dibuat berdasarkan tanda-tanda yang anda tulis - konsensus mengenai Tyronet untuk doktor, yang diadopsi oleh azhnik pada tahun 2003


Terdapat dunia penyelidikan dewasa yang normal mengenai goiter nodular - kata sepakat Eropah, Amerika, Rusia - mengenai Tyronet untuk pesakit


Saya tidak faham mengapa seseorang harus membincangkan DIAGNOSIS yang tidak wujud


Kurang dari apa pun saya menghina rakan sekerja dengan mengatakan yang sebenarnya - pesakit TIDAK diperiksa dan oleh itu, TIDAK BOLEH terlalu awal untuk membincangkan rawatan

Kemungkinan senario kejadian - dengan kebarangkalian 85% kita berhadapan dengan gondok koloid nodular dan pengangkutan antibodi, yang TIDAK memerlukan rawatan sama sekali, dan pemantauan dan kawalan jumlah kelenjar dan TSH sudah mencukupi. UKZ pada dasarnya bukan penyakit dan tidak membataskan gaya hidup (dan ini di kawasan geografi tertentu hanya memerlukan penggunaan garam beryodium dalam memasak)

Dengan kebarangkalian 5%, simpul mungkin berubah menjadi barah dan dengan adenoma 15% (ultrasound tanda yang boleh dipercayai tidak ada)

Dalam kedua kes ini, rawatan pembedahan ditunjukkan: dalam kes pertama, sebagai rawatan, di kedua, sebagai peringkat akhir diagnosis..
Di suatu tempat sekitar 1-3% boleh pergi ke beberapa eksotik - tetapi itu bukan mengenai perkara itu..

SAYA HENDAK menjawab dengan jujur ​​soalan pesakit.

Saya tidak menghina rakan sekerja saya ketika saya menekankan bahawa pengucapan STUPIDITIES bukanlah tanggungjawab pakar ultrasound - dia TIDAK seharusnya memberi nasihat mengenai pemeriksaan, menilai kemungkinan biopsi tusukan, dan lain-lain - ini bukan sebahagian daripada tugas fungsinya dan dia mungkin TIDAK tahu apa yang sepatutnya diketahui oleh ahli endokrinologi.
Penghinaan adalah julukan yang anda anggap perlu dimasukkan ke dalam mulut saya dan yang, kononnya, merujuk kepada rakan sekerja.

Saya tidak menghina rakan sekerja saya, dengan menekankan bahawa pemeriksaan pesakit tidak selesai dan tidak ada diagnosis - saya menyatakan fakta pemeriksaan yang tidak lengkap.

Tidak ada ubat-ubatan rakyat baik untuk rawatan gondok koloid nodular, atau untuk rawatan adenoma, atau untuk rawatan barah; berkaitan dengan membawa antibodi, adalah mungkin untuk membincangkan beberapa pilihan yang ditawarkan (sama sekali tidak oleh orang-orang) - dan hanya.

Dalam bentuk kami, TIDAK ada pilihan seperti menceritakan semula anekdot dari bagaimana bibi tertentu untuk beberapa sebab, dengan beberapa kaedah yang tidak dapat diterima dan tidak terbukti, membiarkan dirinya merawat seseorang kerana sesuatu, dan kerana dengan imbasan ultrasound, pesakit mempunyai setiap peluang untuk hidup lebih lama daripada doktornya dan proses memerhatikan doktor mungkin tidak lengkap.. Kami adalah forum profesional perubatan yang normal dan serius (baik, mesti ada forum seperti itu di suatu tempat) dan saya pasti tidak melihat sebab mengapa, atas permintaan anda, kita harus berubah menjadi kelab "Malakhov + urin = semua orang dan segalanya merawat "

Pada prinsipnya, anda menerima maklumat yang cukup dan, sesuai dengan orang kami, semasa menerima maklumat, pada masa yang sama, anda berkelakuan tidak sopan dengan doktor lama
Saya berpendapat bahawa perbualan ini boleh berakhir

© Copyright 2022 www.ciladultdaycare.com